- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Belgische filmposters
Belgische filmposters
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Die Belgische filmposter-artiesten konden toch echt toveren met kleuren, of beter gezegd míj betoveren met hun kleurgebruik.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Deze laatste poster is inderdaad wel erg mooi zeg. 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Wanneer we het over Belgische filmposters hebben komt de naam van (regisseur) verzamelaar Robbe De Hert dikwijls in mijn gedachten op.
Hij is ook al eerder genoemd in dit topic.
Toevallig zag ik hem gisteren in het VRT programma 'De Rode Loper', i.v.m. een avond, die ter ere van hem, j.l. zondag gehouden werd in de Antwerpse Bourlage schouwburg.
Man, dat was schrikken, sterk vermagerd, ingevallen gezicht, en lopende met behulp van een stok.
Een acteur vertelde nog dat het voor Robbe nu wel erg moeilijk is om, gezien zijn gezondheidstoestand, fondsen voor nieuwe filmprojecten te vergaren.
Diep triest vind ik dat. 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Heb die reportage ook gezien maar ik moet zeggen dat hij er nu al beter uitzag dan een paar maand geleden. Toen kwam ik hem tegen op de Keyserlei maar was hij enkel te herkennen aan de eeuwige handdoek
Heb je trouwens ook de gigantische poster van De 10 Geboden zien hangen? Die hing ergens achter de sprekers op het podium geloof ik.
@ Eline: moet je maar eens door het topic bladeren, staan werkelijk een paar pareltjes tussen.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Ik ben blij dat te horen Metalfist.
Ik hoop dat Robbe er weer helemaal bovenop komt.
Met die poster van 'De 10 Geboden' zou je de kamer kunnen behangen 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Die Belgische filmposter-artiesten konden toch echt toveren met kleuren, of beter gezegd míj betoveren met hun kleurgebruik.

Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik was vandaag wat in de plaatselijke bibliotheek aan het rondlopen, wat kijken tussen de film- en muziekboeken toen ineens mijn oog werd getrokken door een heldere witte kaft waarop stond 'Binnenkort in deze zaal'. De titel zei me iets en toen ik het boek vastpakte schoot het me te binnen, dit is het boek over Belgische filmposters! Natuurlijk meteen meegepakt. Jammer genoeg wist de dame achter de balie niet meer waarvan ze het boek hadden omdat ze het boek al in bezit hebben van '99 en hun archief was toen nog niet gedigitaliseerd.
Ach, ik kan het in ieder geval eens rustig op mijn gemak lezen en genieten want er staan werkelijk prachtige posters in.
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Grappig, ben ook naar de bibliotheek geweest en heb daar De verlichte stad,een geschiedenis van bioscopen, filmvertoningen en filmcultuur in Vlaanderen, geleend.
Dat boek is minder mooi dan "Binnenkort in deze zaal", want meer een sociologische studie. Ik geloof niet dat ik over filmaffiches iets wijzer word, maar het is wel interessant. De schrijvers weten bijvoorbeeld overtuigend aan te tonen, dat de opkomst van de televisie niet of nauwelijks heeft bijgedragen aan het verval van de bioscoopcultuur in Vlaanderen. Dat zou ik toch zelf niet kunnen verzinnen.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ondertussen heb ik het boek al een aantal keer doorgenomen maar uiteindelijk is het een tikkeltje teleurstellend. De informatie die er in staat is waardevol en de anekdotes van de Hert zijn hilarisch maar het is allemaal maar weinig informatie en meer mooie plaatsjes. Pas op, niets mis mee met de posters en er zitten een mooie evolutielijn in maar het is niets dat ik niet op het internet vind.
@cinema.rex, ik ga eens zien of dat boek ook bij ons in de bib ligt want dan pak ik het ook wel mee.
Staat trouwens ook een Tarzan poster in met Herman Brix, ik kon een glimlach niet onderdrukken 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
De Jungle Jim filmposters uit de V.S. zijn niet te overtreffen; toch hebben de Belgen pogingen gedaan...

Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Zeer geslaagde pogingen (meestal) zou ik zeggen.
Ik heb de originele Belgische posters in mijn collectie, op één na.
Maar hoe dan ook, Amerikaanse poster of Belgische, in beide gevallen zijn de posters beter dan de films 
En toch hou ik van die goedkope Katzman 'quickies'.
Ze hebben vooral veel sfeer.
En Weissmuller zie ik er zelf minstens zo graag in als in de Tarzan films waarin hij speelde,
Een goede zet van hem om voor Jungle Jim te gaan spelen.
Hij had het ook zakelijk beter voor elkaar dan tijdens zijn Tarzan periode, want hij verdiende vele malen meer aan de Jungle Jim films.
Kreeg zelfs een percentage van de opbrengst van de zeer populaire JJ films.
In de laatste 4 van de serie liet men de naam Jungle Jim zelfs vallen, en heette het hoofdpersonage gewoon Johnny Weissmuller.
Dat betekende nóg meer kassa, want de Jungle Jim rechten hoefden niet meer afgedragen te worden.
Tijdens de jaren '50, '60, en tot in de jaren '70 draaide er bijna iedere zondagmiddag wel ergens hier in de buurt een Jungle Jim film in de matinee voorstellingen.
Je kon het programma van die voorstellingen al bijna voorspellen.
De ene week Tarzan, de weken erna ofwel Jungle Jim, Bomba The Jungle Boy, of westerns met Roy Rogers, Rocky Lane, Rex Allen en Hopalong Cassidy.
Waar stond die tijdmachine ook alweer te wachten op passagiers? 
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Ze konden het niet laten om van The Lost Tribe een echte Suske & Wiske-titel te maken: "De Verloren Volksstam".
De Verloren Stam klinkt eigenlijk veel beter.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Even een BB momentje:
tig [img]
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Goed bezig Metalfist!
De mooiste posters vind ik: La Lumière D'en Face, Le Repos Du Guerrier , Futures Vedettes, en Un Acte D'Amour
De 'prijswinnende' vertaalde titels: 'Juffer Pigalle' en 'De Opstooksters'. 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Mooiste poster blijft die van Les Petroleuses. Mooie heldere kleuren en 2 van de mooiste dames ooit naast elkaar... Les Femmes vind ik tergend slecht eigenlijk qua poster. De Franse is een stuk mooier.
Bij En Cas de Malheur spat de sensualiteit er wel van af!
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Wat je een momentje noemt, eerder is het een moment. Ook een monument, wat een vrouw!
Het komt niet veel voor dat een jongeman liefhebber is van BB, maar mijn zegen heb je!
Bij sommige affichettes hadden de tekenaars wel wat moeite om de schoonheid van BB in zijn ware pracht weer te geven, (bij de eerste zijn ze haar zelfs vergeten )
maar heel veel moois, De Rust Van De Krijger, Opkomende Sterren, Het Licht Aan D'overkant !
Bij De Juweliers Van De Maneschijn hebben ze een bekende, zeer sensuele (en toch zie je eigenlijk niets) zwart/wit foto gebruikt.
Prachtig 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Leuk dat je de correcte betiteling 'affichettes' gebruikt 
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Het woord is te mooi om niet te gebruiken 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Het komt niet veel voor dat een jongeman liefhebber is van BB, maar mijn zegen heb je!
Toch blijft Marilyn Monroe voor eeuwig op de eerste plaats staan 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Helemaal waar 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes

Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Toch een leukere benaming dan 'Flikken' 
(en je zal maar Kwabbernoot heten)
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Toch blijft Marilyn Monroe voor eeuwig op de eerste plaats staan
Mariliyn is een geslaagd icoon, maar zij doet me niks. Voor mij is Brigitte veel aantrekkelijker.
In Bastogne/Bastenaken kocht ik eens een peperduur Frans boek over de affiches van verfilmde Simenon-verhalen. Er staan vooral Franse in, maar veel Belgische en een enkele Italiaanse.
Van En Cas De Malheur staan er 3 verschillende Franse uitvoeringen in. Eén van die uitvoeringen komt overeen met degene die jij laat zien. Het lijkt erop dat in sommige gevallen het Franse ontwerp werd gevolgd.
In Haat ...Liefde en Verraad speelt BB naast een ten onrechte wat vergeten Italiaanse actrice Lucia Bose. Prachtige rollen in een aantal vroege Antonioni-films, bijvoorbeeld in Cronaca di un amore.
Wat betreft Binnenkort in deze zaal : De afbeeldingen zijn wellicht allemaal op internet te vinden, maar in het boek heb je ze gelijk bij elkaar, dat vind ik toch wel handig.
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Weer prachtig Tarzan-werk, Brix! Heb zelf alleen De beproeving van Tarzan, dat is ongeveer de lelijkste (net te zien op die foto van jou een tijdje terug.
Ik geloof dat ik aan de bovenste de voorkeur geef. Die is overigens ook gesigneerd met Wik, een signatuur die op verschillende exemplaren in dit topic te vinden is. Volgens mij werkte Wik uitsluitend voor de firma Affiches Wik, maar was er sprake van één tekenaar of van een studio? Wie of wat is WIK?
Tot op heden heb ik nog niets over Wik kunnen vinden.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Mariliyn is een geslaagd icoon, maar zij doet me niks. Voor mij is Brigitte veel aantrekkelijker.
Heiligschennis!
Bardot heeft ook zeker en vast een heerlijke uitstraling en staat op een stevige 2e plaats maar Marilyn heeft toch nog dat tikkeltje extra. Jammer genoeg zijn niet alle posters daarin geslaagd om dat naar boven te brengen, heb ik ook met posters van die andere Franse schone, Catherine Deneuve. Heb daarstraks wat gezocht achter Belgische affichettes, ik zal maar ineens meedoen, maar niets echt mooi gevonden.
edit: het gaat lekker hier. Ik doe de affichettes met de mooie dames, Dogie_Hogan neemt de westerns voor zijn rekening en Brix de Tarzan reeks 
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Ik heb geen idee hoe jullie die afbeeldingen erin zetten, dus ik onthoud mij maar van visuele bijdragen. Gezien de verdeling van de onderwerpen zou het zomaar kunnen dat ik voor jouw affichettes een lichte voorkeur heb 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Niet zo moeilijk hoor. Als je de afbeelding rechtstreeks van een site op het internet hier wilt plaatsen doe je dit:
Klik rechts op de afbeelding
Selecteer 'Afbeeldingslocatie kopiëren'
Klik op MovieMeter in een nieuw bericht op het 2e icoontje
Plak de afbeeldingslocatie
Sla je een afbeelding op dan moet je ze uploaden via bv Imageshack waar je de Direct Link kopieert en deze op dezelfde manier in het bericht plaatst.