• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.299 votes
Profile

Het belang van personages in narratieve films

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Bij Stanley Kubrick:

Zonder personages kan een verhaal nooit meer worden dan een droge opeenvolging van gebeurtenissen; het is daarom een van de fundamentele vereisten om een interessant verhaal te creëren (maar een interessant verhaal is niet per se een vereiste voor - of een garantie van - een goede film).

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Dat is ook maar een kortzichtige extrapolatie van de huidige status. Want hoe revolutionair Potemkin op technisch vlak ook geweest was, het blijft een simplistische film zonder interessant verhaal (de film heeft niet eens personages). Er zijn genoeg oudere films aan te wijzen die op een uitstekende manier een goed verhaal vertellen, dus dat lijkt me zeker een reëel argument tegen Potemkin, dat ik in '25 net zo goed had kunnen aanvoeren om een onvoldoende te geven.

Ho eens even! Een van de kenmerken van de Russische montagefilm is dat ze veel minder narratief georienteerd zijn dan de klassieke Hollywoodfilm. Film reproduceert niet de werkelijkheid (vloeiende, gladde montage) maar construeert die. The Battleship Potemkin is een retorisch-didactische film, waarin niet het verhaal centraal staat maar de boodschap, niet het personage maar het typage. Dat draagt juist bij aan de kwaliteit van de film. Het is kortzichtig om te stellen dat een film aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, zoals een verhaal vertellen met personages. Er zijn geen mediumspecifieke kenmerken waaraan een regisseur zich dient te houden, of dat nu decors zijn of personages. Kunst kent geen regels.

Overigens vind ik zowel Godard als Eisenstein 100x beter dan Kubrick. (Maar nog niet zo goed als mijn papa.)

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

eRCee wrote:

(quote)

Ho eens even! Een van de kenmerken van de Russische montagefilm is dat ze veel minder narratief georienteerd zijn dan de klassieke Hollywoodfilm.

Dan vergeet je voor het gemak dat de experimenten van Kuleshov daar zo ongeveer de basis voor zijn....

Het is kortzichtig om te stellen dat een film aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, zoals een verhaal vertellen met personages.

Doet Potemkin dat helemaal niet dan?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Zonder personages kan een verhaal nooit meer worden dan een droge opeenvolging van gebeurtenissen; het is daarom een van de fundamentele vereisten om een interessant verhaal te creëren (maar een interessant verhaal is niet per se een vereiste voor - of een garantie van - een goede film).

Hier ben ik met eens. De benadering van Eisenstein heeft me daarom ook nooit echt kunnen boeien.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Wouter wrote:

Dan vergeet je voor het gemak dat de experimenten van Kuleshov daar zo ongeveer de basis voor zijn....

Waarom is dat relevant? Eisenstein maakte onderdeel uit van een groep filmmakers die volgens dezelfde principes te werk gingen. Punt is gewoon dat de uitgangspunten van de film van Eisenstein anders zijn dan degenen die Queto hanteert. En dat het beperkt is om bepaalde eisen te stellen waaraan een film moet voldoen. (Hoewel je natuurlijk wel kunt zeggen dat iets je niet aanspreekt.)

Jawel, maar minder dan de gemiddelde narratieve film.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

eRCee wrote:

(quote)

Waarom is dat relevant?

Omdat het zo narratief is als de pest.

Eisenstein maakte onderdeel uit van een groep filmmakers die volgens dezelfde principes te werk gingen. Punt is gewoon dat de uitgangspunten van de film van Eisenstein anders zijn dan degenen die Queto hanteert. En dat het beperkt is om bepaalde eisen te stellen waaraan een film moet voldoen. (Hoewel je natuurlijk wel kunt zeggen dat iets je niet aanspreekt.)

Ik ging er van uit dat Queto het zo bedoelde.

Jawel, maar minder dan de gemiddelde narratieve film.[/quote]

maar ook hij dacht dat narratieve dus nodig te hebben.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

eRCee wrote:

Ho eens even! Een van de kenmerken van de Russische montagefilm is dat ze veel minder narratief georienteerd zijn dan de klassieke Hollywoodfilm.

Ik heb te weinig klassieke Sovietische/Russische cinema gezien om dat te verifiëren, maar hoe relevant is dat? Het feit blijft dat goede narratieve films al lang gemaakt waren.

The Battleship Potemkin is een retorisch-didactische film

Dat is een mooi woord, maar wat probeer je te zeggen? De retorisch-didactische tragedie is een vorm van tragedie met losstaande handelingen, verbonden door koorzangen (gebaseerd op Seneca), als tegenovergestelde van de Aristotelische tragedie (die eenheid van tijd, plaats en handeling heeft). Dat in ogenschouw nemende vind ik Potemkin eerder Aristotelisch dan retorisch-didactisch, maar in ieder geval zegt dat onderscheid helemaal niets over de vraag in hoeverre Potemkin überhaupt een (geslaagde) tragedie is.

(...) waarin niet het verhaal centraal staat maar de boodschap, niet het personage maar het typage. Dat draagt juist bij aan de kwaliteit van de film.

Dat is natuurlijk uiterst subjectief; ik vind het een gebrek.

Het is kortzichtig om te stellen dat een film aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, zoals een verhaal vertellen met personages.

Ik heb nergens gezegd dat dat moet (heb zelfs expliciet gesteld dat ik een verhaal geen vereiste vind). Maar Potemkin is ook geen Koyaanisqatsi of Zerkalo in zijn plotloosheid; de film hangt heel duidelijk wel op zijn verhaal (de ideologie wordt er immers door uitgedragen) - en op dat moment vind ik het wel een probleem dat dat verhaal zo simplistisch is en geen personages heeft.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Want hoe revolutionair Potemkin op technisch vlak ook geweest was, het blijft een simplistische film zonder interessant verhaal (de film heeft niet eens personages).

Potemkin heeft wel een interessant verhaal en heeft wel degelijk personages. Ik snap niet hoe je dat kan stellen...

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Zonder personages kan een verhaal nooit meer worden dan een droge opeenvolging van gebeurtenissen; het is daarom een van de fundamentele vereisten om een interessant verhaal te creëren.

Klinkt vooral als een axioma dit. Ben het er allesbehalve mee eens, maar de wereld van de film geeft mij jammer genoeg geen voorbeelden om mijn motivatie te staven.

Kan niet meer zeggen dan dat er in abstractie een enorm potentieel schuilt, waar zeker interessante verhalen mee te construeren zijn. Niet zo makkelijk als dat met personages gaat, en het mag duidelijk zijn dat filmmakers er nog niet klaar voor zijn, maar ook in de filmwereld zal de kracht van het abstracte wel een keertje doorbreken. Hopelijk nog voordat ik seniel geworden ben.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

In Potemkin staat 'het volk' centraal als zijnde een personage. Maar er komen ook indivuele karakters in voor zoals de moeder wiens kind op de trap door de menigte ondersteboven wordt gelopen of de zeeman die zich met de muiterij bezighoudt. Echte protagonisten (met uigebreide aandacht, een verleden etc) zijn niet essentieel voor een goede film denk ik. Soms maak je een connectie met een gezicht op het scherm en dat alleen is dan al genoeg om je als kijker met dat personage te indentificeren. Maar er wordt al langer gediscussieerd over 'het gebrek' aan personages in Eisenstein's vroege films. Ik heb er zelf iig geen probleem mee.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Onderhond: Je geeft maar een seintje als zo'n film gemaakt is; tot die tijd blijf ik bij mijn standpunt.

Ramon: Met personages bedoel ik dat er figuren in de film rondlopen met een persoonlijkheid, met karaktertrekken, enzovoorts. Niet dat er toevallig eens iemand individueel in beeld is. Protagonisten is weer een ander verhaal.

Ramon K wrote:

Soms maak je een connectie met een gezicht op het scherm en dat alleen is dan al genoeg om je als kijker met dat personage te indentificeren.

Tja, soms maak ik een connectie met een volslagen onbekend persoon waarover ik in een krantenartikel lees; dat zit nog niets van een prestatie in. Bovendien bracht Potemkin me niet eens zover, omdat het hele verhaal zo overduidelijk in dienst staat van de propagandistische boodschap, dat ik het drama al nooit echt serieus kon nemen (en ik weet best dat het op feiten gebaseerd is).

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Niemand gaat toch beweren dat er geen abstracte films gemaakt zijn? Alleen al onder kortfilms wemelt het ervan.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

De stelling was dat er geen films zijn met een goed verhaal zonder personages; films zonder verhaal zijn er natuurlijk genoeg.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

In het muziek/clip wereldje ook. In hoeverre die een "interessant verhaal" vertellen is weer heel wat anders natuurlijk.

De clip van Sometimes (te vinden op de Pleix website - Quicktime) is een aardige aanzet.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Ik heb te weinig klassieke Sovietische/Russische cinema gezien om dat te verifiëren, maar hoe relevant is dat? Het feit blijft dat goede narratieve films al lang gemaakt waren.

Dat zal ik niet ontkennen. Maar je kan een niet-narratieve film niet niet verwijten dat het geen narratie heeft. Je moet eerst meegaan met de uitgangspunten van de film, en van daaruit je mening geven. Je mag vervolgens best negatief zijn over het niet-narratieve aspect van The Battleship Potemkin, maar doe niet alsof het een fout is. Dus: 'het niet-narratieve aspect vind ik slecht', in plaats van: 'de film is slecht want er is geen narratie'.

Dat is een mooi woord, maar wat probeer je te zeggen?

Wat ik probeer te zeggen is dat Eisenstein een betoog houdt (vandaar retorisch) om de kijker wat te leren (vandaar didactisch). Dat is iets heel anders dan een film die een verhaal over een hoofdpersoon vertelt. Niet voor niets beinvloedt de montagestijl van Eisenstein nog steeds hedendaagse campagneleiders.

Queto Yurlunyur wrote:

De stelling was dat er geen films zijn met een goed verhaal zonder personages; films zonder verhaal zijn er natuurlijk genoeg.

Die zijn er zeker wel. Inderdaad heeft de film zich al vroeg in de narratieve richting ontwikkeld. Maar een abstracte film als Le ballet mecanique vertelt ook een verhaal. Categorische films, retorische films, associatieve films, ze zijn er wel maar vertellen hun verhaal op een heel andere manier dan de narratieve film.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Onderhond wrote:

In het muziek/clip wereldje ook.

Dan begrijp ik het waarschijnlijk niet. Met het risico je te vragen om een herhaling van je standpunten - waarvoor ik mij bij voorbaat natuurlijk talloze malen verontschuldig - wat bedoel je dan met de opmerking

het mag duidelijk zijn dat filmmakers er nog niet klaar voor zijn, maar ook in de filmwereld zal de kracht van het abstracte wel een keertje doorbreken.
? Die abstracte werken zijn er toch al lang? Of vallen kortfilmmakers en clipmakers &c. niet onder filmmakers, vallen ze buiten de filmwereld?

En wat dan te denken van de LSD-trip in Dombo?

De clip van Sometimes (te vinden op de Pleix website - Quicktime) is een aardige aanzet.

10 jaar geleden was dat soort stuff erg hip onder cultureel geëngageerde eind-dertigers, herinner ik me.

En vergeet het werk van Nam June Paik niet, al sinds eind jaren '60 (of op zijn minst zijn werk uit de jaren '80).

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Dat wordt dan een lang en zinloos debat over wat een 'goed verhaal' is. Ik durf wel te concluderen dat in de Westerse cultuur verhaal (narrative) en personages (character) over het algemeen centraal staan. Op zijn minst een millennium of wat.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

eRCee wrote:

Maar je kan een niet-narratieve film niet niet verwijten dat het geen narratie heeft.

Nogmaals, ik heb geen enkel bezwaar tegen niet-narratieve films - maar Potemkin ís geen niet-narratieve film. Er is niets abstracts of allegorisch aan, het vertelt gewoon een normaal verhaal (en de ideologie, waar de hele film om draait, wordt naar voren gebracht door dat verhaal). Dan is het toch een heel redelijk bezwaar dat ik dat aanwezige verhaal te simplistisch en onvoldoende uitgewerkt vind?

Wat ik probeer te zeggen is dat Eisenstein een betoog houdt (vandaar retorisch) om de kijker wat te leren (vandaar didactisch).

Ah, dat het propaganda is dus. Ik heb ook niets tegen betogende films (didactisch zou ik Potemkin niet willen noemen), maar dan moet zo'n betoog wel op wat argumenten gestoeld zijn, die op wat voor manier dan ook (niet per se via een narratief) in de film verwerkt worden. Potemkin echter is hol en vaak te dik aangezet; je prikt er zo doorheen (heel vergelijkbaar met Requiem for a Dream eigenlijk, maar daar schijnen ook veel mensen van onder de indruk te zijn... ).

Niet voor niets beinvloedt de montagestijl van Eisenstein nog steeds hedendaagse campagneleiders.

De invloed van Eisensteins technieken op latere generaties filmmakers heb ik nooit in twijfel getrokken; ik beargumenteerde alleen dat Eisenstein - in tegenstelling tot zijn navolgers - er niet in slaagde om die revolutionaire montage in dienst te stellen van een goed verhaal; het levert geen evenwichtige film op (al vond ik latere films als Alexander Nevsky en Ivan Groznyy een stuk beter).

Queto Yurlunyur wrote:

Inderdaad heeft de film zich al vroeg in de narratieve richting ontwikkeld. Maar een abstracte film als Le ballet mecanique vertelt ook een verhaal. Categorische films, retorische films, associatieve films, ze zijn er wel maar vertellen hun verhaal op een heel andere manier dan de narratieve film.

Ik weet niet of dit nu op een woordspelletje begint uit te draaien of op een misverstand, maar toen ik 'verhaal' zei bedoelde ik hetzelfde als 'narratief'. Dus alle narratieve films, en uitsluitend alle narratieve films, hebben een verhaal - en een van de fundamentele aspecten van een verhaal zijn personages. Dat is niet eens een stelling; het leek mij een vanzelfsprekendheid. Doordat Potemkin dit fundamentele aspect mist (of misschien beter geformuleerd: er niets mee doet, want personen zijn er wel natuurlijk), komt het verhaal niet van de grond, en doet de film mij niets.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Of vallen kortfilmmakers en clipmakers &c. niet onder filmmakers, vallen ze buiten de filmwereld?

Het gaat in deze discussie (en deze site) enkel over langspeelfilms, dus ja. Zelfs een heerschap als Chris Cunningham begint panisch over verhaaltjes te zwemelen als het gaat over mogelijke langspeelfilms van zijn hand, dus er bestaat ook wel degelijk een nogal grote kloof tussen beide werelden.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

cornelis wrote:

En wat dan te denken van de LSD-trip in Dombo?

Dombo was gewoon dronken trouwens hoor (en LSD werd pas vanaf de jaren '50 populair).

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Onderhond wrote:

Het gaat in deze discussie (en deze site) enkel over langspeelfilms

Voor wat deze discussie betreft lijkt me dat een te beperkt uitgangspunt, waarbij lengte onzinnigerwijs tot een hoofdcriterium wordt verheven.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Dombo was gewoon dronken trouwens hoor

...tuurlijk...

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Queto mag er zijn zegje ook over doen, maar volgens mij lijkt het een erg zinnig criterium. Gezien er nog steeds niemand op de proppen gekomen is met een langspeelfilm die op abstracte wijze een boeiend verhaal weet te vertellen.

Ik kom niet verder als ecoprul als Baraka en Koyaanisqatsi, wat volgens mij vooral het gebrek aan zulke films illustreert. Net de lengte lijkt mij de grootste hindernis om het boeiend te houden, gezien je meer moet doen dan enkel een concept of idee illustreren (waar de meeste abstracte kortfilms en videoclips zonder personages rond draaien).

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Maar dat is toch deels de zaak omdraaien? Je hebt een idee, dat een bepaalde lengte vereist, niet andersom, toch?

Zou best kunnen hoor, dat het abstracte zich niet leent voor een langere speelduur. Maar...so what?

En - ik val in herhaling, sorrysorrysorry - wat de één een boeiend verhaal vindt, vindt de ander slaapverwekkend, dus dat maakt het helemaal een ongrijpbare stelling.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Onderhond wrote:

Ik kom niet verder als ecoprul als Baraka en Koyaanisqatsi, wat volgens mij vooral het gebrek aan zulke films illustreert.

Dat zijn geen abstracte films.

Misschien dat er (nog) geen goede abstracte films zijn met speelfilmlengte, maar in principe lijken dergelijke films mij niet onmogelijk. Het enige wat ik een paar berichten geleden terloops opmerkte, was dat personages een fundamenteel onderdeel zijn van narratieve films. Dat zegt niets over niet-narratieve films, of de mogelijke kwaliteiten daarvan.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Dat zijn geen abstracte films.

Waarom niet?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Het enige wat ik een paar berichten terloops stelde, was dat personages een fundamenteel onderdeel zijn van narratieve films.

En het enige wat ik doe is dat ontkrachten. Ik heb het nergens over abstracte films an sich.

cornelis wrote:

Maar dat is toch deels de zaak omdraaien? Je hebt een idee, dat een bepaalde lengte vereist, niet andersom, toch?

In een ideale wereld zal dat vast wel zo zijn, maar termen als 'filler' zijn niet zomaar uitgevonden. Mij ga je niet vertellen dat elke film net zo lang is als de regisseur nodig had om zijn (en/of dat van de schrijver) idee vorm te geven.

cornelis wrote:

En - ik val in herhaling - wat de één een boeiend verhaal vindt, vindt de ander slaapverwekkend, dus dat maakt het helemaal een ongrijpbare stelling.

Je doet maar wat je niet laten kan. Ik begon de discussie met Queto zelf door te zeggen dat zijn stelling een axioma is. Verder ook niet echt relevant voor de discussie, gezien de aard van de site (meningen, subjectief etc etc ). Deze site draait toch rond discussies over ongrijpbare stellingen ?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Onderhond wrote:

In een ideale wereld zal dat vast wel zo zijn, maar termen als 'filler' zijn niet zomaar uitgevonden.

Ik ken die term niet in deze context. Enlighten me.

Mij ga je niet vertellen dat elke film net zo lang is als de regisseur nodig had om zijn (en/of dat van de schrijver) idee vorm te geven.

Daar heb je een goed punt. Maar zijn ze dan ook wel eens korter? Sommige abstracte films zijn helemaal niet speelduur-gerelateerd. Ik geef toe dat we het dan vaak over museale werken hebben, niet over theatrale of hoe je het ook wil noemen. Wil er best in meegaan dat dat hier voor ons daarmee een stuk minder interessant is. En je kunt je ook afvragen OF het wel zo interessant is voor langspeelfilms.

Hoeveel poëzie is er eigenlijk van meer dan 100 pagina's? En dat in vergelijking met proza? (rethorische vraag)

Je doet maar wat je niet laten kan

Och, wat zijn we weer gezellig

niet relevant voor de discussie

Dat is natuurlijk wel relevant als jij Koyaanisquatsi in diezelfde discussie afdoet als 'niet boeiend'.

Deze site draait toch rond discussies over ongrijpbare stellingen ?

Voor mij niet, maar als jij het zegt, zal ik er wel naast zitten.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

cornelis wrote:

Waarom niet?

Abstracte kunst is kunst waarbij geen reële objecten worden weergegeven, maar het alleen maar gaat om vormen en kleuren. Alles wat er in Koyaanisqatsi en Baraka in beeld is, is volledig concreet en reëel, met betekenis en alles. Natuurlijk zijn de films niet narratief, maar lang niet alle niet-narratieve films zijn abstract.

Onderhond wrote:

En het enige wat ik doe is dat ontkrachten. Ik heb het nergens over abstracte films an sich.

Maar wel over niet-narratieve films; jij haalde immers Koyaanisqatsi en Baraka erbij (zij het als voorbeelden van volgens jou niet geslaagde films). Ik begrijp niet goed in welke richting je denkt; zelfs als zo'n film (nog) niet bestaat, probeer me dan op z'n minst uit te leggen hoe een narratief zonder personages zou kunnen werken. Anders kan ik natuurlijk weinig met je argument.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

cornelis wrote:

Niemand gaat toch beweren dat er geen abstracte films gemaakt zijn? Alleen al onder kortfilms wemelt het ervan.

Precies. En zelden leuk indien boven de vijf minuten.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.