• 178.104 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.117 votes
Profile

Vrouwelijke Regisseurs en Protagonisten Challenge maart 2025

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

20. Ginger Snaps Back: The Beginning (2004)

Protagonisten: Katharine Isabelle en Emily Perkins

Speelduur: 113 minuten

FTV: 38+2 punten = 40 punten totaal

Door het vergelijkbare derde deel uit Fear Street werd ik herinnerd aan deze, die ik in de eindfase van de horrorchallenge niet eens afgekeken of gewaardeerd blijk te hebben.

https://image.tmdb.org/t/p/original/6WiX5YHelMF0ci2S1xXsiAQ9Jsu.jpg

Deed Fear Street 1666 een Ginger Snapje; Ginger Snaps doet in feite een Back-To-The-Futuretje en springt terug naar het verleden: een tijd die ik minder interessant vind en die een beetje de naturelle benadering van acteurs en regie verruilt voor een historisch jasje met aangepaste aankleding en jargon. Ook de dames leken de eerste twee delen meer op hun plaats want hoewel hun karakters redelijk intact blijven, voelt het acteerwerk hier wat kunstmatiger aan. Ook wat veel gebazel over visioenen en voorbestemming maar ze hebben er toch wel iets interessants van gemaakt; je merkt alleen dat (misschien mede door een nieuwe regisseur) de wisseling in tijdsgeest dit derde deel op een weinig positieve manier tot buitenbeentje in de reeks maakt, als een beetje buiten ieders comfortzone. 2,5*

oup

• 587 messages
  • 3181 votes

14. Shoes (1916)

Regisseuse: Lois Weber + vrouwelijke hoofdrol: Mary MacLaren

60 minuten

FTV (2): totaal aantal punten = 28

Bron: online

Deze film kwam ik op het spoor vanwege een notering in de BBC's The 100 Greatest Films Directed by Women. Mijn interesse was meer dan gewekt toen ik zag dat Weber ook de (mede)regisseur is van het briljante Suspense (1913) .

Het niveau van die film krijgen we in Shoes niet voorgeschoteld. Toch zitten er een aantal prima scènes in en is het, zeker voor een film van bijna 110 jaar oud, heel aardig kijkvoer. Het verhaal is niet altijd even interessant. De korte speelduur van nog geen uur maakt dit echter een prima behapbaar tussendoortje.

3*

joolstein

• 10831 messages
  • 8917 votes

26. A Babysitter's Guide to Monster Hunting (2020) 3*

Regisseur : Rachel Talalay

94 minuten

FTV : puntentotaal 50 +2 = 52

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNjM5ZDA0NTUtODc0YS00YjY2LTlhZTMtOWUxOTk5NjJiMTdjXkEyXkFqcGdeQWFybm8@._V1_.jpg Ja alles in deze Netflix-film is uiterst onschadelijk...maar is dat erg? Het een film gemaakt voor een jongere doelgroep. (pre-tiener) Het is denk ik trouwens als eerste al een misvatting om te denken dat dit een horror alla Goosebumps is. Het is eerder soort avontuurlijk kinderfantasie verhaal. Waar een geheim genootschap ‘de babysitters’ (stoere meisjes) de wereld behoedt voor nachtmerriemonsters, fabeldieren en mythologische figuren. Er is een hoofdkwartier, er zijn afdelingen over de hele wereld en ze gebruiken kekke gadgets. In dit geval binden de strijd aan tegen de schurk Grand Guignol (Tom Felton, Draco Malfidus) die samen met zijn de snoepkleurige gobelin-helpers een snode plan heeft om doom over de wereld te brengen. Voor volwassen is er geen verrassing hoe dit afloop...De film is gebaseerd op een boekenreeks, en aan het eind wordt er alvast een opmaat geven voor een eventueel volgend deel. De visuele effecten zijn voldoende accuraat, het acteerwerk is gewoon goed en oké als volwassene krijg je nooit het gevoel dat de helden het zwaar gaan krijgen maar de film is alles behalve slecht gemaakt! https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZjVhMmM1NDktMmI4My00MmVjLWJlMGUtYjQ4YjliMWE1MDcxXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Filmografie/ Biografie; Rachel Talalay is een Amerikaanse filmmaker en producent (o.a. A Nightmare on Elm Street 3 & 4) die bekend is van het regisseren van films als Freddy's Dead: The Final Nightmare (1991), Ghost in the Machine (1993) en Tank Girl (1995) en enorm wat televisiewerk zoals; afleveringen van Ally McBeal, Supernatural, Doctor Who, Sherlock, Riverdale, Doom Patrol, Superman & Lois en Quantum Leap, Chilling Adventures of Sabrina en The Flash

joolstein

• 10831 messages
  • 8917 votes

27. Mayday (2021) 2*

Regisseur : Karen Cinorre

100 minuten

FTV : puntentotaal 52 +2 = 54

https://girlswithguns.org/wp-content/uploads/2022/04/mayday-shot.jpg

"Mary….Alice…Yankee...Delta...Alice…Yankee"

Ana ontsnapt aan de eentonige werkdag in een restaurant en belandt in een schemerwereld waar mannen tegen de vrouwen vechten of is het andersom.....? Geen vrouwelijke actiefilm....nee dit niet! Dit is..."De Strijd tussen de seksen" samengepakt tot een stel kernspreuk. Zusterschap...maar hun jacht op mannen is niet heel geloofwaardig.... Mia Goth is de zichzelf overschreeuwende (moet dat acteren zijn?) leider Marsha. Het is allemaal behoorlijk clichématig..."Gert" is geobsedeerd door wapens, "Bea" is avontuurlijk.... En ze brengen hun dagen door met ronddartelen op een "oorlogseiland", talloze zwempartijtjes in zee en het uitzenden van noodsignalen...Wow diep hoor...het zijn "sirenen" Want verwijzen naar de Griekse mythologie is intellectueel ofzo? Regisseur Karen Cinorre probeert het allemaal wat kunstzinniger of gewoon haar visuele kwaliteiten te bewijzen door een misplaatste danssequentie te tonen op Liberace's versie van "Love is Blue" en er is een onderwaterballet. Voor wei erop zat te wachten...De film bezwijkt onder zijn eigen gewichtig-en-prekerigheid. Ondanks dat het er wel mooi uitziet is er hier niets wat overtuigt en dat komt vooral omdat het allemaal erg geforceerd overkomt.

https://i.ytimg.com/vi/0Q58-6t6Oi0/maxresdefault.jpg

Filmografie/ Biografie; Karen Cinorre filmmaker uit New York. Ze schreef en regisseerde de korte films Speakeasy (1996, co-dir), Plume (2011), Last Date (2016) waarna ze deze debuutfilm Mayday (2020) uitbracht.

joolstein

• 10831 messages
  • 8917 votes

28. Haunting of the Mary Celeste (2020) 3*

Regisseur : Shana Betz

74 minuten

FTV : puntentotaal 54 +2 = 56

https://bleedingcool.com/wp-content/uploads/2020/10/Haunting_of_the_Mary_Celeste_-_Emily_Swallow_1280x720-1200x675.jpg

Het verhaal van de Mary Celeste behoort tot één van de grote raadsels van de zee. Het zeilschip (een Brigantijn) vertrok op 7 november 1872 uit New York, met bestemming Genua. Aan boord waren kapitein Briggs, zijn vrouw, hun twee jaar oude dochtertje, zeven bemanningsleden en een lading van 1701 vaten brandspiritus. Op 5 december werd het schip bij Gibraltar zonder een spoor van opvarenden en vermiste reddingsboot gevonden. Waarom ze het schip verlieten, is nooit opgelost, maar verschillende mogelijke verklaringen zijn door de jaren heen geopperd.

In deze film is er een verhaal bedacht dat niet op het beruchte spookschip zelf afspeelt maar het veel conventionelere script van onderzoekers die op de harde manier ontdekken dat sommige mysteries onopgelost moeten blijven. Er is een theorie dat de oorzaak iets paranormaals is, uit een dimensionale breuk op zee. Om daar te komen, charteren Rachel (Emily Swallow, de Armorer uit The Mandalorian) en haar assistenten een klein vaartuig van scheepskapitein Tulls (Richard Roundtree, Shaft 1971)

Als je, zoals ik regelmatig een lowbudget-film kijk, zie dat deze film net wat beter is dan vele andere. Wel is er uiteraard een kleine groep spelers en een beperkte ruimte. En omdat er een lager budget was komt er ook geen monster of iets anders echt afschrikwekkends. Het zit allemaal ergens tussen griezelig sfeer en bovennatuurlijke cliché. Maar er is niet veel om over te klagen. Het acteerwerk is competent, de filmmakers halen veel uit geluiden, schaduwen en suggestie, ja wat dat betreft is de film prima gemaakt, ook al is er ook niets heel bijzonders.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNjBmODliZTQtZmFmMC00Y2VjLTk0ZDUtZDYzNGMwNDM2ZWJkXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Filmografie/ Biografie; In 2010 begon Shana Betz haar regie-carrière toen ze een beurs kreeg om een short te schrijven en regisseren voor Girls! Girls! Girls! Project Kort daarna in 2011 verfilmde ze haar script, "Free Ride", gebaseerd op haar levensverhaal als dochter van een drugsdealer. En dit was haar tweede speelfilm. En volgens haar eigen site dook Shana in 2013 de wereld van Motion Capture door te werken als Stunt Aap voor Planet of the Apes-films

joolstein

• 10831 messages
  • 8917 votes

Morgen volg er nog meer!

29. Things Heard & Seen (2021) 2,5*

Regisseur : Shari Springer Berman

119 minuten

FTV : puntentotaal 56 +2 = 58

https://cineverse.id/wp-content/uploads/2023/06/things-heard-and-seen-20214.jpg Ik weet het niet...is dit een Amityville Horror-kloon of een promotiefilm voor de Swedenborgiaanse Kerk? Hoe het er visueel uit ziet met zeg maar een tv-stijltje denk ik het laatste want dat is wel vaker te zien in films met religieus tintje. De verhaallijn is standaard; het gezin dat verhuist naar een oud huis; moeder begint dan dingen te zien, ze doet onderzoek naar de geschiedenis van het huis, waarna de ontdekking in het verleden, de problemen in het heden blootliggen. Dat soort films zijn ook minder geïnteresseerd in het spookverhaalaspect Deze dus ook en gaat meer over een gebrekkige man en de effecten die zijn leugens, vreemdgaan en acties hebben op de mensen om hem heen. Het einde van de film lijkt er zelfs een te zijn die hem naar de hel veroordeelt. Aan de andere kant was er wel een opvallend goed schrikmoment tijdens een seance en moord en bloed. En de cast met Amanda Seyfried, James Norton, Natalie Dyer, en Rhea Seehorn was beter dan vele andere films.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTU2NzI3ODM5Nl5BMl5BanBnXkFtZTcwNjUwNTI5NA@@._V1_.jpg

Filmografie/ Biografie; Shari Springer Berman is getrouwd met Robert Pulcini en werken samen als filmmakers. Ze kregen een Academy Award-nominatie voor hun film American Splendor uit 2003 en een Emmy-award voor Cinema Verite (2011) Andere films zijn Wanderlust (2006), The Nanny Diaries (2007), The Extra Man (2010), Girl Most Likely (2012), Ten Thousand Saints (2015), Things Heard & Seen (2021) En sinds 2019 ging het paar ook meer regisseren voor televisie.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

17. Marcy (Film, 1969)

80 minuten

FTV

Puntentotaal: 34

https://s6.dpic.me/3l35yu67zbgr4bs652ltcx2wi5h4qouqx6sp3d6ask46bnhkkf47qumvimnn4gqorxma/marcy_full_0_31_06_620.jpg

Het plot dat 2 samenwonende vriendinnen willen bewijzen dat ze geen lesbisch koppel zijn omdat het dorp zulke roddels verspreidt is een beetje lachwekkend aangezien de cast uit slechts 7 personen bestaat en het dorp eerder lijkt op een spookstad. Het eerste uur is vooral swingen tussen de 3 mannen en 4 vrouwen met zeer korte seksscènes en saaie dialogen af en toe wat hints en teasing tussen de samenwonende dames. Pas naar het einde toe wordt het interessant met wat lesbische scènes, maar ik vond het een beetje too little too late met een nogal stompzinnige conclusie. Jammer want vooral Uta Ericksson als Marcy en Linda Boyce als het naïeve buurmeisje hebben de uitstraling en het lichaam om er echt een erotische film van te maken. De klankband met harmonica was ook redelijk hemeltergend dus dat hielp ook al niet mee.

https://s6.dpic.me/4bkvirjoaz3cl77idpmx3ewczziwekx44j27zaysmrvhk5f357h6liaz4fc4hpnrkpkq/marcy_full_1_10_55_799.jpg

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

18. The Notorious Cleopatra (1970) - IMDb

87 minuten

FTV

Puntentotaal: 36

https://cdn1.aznude.com/sonora/thenotoriouscleopatra/sonora-thenotorious-n-02.jpg

Toch spijtig dat deze niet op Moviemeter staat want dit gaat zo een beetje richting Street of a Thousand Pleasures (Film, 1972) uit (waar Theunissen grote fan van is) omdat er eigenlijk weinig scènes zijn waarin geen vrouwelijk naakt te zien is. En dat lijkt me toch de reden dat het (vooral mannelijke) publiek uit de late jaren 60 en 70 dit soort films bekeek. Niet voor het verhaal (sowieso al bijkomstig) en eigenlijk ook niet voor de simulated sex scènes maar vooral het vrouwelijke naakt. Dat Loray White te donker van huid is om Cleopatra te zijn stoort niet als ze bij elk optreden naakt of topless rondloopt. Ook blonde Dixie Donovan als de wulpse dienares van Cleopatra is altijd een pluspunt.

https://cdn1.aznude.com/dixiedonovan/thenotoriouscleopatra/donovan-thenotorious-n-04.jpg

IH88

• 9727 messages
  • 3183 votes

7. Black Box Diaries (Film, 2024) - MovieMeter.nl

https://ichef.bbci.co.uk/images/ic/1200x675/p0kmsdgn.jpg

Regisseur: Shiori Ito

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 14 punten.

3.5*

Uitstekende documentaire van Ito, die zich zeer kwetsbaar opstelt en laat zien hoe moeilijk het is om te bewijzen dat je verkracht bent, en hoe je van alle kanten kan worden tegengewerkt. Zeker als de beschuldigde een hooggeplaatst iemand is en je in een conservatief land leeft met een duidelijke hiërarchie en eeuwenoude patriarchaat.

Uiteraard is iemand onschuldig totdat een rechter een vonnis velt, maar je doet de documentaire te kort om alleen hier de nadruk op te leggen. Bij de reacties op de MM pagina lees ik dit veel, maar dan heb je deze documentaire wel met een zeer beperkte en eenzijdige blik bekeken. Ito laat ook de gevoelloze reacties zien van de politiemensen (niet iedereen), de mensen die haar wel steunen, haar ouders die het er moeilijk mee hebben dat ze de publiciteit opzoekt, de nauwe banden tussen premier Abe en de beschuldigde en de nauwe banden tussen de politiek en de politie. Getuigen die terecht bang zijn om hun baan te verliezen en liever niet getuigen of alleen anoniem. Journalisten die Ito steunen maar tegelijkertijd lacherig doen en wel wat zien in een directe confrontatie tussen Ito en de man die ze beschuldigd van verkrachting (alles voor de kijkcijfers/oplagen). Ito en haar huisgenoten die denken dat ze afgeluisterd en gevolgd worden. Zelfs haar zelfmoordpoging laat Ito niet onbesproken. Zulke zaken komen ook allemaal aan bod, dus om alleen de nadruk te leggen op schuld/onschuld is wat mij betreft te beperkt.

Feit is dat ze uit een auto is meegesleurd een hotel in. Ze zegt zelf gedrogeerd te zijn, maar vreemd genoeg komt dat voor de rest weinig meer aan bod. Ze is te laat naar de politie gegaan dus bewijzen dat ze gedrogeerd is of verkracht is moeilijk, maar hier had ik wel wat meer over willen weten. Mannen die vrouwen drogeren en daarna verkrachten doen dit meestal niet eenmalig, dus ik ben benieuwd of de advocaten hebben gezocht naar andere vrouwen. Maar goed, dat is een kleine kritiekpunt. Voor de rest is dit een voortreffelijke documentaire die terecht is genomineerd voor een Oscar.

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

23. Selma (Film, 2014)

Speelduur: 128 minuten (FTV)

Punten: 46

https://image.tmdb.org/t/p/w780/wGxLAd738UCzUIJkzQOcjkpHu46.jpg

Misschien niet heel verrassend, maar wel een goede, solide film over Martin Luther King en zijn mars van Selma naar Montgomery. Ook een goede keuze om in te zoomen op een relatief korte maar cruciale periode in het leven van King cq in de strijd om gelijke rechten, in plaats van z'n hele leven er doorheen proberen te jassen. De politieke situatie eromheen werd goed geschetst, met Tim Roth als overtuigende eikel als gouverneur van Alabama. Sowieso prima acteerwerk over de hele lijn. Een interessant en belangrijk verhaal, goed gemaakt dus, maar écht sprankelen, ontroeren of meeslepen lukte de film voor mij ook niet helemaal. Alsnog zeker de moeite waard. 4.0*

ibendb

• 5037 messages
  • 3218 votes

8. The Fabulous Four (Film, 2024)

Regisseur: Jocelyn Moorhouse

Speelduur: 99 minuten

FTV

Puntentelling: 16 punten

https://i.postimg.cc/YSry5YXj/g5feb42efog0-hero.jpg

Bette Midler, Susan Sarandon, Megan Mullally en Sheryl Lee Ralph zijn alle vier acteurs die een genot zijn om naar te kijken. Ook hier zijn ze erg plezierig samen maar het zit me toch wat dwars dat deze generatie acteurs vaak naar achter wordt geschoven voor dit soort films. Echt grappig is het niet en origineel al helemaal niet. Wel zit er een erg vlotte vaart in en worden er een paar thema's aangekaart die onverwachts binnenkwamen.

Niet voor iedereen, maar als je van deze acteurs houdt is het wel een luchtige prent.

3,5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

19. Daddy, Darling (Film, 1970)

94 minuten

FTV

Puntentotaal: 38

https://aws1.vdkimg.com/film/1/2/9/6/1296449_backdrop_scale_1280xauto.jpg

Ondertussen toch al behoorlijk wat films van Sarno gezien. Het is een beetje hit en miss al zijn die dames meestal wel mooi, maar de films zelf blijven me zelden lang bij. Bij deze misschien wel omwille van het toch interessante concept en vooral Helli Louise als Katja om wie het allemaal draait. Een knap gezichtje en mooi lichaam maar vooral die verwonderde, vragende en onschuldige blik in haar ogen, het is om te smelten. Voor de rest vooral eens met Fransman. Dat de film vaak suggestiever is dan expliciet is niet het grootste struikelblok maar vooral de traagheid dat ook uitmondt in een te lange speelduur. Ik hou wel van de stijl van de regisseur maar meerdere van hem achter elkaar kijken is niet zo een goed idee.

ibendb

• 5037 messages
  • 3218 votes

9. Desperately Seeking Susan (Film, 1985)

Regisseur: Susan Seidelman

Speelduur: 104 minuten

FTV

Puntentelling: 18 punten

https://i.postimg.cc/cHJ2nwYP/desperately-seeking-susan-h-1985.webp

Madonna & Rosanna Arquette zijn zonder twijfel zeer goed op dreef hier. Hun presence maakt de film zoveel meer genietbaar. Ik had vooral het gevoel dat ik alles al eens eerder en beter heb gezien. Er zit ook niet zoveel vaart in het verhaaltje en echt grappig kan ik het ook niet noemen. Vooral punten voor de twee dames.

2,5*

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

55. Bulbbul (2020)

India - 94 minuten - Vrouwelijke regisseur: Anvita Dutt

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 107 + 2 (+ 1 + 10 want 31 films) = 120 punten

Bron: Netflix

https://image.tmdb.org/t/p/w780/hwBFGNabkGv2ZIyFUnCTSSmprf7.jpg

Indiase fabel die zich afspeelt in Bengalen, 20e eeuw. Een kindbruid groeit uit tot een raadselachtige weduwe met een pijnlijk verleden. Intussen vinden er in haar dorp bovennatuurlijke moorden op mannen plaats.

Bij vlagen visueel imponerend, maar uiteindelijk niet helemaal mijn ding. Bollywood en ik zullen nooit matties worden, vrees ik.

2,7*

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

56. Minuscule - La Vallée des Fourmis Perdues (2013)

Frankrijk - 89 minuten - Vrouwelijke regisseur: Hélène Giraud (met Thomas Szabo)

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 109 + 2 (+ 1 + 10 want 31 films) = 122 punten

Bron: Pindakaas (ook op Pathé thuis en Cinemember)

https://images-2.rakuten.tv/storage/snapshot/shot/ca0ce6dc-58f8-4c0f-a484-d5fc6642d549-snapshot-1590666287/variants/49f6b89bd291722c227e312eaa7d04e4380b4c0b7611bf68a82c328d2c00fcb9.webp

Op een rustige open picknickplaats, die na een storm verlaten is, ontstaat een oorlog tussen twee rivaliserende bendes van mieren. De inzet: een doos suiker. Het is in deze onrust dat een jong lieveheersbeestje bevriend raakt met een zwarte mier en besluit om haar te redden uit het vreselijke rode mierennest.

Hier werd ik wel blij van! Deze César winnaar voor beste animatie heeft vrijwel geen gesproken dialoog, maar vertrouwt op de visuals, de geluiden van de natuur en zijn muzikale score. Bold move, I like it. En ze krijgen het voor elkaar, want het werkt. Sterker nog, halverwege de film had ik het nog niet eens opgemerkt, zo natuurlijk is de beeldtaal. Een prima film om met de kleine te kijken ook, zonder dat je als ouder hersendood dreigt te raken.

Minuscule 2: Les Mandibules du Bout du Monde (2018) ook maar eens aanzwengelen dan.

3,6*

Brabantze

• 374 messages
  • 2795 votes

Mooi aantal gekeken films al! En wow die John Milton! 🫣

Valt mij wel op dat er veel blote borstjes voorbij komen tijdens deze challenge!

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Meer dan bij de horrorchallenge?

Brabantze

• 374 messages
  • 2795 votes

John Milton wrote:

Meer dan bij de horrorchallenge?

Zeg dat wel!

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

57. The Prophet (2014)

Verenigde Staten - 84 minuten - Vrouwelijke regisseur: Joan C. Gratz, Nina Paley, en anderen

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 111 + 2 (+ 1 + 10 want 31 films) = 124 punten

Bron: Pindakaas

https://image.tmdb.org/t/p/w780/eUPps0BS1CkhUDuQ2UJKnOIHZGF.jpg

Almitra is een ondeugende jonge meid, die altijd weer in de problemen komt, tot groot ongenoegen van haar moeder, de mooie huishoudster Kamila. Op een dag volgt Almitra haar moeder naar haar werk, dat leidt tot een toevallige ontmoeting met een politieke gevangene, genaamd Mustafa, die haar verschillende verhaaltjes vertelt.

Je zou het niet altijd zeggen, maar stiekem is JM wel wat belezen. Tegenwoordig komt het er niet meer zoveel van (Ik hoop dat te veranderen), maar vroeger verslond ik boeken bij de vleet. Kahlil Gibran's De Profeet (razend populair in de sixties) heb ik echter nooit gelezen; en ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of ik het zou waarderen. Goede gedichten haal ik mijn neus niet voor op, maar voor zweverig geneuzel ben ik wel allergisch. Dit passieproject van Salma Hayek geeft daar helaas geen uitsluitsel over, omdat je heel makkelijk over kunt schakelen op de mooie animatie als de voice-over het even niet voor je doet. Ook Tomm Moore (The Secret of Kells), een van mijn favoriete animators, neemt een segment voor zijn rekening. De supervisie van het geheel werd overzien door Roger Allers, die eerder mijn geliefde The Lion King mede-regisseerde.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/oNo4dmoXxZ0zOmy7kJbw9cVhUkU.jpg

Ik kan zonder moeite begrijpen dat dit niet iedereen tevreden stemt; Liam Neeson's voice over past niet bij zijn karakter, en de filosofische, beschouwelijke mijmeringen die hij voordraagt zullen niet bij iedereen evenveel weerklank vinden. De opzet maakt het tevens wat fragmentarisch; een raamvertelling met allemaal gedichtsegmenten. Maar wat mij betreft is dit desondanks een ondergewaardeerde animatie op MovieMeter, met zijn 2,8* gemiddelde. Ik vond het sowieso visueel absoluut wel de moeite.

Wellicht toch eens het boek lezen, zodat ik uitspraken kan doen over de verfilming.

3,7*

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

58. Jibeuro (2002)

Zuid-Korea - 80 minuten - Vrouwelijke regisseur: Lee Jeong-hyang

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 113 + 2 (+ 1 + 10 want 31 films) = 126 punten

Bron: Pindakaas

https://image.tmdb.org/t/p/w780/u4uANfkQL69QWLtvEvZS6D0pHLY.jpg

De film vertelt het verhaal van de relatie tussen een jongetje en zijn doofstomme grootmoeder. Wanneer de jongen, een product van de moderne cultuur, bij zijn grootmoeder moet wonen heeft hij twee keuzes: aan de nieuwe situatie wennen of om er alles aan te doen om er weg te komen.

Lief. Lieflief filmpje, ondanks het aanvankelijk strontvervelende joch die je wel uit het beeldscherm wilt trekken om hem een draai om de oren te geven. Tot je je bedenkt dat Ouders van Nu dat geen goed idee vinden, uiteraard. Een van de meest 'gefavoriete' films op Icheckmovies dit. Daar ga ik niet helemaal in mee, maar ik vond het wel skattig!

3,4*

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

alexspyforever wrote:

18. The Notorious Cleopatra (1970) - IMDbToch spijtig dat deze niet op Moviemeter staat want dit gaat zo een beetje richting Street of a Thousand Pleasures (Film, 1972) uit (waar Theunissen grote fan van is) omdat er eigenlijk weinig scènes zijn waarin geen vrouwelijk naakt te zien is.

Ja "Street of a Thousand Pleasures" is de crème de la cream onder de jaren 70 erotiek films

Het is inderdaad jammer dat "The Notorious Cleopatra" niet op MovieMeter staan, want anders had ik hem waarschijnlijk al gezien of ging ik hem kijken. Je ziet bij deze film (en de bijgevoegde afbeeldingen) ook gelijk waarom ik geen liefhebber ben van erotiek films onder de jaren 70

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Theunissen wrote:

(quote)

Ja "Street of a Thousand Pleasures" is de crème de la cream onder de jaren 70 erotiek films

Het is inderdaad jammer dat "The Notorious Cleopatra" niet op MovieMeter staan, want anders had ik hem waarschijnlijk al gezien of ging ik hem kijken. Je ziet bij deze film (en de bijgevoegde afbeeldingen) ook gelijk waarom ik geen liefhebber ben van erotiek films onder de jaren 70

Dus als iemand de moeite had gedaan om deze film toe te voegen hier had je die wel al bekeken?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Lady Of Horror wrote:

Mooi aantal gekeken films al! En wow die John Milton! 🫣

Valt mij wel op dat er veel blote borstjes voorbij komen tijdens deze challenge!

Mea culpa, ik had nog veel overschot aan sexploitation en erotiek ooit bedoeld voor een trash challenge, ik dacht grijp ik deze challenge maar aan om toch wat van de lijst te kunnen afwerken. Ik heb zo een challenge nodig om aan zo een lijst te beginnen.

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

alexspyforever wrote:

Dus als iemand de moeite had gedaan om deze film toe te voegen hier had je die wel al bekeken?

Ja of ging ik kijken als ik die nog niet gezien had

Brabantze

• 374 messages
  • 2795 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Mea culpa, ik had nog veel overschot aan sexploitation en erotiek ooit bedoeld voor een trash challenge, ik dacht grijp ik deze challenge maar aan om toch wat van de lijst te kunnen afwerken. Ik heb zo een challenge nodig om aan zo een lijst te beginnen.

Haha, je hebt groot gelijk hoor.

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

Kondoro wrote:

Ik geef de schuld van blote borsten aan Theunissen!

Qua statistieken (sinds de Challenge is begonnen op 1 maart) klopt het:

Theunissen: 13 blote borsten (7 vrouwen)

alexspyforever: 7 blote borsten (4 vrouwen)

john mcclane 2: 2 blote borsten (1 vrouw)

oup

• 587 messages
  • 3181 votes

15. Totsukuni no Shôjo (2022)

Regisseuse: Satomi Maiya + vrouwelijke hoofdrol: Shiva

70 minuten

FTV (2): totaal aantal punten = 30

Bron: online

Beste wel fijne anime. Zeker de eerste tien minuten waren erg goed. Daarna gaat de vaart eruit en zit je vrij lang te wachten op een duidelijke(re) plotontwikkeling. Totsukuni no Shôjo heeft iets te weinig 'body' om de gehele speelduur te boeien.

De grauwe, donkere kleuren vallen op. Een vleugje kleurgebruik zoals in Kari-gurashi no Arietti (2010) had de film wat vermakelijker gemaakt. Ook de tekenstijl is aan de rommelige kant. Deze film werkt beter als short. En laat die er nou net ook zijn! Deze film is gebaseerd op de short uit 2019. Die kon ik nu in de gauwigheid niet vinden, maar snor ik nog wel eens op.

Filmpje scoort een ruime 3 op MM en daar kan ik mij wel in vinden.

Seam

• 991 messages
  • 2310 votes

5. Little Bites (Film, 2024)

105 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 9

Wat een gemiste kans...

Een B film helaas op allerlei vlakken: Script laat teveel te wensen over, acteerwerk is ondermaats, belichting is goedkoop en de film duurt echt te lang met teveel lange scene's en zwakke pogingen tot karakterverdieping of ontwikkeling.

Maar damn, de scene's met 'het wezen' zijn goed! Sklaroff speelt echt fantastisch. Hij maakt geweldig gebruik van prachtige make up en praktische effecten en zijn line delivery is geweldig. De scene's waar hij deel van is, zijn echt heel creepy. Een sterke soundmix helpt hier enorm mee, iedere smak en zucht is duidelijk hoorbaar, een soort van anti-AMSR.

Met iets betere acteurs op Sklaroff na en zo'n 40 minuten korter was dit echt heel erg goed geweest.

4* voor de scene's met Sklaroff, 2.5* voor de rest. Dus toch nog 3* gemiddeld.

5/9 films die ik gezien heb betrof een vrouwelijke protagonist of vrouwelijke regisseur

cinemanukerke

• 1823 messages
  • 1038 votes

Reach out and touch faith, your own personal Jezus. Deze lyrics van Johhny Cash staan op de voordeur van mijn buurman gegrift want hij heeft het licht gezien. Ik vermoed dat het bezoek van de elektricien vorige week daar veel mee te maken heeft maar de buurman blijft halstarrig volhouden dat hij een roeping heeft gevonden. Hij wil de blijde boodschap aan iedereen mededelen. Daarom maakt hij in zijn tuin voortdurend tik tok filmpjes. Kwestie van zoveel mogelijk mensen te bereiken maar volgens mij is het vooral de Chinese spionage dienst die zich aan het amuseren is. Veel beter dan Witse denken ze daar in China waarschijnlijk.

7. La Niña Santa (Film, 2004)

106 minuten - vrouwelijke regisseur Lucrecia Martel

FTV : 2 punten - totaal 13 punten

https://hifi.nl/gfx/ninasanta_100806.jpg

Lucrecia Martel maakt gebruik van een opvallende beeldtaal (zie de still). Veel close ups, beeldkader zit overvol met gezichten, werkt met voorgrond en achtergrond, veel shots hebben als POV kijken vanuit een kamer. Het moet een soort desoriëntatie met zich meebrengen maar de vraag ik me hier bij stel is : waarom in godsnaam ? Inhoudelijk gaat het ergens over een religieuze zoektocht naar een roeping vermengd met een familie drama. Veel scenes spelen zich af met personages die op een bed, matras of ligstoel liggen. Wil Martel een soort intimiteit visualiseren ? La nina santa kabbelt rustig voort zonder een begin, midden of einde. Plots eindigt de film. ik was niet echt mee. Scenes zoals het kamermeisje dat overal een lak spuit of de straat muzikant die opduikt. Waarom ? Het roept een surrealisme op maar ik begrijp niet waarom Martel dat wil doen. La nina santa is voor mij te ongrijpbaar om een voldoende te geven.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.