• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.139 votes
Profile

Wat is een goeie filmencyclopedie?

Monsieur Psycho

• 108 messages
  • 542 votes

In Film > Algemeen > Speelfilmencyclopedie / Maltin Guide:

Ja zeker! Hij staat overal heel hoog aangeschreven. Bv. in de speelfilm encyclopedie staat: "deze film kreeg een oscar voor de beste film en móet je gezien hebben". Ik heb 'm zelf nog niet gezien (ik wil 'm heel graag zien) omdat ik jammer genoeg geen TCM op de zender ontvang.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Welke speelfilm encyclopedie heb jij ? Ik wil er ook al heel lang eentje kopen, maar weet niet welke ik moet kopen.

Monsieur Psycho

• 108 messages
  • 542 votes

Ik heb 'm van de bibliotheek geleend en heb de vijfde editie, maar de nieuwste is de zesde editie.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

ik heb de 3e editie.die gaat tot het einde van 1985.heb ik ooit eens voor een tientje op een rommelmarkt gekocht. he kappeuter, wat ook een aanrader is om de handige Beste films allertijden filmgids aan te schaffen.er zijn al verschillende edities uitgekomen maar als overzicht van veel goeie films is die gids uitstekend.

hugohei

• 2149 messages
  • 2347 votes

Wat je volgens mij het beste kunt doen, is naast de verouderde Speelfilmencyclopedie (die wel krankzinnig veel info bevat) jaarlijks de Movie & Video Guide van Leonard Maltin aanschaffen.

Niet iedereen weet dat dat de basis is van de Grote Sp F E - de meeste kommentaartjes zijn gewoon door een vertaalbureautje vertaald (met de onvermijdelijke domme fouten). Maltin staat op de omslag van zijn vuistdikke boek en is inderdaad zo saai en betrouwbaar als hij eruit ziet. Kijk : dáar hebben we wat aan. Degelijk en goed te hanteren. Ik zie trouwens dat ik die van 2000 gebruik, maar oudere exemplaren liggen naast iedere TV en WC in huis.

Te koop voor 10 euro of zoiets. Signet Book. Bijvoorbeeld in de Intern. Film en Theater Bookshop in de stadsschouwburg op het Leidseplein.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bedankt Hugo. Die Maltin encyclopedie is heel erg smal (10cm) en met kleine letterjes he. Heb 'm wel eens in m'n handen gehad. Wordt die NL versie eigenlijk nog wel uitgegeven ?

En hugo, niet iedereen woont in Amsterdam.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

(discussie gekopieerd van Grand Hotel)

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Maltin staat op de omslag van zijn vuistdikke boek en is inderdaad zo saai en betrouwbaar als hij eruit ziet. Kijk : dáar hebben we wat aan. Degelijk en goed te hanteren.

We in het achterhoofd houden dat hij behoorlijk conservatief is.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

zijn dit soort boekjes nog wel interessant sinds de komst van internet???

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Dan ben ik benieuwd hoe hij films als A Clockwork Orange, Mulholland Drive en Salo waardeert..

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

imdb het altijd een "Maltin summary" optie bij elke film, kon je gelijk zien wat hij er van vond

hugohei

• 2149 messages
  • 2347 votes

Kappeuter : ik woon ook niet in Amsterdam. Maar ik kom er wel es.

En het is waar dat die Maltin een wat conservatieve smaak heeft, maar dat vind ik niet erg. imdb is toch ook een beetje netjes & amerikaans ? Ik vind imdb heel goed (al zijn ze niet onfeilbaar natuurlijk, zeker niet waar het niet-Amerikaanse films betreft) maar ik ben het natuurlijk lang niet altijd eens met allerlei daar gespuide meningen. De actualiteit is een groot voordeel : boeken verouderen. Maar toch zoek ik af en toe graag iets op in een boek.

Clockwork Orange krijgt drie en een halve ster (op vier), Salo gaat bij het Maltin-team in het verkeerde keelgat (te verwachten). Maar hoe wordt Salo beoordeeld door de filmliefhebbers uit Sleepyeye Minnesota ? Die vinden het ook niks.

Sterker nog : ik vind die film dapper, maar ook geen pretje.

Kortom : we komen er wel uit. En voor discussie is er de MovieMeter, toch ?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

zijn dit soort boekjes nog wel interessant sinds de komst van internet???

Tot voor kort stond de Maltinkritiek bij elke film op imdb, maar ik zie het niet meer.

jay73

• 1184 messages
  • 1388 votes

Ik gebruik nog wel eens de Cinemania 97 cd-rom. Daar staat ongelofelijk veel op (o.a. de Maltin-reviews, kleurenfoto's, filmfragmenten etc.) 't Is jammer dat ze nooit meer een nieuwere versie hebben afgeleverd.

hugohei

• 2149 messages
  • 2347 votes

Jammer ja ! Vooral omdat ze zo fijn werden bijgewerkt. En je kon enorm heen en weer springen tussen allerlei namen en genres en info... Ik denk dat de concurrentie te groot werd. Van imdb onder meer.

hugohei

• 2149 messages
  • 2347 votes

Nog even over naslagwerken en dergelijke. Ik gebruik bijna altijd de imdb, maar vind het handig om even iets snel op te zoeken als ik niet aan de pc zit. Vroeger gebruikte ik Halliwell's Filmgoer's Companion. Best handig, maar wel gekleurd door de voorkeuren van die man. Wel met handige dingen : je kunt zoeken op genres, of thema's, en er zitten veel lijstjes bij.

Ik weet eigenlijk niet of Halliwell nog meetelt. Maar als je het op koninginnedag voor een grijpstuiver kunt kopen, is het de moeite waard. De man is (of was) wel een authentieke filmgek.

Maltin is wat mij betreft heel bruikbaar. Als iemand een betere dagelijkse gids weet, graag. Naast de Speelfilmencyclopedie (die lastig te hanteren is, maar goddank erg veel pulp en ordinaire rommel bevat, want dat hoort er ook bij).

Even iets anders. Ik ben het nog nergens tegengekomen in MM, maar ik kan me vergissen.

Wie van Hitchcock houdt, maar eigenlijk iedere filmliefhebber, doet zichzelf een groot plezier met HITCHCOCK BY TRUFFAUT. Truffaut heeft zijn bewonderde collega Hitch uitgebreid geinterviewd over AL zijn films. En Hitch zit lekker op zijn praatstoel, en verklapt allerlei trucjes, oplossingen, technische foefjes die hij heeft toegepast.

Heel smakelijk om te lezen [een aantal dingen is wel algemeen bekend] en een van de bijna verplichte boeken over film. Als je voor of na het zien van een Hitchcockfilm even nabladert hoe de maestro te werk is gegaan, steek je veel op. Ook over plannen die niet door zijn gegaan, over de basisprincipes van suspense... Veel foto's ook.

Wie het niet kent : hol naar de (tweedehands ?) boekhandel. Let op dat je de 'revised edition'in handen krijgt - aangevuld na Hitchcocks dood.

Gegevens : Touchstone, Simon & Schuster, NY, isbn-nummer 0-671-60429-5.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Hugo bedankt! Dat moet wel een goed boek zijn.

Ibrahim

• 173 messages
  • 1600 votes

Het is een must voor Hitchcock liefhebbers. Een heel interessant boek.

filmdaas

• 66 messages
  • 103 votes

hugohei wrote:

Wat je volgens mij het beste kunt doen, is naast de verouderde Speelfilmencyclopedie (die wel krankzinnig veel info bevat) jaarlijks de Movie & Video Guide van Leonard Maltin aanschaffen.

Niet iedereen weet dat dat de basis is van de Grote Sp F E - de meeste kommentaartjes zijn gewoon door een vertaalbureautje vertaald (met de onvermijdelijke domme fouten). Maltin staat op de omslag van zijn vuistdikke boek en is inderdaad zo saai en betrouwbaar als hij eruit ziet. Kijk : dáar hebben we wat aan. Degelijk en goed te hanteren. Ik zie trouwens dat ik die van 2000 gebruik, maar oudere exemplaren liggen naast iedere TV en WC in huis.

Te koop voor 10 euro of zoiets. Signet Book. Bijvoorbeeld in de Intern. Film en Theater Bookshop in de stadsschouwburg op het Leidseplein.

ik neem altijd Video Movie Guide van Mick martin en Marsha Porter zelfde voormaat

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Ik kocht die boekjes van Maltin ook altijd (idd hetzelfde als de speelfilmencyclopedie), maar die worden nu niet meer gemaakt cq uitgegeven. Althans, in Nederland, zo heeft menig boekwinkel mij al verzekerd.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

deze heb ik:

(afbeelding)

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Haha, ik heb die editie ervoor, die blauwe dus.. Die liep tot 1991. Maar wel de Maltin updates tot 2002 er bij

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Die blauwe die tot 1991 gaat heb ik ook

Maar een paar jaar later kwam internet in mijn leven en sindsdien vind ik dat soort boeken totaal overbodig geworden.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Die kleine Maltin-boekjes zijn wel handig hoor. Kan je inderdaad mooi naast je TV of TV-gids leggen en er effe iets in opzoeken.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Dat is wel waar ja. Je kunt ook IMDB downloaden en op je laptop zetten

Kan echt (zie hier), maar ik heb het (nog) niet geprobeerd.

as

• 3548 messages
  • 5932 votes

Ik heb ook een paar Maltin(etjes) in mijn kastje staan en ik moet zeggen dat het een van de beste investeringen in mijn leven is geweest.

sn@ke

• 2077 messages
  • 888 votes

Ik heb niet zo lang geleden Leonard Maltin's 2003 movie en video guide aangeschaft. Het boek bevat veel informatie en enorm veel films, ik ben er zeer tevreden over.

JayLunar

• 748 messages
  • 2961 votes

sn@ke wrote:

Ik heb niet zo lang geleden Leonard Maltin's 2003 movie en video guide aangeschaft. Het boek bevat veel informatie en enorm veel films, ik ben er zeer tevreden over.

Ik heb 'm ook, maar hij valt mij een beetje tegen. Het boek is te klein en te summier; hij bevat gewoon onvoldoende informatie. Daarnaast staan er veel te weinig Japanse films in

Ik wil n goeie filmencyclopedie aanschaffen. Wie weet er n goeie waar je kan zoeken op titel, jaartal, land, regisseur en waarin je alle gangbare films kan vinden, met korte beschrijving.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Leonard Maltin's Movie guide, al weet ik niet of die nog up-to-date is.

edit - ja dus

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.