- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Korte films
Korte films
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Iemand ooit gehoord van de asian horror film: Rattle rattle ?
Dat is er 1 die mij kippenvel heeft bezorgd, en dan vooral de eerste 15minuten..
Het verhaal is misschien beetje té voor ons, maar als liefhebber van asian horror was het een half uurtje die je niet snel zult vergeten!
Aanrader!
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Nog paar gezien dit weekend:
-Spider, erg indrukwekkend!
-Saw, wist niet dat de film was gebasseerd op de short, erg leuk!
-Night of the hell hamsters, erg grappig
-Strangers in the night, ook goed erom kunnen lachen 
DeCol
-
- 7009 messages
- 3022 votes
John Carpenter's Cigarette burns
Ik vind er maar vrij weinig aan.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Die staat gewoon op de site hoor, overigens m'n favoriete Carpenter.
Walkure
-
- 1690 messages
- 0 votes
Opus I (Walter Ruttmann, 1921)
http://www.youtube.com/watc...
Een avant gardistisch kortfilmpje van de regisseur die ook Berlin: Die Sinfonie Der Großstadt heeft gemaakt.
Het filmpje is een voorbeeld van de Duiste film beweging Absoluter Film die in de jaren 20 onder andere werd vertegenwoordigd door Walter Ruttmann.
Het filmpje zou van mij zeker ruim 4* hebben gekregen.
stephan73
-
- 6269 messages
- 14439 votes
Omdat deze film te kort is voor toevoeging, plaats ik hier maar mijn mening!
Yûkoku (1966) - imdb.com
Patriotism is het debuut (en tevens enige film) van provocateur en schrijver Yukio Mishima.
In 30 minuten weet Mishima een poëtisch en tragisch verhaal te vertellen van twee geliefden. De man (Mishima), een officier in het leger, mag niet meedoen met de aanvallen die zijn eenheid zal plegen op tegenstanders van keizer Hirohito in 1936. Omdat hij voelt alsof hij gefaald heeft, besluit hij om zijn leven te nemen. Zijn vriendin weet dat ze niet kan leven zonder hem, en besluit om nadat hij hara-kiri heeft gepleegd zelf ook haar leven te nemen.
Voordat hij de daad kan plegen, nemen de geliefden de tijd om van elkaar te genieten. Maar dan is de dag aangebroken. In een behoorlijk heftige visuele stijl weet Mishima te ontroeren en schokeren tegelijkertijd. Het bloed vloeit rijkelijk en de darmen glijden uit zijn maag.
Hoe zeer deze film met zijn eigen uiteindelijke dood samenvalt, is behoorlijk luguber. Mishima nam zijn eigen leven op deze riltualistische wijze in 1970.
Patriotism is aangrijpend, poëtisch en eigenlijk gewoon prachtig. Een prachtig debuut!
4.5/5
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Mijn interesse is gewekt. Misschien zijn manier om zijn zelfmoord aan te kondigen ipv een zelfmoordbrief?
stephan73
-
- 6269 messages
- 14439 votes
Mijn interesse is gewekt. Misschien zijn manier om zijn zelfmoord aan te kondigen ipv een zelfmoordbrief?
Nee, hij schijnt geïntrigeerd te zijn door deze manier van zelfdoding. Was gefascineerd door de oude Samurai leefstijl!
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Dit is een korte film die ik onlangs heb afgerond:
The Watcher
(embed)
Ik ben benieuwd hoe jullie hem ervaren.
Interessant. Jammer van die stomme gorgelende keelgeluiden, want de muziek en de beelden alleen voldeden wel.
Milanboy
-
- 16 messages
- 660 votes
Om hier nog wat leven te brengen in dit topic 
Ik heb onlangs ook een amateurkortfilmpje gemaakt samen met enkele vrienden:
YouTube - Elephant in the room
Zou graag eens de mening krijgen van enkele doorwinterde filmkenners 
Aazhyd
-
- 640 messages
- 305 votes
Ik heb ooit (minstens 20 jaar geleden) een korte film gezien die ongeveer zo ging:
Een fietser wordt op een lange, kale brug staande gehouden door een motorrijder (dacht ik). Vervolgens begint die motorrijder, zonder 1 woord te zeggen, de fiets stukje bij beetje te slopen. Ieder onderdeel wordt in het water gesmeten. De fietser kijkt zwijgend toe. Als de fiets helemaal gesloopt is, rijdt de motorrijder weg.
Iemand enig idee hoe deze film heet? Meer info erover? Volgens mij was het een Nederlandse film.
robertus65
-
- 1130 messages
- 0 votes
Niet echt een korte film, maar het kwam als een lopende draad terug, maar dat moet De mantel der liefde zijn uit 1978.
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Om hier nog wat leven te brengen in dit topic 
Ik heb onlangs ook een amateurkortfilmpje gemaakt samen met enkele vrienden:
YouTube - Elephant in the room
Zou graag eens de mening krijgen van enkele doorwinterde filmkenners
Jammer dat de camera nogal beweegt, voor de rest is het wel ok. Het verhaal heeft zeker wat. Maarre... 4:3 kan eigenlijk echt niet meer he 
Steve555
-
- 58 messages
- 0 votes
In Film > Genres en landen > korte film:
Weet iemand een site waar ik alle verzamelde (of zoveel mogelijk) korte films kan kopen? Mondiaal gezien. Ik heb al een paar dvd's via amazon gekocht maar die hebben ook niet alles.
En een site misschien waar ik op dvd niet uitgebrachte korte films kan kopen om te downloaden? Bestaan die?
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Nee, zoiets bestaat niet. Er zijn wel DVD's in omloop met verzamelingen korte films van bekendere regisseurs en ze staan soms als extra op DVD's van lange films. En er staan er ook nog wat op sites als Youtube of sites van regisseurs, maar daar blijft het (legaal) vaak bij. Niet zelden zijn korte films moeilijker te vinden dan lange.
Steve555
-
- 58 messages
- 0 votes
Nee, zoiets bestaat niet. Er zijn wel DVD's in omloop met verzamelingen korte films van bekendere regisseurs en ze staan soms als extra op DVD's van lange films. En er staan er ook nog wat op sites als Youtube of sites van regisseurs, maar daar blijft het (legaal) vaak bij. Niet zelden zijn korte films moeilijker te vinden dan lange.
Zo ver was ik al ja. Maar wel bedankt, Tjolk . En ik kan wel wat vinden op youtube, maar ik wil het echt op dvd hebben. Jammer dat korte films zo vaak niet uitgebracht worden terwijl lengte er niet altijd toe doet natuurlijk. Zal vast wel om geld draaien ben ik bang. Waarschijnlijk net zo iets als waarom Tjolk ooit uit de handel is genomen. Die aap vond ik het lekkerst.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3218 votes
Iemand wel eens de dvd 7 Shorts van Roman Polanski gezien??
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
More
Mark Osborne is bij het grote publiek waarschijnlijk vooral bekend als co-regisseur van Kung Fu Panda (2008), maar zijn ontroerende korte stop-motion animatiefilm More uit 1998 blijft nog steeds zijn indrukwekkendste prestatie. Osborne werd volkomen terecht genomineerd voor een Oscar en won de prijs voor beste korte film op het Sundance filmfestival.
bron: cinema.nl
Arnie
-
- 1082 messages
- 1881 votes
doodah
-
- 1538 messages
- 1232 votes
@dragje
Best wel de moeite die More. Laat ons maar hopen dat het niet zo wordt.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes

Een van de fijnere kortfilms die ik gezien heb, helemaal mijn stijl. Lijkt op alles wat ik geweldig vind aan stop-motion gecombineerd in een short. Moeilijk met een ding te vergelijken. Burton, maar dan minder vrolijk. Svankmajer, maar dan minder weird. Het lijkt eigenlijk nog het meest op een bewegend schilderij van Mark Ryden, maar dan rauw geanimeerd. Van deze stijl mogen ze van mij een lange speelfilm van maken 
Op de site van een van de makers kan je een kort stukje vinden: http://www.nadiamicault.com
Hier staat hij in zijn volledigheid:
Video: Naiade su QOOB - it.qoob.tv
Kwaliteit had beter mogen zijn, ook lijkt het beeld wat te donker.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Gelauwerd animatiefilmpje:
IceTigerGhost
-
- 673 messages
- 2743 votes
Op YouTube toevallig dit kortfilmpje tegen gekomen:
Eenvoudig maar best charmant. En grappig eigenlijk.
powerman
-
- 1226 messages
- 3230 votes
Ik raad u aan om even naar Fait D'hiver te kijken( ca. 8 min.), gespeeld door Tom Van Dyck ( die we kennen uit o.a. Het Eiland, In de Gloria). Het einde vind ik wel prachtig gevonden.
stephan73
-
- 6269 messages
- 14439 votes
Iemand wel eens de dvd 7 Shorts van Roman Polanski gezien??
Beetje laat antwoord, maar ja... ik heb die gezien.
Niet allemaal geslaagd, maar de DVD bevat enkele zeer mooie korte films!
Walkure
-
- 1690 messages
- 0 votes
Ik heb die shorts van Polanski ook gezien. Met name de filmpjes The Mammals en The lamp zijn zeer de moeite waard.
Observator
-
- 18281 messages
- 3578 votes
Onlangs is de Avond van de Korte Film herhaald bij de NPS. Tien Nederlandse korte films. Gisteravond MissiePoo16 gezien. Niet erg sterk, maar op zich wel grappig. Benieuwd naar de rest.
Hier te bekijken.