- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock Out: Waargebeurde films
Knock Out: Waargebeurde films
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Autobiografie ... 't is niet omdat jij het een saaie film vindt dat het plots niet echt gebeurd is.
Ik vind het niet alleen saai, maar ook oeverloos oninteressant en lelijk getekend.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Zal best, dan doet dat nog steeds niks af aan het feit dat het wel waargebeurd is. Wat je kritiek was.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Halve finale. Tot de 10.
Hotaru no Haka - Dog Day Afternoon
1-0 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Zal best, dan doet dat nog steeds niks af aan het feit dat het wel waargebeurd is. Wat je kritiek was.
Ik vind Animatie wel de meest ongeloofwaardige vorm om een 'waargebeurd' verhaal te vertellen....
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
(al hebben beide films maar weinig met de werkelijkheid te maken)
Vertel hier eens wat meer over. Zo blijft het slechts een loze kreet die vraagtekens oproept
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
4-6
Hoe iemand tekenfilms als waargebeurd kan aanschouwen is me een raadsel. 
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ik vind Animatie wel de meest ongeloofwaardige vorm om een 'waargebeurd' verhaal te vertellen....
Ja, ik ook wel.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Erg kort door de bocht en imo een statement waar ik niks mee kan. Een animatiefilm kan net zoals een film een waargebeurd verhaal vertellen. Dat het animatie is maakt het niet minder waar dan een echte film. Trouwens Hotaru No Haka is er als animatie film en zo ook als echte film, dus waar gaat het over? 
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Allebei geniaal maar vooral door Pacino's rol :
4-7
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Erg kort door de bocht en imo een statement waar ik niks mee kan. Een animatiefilm kan net zoals een film een waargebeurd verhaal vertellen. Dat het animatie is maakt het niet minder waar dan een echte film. Trouwens Hotaru No Haka is er als animatie film en zo ook als echte film, dus waar gaat het over? 
Animatie hoort bij een animatie knock-out, wat is daar zo moeilijk aan ?
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
En een waargebeurd verhaal gegoten in een animatiefilm hoort gewoon in deze knock out. Ook vrij simpel.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Vertel hier eens wat meer over. Zo blijft het slechts een loze kreet die vraagtekens oproept
Vond het een beetje zinloos om het nu nog over de criteria te gaan hebben, maar wil het desgevraagd wel even toelichten.
Amadeus: De persoon Mozart heeft uiteraard echt bestaan, en enkele andere figuren als Salieri ook, maar het vertelde verhaal is eenvoudigweg verzonnen. Er is geen enkele historische aanwijzing dat Salieri een hekel had aan Mozart, terwijl dat het centrale concept achter de film is. Zie hier een interessant stuk op Wikipedia.
Ed Wood: Bij deze film valt het relatief mee; de plot hier berust grotendeels op een serie anekdotes die kennelijk echt gebeurd zijn - maar de film creëert z'n eigen personages: Woods films zijn natuurlijk behoorlijk slecht gemaakt (deels ook door volledig gebrek aan geld), maar hij was geen idioot (uit een quote als deze blijkt wel dat Wood een en ander wel kon relativeren, terwijl de film suggereert dat Wood zichzelf een genie vindt met perfecte films). Lugosi vervolgens had helemaal geen hekel aan Karloff, en hoewel hij inderdaad amper nog filmrollen kon krijgen, was hij ook weer niet zo'n vergeten figuur als Ed Wood suggereert. Zijn begrafenis was in werkelijkheid druk bezocht (waarbij ook Karloff en diverse andere collega-acteurs aanwezig waren), terwijl in de film Wood een van de weinige aanwezigen is.
Verder spreekt het natuurlijk voor zich dat Wood zijn idool Welles nooit ontmoet heeft, en dat de premierie van Plan 9 allesbehalve glamoureus was, maar ondertussen zijn dat wel cruciale scenes in Ed Wood. De film is dus wel op waarheid gebaseerd (veel meer dan Amadeus), maar een 'waargebeurde film' zou ik het niet willen noemen. Zie verder ook hier.
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
5-7
animatie sluit waargebeurd uit? wat een onzin!
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Animatie moet hier gewoon dringend weg als genre. Slaat nergens op.
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
animatie is net zo'n keuze als zwart-wit of kleur.
Een vergelijkbaar voorbeeld is de comic Maus van Art Spiegelman. De uitgever wou het eerst niet onder biografie plaatsen, omdat het een stripboek is. Maar iedereen die het gelezen heeft zal begrijpen dat dit niet zomaar een stripboek is.
Ikzelf heb in ieder geval zelden zo'n indrukwekkend verslag gelezen over de holocaust.
De boodschap moet niet verwisseld worden met de drager.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Wat een onzin, als een verhaal op echte gebeurtenissen gebaseerd is, dan is dat toch zo zeker, of het nu een animatiefilm is of live action. De indringendste oorlogsgetuigenissen die ik gelezen heb zijn trouwens allemaal stripverhalen (Maus inderdaad, maar ook Sarajevo Tango of Fikser bijvoorbeeld, en wat te denken over het magistrale De stem van het Volk van Tardi), maar dat zal dan ook wel niet kunnen zeker ?). Een getekend verhaal kan veel persoonlijker, maar ook veel neutraler zijn dan een geacteerd, dat maakt het volgens mij juist een erg geschikt medium om waargebeurde verhalen te vertellen.
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
Vond het een beetje zinloos om het nu nog over de criteria te gaan hebben, maar wil het desgevraagd wel even toelichten.
Amadeus: De persoon Mozart heeft uiteraard echt bestaan, en enkele andere figuren als Salieri ook, maar het vertelde verhaal is eenvoudigweg verzonnen. Er is geen enkele historische aanwijzing dat Salieri een hekel had aan Mozart, terwijl dat het centrale concept achter de film is. Zie hier een interessant stuk op Wikipedia.
De film Amadeus is gebaseerd op een toneelstuk van Peter Shaffer bron
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
animatie is net zo'n keuze als zwart-wit of kleur.
Je kan overdrijven, als je het grote verschil in stijl en vorm tussen animatie en live action niet ziet is er toch iets mis met je, nog even en hoorspelen kunnen ook (is immers gewoon een film die met gesloten diafragma is opgenomen.)Dat Live action films geloofwaardiger zijn als waargebeurde film is voor iedereen die niet in Disney world woont wel duidelijk lijkt me.
Neemt niet weg dat Hotaru no Haka mee mogen doen van mij. Ik snap alleen niet dat het de eerste ronde door is gekomen, omdat ik het als 'waargebeurd' totaal ongeloofwaardig vind. Maar ach, de film heeft zo zijn fanclub. Bovendien is de film niet waargebeurd, maar is het een verzonnenverhaal ronde de dood van het zusje van de regisseur door gebrek aan eten het hele verhaal van de grot en de vliegjes en de moeder zijn verzinsels, (Zo'n 90% van de film dus). Maar die discussie hadden we eerder moeten voeren.
Zie ook :http://www.geocities.com/ronin_tigris/nosakainterview.html waar hij zegt dat hij een ervaring uit zijn verleden in een geïdealiseerde setting heeft verteld, pure fanatsy dus....
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Dat Live action films geloofwaardiger zijn als waargebeurde film is voor iedereen die niet in Disney world woont wel duidelijk lijkt me.
Dat is toch onzin, een film waarin geschminkte mannen en vrouwen in nep-decors van buiten geleerde dialogen opzeggen is gewoon net zo (on)geloofwaardig als een waarin hetzelfde gedaan wordt door getekende figuren.