• 177.923 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.308 votes
Profile

Magie-taboe

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Vooropgesteld: ik ben níet gelovig, maar ik heb ook niks tégen religie!

Een tijd terug ergerde ik me dood aan de bezwaren die sommige Christelijke gemeenten hadden tegen het onderwerp van de KinderBoekenWeek: 'Toverscholen & Magie.'

Magie zou een te gevaarlijk onderwerp zijn voor kinderen. Zegt één zo'n goeroe die een bijeenkomst van bezorgde ouders voorzat: "Willen we dat onze kinderen worden geschoold als goede Christenen, of als tovenaars?" Waar sláát dat op?! Het is ten eerste maar één week, en bovendien, het zijn onschuldige sprookjes!

In de verhalen van Harry Potter, in het werk van Tolkien en in de op stapel staande verFilming van Narnia gaat het over de strijd tussen Goed & Kwaad, maar dan in een sprookjeswereld. Wat voor gegronde redenen zouden er moeten zijn dat kinderen die sprookjes niet zouden mogen lezen? In het Nieuwe Testament is het enkel en alleen maar moord en doodslag, voor zover ik me kan herinneren ('k heb 'n tijdje op een Christelijke basisschool gezeten). Moeten kinderen daar dan door geïnspireerd worden?

Bovendien werd er in het nieuws en in de actualiteitenrubrieken ook om reactie's gevraagd aan mensen die de Boeken van Potter bijvoorbeeld nooit hadden gelezen, maar 'hadden gehoord dat het gevaarlijk was, en zich dus zorgen maakten.' Need I say more?

Mijn mening: sprookjes stimuleren de fantasie van kinderen en kunnen absoluut geen kwaad! Als een sprookje de ontwikkeling van een kind belemmerd, zitten er aan elk van mijn voeten zeven tenen! Of verwachten die ouders dat iedereen die Harry Potter leest later een goth wordt? En bovendien, met goths is toch ook niks mis? Ik ken er een aantal, maar die hopen echt niet op de Apocalypse of zo!

Wat vinden jullie hiervan? Denken jullie dat magie de opvoeding en ontwikkeling van een kind kan schaden? En kunnen jullie je misschien iets voorstellen bij de zorgen die sommige ouders zich maken? Ik ben benieuwd !

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Magie is net zo schadelijk als Sinterklaas.

Mijn mening is dezelfde als die van jou, Flipman. Zulke verhalen zijn niet schadelijk.

Er komen tal van andere programma's op de tv voorbij die ik veel schadelijker vind. Ik vind bijvoorbeeld zo'n vreselijk onbeschofte Spongebob Squarepants veel slechter voor de ontwikkeling van een kind, of dat vreselijke kereltje Chin Chan, die ongelofelijk respectloos met zijn ouders omgaat en totaal geen goede manieren kent.

Mijn kinderen houden wel van tovenarij en magie. Ze zijn nog wel te jong voor Harry Potter, maar de interesse is er wel, mijn oudste dochter heeft ook zo'n heksen verkleedpakje en als ze die aanheeft verandert ze de hele familie de godganse dag in kikkers en andere gedrochten.

Als ze 's nachts wakker worden omdat ze eng gedroomd hebben komt dat niet omdat ze heksen of tovenaars hebben gezien, maar ze worden in hun dromen wel achterna gezeten door de vijanden van de meiden van Totally Spies!

Ik voed mijn kinderen ook niet Christelijk op en genieten een openbare opleiding, dus de bijbelverhalen kennen ze ook niet, maar ik voel me trouwens ook niet geroepen om ze te vertellen hoe we onze verlosser aan een kruis hebben opgehangen door spijkers door zijn handen te meppen, en hem tenslotte hebben laten doodbloeden, tesamen met een aantal lotgenoten.

Laat ze eerst maar Madam MikMak lezen en Tita Tovenaar kijken.

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Er is helemaal niets mis met sprookjes. Sprookjes stimuleren inderdaad de fantasie en die fantasie kan voor een kind een hulpmiddel zijn om zich 'sterker' te wanen, aan droevige zaken het hoofd te bieden. Verder stimuleert fantasie ook de intelligentie van het kind, hij/zij moet nl. metafysisch gaan denken. Verbloemde, bewerkte sprookjes met een 'happy end' bieden ook nog een soort 'troost' aan het kind: het goede overwint daar altijd. Het slaat dus helemaal nergens op.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Hoewel sommige sprookjes echt heel eng zijn. Zoals Hans en Grietje die een bejaarde vrouw levend verbranden door haar in een oven te duwen.....

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Roodkapje en haar oma die door een jager met een groot mes uit de maag van de wolf worden gehaald....

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

Tolkien was christen, Lewis was christen, Rowling is christen. Dus het hele gebeuren is sowieso doorgeslagen.

Maar ja, je hebt altijd mensen die zeggen magie = duivels.

En ter geruststelling er zijn ook verschillende christenen die juist dwepen met bijvoorbeeld Rowling, omdat het juist zo'n goede moraal zou hebben.

Alles kan doorslaan.

Sprookjes zijn cool. Vooral de echte, predisney versies.

Ter voorbeeld:

Doornroosje wordt wakkergekust door de prins? fout!

De beste prins deed wel wat meer in het oorspronkelijke verhaal, alleen werd Doornroosje nog steeds niet wakker. Pas negen maanden later, nadat ze een tweeling heeft gebaard die naar boven is gekropen om melk te drinken wordt ze wakker omdat een van de twee de giftige naald eruit zuigt.

(waarom hebben ze het nu niet zo verfilmd )

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Hannibal wrote:

Roodkapje en haar oma die door een jager met een groot mes uit de maag van de wolf worden gehaald....

Ja, daarom schreef ik ook verbloemde, bewerkte sprookjes. De originele sprookjes verzameld door de gebroeders Grimm zijn heel wreed.

Maar het gaat over het goede dat van het kwade overwint.

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

aegron wrote:

Sprookjes zijn cool. Vooral de echte, predisney versies.

Ik heb ook de onbewerkte sprookjes van Grimm.

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Wow Aegron, dat einde van "Doornroosje" kende ik bijvoorbeeld dus al niet!

En is J.K. Rowling Christelijk? Niet dat daar iets mis mee is, maar dat wist ik niet .

Maar goed, zijn er ook mensen die wél denken dat magie schadelijk is voor kinderen?

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

of nog ouder, beowulf of de sagas uit scandivia

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Heb ik ook gelezen. Ik moest dat voor Scandinavische literatuur. (De Beowulf is wel OudEngels, niet?). Maar ik hou wel van sprookjes en van mythes.

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Ja, van Béowulf heb ik ook een groot gedeelte gelezen !

Maar allemaal leuk en aardig, ik zou nu toch echt eens iemand willen horen/lezen die het níet met ons eens is.

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

ik voel een knock-out sprookjes aankomen, als boekmeter af is

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Knock-out sprookjes? Hoe bedoel je?

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

straks op boekmeter, moeten we toch ook knock-outs spelen? zie hier alvast een eerste onderwerp

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met knock-outs.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Flipman wrote:

Maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met knock-outs.

Kom je van een andere planeet, Flip?

http://wiki.moviemeter.nl/index.php/Knock-out

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

knock-out

edit: what he said

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Flipman wrote:

Maar goed, zijn er ook mensen die wél denken dat magie schadelijk is voor kinderen?

Ik wil ook wel eens een andere mening lezen hieromtrent.

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Ik begrijp dat knock-out gebeuren nu ongeveer.

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

@mensen die andere mening willen horen

Dan ben je op de verkeerde sites, mensen die denken dat Harry Potter schadelijk is zullen niet zo snel op een filmsite over films gaan debateren

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Tenzij er mensen zijn die Films mooi vinden, maar niks met fantasy hebben en denken dat dat schadelijk is voor kinderen!

Maar inderdaad, misschien zwerevn er hier op MovieMeter helemaal niet van die mensen rond, zou je heel goed gelijk in kunnen hebben. Zou wel jammer zijn!

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Hoezo zou het jammer zijn Flip?

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Ik zou gewoon erg graag andere meningen hier willen lezen en argumenten en zo.

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

hier vind je iets over of harry potter en trawanten nu wel of niet slecht zijn volgens christenen.

Dit is trouwens nog redelijk genuanceerd.

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Oké, aangezien er hier zich geen kandidaten melden zal ik maar eens voor advocaat van de slechte meneer spelen.

Ik vind fantasy een serieuze negatieve invloed hebben op het kind: het kind kan zich allerlei denkbeelden gaan vormen die dus helemaal niet bestaan en daarbij de werkelijkheid uit het oog verliezen. Om nog maar niet te spreken van enge of gevaarlijke denkbeelden. Voorbeeld van die jongens die denken dat ze van het dak kunnen vliegen. Het kan een kind ook behoorlijk angstig maken, en kinderen zijn eigenlijk al heel kwetsbaar. Wat er zich in de kindertijd afspeelt heeft een ongelooflijke grote invloed op hun verdere leven. Moeten we hen dan echt met meer angsten dan noodzakelijk opzadelen?

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Leuk dat je de moeite genomen hebt om een ander standpunt te beschrijven, maar echt overtuigen doet het me niet

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Toch leuk geprobeerd, hé?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.