• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.274 votes
Profile

Knock-out: scripts

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

4-3

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

5-3 Strangelove (maar allebei wat overschat)

bebdn

• 1884 messages
  • 1148 votes

6-3

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

FisherKing wrote:

1-1

Tja Casablanca maar eens herzien, Reinbo. Zonder enige vooroordelen Bovendien heeft Fight Club een vrij, ongeloofwaardig script, dat zich in onwaarschijnlijke filmische trucjes probeert te ontplooien. Vandaar wellicht.

Ik ken Casablanca vrij goed, mooi verhaal, maar vrij straight foreward. Jij kan blijkbaar ook niet aangeven wat er zo goed aan is.... Zou niet in mijn script top 25/50 voorkomen....

Fight Club komt hoog in mijn top 10. Brilliante satire, geweldige monologen & plotwendingen en vele zeer geestige observates.

Underground staat met stip op 1!

jackie

• 3084 messages
  • 10429 votes

7-3

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

7-4!

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

8-4

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

8-5 tegenstem

citybird

• 4964 messages
  • 4139 votes

8-6

timbo_

• 13116 messages
  • 3859 votes

9-6

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

10-6

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Ik ken Casablanca vrij goed, mooi verhaal, maar vrij straight foreward. Jij kan blijkbaar ook niet aangeven wat er zo goed aan is.... Zou niet in mijn script top 25/50 voorkomen....

Waarom Casablanca's script zo briljant is en onverwacht, maar geheel terecht de finale bereikt heeft? Omdat alles wat in een script hoort te staan ook daadwerkelijk ongeloofelijk sterk is uitgewerkt. Hier een opsomming:

1. Verhaal. Het verhaal van Casablanca is in mijn ogen een van de mooiste liefdesverhalen uit de filmgeschiedenis. Maar er is meer. Het verhaal verloopt niet erg voorspelbaar en heeft een inmiddels bekend, maar verrassend einde. Er zitten vrij veel wendingen in en alle gebeurtenissen volgen elkaar snel op, maar de scriptschrijvers zijn er ondanks de chaotische manier waarop het script geschreven werd in geslaagd om het verhaal vrijwel plotholevrij te maken.

2. Dialogen. Dit hoef ik eigenlijk nauwelijks toe te lichten dunkt me. De dialogen zijn heel goed geschreven en ook nog eens heel mooi citeerbaar. En over citaten gesproken: welke film heeft er meer beroemde quotes opgelevert dan Casablanca? 'Here looking at you kid.' 'Round op the usual suspects.' 'Play it, Sam. Play as time goes by.' 'Of all the gin joints, in all the towns, in all te world, she walks in to mine.' 'I stick my neck out for nobody.' 'We'll allways have Paris.' 'Louis, I think this is the beginning of a beautifull friendship.' Allemaal beroemde quotes die zelfs bekend zijn bij filmliefhebbers die Casablanca nog niet gezien hebben.

3. Personages. Natuurlijk is het slagen van personages grotendeels een taak van de acteurs, maar het begint natuurlijk in het script. De personages in Casablanca zijn bijzonder goed uitgewerkt en Bogart's Rick Blaine in het bijzonder. Wat ik persoonlijk ook altijd leuk gevonden heb aan Casablanca is dat de figuren hier eigenlijk niet in de belangrijkste tijd van hun leven zitten, maar meer in een tussenfase. De belangrijkste daden die ze in hun leven zullen verrichten vonden of voor de film plaats, of - wie weet? - daarna. Dit geeft de figuren iets extra's wat moeilijk te beschrijven valt.

4. Diepere betekenis. Oké, die diepere betekenis van Casablanca is niet zo heel diep en ligt vrij voor de hand. De film probeert duidelijk een soort van hoop te bieden tijdens de oorlog die toen heerste. Tegenwoordig kunnen filmmakers dit soort boodschappen niet meer in hun film stoppen, zonder dat iemand daarover valt. Maar bij Casablanca blijft het na al die jaren toch mooi overeind. Het is trouwens duidelijk dat de scenarioschrijvers zelf ook niet wisten hoe de oorlog zou eindigen, maar probeerden toch duidelijk een soort optimisme te creëeren. En dit komt heel bijzonder over in het eindresultaat.

Zo duidelijk waarom het script van Casablanca misschien wel het meest briljante ooit geschreven is? Let wel, ik ben een fan en draaf misschien te veel door

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

11-6 Strangelove

Doom

• 8214 messages
  • 1540 votes

11-7

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Finale!

12 punten, 2 verschil

Casablanca - Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

1-0

Schitterende finale! Mijn 2de favoriete script (hoewel ik ineesn begin te twijfelen of Adaptation wel echt mijn favoriet is) tegen mijn derde favoriete script.

Doom

• 8214 messages
  • 1540 votes

2-0

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

3-0

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

4-0 Casablanca,

hoewel ik Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb minstens zo goed vind, dus hier staan al 2 overtuigende winnaars

donnie darko

• 6140 messages
  • 2816 votes

5-0

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Het blijft toch heel bijzonder dat de beste 16 scripts volgens Moviemeter allemaal uit Hollywood komen (en ja, ik weet best dat Strangelove Brits is). Vanaf de 5e ronde zat er niks goeds meer bij.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

5-1!!! Alsof er in de laatste 40 jaar niets beters neergepend is......

Mijn top 10 ziet er ongeveer zo uit....

1. Underground

2. Adaptation

3. Bad Timing

4. Fight Club

5. Dr. Strangelove

6. The Player

7. Barton Fink

8. Performance

9. Blue Velvet

10. Usual Suspects

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Trieste boel ja. Zoals voorspeld.

5-2

J.S.

• 11754 messages
  • 3060 votes

Zwakke finale.

5-3

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Als we met lijstjes gaan gooien, hier een vlugge top 10 van mij (ik ben wellicht wat vergeten):

1. Adaptation.

2. Casablanca

3. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

4. The Sting

5. Eternal Sunshine of the Spotless Mind

6. The Truman Show

7. Fargo

8. Pulp Fiction

9. Paths of Glory

10. The Big Sleep

Die laatste deed niet mee in deze game

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

6-3 Casablanca

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

The One Ring wrote:

Die laatste deed niet mee in deze game

Dat geldt voor mijn nr. 1, 3 & 8 en mijn nr.6 vloog er in de eerste ronde met 5-0 uit tegen When Harry met Sally.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

6-4

timbo_

• 13116 messages
  • 3859 votes

7-4

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Dat geldt voor mijn nr. 1, 3 & 8 en mijn nr.6 vloog er in de eerste ronde met 5-0 uit tegen When Harry met Sally.

Vergeet niet dat je die films had kunnen nomineren in het discussietopic (of was je toen op vakantie). The Big Sleep had ik zelf niet genomineert omdat ik hem pas zag toen de knock-out al begonnen was. Ze hadden verder allemaal toch niet gewonnen.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

8-4 Casablanca

Schitterende finale

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.