- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmische fetisjen
Filmische fetisjen
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Op wat voor stijlmiddelen of filmische technieken 'kick' jij? Wat vind jij (mits goed gedaan) altijd wel tof om te zien (of horen); in wat voor film dan ook?
Dit kan gaan over kleuren, decors, montage, special effects, camerawerk, noem maar op. Alles mag!
De mijne is het gebruik van lange tracking shots. Niets zo mooi als een camera die in een vloeiende beweging rijdt doorheen een mooie of anderszins interessante omgeving; liefst één of meerdere personages volgend.
Ook houd ik heel erg van het gebruik van splitscreen, brede aspect-ratio's als 2.39x1 en handgemaakte special effects.
Nu jullie!
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Zack Snyder's slow-motion is wel echt mijn fetisj 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Tracking shots inderdaad. Maar er gaat niets boven een sterke kadrering, onconventionele angles en natuurlijk kleurfilters. Ook het vrouwelijk lichaam gebruiken i.c.m. magistrale cinematografie (wel in zwart-wit, bvb. Lorna, Crepuscule). Dynamisch dicht-op-de-huid camerawerk ook altijd +1.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Ik ben toch meer van de dialogen in films. Hoe sneller, gevatter, en hoe meer references naar de popcultuur, hoe beter.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Tracking shots inderdaad. Maar er gaat niets boven een sterke kadrering, onconventionele angles en natuurlijk kleurfilters. Ook het vrouwelijk lichaam gebruiken i.c.m. magistrale cinematografie (wel in zwart-wit, bvb. Lorna, Crepuscule). Dynamisch dicht-op-de-huid camerawerk ook altijd +1.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik moet je zeggen, heb er al een paar keer mee in mijn handen gestaan maar steeds weggelegd. Zal de BD snel eens meenemen. Bedankt voor het over de streep trekken. Het is me nooit opgevallen dat ie in je top 10 stond btw.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Ook ik kan een mooi trackingshot erg waarderen. Net als steden bij nacht in films. Films die er in slagen heel filmisch te zijn terwijl ze in een beperkte ruimte spelen, daar hou ik ook van. Net als, vooral in lichtvoetige films, tijdsversnellende montagescenes. Ook heb ik zwak voor strak neergezette statische kaders die beginnen te leven. En nog iets: Je hebt me echt bij scenes waarin de camera door een groep mensen gaat, flarden van dialoog opvangt en op die manier een sfeer schept. Fellini doet dat bijvoorbeeld soms en is er echt een meester in. De scene op het terras uit Roma is een favoriet.
En dan heb ik er nog veel meer.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
De mijne is het gebruik van lange tracking shots.!
Verder mensen die een enge trap oplopen: psycho, halloween, gremlins, black christmas. Nou ja get betere horrorspul dus. En bizarre ordinaire scheldpartijen zoals in wolf of wall street, summer of sam, sopranos en zo.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Dynamisch dicht-op-de-huid camerawerk ook altijd +1.
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Een mooi statisch totaalshot zoals Roy Andersson en Jarmusch dat kunnen, daar kan ik ook van smullen. Dynamisch/dicht op de huid soms maar voegt vaak ook niets toe.
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
De eerste tien minuten van Post Tenebras Lux of Werckmeister Harmoniak. Geniaal.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5305 votes
In elk geval lange Steadycamshots (Anonement, GoodFellas, Magnolia e.v.a.) of Panaglide-shots (Halloween). En het superdynamische camerawerk in praktisch elke Danny Boyle-film. Voor de rest ga ik er nog even op m'n gemak over nadenken... leuk topic!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Of je het een fetish kan noemen, weet ik niet, maar ik hou van films met vrouwelijke hoofdrollen. Een film met enkel of vooral mannelijke hoofdrollen kan me niet echt bekoren.