- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Kijkwijzer (leeftijd en films)
Kijkwijzer (leeftijd en films)
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes

John Barry
-
- 3410 messages
- 638 votes
Gebeurde vroeger ook vrij vaak. Vanwege de zendtijd van de publieke omroepen. Ook werden gedeelten er uit geknipt die niet pasten in het beeld van de omroep.
Wat de oude films betreft. Lijkt me vanwege de kijkcijfers.
Ik denk ook dat het met de kijkcijfers te maken heeft. Het zou wel zo zijn dat nieuwe films beter scoren op tv dan oude films. Toch wel jammer dat het op tv vaak alleen maar om de kijkcijfers gaat. Ik vind de vaak wat oudere films beter dan nieuwere.
En het feit dat vroeger in films werd geknipt omdat het niet paste in het beeld van de omroep moet je een beetje in zijn tijd zien ( verzuiling ). Maar ik ben blij dat die tijd voorbij is ( in Nederland ) dat om die reden films gecensureerd werden.
Uit het artikel dat kappeuter aanhaalde vond ik deze passage interessant:
Als je al kan bepalen dat door die scene eruit te laten dat de film plots geschikt is voor 12 jarige dan is het toch zeker helemaal niet lastig om even uit te rekenen of zo scene voor of na 10 uur ’s avonds te zien is ?
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Bij Film > Algemeen > Naakt in film:
Bij de film Cyrus maar ook bij vele andere films zie je het sex icoontje. Maar er zit geen sex in de film. Mijn vraag is wanneer een film zo'n icoontje toebedeeld krijgt?
Ik zag dat ook bij I love you, man. Ook daar geen naakt.... Of is de suggestie dat volwassen mensen wat met elkaar doen al voldoende? Een gesprek erover....?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ja het klopt, het wordt ruimer geïnterpreteerd.
Distributeurs vullen een kijkwijzer classificatieformulier in. Daar rolt dan een specifieke kijkwijzer uit.
Zie de vragen bij punt 4. Het kan dus ook bijvoorbeeld gaan om seksueel georiënteerd taalgebruik.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Ik heb hem gemaakt, maar hoe bereken je dan de score?
Cyrus is in dit formulier tamelijk clean... Geweld (niet aangegeven) is frequenter aanwezig (lichamelijk en psychologisch). Wat raar is.
joyce.b
-
- 712 messages
- 0 votes
Om even terug te komen op de kijkwijzer. Ik heb toch wel mijn twijfels over die kijkwijzers. ( of beter gezegd, op de naleving ervan )Het ene kind is het andere niet. Het ene kind heeft slapeloze nachten van een horror film terwijl een ander kind van de dezelfde leeftijd zo zelfde film alleen maar spannend vind. Ik vind dat je de kijkwijzer meer als een soort indicator moet zien. De kijkwijzer is een handige richtsnoer. Maar je moet naar mijn mening niet al te streng die leeftijd handhaven. Zo kunnen de meeste kinderen van 11 naar mening ook gewoon prima naar films van 12 jaar en ouder kijken. Ik vind dat dit de verantwoordelijk van de ouders is. Zij kennen de kinderen het best en weten wat hun kinderen wel en niet aankunnen. Want zoals ik al zei, ieder kind is anders. Er zullen vast wel kinderen/ pubers zijn van ouder dan 12 voor wie films van 12 jaar en ouder nog te eng zijn……
Zo vind ik het erg overdreven dat Pathé jongeren onder de 16 jaar niet toelaat bij films. Dit heeft naar mijn mening helemaal geen zin. Die jongeren gaan die film dan vast downloaden als ze worden tegengehouden in de bioscoop. De jongeren kijken de film dan toch nog op een andere manier. Niet één mens is hetzelfde. Voor de één is de leeftijd van 16 voor een bepaalde film zelfs nog te laag, voor de ander is het te hoog. Naar mijn mening moet je de leeftijd als een richtsnoer zien, maar moet je er niet te letterlijk naar kijken. Pathé vind ik dan ook overdreven streng bezig.
Helamaal mee eens, verantwoordelijkheid van de ouders.
Als je overigens ziet welke seksuele toespelingen en verwijzingen naar macht en/of geweld in videoclips op mtv worden gemaakt,en oudere lagereschoolkinderen ,beginnende pubers daar gewoon "vrij"naar kunnen kijken,denk ik dat de meeste films met een kort rokje,een blote borst,een vette kus of gewoon regelrecht een rampetamp partij ,een klap of iets meer dan een bleodneus, niet zó schokkend zijn dat je als ouder kind of jonge tiener de rest van zn leven emotioneel beschadigd raakt.
Dan zouden we ook de gruwelijke beelden uit het journaal moeten schrappen,en ik ken gezinnen waar kennis van de wereld,en dus het journaal kijken, min of meer vast onderdeel is na het eten.
En dan nog pc games,.
En zoals John Barry al zegt, dan dowloaden ze de film wel ,na schooltijd,of ze kijken de film bij ene kind waar het thuis wel mag.
Een film,de game of de clip is fictie,en de beelden uit het journaal zijn echt,en dat onderscheid weet een ouder schoolkind prima te maken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik heb hem gemaakt, maar hoe bereken je dan de score?
Ik weet dat ook niet precies, hoe dat werkt.
Ik heb me ook wel vaker verbaasd over bepaalde aanduidingen.
Vroeger had je een centrale filmkeuring. Nu mogen distributeurs zelf zo'n formuliertje invullen, maar uiteraard mogen ze niet zomaar wat doen.
Je kunt bij de Kijkwijzer organisatie wel een volgens jou foutieve kijkwijzer aankaarten. Als je bezwaar gegrond wordt verklaard zullen ze het aanpassen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Thanx kappeuter. Weet iemand eigenlijk wie die mensen zijn? Of wat voor soort mensen?
Kijkwijzer is dus vooral een controlerend orgaan en ze doen aan voorlichting.
Dus niet meer zoals vroeger een club die zelf aan filmkeuring doet, tenzij er klachten zijn of als ze fouten tegenkomen.
Ze antwoorden goed op vragen en onderbouwen dit ook goed.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bioscoopfilm "Beestenboot" krijgt 6 jaar - kijkwijzer.nl
Haha 
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Quentin
-
- 10202 messages
- 8540 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Kijkwijzer internationaal vergeleken
Opmerkelijk: 18+ voor The Neon Demon in UK.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1113000/1113987.200.jpg?cb=1533985140
Classificatie bioscoopfilm De Kleine Heks Aangepast - kijkwijzer.nl
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes
Grote onzin dat je perse ouder dan 16 moet zijn om naar een 16+ film in de bios te mogen gaan, ik beslis dat zelf! De wet naait hiermee de kinderen onder de 16 hard! Ik ga binnenkort naar bad times at the el royale, ik sweer als ik niet naar binnen kom ga ik een klacht indienen bij de wet of kijkwijzer ofzo. Ben tot nu toe al bij ongeveer 8 16+ films naar binnen gekomen, 2x met kaartje van andere film en 6x gewoon met kaartje van de 16+ film. Ben 1x geweigerd toen ik met een vriend was die bijna even oud als mij was. Personeel vroeg aan mij is die jongste wel 16 jaar. Conclusie: de wet en kijkwijzer zijn heel kinderachtig!
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Grote onzin dat je perse ouder dan 16 moet zijn om naar een 16+ film in de bios te mogen gaan, ik beslis dat zelf!
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes
Ik mag zelf weten welke films ik kijk van mijn ouders.
Dankje
Iedereen is kind geweest. En voel me niet een klein kind dus daarom kinderachtig van de wet.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Ik begrijp dat het voor jou nu betuttelend overkomt, en ik ben het niet eens helemaal met je oneens, maar de kijkwijzer is niet op niks gebaseerd (en o.a. wel op de invloed van bepaalde beelden i.c.m. jouw nog sterk in ontwikkeling zijnde hersenen).
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
(en o.a. wel op de invloed van bepaalde beelden i.c.m. jouw nog sterk in ontwikkeling zijnde hersenen).
Twijfelachtige sociaal wetenschappelijke onderzoekjes?
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
In dit geval gaat het om echt wel wat meer dan een paar matige studies. De invloed van tv-beelden op kinderen is door onder meer meta-analyses goed gedocumenteerd. Dit boek biedt een mooi overzicht.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Met je mening ben ik het niet volledig mee oneens, maar je uitspraken vind ik toch wat te ver gaan.
"De wet naait hiermee de kinderen onder de 16 hard". Serieus? De kijkwijzer is er onder andere voor om kinderen onder 16 tegen te heftige beelden te beschermen. Een klacht indienen omdat je niet naar binnen mag zal waarschijnlijk ook niet echt helpen..
Gewoon wachten tot hij op TV of On Demand komt lijkt me het best.
Fillumon
-
- 2240 messages
- 0 votes
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Pfff.... ben zelf van '68, en heb eind zeventiger jaren gewoon samen met mijn moeder Jaws 2 in de bios gezien. Ik zat toen in de vijfde klas van de lagere school.
Twee of drie jaar later The Shining. ook gewoon in de bios gezien.Toen was ik 12 of 13.
Oh oh oh, wat hebben mijn hersentjes daar een klap van gekregen zeg.
Edit: en An American Werewolf in London, ook gewoon in de bioscoop gezien, ik was toen nog lang geen 16.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Nee, dat klopt en is al genoeg aangetoond dat het brein nog volop in ontwikkeling is.
Daarvoor zijn ouders er natuurlijk, om bepaalde dingen een plaats te geven. Om zoiets structureel te verbieden is er wat mij betreft een duidelijkere oorzaak-gevolg relatie nodig.
Zo'n verbod is echt betuttelend, al helemaal omdat kinderen thuis vrij zijn te doen en laten wat ze willen en op het internet wel wat zwaarder spul voorgeschoteld krijgen dan in commerciële bioscopen te zien is.
Anderzijds is het als volwassene af en toe wel leuk om niet de hele tijd tussen een school kinderen te zitten, maar da's een eerder egoïstische insteek.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Ik kan me de frustratie heel goed voorstellen. Uit eigen ervaring ben ik van mening dat een kind van 14 zelf als geen ander kan inschatten of een film of game al dan niet te schokkend is.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Ik begrijp dat het voor jou nu betuttelend overkomt, en ik ben het niet eens helemaal met je oneens, maar de kijkwijzer is niet op niks gebaseerd (en o.a. wel op de invloed van bepaalde beelden i.c.m. jouw nog sterk in ontwikkeling zijnde hersenen).
Zo erg is dat allemaal niet: sex en geweld. Ik kijk die onzin al vanaf mijn 12e.. en zie eens hoe normaal ik ervan ben geworden!
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Hoe ligt dit eigenlijk in andere landen? Is het niet ook gedeeltelijk Nederlandse bedilzucht (sorry dat ik de Vlamingen even oversla) ?
Ik kan me herinneren dat er halverwege de jaren '70 nogal wat kritiek kwam op het uitzenden van de Britse serie Doctor Who. De omroep TROS, die de uitzendingen verzorgde, stopte ermee, want er waren veel reacties van verontruste ouders die de serie te eng vonden voor hun kinderen (notabene: Doctor Who was opgezet als *kinderserie*).
Zelf was ik 7 of 8 jaar toen die serie werd uitgezonden (in de jaren '70), een half uurtje per twee weken, en ik smulde ervan.
Pas in de jaren '80 werden er weer afleveringen van uitgezonden in Nederland.
In Engeland hadden de ouders blijkbaar minder problemen met al die enge buitenaardse monsters.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Vergeleken met de VS en Duitsland zijn we volgens mij een stuk minder conservatief. Vooral wanneer het op seks aankomt. Vergeleken met andere landen denk ik dat het niet zo gek veel verschilt.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Wat erg voor die Duitse en Amerikaanse kinderen.