• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.299 votes
Profile

Summer Clean Up Challenge

Noodless

• 10040 messages
  • 6176 votes

25 Spider-Man: Across the Spider-Verse (Film, 2023) - MovieMeter.nl

140 min. - FTV

Thema animatiefilm ( eindelijk alle thema's gezien, dus + 12 punten )

FTV 2 punten + 1

Totaal : 62 punten + 12 = 74

Eigen beoordeling : 2,5*

https://media.wired.com/photos/64790f5a0b67c709cbcaa9b5/4:3/w_1800,h_1350,c_limit/Spider-Man-Across-The-Spider-Verse-Monitor-Culture.jpg

Vermoeiende en teleurstellende zit is dit tweede deel t.o.v. zijn sterke voorganger. Ja, flitsend is het wel en je mag het zelfs een bombastisch chaotisch geheel noemen waar je als kijker in het laatste uur wat kunt inleven in al die parallelle werelden om dan zeer ontgoocheld af te sluiten met een verrassende ontknoping die geen vervolg krijgt. Daar moet je nog even wachten voor het derde deel. Positief zijn de beelden, het hoge tempo en de verschillende animatiestijlen....maar het plot weet helaas niet te boeien. 5/10

Noodless

• 10040 messages
  • 6176 votes

26 Novocaine (Film, 2025) - MovieMeter.nl

Thema /

FTV 2 punten

Totaal : 74 + 2 = 76 punten

Eigen beoordeling : 4*

https://64.media.tumblr.com/8e22d5fe2091aea38ddb4f986b2b1fae/0d3a27870044fff7-8f/s500x750/649f2c0653e889309cc1ed0cec97afe2bb448b0f.gifv

Leuke, vlotte film met een overtuigende cast en toffe actiescènes gecombineerd met een vleugje humor en romantiek. Redelijk wat bloederige scènes aanwezig wat deze filmprent ook de nodige gore weet te geven.

Het verhaal is leuk om te volgen en heeft ergens in het midden van de film een verrassing in petto voor de kijker. Een paar hilarische scènes passeren zoals de inbraak bij het huis van één van de overvallers waar overal vallen zijn. Deze scène doet je wat denken aan de film Home Alone Niet te vergeten zijn ook de scènes van de vechtpartij in de keuken en de lange uitgerekte actiescène naar het einde toe. Zeer vermakelijke komische actiefilm met een bloederige tint. 8/10

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

23. King of the Hill (1997– )

S2 E16: Traffic Jam (1998) 2* FTV

S4 E9: To Kill a Ladybird (1999) 4* FTV

S8 E3: New Cowboy on the Block (2003) 3* FTV

S8 E6: After the Mold Rush (2003) 3* FTV

S8 E8: Rich Hank, Poor Hank (2004) 4* FTV

S9 E8: Mutual of Omabwah (2005) 4* FTV

S11 E9: Peggy's Gone to Pots (2007) 5* FTV

S13 E10: Master of Puppets (2009) 5* FTV

S13 E13: Nancy Does Dallas (2009) 3* FTV

S13 E 15: Serves Me Right for Giving General George S. Patton the Bathroom Key (2009) 3* FTV

S14 E1: Return of the King (2025) 3* FTV

S14 E2: The Beer Story (2025) 2* FTV

ca. 252 minuten

Thema: -

Afgehandelde thema's: 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Punten: 2 punten

Totaal punten challenge: 53

https://artworks.thetvdb.com/banners/episodes/73903/131998.jpg

Oh wat was ik blij toen ik hoorde dat er een nieuwe serie zou komen. Maar ik vrees dat het niveau van voorheen niet meer gehaald gaat worden. De charme gaat er een beetje af. Het is wat slomer, het is ook wat braver en vooral Bobby als volwassene raakt al z'n charme kwijt. Verder zijn we nog eerder gemiste aflevering aan het sprokkelen, maar ik denk niet dat ik verderga met seizoen 14. Wel twee topepisodes erbij kunnen schrijven met Peggy die zich inlaat met een Tupperware-scam en Bobby die vergeten wordt opgehaald te worden in de mall en daarna gebruik maakt van het schuldgevoel van Hank en Peggy.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

37. Mickey 17 (2025)

137 minuten

FTV (2) + Thema (1) : Totaal aantal punten = 127

Thema 7. Fantasy & Sci-fi (Voltooide thema's : 1,7)

Eigen rating : 3.5*

https://static1.colliderimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2025/03/mickey-17-robert-pattinson-1.jpg

Vond dit toch een hoogst originele film met subtiele donkere humor. Het leven van Mickey is er eentje van komen en gaan. Hoogst origineel gebruik van een 3D printer trouwens. Het is een allegaartje van onderwerpen en existentiële vragen. Van een mens als wegwerpproduct tot het creëren van een nieuwe samenleving op een verre planeet met een puur ras. De toespraak van Marshall leek wel op een bijeenkomst van de NSDAP uit de jaren 30. Of probeerde Ruffalo een soort imitatie van Trump in zijn rol te brengen? Ook de buitenaardse wezens vond ik behoorlijk geslaagd uitzien. Misschien had het wel wat korter gemogen maar ik vond het een aangename film om te kijken.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

33. Missing Child Videotape (2024)

104 minuten - FTV

Thema: - (afgevinkt: 1, 2, 3, 5. 6, 7, 8, 9, 11)

Punten: 2 - Totaal: 77

https://substackcdn.com/image/fetch/$s_!2T-M!,w_1456,c_limit,f_webp,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F7dd6e94d-4544-456b-9b59-e1b8441d2815_1791x767.png

Al enige jaren zijn de horrorfilms waarin oude video’s met daarop smoezelige opnamen een rol spelen niet meer weg te denken. Het gaat in de regel om onscherpe beelden die op cruciale momenten geinfecteerd zijn met ruis of overbelichting. In zijn speelfilmdebuut maakt regisseur en schrijver Ryoto Kondo van een dergelijke smoezelige video-opname gebruik om een horrorverhaal te vertellen. Ik vond Missing Child Videotape dat op een found footage-leest is geschoeid niet erg origineel en niet spannend.

Met een videotape, een somber bos, een leegstaand gebouw en een vermist kind zijn de ingrediënten van het verhaal genoemd. Het zijn ingrediënten die op een sfeervolle manier een film kunnen kleuren. Ingrediënten die mysterie, beklemming en spanning in een film kunnen brengen. De found footage-methodiek die Kondo gebruikt is niet die manier. Ik kan een goede found footage waarderen, want die zijn er. Daar hoort deze film echter niet bij. De aanzienlijke speelduur staat absoluut niet in verhouding tot de povere inhoud. Ik vond Missing Child Videotape een zware bevalling.

1.5*

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

24. Zomergasten (1988– )

S38 E5: Femke Halsema (2025)

180 minuten

FTV

Totaal punten challenge: 55

Waardering: 1*

https://images.ad.nl/ZTNjOWQ1MjM1OTI3ODNkNWU3N2QvZGlvLzI1NTA3MzE3My9maXQtd2lkdGgvNjk0/burgemeester-femke-halsema-van-amsterdam

Lijkt me een prima burgemeester voor Amsterdam. Alleen na 2 geweldige afleveringen hier dan nu toch 3 uur lang voortploeteren zonder dat er veel interessants vertelt wordt. Femke houdt zich in, geen schokkende onthullingen, geen beerputten, geen dikke f*ck you naar Geert Wilders en ook vrijwel geen inkijk in de privépersoon. Het grote nadeel van politici die gewend zijn niks te vertellen of althans zich keurig aan het decorum. En dan duurt 3 uur lang. En met dit soort gasten graaf je je eigen graf Zomergasten. Supersaai!

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

34. Below Her Mouth (2016)

94 minuten - FTV

Thema: 12. Erotiek - (afgevinkt: 1, 2, 3, 5. 6, 7, 8, 9, 11, 12)

Punten: 3 - Totaal: 80

https://www.filmdienst.de/bild/filmdb/141050

Over de met een man verloofde Jasmine die in een club een vrouw tegen het lijf loopt en een affaire begint. Jasmine die van zichzelf dacht dat ze op mannen viel maar zichzelf blijkbaar jarenlang heeft voorgelogen en nu opeens op een vrouw valt, is een oppervlakkig uitgewerkt wezen. En ook de vrouw die haar leven verandert, een mannelijk beroep uitoefent, stoer gedrag vertoont en toch ook heel gevoelig is, is een groot cliché. Er zit geen enkele ronding in de karakters. Dan resten slechts de rondingen van het vlees. De seks wordt behalve vrij expliciet gelukkig vooral ook sensueel en smaakvol in beeld gebracht. Zo heb je toch nog iets om je tijdens de film mee te vermaken. Verder is het verrekte saai.

2*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

35. Kaze no Naka no Mendori (1948)

84 minuten - FTV

Thema: - (afgevinkt: 1, 2, 3, 5. 6, 7, 8, 9, 11, 12)

Punten: 2 - Totaal: 82

https://windowsonworlds.com/wp-content/uploads/2022/09/a-hen-in-the-wind-2.jpg

Terwijl haar man zich nog met de oorlog bezighoudt en dus afwezig is, geraakt een jonge vrouw en moeder financieel in de knel. Ze ziet maar een uitweg. Ze prostitueert zich. Die uitweg lenigt haar financiële pijn maar ze betaalt er een hoge prijs voor. De film laat de worsteling van de vrouw indringend zien. Heel intens zijn de scenes waarin zij wikt en weegt. Als het kwaad is geschied en de lasten even minder zwaar wegen lost de intensiteit van de beelden even op om bij de terugkeer van haar man weer genadeloos toe te nemen.

De intensiteit waarmee regisseur Yasujirô Ozu visueel de ellende voor het voetlicht brengt, werkt beklemmend. De film creëert daarmee een naargeestig basissentiment waarmee je het verhaal beleeft. Met de basissfeer is niets mis. Wat mij steeds onaangenaam uit de intense sfeer wegtrok is de verschrikkelijke melodramatische manier waarop het verhaal wordt verteld. Ik kon daarin simpelweg niet meegaan. Wat de film visueel aan prachtigs laat zien, wordt genadeloos onderuit gehaald door de melodramatische manier van vertellen. De omlijsting is hard en rauw. De vertelling is zoetsappig, is overdreven sentimenteel. Ik kon dat niet goed met elkaar rijmen.

2*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

36. Human Traffic (1999)

99 minuten - FTV

Thema: 4. Feestende jongeren - (afgevinkt: 1, 2, 3, 4, 5. 6, 7, 8, 9, 11, 12)

Punten: 3 - Totaal: 85

https://www.themoviebuff.net/wp-content/uploads/2021/03/MV5BMTg1OTA0OTg1Nl5BMl5BanBnXkFtZTcwNjA3ODczNQ@@._V1_.jpg

Over partying in de jaren 90. De film volgt een groepje vrienden in het uitgaansleven van Cardiff. Seks, alcohol, drugs en veel muziek. Een film ook met veel leuke surrealistische droomsequenties. Sommige als gevolg van drugsgebruik. Andere als gevolg van bizarre, komische en merkwaardige fantasieën die zich vooral in het hoofd van protagonist Jip afspelen. Behalve dat deze intermezzo’s gewoon grappig zijn, houden ze eveneens de vaart in de film want ze verschijnen met een hoge frequentie.

Human Traffic is entertaining maar biedt de kijker geen hoogwaardig verhaal. De film volgt in een verzameling scènes het groepje vrienden in diverse stadia van de avond en nacht en in diverse stadia van bedwelming. De omlijsting van het nachtleven met kroegen, clubs en muziek is enerverend en voorziet de blik op de uitgaanscultuur van een realistische basis. De dialogen zijn geestig. Bijzonder krachtig is de muziek. En als gezegd zijn de surrealistische intermezzo’s bijzonder aangenaam. Human Traffic is een erg leuke filmbeleving.

4*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

37. La Course à l'Échalote (1975)

95 minuten - FTV

Thema: 8. Comedy - (afgevinkt: 1, 2, 3, 4, 5. 6, 7, 8, 9, 11, 12)

Punten: 3 - Totaal: 88

https://cinedweller.com/wp-content/uploads/2025/04/la-course-a-l-echalotte011-768x509.jpg.webp

Een film van Claude Zidi die met name in de jaren 70 erg actief was en meer komedies regisseerde en schreef. Behalve met Pierre Richard maakte hij ook een aantal komedies met Louis de Funès. De komedies van Zidi zijn vergelijkbaar. In de regel zijn de personages overtrokken aangezet en komen ze door allerlei misverstanden of toevalligheden in een situatie terecht die vervolgens helemaal ontspoord. In La Course à l'Échalote is dat niet anders.

Het verhaal stelt niets voor en dient enkel als excuus om gebeurtenissen te laten ontsporen. De film spoedt zich in een ijltempo van de ene plaats naar de andere. Van de ene dwaze situatie naar de andere. Van stilstand is in deze film geen sprake. Er gebeurt steeds wel iets. Pierre Richard is een goede komiek en verantwoordelijk voor een paar heerlijke scènes. La Course à l'Échalote is een leuke komedie die vooral visuele humor en slapstick biedt. Het is humor die mij goed ligt.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

25. Everybody Loves Raymond (1996–2005)

S5 E12: What Good Are You? (2001) 4* FTV

S5 E18: Humm Vac (2001) 3* FTV    

S6 E10: Raybert (2001) 5* FTV

S6 E13: Tissues (2002) 3* FTV

4 x 22 = 88 minuten

Totaal punten challenge: 57

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNDk0MzU0NTMyNV5BMl5BanBnXkFtZTgwNjMwNzQ2MjE@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg

De laatste der klassieke sitcoms. Volgens mij is het genre daarna ook een beetje verdwenen. Of te veel gaan lijken op Big Bang Theory. De aardige afleveringen over een stofzuiger en zakdoekjes. Een topper waarin Raymond helemaal niets doet als zijn vrouw zich in een stuk fruit verslikt. En één van de allerbeste afleveringen waarin Raymond en Robert zich voor elkaar uitgeven, maar dat komt uiteindelijk uit in één van de beste episodes.

ibendb

• 5034 messages
  • 3212 votes

64. Jennifer's Body (Film, 2009)

Speelduur: 107 minuten

RW: 1 punt

Totaal: 131 punten

Thema's Voltooid: 12/12 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12) --> joepie.

https://i.postimg.cc/k566vwMs/jennifers-body-header.jpg

Deze viel veel beter mee zo'n slordige 15 jaar na mijn eerste kijkbeurt. Het is allemaal lekker overdreven, campy en vlot. De humor is gortdroog en Seyfried en Fox weten er wel hun weg mee. Is het hoogstaande cinema? Neen. I het een zelfbewuste horrorflick met queer tonen, typisch 00's-gevoel en twee bommen van dames? Absoluut!

3,5*

ibendb

• 5034 messages
  • 3212 votes

65. Saturday the 14th (Film, 1981)

Speelduur: 74 minuten

FTV: 2 punten

Totaal: 133 punten

https://i.postimg.cc/Kc6NkqFZ/Saturday-the-14th-2.webp

Wanneer je halverwege de film vergeet dat je een comedy aan het kijken bent dan zit er wel wat mis, denk ik. Op zich is de opzet best kluchtig maar de film is zelfs met zijn 74 minuten veel te lang. De klungelige monsters zijn niet eng noch grappig. Hier en daar heb ik wel even gedacht "Oh, dit is een mop." maar daar bleef het bij.

1,5*

ibendb

• 5034 messages
  • 3212 votes

66. The Dead Thing (Film, 2024)

Speelduur: 94 minuten

Totaal: 135 punten

https://i.postimg.cc/fR6Y3kYJ/thedeadthingnewstill.jpg

The Dead Thing is een film. Een film waar dingen in gebeuren. Dat is zowat alles wat ik kan zeggen hierover.

Ik zal toch proberen een enigszins samenhangende review te schrijven:

Echt goed is dit niet. De film duurt veel te lang voor een mysterie waar je al snel zelf achterkomt hoe het in elkaar zit. Wanneer het plot dan eindelijk zelf de 'grote' reveal doet, lig je als kijker al lang te maffen. Alles wat gebeurt is gewoon niet echt zo interessant. Er zitten wel een paar leuke elementen in maar ik had het al snel gehad met dit middelmatig werkje.

2*

ibendb

• 5034 messages
  • 3212 votes

67. Smile 2 (Film, 2024)

Speelduur: 127 minuten

Totaal: 137 punten

https://i.postimg.cc/6QFwxxJs/Smile-3.webp

Smile 2 heeft al sinds zijn release enige hype veroorzaakt. Na het middelmatige eerste deel was ik niet per se dolenthousiast over een vervolg maar hier zijn we dan...

Deze film is duidelijk een verbetering in vergelijking met zijn voorganger. De personages zijn ten minste goed uitgewerkt en er wordt oprecht geprobeerd iets nieuws te doen. De film ziet er dik in orde uit en de algemene regie is degelijk genoeg. Enkele 'nieuwe' gezichten in Hollywood waarvan ik uitkijk wat hun volgende projecten zullen zijn zitten in deze cast samen en doen algemeen hun best. Ray Nicholson, Kyle Gallner en Lukas Gage zijn drie acteurs die ik recentelijk erg graag zie spelen. Ook Naomi Scott is erg sterk in haar rol als getormenteerde zangeres met een zwart verleden.

Al deze positieve punten vallen in het niet als ik het grootste probleem van de film bespreek: het is gewoon niet eng. De entiteit van deze franchise is nooit angstaanjagend of zelfs verrassend. Scares zie je van mijlenver afkomen en zijn te repetitief. Met een speelduur van 127 minuten zijn de spannende scènes ook te ver uit elkaar verspreid. Naar het einde toe waren er net wat te veel plotwendingen om mij het te doen boeien dus ik was ook blij dat het dan gewoon gedaan was.

Technisch erg sterk maar helemaal niet eng of zelfs spannend.

3*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

38. Tomboy (2011)

82 minuten - FTV

Thema: 10. Kinderen in de hoofdrol - (afgevinkt: 1, 2, 3, 4, 5. 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12)

Punten: 3 + 12 - Totaal: 103

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2011/Tomboy/movie.ws/06.jpg

De 10-jarige Laure is een meisje maar lijkt een jongen. De kinderen van de wijk waar Laure en haar familie zijn komen wonen, beschouwen haar ook als een jongen. Niet alleen omdat ze er uitziet als een jongen, maar ook omdat Laure zich als een jongen voordoet en zich als Michael voorstelt. De vraag waarom Laure zich als een jongen presenteert, laat regisseur en schrijver Céline Sciamma onbeantwoord. Tomboy is geen film die alles heel nauwgezet verklaard. De film grossiert niet in spraakzaamheid en bemoeit zich voornamelijk met het nauwgezet aanschouwen van Laure/Michael in haar thuissituatie en in haar relatie tot de buurtkinderen die zich met allerhande activiteiten vermaken totdat de zomervakantie voorbij is en de school weer begint.

De zomerse avonturen van Laure en haar nieuwe vrienden hebben een prettig tijdloos karakter, zoals zomervakanties dat nu eenmaal hebben. Een tijd waarin regels en verplichtingen die de rest van het jaar zo dwingend aanwezig zijn, even niet gelden. Het is ook wel logisch dat Laure deze periode gebruikt om iets uit te proberen. Haar actie lijkt dan ook meer op een speels experiment om haar grenzen te bepalen, dan op een heuse getuigenis aangaande haar genderidentiteit.

3.5*

ibendb

• 5034 messages
  • 3212 votes

68. Eddington (Film, 2025)

Speelduur: 148 minuten

Totaal: 139 punten

https://i.postimg.cc/MZLc8gF7/Eddington-Ari-Aster-fi-A24-1024x576.webp

Deze satirische, moderne western van Ari Aster heeft veel moeite om te overtuigen. De film werd in mijn opinie verkeerd aangekondigd als komedie terwijl het eerder commentaar geeft. Er valt weinig echt te lachen en vele typetjes werkten me eerder op de zenuwen. I

Ik snap wel wat de film wil zeggen en dat is namelijk heel wat. Misschien wil Aster net te veel zeggen in dit 2,5u lange stuk. De politieke verdeling die corona teweegbracht maar ook klassenverschil, entitlement, adolescente arrogantie, de overwinning van technologiebedrijven en zelfs hoe iedereen zichzelf verliest in zijn eigen mening en die ook als enige waarheid zien.

Een hele boterham, dus. Het is bewonderenswaardig dat Aster dit überhaupt heeft aangedurfd om zo'n thema's aan te kaarten én te verwikkelen in een coherente film. Mijn probleem met de film is dat hij nooit echt de volle speelduur kan kiezen wat hij nu eigenlijk is. Enkele verhaallijnen gaan werkelijk nergens heen om dan op het eind nog even langs te komen om te zeggen hoe het is uitgedraaid. De tweede helft is wel beduidend beter dan de eerste. De humor is zwarter, er zijn daadwerkelijk dingen te verliezen voor de personages en er zit wat Tarantino-esk ultraviolence in.

De film is visueel wat minder interessant dan Asters vorige werken. De kleuren zijn dof en veel met de camera gebeurt er niet echt. Het past bij de desolate setting en de onheilspellende politieke sfeer maar als kijker is het een suffe bedoening.

De hele cast zit wel echt goed: Pedro Pascal is weer lekker charismatisch als altijd en Joaquin Phoenix doet wat hij altijd doet bij dit type films. Emma Stone en Austin Butler vullen de cast met grote namen uitmuntend aan.

2,5*

ibendb

• 5034 messages
  • 3212 votes

69. 9/11 (Film, 2002)

Speelduur: 128 minuten

Totaal: 141 punten

https://i.postimg.cc/SxtGMgTk/image-w1280-1.webp

Oeh. Euhm. Wel... Weinig woorden voor deze film.

Het is heel expliciet, moeilijk te vergeten en hartverscheurend. Je hebt continu het gevoel dat je deze film eigenlijk niet mag zien. Een van de zwaarste docu's die ik ooit gezien heb.

4*

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

50. Benedetta (2021)

131 min.

Oorsprong: Frankrijk / België / Nederland

Geregisseerd door: Paul Verhoeven

FTV (2): Totaal aantal punten = 86

Voltooide thema's: (1-12)

https://filmblitz.org/wp-content/uploads/2022/03/benedetta-678x381.jpg

Paul Verhoeven blijft tegen heilige huisjes schoppen, letterlijk hier ergens. Deels gebaseerd op echte feiten is dit verhaal van nonnen, de kerk, macht, zelfde geslacht relaties tussen nonen, mirakels en misbruik ervan en macht. Langs de ene kant zegt het misschien “veel” over de kerk maar niet per se veel nieuw, voor een deel werkt het vooral als vertier. Als vertier is het soms is te gelikt en gestileerd, Verhoeven vind ik meestal wel interessant maar grote fan ben ik ook niet. “Bernedetta” is een leuke film maar niet kitsch genoeg voor mij voor wat het is.

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

51. Kamikaze Girls (2004)

102 min.

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Tetsuya Nakashima

FTV (2): Totaal aantal punten = 88

https://infinimata.com/img/dvd/2006/B000BYA4M4-014.jpg

https://infinimata.com/img/dvd/2006/B000BYA4M4-038.jpg

Momoko woont op platteland Japan maar is volmondige aanhanger van de Rococo periode en Lolita mode. Zij ontmoet Ichigo die bij een motorbende hoor en er bloeit een eigenaardige vriendschap tussen twee eenzaten. Kamikaze is vol met grappen, absurde personage en een heel hoog tempo, het slaagt dat twee uur gaande te houden, hilarisch, leuk ken zelfs beetje vertederen op het einde, geweldige film. Soort losgeslagen tekenfilm / anime haast in stijl en attitude.

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

52. Elio (2025)

99 min.

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Adrian Molina / Madeline Sharafian / Domee Shi

FTV (2): Totaal aantal punten = 90

https://www.framerated.co.uk/frwpcontent/uploads/2025/06/elio01.jpg

Toen ik de ambassadeurs in deze film aankwamen leken zij haast losgeslagen jury leden uit “Drag Race” of “Queer Eye for the straight Guy”. Niet mijn fantasie dus want “Elio” was bedoeld om queer coded te zijn en pak meer latino maar test screenings, politieke klimaat en wat dan nog deden Disney van gedachten veranderen. Zij haalden de regisseurs van het mooie “Turning Red” erbij en begonnen het te herschrijven, de film was een flop en mensen begonnen naar van alles te wijzen.

Iedereen heeft zich gemoeid bij het debat maar dit soort lobotomie voor een film werkt niet. Allies en lgbtq+ mensen hebben vermoedelijk niet veel aan 5 seconde representatie dat internationaal eruit geknipt kan worden, het doet niets. De discussie hieromtrent is totaal niet aan mij besteed en lijkt weinig meer een excuus om mensen te proberen te onderdrukken. Is de toekomst van Pixar gedoemd tot enkel sequels nu? Wij zullen zien maar veel enthousiasme voel ik alvast niet.

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

53 - 68. Severance (Seizoen 1 + 2)

927 min.

Ontwikkeld door: Dan Erickson

FTV (2): Totaal aantal punten = 90

https://wjrz.com/uploads/2025/01/Severancecastinhallway.jpg?format=auto&optimize=high&width=1920

De hype is terecht, dit was absoluut fantastisch, geweldige setting, geweldige personages, dilemma’s en relaties. Tijdens seizoen 2 voelde ik op een moment wel dat sommige dingen uitgelegd moesten beginnen worden maar dan kwam de finale die televisie op ongekende hoogte is, spectaculair, benieuwd waar dit verder naartoe gaat. Er blijven uiteraard nog altijd veel vragen openstaan. Ben Stiller die dit in de juiste richting stuurde van alle mensen.

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

69. Contact (1997)

150 min.

Regisseur: Robert Zemeckis

FTV (2): Totaal aantal punten = 92

https://cdn.theasc.com/contact_foster_VLA_01.jpg

Elie droomt van kinds af aan om buitenaards contact te maken, zij is een wetenschapper en werkt aan het SETI Project. Iedereen vindt haar werk lachwekkend totdat natuurlijk zij mogelijk toch first contact maakt.

Van Robert Zemeckis met o.a. Jodie Foster, Matthew McConaughey en James Woods. “Contact” was blijkbaar best een hit destijds al ben ik er nooit echt bewust van geweest. Het valt onder science fiction technisch maar wordt haast meer als een sprookje verteld. Het einde ondermijnd beetje zijn eigen logica en de relatie met religie deed mij niets. “Contact” is soort vlakke optimisme zonder diepgang en special effecten die niet beter zijn geworden met de jaren. Dit voelt voor mij als iets dat eerder veel beter gedaan is maar het stoort nooit echt.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

39. Sorry, Baby (2025)

104 minuten - FTV

Thema: - (afgevinkt: 1, 2, 3, 4, 5. 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12)

Punten: 2 - Totaal: 105

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2025/SorryBaby/003.jpg

Sorry, Baby is een film die heen en weer golft tussen een tragedie en een komedie en zijn verhaal in een non-lineaire structuur heeft gegoten. Het derde hoofdstuk van de film die is onderverdeeld in vijf segmenten wordt door schrijver en regisseur Eva Victor als “The Year of the Bad Thing” betiteld. Op zich klinkt dat niet per se heel ernstig. Het klinkt als iets dat je per ongeluk is overkomen en waar je je een beetje voor schaamt. Protagoniste Agnes (gespeeld door Eva Victor) doet dan ook alsof The Bad Thing niet ernstig is. Koppig en standvastig volhardt ze in die houding. Ze wil er niet aan denken en het zeker niet als ernstig betitelen. In werkelijkheid is The Bad Thing dat echter wel. In werkelijkheid heeft Agnes een traumatische ervaring gehad.

Sorry, Baby is een film vol pijn en treurnis. Koele donkere kleuren benadrukken de somberheid. Goed acteerwerk zorgt voor levendige dynamiek tussen de personages alsmede voor een gevoel van realisme en inleving. De film vertelt een treurig verhaal dat gelukkig is doorsneden met bijtende humor opdat de kijker niet helemaal door somberheid wordt verstikt. Sorry, Baby is een fijne tragikomedie. Met de nadruk op tragi. Dat wel.

3.5*

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

11. Twin Peaks (TV Series 1990–1991) - IMDb

RW - Seizoen 1 en 2

https://static01.nyt.com/images/2022/12/15/arts/13peaks-theme/13peaks-theme-superJumbo.jpg

Net als wendyvortex (en veel plezier gewenst aan ibend) ben ik ook de serie Twin Peaks aan het herbekijken naar aanleiding van het overlijden van David Lynch. Begin de jaren '90 op de voet gevolgd op VTM. Het werd mijn wekelijkse vaste afspraak. Maar veel herinnerde ik me niet meer. Dus daarom deze rewatch.

Seizoen 1 is natuurlijk vanaf de pilot tot de 8 ste aflevering van zeer grote kwaliteit. Direct de stempel van Lynch (alhoewel hij niet alles heeft geregisseerd) met die fifties look en score, de absurde humor, het belang van dromen en visioenen/nachtmerries. Dit alles gegoten in een who dunit formule.

Seizoen 2 bestaat in feite uit 2 delen. In episode 9 wordt de moordenaar van Laura Palmer onthuld en daarmee is de belangrijkste verhaallijn afgelopen. Vanaf episode 10 worden er nieuwe personages voorgesteld en komt er een nieuw 'kwaad ' (Coopers voormalige partner); Helaas zakt het niveau dan ook aardig. Het wordt zeer karikaturaal (bv de travestiet David Duchovny, de mentale labiliteit van Ben Horner, de super woman Nadine), zelfs flirten met de erotische thriller (James die in een complot terechtkomt van een rijke eenzame huisvrouw en gewelddadige echtgenoot) en het mysterie (iets met een uil, een grot en astrologie) dat zeer langzaam op gang komt. Veel personages worden dan ook 'vergeten' (James, Big Ed, Norma, Shelly, Pete, etc) om het nieuw bloed (Ian Buchanon - zeer goed die, Billy Zane, Heather Graham) op de voorgrond te krijgen.

Ik heb net episode 20 gezien en daar merk je meteen een upgrade in de kwaliteit. Terug met de 'giant' in een mooie scene, de absurde humor is terug en een dreiging die dichterbij komt. Nog 2 te gaan.

Seizoen 1

5* EP8

4* EP 1 tem 7

Seizoen 2

5* EP 2 en 9

4* EP 1, 7, 8, 10, 20

3* EP 3, 4, 5, 6, 11, 13, 18, 19

2 * EP 12, 14, 15, 16, 17

Eindelijk. Zomer is ten einde. Gedaan met die pop up beach bars en de bijhorende Ibiza sounds. Ik verlang terug naar een haardvuur, de geur van regen in het bos, dikke truien. Laat maar komen.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

26. Killer Crocodile (1989)

83 minuten

FTV

Thema: 2. * Haaien en andere watermonsters: Dat betekent dus ook piranha’s, krokodillen of wat er nog allemaal in het water leeft

Afgehandelde thema's: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Punten: 3 punten

Totaal punten challenge: 60

Waardering: 3*

https://64.media.tumblr.com/033f445548689ef2cea5af03b8deefa9/02474f0ccb19e82a-e6/s1280x1920/5ad4f5befb03ace21293ace1a13d43587a187326.jpg

Vegetarische eco-kids doen onderzoek naar milieuvervuiling en stoten daarbij op een gigantische krokodil die ze ook terug volgt naar de bewoonde wereld. De plaatselijke big game hunter die zal die krok wel eens even dood make. Nee! Nee! mijnheer de jager laat dat beest toch leven. Meer avonturenfilm dan horror. De krokodil is erg gaaf, maar duidelijk nep. Betje weer in die jungle waar al die Italiaanse kannibalenfilms werden gedraaid. Niet al te serieus te nemen, maar het ziet er allemaal wel aardig uit. Volgens mij zijn alle andere krokodillen films die ik zag nog een stukje minder.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

40. Coffee and Cigarettes (2003)

95 minuten - FTV

Thema: - (afgevinkt: 1, 2, 3, 4, 5. 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12)

Punten: 2 - Totaal: 107

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2003/CoffeeAndCigarettes/movie.fs/03.jpg

Een episodenfilm. De elf episoden waaruit de film is opgebouwd, ontstonden gedurende een tijdspanne van circa 17 jaar. Locaties en cast waren ten tijde van het filmen alle te vinden in de nabije omgeving van regisseur Jim Jarmusch. Diverse episoden werden als losse fragmenten her en der wel eens vertoond. In 2003 besloot Jarmusch de fragmenten te bundelen tot een speelfilm. Het resultaat van de bundeling is een interessante en visueel esthetische film die echter in inhoudelijk opzicht niet veel heeft te bieden.

Het gevoel dat opkomt bij het kijken naar Coffee and Cigarettes wordt in de tweede episode goed verwoord door Cinqué Lee die aan de luie en praatziek ober Steve Buscemi vraagt: “Where’s the punchline?”. Goeie vraag. Ik wist het ook niet. Ik kreeg wel de indruk dat hetgeen dat niet wordt uitgesproken belangrijker is dan hetgeen wel wordt uitgesproken. Tussen de personages die roken en koffiedrinken heerst een bepaalde spanning die niet in woorden wordt uitgedrukt maar wel wordt geïmpliceerd. Behalve onderhuids en soms ook directer in een dialoog wordt het bestaan van een spanningsveld ook uitgedrukt in het alomtegenwoordige schaakmotief dat in de sets en op de koffietafels prominent aanwezig is.

3*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

41. Le Coup du Parapluie (1980)

98 minuten - FTV

Thema: 8. Comedy - (afgevinkt: 1, 2, 3, 4, 5. 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12)

Punten: 3 - Totaal: 110

https://lemondedesavengers.fr/images/horsserie/comedies80/lecoupduparapluie_1.jpg

In Le Coup du Parapluie wordt het personage Lecomte met een heuse huurmoordenaar verwisseld. Lecomte wordt prima gespeeld door Pierre Richard. Lecomte is een arrogante acteur zonder werk, die alleen aan zichzelf en zijn eigen voordeel denkt. In een gewone film wens je een dergelijk type geen goede dingen toe. In een dwaze komedie met Pierre Richard ligt dat anders. Zijn eigenliefde en arrogantie zorgen voor talloze komische en chaotische momenten die je doen vergeten wat een naar personage die Richard eigenlijk uitbeeldt. Het verhaal is onzinnig, maar functioneert goed als kapstok voor slapstick en visuele humor.

3*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

42. Four Lions (2010)

94 minuten - FTV

Thema: 8. Comedy - (afgevinkt: 1, 2, 3, 4, 5. 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12)

Punten: 3 - Totaal: 113

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2010/FourLions/movie.ws/07.jpg

Centraal in de film staan vier verwarde geloofsbroeders die zich in de Jihad storten. Allen zijn Brits en maken deel uit van de Britse cultuur. Ze zijn in Sheffield geboren en beïnvloed door de lokale popcultuur. Toch voelen ze zich geroepen om juist tegen de beschaving waaruit ze zijn voortgekomen het zwaard te heffen. Regisseur en schrijver Christopher Moran zet de vier wannabe-terroristen in een potsierlijke buddymovie-achtige constellatie neer. Het willen starten van de Jihad is reden tot vaak zwarte humoristische momenten. Leuk.

3.5*

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

38. Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief (2010)

118 minuten

FTV (2) + Thema (1) : Totaal aantal punten = 130

Thema 10. Kinderen in de hoofdrol (Voltooide thema's : 1,7,10)

Eigen rating : 2.5*

https://www.nowverybad.com/wp-content/uploads/2013/12/percy_jackson_1.jpg

Niet zo'n bijster goede tienerfilm met de gebruikelijke, gekende ontwikkelingen en ook wel enkele onlogische feiten. Maar er zitten wel een aantal scènes in die echt de moeite waren. Hydra zag er enorm realistisch uit. De kijk op de onderwereld Hades was fenomenaal. En de Medusa verhaallijn had ook wel iets. Daartegenover stonden wel een hele resem SE's die ofwel niet zo goed gelukt waren ofwel werkelijk vreselijk slecht eruit zagen. De schoentjes met vleugels scène op het einde was te triest voor woorden. Maar kleine jongetjes zullen wel op het puntje van hun stoel gezeten hebben om de heldhaftige daden van Percy toe te juichen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.