- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Out: Documentaire 2009
Knock-Out: Documentaire 2009
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Een beetje actie dan maar
18. Nanook of the North - Personal Journey with Martin Scorsese through American Movies, A
1-0
starbright boy (moderator films)
-
- 22398 messages
- 5070 votes
2-1 verdient een stemmetje
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
19. Lumière et Compagnie - What the #$*! Do We (K)now!?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Lumiere et Compagnie ís toch helemaal geen docu?:
Wat is daar documentair aan? Gewoon een omnibus film van korte speelfilms. Van wat ik zag dan toch zeker.
1-1
(hoewel die andere ook een flut kandidaat is, zowel qua definitie, alsook qua uitvoering geloof ik).
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Dan nog zie ik niet in waarom Lumière et Compagnie, dat o.a. bestaat uit 'short films', geen docu zou zijn. Of is het gebruik van 'short films' soms verboden voor docu's?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Nee dat is niet verboden, maar het is toch geen authentiek documentair materiaal? Het zijn korte speelfilms gemaakt met restricties in techniek en onderwerp. Dat valt wat mij betreft niet binnen het begrip documentaire. Of komt het dat een weergave is van de gebroeders Lumiere hoe die worden gezien door?
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Nee dat is niet verboden, maar het is toch geen authentiek documentair materiaal?
Het zijn korte speelfilms gemaakt met restricties in techniek en onderwerp. Dat valt wat mij betreft niet binnen het begrip documentaire. Of komt het dat een weergave is van de gebroeders Lumiere hoe die worden gezien door?
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Wat een onzin. Paris, J'taime is toch ook geen documentaire, omdat meerdere regisseurs er een deel van gemaakt hebben? En Festen is toch geen documentaire omdat de regisseur zichzelf sterke restrikties heeft opgelegd. Lumiere heeft hier niets te zoeken.
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Precies. Ik snap met de beste wil van de wereld niet wat er documentair aan is.
Daarom 1-2
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Wat een onzin. Paris, J'taime is toch ook geen documentaire, omdat meerdere regisseurs er een deel van gemaakt hebben?
En Festen is toch geen documentaire omdat de regisseur zichzelf sterke restrikties heeft opgelegd.
Lumiere heeft hier niets te zoeken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Blijkbaar heb ik een bredere interpretatie wat betreft het begrip documentaire en zijn inhoud. Niets mis mee, en ik blijf achter mijn opinie staan.
Kunnen volgens jouw definitie speelfilms als Ray, Walk the Line, Die Gebrüder Skaldanowsky ook toegevoegd worden? Volgens mij verwar je nu biografie en documentaire.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Dat is allemaal prima, maar dan zou ik wel willen weten wat die opinie is, behalve dat L&C hier volgens jou thuishoort, qua argumentatie - die heb ik nog niet helder verwoord gezien.
Daarnaast, hoe kan je helderheid over iets aan een ander verschaffen waarvan de regels (wat is een docu) niet echt vaststaan? Blijft gewoon een gevoelskwestie.
Kunnen volgens jouw definitie speelfilms als Ray, Walk the Line, Die Gebrüder Skaldanowsky ook toegevoegd worden?
Volgens mij verwar je nu biografie en documentaire.
Maar onder wat voor 'genre' zou L&C dan beter passen is mijn vraag?
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Natuurlijk kan een omnibus wel een documentaire zijn, maar niet als die omnibus voornamelijk bestaat uit filmpjes waarin acteurs rollen spelen. En correct me if I'm wrong, maar dat lijkt (op de gesprekjes met de deelnemende regisseurs na) me toch het geval.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Maar onder wat voor 'genre' zou L&C dan beter passen is mijn vraag?
Overigens. Er zijn wel argumenten aangedragen, waaronder SPEELfilm. Dus in de zin van geënsceneerd, uitgeschreven teksten, acteren etc. Isabelle Huppert doet mee in L&C, niet als zichzelf mag ik aannemen. Dat vind ik typisch niet bij een docu passen.
Ik ga er ook vanuit dat bij talking head documentaires er ook geënscneeerd wordt voor wat betreft belichting, locatie etc. Maar ik neem aan dat de mensen zelf bepalen wat ze aantrekken als ze in beeld komen en dat wat ze zeggen hen niet vooraf is meegedeeld. Maar ik voel al aankomen dat we de discussie over dit laatste criterium voor wat betreft de patholoog/lijkschouwer bij Grizzly Man (bijvoorbeeld) overnieuw gaan doen 
Wat mij betreft laten we het hierbij. Nog een paar uurtjes wachten en we kunnen over naar het volgende duel. 
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
20. Jackass Number Two - Salesman
1-0, zeer informatief allemaal 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
2-3
Maysles Masyles en Zwerin dat moet goed zijn. Is dat docu die op Criterion uit is?
edit: Waar stemt ®Tc nu op? Net stond er iets anders.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
MR maakt 1-3 neem ik aan
21. American Teen - Deep Blue
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
20. Jackass Number Two - Salesman
4-3