• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.978 votes
Profile

Knock-Out: Documentaire 2009

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Een beetje actie dan maar

18. Nanook of the North - Personal Journey with Martin Scorsese through American Movies, A

1-0

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

2-0

starbright boy (moderator films)

• 22398 messages
  • 5070 votes

2-1 verdient een stemmetje

Co Jackso

• 21924 messages
  • 2791 votes

3-1

Beide gezien en beide zeer goed.

Co Jackso

• 21924 messages
  • 2791 votes

19. Lumière et Compagnie - What the #$*! Do We (K)now!?

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

1-0

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Lumiere et Compagnie ís toch helemaal geen docu?:

Als eerbetoon aan de gebroeders Lumière, filmpioniers bij uitstek, werd aan 40 internationale regisseurs gevraagd een korte film te maken. Zij moesten daarbij gebruik maken van de originele, door de broers Lumière ontwikkelde 'Cinematographe'. Bovendien mochten de filmpjes niet langer zijn dan 52 seconden, er mocht geen gesynchroniseerd geluid in voorkomen en niet meer dan 3 takes.

Wat is daar documentair aan? Gewoon een omnibus film van korte speelfilms. Van wat ik zag dan toch zeker.

1-1

(hoewel die andere ook een flut kandidaat is, zowel qua definitie, alsook qua uitvoering geloof ik).

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Dan nog zie ik niet in waarom Lumière et Compagnie, dat o.a. bestaat uit 'short films', geen docu zou zijn. Of is het gebruik van 'short films' soms verboden voor docu's?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Nee dat is niet verboden, maar het is toch geen authentiek documentair materiaal? Het zijn korte speelfilms gemaakt met restricties in techniek en onderwerp. Dat valt wat mij betreft niet binnen het begrip documentaire. Of komt het dat een weergave is van de gebroeders Lumiere hoe die worden gezien door?

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Nee dat is niet verboden, maar het is toch geen authentiek documentair materiaal?

Niet echt, maar dat hoeft ook niet imo.
Mochizuki Rokuro wrote:

Het zijn korte speelfilms gemaakt met restricties in techniek en onderwerp. Dat valt wat mij betreft niet binnen het begrip documentaire. Of komt het dat een weergave is van de gebroeders Lumiere hoe die worden gezien door?

Wat betreft het begrip documentaire, zou ik geen idee hebben hoe de grenzen ervan weer te geven. Toch hebben de filmpjes allen één uitgangspunt, namelijk een eerbetoon aan de gebroeders Lumière, waarbij de precieze invulling daarvan ter eigen interpretatie was (techniek, onderwerp, symboliek, ...). Voor mij genoeg reden om het als docu te bestempelen, in combo met het feit dat het één gezamelijk project is en niet op zichzelf staande filmpjes.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Wat een onzin. Paris, J'taime is toch ook geen documentaire, omdat meerdere regisseurs er een deel van gemaakt hebben? En Festen is toch geen documentaire omdat de regisseur zichzelf sterke restrikties heeft opgelegd. Lumiere heeft hier niets te zoeken.

• 22398 messages
  • 5070 votes

Precies. Ik snap met de beste wil van de wereld niet wat er documentair aan is.

Daarom 1-2

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

The One Ring wrote:

Wat een onzin. Paris, J'taime is toch ook geen documentaire, omdat meerdere regisseurs er een deel van gemaakt hebben?

Heb ik niet gezegd.
The One Ring wrote:

En Festen is toch geen documentaire omdat de regisseur zichzelf sterke restrikties heeft opgelegd.

Heb ik ook niet gezegd.
The One Ring wrote:

Lumiere heeft hier niets te zoeken.

Blijkbaar heb ik een bredere interpretatie wat betreft het begrip documentaire en zijn inhoud. Niets mis mee, en ik blijf achter mijn opinie staan.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Legan wrote:

Blijkbaar heb ik een bredere interpretatie wat betreft het begrip documentaire en zijn inhoud. Niets mis mee, en ik blijf achter mijn opinie staan.

Dat is allemaal prima, maar dan zou ik wel willen weten wat die opinie is, behalve dat L&C hier volgens jou thuishoort, qua argumentatie - die heb ik nog niet helder verwoord gezien.

Kunnen volgens jouw definitie speelfilms als Ray, Walk the Line, Die Gebrüder Skaldanowsky ook toegevoegd worden? Volgens mij verwar je nu biografie en documentaire.

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Dat is allemaal prima, maar dan zou ik wel willen weten wat die opinie is, behalve dat L&C hier volgens jou thuishoort, qua argumentatie - die heb ik nog niet helder verwoord gezien.

Die helderheid heb ik anders ook niet gezien bij alle tegenbeweringen. Behalve dan dat een omnibus (met 'losstaande' doch tevens bij elkaar horende filmpjes) blijkbaar niet in aanmerking kan komen voor de stempel docu. Blijkbaar een te abstracte stijl/manier van documenteren voor de meesten.

Daarnaast, hoe kan je helderheid over iets aan een ander verschaffen waarvan de regels (wat is een docu) niet echt vaststaan? Blijft gewoon een gevoelskwestie.

Mochizuki Rokuro wrote:

Kunnen volgens jouw definitie speelfilms als Ray, Walk the Line, Die Gebrüder Skaldanowsky ook toegevoegd worden?

De eerste twee zeker niet en de laatste gedeeltelijk lijkt mij (dus eigen interpretatie).
Mochizuki Rokuro wrote:

Volgens mij verwar je nu biografie en documentaire.

Ik zou niet weten waarom L&C onder biografie zou moeten komen. Nee, geen verwarring van mijn zijde.

Maar onder wat voor 'genre' zou L&C dan beter passen is mijn vraag?

• 22398 messages
  • 5070 votes

Natuurlijk kan een omnibus wel een documentaire zijn, maar niet als die omnibus voornamelijk bestaat uit filmpjes waarin acteurs rollen spelen. En correct me if I'm wrong, maar dat lijkt (op de gesprekjes met de deelnemende regisseurs na) me toch het geval.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Legan wrote:

Maar onder wat voor 'genre' zou L&C dan beter passen is mijn vraag?

Ja dat is inderdaad niet eenvoudig. Ik zou het niet weten. De film zelf niet in zijn geheel gezien. Biografie? Kroniek? Historie?

Overigens. Er zijn wel argumenten aangedragen, waaronder SPEELfilm. Dus in de zin van geënsceneerd, uitgeschreven teksten, acteren etc. Isabelle Huppert doet mee in L&C, niet als zichzelf mag ik aannemen. Dat vind ik typisch niet bij een docu passen.

Ik ga er ook vanuit dat bij talking head documentaires er ook geënscneeerd wordt voor wat betreft belichting, locatie etc. Maar ik neem aan dat de mensen zelf bepalen wat ze aantrekken als ze in beeld komen en dat wat ze zeggen hen niet vooraf is meegedeeld. Maar ik voel al aankomen dat we de discussie over dit laatste criterium voor wat betreft de patholoog/lijkschouwer bij Grizzly Man (bijvoorbeeld) overnieuw gaan doen

Wat mij betreft laten we het hierbij. Nog een paar uurtjes wachten en we kunnen over naar het volgende duel.

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

1-3 vaart

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

20. Jackass Number Two - Salesman

1-0, zeer informatief allemaal

• 22398 messages
  • 5070 votes

1-1

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

1-2

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

2-3

Maysles Masyles en Zwerin dat moet goed zijn. Is dat docu die op Criterion uit is?

edit: Waar stemt ®Tc nu op? Net stond er iets anders.

®Tc

• 8212 messages
  • 1087 votes

2-3

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

3-3 (denk ik; ik ga voor Jackass)

Dragon

• 62559 messages
  • 4509 votes

4-3 Jackass

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

MR maakt 1-3 neem ik aan

21. American Teen - Deep Blue

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Knisper wrote:

MR maakt 1-3 neem ik aan

Ik vooralsnog niet (ook al kan het best waar zijn) dus tot tegenbericht van MR & ®Tc vooralsnog gewoon:

20. Jackass Number Two - Salesman

4-3

lijkt mij

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

1-0

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

2-0

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Top, verder gaan terwijl de battle niet eens beslist is .

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.