- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Studio Ghibli
Studio Ghibli
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Bij Omoide no Mânî:
Laatste wat ik gehoord heb wordt de stekker toch helemaal niet uit Ghibli getrokken? Of is er daar weer nieuwe informatie over losgekomen?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Oh zou kunnen, ik ben zeker niet iemand die 'het nieuws' volgt. Maar dat er dan 'iets' anders komt voor het trio M-T-S lijkt me onvermijdelijk en dus zal het zeker een andere invulling krijgen. Ik denk dat die verandering niet positief al zijn als Marnie daarvan een voorbode is - dan zie ik routine, herhalen. Ghibli had iets unieks, maar was natuurlijk niet een voorloper in veranderen en vernieuwen. Takahat was natuurljk niet voor niets zo afwezig denk ik dan. Ik denk hij door zijn werkstijl/persoonlijkheid natuurlijk moeilijk ergens in past, maar ik denk dat het technisch/stijl technisch ook wel uiteen liep. Kreeg niet de indruk dat Takahata en Miyazaki goede vrienden waren. Een zakelijk contact van vroeger waaruit iets moois is ontstaan. Niet meer, niet minder. Miyazaki jr. lijkt me niet de figuur (en zo ziet hij het zelf ook niet). Misschien meer een discussie bij de docu dan bij Marnie trouwens.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Laatste wat ik heb gehoord is dat de feature films in de diepvries gaan omdat ze, ondanks hun succes, de bankrekening niet meer spekken. In de plaats zou Ghibli zich meer op series gaan richten (die goedkoper én populairder zijn). Ook M+T's projecten brachten niet het verwachte geld in het laadje.
Dat er een opvolgingsprobleem is en dat Miya daarmee in z'n maag zit is wat anders natuurlijk. Dat komt inderdaad goed in de docu naar boven 
En om terug te keren naar Marnie: deze ga ik vanavond zelfs maar eens proberen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
OK. Dat is een andere koers, ook begrijpelijk. In de docu was het leuk dat Heidi (en Lupin) meer genoemd word dan welke andere film van "Ghibli" dan ook. Het verleden - de voorlopers dus. Ik zit niet zo in de series, al zag die Lain still (op iCM) er weer fraai uit. Misschien ook eens proberen. Het schijnt dat Neon Genesis Evangelion ook oorspronkelijk een serie is... 
=> er is geen Ghibli topic, dus dit moet ergens naar de docu of een eigen topic, denk ik...
Nog even over de waardering van de film (ik had m graag goed gevonden uiteraard). Op het HAFF zag ik de dag erop Big Hero 6 waar ik aanzienlijk meer lol aan heb beleefd dan Marnie (en ik ben toch echt geen superhelden filmfan - zie mijn recente waardering bij Avengers bijvoorbeeld) en diezelfde avond Giovanni's Island (ook een Japanse anime). Zeker niet vrij van sentimenten, maar wat een positief verschil in aanpak, vorm etc dan Marnie. Ik kan dus nog steeds niet concluderen dat ik Marnie een geslaagde film vond.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Ik heb toch een gevoel dat ik deze beter ga vinden dan Big Hero 6. Of Ghibli moet écht tot op Naruto-niveau afgezakt zijn. 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Laatste wat ik heb gehoord is dat de feature films in de diepvries gaan omdat ze, ondanks hun succes, de bankrekening niet meer spekken.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Elk bedrijf draait om geld en wanneer een bedrijf niet meer uit de kosten raakt dan moeten ze toch écht iets veranderen. Opbrengst alleen zegt niks natuurlijk, uiteindelijk moet het de kosten dekken. Het is niet dat ze bij Ghibli ineens graaiers zijn geworden, het is dat hun features niet meer winstgevend zijn.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Als je een wissel van de macht krijgt bij een bedrijf dan veranderen vaak de doelstellingen. Wat men vroeger misschien goed vond vindt men nu niet goed genoeg meer. Het is heel goed mogelijk dat na het vertrek van de oprichters de focus richting commercie is geschoven.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Ik ben niet helemaal op de hoogte, maar volgens mij zijn Miyazaki en Takahata helemaal niet weg bij Ghibli?
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Maar goed, misschien moeten we maar een Ghibli-forumtopic openen en deze commentaren daarheen verplaatsen?
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Ghibli heeft nog geen eigen topic, het mag er wel eens komen vind ik. Dus bij deze een eigen topic over Ghibli. Een overzicht van alle films van Ghibli plaats ik hieronder.
1984: Nausicaä of the Valley of the Wind (Kaze no Tani no Naushika) - pre-Ghibli
1986: Castle in the Sky (Tenkuu no Shiro Rapyuta)
1988: Grave of the Fireflies (Hotaru no Haka)
1988: My Neighbor Totoro (Tonari no Totoro)
1989: Kiki's vliegende koeriersdienst (Majo no Takkyuubin)
1991: Only Yesterday (Omohide Poro Poro)
1992: Porco Rosso (Kurenai no Buta)
1993: Ocean waves (Umi ga Kikoeru)
1994: Pom Poko (Heisei Tanuki Gassen Ponpoko)
1995: Whisper of the Heart (Mimi wo Sumaseba),
1997: Prinses Mononoke (Mononoke Hime)
1999: My Neighbors the Yamadas (Houhokekyo Tonari no Yamada-kun)
2001: Spirited Away:De reis van Chihiro (Sen to Chihiro no Kamikakushi)
2002: The Cat Returns (Neko no Ongaeshi)
2004: Howl's Moving Castle (Hauru no Ugoku Shiro)
2006: Tales From Earthsea (Gedo Senki)
2008: Ponyo (Gake no Ue no Ponyo)
2010: Arrietty (Karigurashi no Arietti)
2011: From Up on Poppy Hill (Kokuriko-Zaka Kara)
2013: The Wind Rises (Kaze Tachinu)
2013: The Tale of the Princess Kaguya (Kaguyahime no monogatari)
2014: When Marnie Was There (Omoide no Mânî)
Iemand enig idee of men nog gaat films maken, of gaat men ermee stoppen (ik heb dat eens gehoord).
centurion81
-
- 2066 messages
- 1986 votes
Geweldig..Studio Ghibli...Only Yesterday met afstand mijn favoriet 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Voor mij was Studio Ghibli de kennismaking met niet-Disney animatiefilms. Als kind groeide ik op met vooral Disney en animatie was dus ook voor kinderen bedoeld. De enkele niet-Disney animaties die ik ook al had gezien zaten mee in die lijn. Eigenlijk door de Oscar voor Spirited Away leerde ik de rest van Ghibli kennen. En de studio diende dan als opstapje om nog meer animatiefilms op te zoeken die een meer volwassen insteek hadden (ik denk aan Ghost in the shell, Akira, Perfect Bue, ...). Ondertussen is de lijst van animaties die ik gezien heb al veel langer, maar Ghibli blijft toch wel iets magisch. Met 2 Ghibli's (Grave of the fireflies en Totoro) in mijn persoonlijke top 10.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
The Red Turtle - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Coproductie tussen Wild Bunch en Ghibli met een Nederlandse regisseur aan het hoofd. Ze zijn volgens mij enkel intern (tijdelijk?) gestopt met het maken van feature films, omdat het jammer genoeg te duur is geworden.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Die muziek - dat weet ik nog net zo niet (of eigenlijk wel), maar grappig om te zien dat de trailer toch in elk geval wel degelijk een mix lijkt tussen Father & Daughter en een bepaalde Ghibli-feel. Erg benieuwd.
centurion81
-
- 2066 messages
- 1986 votes
Doet mij beetje aan Blue Lagoon denken, maar dan tekenfilm hè 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Blend van Ghibli figuren en live action. Klinkt vreselijk, maar het resultaat is indrukwekkend:
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Iemand de serie Ronja The Robbers Daughter gezien? Komt binnenkort uit op dvd. Is de serie de moeite waard?
lngrid
-
- 1232 messages
- 553 votes
Ronja de roversdochter al sinds 7 december op Ketnet!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nooit meer je huiskamer opruimen: Studio Ghibli biedt achtergrondjes aan voor je Zoom-gesprekken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nieuwe Hayao Miyazaki film over ongeveer 3 jaar!
How Do You Live? gaat over een jongen die na de dood van zijn vader bij zijn oom intrekt en een spirituele reis maakt. Miyazaki’s zoon Gorô (Tales from Earthsea, From Up on Poppy Hill) werkt aan een computergeanimeerde film over een heel slim meisje.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Studio Ghibli co-founder Toshio Suzuki recalls the many hurdles they had to overcome to get MY NEIGHBOR TOTORO into theaters.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1130000/1130735.jpg?cb=1592644601
Âya to Majo (2020) (Gorô Miyazaki)
Nieuwe Ghibli! 
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Ugh, het is maar 1 plaatje maar helemaal computer haalt wel wat charme weg bij Gibli.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ja het is wel even wennen...
Hier nog wat meer plaatjes:
Ghibli Unveils 1st Visuals From Its 1st CG Feature, Earwig and the Witch - News - Anime News Network
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Het ziet er spuuglelijk uit. Ghibli onwaardig als je het mij vraagt.