• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.453 votes
Profile

Black-white filmchallenge

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

19. Såsom i en Spegel (Film, 1961)

89 minuten x2 (FTV) = 178

Puntentotaal: 3.281 punten

Eigen rating : 2,5*

https://filmforum.org/do-not-enter-or-modify-or-erase/client-uploads/bergman/_1000w/THROUGH-A-GLASS-DARKLY.jpg

In het Jaar des Heren 1961 : Op 01/12/61 wordt in België de verkeersregel 'voorrang van rechts' een feit. Aanleiding zou zijn geweest het gebrek aan verkeersborden. Tot dan waren er geen voorrangsregels. In 1960 waren er bijna 2000 verkeersdoden. De regel moest dit aantal naar beneden halen. Ook dat was een reden om 'voorrang van rechts' te introduceren. Later werd dit internationaal bekend. Maar door de complexiteit van de uitzonderingen is er des te meer verwarring. Als je stopt bv verlies je de voorrang, vanuit een verhard pad is er ook geen voorrang. Dit jaar waren er verschillende gemeenten die deze voorrangsregel dan ook afschaften.

Wat mij ook in de war brengt is of Ingmar Bergman nu een cineast of een theoloog is. 'God is dood' is weliswaar niet zijn uitvinding maar hij is er – volgens zijn films – toch grote voorstander van. Het is ook niet verwonderlijk dat we voor zijn film Through a glass darkly deze titel ook terug vinden in de psalm 1 Corinthiërs 13:12.

De film gaat over een familie op een eiland waarin de huisvader hunkert naar intieme relatie met zijn vrouw, de weduwnaar, een schrijver hunkert naar succes en de tienerzoon hunkert naar volwassenheid. Mocht je deze personages in een Venn-diagram plaatsen (wat door Bergman meer dan waarschijnlijk is gebeurd) dat sneden die allen het 4 personage nl Karin, vrouw van, dochter van en zuster van. Zij is het hoofdpersonage, zij is de vrouw die in de spiegel zou kijken en een donkere schim gewaar worden.

De zwart wit fotografie van Sven Nykist is gewoon weg schitterend en spreekt boekdelen waardoor de angst, vervreemding en illusies van het gezelschap voortdurend zichtbaar zijn. Wanneer Karin ontdekt dat ze een ongeneeslijke ziekte heeft en door iedereen werd geheimgehouden, begint ze psychisch te verbrokkelen en met de donker/licht tegenstelling in beeld zeer goed vertaalt wat ze voelt.

In Vlaanderen hebben we het programma Dagelijkse kost maar deze Bergman film is voor een zondag dat gemakkelijk als zware kost mag omschreven worden. Het is mij matig bevallen, zeer academisch wat me hindert. Na The virgin spring die ik zag voor de world challenge een tweede Bergman die moeilijk te slikken was. Maar misschien kijk ik nog een derde. Zoals Steun Meuris destijds zong : Laat ons bidden of beter nog, laat maar zitten.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

84. Angel and the Badman (1947)

100 minuten (Plex)

FTV (200 punten)

Puntentotaal: 13780

Eigen rating: 3*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/9JgLxdDSbyU6UCMb3ePWlIs31iG.jpg

In tegenstelling tot cinemanukerke vertoef ik in het luchtigere gedeelte van de filmwereld. Geen theologisch gefilosofeer van een Bergman, maar wel de stoerdoenerij van een John Wayne. Alhoewel. Hier is hij terechtgekomen bij een diepgelovige familie Quakers. En voor één keer zien we een keiharde cowboy als Wayne transformeren naar een brave huisvader. Tja, voor zo'n beeldschone quaker-dochter als Gail Russell zou je ook wel een uitzondering maken als die je zo zou aankijken met die grote puppy-ogen

Beun de Haas BV

• 917 messages
  • 518 votes

2. Der Hauptmann

118 minuten

FTV

Punten: 236

Totaal: 484

https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/xNKxSXaQCNV7NFTwGX8CNr90ms4.jpg

Hoe dan? Weer typisch zo'n film die al die jaren compleet onder mijn radar is gebleven. Geen idee wie op MM hier een keer mee kwam aanzetten. Ik ben die persoon hoe dan ook zeer dankbaar voor deze hidden gem.

Filmmaker Robert Schwentke toont op ijzingwekkende wijze hoe macht het slechtste in mensen naar boven haalt. Het draait daarbij om de opgejaagde Duitse soldaat Willi die per toeval op een officiersuniform stuit. Eenmaal aangetrokken, verandert zijn normbesef compleet. In de ban van het uniform ondergaat Willi namelijk een Sméagol/Gollum-achtige transformatie.

Knap is hoe de Duitse regisseur de grens daarbij steeds verder oprekt. In eerste instantie heb je sympathie voor de bravoure van een soldaat die louter probeert te overleven. Die verdwijnt vanzelf wanneer hij zich steeds meer als een meedogenloze kapitein gedraagt die niet kijkt op een lijk meer of minder. Uiteindelijk krijg je zelfs vigilantische taferelen die tegen zwartgallige humor aan schuren. De boodschap is hoe dan ook duidelijk: het moreel kompas is stukker dan stuk.

Alle gruwelijkheid is prachtig in zwart-wit geschoten. Dat zorgt bij een historisch oorlogsdrama niet alleen voor meer authenticiteit, maar is in dit geval een bewuste filter voor alle bloedvergieten. Het gaat volgens de regisseur namelijk niet om het exploiteren van geweld; het is een film óver geweld. Maar zelfs met die 'verzachtende' maatregelen is de film behoorlijk grimmig.

Der Hauptmann is een dikke aanrader waarbij je de Tweede Wereldoorlog op ongewone wijze door Duitse ogen bekijkt. Hoewel het einde van de oorlog (en dus begin van vrede) in zicht is, vieren opportunisme en wreedheid hoogtij. Het levert in dit geval de jonge soldaat geheel terecht de bijnaam 'beul van Emsland' op.

4,0 * Spookt door je hoofd, man

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

38 Wake Island (1942)

87 minuten

FTV (174 punten)

Puntentotaal: 6316

Eigen rating: 2,5* https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZTM2N2ExN2EtZmU1OS00MzFhLTkzMDQtNjA5ZWMyMzFmMGNmXkEyXkFqcGdeQXVyOTc5MDI5NjE@._V1_.jpg

In December 1941, werd de Amerikaanse militaire basis met een klein garnizoen op Wake Atoll in de Stille Oceaan tegelijk met Pearl Harbor aangevallen door de Japanse Keizerlijke Marine. Deze film, gemaakt in 1942, slechts enkele weken na het conflict of misschien nog zelfs tijdens, vertelt over de heroïsche verdediging van de 449 mariniers en piloten in deze ongelijke strijd die 16 dagen duurde en eindigde op 23 december met de overgave van de Amerikaanse troepen.

Doordat het vlug werd gemaakt zijn ze een beetje in de war over de vraag of het een lollige jongens in het leger, film wilde zijn (flauwe grappen en puppy's) of dat het een serieuzere toon wilde zijn voor de soldaten die daar vochten en levens verloren. Als het dat laatste probeert te zijn, is de film naar mijn mening prima in orde. Helaas zijn er ook die pogingen tot humor want die zijn niet effectief.

De film werd gemaakt net nadat Amerika betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog. De strijd in deze film wordt dus gezien door een strijdlustige bril en men portretteert elke Amerikaanse soldaat als onbevreesd en Japanners onbetrouwbaar of schietschijven. En oké de twee amfibische aanvallen (die van 11 december 1941 werd afgeslagen) worden wel in de film getoond maar bij de tweede die leidden tot de Japanse verovering, stopte de film om aan te kondigen dat er nog meer heldhaftige strijd zal volgen...

Maar eerlijk gezegd is dit ondanks zijn kreet om strijd en rekrutering, niet eens zo'n vreselijke oorlogsfilm en het is ongeveer net zo gewelddadig als films toen mochten zijn. Tja...er werd ook duidelijk waarom de Japanners wonnen....ze zaaide namelijk verwarring door opeens met tweedekkers te vliegen (stockbeeld-materiaal) Als er trouwens geen stockbeeldmateriaal wordt gebruikt, zijn sommige praktische effecten, met name de explosies, eigenlijk verrassend grootschalig en goed!

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

70. The Swap and How They Make It (1966) - IMDb

101 minuten

FTV

Punten: 101 x 2 = 202

Totaal: 5317 + 202 = 5519

https://assets.mubicdn.net/images/film/132631/image-w1280.jpg?1445969154

Nog maar eens eentje van Sarno. Zoals de titel het al aangeeft gaat het om partnerruil van getrouwde vrouwen die hun leven wat spannender willen maken. Dat het niet veel soeps was, had ik al na 15 minuten door. Daarom de snelheid wat hoger gezet want wat gezegd werd was toch niet heel interessant of belangrijk. Voor het verhaal of de karakters moet je het ook niet kijken noch voor de seks of het naakt want dat is veelal buiten beeld. Ach toch enkele leuke lingeriesetjes gezien.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

71. Cover Girl Killer (Film, 1959)

61 minuten

FTV

Punten: 61 x 2 = 122

Totaal: 5519 + 122 = 5641

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYTFjNzhjNDctNGU0Ny00YzQyLThhYzQtM2U5NDQ3Yjc0ZjU2XkEyXkFqcGdeQXVyMjIyNjE2NA@@._V1_.jpg

Films over seriemoordenaars waren dun bezaaid voordat Psycho uitkwam. Dat deze onbekend is gebleven zal wellicht komen omdat enerzijds de moorden buiten beeld gebeuren en anderzijds de dader al meteen bekend is. Het concept van een moordenaar die covergirls van een pin-up magazine viseert waarbij de slachtoffers in dezelfde schaarse kledij aan hun eind komen is op zich wel origineel te noemen. Helaas wordt er ondanks de korte speelduur teveel tijd gespendeerd aan onderzoek, ondervragingen en te weinig aan spannende scènes. Wel een leuke finale.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

85. At War with the Army (1950)

95 minuten (Plex)

FTV (190 punten)

Puntentotaal: 13970

Eigen rating: 2.5*

https://image.pbs.org/video-assets/sSSsp6S-asset-mezzanine-16x9-6BneiU0.jpg

Ik hoop dat latere Lewis/Martin films ietsje beter zijn want dit vond ik toch maar bijster teleurstellend.

Threeohthree

• 5557 messages
  • 2931 votes

38. The Gold Rush (Film, 1925) - Charles Chaplin

Bron: YouTube

72 minuten

FTV (144 punten)

Puntentotaal: 7669 + 144 = 7813

Eigen score: 2.5*

https://static01.nyt.com/images/2012/06/24/arts/24KEHR_SPAN/24KEHR-superJumbo.jpg?quality=75&auto=webp

Vermakelijke Chaplin met veel "Heart". Vooral de scenes in het huis steken er bovenuit. Rond die tijd zal het wederom hilarisch geweest zijn, maar goed, nu zo'n 100 jaar later is het nog steeds vrij effectief. Heb z'n beste film in Modern Times vermoedelijk dus al wel gezien, mar desalniettemin prima vermaak.

39. Rebecca (Film, 1940) - Alfred Hitchcock

Bron: YouTube

130 minuten

FTV (260 punten)

Puntentotaal: 7813 + 260 = 8073

Eigen score: 1*

https://i.guim.co.uk/img/static/sys-images/Music/Pix/pictures/2012/2/10/1328887126829/Laurence-Olivier-and-Joan-006.jpg?width=620&dpr=1&s=none

Tja, zo'n dik aangezette soundtrack ga ik doorgaans nogal slecht op en hier wordt letterlijk elke flippin scene voorzien van een overdreven te dik aangezette soundtrack. Zo komt alles ook enorm "overdreven" over, waardoor bepaalde irritaties nóg verder worden uitvergroot. Zo kon ik die babbelende jurk maar moeilijk uitstaan die maar continue de goedkeuring moest hebben (of het tegenovergestelde doen en dan 100x sorry zeggen), maar ook die vent begon me iets te co-dependant te worden. En dan nog die muziek, mijn hemel.

40. Tystnaden (Film, 1963) - Ingmar Bergman

Bron: Pindakaas

96 minuten

FTV (192 punten)

Puntentotaal: 8073 + 192 = 8265

Eigen score: 2*

https://www.filminstitutet.se/globalassets/2.-fa-kunskap-om-film/ta-del-av-filmsamlingarna/filmbilder/web-tystnaden_001---kopia.jpg?aimgsz=W1120

Bergman en ik zullen wel nooit hele grote vrienden worden. Nu kon ik Vargtimmen en Persona redelijk waarderen en ook hier zie ik wel wat potentie, maar overal "doen" zijn films mij heel weinig. Lees veel over de symboliek en dat ontgaat me veelal dus op zich niet heel gek. Verder vooral een vervelende relatie tussen 2 zussen wat in de eerste helft nog best boeiend was, maar in het tweede deel wordt het toch wat zeurderiger. Verder lees ik op IMDB nog veel reviews dat dit een ode zou moeten zijn aan stille films (hence ook de titel), ook dat ontgaat me, de laatste 30 minuten is er vrijwel non-stop dialoog. Zodoende kon ik het eerste stuk goed waarderen, daarna helaas wat minder.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

86. Cry of the Werewolf (1944)

63 minuten (Plex)

FTV (126 punten)

Puntentotaal: 14096

Eigen rating: 2*

https://cfm.yidio.com/images/movie/209473/backdrop-640x360.jpg

Wat een immens saaie film was me dit. Ik had elke 10 minuten wel last van zichzelf sluitende oogleden. Er zit werkelijk geen spanning in het geheel. Het acteren is werkelijk benedenmaats. En de transformaties zijn gewoonweg belachelijk. Trouwens. Ik vond dat de weerwolf er eerder uitzag als een Duitse Scheper dan een wolf. En er zitten toch een heleboel lachwekkende scènes in. Zoals het moment waarop Bob wordt aangevallen door de wolf. Vervolgens staat hij recht, veegt wat stof van zijn kostuum en zegt op een kalme toon "Yeah, I'm okay.". Hilarisch. Ook een film die ik snel zal vergeten!

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

39 The Young Lions (1958)

167 minuten

FTV (334 punten)

Puntentotaal: 6650

Eigen rating: 3,5*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZjZlNTIyODAtMDAxOC00ZTM1LTg1YzQtNTFkZTMxNjZjZTg0XkEyXkFqcGdeQXVyMzk3NTUwOQ@@._V1_.jpgDrie mannen; de Amerikanen Michael Whiteacre (Dean Martin) en de aardige Joodse vent Noah Ackerman (Montgomery Clift) en een Duitse skileraar Christian Diestl (Marlon Brando) gedurende de periode kort voor de Tweede Wereldoorlog tot aan het einde van deze oorlog. Deze mannen hadden misschien vrienden kunnen zijn...helaas, zal dat nooit zo zijn... De film gaat namelijk over ethische en morele kwesties waar mensen in oorlogstijd mee te maken krijgen.

De nadruk van deze film lig dan ook meer op de psychologische kanten van de oorlog, dan op de bloederige gruwelen ervan. Maar dat wil niet zeggen dat er geen actiescènes zijn...integendeel op goed getimede momenten zijn er een paar scènes met korte en harde gevechtshandelingen. Met zijn lengte van 167 minuten kan je in ieder geval niet spreken van geen karakterontwikkeling...maar door de verhaallijnen relatief kort te houden is het tempo nog aardig vlot.

https://filmfanatic.org/wp-content/uploads/2022/02/Young-Lions-Britt.png De cast bruist van filmbekendheden. Uiteraard publiekstrekker Marlon Brando met blond haar en Duits accent Daarnaast Dean Martin in zijn eerste serieuze filmrol, die met zijn ongedwongen acteren een mooi contrast vormt met die andere Methodacting -ster Clift. Lee Van Cleef is te zien. De Zwitserse acteur Maximilian Schell maakt hier zijn Amerikaanse filmdebuut. De drie hadden ook liefjes Martin had societyvriendin Barbara Rush, Clift trouwt met de lieftallige Hope Lange en Brando date wrokkige Liliane Montevecchi en heb oog voor de Zweedse opvallende verschijning May Britt. Wel een puntjes dat de film jonge leeuwen heet maar dat Brando, Clift en Martin met respectievelijk 34, 38 en 41 jaar dit niet waren!

Ook opvallend was dat deze zwart/wit film in het panoramische CinemaScope formaat werd gefilmd, iets wat een zeldzaamheid moet zijn. Het maken van de film duurde 2 jaar, veel scènes in Frankrijk (ook het concentratiekamp) en in Duitsland, zijn op locatie gefilmd en het resultaat is erg goed te noemen. Bijzonder want met zijn lange opbouw en veel laat afhangen van het werk van het acteertrio, had ik da niet verwacht. Echter is de film zijn kijktijd zeker waard.

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

20. Malcolm & Marie (Film, 2021)

106 minuten x2 (FTV) = 212

Puntentotaal: 3.493 punten

Eigen rating : 3,5*

https://epiloguers.com/wp-content/uploads/2021/02/malcolm-marie-wide-side-lay-1170x633.jpg

In het Jaar des Heren 2021 : Op 06/01/2021 bestormden fervente aanhangers van Donald Trump het Capitool in Washington DC. De relschoppers probeerden de formalisering van de verkiezingsoverwinning door verkozen president Joe Biden op gewelddadige wijze te blokkeren. De USA ontkwam ei zo na aan een staatsgreep. Vijf mensen werden gedood, veel gewonden onder wie 138 politieagenten. Vier agenten die tijdens de bestorming het Capitool beschermden, pleegden later zelfmoord.

De film Malcolm & Marie heeft een sobere set up. Een villa en twee personages. Meer is het niet en dan maak je het als filmmaker jezelf niet gemakkelijk. Maar 2021 was ook een Corona jaar en ik las achteraf dat deze film onder de beperkingen van de Covid pandemie viel. Maar deze ‘bubbel’ met het elegant paar Malcolm en Marie spat al na een goede 5 minuten uit elkaar wanneer de eerste ruzie valt. Waarom heeft Malcolm zijn geliefde Marie niet bedankt tijdens zijn acceptance speech ?

Krachtige, diepgaande dialogen die genadeloos een koppel fileren. Ik hield er wel van. Stijlvol gefilmd, knappe structuur met verschillende blokjes (die in een andere kamer afspelen) die een thema in hun relatie belichten en sterke karakter ontledingen waar hun achtergrond verweven zit in wat ze nu doen.

Maar het is ook een beetje een repliek (of verdediging) op film analyses. De recensent van dienst (een blonde vrouw hoe kan het ook anders) kent er niks van, authenticiteit is een woord dat je zeker moet vermijden tijdens een bespreking, acteurs zijn ijdel en onzeker, vooroordelen bij afro amerikaanse regisseurs/scenaristen zit nog steeds ingebakken en nooit fictie met realiteit proberen te verbinden. Regisseur Sam Levinson wind er geen doekjes om. Stop met de filmmakers te analyseren. Nu ging ik juist zeggen dat het mij een beetje ontgaat waarom men koos voor een zwart wit fotografie (van Marcell Rev) maar misschien moet ik gewoon de woorden van Malcolm gebruiken nl soms is er geen reden behalve dat de regisseur het zo wil ! Is genoteerd Meneer Levinson. Maar het antwoord waarom hij de actrice Zendaya voor een groot deel in ondergoed laat rondlopen, heb ik niet gevonden. Dan toch authenticiteit ?

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

26. Never Give a Sucker an Even Break (1941)

FTV / 71 minuten

2 x 71 =142 punten

Totaal challenge: 3273 punten

Waardering: 4*

https://2.bp.blogspot.com/-N8-jXI-hXUs/Ub-upJQ9mtI/AAAAAAAAcLE/1BZ6qCreUM4/s640/Screen+Shot+2013-06-16+at+8.35.03+PM.png

W.C. Fields probeert het script van zijn nieuwe film aan een studiobaas te slijten. Die heeft nog nooit zo'n waardeloos onzinnig script gezien. En dat is dan precies wat we hier allemaal te zien krijgen!! Daar zit nog een stukje voor en na. Begin is even met wat zangcapriolen van Gloria Jean en we eindigen met een grote achtervolging in slapstickstijl. Eén grote gestoorde chaos deze film.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

72. Anything for Money (1967) - IMDb

81 minuten

FTV naakt

Punten: 81 x 2 = 162

Totaal: 5641 + 162 = 5803

https://assets.mubicdn.net/images/film/132629/image-w1280.jpg?1445969150

Ik denk niet dat ik ooit een fan wordt van de films van Sarno, maar ik blijf volharden. Het is nu eenmaal een challenge. Lange opbouw waarbij een vrouw samen met haar man gaat inwonen bij haar tante en diens preutse huisgenote. Zij verveelt zich, heeft een verhouding met een jonge gast en dwingt haar echtgenoot om een affaire te beginnen met haar tante. Het is wel wat doorbijten maar de laatste 20 minuten met toch behoorlijk wat topless dames leveren een leuke pay-off op.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

73. That Kind of Girl (Film, 1963)

76 minuten

FTV

Punten: 76 x 2 = 152

Totaal: 5803 + 152 = 5955

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYjcyNWYzN2MtMGQxMC00MWU3LWFlM2ItZDhhZDRiYzUyN2Q5XkEyXkFqcGdeQXVyNTk5NzQ5Ng@@._V1_.jpg

Een van de meer interessante educatieve films over de gevaren van syfilis en gelukkig zonder al die lelijke beelden van de aandoeningen die een geïnfecteerde kan oplopen. Centraal staat een Oostenrijks au pair meisje die er verschillende verhoudingen op nahoudt met alle gevolgen van dien. Opvallend is de aanwezigheid van een scène waarbij ze bijna verkracht wordt door een van die vriendjes. Niet geweldig, wel degelijk.

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2198 votes

Frankrijk, begin jaren '60. Een aantal critici heeft genoeg van Hollywood en gaat een eigen filmstijl ontwikkelen: de nouvelle vague. De Franse cinema raakt in een stroomversnelling en in deze periode ontstaan er veel beroemde regisseurs en klassiekers. Ik hield het vandaag bij 3 films uit deze periode en zeker niet de minsten.

18. L'Année Dernière à Marienbad (1961)
https://www.archined.nl/content/uploads/2017/10/image_Marienbad-6.png

FTV? = Ja
# Minuten = 94 (IMDb)
Aanwezigheid van naakt of grafisch geweld? = Nee
Totaal aantal punten: 4278

Mijn 3e Resnais en m.i. de moeilijkst te doorgronden van alle 3. De eerste 5 minuten met een herhalende voice-over door de lege gangen, zalen en tuinen zet direct de toon. Vooral de eerste 45 minuten zit er heel weinig narratief en structuur in het verhaal, de 2e helft van de film valt alles meer in elkaar. De film is voor interpretatie vatbaar, maar m.i. gaat dit over verlangen, jaloezie en eenzaamheid waardoor realiteit en fictie vervagen. Heeft ook wel wat aspecten van Antonioni als je het mij vraagt. 3,5*

19. Cléo de 5 à 7 (1962)
https://image.tmdb.org/t/p/w780/lCyeC8ROOzrVBJX8HYl8ofAN9qR.jpg

FTV? = Ja
# Minuten = 90 (IMDb)
Totaal aantal punten: 4458

Één van de beroemdste regisseurs uit het tijdperk van de nouvelle vague. Een fijne film over de zich superieur wanende en tevens verwende Cleo die denkt dat ze ernstig ziek is en daarom op zoek gaat naar de zin van het leven. Ze ontmoet allemaal mensen en uiteindelijk heeft ze alleen met de laatste een klik, ook omdat hun toekomst allebei ongewis is. Zij krijgt bestraling, hij gaat naar Algerije. Zo vindt ze weer het 'zin' in het leven terug. Fijne filmervaring. Ook een ruime 3,5* hier.

20. Le Feu Follet (1963)
https://i.redd.it/will-the-wisp-le-feu-follet-v0-69rpi6t6ns0c1.png?width=640&format=png&auto=webp&s=f35f484ef28622688ab09210bea3ecfe529447b2

FTV? = Ja
# Minuten = 108 (IMDb)
Totaal aantal punten: 4674

Deze Le Feu Follet heeft qua verhaal wel wat raakvlakken met Cléo de 5 à 7 maar in tegenstelling tot die film staat hier het besluit van de hoofdpersoon al vast.. Hij zoekt zijn oude vrienden op maar de afstand tussen hem en zijn vroegere vrienden zijn te groot. De film eindigt zoals je hem verwacht, maar het gaat hier vooral om de route er naartoe. 4,0* voor mijn 2e Malle. Malle en ik liggen elkaar wel.

robertinho

• 1512 messages
  • 2935 votes

stephan-0115 wrote:

FTV? = Ja
# Minuten = 108 (IMDb)
Totaal aantal punten: 4674

Deze Le Feu Follet heeft qua verhaal wel wat raakvlakken met Cléo de 5 à 7 maar in tegenstelling tot die film staat hier het besluit van de hoofdpersoon al vast.. Hij zoekt zijn oude vrienden op maar de afstand tussen hem en zijn vroegere vrienden zijn te groot. De film eindigt zoals je hem verwacht, maar het gaat hier vooral om de route er naartoe. 4,0* voor mijn 2e Malle. Malle en ik liggen elkaar wel.

Welke Malle zag je nog meer? Ben hem een paar jaar geleden tegengekomen op Mubi en was gelijk fan. Le Feu Follet zag ik een aantal weken geleden voor deze challenge. Zwaar, maar mooi.

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

21. Day of the Outlaw (Film, 1959)

92 minuten (RW)

Puntentotaal: 3.585 punten

Eigen rating : 3*

https://starkholborn.com/wp-content/uploads/2020/03/Day-of-the-Outlaw-western.png

In het Jaar des Heren 1959 : Op 03/02/59 kwamen Ritchie Valens, Buddy Holly en DJ The Big Bopper om bij een vliegtuigongeluk. Ze kwamen terug van een optreden in Clear Lake, Iowa en vlogen naar Fargo, North Dakota. Het toestel belandde echter in een sneeuwstorm en stortte neer. RV en BD waren nog zeer jong (respectievelijk 17 ! en 22 jaar) en stonden nog maar aan het begin van een succesvolle carrière. Die dag ging de geschiedenis in als 'The day the music died'. Jaren later bracht de zanger Don McLean hulde aan de overleden rockgrootheden met zijn nummer American pie.

Een tijdje geleden riep ik hier dat er nog maar weinig westerns vermeld waren maar gelukkig heeft Collins het gat deels gevuld. Zo kwam het dat één van zijn besproken films Day of the outlaw mij in eensklaps naar mijn studententijd katapulteerde waar ik samen met studie genoten op een koude grijze februari ochtend op een versleten sofa en met lauwe koffie en roltabak naar de film keek op VHS video. Wat ik mij nog herinner (behalve die dichte tabakswalm) was dat de film perfect aansloot met de weersomstandigheden buiten. Koud. Kil. Triest.

Veel is er nog niet veranderd. Day of the outlaw heeft nog steeds diezelfde vibe. Spanning wordt opgebouwd door conflicten tussen Ryan en de pionier (waarin de vrouw van de man ook nog het liefje van Ryan is geweest), tussen Ryan en de bende, tussen de bendeleider en zijn troepen. Geen zwart wit personages in een zwart wit film (nu ik dit lees, inderdaad een zeer rare zin) waarin doem, noodlot en verraad in elke scene om de hoek loeren. Het is pas als de bende met Ryan door de sneeuw trekt (behalve die magistrale scene waar de bendeleden ruw dansen met de vrouwen) dat de film hoge toppen scheert. De zwart wit fotografie van Russel Harlan legt het verblindend wit bloot op hun destructieve tocht. Sommigen markeerden deze film als inspiratie voor The revenant wegens het vechten tegen de natuurelementen dat hier in de derde act nadrukkelijk op de voorgrond komt.

Day of the outlaw is goed maar kon mij niet overtuigen om een betere quotering te geven. Het bouwt iets te veel op psychologische spanning dat maar op het einde wordt ingelost waardoor de eerste helft te veel als introductie wordt verteld. Nog dit : Day the outlaw died was misschien een betere titel geweest.

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2198 votes

robertinho wrote:

(quote)

Welke Malle zag je nog meer? Ben hem een paar jaar geleden tegengekomen op Mubi en was gelijk fan. Le Feu Follet zag ik een aantal weken geleden voor deze challenge. Zwaar, maar mooi.

Ascenseur pour l'Échafaud (1958) zag ik een paar maanden terug. Lijkt absoluut niet op Le Feu Follet maar is wel een waanzinnig goede noir.

robertinho

• 1512 messages
  • 2935 votes

stephan-0115 wrote:

(quote)

Ascenseur pour l'Échafaud (1958) zag ik een paar maanden terug. Lijkt absoluut niet op Le Feu Follet maar is wel een waanzinnig goede noir.

Ah, die heb ik nog niet gezien. Ik vind eigenlijk vrijwel al zijn films een compleet ander gevoel hebben, of het nou Murmur of the Heart, God's Country of Black Moon is. Gek genoeg vind ik zijn meest bekende (My dinner with Andre) dan weer helemaal niks.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

87. Hobson's Choice (1954)

107 minuten (Plex)

FTV (214 punten)

Puntentotaal: 14310

Eigen rating: 3.5*

https://obscurehollywood.net/art/Hobsons-Choice-1954.jpg

Ongelofelijk leuke film. Ook al ziet het er allemaal zo ouderwets uit, toch vond ik dit een enorm boeiend relaas met verschillende gniffelmomenten. Vooral John Mills vond ik een kleurrijk figuur die evolueert van een vreselijk onderdanige nitwit zonder educatie naar een zelfverzekerd persoontje. En als je goed oplet herken je de vrouw van Basil uit Fawlty Towers

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

11. Die Russen Kommen (1971)

92 minuten (FTV)

Puntentotaal: 1478 + 184 = 1662 punten

Eigen score: 3.0*

https://eastgermancinema.files.wordpress.com/2017/05/russians-jackinthebox1.jpg?w=NaN&h=

https://eastgermancinema.files.wordpress.com/2017/05/russians3.jpg?w=NaN&h=

Wonder boven wonder heb ik toch nog een zwart-wit film gekeken

Hoewel "Die Russen Kommen" zeker geen hoogstaande film is die echt weet te boeien, vond ik het ook geen slechte film die zich afspeelt in de laatste maanden (van maart t/m mei) van de Tweede Wereldoorlog in Duitsland. Zeker voor Tweede Wereldoorlog liefhebbers is dit misschien nog een aanrader.

Wie er eventueel meer over wil weten kan mijn recensie lezen bij die film, die ook pas twee stemmen / recensies heeft.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

74. The Farmerette (Short 1932) - IMDb

6 minuten

FTV

Punten: 6 x 2 = 12

Totaal: 5955 + 12 = 5967

https://animationreview.files.wordpress.com/2016/11/the-farmerette-c2a9-van-beuren.jpg

Eigenlijk toevallig tegengekomen toen ik naar een music clip op zoek was op youtube. De song gebruikte een cartoon van de Van Beuren company waarin een flapper cat (duidelijk geïnspireerd op Betty Boop van Max Fleisher) leven brengt in een boerderij waar de dieren moeten aangespoord worden om aan het werk te gaan. De tekenstijl en animaties lijkt echt veel op de allereerste Mickey Mouse filmpjes van Disney, nog heel rudimentair waarbij de beelden balanceren tussen grappig en creepy. Persoonlijk hou ik er wel van en ik ga zeker meer van die filmpjes bekijken van deze vergeten maatschappij.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

75. My Body Hungers (Film, 1967)

76 minuten

FTV naakt

Punten: 76 x 2 = 152

Totaal: 5967 + 152 = 6119

https://images.mubicdn.net/images/film/132621/cache-117270-1445969141/image-w1280.jpg?size=800x

Sarno doet een poging om een murder mystery te combineren met sexplotatie. Aan de ene kant is het tof dat hij eens iets anders probeert, maar echt geslaagd vond ik het toch niet. Je ziet duidelijk dat hij geen idee heeft hoe hij het crime gedeelte moet aanpakken. Marcia die gaat werken als hostess in een nachtclub waar haar zus eerder had gewerkt en onder mysterieuze omstandigheden om het leven is gekomen. Ze doet het dus enkel om er achter te komen wie haar zus heeft vermoord. Er zijn geen seksscènes wel wat erotiek waaronder een massage en topless dansjes. Het crime gedeelte is saai vooral gesprekken die Marcia heeft met klanten (waaronder ook de politie inspecteurs die de moord willen oplossen). Zo zijn er een aantal rode haringen en een moordaanslag giallo stijl (zwarte handschoenen)l op Marcia die wel heel knullig overkomt. De moordenaar is uiteindelijk wel een verrassing maar het houdt weinig steek. Voor mij hoeft er geen grondige analyse omtrent de psyche en het motief van de moordenaar a la Psycho te zijn. Maar als je nauwelijks tijd steekt in karakterontwikkeling en de relaties tussen de personages oppervlakkig blijft, doe dan misschien wat meer inspanning om ergens anders uit te blinken hetzij op het vlak van erotiek of wat spanning zoals een moord- of moordpoging scène in een giallo. Origineel was wel het moordwapen: een jaretellengordel.

Threeohthree

• 5557 messages
  • 2931 votes

41. Double Indemnity (Film, 1944) - Billy Wilder

107 minuten

FTV (214 punten)

Puntentotaal: 8265 + 214 = 8479

Eigen score: 0,5*

https://s3.amazonaws.com/static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/great-movie-double-indemnity-1944/EB19981220REVIEWS08401010313AR.jpg

Ace in the Hole beloofde nog wel wat, maar dit is weer Billy Wilder zoals ik hem ken. Of naja, eerlijk gezegd trok ik dit nog minder dan al z'n andere werk bij elkaar. Ja, dit is misschien wel de moeilijkste film die ik ooit uit hebben moeten zitten. Meestal kan ik de eerste 45 minuten nog wel doorkomen maar hier was ik na 10 minuten eigenlijk al wel klaar. Billy kreeg betaald per woord denk, want het is een vrij vermoeiende praatfilm waar geen moment rust te vinden valt. Dan nog ff een extreem bombastische soundtrack eronder en je kan mij opvegen. Hoe men vrouwen afbeeld in deze periode trek ik ook maar moeilijk, maar goed komt natuurlijk ook door de overacting. Dacht dat ik klaar was met Billy, maar moet Witness for the Prosecution dus helaas nog zien deze challenge. Volgende week misschien.

42. Coffee and Cigarettes (Film, 2003) - Jim Jarmusch

95 minuten

FTV (190 punten)

Puntentotaal: 8479 + 190 = 8669

Eigen score: 2*

https://s3.amazonaws.com/static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/coffee-and-cigarettes-2004/EB20040528REVIEWS405280302AR.jpg

Alfred Molina en Steve Coogan hun sketch eigenlijk nog het mooiste denk ik, of naja die met Buscemi was ook wel leuk. Verder ook niet slecht, enkel wat saaiig, paar mensen die kletsen over koffie en sigaretten. Dat is nu natuurlijk het hele punt, en soms best leuke stukjes zoals die met RZA en Bill Murray geloof ik waar er nog een kritische noot te vinden valt. Overal dus best oké, maar schiet qua editing en camerawerk o.a. wel wat te kort om er echt iets leuks van te maken.

43. Le Trou (Film, 1960) - Jacques Becker

132 minuten

FTV (264 punten)

Puntentotaal: 264 + 8669 = 8933

Eigen score: 3.5*

https://www.rabbit-reviews.com/wp-content/uploads/2021/02/Le-Trou-1960-Movie-Screenshot-4.jpg

Dat is het betere werk. Had hier eigenlijk ook helemaal niets van verwacht maar boeiend vanaf de eerste minuut. Verder errug leuk hun ontsnappingsplan te volgen, paar leuke personages maar vooral de continue spanning van gaat dit wel goed blijft tot het laatste moment erg knap gedaan.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

76. Once Upon a Knight (1961) - IMDb

72 minuten

FTV naakt

Punten: 72 x 2 = 144

Totaal: 6119 + 144 = 6263

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNzJmNzQ4MDktYWJlYi00MzJkLWE0ZDYtYzNlZDJhN2UyYTgzXkEyXkFqcGdeQXVyMDQ2OTQ5MA@@._V1_.jpg

Dit is gewoon een cutie nudie uit de oude doos. Best wel vreemd want meestal zijn dit soort films in kleur gefilmd. Grappig toch dat in deze nudies veel vaker en meer bloot te zien is dan in de vroege exploitatiefilms die toch enkele jaren later uitkwamen) waarin wel seks voorkwam. Het verhaal is onnozel waarbij een jonge man een schilderij vaneen naakte vrouw moet zien te pakken te krijgen. Hij heeft wel een probleem dat hij allergisch is aan naakte vrouwen, dan begint hij plots heel hard te niezen. Uiteraard komt hij voortdurend in situaties terecht waarbij hij getuige is van een vrouw die om een of andere reden de borsten ontbloot of per ongeluk haar topje verliest. Het leek wel op een van de oude nudies van Russ Meyer zoals The Immoral Mr Teas. Once Upon a Knight vond ik persoonlijk toch wat grappiger. Er zijn niet zoveel dialogen, het verhaal wordt verteld via een voice over, een gebruikelijk techniek in die tijd voor dit type van films.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

20. Remember the Night (1940)

FTV - 188

Puntentotaal: 3740 + 188 = 3928

Mijn waardering: 2*

http://www.dvdbeaver.com/23/remember_the_night_blu-ray_/920_cropped__subs_01_remember_the_night_blu-ray__blu-ray__blu-ray_.jpg

Remembet the Night is een opgewekte film en een kerstfilm. Er is een onaannemelijke aanleiding voor een liefdesgeschiedenis die voor de rest wel aannemelijk verloopt. Uiteraard wel overgoten met weeïge kerstsentimenten die nu eenmaal bij een dergelijke romantische kerstfilm horen. Uiteraard bevat de verhaallijn een paar hobbels, zijn er wat grappige situaties en hebben de personages aan het eind van de film een wijze les geleerd.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

21. The Blue Gardenia (1953)

FTV - 176

Puntentotaal: 3928 + 176 = 4104

Mijn waardering: 3*

http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReview/bluegardenia/4.jpg

The Blue Gardenia is ondanks de vleugjes luchtigheid meestentijds een spannende en sfeervolle thriller die helaas door de studio werd opgezadeld met een ongeloofwaardig einde dat geheel contrasteert met de dreigende en beklemmende sfeer die de film zo effectief weet op te roepen. Het lullige einde van de film zou heel goed in een willekeurige romantische komedie passen en ontgoochelde mij behoorlijk. Nee, dat einde is bepaald geen lekkere kers op de taart.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

22. Forty Guns (1957)

FTV - 158

Puntentotaal: 4104 + 158 = 4262

Mijn waardering: 3.5*

http://www.dvdbeaver.com/201/forty_guns_blu-ray_/large/large_08_forty_guns_criterion_blu-ray.jpg

Samuel Fuller maakt een western die de clichés van het genre met grofmazige humor persifleert. Dat doet hij door de personages in onzekerheid en in donkere atmosferen te plaatsen. Hoedanigheden waarin zelfs de stoerste mannen zich als zielige knaapjes gaan gedragen. De prachtige film noir-stilering weet die sferen goed te visualiseren. Fuller kon met zijn Forty Guns lekker te keer gaan tegen de oudbakken principes van de western. Eén ding werd hem echter niet toegestaan. Van het obligate happy end moest ie afblijven.

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

22. The Navigator (Film, 1924)

59 minuten x2 (FTV) = 118

Puntentotaal: 3.703 punten

Eigen rating : 3*

https://www.awn.com/sites/default/files/styles/original/public/image/attached/1018605-thenavigator.jpg?itok=vSyYBSrc

In het Jaar des Heren 1924 : Op 23/4/24 werd het British Empire Exhibition geopend. Dit was een soort van wereldtentoonstelling die in het Wembley Park van London werd gehouden. Met veel pracht en praal werd de glorie van het Britse bestuur gevierd. Op dit toen al gigantisch oppervlakte was er te zien oa Queen Mary’s poppenhuis (met een piano en toiletten met sas) en een levensgrote sculptuur van the Prince Of Wales in boter. Plasticine werd er voor de eerste keer gebruikt. Ook een treinspoor en treinstation werd gebouwd met de benaming 'Never-Stop-Railway'. Wembley park werd het eerste internationaal erkende domein. Echter, alle deelnemers waren onderdeel van het Britse Rijk en daarom heeft het Bureau International des Expositions dit dan ook achteraf niet als wereldtentoonstelling erkend.

Mijn tweede Buster Keaton in deze B/W challenge en alweer graag gezien doch minder niveau vind ik dan The general en vooral Sherlock Jr. Het is vooral een geometrische tour de force die de rode draad vormt. In een gigantisch cruise schip belanden Keaton en zijn meisje er alleen en wanneer ze proberen elkaar te vinden in dit labyrint van trappen, hallen, zalen, ruimtes is het beste van de film. Er is ook een een zeer hoog technologische grap wanneer Keaton zich zeer creatief toont om een ontbijt te serveren. Maar het laatste deel met de kannibalen is echter maar middelmatig. Mooie onderwaterscenes, ladders die voorbij suizen en kanonnen die Keaton maar niet kan ontlopen. Of het te land, ter zee of in de lucht is : Buster Keaton rules.

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

40. 08/15 (1954)

95 minuten

FTV (190 punten)

Puntentotaal: 6840

Eigen rating: 1,5*

https://i.ebayimg.com/images/g/y80AAOxyqUpQ7wu3/s-l1200.jpg

'Befehl ist Befehl'.

De Duitse uitdrukking 08/15 verwijst naar een Duits machinegeweer uit de Eerste Wereldoorlog. Soldaten moesten met de “MG 08/15” steeds de zelfde oefeningen doorlopen. Wat natuurlijk een saaie routine was. Later werden de wapens in de loopgraven van steeds slechtere kwaliteit en werd de uitdrukking ook gebruikt voor verouderd of slecht materiaal.

Deze filmtitel impliceert dat de soldaten onopvallende "alledaagse") personages waren. Maar laat die titel nu ook uitermate geschikt zijn voor dit vreselijk verouderde en middelmatig toneelstuk. In de film zie je het Duitse kazerneleven in de periode in vlak voor de tweede wereldoorlog. De oefeningen en de capriolen van soldaten en officieren

Kanonnier Vierbein krijgt het zwaar te verduren door de harde oefeningen en pesterijen. Dit wordt nog erger als hij van Hauptwachtmeister Schulz een taak krijgt en die zijn vrouw, Lore, met hem begint te flirten. Als Vierbein munitie op een schietbaan steelt, besluit Gefreiter Asch, er iets aan te doen omdat zijn zus, een echte Bund Deutscher Mädel, verliefd is op zijn kameraad .

Het is het eerste deel uit de 15-08-trilogie en blijkbaar waren deze films razend populair in het Duitsland van de jaren 1950. Maar meer dan een stel sketches achter elkaar plaatsen waarin typisch Duitse onnozele humor met een stel hansworsten wordt afgewisseld met romantiek en kazernebeslommeringen, lijkt het niet te doen. Tja kortom pseudo-kritisch, statische en eigenlijk gewoon dodelijk vervelend.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.