- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Meesterlijke dialogen
Meesterlijke dialogen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes

Ik heb gisteren Hurlyburly herzien. Wat een meesterlijke dialogen! Ik heb me kapot gelachen ook.
Andere tips:
DieGo
-
- 5808 messages
- 2365 votes

Een andere favoriet blijft toch wel Pulp Fiction en dan met name de scene in de auto aan het begin.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Pulp Fiction had ik expres niet genoemd. Had wel verwacht dat ie als eerste genoemd zou worden. 
Zit wat mij betreft wel een beetje een houdbaarheidsdatum op de coolheid uit PF.
Oudjes met goede dialogen, maar ik heb de films niet zo hoog staan, ik vind het vaak ook bijdehand gedoe:
His Girl Friday
Arsenic and Old Lace
Sander2
-
- 2816 messages
- 0 votes
- In a Lonely Place
- Rio Bravo
- Reservoir Dogs
- Kill Bill, Dr. Strangelove
- Sunset Blvd.
- Stalag 17
- Der Himmel über Berlin
- Det Sjunde Inseglet
- Cat on a Hot Tin Roof
En dan ben ik er vast nog wel wat vergeten.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
His Girl Friday
Alles geschreven door Neil Simon.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
The Thing (from another world)
In a Lonely Place
To Have and Have Not
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
- Karakter
- Dr. Strangelove
- Abel
- De Avonden (alhoewel zeer schatplichtig aan Reve
)
- Manhattan
- Offret
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Misschien wordt dit topic leuker met een korte uitleg, of op z'n minst een scene-aanduiding.
Goeie dialogen, namelijk met inhoud die me wat doet, zie ik vooral bij Bergman. Neem ijskoude conversatie uit Tystnaden tussen de twee vrouwen, staande bij het hotelraam. Of het nachtelijk gesprek tussen moeder en dochter in Hostsonaten. Emotionele hoogtepunten.
Een andere categorie zijn de dialogen over niks van de Nouvelle Vague. De lange (slaap)kamer scene van Belmondo en Seaberg in A Bout de Souffle bijvoorbeeld. Zeer ongedwongen en levensecht. Ook deels geimproviseerd meen ik.
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
- stalker
- solyaris
- persona
- det sjunde inseglet
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
The Big Sleep! Heerlijke wijsneus-dialogen, waar Kappeuter dus een hekel aan heeft. Ik vind het genieten. Maar met His Girl Friday en in iets mindere mate Rio Bravo is Hawks sowieso mijn favoriet op het gebied van dialogen. Al doet Tarantino het ook niet onaardig, maar hij dankt zijn status daarmee vooral aan Pulp Fiction.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Beste dialogen zijn vaak films op basis van broadwaystukken.
(Naast Wilder en Capra films)
- His Girl Friday, uiteraard.
- The Best Years of Our Lives
- Casablanca
- Ninotchka
- A Foreign Affair
- All About Eve
- Anatomy of a Murder
- A Man of All Seasons
- Naked
- O Brother, Where Art Thou?
- Death of a Salesman
Turkeyloverz
-
- 4239 messages
- 1459 votes
Om wat anders te noemen:
-Clerks II
-American Beauty
-Ghost World
-The Weather Man
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
In 'Ober' zitten er paar meesterlijke dialogen. Met name die tussen de ober en het trio onder leiding van Pierre Bokma en ook de 'dialoog' met de buurman/hitman waren hilarisch voor mijn gevoel.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Of deze: 'Geef die entrecote eens een duwtje, wil je ... '
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
' Ik heb maar één bed en ik kan mijn gast toch niet op de bank laten slapen?' - 'dat ben ik met jou eens en daarom ga jij op de bank slapen'
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Misschien niet meesterlijk maar wel onvergetelijk.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Misschien niet meesterlijk maar wel onvergetelijk.
First Blood? Ik vind het een prima film, maar de film zal niet om zijn dialogen herinnerd worden. Niet dat ze slecht zijn; gewoon een film die op andere zaken focust.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Ik meende dat de speech van Rambo tegen Crenna werd gezien als 'klassiek'. Op zijn speciale manier dan naturlijk.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Kom...
Ik wist dat uitgerekend jij dit zou zeggen 
Ik doel echt puur op de memorabele one-liner-achtige dialogen tussen Crenna en Teasle. Niet een paar, maar echt allemaal waardeer ik gewoon heel erg.
arkadi
-
- 1029 messages
- 0 votes
Is toch wel erg grappig dat iemand in een topic: "meesterlijke dialogen" , de film First blood roept.