- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-out: scripts
Knock-out: scripts
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
En Casablanca wint!
Wat mij betreft een tamme winnaar. Dr. Strangelove had dit op zijn sokjes moeten winnen.

Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Telleurstellende winnaar. Tam liefdesverhaaltje waar alles aan klopt, maar nergens bijzonder in is.... 
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
En Casablanca wint!
Wat mij betreft een tamme winnaar. Dr. Strangelove had dit op zijn sokjes moeten winnen.
Inderdaad, Dr. Strangelove wordt zo een beetje de Joop Zoetemelk van de tour!
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Alsof die aan elkaar getapete sketchshow de overwinning wel verdiend zou hebben ?
Nee, de mooie, originele en/of ingenieuze scripts waren er al lang uit. Tamme KO.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Weinig soeps inderdaad. De laatste zestien zijn allemaal plot-scripts vanuit Hollywood. Deze knock-out heeft volgens mij weinig aandacht gehad voor inhoud, sfeer en personages.
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Tsja, weinig slechts aan te merken op het script van Casablanca, maar inderdaad weinig spannend. Film in de traditie van de klassieke hollywoodschool. Een script met mallotige capriolen had het van mij trouwens ook niet verdiend, maar er zit toch wel wat tussenin..
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
De laatste zestien zijn allemaal plot-scripts vanuit Hollywood.
En nog niet eens de besten ook. Sunset Blvd., 12 Angry Men, Vertigo, North by Northwest, The Great Dictator, Adaptation, Sideways, the Manchurian Candidate, Amadeus. En nog veel meer.
Nergens te bekennen.
Wat wel duidelijk werd tijdens deze knock-out is dat niet iedereen dezelfde eisen stelt aan een script. Dat die Lynch films het zo ver schopten is mij een raadsel.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Deze knock-out heeft volgens mij weinig aandacht gehad voor inhoud, sfeer en personages.
Ik vind dat Fight Club, Dr S. en Mulholland Dr. daar toch echt niet onder vallen...
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
En nog steeds begrijp ik de status van 12 Angry Men niet. Goedkoop, doorzichtig, makkelijk. Verdiende het er zo snel uit te liggen.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
En die discussie is al uitvoerig gehouden bij de film zelf...
JoeCabot
-
- 2682 messages
- 1785 votes
weinig aandacht gehad voor inhoud, sfeer en personages.
Sfeer heeft toch niet echt iets met het script te maken.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Sterker nog, sfeer heeft geen ene f*ck te maken met een script. Daar zorgt de cinematograaf, cameraman en anderen leden van de filmcrew wel voor.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Sterker nog, sfeer heeft geen ene f*ck te maken met een script. Daar zorgt de cinematograaf, cameraman en anderen leden van de filmcrew wel voor.
Onzin, een film als Innocence weet vanwege het script heel wat sfeer te genereren. Afgezien van alle inspanningen van art en sound directors.
Bleek ook wel een beetje de tendens in deze KO, te denken dat een sfeervolle film maar meteen geen goed script heeft.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Bleek ook wel een beetje de tendens in deze KO, te denken dat een sfeervolle film maar meteen geen goed script heeft.
En terecht 
Maar, zoals ik reeds zei, "Wat wel duidelijk werd tijdens deze knock-out is dat niet iedereen dezelfde eisen stelt aan een script."
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Niks terecht. Reconstruction is een prachtig sfeervolle film, en eentje met een ingenieus script. Zelfde met Innocence dus (en Jin-Roh, meteen mijn Top 3).
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Ach ja, 12 Angry Men heeft ook veel sfeer. En Casablanca ook.
Sfeer (camera-standpunten, licht, muziek, kleuren) staat veelal niet uitgelegd in een script. Een script is het verhaaltje met gebeurtenissen, personages en dialogen/monologen. That's it. Sfeer wordt gebouwd rondom het script, niet in het script.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Sfeer (camera-standpunten, licht, muziek, kleuren) staat veelal niet uitgelegd in een script. Een script is het verhaaltje met gebeurtenissen, personages en dialogen/monologen. That's it. Sfeer wordt gebouwd rondom het script, niet in het script.
Natuurlijk niet. Een verhaal kan van zichzelf ook sfeer hebben. Personages en dialogen kunnen sfeer hebben. De ruimte die er is in het script buiten concrete gebeurtenissen, daar zit ook sfeer in.
Het script van Solyaris lijkt me een goed voorbeeld, of van Bom Yeoreum.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3859 votes
Scripts bevatten toch wel degelijk beschrijvingen van sets en uiterlijke kenmerken van personages? Zeker dat eerste heeft toch een aardige invloed op de sfeer en dergelijke lijkt me.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
De ruimte die er is in het script buiten concrete gebeurtenissen staan niet / zeer beknopt beschreven. Die komt voort uit discussies en ideeen van de filmcrew. Een script is niks anders dan een paar velletjes papier met het verloop van het verhaaltje, wat achtergrondinformatie van de gebeurtenissen en personages, en wat er gesproken wordt in de film. Een scriptschrijver houdt zich zelden bezig met 'sfeer'. Scriptschrijvers worden veelal in dienst genomen om een verhaaltje op papier te zetten met geweldige dialogen. De rest (sfeer) wordt bepaald door anderen. Een script-schrijver weet van de sfeer, maar verwerkt die sfeer niet letterlijk in het script.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Volgens mij beschrijf jij nu het scenario. Dat is namelijk niets meer dan het filmverhaal met de dialogen, aangeleverd door een scenarioschrijver en daarna nog vaak herschreven. Het script bevat ook technische aanwijzingen over het filmen en alles staat beschreven (wel meer dan een paar velletjes dus).
Zie ook Wikipedia.