- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Ik zoek... een soortgelijke film (zelfde genre / onderwerp/doelgroep))
Ik zoek... een soortgelijke film (zelfde genre / onderwerp/doelgroep))
Skythelimit
-
- 1 messages
- 0 votes
In Film > Algemeen > Kan iemand me helpen?:
Hoi,
Zag net de film Knowing vroeg me af of iemand meer van dit soort films kan opnoemen. K-pax, deja-vu number 23 etc.
Thanks
schram101
-
- 16684 messages
- 2293 votes
Ik zoek een film in de trant van One Day (2011) en The Notebook (2004). Tranentrekkers zolas men hier zegt. Films met een romantisch verhaal en een soort twist op het einde.
Ook zoek ik een goede animatiefilm in de stijl van Anastasia (1997) (l) met veel prachtige liedjes, een realistisch verhaal en liefst zo drama-achtig en toch feel-good. Ik weet dat het een moeilijke vraag is, maar ik hoop dat jullie een paar tips kunnen geven.
Crazy. Stupid. Love.
schram101
-
- 16684 messages
- 2293 votes
In Film > Algemeen > Kan iemand me helpen?:
Hoi,
Zag net de film Knowing vroeg me af of iemand meer van dit soort films kan opnoemen. K-pax, deja-vu number 23 etc.
Thanks
The Day The Earth Stood Still
Unbreakable
ibendb
-
- 5038 messages
- 3225 votes
The Day After Tomorrow
2012
Twee rampenfilms zoals Knowing.
Spijker21
-
- 23 messages
- 0 votes
-Next is misschien ook een optie!
Films met een twist (a la Number 23):
-Memento
-Uninvited
-Lincoln Lawyer
-Unknown
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Ik zoek naar een surrealistische (liefst rustige) droomfilm. Eigenlijk zoals Black Moon, maar omdat vrijwel niemand die film gezien heeft, zal ik een paar andere punten van houvast geven:
- Alice in Wonderland (het boek)
- De schilderijen van Magritte
- Blue Velvet
- Dead Man
- Stalker
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8285 votes
Wellicht films van Fernando Arrabal of Alejandro Jodorowsky
Slávnost' v Botanickej Záhrade
Sommige films van Juraj Jakubisko zijn dan wellicht ook wat voor je:
An Ambiguous Report about t...
en deze Tsjechische wellicht:
En de films van Jean-Pierre Jeunet, natuurlijk!
Verder nog:
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Arrabal en Jodorowsky zou ik niet willen kwalificeren als rustige droomfilms. Zahrada wel een tip denk ik ja
Deze ook zeker: La Belle Endormie (2010)
En misschien zelfs wel: Sleeping Beauty (2011)
Nijmegen
-
- 323 messages
- 692 votes
Ik zoek even snel een film over de stad: Londen....
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
'over' of die plaatsvindt in Londen?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
beavis
-
- 6628 messages
- 14803 votes
Ik zoek naar een surrealistische (liefst rustige) droomfilm. Eigenlijk zoals Black Moon, maar omdat vrijwel niemand die film gezien heeft, zal ik een paar andere punten van houvast geven:
- Alice in Wonderland (het boek)
- De schilderijen van Magritte
- Blue Velvet
- Dead Man
- Stalker
erg leuke hoek waar ik zelf ook graag in rondkijk, Black Moon is ook inderdaad een fijne film
met de aanknopingspunten kan je eigenlijk best nog veel kanten op, maar hier een selectie uit mijn favorieten waar hopelijk tips voor nieuwe richtingen bij zitten:
L'Année Dernière à Marienbad (1961)
ik zag recent ook nog
Sanatorium Pod Klepsydrą (1973)
Případ pro Začínajícího Kata (1970)
die wel aan de kwalificaties voldoen, maar daar zou ik misschien niet mee beginnen...
edit:
en nóg een paar, wellicht zitten hier ook makkelijker te vinden titels tussen:
The Passion of Darkly Noon (1995)
Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
Céline et Julie Vont en Bateau (1974)
bill pullman speelt ook graag in dromerige films:
Chasing Sleep (2000) (was in gedachte een pullman film, maar bleek jeff daniels
)
twee moderne horror meesterwerkjes die eigenlijk ook heel goed voldoen aan de referentiepunten:
en als je de politieke kant op wilt, zou ik ook zeker deze nog proberen:
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
beavis - prachtige lijst!
De makkelijker te vinden films heb ik bijna allemaal gezien, van dat bovenste lijstje nog maar heel weinig , dus daarin ga ik zeker wat rondzoeken.
Kappeuter, Mochizuki Rokuro, Baggerman, ook heel erg bedankt!
misterwhite
-
- 4726 messages
- 656 votes
Ik ben opzoek naar films over eenzaamheid voor wat onderzoek te doen voor mijn eigen kortfilm. Alle soorten genres mogen het zijn, zolang het maar gaat over eenzame mensen die hun eigen beginnen te verliezen.
Uzza_Sparta
-
- 1195 messages
- 2138 votes
Ik ben opzoek naar films over eenzaamheid voor wat onderzoek te doen voor mijn eigen kortfilm. Alle soorten genres mogen het zijn, zolang het maar gaat over eenzame mensen die hun eigen beginnen te verliezen.
deze komt toevalig morgen avond op BBC2
een zeer goede film, maar Obree had zelf erg veel last van eenzaamheid, en uiteindelijk depressie
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Ik ben opzoek naar films over eenzaamheid...
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
erg leuke hoek waar ik zelf ook graag in rondkijk, Black Moon is ook inderdaad een fijne film
met de aanknopingspunten kan je eigenlijk best nog veel kanten op, maar hier een selectie uit mijn favorieten waar hopelijk tips voor nieuwe richtingen bij zitten:
L'Année Dernière à Marienbad (1961)
ik zag recent ook nog
Sanatorium Pod Klepsydrą (1973)
Případ pro Začínajícího Kata (1970)
die wel aan de kwalificaties voldoen, maar daar zou ik misschien niet mee beginnen...
edit:
en nóg een paar, wellicht zitten hier ook makkelijker te vinden titels tussen:
The Passion of Darkly Noon (1995)
Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
Céline et Julie Vont en Bateau (1974)
bill pullman speelt ook graag in dromerige films:
Chasing Sleep (2000) (was in gedachte een pullman film, maar bleek jeff daniels
)
twee moderne horror meesterwerkjes die eigenlijk ook heel goed voldoen aan de referentiepunten:
en als je de politieke kant op wilt, zou ik ook zeker deze nog proberen:
Bedankt voor het lijstje droomfilms, daar hou ik wel van 
Ik vind zelf vrijwel alle films van Lynch ook dromerig en/of contemplatief.
Verder van wat ik zellf gezien heb: Fear X en Valhalla Rising, Casshern en Goemon (deze 2 ietsjes minder rustig), The Blood of Rebirth, Photographing Fairies, Stay, The Promise en 22 Mei.
Ik ben zelf nog wel benieuwd of er in de Japanse of Oosterse hoek meer droomflms of films met metafysische of anderszins diepzinnige inhoud zijn?
beavis
-
- 6628 messages
- 14803 votes
genoeg uiteraard: Miyazaki en Oshii in de anime hoek, en in de new wave hoek zitten ook heel wat filmmakers die af en toe met surrealistische elementen en/of droom-logica spelen... masumura, kiju, teshigahara... en dat is alleen nog maar Japan
(nb. tsukamoto en iwai zijn hierboven ook al genoemd, ook nog goede tips)
ibendb
-
- 5038 messages
- 3225 votes
The Lovely Bones vind ik nogal een dromerige sfeer hebben.
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
Ja, die ook inderdaad. Heb ik pas nog op tv gezien 
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
Ik ben nog niet klaar met vragen
Want ook Aquirre en The Holy Mountain (iets frivoler, maar Jodorowsky is hier al genoemd) kun je dromerig noemen, terwijl mijn genoemde films ook bv bad trips kunnen inhouden of (een weinig) geweld bevatten, niet perse sweet dreams dus. Pi zou je er ook onder kunnen scharen, evenals The Fountain en zelfs Ten Canoes.
Ook vind ik films als Pisma Myortvogo Cheloveka erg goed. Zijn er meer van dat soort?
Duister én contemplatief?
En de films van Makavejev vind ik ook goed. Is er meer vergelijkbaars?
Ik vraag mij dus af of er wat meer specifieke titels te noemen zijn (die ik nog niet gezien heb) en waarin droom of mogelijkheid van contemplatie zit. (voordat ik alles van 1 regisseur moet bekijken om er 1 tegen te komen:))
Bij het topic Contemplatieve films vond ik vnl (alleen) silent movies? Of zonder enige structuur?
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8285 votes
Ook vind ik films als Pisma Myortvogo Cheloveka erg goed. Zijn er meer van dat soort?
Duister én contemplatief?
The Cremator en Beauty and the Beast van Juraj Herz zijn misschien wat je zoekt. Sowieso prima films. Ze zijn niet echt contemplatief, maar zeker duister en enigszins vaag.
De eerste drie films van Fernando Arrabal voldoen volgens mij ook wel aan je specificaties.
Wellicht ook: Démanty Noci.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
The Cremator en Beauty and the Beast van Juraj Herz zijn misschien wat je zoekt. Sowieso prima films. Ze zijn niet echt contemplatief, maar zeker duister en enigszins vaag.
De eerste drie films van Fernando Arrabal voldoen volgens mij ook wel aan je specificaties.
Wellicht ook: Démanty Noci.
Dankje, daar kan ik ook weer mee vooruit:)
Leeuwin
-
- 7 messages
- 0 votes
Hooi,
Ik ben op zoek naar japanse en/of koreaanse films. Vooral films als
Toki O Kakeru Shojo (The Girl Who Leapt Through Time) ben ik in geinteresseerd.
Ik hou niet van films met veel geweld erin, maar ik wil wel graag films die een beetje fantasy hebben zoals in die film dat ze tijdrijzen =3.
Hopelijk komen er een paar mooie tevoorschijn.