• 177.901 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.996 votes
Profile

Productie van films

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Ik heb de volgende vragen over de productie van films, misschien dat iemand er een antwoord op heeft:

1. Wat kost een professionele filmcamera?

2. Heb je per se apart licht en geluid nodig voor het maken van een film, of is een camera met goede microfoon voldoende?

3. Als je buiten opnames gaat maken, heb je dan toestemming van gemeente/provincie nodig?

4. Hoe kom je bijvoorbeeld aan agentenkostuums en neppistolen?

5. Hoe wordt een film gemonteerd? Met een digitaal pc-programma, of met een apart apparaat?

JoeCabot

• 2682 messages
  • 1785 votes

jordybeukeboom wrote:

3. Als je buiten opnames gaat maken, heb je dan toestemming van gemeente/provincie nodig?

Ik denk dat je die locaties moet gaan afhuren...

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

jordybeukeboom wrote:

-

1. Wat kost een professionele filmcamera?

2. Heb je per se apart licht en geluid nodig voor het maken van een film, of is een camera met goede microfoon voldoende?

4. Hoe kom je bijvoorbeeld aan agentenkostuums en neppistolen?

5. Hoe wordt een film gemonteerd? Met een digitaal pc-programma, of met een apart apparaat?

1. digitaal kun je al vrij professioneel filmen vanaf rond de 2000 euro

2. buiten kun je ook vaak met natuurlijke licht filmen, geluid is aan te raden om met een externe microfoon op te nemen

3. ligt eraan waar, niet op priveterrein lijkt me

4. kostuumverhuur en wapens bij een prop verhuur maar dat is lastig als amateur (er is wel aan te komen hoor )

5. beiden zijn mogelijk, maar pc is goedkoper en simpeler voor de beginner

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quentin wrote:

(quote)

1. digitaal kun je al vrij professioneel filmen vanaf rond de 2000 euro

Een echte professionele camera is veel te duur, die huur je doorgaans.

Er worden echter inderdaad wel eens low budget films opgenomen op mindere aparatuur, maar dan ben je volgens mij nog stees meer kwijt dan 2000 euro, hoor....

2. buiten kun je ook vaak met natuurlijke licht filmen, geluid is aan te raden om met een externe microfoon op te nemen

Dat is niet aan te raden, dat is een must. En neem in ieder geval wat reflectieschermen mee...

3. ligt eraan waar, niet op priveterrein lijkt me

Maar dan moet je toestemming krijgen van de eigenaar.

4. kostuumverhuur en wapens bij een prop verhuur maar dat is lastig als amateur (er is wel aan te komen hoor )

Probeer het eens bij je lokale agentencorps, soms willen die nog wel eens meewerken. Pistolen is lastiger, al eens geprobeerd om waterpistolen te verven?

5. beiden zijn mogelijk, maar pc is goedkoper en simpeler voor de beginner

Koop een macje en tik final cut pro op de kop en je komt een heel eind.

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

@ Quentin: wat is het verschil tussen een digitale en een analoge filmcamera? Heb je concrete voorbeelden van camera's?

@ Wouter: het huren van een camera lijkt me irritant omdat dan 'tijd is geld' achter je aan rent

@ Wouter: reflectieschermen, die zijn zowel voor licht als geluid?

@ Wouter: ik zou dan wel 'echte' pistolen willen hebben. In het verhaal dat ik voor ogen heb schiet de hoofdpersoon met een pistool met demper. Een echt pistool met losse flodders moet toch we mogelijk zijn?

Voor de goede orde: ik vraag dit allemaal meer ter informatie. Ik wil eerst een script schrijven en als ik er tevreden over ben zou ik er waarsch wel zelf iets mee willen doen. Een productiemaatschappij zou ik niet in de hand willen nemen, want ik wil zelf de regie en montage doen, en ik denk dat ze dat (gezien het feit dat ik geen filmschoolpapieren heb) niet zien zitten

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Wouter wrote:

Een echte professionele camera is veel te duur, die huur je doorgaans.

Er worden echter inderdaad wel eens low budget films opgenomen op mindere aparatuur, maar dan ben je volgens mij nog stees meer kwijt dan 2000 euro, hoor....

Echt professioneel wel ja, maar een aardige semi-prof DV camera krijg je toch al rond de 2000 euro, kan meer dan aardige resultaten opleveren. (ik neem aan dat jordy tips zoekt voor een "amateur" film) Zelf film ik met erg veel plezier met een DV.

Wouter wrote:

Probeer het eens bij je lokale agentencorps, soms willen die nog wel eens meewerken. Pistolen is lastiger, al eens geprobeerd om waterpistolen te verven?

Er zijn ook genoeg mensen met van die bb-guns (wat van die plastic dingen schieten) die overtuigend genoeg zijn.

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

jordybeukeboom wrote:

@ Quentin: wat is het verschil tussen een digitale en een analoge filmcamera? Heb je concrete voorbeelden van camera's?

Digitaal is ... digitaal en is "makkelijk" op een pc te bewerken, analoog is op filmmateriaal en wordt al stukken lastiger en kostbaarder.

jordybeukeboom wrote:

Voor het licht te "controleren", hoe je het wilt hebben.

jordybeukeboom wrote:

@ @ Wouter: ik zou dan wel 'echte' pistolen willen hebben. In het verhaal dat ik voor ogen heb schiet de hoofdpersoon met een pistool met demper. Een echt pistool met losse flodders moet toch we mogelijk zijn?

Lijkt me voor een amateurfilmer vrijwel onmogelijk om te bemachtigen.

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Digitaal is ... digitaal en is "makkelijk" op een pc te bewerken, analoog is op filmmateriaal en wordt al stukken lastiger en kostbaarder.

Oja, tuurlijk...

Voor het licht te "controleren", hoe je het wilt hebben.

OK

@ Wouter: ik zou dan wel 'echte' pistolen willen hebben. In het verhaal dat ik voor ogen heb schiet de hoofdpersoon met een pistool met demper. Een echt pistool met losse flodders moet toch we mogelijk zijn?

Lijkt me voor een amateurfilmer vrijwel onmogelijk om te bemachtigen

Hmm, helaas

Dus jij filmt wel eens Quentin? Wat zoal?

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

jordybeukeboom wrote:

Dus jij filmt wel eens Quentin? Wat zoal?

Voornamelijk kortfilms, begin volgende week aan mijn eerste lange film en muziekregistraties.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

jordybeukeboom wrote:

Een echt pistool met losse flodders moet toch we mogelijk zijn?

Probleem daarmee is dat pistolen met losse flodders veel minder terugslag geven, dus minder realistisch overkomt, maar dat is haast overal zo.

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

U-96 wrote:

Probleem daarmee is dat pistolen met losse flodders veel minder terugslag geven.

En nogal eens willen vastlopen

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

jordybeukeboom wrote:

@ Wouter: het huren van een camera lijkt me irritant omdat dan 'tijd is geld' achter je aan rent

Dat is over het algemeen toch al zo bij het filmen, maar als je het voor elkaar krijgt niemand te betalen en alles voor niks te krijgen, dan is dat anders.

Verder lijkt me dat een professionele camera in jouw geval een beetje met een vrachtauto boodschappen doen is.

Ik geloof niet zo in die camera van 2000 euro van Q, maar ik vermoed dat ie jou wel een eind op weg kan helpen. maar kun je niet gewoon iemands camera lenen, als je toch met een consumentencamera gaat draaien?

Licht.

Ik denk dat dat heel erg moeilijk wordt. Die krijg je echt niet zomaar. Zou toch maar iets anders verzinnen.

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Tsja consumentencamera. Als ik mijn plan uiteindelijk echt wil uitvoeren dan wil ik wel een professioneel resultaat. Dus dan wordt het toch een profi camera huren of een 2ehands kopen, ik geloof dat een nieuwe iets van 20.000 euro is (?)

@Quentin: jij krijgt het dus voor elkaar om ergens filmattributen te vinden als neppistolen?

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Wouter wrote:

(quote)

Dat is over het algemeen toch al zo bij het filmen, maar als je het voor elkaar krijgt niemand te betalen en alles voor niks te krijgen, dan is dat anders.

Verder lijkt me dat een professionele camera in jouw geval een beetje met een vrachtauto boodschappen doen is.

Ik geloof niet zo in die camera van 2000 euro van Q, maar ik vermoed dat ie jou wel een eind op weg kan helpen. maar kun je niet gewoon iemands camera lenen, als je toch met een consumentencamera gaat draaien?

Ik gaf toch ook aan dat het zeer geschikt is voor een amateurfilmer, niet voor een prof. productie. Ik geloof er dus wel in, met bv. een Sony HDR-HC1 van onder de 2000 euro kun je als amateur zeker iets moois draaien.

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

jordybeukeboom wrote:

Tsja consumentencamera. Als ik mijn plan uiteindelijk echt wil uitvoeren dan wil ik wel een professioneel resultaat. Dus dan wordt het toch een profi camera huren of een 2ehands kopen, ik geloof dat een nieuwe iets van 20.000 euro is (?)

Het ligt eraan wat jij professioneel resultaat vindt en wat voor een film je wilt maken.

jordybeukeboom wrote:

@Quentin: jij krijgt het dus voor elkaar om ergens filmattributen te vinden als neppistolen?

Ja hoor.

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Professioneel resultaat: gewoon dat het lijkt alsof het een film geschoten is met een profi camera. Hoe ben jij aan die filmwinkel gekomen en heb je daar een pasje voor ?

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

jordybeukeboom wrote:

Hoe ben jij aan die filmwinkel gekomen en heb je daar een pasje voor ?

Geen filmwinkel joh, kan gewoon aan namaakgeweren komen die erg echt lijken

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Ennuh... flikkenpakkies en flikkenbakkies?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

jordybeukeboom wrote:

Professioneel resultaat: gewoon dat het lijkt alsof het een film geschoten is met een profi camera.

Misschien heb je dan meer aan een goede cameraman dan aan een goede camera.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

jordybeukeboom wrote:

Tsja consumentencamera. Als ik mijn plan uiteindelijk echt wil uitvoeren dan wil ik wel een professioneel resultaat.

Tja. Je beseft je wel hoe ambitieus dat is? Dat je daar niet alleen de spullen, maar ook de mensen voor moet hebben?

Dus dan wordt het toch een profi camera huren of een 2ehands kopen, ik geloof dat een nieuwe iets van 20.000 euro is (?)

Een professionele camera? Nee, die is nog vele malen duurder. Voor dat bedrag mag je 'm een tijdje huren.

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Hoe duur? Een ton? Nouja, ik denk dat je het bedienen van zo'n camera na een tijdje oefenen wel onder de knie moet kunnen krijgen.

Ik denk dat het op zich goed te doen is om een film te maken zonder veel fratsen en poespas, echt een simpele film op de inhoud gericht.

Maar perfecte opnames kosten veel tijd, wat dan ook van de onbetaalde acteurs verlangd wordt, etcetera

Misschien toch een productiemaatschappij en filmfondsen proberen. Of John de Mol...

Captain Pervert

• 4643 messages
  • 2099 votes

Je kan ook heel veel Sin City effectjes over de film heen gooien. Kleurfilters, you name it. Of Natural Born Killers. En daarmee je crappy camera camoufleren.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Denk niet dat daar veel in zullen trappen....

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

jordybeukeboom wrote:

Hoe duur? Een ton?

Minimaal.

Nouja, ik denk dat je het bedienen van zo'n camera na een tijdje oefenen wel onder de knie moet kunnen krijgen.

Als je hem kan bedienen wil nog niet zeggen dat je met mooi materiaal thuis komt.

Ik denk dat het op zich goed te doen is om een film te maken zonder veel fratsen en poespas, echt een simpele film op de inhoud gericht.

Tuurlijk. Maar laat ik maar eens eerlijk zijn. De kans dat het je nu lukt om een film te maken die regulier de bioscoop in kan is minder dan 0,1%. Ik denk niet dat je je dat als doel moet stellen. Maak gewoon een filmpje voor jezelf, omdat je het leuk vindt.

empirekees

• 1597 messages
  • 2401 votes

Schrijf eerst maar eens een knap scenario. En als je meer de techniek wil doen, ga dan naar een behoorlijke cursus voor camerareren b.v.

Op www.filmstart.nl kun je wel genoeg vinden.

Want hier loopt het toch dood.

Da Jando

• 1383 messages
  • 1060 votes

Ik kan je het boek Speelfilms maken aanraden. Daar worden alle basisfacetten van het filmmaken besproken. Lekker duidelijk en met veel voorbeelden en het geeft antwoord op veel van je vragen.

empirekees

• 1597 messages
  • 2401 votes

Ja dat is een erg goed boek. Ook voor mensen met een heel klein budget.

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Kees, ik lees dat jij een film hebt gemaakt. Met wat voor camera en hoe ben je daar aan gekomen? Aan welk publiek heb je je film getoond?

@Quentin: wees eens wat concreter waar je die filmartikelen vandaan hebt

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Da Jando wrote:

Ik kan je het boek Speelfilms maken aanraden. Daar worden alle basisfacetten van het filmmaken besproken. Lekker duidelijk en met veel voorbeelden en het geeft antwoord op veel van je vragen.

Erg leuk boek, ook verschrikkelijk grappig.

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

jordybeukeboom wrote:

Kees, ik lees dat jij een film hebt gemaakt. Met wat voor camera en hoe ben je daar aan gekomen? Aan welk publiek heb je je film getoond?

@Quentin: wees eens wat concreter waar je die filmartikelen vandaan hebt

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.