- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Nederlandse films voor internationaal publiek
Nederlandse films voor internationaal publiek
chiquita
-
- 1109 messages
- 1683 votes
Ik studeer al enige tijd in New York en werk tevens bij een vereniging van de Europese Commissie die op diverse manieren Amerikanen kennis laat maken met Europa. Na een Turkse filmweek succesvol afgesloten te hebben, ben ik samen met een Duitse vriend op het idee gekomen om een Duits/Nederlandse filmweek te organiseren, om zodoende Duitsland en in het bijzonder Nederland te introduceren aan internationaal en Amerikaans publiek.
Het selecteren van Duitse films was een eitje (Good Bye Lenin, Der Untergang, Die Blechtrommel e.a.), wat niet het geval is voor de selectie van Nederlandse films.
Kan iemand mij alsjeblieft helpen met het uitzoeken van Nederlandse films met een politiek / sociaal-maatschappelijk karakter, en in ieder geval enige internationale relevantie?
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Karakter.
Soldaat van Oranje.
Simon.
Als Twee Druppels Water.
Turks Fruit.
De Noorderlingen.
komen zo het eerste bij me op.
streeter
-
- 1436 messages
- 6799 votes
06/05
Ik vond het niet een sterke film, maar het is relevant en de VS is momenteel op een Theo van Gogh kick.
Waar worden de films afgespeeld?
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
De Aanslag.
Spetters.
Offers!!!
Ik Omhels Je met Duizend Armen.
Zwartboek....
Van God los.
arkadi
-
- 1029 messages
- 0 votes
Op 1 of andere manier kan je bijna iedere nederlandse film in een sociale/maatschappelijke context plaatsen.
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
Baantjer, De lift, Grijpstra en de gier.. lijken mij niet echt..
streeter
-
- 1436 messages
- 6799 votes
Op 1 of andere manier kan je bijna iedere nederlandse film in een sociale/maatschappelijke context plaatsen.
Zat ik ook te denken, arkadi... vooral omdat Der Untergang als voorbeeld genoemd was. Wel erg broad... (om het in het Engels te zeggen)
Zwartboek is in de VS pas in Maart uit, maar de film word volgende week in New York vertoond. Verhoeven zal er ook zijn.. ik heb m'n kaartjes al 
arkadi
-
- 1029 messages
- 0 votes
Baantjer, De lift, Grijpstra en de gier.. lijken mij niet echt..
Zei ook bijna en de lift gaat hier niet in op maar Baantjer en Grijpstra kunnen wat mij betreft blijven staan
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Shouf Shouf Habibi en Het Schnitzelparadijs lijken me wel goede kandidaten.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Dat komt omdat hier vrijwel alleen maar drama's gemaakt worden. Genrefilms vind je nauwelijks in Nederland en de meeste daarvan zijn niet veel waard.
arkadi
-
- 1029 messages
- 0 votes
Dat komt omdat hier vrijwel alleen maar drama's gemaakt worden. Genrefilms vind je nauwelijks in Nederland en de meeste daarvan zijn niet veel waard.
Yep 
chiquita
-
- 1109 messages
- 1683 votes
Dat klopt, maar ik doelde meer op politiek (internationaal) relevant of een film die geen willekeurig thema behandelt, maar gericht is op de historische of hedendaagse realiteit van Nederland. Der Untergang behandelt een thema (nazisme) en een historisch persoon (Hitler) dat vaak terugkomt in de studie van de internationale betrekkingen en tevens, tot op zekere hoogte, herkenbaar is voor Amerikanen en studenten van andere nationaliteiten. In dit opzicht lijkt 'Soldaat van Oranje' mij erg geschikt, en 'de Aanslag' wellicht ook. 'De Lift' niet. Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik wil een stukje van Nederland aan de mensen hier tonen, niet zomaar een Nederlandse productie met een willekeurig thema..
streeter
-
- 1436 messages
- 6799 votes
De film die het meeste over Nederland en de Nederlandse bevolking zegt:
Flodder
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik wil een stukje van Nederland aan de mensen hier tonen, niet zomaar een Nederlandse productie met een willekeurig thema..
Dan zou ik voor Simon gaan.
Zit veel in van de moderne NL samenleving.
Hmmm. Dat zou wat mij betreft net zo goed een Duitse film kunnen zijn.
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
Vergeet vooral 'Offers' wat mij betreft een beste producties van afgelopen 4 jaar. En er zit een duidelijk een maatschappelijk statement in.
streeter
-
- 1436 messages
- 6799 votes
Nogmaals, waar en hoe worden deze films vertoond? 35mm met Engelse ondertiteling zul je niet voor al deze films makkelijk kunnen vinden.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Karakter.
Soldaat van Oranje.
Simon.
Als Twee Druppels Water.
Turks Fruit.
De Noorderlingen.
komen zo het eerste bij me op.
Erg blank allemaal. Wel goede films.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
[
Dat klopt, maar ik doelde meer op politiek (internationaal) relevant of een film die geen willekeurig thema behandelt, maar gericht is op de historische of hedendaagse realiteit van Nederland. Der Untergang behandelt een thema (nazisme) en een historisch persoon (Hitler) dat vaak terugkomt in de studie van de internationale betrekkingen en tevens, tot op zekere hoogte, herkenbaar is voor Amerikanen en studenten van andere nationaliteiten. In dit opzicht lijkt 'Soldaat van Oranje' mij erg geschikt, en 'de Aanslag' wellicht ook.
Toch zeggen die niets tot weinig over het Nederland van nu.
Mijn keuze:
Simon, Zus & zo, Het Schnitzelparadijs en Van God Los. Mag je er een oorlogsfilm bij doen: ik zou Soldaat van Oranje nemen.
Heb je ge-pmd.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Overigens is er een stichting die je hier goed bij kan helpen, genaamd Holland Film.
chiquita
-
- 1109 messages
- 1683 votes
Nogmaals, waar en hoe worden deze films vertoond? 35mm met Engelse ondertiteling zul je niet voor al deze films makkelijk kunnen vinden.
De films worden na springbreak zowel op Cornell University (Ithaca, NY) als de Maxwell School (Syracuse, NY) vertoond. Ik heb bijna alle Nederlandse films die hier zijn genoemd, gevonden op Netflix en in de bibliotheek van Cornell. Met Engelse ondertiteling en Anamorphic widescreen. Dat is altijd 35mm neem ik aan?
chiquita
-
- 1109 messages
- 1683 votes
Dank aan iedereen voor het advies. Ik denk dat ik kies voor Simon, van God Los, Soldaat van Oranje en Zwartboek. Kan het Schnitzelparadijs helaas niet vinden hier. Nu nog een..
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dank aan iedereen voor het advies. Ik denk dat ik kies voor Simon, van God Los, Soldaat van Oranje en Zwartboek. Kan het Schnitzelparadijs helaas niet vinden hier. Nu nog een..
Twee oorlogsfilms. Ik vind het wat veel. Zou je geen meer contemporaine film kiezen?
chiquita
-
- 1109 messages
- 1683 votes
Denk dat dat wel meevalt, vooral met het Schnitzelparadijs erbij. De oorlogsfilms geven een idee over de historische context van Nederland, een belangrijke periode die gegrift zit in het collectieve geheugen van Nederland en waarvan de consequenties nog steeds terug te zien zijn in de Nederlande politiek. Denk juist dat het erg relevant is om deze twee oorlogsfilm te tonen.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ben het daarover niet met je eens. Nogmaals, ik denk dat eentje meer dan genoeg is.
Deze films vertellen je meer over het Nederland van nu dan Zwartboek:
http://www.moviemeter.nl/film/2427
http://www.moviemeter.nl/film/1470
http://www.moviemeter.nl/film/807
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Kan me de redenering van chiquita enigszins voorstellen, maar twee Verhoeven-oorlogsfilms zou ik dan niet snel nemen denk ik.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Wat kan je je precies dan voorstellen? Natuurlijk is de oorlog een belangrijke en vomende periode geweest, maar ik heb toch echt het idee dat het ondertussen wel erg ver achter ons ligt. En die consequenties in de hedendaagse politiek zie ik ook niet zo. In elk geval niet genoeg om twee oorlogsfilms te billijken.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Zit ook wel wat in. Al lijkt één oorlogsfilm me haast essentieel. Daarvoor is het toch echt te veel een scharnierpunt geweest in onze geschiedenis.
streeter
-
- 1436 messages
- 6799 votes
De films worden na springbreak zowel op Cornell University (Ithaca, NY) als de Maxwell School (Syracuse, NY) vertoond. Ik heb bijna alle Nederlandse films die hier zijn genoemd, gevonden op Netflix en in de bibliotheek van Cornell. Met Engelse ondertiteling en Anamorphic widescreen. Dat is altijd 35mm neem ik aan?
Ah, ok. Dacht misschien dat je 35mm prints zou laten zien.
chiquita
-
- 1109 messages
- 1683 votes
Wouter, dat zijn allemaal aardige films, maar hoe zou ik hier aan die films moeten komen? Wilde Mossels, Drift, Nachtrit, Zus en Zo kan ik onmogelijk vinden met Engelse ondertiteling..