- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Black-white filmchallenge
Black-white filmchallenge
joolstein
-
- 10826 messages
- 8910 votes
41. 08/15 - Zweiter Teil (1955)
110 minuten
FTV (220 punten)
Puntentotaal: 7060
Eigen rating: 2*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTNjZGEwYzUtZjEzMS00N2Y1LTg4MTQtZGU0N2IzY2M3Y2FmXkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_.jpg Het tweede deel van de 08/15-trilogie draagt het onderschrift; Aan het front. En regisseur Paul May keert een jaar na het eerste deel terug met deze film wederom op werk van schrijver Hans Hellmut Kirst. Ook verschillende acteurs keerden terug om hun personages opnieuw te spelen, aangevuld met enkele nieuwe personages. Tja..ook het plot is voor het grootste gedeelte gewoon hetzelfde gebleven; Oftewel via grappen en grollen de spanningen tussen de soldaten en officieren weergeven. Het enige verschil is dat het nu aan het front en niet in de kazerne afspeelt.
Tja de film is misschien iets meer samenhangend en er zijn wat betere scenes in Rusland maar deze verschillen zijn nihil. Echter tot overmaat van ramp is deze film ook een vijftien minuten langer Dus de titel is nog steeds toepasselijk! Voor degene die het niet weten; de titel "15/08", zijn cijfers die in Duitsland staan voor iets dat volgens het boekje gaat, maar ook erg vergeetbaar of middelmatig is. Ik was al niet echt onder de indruk van de eerste film en helaas moet ik zeggen dat deze tweede film mijn mening niet verandert. En dan bestaat er zelfs nog een derde film...?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
77. Desire Under the Palms (1968) - IMDb
81 minuten
FTV naakt
Punten: 81 x 2 = 162
Totaal: 6263 + 162 = 6425
https://media.themoviedb.org/t/p/w500/2FyqVeEg6F3HORmZz2VhwOtlODG.jpg
Sarno ondertussen is het jaar 1968 en is er bijna full frontal naakt. De scenario's van Sarno lijken vaak copy paste. De bored housewife zonder kinderen en een man die haar niet kan geven wat ze nu eigenlijk wil. Deze keer heeft de protagoniste wel een job met name schrijfster van erotische verhalen. Als je natuurlijk zelf amper seks hebt is het natuurlijk moeilijk om uit ervaring te schrijven. Haar verhalen zijn dus te braaf en worden voortdurend afgewezen door mogelijke uitgevers. In de eerste 20 minuten droomt ze enkele keren waarin ze naakt is en vooral wordt geliefkoosd door andere vrouwen, dat vond ik toch al een sterk begin. Later gaat ze voyeur spelen bij vriendinnen en het koppel next door en ook een jong meisje dat ze al enkele keren in haar dromen zag. Nog later gaat ze ook zelf meedoen met de buurman, de buurvrouw, trio's etc. Deze scènes zijn al een stuk minder erotisch vooral die waar het gewoon man op vrouw is, erg repetitief en fantasieloos. De lesbische scènes zijn dan toch al wat vindingrijker maar nogal afstandelijk, vreemd gezien de droomsequenties die wel veelbelovend waren. Stijlvol is het wel en mooie naakten, maar gewoon te langdradig en oppervlakkig met personages die moeite hebben om hun eenvoudige teksten uit te spreken.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
88. La Strada (1954)
108 minuten (Plex)
FTV (216 punten)
Puntentotaal: 14526
Eigen rating: 3.5*
https://assets.mubicdn.net/images/film/185/image-w1280.jpg?1587983785
Mijn god, wat een tragiek. Toch raar. Beide personages zijn eigenlijk redelijk irritant bij aanvang van de film. Gelsomina is overduidelijk een meisje met een bepaalde geestelijke achterstand wiens naïviteit danig op de zenuwen werkt. En Zampano is een gevoelloze bruut die egoïstisch overkomt en zonder pardon misbruik maakt van de kinderlijke Gelsomina. En toch kwamen deze twee naarmate de film vorderde meer en meer sympathiek over. Spijtig voor het enorm droevige einde. Ik had het toch eerder een meer positievere wending willen gegeven.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
23. The Night of the Hunter (1955)
FTV - 186
Puntentotaal: 4262 + 186 = 4448
Mijn waardering: 4*
https://assholeswatchingmovies.com/wp-content/uploads/2015/08/the-night-of-the-hunter-005.jpg
“Leaning... leaning... safe and secure from all alarms. Leaning... leaning... leaning on the everlasting arms”.
Aldus zingt de vrouwenhater die het woord Love op de vingers van zijn rechterhand heeft geschreven en het woord Hate op de vingers van zijn linkerhand. Aldus zingt de kille cynicus die Gods woord heeft aangenomen en Gods woord gebruikt om zijn geldzucht en moorden te legitimeren. Harry Powell is de naam. Het gepersonaliseerde kwaad in een priesterlijk omhulsel. Robert Mitchum speelt hem fantastisch. Hij is koud, eng en kwaadaardig. The Night of the Hunter voegt elementen van de film noir, de thriller en het sprookje (Hans en Grietje, de Boze Wolf) heel mooi samen in een film die nachtmerrieachtig surrealisme afwisselt met nachtmerrieachtig realisme en in beide hoedanigheden voortdurend duister, spannend en gewoon erg goed is.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
89. The First of the Few (1942)
118 minuten (YouTube)
FTV (236 punten)
Puntentotaal: 14762
Historische film over de bedenker van de Spitfire. Niet alleen een strijd om het project met nieuwe technologieën te doen slagen, maar ook een gevecht met authoriteiten en geldschieters die natuurlijk niet in het concept geloofden. Dat het vernuft van dit gevechtsvliegtuig van doorslaggevend belang was tijdens WWII, staat buiten kijf. Dat deze film gemaakt werd in volle oorlog, maakt het toch wel erg bijzonder.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
90. Daughter of the night (1920)
50 minuten (YouTube)
FTV (100 punten)
Puntentotaal: 14862
Eigen rating: 1.5*
De reden waarom ik deze had opgenomen in mijn kijklijst, is omdat dit één van de eerste films is waar Bela Lugosi in meespeelde. Maar om eerlijk te zijn was dit zo vreselijk saai. Een film waarin veel gepraat werd over Russische revoluties en iets met spionnen. Een verhaal waar je niet aan uit kunt met enorm veel bindteksten. En de geschreven brieven er tusendoor hielpen ook niet echt daar je met moeite het gekribbel kon lezen.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
91. Der Student von Prag (1926)
91 minuten (YouTube)
FTV (182 punten)
Puntentotaal: 15044
Eigen rating: 3*
https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1400/1*Fy91XcSLwYLAWhy936jGxQ.jpeg
Vorig jaar tijdens de horror challenge had ik de originele film gezien uit 1913. Deze remake beviel me iets beter, ook al was de beeldkwaliteit een pak minder. Ook al wist ik nu hoe het verhaal in elkaar zat (en echt afwijken deed men hier niet van het verhaal), toch vond ik deze boeiender. Een leuke variant op het Faust-verhaal.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
49 minuten (YouTube)
FTV (98 punten)
Puntentotaal: 15142
Prekerige film met een religieuze inslag en gevuld met symboliek. Het gaat over de hypocrisie onder de mensen en in de maatschappij. De naakte waarheid wordt letterlijk uitgebeeld door een naakte vrouw die als een geestverschijning telkens in beeld komt. Hoogstwaarschijnlijk ophefmakend in die tijd.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
FTV / 92 minuten
2 x 92 = 184 punten
Totaal challenge: 3457 punten
Waardering: 3*
https://jeffarnoldswest.com/wp-content/uploads/2014/08/CavalryColumn.jpg
Krijgsgevangene soldaten van de Confederatie kunnen hun vrijheid terugkrijgen als ze in het westen de Unie helpen zich te verdedigen tegen de Indianen. Peloton van Joseph Cotten doet dat en wordt geïnstalleerd op een kleine post. Het Noord-Zuid-conflict werkt echter door en natuurlijk is er ook nog een mooie dame daar. Te weinig actie. Eigenlijk is dit meer drama dan western. Wel aardig dat de loyaliteiten nog wel aardig op proef gesteld worden tussen Noord, Zuid de Indianen en de dame. De kant van de native Americans wordt natuurlijk weer compleet onderbelicht, maar het slotgevecht wordt veroorzaakt door een duidelijke provocatie door de Amerikanen. Daarna gauw natuurlijk weer over naar onze blanke helden.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
86 minuten (YouTube)
FTV (172 punten)
Puntentotaal: 15314
Eigen rating: 2.5*
https://marruda3.files.wordpress.com/2023/08/the-monster-1.jpg
Slapstick-achtige komedie over hoe een nerdy mannetje als amateur-detective een zaak oplost. Het gekkenhuis vol vallen zorgt soms wel voor verassingen (de trapleuning scene vond ik wel geslaagd) maar verder vond ik het toch nogal flauwtjes. Weinig humor en clichématige personages. Lon Chaney had ik ook niet direct herkend.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
94. Banshun (1949)
108 minuten (Plex)
FTV (216 punten)
Puntentotaal: 15530
https://image.tmdb.org/t/p/w780/sKEncrsqPxibvlWbsXYsPhXGBjw.jpg
Echt zo'n film om zen van te worden. Echt veel stelt het verhaal zelf niet voor. Dochter staat niet te springen om te huwen maar dan is er altijd die bemoeizieke tante in de familie die zich zorgen hierover maakt en er als de kippen bij is om een huwelijk te regelen. Ook al wil dochterlief het liefst van alles voor haar vader verder blijven zorgen. Voila, dat is het in een notendop. Verwacht dus geen spectaculaire ontwikkelingen. Het gaat er gezapig aan toe en de film kabbelt rustig voort. Net zoals naar Japanse gewoontes alles rustig voortkabbelt in het leven van een Japanner. Hoe rustig, gecontroleerd en gedisciplineerd ze al hun handelingen uitvoeren. Ik kan me geen Japanner voorstellen met ADHD 
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
FTV - 256
Puntentotaal: 4448 + 256 = 4704
Mijn waardering: 4*
De film is gebaseerd op de Scopes-trial uit 1925. Daarin werd John Thomas Scopes, een leraar aan een middelbare school, voor het gerecht gedaagd wegens overtreding van de Butler-Act. Die Act was kort daarvoor door de staat Tennessee aangenomen en verbood leraren van een door de staat gefinancierde school de evolutietheorie te onderwijzen. Inherit the Wind is een schitterende film. De film toont de kleingeestige verontwaardiging buiten de rechtszaal en laat een spannende strijd in de rechtszaal zien. In het middelpunt van de strijd staan de agnost Henry Drummond (Spencer Tracy) en de fanatische evangelist Matthew Harrison Brady (Fredric March). Drummond vertegenwoordigt het verstand. Brady zet het geloof in de waarheid van de Bijbel te allen tijde boven de wetenschappelijke waarheid. De strijd levert mooie dialogen op, die als geweersalvo’s op elkaar worden afgevuurd. De voors en tegens vliegen door de rechtszaal. De woordenstrijd is scherp en humoristisch. Het acteerwerk is van hoog niveau.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
95. The Bat (1926)
86 minuten (YouTube)
FTV (172 punten)
Puntentotaal: 15702
https://i.ytimg.com/vi/43PbHpf_2N0/maxresdefault.jpg
De versie uit 1959 met Vincent Price maakte ook al niet veel indruk op mij. Veel irritant geschreeuw en absurde situaties. Ook in deze oudere versie was het chaos alom en vond ik de humor ook niet geslaagd. Het bleef wel een mysterie tot op het einde. Maar boeiend vond ik het al helemaal niet.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
96. Angel on My Shoulder (1946)
100 minuten (YouTube)
FTV (200 punten)
Puntentotaal: 15902
https://image.tmdb.org/t/p/original/u6yUCjP5s5Vcm98jB5v2PIHsGJB.jpg
Toch wel een entertainende fantasy-comedy waarbij de duivel een crimineel uit de hel redt en verwisselt met een rechter die als twee druppels water op hem lijkt. En dit om ervoor te zorgen dat er meer klanten in zijn onderwereldje terechtkomen. Dat zorgt dan voor hilarische toestanden. Spijtig genoeg werd het wel een beetje te melig op het einde.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
44. Gojira (Film, 1954) - Ishiro Honda
Bron: Pindakaas
98 minuten
FTV (196 punten)
Puntentotaal: 8933 + 196 = 9129
Eigen score: 3*
https://asianfilmarchive.org/wp-content/uploads/2019/06/godzilla-3.jpeg
Opvallend weinig stemmen bij deze klassieker dat ik zelfs begon te twijfelen of dit wel het origineel was. In ieder geval een vlot filmpje en alle scenes met Gojira zijn echt smullen. Tuurlijk het beest is wat ziet er niet uit, maar ach, dat mag de pret niet drukken. Ook best een vette soundtrack eigenlijk die mooi aansluit op de rest van de film. Verder natuurlijk tegenwoordig niet echt meer indrukwekkend, maar nog steeds goed te doen. Leuk.
45. Jôen (Film, 1967) - Yoshishige Yoshida
101 minuten
FTV (202 punten)
Puntentotaal: 202 + 9129 = 9332
Eigen score: 3.5*
Mooie film over het hebben van een affaire, film is fraai gefilmd (met o.a. die surreële scenes) en komt af en toe best binnen. Behoorlijk wat symboliek ook wat ik deze keer wel kon herkennen, geeft toch nog net wat extras. Verder zou ik er graag meer over zeggen, maar is alweer ff geleden, maar helaas nog niet kunnen registreren vanwege een kapotte pc. Nu is dit ook niet echt een film die je aan moet gaan op de inhoud en vooral op gevoel en dat zat zeker goed.
46. Boro in the Box (Film, 2011)
Bron: YouTube
40 minuten
FTV (80 punten)
Puntentotaal: 80 + 9332 = 9412
Eigen score: 4*
https://www.legrandaction.com/wp-content/uploads/boro-in-the-box-01.jpg
Wauw, vette ontdekking dit! Zag hier een paar keer wat films van Mandico voorbij komen en de plaatjes waren al vrij overtuigend, maar holeeeeeeyyy wat een waanzinnige geluidsband. Nu is er ook niks mis met de filmskills van Mandico overigens, dat is allemaal zeer fraai al moeten we natuurlijk eigenlijk beginnen bij het feit dat deze mevrouw/man in een doos leeft. In de film een man, maar de voice-over is van een vrouw dus is ff schakelen, maar helemaal prima. Compleet nuts natuurlijk, maar hoe er toch een soort van progressie aan wordt gekoppeld vind ik echt fantastisch. Moest heel af en toe ff aan Bella Baxter denken. Anyway, how is your sex life?
Nee ik ga zeker meer zien van de beste man, al is de ondertiteling soms nog ff zoeken merk ik, maar komt goed, echt heerlijk.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
47. Csillagosok, Katonák (Film, 1967) - Miklos Jancso
90 minuten
FTV (180 punten)
Puntentotaal: 180 + 9412 = 9592
Eigen score: 3*
Blijkbaar een van de favoriete films van Yorgos Lanthimos en als een vrij groot fan van hem moest ik dit toch wel even kijken. Nu zie je op zich vrij weinig terug in Yorgos z'n films, maar toch zie je wel het rauwe en abrupte ergens. Hij maakt verder ook (gelukkig) heel ander soort films, maar toch leuk. Verder een vrij rauwe anti-oorlog film die er absoluut geen gras over laat groeien. Mensen worden neergeschoten alsof het niks is en op zich (los van dat het historisch vrij accuraat zal zijn) kan ik wel waarderen. Enige punt is wel dat het wel errrrug veel is dus je niet echt binding krijgt met die personages en automatische sympathie voor Russen is tegenwoordig ook niet gratis dusja
. Desalniettemin een bijzondere film met fraai camerawerk en eentje die niet bang is zijn kloten op tafel te leggen. Kan ik absoluut waarderen.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
25. Mr. Deeds Goes to Town (1936)
FTV - 230
Puntentotaal: 4704 + 230 = 4934
Mijn waardering: 3.5*
https://i0.wp.com/cinegrandiose.com/wp-content/uploads/2016/04/Deeds-Goes-to-Town-2.png?w=960&ssl=1
Mr. Deeds Goes to Town is een soortement sociaal sprookje. Een sprookje dat vertelt van de eenvoudige mr. Deeds, woonachtig in een klein burgerlijk stadje waar fatsoen en eerlijkheid hoogtij vieren. Hij erft ettelijke miljoenen. Dat klinkt heerlijk, maar Frank Capra maakt het de gelukkige man niet gemakkelijk. De film combineert lichte satire met grappige situaties en dat concept werkt wat mij betreft uitstekend.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
97. Matka Joanna od Aniolów (1961)
105 minuten (Plex)
FTV (210 punten)
Puntentotaal: 16112
Veel religieus gezang. Veel geprevel van nietszeggende religieuze prietpraat. Veel rondwapperende nonnen en één zwakke priester die blijkbaar last heeft van zijn eigen demonen.
Er gebeurd klaarblijkelijk enorm veel, maar om eerlijk te zijn zag ik al dat wat gebeuren moest niet direct. Het slimste citaat is van een dorsende boer : "If evil exists, it can be both big and small. The great devil is called Behemoth, a small one may be called beer". Nope, dit was niet echt mijn ding.
joolstein
-
- 10826 messages
- 8910 votes
42 08/15 - In der Heimat (1955)
96 minuten
FTV (192 punten)
Puntentotaal: 7252
Eigen rating: 1,5*
https://images.mubicdn.net/images/film/154770/cache-147383-1563036932/image-w1280.jpg Wat valt er na deel 1 en 2 nog te zeggen over het derde en laatste deel van de "08/15" trilogie van Paul May. Het is net als de voorgaande een middelmatige en vergeetbare zwart-wit-film. Soldaat Asch, Kowalski, Hauptmann Schulz, en diens vrouw Lore staan ook nu weer centraal, die hoe kan het ook anders nu zien te overleven in de chaotische dagen van de ineenstorting. De cast is verder wel oké! Maar men probeert er wat spanning in te brengen door een jacht op twee Duitse oorlogsmisdadigers en de aankomst van de Amerikaanse soldaten in Duitsland. Tja dat lukt natuurlijk niet, als men het gaat proberen met platte dialogen die humoristisch zouden moeten zijn maar dat niet zijn. Misschien zagen mensen het destijds anders maar nu is gewoon te zwaar verouderd. Gelukkig houd hiermee op want schrijver Hans Helmut Kirst heeft geen nieuwe delen meer geschreven.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
97 minuten (Plex)
FTV (194 punten)
Puntentotaal: 16306
https://assets.mubicdn.net/images/artworks/342561/images-original.png?1626874746
Russische films zijn niet echt mijn ding, maar deze sprong er toch bovenuit. Mooi z/w fotografie en een meeslepend, intriest verhaal. Maar vooral, wat een mooie vrouw was Tatyana Samoylova.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2198 votes
97 minuten (Plex)
FTV (194 punten)
Puntentotaal: 16306
(afbeelding)
Russische films zijn niet echt mijn ding, maar deze sprong er toch bovenuit. Mooi z/w fotografie en een meeslepend, intriest verhaal. Maar vooral, wat een mooie vrouw was Tatyana Samoylova.
Letyat Zhuravli (l) Een van de mooiste filmtitels ooit.
Heb 'm destijds 3,5* gegeven, maar ik denk dat ie het in herziening beter doet.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2198 votes
FTV? = Ja
# Minuten = 97 (IMDb)
Aanwezigheid van naakt of grafisch geweld? = Nee
Totaal aantal punten: 4868
We zijn inmiddels van de Franse new wave over gegaan naar de Japanse new wave. De dynamiek in de film, het fragmentarische, maakt de film de volledige lengte boeiend en interessant. Echter kon de hoofdpersoon me nooit écht helemaal raken. 3,5*
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
48. Au Hasard Balthazar (Film, 1966) - Bresson
95 minuten
FTV (190 punten)
Puntentotaal: 9592 + 190 = 9782
Eigen score: 2.5*
https://www.sabzian.be/sites/default/files/Balthazar01.png
Wederom een persoonlijke favoriet van Yorgos Lanthimos, en voor een film die zou moeten gaan over een ezel zijn er verdomd weinig scenes met een ezel. Dat is eigenlijk wel jammer want dat is wel het sympathiekste personage (voor zover je daar over kan spreken) wat er tussen zit. Best wel droge kost dus, maar wel weer behoorlijk rauw en compromisloos. Dus nja scenes mét ezel erg tof scenes zonder ezel wel echt een pak minder, helaas zijn er van dat laatste iets te veel.
49. Hundreds of Beavers (Film, 2022) - Mike Cheslik
108 minuten
FTV (216 punten)
Puntentotaal: 216 + 9782 = 9998
Hij is inmiddels beschikbaar John Milton en joolstein en hij is echt heel vet. Aanvankelijk vreesde ik nog wat voor de stijloefening i.c.m. de speelduur, maar Cheslik brengt genoeg progressie en creativiteit om de hele speelduur te knallen. Als toppunt natuurlijk het laatste half uur, echt fenomenaal, maar ook de continue verwijzingen naar eerder zijn leuk gedaan. Film weet continue te verrassen en das vrij knap want de humor is natuurlijk vrij simpel, het is zwart wit, en er is nul dialoog. Fans van het open world/survival (game) genre hebben nog wat extras te genieten gezien best veel dingen herkenbaar zijn. Zou hem zo weer kunnen zien, echt super.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
FTV - 160
Puntentotaal: 4934 + 160 = 5094
Mijn waardering: 2.5*
http://www.dvdbeaver.com/104/the_bigamist_blu-ray_/960__02_the_bigamist_blu-ray___.jpg
Over een normale man van middelbare leeftijd die zich in een ongewone, van rechtswege verboden en moreel verwerpelijke situatie heeft gemanoeuvreerd. De titel houdt weinig mysterie in en verraadt natuurlijk al het probleem van de protagonist. Een verhaal dat best leuk is om te volgen, maar niet bijzonder intrigerend is. De personages zijn over het algemeen sympathiek en de interacties leveren maar weinig emotionele spanning op. Waarschijnlijk was het publiek in de jaren 50 vooral onder de indruk van het pikante thema. Dat maakte de film wellicht een stuk boeiender dan hij in werkelijkheid is.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
99. Hiroshima Mon Amour (1959)
90 minuten (Plex)
FTV (180 punten)
Puntentotaal: 16486
Echt zo'n film waar ik het heen en weer van krijg. Die Franse actrice is zo'n persoon die telkens weer valt voor onmogelijke liefdes. In het verleden papte ze aan met de Duitse bezetter in Frankrijk, met alle gevolgen van dien. Nu is het een Japanner die ze ontmoet in Hiroshima. Maar dat ellenlang gebazel op zo'n overdreven poëtische, filosofische manier, hing me na een tijd toch wel de keel uit. Als je twee geliefdes zo tegen elkaar zou horen keuvelen de hele dag, ga je je toch afvragen of die ze nog wel op een rijtje hebben. Prachtige beelden bij momenten. En het gebruik van authentiek beeldmateriaal van slachtoffers van de atoomaanval, doet je naar adem snakken (ook al vond ik het naderhand toch wel een beetje sensatiezucht en een goedkope manier om aandacht te trekken). Maar verder is het verhaal zo sloom en vermoeiend, dat de film een wel heel moeilijke zit wordt om door te komen. Waarschijnlijk hoog aangeprezen bij de kenners van de betere film. Voor mij was het eentje om snel te vergeten 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
78. Forbidden Daughters (Short 1927) - IMDb
12 minuten
FTV silent naakt
Punten: 12 x 2 = 24
Totaal: 6425 + 24 = 6449
https://s4.vcdn.biz/static/f/4378958221/15.jpg
Deze bekeken tussen de soep en de patatten door zoals ze bij ons in Limburg zeggen. Een silent uit 1927 dat is natuurlijk niet vreemd, maar eentje die voor het grootste deel van de speelduur naakte vrouwen toont, en daarmee bedoel ik volledig naakt, daar bestaan er volgens mij niet veel van (als we natuurlijk home video's buiten beschouwing laten). Er zit zelfs een verhaal in van een dame die haar echtgenoot gaat zoeken in Afrika en terloops ook nog een passage doet in een harem. Opvallend veel donkere dames ook. Denk dat je deze toch eens moet gezien hebben Theunissen.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
100. Gaslight (1940)
84 minuten (Plex)
FTV (168 punten)
Puntentotaal: 16654
https://i.ytimg.com/vi/x12CXPBOHKc/maxresdefault.jpg
Voila, nummertje 100. Het blijft toch leuk om zo'n B/W filmpje te ontdekken. Ik had van "Gaslight" al de Amerikaanse versie uit 1944 gezien met Ingrid Bergman. Buiten het feit dat Bergman een grotere ster was dan de acteurs (voor mij onbekend) die in deze oudere versie meespelen, is er eigenlijk geen verschil tussen de beide versies. Door het succes van het toneelstuk en deze film, heeft MGM de rechten voor de remake gekocht en ook de eis dat alle exemplaren van de versie (inclusief de negatieven) uit 1940 zouden vernietigd worden zodat de remake geen concurrentie zou voelen. Daar zijn ze niet in geslaagd waarna deze versie werd gerestaureerd door de BFI en op Blueray werd uitgebracht.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
101. The Cliff Monster (Short 1960)
5 minuten (YouTube)
FTV (10 punten)
Puntentotaal: 16664
Ben ik op zoek naar oude B/W horrors, kom ik dit tegen
Een wel erg amateuristisch uitziend filmpje over een koppeltje dat op één of andere manier een monster in de rots heeft wakker gemaakt. Zoals het gebruikelijk was in die tijd, had die kerel gelukkig een kistje dynamiet bij 
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
50. The Killing (Film, 1956) - Kubrick
85 minuten
FTV (170 punten)
Puntentotaal: 9998 + 170 = 10168
Eigen score: 3.5*
https://s3.amazonaws.com/static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/great-movie-the-killing-1956/EB20120109REVIEWS08120109985AR.jpg
Nou, jullie mogen de krant bellen. Dat ik ooit nog eens een film noir 3.5* zou geven. Hoe kan het ook anders dan dat het van de hand van Kubrick komt. Dit was tevens de laatste Kubrick die ik nog moest zien. Eigenlijk nog steeds wel een vrij vervelende film, maar Kubrick is wél echt de reden dat dit zo uitpakt, want de voice-over maar vooral de muziek is echt vreselijk. Dat gezegd hebbende is de vertelstructuur erg leuk en elke rol erbinnen wordt mooi neergezet. Verder is zo'n romance subplotje vaak ook maar kut, maar Kubrick maakt er een mooi schouwspel van zo. Fijne conclusie ook.
51. La Battaglia di Algeri (Film, 1966) - Pontecorvo
Bron: Pinda's met wat kaas
121 minuten
FTV (242 punten)
Puntentotaal: 242 + 10168 = 10410
eigen score: 2.5*
https://www.jetdencre.ch/wp-content/uploads/2019/01/jean-martin-gros-plan.jpg
Hm ja, best interessant eigenlijk maar ook wel wat aan de lange kant en visueel weinig interessant. Had eigenlijk meer plezier in naderhand de wiki over deze opstand te lezen. Naja in die zin heeft het natuurlijk ook semi haar doel bereikt, want echt bekend met de geschiedenis van Algerije was ik niet. Wel knap hoe de film voor beide partijen wat sympathie weet te kweken. Goed om gezien te hebben in ieder geval.
52. Rumble Fish (Film, 1983) - Francis Ford Coppola
Bron: Pindakas
94 minuten
FTV (188 punten)
Puntentotaal: 188 + 10410 = 10598
https://s3.amazonaws.com/static.rogerebert.com/uploads/blog_post/primary_image/interviews/rumble-fishing-scenes-from-a-chinese-restaurant/EB19831113PEOPLE101019986AR.jpg
Waanzinnig vette film met een schitterende Rourke en Dillon. De sfeer in de film is echt episch en deed me ook zeker aan Lynch denken. Belichting ook fraai, maar ook het camerawerk is echt goed over nagedacht. Als hoogtepunt natuurlijk die uit-het-lichaam-scene echt heel vet en wellicht inspiratie geweest voor Noé? Echt een heerlijke onbevangen film die niet vast zit in verhaaltechnische verplichtingen. Rourke zijn kleurenblind/doofheid ook vet gemonteerd trouwens. Verder nog echt een hele gave geluidsband waar soundscapes van o.a. typmachines vloeiend over gaan in de soundtrack. Voorlopig 4* maar zou wel wat omhoog kunnen nog. Niet helemaal verwacht.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
79. All on Account of the Milk (Short 1910) - IMDb
17 minuten
80. The Newlyweds (Short 1910) - IMDb
17 minuten
81. As It Is in Life (Short 1910) - IMDb
11 minuten
FTV silent
Punten: 45 x 2 = 90
Totaal: 6449 + 90 = 6539
3 films uit 1910 met Mary Pickford in een hoofdrol. Enkel de eerste is niet van DW Griffith maar wel van Frank Powell. Die vond ik het beste, maar eigenlijk vond ik geen van de 3 films echt boeiend. Het was allemaal iets teveel onnozele romantiek.