- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Ik zoek... een soortgelijke film (zelfde genre / onderwerp/doelgroep))
Ik zoek... een soortgelijke film (zelfde genre / onderwerp/doelgroep))
MerikW
-
- 65 messages
- 130 votes
kent iemand echt mindfuck enge films? Orphan of the uninvited zijn mindfuck maar niet eng.
verder nog een tv serie als the big bang theory, een show over nerds en hun nerd leven?
alvast bedankt!
TheDiningDead
-
- 170 messages
- 111 votes
En Mulholland Dr., Inland Empire en Eraserhead.
Triangle voor een 'loop'-variant op de mindfuckfilm.
Existenz en vooral Videodrome, beperkt mindfuckgehalte - hoewel, hoe meer je over deze films denkt, hoe meer er op losse schroeven komt te staan - maar de body-horrorelementen werken op zich al deregulerend en vervreemdend.
Existentiele vraag: is de mindfuckfilm uit de aard der zaak niet altijd intrinsiek 'eng'?
MerikW
-
- 65 messages
- 130 votes
En Mulholland Dr., Inland Empire en Eraserhead.
Triangle voor een 'loop'-variant op de mindfuckfilm.
Existenz en vooral Videodrome, beperkt mindfuckgehalte - hoewel, hoe meer je over deze films denkt, hoe meer er op losse schroeven komt te staan - maar de body-horrorelementen werken op zich al deregulerend en vervreemdend.
Existentiele vraag: is de mindfuckfilm uit de aard der zaak niet altijd intrinsiek 'eng'?
Bedankt voor de suggesties waar ik er zeker wat van ga kijken! Ja je hebt wel een punt dat de mindfuck zelf al eng is maar dat is meestal niet door de hele film heen. De film begint --> midden in de film gebeuren hier en daar wat enge stukjes --> einde van de film word je echt gemindfucked en dan realiseer je hoe eng het is. Maar ik zoek een film die eigenlijk dus de hele film door je fucked en dus eng is. Maar nogmaals bedankt 
weske01
-
- 3 messages
- 0 votes
In Film > Algemeen > Op zoek naar: Moderne Actie en Komedie films:
Hallo,
Sinds kort ben ik me eigen gaan verdiepen en de films met genre; Actie en films met de genre; Komedie. Zijn er bepaalde goede films die aan deze normen voldoen en ook tussen het jaar 2010 en heden uitgebracht zijn?
Films die ik al bekeken heb:
Groeten!
TheJordanYT
-
- 10 messages
- 669 votes
Kent er iemand films zoals The inbetweeners of she's out of my league?
Glenn36
-
- 31 messages
- 1 votes
Ik zoek films waar tieners (of iets ouder) een (niet menselijke) vaardigheid ontdekken en steeds beter leren te beheersen en uiteindelijk moet gebruiken.
Bij zulke films kan je denken aan:
I am number four
the sorcerer's apprentice
harry potter (natuurlijk)
Geen animatiefilms en het liefst na de jaren 90. Oow en ik ben ook niet op zoek naar superhelden films. (heb ik overigens zo goed als allemaal al gezien)
Bij voorbaat dank
Shinobi
-
- 4305 messages
- 2550 votes
Ik moet gelijk aan Chronicle (2012) denken Glenn36.
Daan258
-
- 3671 messages
- 2445 votes
Past er misschien ook wel een beetje bij.
Glenn36
-
- 31 messages
- 1 votes
Dankjewel beide,
Chronicle heb ik al gezien, en dit is idd precies het genre wat ik zoek.
Afflicted ga ik eens opzoeken.
Nogmaals bedankt
cucciolo
-
- 491 messages
- 1100 votes
Voor de horror experts onder ons..
Ik zoek een horrorfilm die volledig leunt op suggestie, op het verhaal dus.
Dus geen gore, geen geforceerde schrikmomenten, geen in-your-face horror eigenlijk, maar die toch horror genoemd mag worden, ook al zal die hoogstwaarschijnlijk onder horror/thriller vallen.
Ik weet 't, het is erg veel gevraagd, maar je weet nooit, er zijn zoveel films dat zoiets vast wel bestaat 
dimi303
-
- 3418 messages
- 3665 votes
Misschien enkele oudere om te starten
The innocents ( 1961 )
Peeping Tom ( 1960 )
Cat people ( 1942 )
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Norma
-
- 3463 messages
- 5088 votes
Saints-Martyrs-des-Damnés (2005)
Mientras Duermes (2011) denk ik ook wel.
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
Ik ben opzoek naar voorbeelden van films waarin de hoofdrolspeler plotseling besluit zijn originele plan/doel/spanningsboog te verlaten en in plaats daarvan iets compleet anders gaat doen. Qua voorbeelden heb ik Liverpool (2008) of Kikujirô no Natsu (1999)
Maar er zijn vast meer treffende voorbeelden te vinden waarin een klassieke narratieve van A naar B structuur met groot dramatisch/vervreemdend effect wordt onderbroken?
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
daar zag ik er drie van en ik weet niet of die titels nu precies doen wat ik hier bedoel... misschien is het ook wat vaag wat ik bedoel
... maar het zijn iig weer wat aanknopingspunten om verder te zoeken!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wat bedoel je dan precies? 
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
toch wel een soort van radicale breuk in de narratief
je hebt films die een klassiek/lineair verhaal vertellen en je hebt films die van begin af aan een andere vorm voor de vertelling gebruiken, maar ik bedoel dus films die klassiek beginnen en dan opeens narratief een volkomen onverwachte wending maken... ogenschijnlijk misschien zelfs ontsporen... alleen dan bedoel ik het ook weer niet tegen het einde zoals bij 2001: A Space Odyssey (1968) of L'Eclisse (1962) waar het narratief gezien een soort epiloog vormt, maar meer ergens in het midden
... het was ook maar een gedachte kronkel die gisteravond in me op kwam die me leuk leek om even in de groep te gooien, niet een hele serieuze zoektocht verder...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ah ok.
Bij Kikujiro gaan ze toch ook vrijwel vanaf het begin op pad?
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
Maar ze gaan op pad met een doel, en als dat doel nagenoeg is bereikt, ergens halverwege de film, ziet men er opeens vanaf om de rest van de film compleet andere dingen te gaan doen, alsof de karakters even op vakantie gaan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Oh ja, dat was ik even kwijt. 
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
The Secret Agent van Joseph Conrad is zo'n verhaal, als ik het goed heb. Een aanslag mislukt op een debiele manier en vervolgens moeten de consequenties opgelost worden. Verfilmd in 1996 met Bob Hoskins en in 1936 door Hitchcock (Sabotage), die laatste heb ik alleen nog niet gezien.
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
interessante titel!
Heb het boek helaas niet gelezen, maar als ik de omschrijvingen van het verhaal bij de film even globaal doorneem lijkt deze van begin af aan al niet zo'n lineaire structuur te hebben? misschien meer richting een La Ronde structuur?
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
La Ronde niet gezien, maar als ik de synopsis lees, is het niet hetzelfde. The Secret Agent begint wel met klassieke narratie en een duidelijk hoofdpersoon, maar vervolgens is het niet meer zo duidelijk wie nu eigenlijk de hoofdpersoon is en waar het verhaal naar toe gaat.
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
er zijn veel films met het La Ronde schema a-b-c-'n'-a... maar deze lijkt dus gelukkig helemaal te zijn wat ik hier zoek. cool!
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
weer een gevonden! vanavond Psycho weer eens gezien en ik was vergeten dat de eerste grote plottwist halverwege ook precies is waar ik hier naar zocht!
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
ik stond op het punt die ook in te brengen, maar ik vond het een te grote inkopper