• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.905 actors
  • 9.370.278 votes
Profile

Knock Out: Waargebeurde films

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Nee, want ik geloof niet dat er tekenfilmfiguurtjes in Japan wonen, wel geschminkte mensen....

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Animatie moet hier gewoon dringend weg als genre. Slaat nergens op.

Animatie is idd geen genre, maar een stijlvorm.

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Je kan overdrijven, als je het grote verschil in stijl en vorm tussen animatie en live action niet ziet is er toch iets mis met je, nog even en hoorspelen kunnen ook (is immers gewoon een film die met gesloten diafragma is opgenomen.)

Natuurlijk zit er verschil in stijl en vorm tussen animatie en live action.

Maar er zit ook verschil tussen stijl in live action in kleur en live action in zwart-wit. Bijvoorbeeld de film pi? Die was niet hetzelfde geweest als die in kleur zou zijn geweest. of andersom, The Godfather in zwart wit? dat zou ook niet hetzelfde effect hebben gehad.

En waarom is cgi in een live action film geloofwaardig en zou animatie niet geloofwaardig zijn?

Het grootste probleem is inderdaad dat mensen animatie zien als disney = voor kinderen, net als strips = voor kinderen.

En een hoorspel kan ook een waargebeurd verhaal vertellen maar kan nooit op deze site, want film is bewegende beelden en dat is een hoorspel niet.

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Animatie is idd geen genre, maar een stijlvorm.

Dus spreek je jezelf nu dus tegen. Animatie is wel een stijlvorm, maar mag een specifiek genre (waargebeurd) niet uitbeelden?

Waargebeurd en realistisch zijn twee heel verschillende dingen.

J.S.

• 11754 messages
  • 3060 votes

5-8

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Dat Live action films geloofwaardiger zijn als waargebeurde film is voor iedereen die niet in Disney world woont wel duidelijk lijkt me.

Qua geloofwaardigheid heb ik minder problemen met getekende personages dan Al Pacino in zijn zoveelste rol in een misdaad/drama.

Zou trouwens jammer zijn moest Hotaru no Haka gewipt worden door een misdaad/drama na ons eerst verlost te hebben van Goodfellas.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

aegron wrote:

(quote)

Dus spreek je jezelf nu dus tegen. Animatie is wel een stijlvorm, maar mag een specifiek genre (waargebeurd) niet uitbeelden?

Waargebeurd en realistisch zijn twee heel verschillende dingen.

Nee hoor, ik vind het een stijlvorm die zich zeer slecht leent om een waar gebeurd verhaal als waar gebeurd te 'verkopen'. Simpelweg omdat ik niet in het bestaan van cartoonfiguren geloof... heeft verder niets met Disney/kinderfilms te maken.

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

5-9 Dog Day Afternoon

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Nee hoor, ik vind het een stijlvorm die zich zeer slecht leent om een waar gebeurd verhaal als waar gebeurd te 'verkopen'. Simpelweg omdat ik niet in het bestaan van cartoonfiguren geloof... heeft verder niets met Disney/kinderfilms te maken.

Dus een waargebeurd verhaal moet realistisch verbeeld zijn? Hoe iets verbeeld is heeft toch niets te maken met of het verhaal echt waar is of niet?

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

aegron wrote:

Dus een waargebeurd verhaal moet realistisch verbeeld zijn?

Niks moet, maar het helpt wel als je bij mij het gevoel van 'waar gebeurd' wil opwekken...... Neem Fear and Loathing in Las Vegas, (deed ook mee) Daar kan ik erg om lachen, maar het voelt niet als waar gebeurd. (Zelfs al zou dat zo zijn)

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

5-10

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Amadeus - The Pianist

1-0

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

2-0

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

maar toch fijn dat de enige echt goeie film in deze knock-out het zover geschopt heeft

Daarbij blijf ik erbij dat Pacino in een misdaadfilm nefaster is voor enige geloofwaardigheid.

KristofBeckers

• 1733 messages
  • 4741 votes

2-1

citybird

• 4964 messages
  • 4139 votes

3-1

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

4-1 Amadeus

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

maar toch fijn dat de enige echt goeie film in deze knock-out het zover geschopt heeft

Daarbij blijf ik erbij dat Pacino in een misdaadfilm nefaster is voor enige geloofwaardigheid.

Heb jij DDA ooit gezien.... ? "t zal je film niet zijn, maar Pacino's rol is geweldig en totaal aanders dan The Godfather / Heat waar jij volgens mij op doelt. DDA is ook niet echt een misdaad film, daar is de aanpak veel te amateuristisch voor.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

4-2

J.S.

• 11754 messages
  • 3060 votes

5-2 Amadeus

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

The Godfather(s)/Scarface/Carlito's Way.

Ook allemaal films waar Pacino's rol geweldig zou moeten zijn . Ondertussen weekt het niet veel meer dan een "oh, daar heb je hem weer, zal wel weer een gangsterfilmpje zijn" los. Erg goed voor de geloofwaardigheid

donnie darko

• 6140 messages
  • 2816 votes

5-3

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

5-4 The pianist is beter en amadeus is niet waargebeurd.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Qua geloofwaardigheid heb ik minder problemen met getekende personages dan Al Pacino in zijn zoveelste rol in een misdaad/drama.

Zou trouwens jammer zijn moest Hotaru no Haka gewipt worden door een misdaad/drama na ons eerst verlost te hebben van Goodfellas.

Je vergist je nogal in Dog Day Afternoon als je die gaat vergelijken met Goodfellas. Die twee films verschillen als misdaadfilms ongeveer bijna zoveel als The Naked Gun en About Schmidt als komedies van elkaar verschillen. Pacino's rol is ook radicaal anders.

Rare discussie ineens, over de realiteitswaarde van de films. Zo'n beetje alle films in deze lijst hebben veel verzonnen elementen. Vaak komen deze elementen het verhaal wel ten goede. Amadeus is dan geen precieze vertelling van het levensverhaal van Mozart; het is wel een fijne film en het zegt toch wel iets over zijn leven. Als we de realiteitswaarde hier gaan beoordelen dan moet Dog Day Afternoon winnen (maar dat moest ie van mij vanaf het begin al ), want Lumet koos er voor om een zo goed mogelijke reconstructie van die gebeurtenis te maken.

6-4 Amadeus, die trouwens volgens mij net zo waargebeurt is als The Pianist. Als al niet meer.

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

The One Ring wrote:

Rare discussie ineens, over de realiteitswaarde van de films. Zo'n beetje alle films in deze lijst hebben veel verzonnen elementen. Vaak komen deze elementen het verhaal wel ten goede. Amadeus is dan geen precieze vertelling van het levensverhaal van Mozart; het is wel een fijne film en het zegt toch wel iets over zijn leven. Als we de realiteitswaarde hier gaan beoordelen dan moet Dog Day Afternoon winnen (maar dat moest ie van mij vanaf het begin al ), want Lumet koos er voor om een zo goed mogelijke reconstructie van die gebeurtenis te maken.

6-4 Amadeus, die trouwens volgens mij net zo waargebeurt is als The Pianist. Als al niet meer.

The Pianist is een behoorlijk waarheidsgetrouwe verfilming van een boek met de belevenissen van de hoofdpersoon. bron

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

7-4

Je vergist je nogal in Dog Day Afternoon als je die gaat vergelijken met Goodfellas.

Weet je wat, ik zal Dog Day Afternoon een keertje gaan kijken

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Zover ik altijd gehoord heb heeft Polanski nogal wat vrijheid genomen om zijn eigen gebeurtenissen in het verhaal te stoppen. Als dit klopt (ik ben geen kenner van het verhaal) dan is The Pianist eigenlijk 2 waargebeurde verhalen en daarmee eigenlijk niet meer een waargebeurt verhaal als Amadeus. Daarbij is het onzin om te zeggen dat Amadeus niet waargebeurt is. Forman heeft zich nogal wat vrijheid genomen, maar dat is alleen maar ten goede gekomen. Er zitten natuurlijk ook genoeg waarheden in Amadeus.

Onderhond, dat is niet per se nodig. Je kunt me op mijn woord geloven

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Klopt, alleen is Amadeus een enorm saaie film en The Pianist niet.

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

De kern van Amadeus (de rivaliteit tussen Salieri en Mozart) is niet bewezen, de kern van de pianist zit letterlijk in de film (ik heb weinig verschillen tussen de film en het boek ontdekt).

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.