• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.905 actors
  • 9.370.278 votes
Profile

Gescheld in NL films

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

bij Van God Los (2003):

Zou vreemd zijn als er in dit milieu niet gevloekt werd, vind je ook niet?

flipsen

• 1696 messages
  • 482 votes

Wouter wrote:

Zou vreemd zijn als er in dit milieu niet gevloekt werd, vind je ook niet?

Daarom blijft zijn vooroordeel (wat ik wel deel met hem) wel overeind staan!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Het is de eerste keer dat ik van dat vooroordeel hoor.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Ja, debiel vooroordeel ook, typisch een reactie van iemand die weinig NL films ziet. Filmkenner ?

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Captain Pervert schreef:

Ik ga altijd sceptisch naar een Nederlandse film

Heb je problemen of zo ? Ik heb dat met US films.

Nederlandse films hebben bijna altijd OF veel tieten OF veel gevloek en getier.[

Tjeemie, word jij eens een volwassen kijker van NL films.

Deze film hoort thuis in de laatste categorie. Ben blij dat mijn vooroordeel weer eens intact bleef.

Braaaaaakkkkk

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Je kunt hem natuurlijk niet helemaal ongelijk geven,al zal zijn vooroordeel meer op de oudere nederlandse films slaan.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Ongelijk geven ?????????, kijken jullie wel NL films ?

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Het komt waarschijnlijk ook door dat dit (voor)oordeel

nogal wijd verbreid is onder de nederlandse bevolking.Uit onderzoek bleek dat als ze aan nederlanders vroegen waarom ze niet naar nederlandse films keken dat te veel seks en te veel gevloek als meest aangegeven redenen uit de bus kwamen.

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Je hebt natuurlijk de redelijk platte Nederlandse producties zoals Flodder, Costa en De Gulle Minnaar, maar daar kun je Nederlandse films in hun algemeenheid echt niet aan ophangen. Neem nou een Zusje, Magonia, Karakter, Cloaca (naar horen zeggen), De Lift, De Poolse Bruid, De Zee Die Denkt, Van God Los, Spoorloos, De Kleine Blonde Dood, Wilde Mossels, wat mij betreft behoorlijk goede, cliché-ontwijkende cinema.

Captain Pervert

• 4643 messages
  • 2099 votes

Ha, interessante discussie.

Ik vind de Nederlandse cinema niet bepaald hoogstaand. Vaak vermakelijk, en een enkele keer echt goed (zoals Van God Los), maar over het algemeen heb ik er niet zoveel mee.

Waarom niet vragen jullie?

Ik heb vooral een probleem met de cultureel verantwoorde kitscherigheid die je in veel films ziet. Een groot deel van de Nederlandse producties trekt geld uit het cultuurfonds met als gevolg een zeikerige film, vaak ook nog gebaseerd op een boek ook (en ik ben ook al geen fan van literatuur in het algemeen). Een aantal van de films die Yak noemt zijn arthouse producties die alleen in obscene filmhuizen worden gedraaid, en een deel daarvan is mij (daarom) ontgaan. De Lift is een originele thriller, maar niet veel meer dan dat, die ik gelijkstel met Amsterdamned. Pulp? Maar wel leuke pulp! Amsterdamned had actie, humor, en was de hele tijd spannend.

Dat valt niet te zeggen van Cloaca. Ik heb die film dus gezien en hij is qua regie en acteerwerk steengoed, maar dodelijk saai. Hij leunt teveel op de karakters - die goed worden uitgewerkt, dat wel, maar er gebeurt bitter weinig eigenlijk en op een gegeven moment kon het me niet meer schelen wat er met de hoofdpersonen zou gaan gebeuren, als het maar afgelopen was.

Tot mijn schande moet ik toegeven dat ik Karakter nooit heb gezien, en dat ga ik zeker nog eens doen. Schijnt erg goed te zijn.

Wat is dan wel goed in mijn optiek?

Mijn favoriete Nederlandse films zijn Soldaat van Oranje en Amsterdamned. Dat zijn films die qua diepgang niet veel om het lijf hebben maar dat hoeft ook niet.

Ik ageer zo tegen de pretentieuze producties omdat in Nederland bijna alleen maar pretentieuze producties zijn, vaak met dat vervelende cultuurfonds als oorzaak. Ik wil gewoon een spannende film met twee agenten, een blanke en een neger - of een Turk - die samen boeven vangen, met de nodige achtervolgingen en schietpartijen tussendoor.

Waar blijft Dodelijk Wapen? Op Gevaarlijke Grond? Sterf Moeilijk (:P)? Eerste Bloed? De Uitroeier 2 - Dag des Oordeels? Nou?

Je kan in Nederland zoveel. De Nederlandse markt is klein maar je kan het zo exporteren, mensen vinden Nederland cool. Maak een film over die twee agenten waar ik het eerder over had die verwikkeld raken in een kwaadaardig plan van Mat Herben om alle Friezen te hersenspoelen en de Fryske Onafhankelijkheid uit te roepen ofzo.

Maak eens een leuke popcornfilm! Dat cultureel verantwoorde geneuzel ken ik onderhand wel.

flipsen

• 1696 messages
  • 482 votes

Nog iets wat er niet al te veel toe doet. Als je in het engels vloekt of in het nederlands, dan klinkt het in het engels veel gaver. het woord fuck en damn, dat kun je overal mooi tussenplakken en dan klinkt het al vrij snel gaaf. Dat kun je met het oerhollandse GVD niet doen. Laat het vloeken in NL films voortaan maar achterwege, dat klinkt nergens naar.

GFM

• 1116 messages
  • 1536 votes

flipsen wrote:

Als je in het engels vloekt of in het nederlands, dan klinkt het in het engels veel gaver. het woord fuck en damn, dat kun je overal mooi tussenplakken en dan klinkt het al vrij snel gaaf. Dat kun je met het oerhollandse GVD niet doen. Laat het vloeken in NL films voortaan maar achterwege, dat klinkt nergens naar.

Ik denk dat het onzin is om niet te schelden in het Nederlands...

Het probleem is dat het gescheld in NL films leunt op het aloude GVD, dat gaat wel irriteren maar betekent niet dat je moet stoppen of in het Engels gaan vloeken.

Het probleem is juist dat er niet origineel gescholden wordt, originaliteit zal het probleem oplossen..

Maybe mag dit taalgebruik niet..maar om dit te ondersteunen enkele voorbeelden:

Geen klootzak meer maar woorden als: Mongolide cavia, astmatische postduif, zandaap, malifide bospinguin, draak

Geen godverdomme maar: lik mijn b.ll.n als ik z..d schiet, krijg l.pra aan je b.ll.n of weet ik veel.

De mogelijkheden zijn legio, Vooral doorgaan met schelden in het NL maar wel origineel!!!

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Sorry hoor. Fuck is gaver? Moeten we dat serieus nemen?

Er wordt in de Nederlandse samenleving gescholden en natuurlijk hoor je dat dan ook in films.

GFM

• 1116 messages
  • 1536 votes

Wouter wrote:

Sorry hoor. Fuck is gaver? Moeten we dat serieus nemen?

Er wordt in de Nederlandse samenleving gescholden en natuurlijk hoor je dat dan ook in films.

Volmondig mee eens!!

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

wat een compleet debiele discussie is dit, zeg...

GFM

• 1116 messages
  • 1536 votes

mister blonde wrote:

wat een compleet debiele discussie is dit, zeg...

Is het ook...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Ik heb vooral een probleem met de cultureel verantwoorde kitscherigheid die je in veel films ziet. Een groot deel van de Nederlandse producties trekt geld uit het cultuurfonds met als gevolg een zeikerige film, vaak ook nog gebaseerd op een boek ook

Zoals LA Confidential, die in je top 10 staat?

(en ik ben ook al geen fan van literatuur in het algemeen).

Zoveel is duidelijk.

Een aantal van de films die Yak noemt zijn arthouse producties die alleen in obscene filmhuizen worden gedraaid, en een deel daarvan is mij (daarom) ontgaan. De Lift is een originele thriller, maar niet veel meer dan dat, die ik gelijkstel met Amsterdamned. Pulp? Maar wel leuke pulp! Amsterdamned had actie, humor, en was de hele tijd spannend.

Vond je? Ik vond er geen zak aan. (En ik hou heel erg van genrefilms)

Dat valt niet te zeggen van Cloaca. Ik heb die film dus gezien en hij is qua regie en acteerwerk steengoed, maar dodelijk saai. Hij leunt teveel op de karakters - die goed worden uitgewerkt, dat wel, maar er gebeurt bitter weinig eigenlijk en op een gegeven moment kon het me niet meer schelen wat er met de hoofdpersonen zou gaan gebeuren, als het maar afgelopen was.

Tja, ik vond de film vele malen interessanter dan Amsterdamned, hoor.

Ik ageer zo tegen de pretentieuze producties omdat in Nederland bijna alleen maar pretentieuze producties zijn, vaak met dat vervelende cultuurfonds als oorzaak. Ik wil gewoon een spannende film met twee agenten, een blanke en een neger - of een Turk - die samen boeven vangen, met de nodige achtervolgingen en schietpartijen tussendoor.

Een soor LEK, dus?

Waar blijft Dodelijk Wapen? Op Gevaarlijke Grond? Sterf Moeilijk (:P)? Eerste Bloed? De Uitroeier 2 - Dag des Oordeels? Nou?

Ik zou zeggen: schrijf ze.

Maak eens een leuke popcornfilm! Dat cultureel verantwoorde geneuzel ken ik onderhand wel.

Ik vraag me af hoe goed jij het aanbod kent. Over welke cultureel verantwoorde pretentieuze films heb je het dan? Als ik kijk naar de films die de laatste twee jaar (en wat er nu bijna uitkomt), zie ik juist heel veel popcornfilms.

Waar zou je de volgende films indelen? Popcorn of Cultureel Verantwoord?

Fighting Fish, Liever Verliefd, Floris, Minoes, Volle Maan, Ja Zuster Nee Zuster, Zus & zo, Shouf Shouf Habibi, Alice in Glamourland, Snow Fever, Pietje Bell, Adrenaline, Oesters van Nam Kee, De Kameleon, Snap Shots, Loenatik, Phileine Zegt Sorry, Pipo, Science Fiction, Feestje, In Oranje?

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Captain Pervert schreef:

Een aantal van de films die Yak noemt zijn arthouse producties die alleen in obscene filmhuizen worden gedraaid...

Je bedoelt waarschijnlijk obscuur. Maar ook dat slaat nergens op.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Ik snap die vooroordelen niet helemaal. Natuurlijk wordt er gescholden in Nederlandse films, dat gebeurt in het echt ook. Overigens niet meer dan in Amerikaanse producties. Natuurlijk komt er naakt in voor. Da's iig een stuk beter dan dat hypocriete Amerikaanse gehuil waar elke tepel een rel veroorzaakt en ze daarom de meest onmogelijke fratsen uithalen om alles te bedekken.

GFM

• 1116 messages
  • 1536 votes

Das niet helemaal waar boordappel.

Ten eerste zijn er ook in NL naakscenes geschrapt die te veel aanstoot gaven..zoals in het redelijk recente "oestertjes van nam kee"

En ten tweede: die tepelgate was tijdens een live uitgezonden event op prime time....blijft allemaal wel hypocriet hoor, maar in de amerikaanse films is er meer dan genoeg naakt te vinden!

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Ten eerste zijn er ook in NL naakscenes geschrapt die te veel aanstoot gaven..zoals in het redelijk recente "oestertjes van nam kee"

Maar hoe ver gingen die scene's? Ze zijn vast niet geschrapt om een tepel.

maar in de amerikaanse films is er meer dan genoeg naakt te vinden!

Meestal zie je toch netjes overal lakens en dergelijke eroverheen. Laatste voorbeeld: Troy. Bloed genoeg maar alles wat naakt is wordt angstvallig verborgen.

GFM

• 1116 messages
  • 1536 votes

Scenes gingen totaal niet ver....je zag die Egbert op Katja liggen en je zag niet 1 maar 2 tepels!!

Troy is een echte blockbuster voor 12 jr en ouder,,,ik begrijp de lakens wel..

Maar zonder te vervallen in mierenneuken... Je hebt gelijk dat het qua hypocriet gedrag in Nederland een stuk minder erg is dan in de VS...

Wat ik wil zeggen dat we er in Nederland echter ook niet helemaal van zijn gevrijwaard.....

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Kinderen van twaalf kunnen wel tegen geweld, maar niet tegen borsten?

Hoe oud moet je zijn om een borst te mogen zien?

GFM

• 1116 messages
  • 1536 votes

Ja das juist het hypocriete waarbij ook ik mijn vraagtekens zet.....

Ik wil niet als een ouwe lul overkomen, maar de kindertjes van tegenwoordig zien op tv en in videospellletjes enz. weet ik hoeveel geweld en doden per dag...

Maar twee mooie borsten zou dan weer niet kunnen....

Ik denk dat ik moet constateren dat dit te maken heeft met religieuze dogma's

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Waarom zeg je dan 'Ik begrijp die lakens wel'....?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Ik denk dat ik m'n eerste borst redelijk vroeg zag. Mocht er zelfs aan zuigen .

Hypocriet, maar wat ga je er aan doen ? Naakt is nu eenmaal nog taboe in dat vrije land aan de andere kant van de zee.

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

In Nederland doen ze wel heel erg makkelijk over seks, naakt en vloeken in films.

Toen ik jong was zag ik films als Ciske de Rat (waar ze om de vijf minuten wel lopen te schelden en te vloeken) en Flodder (met veel naakt en seks scenes).

In Amerika zijn ze duidelijk een stuk strenger, want de Amerikaanse jeugdfilms die ik toenertijd zag, waren gewoon braaf en onschuldig ...

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Wouter wrote:

Waarom zeg je dan 'Ik begrijp die lakens wel'....?

Dat vraag ik me ook af.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Chainsaw wrote:

In Nederland doen ze wel heel erg makkelijk over seks, naakt en vloeken in films.

Toen ik jong was zag ik films als Ciske de Rat (waar ze om de vijf minuten wel lopen te schelden en te vloeken) en Flodder (met veel naakt en seks scenes).

In Amerika zijn ze duidelijk een stuk strenger, want de Amerikaanse jeugdfilms die ik toenertijd zag, waren gewoon braaf en onschuldig ...

En wat een mooie geweldloze maatschappij levert dat daar op...

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

ik heb het dan ook over de jeugdfilms, he ...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.