- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Ik zoek... een soortgelijke film (zelfde genre / onderwerp/doelgroep))
Ik zoek... een soortgelijke film (zelfde genre / onderwerp/doelgroep))
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Met de kanttekening dat eigenlijk alleen de films uit de jaren '40 en '50 neorealistisch zijn.
Bij Fellini hebben eigenlijk alleen zijn films uit die periode neorealistische kenmerken, daarna worden ze impressionistischer, fantastischer, surrealistischer. Voor Antonioni geldt dat zelfs zijn films uit de jaren '50 niet neorealistisch schijnen te zijn, maar die zijn nauwelijks nog te zien.
Visconti (tot en met 1960) en vooral Rossellini en De Sica zijn inderdaad wel voornamelijk neorealistische filmmakers. Net als De Santis trouwens.
Maar het lijkt mij sterk dat die films iets voor jou zijn, Anarchist. Maar wie weet...
Anarchist
-
- 497 messages
- 607 votes
heb blow en amores perros gezien
blow viel best mee..amores perros viel enorm tegen
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Nog een paar tips misschien (hopelijk doe je ze niet direct af als 'saai' want dat zijn ze echt niet...)
* Hotel Rwanda
* Central do Brasil
* Gandhi
* The Last Emperor
* Amadeus
Allemaal sfeervolle en realistische films, misschien niet zo mysterieus, maar ik denk dat bij jou de nadruk meer of sfeer ligt...
Succes met kijken!
Anarchist
-
- 497 messages
- 607 votes
ja..ze hoeven voor mij niet echt per se mysterieus te zijn..al vind ik dat soms wel leuk
..het is eigenlijk meer iets van het onbekende..van iets nieuws..iets anders..dat me zo aantrekt..en niet allerlei rare dingen dus
..mysterieus is misschien niet echt het goeie woord..
maar toch bedankt benicio 
film_kaza
-
- 3140 messages
- 0 votes
In de catagorie:
- Horror: The Shining
- Thriller: Jaws
- Drama: The Green Mile
- Humor: Scary movie 1,2,3,4
bouwling
-
- 13 messages
- 7 votes
goede nieuwe films.the cave,exorsim of emely rose;flight 93;cars,the descent.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Misschien nog een film die Anarchist wel goed kan vinden: Go
En Wild Things bevalt je waarschijnlijk ook wel.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Gewoon proberen zou ik zo zeggen.
Fellini, Rossellini, Visconti, Antonioni, De Sica, ... Stuk voor stuk topregisseurs maar of het iets voor jou is?
About schmidt schijnt ook in de neo realistische - ontwikkeld na WO2 - stijl te zijn. Voor hen die niet weten wat dit mag wezen (ik): gaat over mensen bij de achterdeur van de samenleving. Verder veel niet professionele acteurs en natuurlijke belichting.
Nubis
-
- 287 messages
- 1488 votes
In Film > Algemeen > Requiem for a dream en aanverwanten...:
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar films die OF qua schokkende kijkerervaring (het gevoel dat je eraan overhoudt) OF qua drugsthema (of eigenlijk de impact ervan/ondergang van de personages door hun verslaving) op Requiem for a dream lijken. Het gaat me eigenlijk vooral om dat laatste, maar ben ook benieuwd naar ideeen bij m'n eerste criterium.
Trainspotting lijkt me wel een goed voorbeeld, maar voor de rest weet ik het eigenlijk al niet meer.
Heeft iemand goeie suggesties?
Het mogen Hollywoodfilms/niet-Hollywoodfilms zijn, maar het liefst wel enigszins bekende films en ik heb het liefst geen films met een bar slechte rating.
Alvast bedankt!
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Leaving las vegas ook goed? (alcohol)
American history x (schokkend, rasicme)
Dolls (2002) (3 wanhopige liefdesverhalen)
21 grams
Waarvoor is het eigenlijk? Als het voor school is raad ik dolls af, die zal denk ik minder in de smaak vallen.
as
-
- 3548 messages
- 5932 votes
Irreversible
Bad leuitenant: afglijden van een politie inspecteur in een wereld van drank en drugs.
Nubis
-
- 287 messages
- 1488 votes
Zo, dat zijn nog eens snelle reacties!
Ja het is voor m'n studie, voor een onderzoek.. Het zit iig al aardig in de richting van wat ik bedoelde, dus dat is fijn. Irreversible was ik al helemaal vergeten trouwens, volgens mij een erg goed voorbeeld van een schokkende film (heb hem zelf nog steeds niet gezien..).
Werwolf
-
- 4604 messages
- 1197 votes
- Lilja 4-ever (prostitutie)
- Schindlers List (jodenvervolging)
Nubis
-
- 287 messages
- 1488 votes
Schindlers List is niet helemaal wat ik in gedachten had. Ik heb qua schokkende films dan toch nog het liefst iets met drugs/drank/seks.
Nog andere 'drugsfilms'?
Oja, om misschien nog iets duidelijker te zijn: wat interessant aan RFAD is is dat er bewust is gekozen voor geen happy end, misschien zijn daar nog voorbeelden van in combinatie met wat ik in m'n eerste post zei?
Edit:
Oja, wat is trouwens Dolls voor soort film?
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Gaat over 3 liefdeverhalen, die niet al te lekker gaan. Maar als je echt schokkend bedoeldt, zou ik hem niet gebruiken. Het heeft een triest eind maar het is niet echt schokkend.
Samaria misschien? Gaat ook over prostitutie en wraak.
Crash?
traffic?
bitter moon?
Nubis
-
- 287 messages
- 1488 votes
Okee, nee dan is dat denk ik een wat minder goed voorbeeld.
Samaria misschien wel, maar ik wil voor het onderzoek RFAD met een andere film vergelijken en ik denk dat de gelijkenissen tussen die twee films dan toch wel erg wegvagen? Eigenlijk vind ik Trainspotting wel goed, maar ik wil graag nog wat meer ideeen.
Ik geloof dat het trouwens toch wel meevalt met de hoeveelheid films die (echte) gelijkenissen met RFAD hebben, ook als ik op IMDB zoek.
Edit: Crash vind ik niet echt gelijkenissen hebben, vond 'm zelfs niet erg schokkend/depressieve sfeer hebben (jij wel?).
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Ik ook niet, maar vele wel vandaar dat ik hem noemde. Pink floyd the wall misschien? Verder heb ik helaas geen ideeen meer. Trainspotting zou (imo) wel goed zijn hoor.
Nubis
-
- 287 messages
- 1488 votes
Ja zou kunnen. Ik heb trouwens op zich al wel genoeg ideeen nu. 
Het was meer zo dat ik niet zo ontzettend veel films ken en dacht: misschien zijn er nog meer films zoals RFAD en Trainpotting.
Misschien zijn er nog mensen die alleen nog wat voorbeelden hebben van (heftige) drugsfilms?
Iig bedankt allemaal!
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Fear and Loathing in Las Vegas.
Maria, Full of Grace.
Dragon
-
- 62559 messages
- 4509 votes
- The Panic in Needle Park
- Sid and Nancy
- Drugstore Cowboy
- The Basketball Diaries
- Barfly
- Rush (1991)
- Born to Win
- Another Day in Paradise
- The Blackout
NOOM[L]J.DEPPx
-
- 9 messages
- 2 votes
Pirates of the Caribbean 1 & 2 zijn heel mooi..
Cry baby - 1990 - Johnny depp. ook heel mooi..
Secret window-2004 ook heel mooi..
En meer films van Johnny depp 
Fruity
-
- 38 messages
- 68 votes
In Filmdragers > Koop en ruil > Gezocht: Films als Wrong Turn, Scream:
Ik zoek films als Wrong Turn, Scream en Urban Legend.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Bedoel je nou of je ze wilt kopen? Of wil je meer van dit soort slashers zien?
Silvio Dante
-
- 2943 messages
- 2153 votes
wat heb je voor die films over? Heb je andere films om te ruilen? (heb Scream en Wrong Turn namelijk allebei)
Fruity
-
- 38 messages
- 68 votes
Bedoel je nou of je ze wilt kopen? Of wil je meer van dit soort slashers zien?
Eigenlijk allebei 
Ik heb al:
Scream 1,2,3
Wrong Turn
Urban Legend alles
Nightmare on Elm Street alles
Halloween alles
Friday the 13th alles
En wel nog wat meer waar ik niet op kan komen..
Dus mocht je er 1 hebben laat het even weten.
Fruity
-
- 38 messages
- 68 votes
Ik heb ook:
I know what you did last summer alles
Childs Play alles
Hellraiser alles
Turkeyloverz
-
- 4239 messages
- 1459 votes