- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmmuziek (algemeen topic)
Filmmuziek (algemeen topic)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Japanese electronic-music pioneer Ryuichi Sakamoto has been at the cutting edge of both pop and avant-garde music for over four decades. Opening up a brave new world of sound through his work with his influential band Yellow Magic Orchestra, Sakamoto went on to a distinguished international career as a film composer beginning with his entrancing synth score for Nagisa Oshima’s MERRY CHRISTMAS MR. LAWRENCE, in which he also costarred with David Bowie. Since then, Sakamoto has worked with auteurs ranging from Bernardo Bertolucci to Pedro Almodóvar to Shirin Neshat, bringing a distinctive experimental edge and stirring sense of atmosphere to some of the most haunting and indelible film music of the last half century.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Notebook Soundtrack Mix #13: The Sounds of 2020 on Notebook | MUBI
De soundtrack van 2020
Notebook heeft een mixlijst samengesteld met muziek afkomstig uit films van afgelopen jaar.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Tja, 1 specifieke score die mij inspireert, de rest heb ik totaal niks mee. Eigenlijk zoals al jaren vraag ik mij hoe beperkt mensen blijkbaar willen zijn door niet verder te kijken.
Als ik nu kijk naar alle berichten binnen dit topic, ongeacht de plaatser, zou ik haast denken dat het treurig is gesteld met filmmuziek. Gelukkig is niks minder waar, maar het zal wel nooit een evenredig, gezonde focus op een breed scala aan wat filmuziek werkelijk te bieden heeft worden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Een betere wereld begint bij jezelf. 
Zet jij hier dan 's wat neer.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Kapp heeft een punt 
Dan zal ik ook proberen vaker een steentje bij te dragen. Ik kijk erg uit naar de Minari Score van Emile Mosseri (The Last Black Man in San Francisco, Homecoming, Kajillionaire), die schijnt erg mooi te zijn wat ik lees.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Dit filmpje blijft toch zo mooi. Badalamenti die vertelt over de totstandkoming van Laura Palmer's Theme. Het mooiste filmpje op Youtube.
Dit kan me flink emotioneren op het juiste moment. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Van Finding Nemo tot James Bond: de prachtige filmmuziek van Thomas Newman | Podcast | AD.nl
American Beauty, Wall-E, James Bond, Finding Nemo, twee eenzame soldaten in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog. Ze kregen allemaal muziek mee van Thomas Newman. In deze MovieInsiders Filmmuziek Special ontdekken AD-filmredacteur Gudo Tienhooven, filmmaker Coen Haver en filmcomponist Matthijs Kieboom (Verliefd op Ibiza, Wild, De Piraten van Hiernaast) de typische ‘Newman-sound’.
Bakema NL
-
- 858 messages
- 118 votes
Muziek kan zeker een film versterken....eigenlijk zijn de 2 onlosmakelijk verbonden. Toch zal ik niet snel een soundtrack (zonder songs) kopen (een uizondering daargelaten), daar kan ik op zichzelf niet zoveel mee. Als ik 10 soundtracks heb ben ik er wel denk.
Rocky (verzameling t/m 4)
Bloodsport
Moon
The Fountain
Platoon
Pulp fiction
Dead man's shoes
Once upon a time in the west
Saturday night fever
Reservoir dogs
Spawn
Gladiator
Beavis and Butthead do America
Verdraaid, kom nog boven de 10
.
Nog wel wat op de verlanglijst....zo is er een onofficiële cd dubbelaar van Highlander, een heruitgave uit 2007 met wat geëdit en 20 minuten meer muziek van Bloodsport, Turbo kid met muziek van Le Matos, King Arthur (2004), Braveheart, de Miami vice soundtracks en Beverly Hills cop misschien.....en hoe ongelooflijk ook dat ik die niet heb terwijl ik van die film hou gewoon en van Queen, Flash Gordon.
Maar natuurlijk voegt filmmuziek wat toe en hoe soms! Ook soms wat (te) overweldigend misschien maar ik stoor me daar niet snel aan.
En John Williams is natuurlijk ongeloofijk, die bezorgt me kippenvel met meerdere van zijn themes nu nog op mijn bijna 51e, onlosmakelijk verbonden met mijn jeugd ook en instant herkenbaar.....zo krachtig is muziek, je ziet meteen ook de films voor je.....Superman, Star wars, Battlestar Galactica.....kipenvel.
Of de intro's van X-files en nog beter Millennium. De instant herkenbare percussie van Terminator 2. Game of thrones intro.
Een Clannad/Moya/Maire Brennan die veel in films en series te horen waren....Harry's game, Robin of Sherwood, Last of the Mohicans, King Arthur, The angel and the soldier boy, etc.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
RogerEbert.com sprak met ‘master of the macabre’ John Carpenter over zijn nieuwe album Lost Themes III, waarop wederom soundtracks zijn te beluisteren van films die niet bestaan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Documentaires mogen nu ook gehoord worden - De Standaard
Voor het eerst komen documentaires in aanmerking voor de World Soundtrack Awards. Dat werd de hoogste tijd. ‘Netflix heeft veel veranderd.’
‘Vroeger werd er misschien wat meewarig over gedaan of zelfs op neergekeken’, zegt Dirk Brossé, muziekdirecteur van Film Fest Gent en dirigent op de World Soundtrack Awards. ‘Documentaires maakten doorgaans gebruik van bestaande muziek. Een ernstige filmcomponist schreef voor fictiefilms. Maar net zoals de grote componisten nu ook voor tv-series schrijven, zijn ze zich ook gaan openstellen voor documentaires.’ ‘Het werd de hoogst tijd’, vindt Nainita Desai, de Britse componiste van het aangrijpende For Sama en van American murder – de meest bekeken documentaire aller tijden op Netflix. ‘Dit betekent eindelijk een erkenning van het kunstenaarschap en het ambacht dat er achter documentaires schuilgaat. Dat is veel te lang onderschat. Lange tijd werd muziek van documentaires beschouwd als behangpapier, dat over de hele film werd gedrapeerd.
Goeie zaak! 
Al waren er natuurlijk genoeg uitzonderingen. Koyaanisqatsi (1982) is wel het bekendste voorbeeld.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Filmcomponist Ludwig Göransson (Black Panther, Tenet) laat horen hoe hij field recordings van bijvoorbeeld vrachtwagens en sirenes bewerkt en als basis gebruikt voor zijn composities.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
De noemer compositie lijkt me wat veel eer voor een soundtrack (Tenet) die inderdaad klinkt alsof er 2,5 uur lang een vrachtwagen voorbij rijdt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Filmcomponist Holkenborg veilt gepersonaliseerde soundtrack - Filmkrant
Altijd al een hoogst persoonlijke soundtrack willen hebben? Dat kan nu. Tom Holkenborg, de componist die onder andere Zack Snyder’s Justice League, Mad Max: Fury Road en Deadpool van muziek voorzag, veilt morgen Soundtrack of Your Life. Op basis van een interview met de winnaar componeert Holkenborg een muziekstuk van ongeveer twintig minuten.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://i.scdn.co/image/ab67616d00001e02425ad69be46d439a48c2e751
Eindelijk op de streamingdiensten: de broeierige soundtrack die Nicolas Jaar maakte voor Ema.
Ema (Original Motion Picture Soundtrack) - Album by Various Artists | Spotify - open.spotify.com
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Sufjan Stevens and Angelo De Augustine on their movie inspirations - Little White Lies
Sufjan Stevens en Angelo de Augustine sloten zich een maand op, keken ’s avonds films en schreven overdag liedjes als You Give Death a Bad Name (over Night of the Living Dead) en Reach Out (over Der Himmel über Berlin). Zelf voelt Stevens zich als muzikant soms ook een filmmaker, vertelt hij.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Muziek die ik anders waarschijnlijk niet zou luisteren, maar prachtig passend bij de sfeer van Cry Macho (2021)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Uit Wes Anderson's: The French Dispatch (2021)
Clip is ook geregisseerd door Wes Anderson
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Artikel / column over music supervisor Randall Poster die samenwerkte met regisseurs Wes Anderson, Martin Scorsese, Todd Phillips en Sam Mendes:
Filmmuziek: de juiste plaat voor het juiste moment vinden is een kunst | Het Parool
Dan liever The Grand Budapest Hotel of The Darjeeling Limited. De Europese hotelfilm is Andersons meesterwerk. Maar het in India opgenomen treinepos bood herkenning en troost toen ik het hard nodig had. De rouwfilm verscheen in 2007, met een krankzinnig bonte soundtrack op cd, die vervolgens een eigen leven ging leiden. Dat laatste is te danken aan een Amerikaan met de wonderlijke naam Randall Poster.
Poster staat bij films van Wes Anderson, David Fincher, Martin Scorsese, Sam Mendes, Todd Haynes en Todd Phillips op de titelrol vermeld als ‘music supervisor’. Bij Tiger King ook, maar dat zal ik hem niet nadragen. We moeten allemaal een hapje eten. Het werk dat Poster in Hollywood en omstreken uitvoert heeft veel weg van dat van een goede dj, die op basis van gevoel en ervaring weet welke plaat er op een specifiek moment gedraaid moet worden om de avond naar een hoger plan te tillen.
Podcast waar hij te gast is:
He has had his hand in a countless number of works including The Irishman, The Queen’s Gambit, Boardwalk Empire, The Hangover, Divergent, The Wolf of Wall Street, Lost, The Grand Budapest Hotel, Tiger King, and Joker, just to name a few. With a career that spans over 2 decades, multiple genres, and several awards, listen in as he chats with our hosts about how he got into music supervision, the nuts and bolts of the process, and more!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Componist Alexandre Desplat over zijn samenwerking met Wes Anderson - VPRO Cinema
De Franse componist Alexandre Desplat werkte mee aan de laatste vijf films van regisseur Wes Anderson en werd zo een belangrijk onderdeel van diens unieke filmuniversum. ‘We zitten graag in dezelfde ruimte, waar we als kinderen kunnen spelen.’
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://i.scdn.co/image/ab67616d00001e02e2821b1458ab996fdf2c47ad
Filmcomponist Max Richter en zijn gevoelsmuziek - VPRO Cinema - VPRO Gids - vprogids.nl
Van neoklassiek fijnslijper tot gevierd schepper van Hollywoodsoundtracks: Max Richter weet een groot publiek te bereiken met zijn gevoelsmuziek. Dit jaar stond de componist zelf in de schijnwerpers tijdens de World Soundtrack Awards in Gent.
Tracks van zijn succesalbums The Blue Notebooks (2004) en Sleep (2015) zijn miljoenen keren beluisterd op Spotify of Deezer. Neoklassiek zou je de filmische muziek van deze 55-jarige Duits-Britse componist kunnen noemen. Een sleets etiketje voor veelal moderne instrumentale muziek die gewiekst balanceert op het snijvlak van kalm klassiek, hypnotische minimal en verkwikkende elektropop.
Documentaire:
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
On the nature of daylight vind ik gewoon magisch. Nog steeds. Misschien wel, met een deel van het oeuvre van Arvo Part, de meest overgebruikte muziek om onder willekeurig wat beelden te schroeven, maar dan nog.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
On the nature of daylight vind ik gewoon magisch. Nog steeds. Misschien wel, met een deel van het oeuvre van Arvo Part, de meest overgebruikte muziek om onder willekeurig wat beelden te schroeven, maar dan nog.
En idd, die wil horen. Hoe stukgedraaid hij ook is.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
(embed)
Fantastische analyse! Wederom een must-watch voor wie Dune al gezien heeft. Ook helemaal eens met de kritiek meer naar het einde toe (overgebruik van muziek).
Ook even kijken Arnie.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Met Short Scores verkent Eye on Sound op een speelse manier de grenzen van de filmmuziek. Een nieuwe generatie muzikanten en componisten maakt een nieuwe mini-filmscore bij een zelfgekozen kort filmfragment uit onze collectie. Ella van der Woude koos voor Weeshuis-quaestie (1899).