- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Verloren en/of verloren gewaande films
Verloren en/of verloren gewaande films
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Niet de eerste keer dat EYE een verloren gewaande film ontdekt.
Het gaat om deze film:
Love, Life and Laughter (1923) - imdb.com
Eerder al deze:
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
ik zat van de week nog in EYE bij de wereldpremière van een verloren gewaande film, als je door nitraatfilm archieven spit gebeurt dit vaak genoeg blijkbaar... en het blijft altijd nog een topje van de ijsberg van wat misschien wel écht verloren is... het is brandbaar spul, en werd vroeger ook nog wel eens gerecycled voor zilver...
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Wat zou nou echt de heilige graal zijn onder verloren gewaande films? Ik denk als ze 4 Devils van Murnau zouden vinden de (film)wereld echt compleet op zijn kop zou staan.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
een leuke vraag voor een apart topic wellicht!
Murnau mag zeker wat van teruggevonden worden, toch wel een van de beste uit zijn tijd
deze bijvoorbeeld Der Januskopf (1920)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
dit is overigens de BFI lijst waar het nieuwsbericht over spreekt
en wiki heeft de EYE vondst ook al netjes geupdate zie ik
BFI 75 Most Wanted - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Geweldige vondst trouwens. Fijn dat zo iemand dat naar Eye komt brengen. Gebeurt gelukkig vaker bij Eye dat ze iets interessants terugvinden. Beyound the Rocks inderdaad, maar ook de RKO-film A Man to Remember (1938) is hier teruggevonden.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
deze zag ik vandeweek (nog in toevoeging, uitgebreide info in de youtube beschrijving door EYE zelf)
deze vertoonde ze tijdens de opening van het nieuwe gebouw, heb em gemist en daarna helaas nog niet verder zien verschijnen... al was die niet echt verdwenen, want ze hebben zelfs meerdere bronnen kunnen gebruiken voor de restauratie, maar nu we het archief werk van EYE toch in het zonnetje zetten... en wellicht als ze dit lezen... vertoon em eens!
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
dit is overigens de BFI lijst waar het nieuwsbericht over spreekt
en wiki heeft de EYE vondst ook al netjes geupdate zie ik
BFI 75 Most Wanted - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Een Britse lijst, met opvallend veel recente titels. Ik kwam op ICM ook een lijst van 198 titels tegen, waar de teruggevonden film ook in staat.
Bij mijn persoonlijk staat er een zeer recente titel op 1: Rebecca H. (Return to the Dogs) (2010). Al weet ik niet wat er met het origineel en eventuele kopieën is gebeurd. Vernietigd of in de kluis - vrees het eerste. En anders wel het project dat verloren is gegaan van Kerrigan.
En wat te denken van de originele versie van Stalker. Enkele werken van Ozu, Yamanaka etc. Het Kurosawa-project, waar hij naar eigen zeggen zelf niet aan meewerkte... Naast Murnau zijn er verloren titels van Fritz Lang die ik ook hoog zou ranken, zoals zijn debuut: Halbblut - Wikipedia en Der Herr der Liebe (1919)
Lijkt mij leuk voor een apart topic inderdaad.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Van IMDb:
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Als films echt verloren zijn gegaan, zoals ook de originele versie van Stalker, dan zijn ze toch niet verloren gewaand? Tenzij er een samenzwering achter zit, gaan die echt niet terug gevonden worden hoor 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Daar zit inderdaad verschil tussen, maar gevoelsmatig zijn ze er gewoon niet meer. Al zou je bij die Kerrigan nog kunnen spreken van "moet als verloren worden beschouwd", waarbij verloren en kwijt twee verschillende dingen zijn.
Kerrigan voert bij mij beide lijsten aan: 'écht weg' en 'verloren gewaand'.
Laten we het houden op film 'die niet te zien zijn'.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ergo: een eigen topic!
(de rest van de thread is inmiddels verplaatst).
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Het probleem van Rebecca H. (Return to the Dogs) (Lodge Kerrigan) is dat de film 'music rights issues' heeft. Zie die ooit wel een keer boven komen drijven.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Zie die ooit wel een keer boven komen drijven.
Grace Slick kennende heeft ze film eigenhandig opgeëist en gaat-ie mee in haar graf. Heb weinig hoop.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Er zijn ook best wel veel "director cuts" echt of gewaand verloren nadat de studio daar nog eens met de schaar naar gekeken heeft. Soms kom je met restauratie een heel eind (nergens zo extreem als in dat London after Midnight voorbeeld), maar zou het niet geweldig zijn om de originele cut van Greed (1924) gezien te hebben??
En sommige films zijn gewoon héél moeilijk te verkrijgen, hoewel ik niet denk dat je officieel van verloren gewaand zou mogen spreken, zou ik persoonlijk zéér blij zijn met een kans om deze twee persoonlijke 'holy grails' te kunnen zien... maar dan moet je waarschijnlijk de filmmakers zelf kennen / gekend hebben: Zacharovannaya Desna (1965) en Sukueawaarudo (1995) - IMDb. Gezien de verhouding productie:conservatie zullen veel films op die manier op den duur toch verloren gaan.
Die rechten-kwestie dingetjes qua muziek en 'found footage' helpen ook niet echt...
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Dankzij het web is het tegenwoordig wel wat makkelijker geworden allemaal.
Ki-duk's Amen is niet zo moeilijk te vinden, Pen-Ek Ratanaruang's Paradoxocracy hetzelfde verhaal. Terwijl ze toch niet de intensie hadden om die films ver en wijd te verspreiden. Je hoeft maar één lekje te hebben en de wereld heeft toegang tot je goed bewaarde geheim of eenmalige screening.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Gezien de verhouding productie:conservatie zullen veel films op die manier op den duur toch verloren gaan.
Dan komen we in een heel schimmig overgangsgebied, ook al van veel films die er 'gewoon zijn' maar vergeten worden. Gedo komt uiteraard in mij op.
Het mooie van de lost treasures is dat we er over mogen fantaseren. Die Rus is waarschijnlijk heel fijn, maar vast niet beter, verfijnder of zo dan veel vergelijkbaar werk uit die tijd. Maar door de verhalen erom heen krijgt het wel iets mythisch. Wel iets om naar te verlangen lijkt me.
Een ander verhaal, vergelijkbaar met die Lodge Kerrigan, is Als Twee Druppels Water die lang in de kluis lag bij Heineken. Die is er ook uit gekomen. Er zijn dus weer talloze varianten op verloren en verloren gewaande films. Is er een (wetenschappelijke) studie ondernomen over wat er "algemeen beschouwd" de meest gezochte film is?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
"Martin Scorsese's Film Foundation claims that "half of all American films made before 1950 and over 90% of films made before 1929 are lost forever"
List of lost films - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
List of incomplete or partially lost films - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
ok, wat nog meer.
één van mijn favoriete vroege filmmakers Josef von Sternberg heeft ook wat verloren werkjes
"It is rumored that Warner Brothers (MGM) archives holds a full print of this film, but as of 2014 no print has surfaced"
en
The Case of Lena Smith (1929) - IMDb
Waarbij het niet erg handig is dat Imdb een 4 minuten runtime suggereert voor de film. Dit is de lengte van het enige fragment dat momenteel boven water is... (sowieso gaat er door de werkwijze van Imdb, naast dat het heel veel data beschikbaar maakt, ook veel informatie verloren. Wellicht niet voor deze discussie, maar ik zou wel eens willen weten welk percentage van de Imdb data incorrect is...)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Is dat die Sternberg waarvan EYE/NFM destijds een ('het') fragment vertoonde? Die hoorde wel tot de top, ja.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Het mooie van de lost treasures is dat we er over mogen fantaseren. Die Rus is waarschijnlijk heel fijn, maar vast niet beter, verfijnder of zo dan veel vergelijkbaar werk uit die tijd. Maar door de verhalen erom heen krijgt het wel iets mythisch. Wel iets om naar te verlangen lijkt me.
Dat is helemaal waar. De meeste échte 'treasures' zullen wel in zoveel kopieën wereldwijd gezien zijn, zelfs in die hele vroege periodes, dat de kans op overleving vele malen groter is dan van een doorsnee film die na zijn 'run' al gelijk voor het zilver werd gerecycled
En de holy grails zullen in veel gevallen niet heel bijzonder zijn. Maar van belangrijke regisseurs wil je toch altijd wel een compleet beeld hebben. En er zullen vast toch ook enkele heel bijzondere dingen tussen zitten (als we het over recenter werk hebben misschien films die 'begraven' zijn doordat ze controversieel waren, maar die wel degelijk baanbrekend/vooruitstrevend/visionair geweest kunnen zijn) maar zo uit mijn hoofd kan ik niet zo snel iets verzinnen naast die twee persoonlijke holy grails die op zijn best grensgevallen zijn...
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Is dat die Sternberg waarvan EYE/NFM destijds een ('het') fragment vertoonde? Die hoorde wel tot de top, ja.
is inderdaad het fragment dat tijdens het (nog net) recente retrospectief vertoond werd
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
dit berichtje hadden we nog even gemist blijkbaar
Koko's Queen (1926)
"Rediscovered in 2014 in the archive of EYE Filmmuseum in Amsterdam. It is an Out of the Inkwell cartoon in which Koko the Clown designs his ideal woman."
Mickey's Circus (1927)
"Rediscovered in 2014 in the archive of EYE Filmmuseum in Amsterdam. This was Rooney's first starring role."
e.a.
Lost Mickey Rooney Film Found, Set for Preservation - Hollywood Reporter - hollywoodreporter.com
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Hier trouwens nog een oude post van mij over een beruchte "kluisfilm". Hoogstwaarschijnlijk een hele slechte die nooit aan de wereld vertoond gaat worden. Al weet je het natuurlijk nooit.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Deed me meteen denken aan dit:
Lost John Ford movie unearthed in New Zealand | Film | The Guardian - theguardian.com
Met onder andere een film van John Ford. Jammer dat er eigenlijk voor de rest nooit iets meer mee gedaan wordt precies. Ik zou wel te vinden zijn voor een special rond teruggevonden films in filmhuizen.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
pretty cool.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Méliès
Toch geweldig eigenlijk dat zo'n dingen nog altijd opduiken na al die jaren
Malick