• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.003 actors
  • 9.371.528 votes
Profile

Kijkwijzer (leeftijd en films)

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

sinterklaas wrote:

Ja, lijkt alsof het alleen bij blokker gebeurd. Want bij de FRS etc kom je dat nergens tegen.

Bij de FRS werd ik laatste nog gevraagd om een ID hoor.

jeroentjuhhhh wrote:

(die ik koop gaan maar tot 16 )

Je zou maar een bekende bij de kassa tegenkomen

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Er word tegenwoordig meer gevraagd naar ID's tijd geleden werd er bij een jongen om een ID gevraagd. En een paar dagen geleden ook een jongen bij de FRS. Toen hij Call of Duty wou kopen (18+)

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

Er wordt ook meer gecontroleerd. Winkeliers kunnen een pittige boete krijgen als ze een te jonge mystery-shopper een DVD of game verkopen met een hoge leeftijdsgrens.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Even los van film en games: Ook bij Albert Heijn nu al driemaal in één maand meegemaakt dat er bij alcohol om een ID werd gevraagd (niet bij mij hoor ) Dat zag ik vroeger echt zelden.

sinterklaas

• 11813 messages
  • 3316 votes

Ik ben gelukkig 19 (bijna 20) en dat is over de 16+ en de 18+ rating heen.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Alleen maar goed dat ze er strenger op letten.

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Hoezo, de mensen komen er toch wel aan.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Oh dat wel ja, maar als zij telkens ''de regels aan hun laars lappen'' dan komt het telkens keihard terug. Als ze nou gewoon eens doen wat hoort, heb je dat gedoe met boetes ook niet.

En daarbij vind ik het ook wel goed als je als verkoper toch even nagaat hoe oud die persoon is, ookal komen ze er dan uiteindelijk toch wel aan. Dan is het i.i.g. niet door jou.

sinterklaas

• 11813 messages
  • 3316 votes

Nouja, ze zeggen allemaal wel dat al dat geweld niet goed is voor kinderen onder de 16. Nou en bepaalde volwassennen dan? Dat veranderd niet zo veel hoor. Heeft meer met opvoeding en gedrag te maken en daarbij is leeftijd maar een getal.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Klopt wel ja, maar jij zal maar net de verkoper zijn die op zijn sodemieter krijgt. Dat bedoelde ik meer. Sommige volwassenen zijn inderdaad erger dan kinderen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

En terecht dat er om ID gevraagd wordt. Ik vind het ook niet kunnen dat dat niet gedaan wordt bij twijfel.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

Naomi Watts wrote:

En terecht dat er om ID gevraagd wordt. Ik vind het ook niet kunnen dat dat niet gedaan wordt bij twijfel.

Vind ik niet. Wat twijfel hebben kan, maar je moet ook wat beoordelingsvermogen hebben. Ga inmiddels al richting de 20 en zie er zeker niet uit als 15 en toch weten die domme caissières bij de AH elke keer weer om me ID te vragen (al heb ik het ze de dag ervoor nog moeten laten zien en in totaal al zo'n 30 keer p.p., beetje geheugen a.u.b.). Bij Gall & Gall en dingen waar ik 18 voor moet zijn vragen ze het dan weer nooit, misschien wat slimmere werknemers..?

sinterklaas

• 11813 messages
  • 3316 votes

Supermarkt, Dvd/game winkels, Bioscoop whats next?

Ik denk bij de hoeren, dat je dan ook tot je 25ste je id moet laten zien.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

DonOswaldo wrote:

(quote)

Vind ik niet. Wat twijfel hebben kan, maar je moet ook wat beoordelingsvermogen hebben. Ga inmiddels al richting de 20 en zie er zeker niet uit als 15 en toch weten die domme caissières bij de AH elke keer weer om me ID te vragen (al heb ik het ze de dag ervoor nog moeten laten zien en in totaal al zo'n 30 keer p.p., beetje geheugen a.u.b.). Bij Gall & Gall en dingen waar ik 18 voor moet zijn vragen ze het dan weer nooit, misschien wat slimmere werknemers..?

Toch een kleine moeite je te identificeren?

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

misschien wat slimmere werknemers..?
Waarschijnlijk gewoon een kwestie van beleid. Kassiers en kassières van supermarkten moeten iedereen die er jonger uitziet dan 20 jaar om legitimatie vragen.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

Naomi Watts wrote:

(quote)

Toch een kleine moeite je te identificeren?

Een enkele keer, ja een kleine moeite. Maar na een tijdje wordt het gewoon vervelend. Vandaag weer zo'n circusclown. Ben de afgelopen weken bijna elke dag bij haar aan de balie geweest, maar toch elke keer weer moeten zien dat ik 19 ben (en een enkele keer ben met iemand die ook 19 is en om haar het te laten herinneren ook maar laat zien, maar onthouden nee maar), terwijl ik me ook weer duidelijk eens moet scheren, bijna 1.90 ben en me gezicht er ook niet meer heel jong uitziet. Daarbij elke keer een scooter-helm in me hand en ze zag me vandaag nota bene van me scooter afstappen door het raam (dat weet ik omdat ik al meteen recht in haar ogen keek bedenkend of haar IQ misschien al wat gegroeid was).

Apollinisch wrote:

(quote)
Waarschijnlijk gewoon een kwestie van beleid. Kassiers en kassières van supermarkten moeten iedereen die er jonger uitziet dan 20 jaar om legitimatie vragen.

Ik ken het beleid, heb zelf ook een tijdje bij de AH gewerkt, dus de eerste keren vond ik het ook niet erg. Maar als jij 30 dagen (of meer) straight achter elkaar elke dag bij iemand leest dat hij 19 is, hoor je dat inmiddels gewoon te weten, anders ben je echt een clown.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

heb zelf ook een tijdje bij de AH gewerkt
Dan weet je hoe geestdodend kassawerk kan zijn. "Goedemiddag ... dat is dan €10,75 ... bonnetje ook mee? ... fijne dag nog". En dat een paar honderd keer per dag. Kan me best voorstellen dat dezelfde gezichten de volgende dag geen belletje doen rinkelen.

Maak het anders wat minder routinematig door ze er eens op aan te spreken. Grote kans dat je dan wel een memorabele klant bent en je je de volgende dag niet hoeft te legitimeren. Of sla een keer een grote voorraad in in plaats van dertig dagen achter elkaar met een sixpack in de rij te gaan staan.

En je scooterhelm is natuurlijk geen reden om niet naar je id-kaart te vragen.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

Apollinisch wrote:

(quote)
Dan weet je hoe geestdodend kassawerk kan zijn. "Goedemiddag ... dat is dan €10,75 ... bonnetje ook mee? ... fijne dag nog". En dat een paar honderd keer per dag. Kan me best voorstellen dat dezelfde gezichten de volgende dag geen belletje doen rinkelen.

Maak het anders wat minder routinematig door ze er eens op aan te spreken. Grote kans dat je dan wel een memorabele klant bent en je je de volgende dag niet hoeft te legitimeren. Of sla een keer een grote voorraad in in plaats van dertig dagen achter elkaar met een sixpack in de rij te gaan staan.

En je scooterhelm is natuurlijk geen reden om niet naar je id-kaart te vragen.

Ik heb het in dit geval nu over de counter (waar je sigaretten haalt etc), stuk minder geestdodend, bonnetje vragen mensen nooit naar, en het meisje waar ik het over heb loopt de helft van de tijd niets te doen.

Haar aan spreken heb ik al eens gedaan want na een paar weken elke dag op een rij begon ik me al een beetje te ergeren, zorgde er alsnog niet voor dat ze het kon onthouden.

Scooterhelm zelf is geen reden inderdaad, maar zoals ik zei zag ze me van mijn scooter afstappen en keek recht in me ogen, herkende me volgens mij zelfs om 30 sec later toch weer naar mijn ID te vragen..

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Scooterhelm zelf is geen reden inderdaad, maar zoals ik zei zag ze me van mijn scooter afstappen en keek recht in me ogen, herkende me volgens mij zelfs om 30 sec later toch weer naar mijn ID te vragen..
Misschien dacht ze dat het een truc was om haar te laten geloven dat jij zestien bent.

Maar niet zo heel raar toch dat ze niet de link met die scooter legt? Jij hebt vast ook wel eens meegemaakt dat je iemand recht in de ogen keek en daarna niet kon zeggen of ze blauw of bruin waren. Zit er dik in dat ze die scooter wel zag maar niet "registreerde".

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

Ik snap wat je bedoelt, maar ik snap gewoon niet hoe je na bijna 100 keer iemand zien, waarna hij je ook nog eens een keer aangesproken heeft erop, het niet kan onthouden, maarja dat zal dan wel weer aan mij liggen..? Gelukkig ben ik voor de meeste mensen na 2, 3 keer zien wel memorabel genoeg, maar soms heb je er eentje er tussen..

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Laten we niet vergeten dat we het over kassières hebben.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

True, al moet ik zeggen dat sommige caissières me wel onthouden, zoals ik zelf (als kassier) na een weekje werken ook alle gebruikelijke klanten kende. Maarja, het is gelukkig ook geen ramp, alleen elke keer denk ik wel weer even.. kom op.

wyatt earp

• 5006 messages
  • 2630 votes

Je hoeft tegenwoordig maar een scheet te laten of je wordt om je ID gevraagd. Gelukkig ben ik 19, dus ik mag alles meenemen wat ik wil. Ik vind et eigenlijk wel grappig als er weer eens zo'n onnozele hals naar je ID vraagt. Maargoed, ze zijn het verplicht.

DwarreI

• 1170 messages
  • 1371 votes

Bij À l'Intérieur (2007):

Ehm Annickje, je bent naar eigen zeggen twaalf jaar oud, wat vinden je ouders ervan dat je naar dergelijke films kijkt?

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

DwarreI wrote:

Ehm Annickje, je bent naar eigen zeggen twaalf jaar oud, wat vinden je ouders ervan dat je naar dergelijke films kijkt?

Ben jij zo'n type die denkt dat films invloeden uitoefenen op de jeugd? Wat is er zoal mis mee dat zij dit kijkt..?

Annick is overigens mijn nichtje, begon zelf ook op die leeftijd met horrorfilms (iets eerder) en ben blij dat zij er net zo hard van kan genieten . Film is film, en een intelligent kind kan dat onderscheid wel maken.

ASman

• 1715 messages
  • 929 votes

Mijn echte filmdoop was The Texas Chainsaw Massacre

Fortune

• 4312 messages
  • 2769 votes

jeroentjuhhhhh wrote:

(quote)
Ben jij zo'n type die denkt dat films invloeden uitoefenen op de jeugd? Wat is er zoal mis mee dat zij dit kijkt..?

Annick is overigens mijn nichtje, begon zelf ook op die leeftijd met horrorfilms (iets eerder) en ben blij dat zij er net zo hard van kan genieten . Film is film, en een intelligent kind kan dat onderscheid wel maken.

Kan ook niet anders een 12 jarig meisje met Martyrs en Dawn of the dead in haar top 10 moet wel familie van jou zijn.

En leeftijd heeft er totaal niks mee te maken, iemand van 12 kan dit geweldig vinden en iemand van 35 zou hier geen minuut naar kunnen kijken.

DwarreI

• 1170 messages
  • 1371 votes

jeroentjuhhhhh wrote:

Ben jij zo'n type die denkt dat films invloeden uitoefenen op de jeugd?

Dat denk ik inderdaad ja, wou jij zeggen van niet dan?

jeroentjuhhhhh wrote:

Wat is er zoal mis mee dat zij dit kijkt..?

Op jonge leeftijds is je relativeringsvermogen nog onderontwikkeld. Hierdoor kan het voorkomen dat door dergelijke films je werkelijkheidsbesef op bepaalde momenten wordt verstoord. Ik heb zelf in mijn kinderjaren ooit eens naar een mummyfilm gekeken waar ik maandenlang nachtmerries en twee tijdelijke zenuwtics aan over heb gehouden..

Als ik een dochtertje van twaalf had dan liet ik haar dus zeker niet naar deze film of bijvoorbeeld Martyrs kijken, sterker nog, het is wettelijk strafbaar. Ik zeg niet dat jouw nichtje horrorfilms niet kan plaatsen, maar goed, de kijkwijzer is er niet voor niets..

jeroentjuhhhhh wrote:

Annick is overigens mijn nichtje, begon zelf ook op die leeftijd met horrorfilms (iets eerder) en ben blij dat zij er net zo hard van kan genieten . Film is film, en een intelligent kind kan dat onderscheid wel maken

Ja dat hangt dus af per geval, dus waarom zou je dat willen uittesten?

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

DwarreI wrote:

wou jij zeggen van niet dan?

Dûh. Vervelend fabeltje, eigen ervaring bewijst het tegendeel. Volgens jouw idee van invloed uitoefenen, zou ik compleet gestoord moeten zijn. Bombardeer mezelf al sinds m'n 10e met dit soort harde films en games en ze hebben juist het tegenovergestelde effect; een uitlaatklep. Dat jij vind dat een 12 jarige (met een gezond verstand) dit niet zou moeten kijken omdat dit soort films haar zouden aantasten, klinkt simpelweg vreemd en (met de ervaring en kennis over haar) onjuist.

sterker nog, het is wettelijk strafbaar

Als ze telkens blijft vragen of ik nog een leuke zombiefilm heb, ben ik de laatste om te zeggen; nee want van kijkwijzer mag je dit plezier niet beleven. Daar heb ik geen boodschap aan.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Je hebt er wel een slechte filmssmaak van gekregen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.