• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.914 votes
Profile

Movie world challenge

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Woland wrote:

Best de moeite waard.

In huize Milton is de grote nalatenschap van deze film dat we tot op de dag van vandaag over Tsotsi's spreken in plaats van tosti's. Iedere maand is het wel eens tijd voor een paar lekkere Tsotsi's!

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

4. De Helaasheid der Dingen (Film, 2009) - MovieMeter.nl

https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/uC1DElMFoTyypRBcuTMXTuHcP80.jpg

FTV: Ja

Categorie: 1.1 België

Categorie compleet: -

3 punten, totaal 12 punten

3,5*

5. Hytti Nro 6 (Film, 2021) - MovieMeter.nl

https://images.mubicdn.net/images/film/307313/cache-683961-1622989701/image-w1280.jpg?size=800x

Categorie: 1.2 Finland

3 punten, totaal 15 punten

4*

Eerste voltreffer van deze challenge. Fantastische en sfeervolle film. Niet voor mensen die niet van trage films houden in winterse omstandigheden.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

13. Kynodontas (2009)
FTV : Ja
Categorie : 1.10 - Griekenland
Categorie compleet : 8
3 punten, totaal 39 punten
Eigen rating : 2*

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1200/1*N8nhM2KtLn34WvPr6DdBgA.jpeg

Grote lamp Film.

Ik hou wel van absurditeiten en bizarre toestanden, maar dit was wel al te bizar. Blijkbaar zou het ook komisch moeten overkomen. Maar verder dan het geroep op "Bruce", dat de zoon twee zombies heeft gevonden in het gras en dat de moeder zwanger zou zijn van een tweeling en een hond, was er niet veel om mij zelfs maar aan het glimlachen te krijgen. Dat de 3 kinderen zo vreselijk geschift overkwamen, kan ik nog begrijpen. Dat was meer door onwetendheid, het aanleren van onzinnigheden en begrippen een andere context geven. Maar waarom de beide ouders eigenlijk ook een krankzinnig gedrag vertoonden, bleef voor mij een compleet raadsel. Tja, 't is natuurlijk een art-house film. Hoe vager en hoe meer vragen onbeantwoord blijven, des te beter de film. Om eerlijk te zijn vond ik het pas interessant worden op het moment dat de oudste dochter het absurde gezinsleven wist te ontvluchten. Metaforisch ongetwijfeld en zonder moeite te interpreteren als iemand die met haar familie breekt. In het normale leven zou zo iemand met slaande deuren het huis verlaten en op haar eigen gaan wonen. Zij slaat zichzelf een tand uit en kruipt in de koffer van papa's auto (want dat is het enige waarmee je de buitenwereld kunt betreden). Dat was dan de laatste 5 minuten! En shockerende situaties creëren louter en alleen om te shockeren, is ook iets dat niet aan mij besteed is Grieks drama.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

14. Ma Vie de Courgette (2016)

Categorie : 1.11 - Zwitserland

Categorie compleet : 8

3 punten, totaal 42 punten

Eigen rating : 4*

https://cinemagazine.nl/wp-content/uploads/mijn_naam_is_courgette.jpg

"Pfffft, een stop-motion filmpje". Dat is het eerste wat in me opkwam. Maar wat een sympathieke, hartverwarmende feel-good animatiefilm was me dit. Een film over weesjes en hun lotgevallen in het weeshuis. Heel herkenbare situaties en menselijke reacties. En ook al ziet het er een film uit voor de kleintjes onder ons, toch bevat het een deel volwassen onderwerpen (alcholisme, zelfmoord,...). En ook al voel je aan je dikke teen dat het een tranentrekker van jewelste zou kunnen zijn, weet het dit toch te vermijden door er een humoristische richting aan te geven op tijd en stond. Zou ik beslissen om toch een lijst door te sturen voor de Top-1000 over dit en 2 jaar, dan zou deze geheid erin staan

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

9. The Physician (2013)

Categorie: 1.5 Duitsland

Categorie compleet: 0

3 punten, totaal 27 punten

Bron: potje Pindakaas

Waardering: 3,5*

https://noahgordon.com/wp-content/uploads/2018/09/10.jpg De Oude-Grieken en de Romeinen kende al vergevorderde geneeskunde. In de middeleeuwen verdween echter veel van die kennis weer (na de val van het Romeinse Rijk) door de opkomst van het christendom. Aan de andere kant van de wereld, in het Perzische beleefde de islamitische beschaving een gouden tijdperk. Vele moslimartsen droegen sterk bij aan de ontwikkeling van de geneeskunst. Totdat religieuze islamitische orthodoxie dit weer teniet deed. Op die scheidslijn waarin intellectuele vooruitgang wordt geconfronteerd met de verstikkende invloed van wereldreligies, speelt dit stevig historisch epos.

Een enorm fascinerend verhaal, die de eenvoudige Engelse jongen Robert Cole ( Tom Payne) volgt; vanaf de dag dat zijn moeder overleed aan "zijziekte" (blindedarmontsteking) via een rondreizende chirurg-barbier (gespeeld door Stellan Skarsgård) die hem opvoedt in dit twijfelachtige vakgebied naar Isfahan in Perzië, waar de grote medicus-geleerde Ibn Sina ook bekend als Avicenna (Ben Kingsley) de meest vooraanstaande medische school ter wereld leidt. de enige manier om toegelaten te worden, is om zich voor te doen als Jood.

Bijzonder is ook dat het boek (van een trilogie) van de Amerikaanse auteur Noah Gordon in de Verenigde Staten nooit echt een bestseller is geweest en daarom er geen filmmaatschappij uit de VS was die dit verfilmde. Nee dit is een Hollywoodachtige film met hoge productiewaarde uit Duitsland. (wel in het Engels is opgenomen) Deze filmversie, werd geregisseerd door Philipp Stölzl (die voor Rammstein en Madonna: videoclips (American Pie)

en de nazi-bergklimfilm North Face maakte ) De film ziet er geweldig uit en met meer dan twee uur voelt het nooit gehaast. De film werd later ook uitgezonden als tweedelige miniserie die 30 minuten langer was. Deze film was ondanks zijn lengte zeker de moeite waard!

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

10. The Fisherman's Diary (2020)

Categorie: 4.2 Kameroen

3 punten, totaal 30 punten

Bron: Netflix

Waardering: 3*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BODAyOTI0YzgtYWI1My00OTcyLTgxZmItMTA1NDdiNDg0N2Q5XkEyXkFqcGdeQXVyMzExODEzNDA@._V1_.jpg Toegang tot onderwijs voor vrouwen en meisjes is niet een vanzelfsprekendheid in veel landen Diepgewortelde culturele normen en waarden of religieuze overtuiging maken het bijna onmogelijk. Zo ook in deze Kameroense film waarin de twaalfjarige Ekah (Faith Fidel) droomt om naar school te gaan, maar in het conservatieve vissersdorpje waar zij samen met haar vader Solomon (Kang Quintus) woont, is scholing voor vrouwen absoluut uit den boze. Als ze het verhaal hoort van Nobelprijswinnaar Malala Yousafzai, wordt Ekah zelfs nog vastberadener. Geen echt gezellige film maar het raakt de juiste snaren. Van vroege vreugde over de geweldige vader-dochterrelatie naar frustratie in het midden, hartzeer en wanhoop meer naar het einde en afsluitend met hoop en opluchting. Voor een film uit Kameroen is het best goed maar er zijn wel continuïteitsfouten en het acteerwerk is een beetje stroef soap-kwaliteit. Behalve de jonge Fidel die levert een indrukwekkende acteerprestatie. De film bezit ruwe randjes, is erg lang maar krachtig genoeg om een goede indruk te maken!

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

2. Cea Mai Fericita Fata din Lume (2009)

FTV: JA

Categorie: 1.2 - Roemenië

3 punten, totaal 6 punten

http://1.bp.blogspot.com/_qJQQ6GDNiIU/S_mTIXNMUEI/AAAAAAAACAo/HmQGKrEF2k0/s1600/Happiest+Girl+in+the+World.jpg

Een sarcastische Roemeense coming-of-age film die geheel tegengesteld is aan de talloze Amerikaanse soortgenoten uit het genre die de jongvolwassene weliswaar met wat tegenslag opzadelen maar die hem daarna heel zoetsappig de wereld der volwassenen binnenloodsen. In Roemenië gaat dat allemaal iets anders. Het is duidelijk dat de maker geen sociale kitsch wil afleveren. Hij wil een maatschappijkritisch verhaal vertellen over de valsheid die bij mensen de kop opsteekt als materialisme in het spel is. Gelukkig gebruikt hij daar af en toe wat humor bij.

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

11. Glasshouse (2021)

Categorie: 4.3 Zuid-Afrika

3 punten, totaal 33 punten

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhPqK90lsH7m3H20NEz6SPiiv7-7-rIQeMIK969F3aMyjIJ9cmTPpsFFOlEcNFXgdqFS65rS1m0JHY07H2D-iWO4WscGVCFzC73Fa0QEayZZMfF-pn5kZf-TU8cmaFdrbqnJMH03ekf8GBRz8-r-712eSa7IqISOQ0vQIbVA-RBVi21gZ2WNA/s1536/8802923E-B684-45CF-A4B1-1728E3790A9B.jpeg Een gezin van een moeder, drie dochters en een zoon, met als toevluchtsoord een glazen huis, ver weg van anderen, overleeft The Shred, een gifstof in de lucht dat de herinnering uitwist. Totdat een vreemdeling verschijnt en hun veilige manier van leven bedreigt. Kortom de post-apocalyptische horrorversie van de "The Beguiled" (1971 en 2017) Ik kan me niet voorstellen dat iemand niet aan die film zal denken.

Het voelt ook bijna aan als een Victoriaans historische film. Doordat de film prachtig is vormgegeven met decorontwerpen en dochters die sensueel rondlopen in witte luchtige schouder-ontblote outfits die rechtstreeks uit de periode lijken te komen. Wat de intensiteit nog verder vergroot, zijn de sterke prestaties en schoonheid van de dames. Met name Jessica Alexander (Bee) en Anja Taljard (Evie) creëren een intense rivaliteit tussen de twee verschillende denkwijzen van de harde realiteit. Ondanks dat de setting vertrouwd is, is het door de uitvoeringen, kostuums, decorontwerp en laatste schokkende onthulling moeilijk om niet door te worden meegesleept. Daarom een half puntje meer!

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

15. Lola (2022)

Categorie : 1.12 - Ierland

Categorie compleet : 1/8

3 punten, totaal 45 punten

Eigen rating : 2.5*

https://projectedfigures.com/wp-content/uploads/2022/08/LOLA.png

Twee zussen knutselen een machine in elkaar waarmee ze uitzendingen van de toekomst kunnen bekijken. Mogelijkheden zat dus. Uitslagen van wedstrijden en loterijen zorgen voor het nodige geld. Muziek uit de toekomst kunnen ze bekijken (o.a. een clip van David Bowie) en gebruiken ze toekomstige songs om iedereen te verbazen op feestjes. En als WWII uitbreekt, kunnen ze de inlichtingendienst van het Britse leger voorspellingen doorgeven zodanig dat men bepaalde situaties kan counteren. Totdat er iets fout loopt, en ineens de wereldgeschiedenis (en voornamelijk de toestand in de U.K) een andere draai krijgt. Tja, leuk concept. De uitvoering daarentegen vond ik maar middelmatig. De gehele film lijkt op een 8mm filmpje uit de jaren 40 dat al aardig stof heeft liggen te vergaren en beschadigingen heeft opgelopen. Kortom, zwabberende beelden vol onscherpe momenten, strepen en spikkels. Een found-footage tape uit de jaren stilletjes. Er werd zelfs een soort "Forrest Gump"-truckje toegepast op een bepaald moment. Het kon me maar miniem boeien deze film.

PS. Voila! Europa afgewerkt. En nu gaan we de Zuid-Amerikaanse toer op

PS2. Oei. Fisico. Behoort Ierland tot het Verenigd Koninkrijk? Dat heb ik helemaal over het hoofd gezien en ben van de veronderstelling uitgegaan dat het een apart Europees land was. Indien het tot de U.K. behoort, dan geldt deze bijdrage niet

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Ierland is een apart land, dus prima zo

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

12. Zerkalo (1975)

Categorie: 5.1 Sovjet-Unie

3 punten, totaal 36 punten

Waardering: 2*

https://criterion-production.s3.amazonaws.com/PIedNoSdHtbtBN3LE32nXprKdXIFO1.jpg

Blijkbaar een autobiografische film waarin de filmmaker terugblikt op zijn jeugd in de jaren dertig, de oorlogsjaren en de jaren zestig, zeventig. Alles wat je ziet in de film had enige betekenis in het leven van Tarkovsky. Tja voor de maker leuk... mijmeren over vroeger en nostalgische herinnering maar mij als kijker boeit het totaal niet. Al heel gauw keek ik ongeïnteresseerd naar al die verschillende niet-chronologisce tijdlijnen. In een willekeurige volgorde worden kindsoldaten in opleiding, een oude bos-hut, vrouwen in een drukkerij, Russische oorlogsfoto's, gesprekken tussen mensen en een voortdurend rouwende moeder getoond, soms afgewisseld door diverse archiefbeelden van politiek-historische gebeurtenissen. Meerdere van die scènes waren ook voorzien van een voice-over die gedichten voorlas. Soms was er een leuk visueel beeld te ontdekken maar de ongeveer 100 minuten duurde een eeuwigheid. Deze filmische poëzie zal best artistiek verantwoord zijn maar daar heb ik vermoedelijk de hersencapaciteit niet voor want ik ervaarde alleen verveling Menigmaal las ik dat je de film meerdere keren moet bekijken maar ik weet niet wat er moet gebeuren om ervoor te zorgen dat ik dit nog een keer wil zien.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

3. Virus Tropical (2017)

Categorie: 2.1 - Colombia

3 punten, totaal 9 punten

https://1.bp.blogspot.com/-Pr7fkj8E3h4/Wv7tkmolEnI/AAAAAAAAVMw/uDPrQ_JKUhIGZ_kTln8YhkUgFpPi14BsgCLcBGAs/s640/critica-pelicula-virus-tropical-santiago-caicedo-2.jpg

De eerste indruk van Virus Tropical is niet per se positief. De film ziet er op het eerste gezicht uit als een kinderfilm. Alsof de animaties door kinderen zjn getekend. Perspectieven kloppen niet. Proporties kloppen niet. De figuurtjes zijn wat vormeloos. De achtergronden simpel. En dat alles ook nog eens heel confronterend gepresenteerd in priemend zwart-wit. Nee, Virus Tropical maakt geen goede eerste indruk.

De tweede indruk is positiever. Hoewel het uiterlijk van de film misschien kinderlijk is, slaat dat niet op het inhoudelijke aspect. De film begint met een seksscène. Ook drugs, geweld, mobbing en geldnood komen voorbij. Bepaald geen kinderachtige thema’s. Het gezin dat in deze film centraal staat kun je bovendien als disfunctioneel betitelen. Het is geen kinderachtige setting waarin de personages vertoeven. De eerste indruk is absoluut bedrieglijk.

De harkerige tekenstijl blijft lelijk maar iriteerde steeds minder. Virus Tropical ontwikkelt zich uiteindelijk tot een prima coming-of-age drama.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

4. Mondays: See You 'This' Week! (2022)

Categorie: 3.1 - Japan

3 punten, totaal 12 punten

Waardering: 3.5*

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjQQ6_E64eNHugJT3ASHhV8liG52zUlsS5KS5lzbSXNTrIvfjDhG2Ljl2ZIcgfetMaZYuEaMh-MsQiiHGDYY5mcXs4lB-QfB7hJ9aZ2kaRJQPE5VRL4syi3s8wWW_KCbYItXKt2u_Snv-4gnxddiLvMRH8EZ4mcpLDNzbkc84EOsF-sD98FbEfC/s748/Mondays2.jpg

Het ietwat humoristische begin lijkt het begin te zijn van een luchtige film waarin een groep mensen vast zit in een tijdlus. Dat klopt echter maar ten dele. De film behoudt zijn luchtige momentjes, maar brengt in het verloop steeds meer emotionele diepte in de handeling en in sommige van de personages aan. Een goede keuze. Op die manier glijdt de film niet af naar een vlakke en flauwe herhaling van zetten, maar blijft intrigeren. Een kleine film zonder grootse sensationele effecten. De focus ligt op de personages en de dialogen. Mondays: See You This Week! is een geinig en origineel werkje.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

Fisico wrote:

Ierland is een apart land, dus prima zo

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

Ik zal zeer binnenkort mee gaan rollen, zodat het een beetje samenvalt met de horror challenge. Wie weet pak ik wat mee op BUT film festival.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

16. Cidade dos Homens (2007)

Categorie : 2.1 - Brazilië

3 punten, totaal 48 punten

Eigen rating : 3.5*

https://1.bp.blogspot.com/-9DkGUVRbU7o/Wtdz3sv7_2I/AAAAAAAAC24/9mw4jb795-sxyY-6xZMW5oGYHYzOU6rdgCLcBGAs/s1600/cidade-dos-homens.jpg

Het Zuid-Amerikaans hoofdstuk beginnen we vanzelfsprekend in Brazilië. Een film die heel erg doet denken aan "Cidade de Deus". Dezelfde broeierige, zweterige, zwoele sfeer. Een film over de beruchte favela in Rio waar gewelddadige drugsbendes regeren en elkaar bestrijden en over de hechte vriendschap tussen twee jeugdvrienden. Indrukwekkend. Zeker als je beseft dat dit een beeld is van hoe het daar in werkelijkheid dagelijks afspeelt. Ben ik blij dat ik in een gewoon Vlaams stadje leef

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

Mixed Kebab (Film, 2012)

FTV: ja

Categorie: 1.3 België

3 punten, totaal 9 punten

Bron: eigen dvd-collectie

Quotering: 3,5*

Scenarist, producent en regisseur Guy Lee Thys slaagt erin om hier verschillende bevolkingsgroepen te confronteren, op hun plaats te zetten, met bepaalde problemen - vooroordelen, conservatisme, veralgemenen, fanatisme. Knap om dat te doen zonder echt een standpunt in te nemen of zelf te veralgemenen: het is wat het is.

Daarentegen is het bijzonder jammer dat er te weinig tijd en inspanning besteed is aan het uitwerken van het verhaal, en vooral aan de af en toe bijzonder zwakke dialogen. Zinnen en gesprekken dienen om de kijker te informeren; maken duidelijk wat op dat moment gebeurt of wat iemand denkt. Het komt heel 'onecht' over.

Bovendien neemt Thys ook teveel hooi op z'n vork: romantiek, misdaad, extremisme, humor,... Eigenlijk had dit gewoon een (mini-)serie moeten zijn; waar de tijd genomen werd om het verhaal uit te werken; waar op elk personage en z'n ideeën en drijfveren ingelogd werd, waar de waaroms van menselijk gedrag meer uitgediept werden.

3* voor de film; een halfje toch erbij omdat ik de aanpak van Thys wel heel erg waardeer.

https://orvel.me/wp-content/uploads/2012/09/Windows-Live-Writerf20c7837a806_AFCEG2hmN_2.jpg

https://images0.persgroep.net/rcs/u9RztgpizVx1pQ3RmPgZ4dMfVxE/diocontent/57121550/_crop/15/7/779/440/_fill/1200/630/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.7

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

13. The Lost Okoroshi (2019)

Categorie: 4.5 Nigeria

3 punten, totaal 39 punten

Waardering: 2*

https://www.zikoko.com/wp-content/uploads/zikoko/2019/11/giphy-32.gif

Charmant en amusant om eens te zien maar verre van echt goed. De film, dat zich afspeelt in het hedendaagse Nigeria, ziet er uit als een zeer goedkope soapserie. (of als de shot-on-video (SOV) van vroeger of iemands achtertuin-productie) Het hopt van de ene scene naar andere; hoofdrolspeler Raymond praat met zijn collega, Raymond discussieert met zijn oudere buurman, Raymond heeft een onderonsjes aan de keukentafel met zijn vrouw, Nneka Obinwa en later loopt Raymond in Okoroshi-kostuum door de straten van Lagos en ontmoet nog meer mensen. En de komst van een wetenschapper op het gebied van Afrikaanse studies maakt het er ook niet beter op! Sommige van de scènes zijn langer uitgesponnen, wat het alleen maar nog moeizamer maakt om te kijken. Maar...die voorouderlijke geesten in hun gekleurde kostuums en begeleidt met afro-beats maken het luchtig en daar werd ik wel echt vrolijk van!

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

14. San Taam Daai Zin (2022)

Categorie: 3.3 Hongkong

https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/70DKGgzTwyC7fr3FGM6JSHGqmPm.jpg

Heerlijke dom leuke film! Waarin superdetective-paria Lee Chun samen met een hoogzwangere politieagent tegen de klok racet om een ​​seriemoordenaar en burgerwachten te vangen. Hoe bedenkt je het... de gekke detective citeert ook uit Nietzsche's "Beyond Good and Evil" in het Duits! Eigenlijk past er niets goed in deze film. Een thrillerfilm, die veel meer wordt neergezet als een actiefilm en dat gaat met zo'n verschrikkelijk heerlijk tempo dat je als kijker bijna geen tijd om te ademen kreeg! Hele pelotons schietende politieagenten en swat-teams komen er aan de pas en om de haverklap explodeert er wel iets! Sommige actiescènes zijn memorabel; de achtervolging op de avondmarkt of Lau Ching Wan die boeven neerschiet met een denkbeeldige pistool, niet wetende dat Charlene Choi ze neerschiet. En oh....wat een explosieve finale! Tja...met een non-stop tempo, over-the-top actie, en gelikte sfeervolle cinematografie was dit kortom erg lekker entertainment. Wat kan ik nog meer wensen?

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

15 Bab el Hadid (1958)

Categorie: 4.6 Egypte

Bron: You-tube

https://tavros.space/wp/wp-content/uploads/2020/07/Cairo-Station-Youssef-Chahine-1958-copyright-Misr-International-Films.jpg Verrassend...er waren in 1958 niet veel Hollywood-films die vrijelijk het decolleté of de blote benen van een vrouw lieten zien, het is dan ook opvallend dat wel tegen te komen in deze Egyptische film. Het toont het leven van een gehandicapte krantenverkoper die geobsedeerd is door een mooie vrouw op het bruisende treinstation van Caïro. Er waren momenten dat de film overeenkomsten vertoont met hitchcockiaanse-noir of de Franse New Wave-films (springerige muzieknummers en femme fatale-personages) Een andere manier waar het mij verraste was dat de zwart-witfotografie erg goed was. Zelfs nu zoveel jaren later, is dat iets wat opvalt! Jammer was het wel dat het verhaal voor een groot deel zich wijdt aan het organiseren van een vakbond, dit levert veel minder interessants op. Echter de mentaal instabiele Qinawi gespeeld door regisseur Youssef Chahine zelf, daarentegen was creepy en zou niet misstaan in een horrorfilm! Niet alles was even leuk maar wel veel meer dan in eerste instantie had verwacht!

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

14. Antonia (Film, 1995)

Categorie: 6.3. Oscar jaren 90 - Winnaar beste buitenlandse film in 1996

Categorie compleet: 8, 9, 10

Bron: bibliotheek

Quotering: 3,0*

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1231.jpg?cb=1606377965

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

15. 180 Degree Rule (Film, 2020)

Categorie: 3.3. Iran

Bron: Sooner.be

Quotering: 3,5*

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1139000/1139656.jpg?cb=1624796440

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

16. Serbuan Maut (Film, 2011)

Categorie: 3.4. Indonesië

Bron: bibliotheek

Quotering: 3,0*

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/78000/78614.jpg?cb=1492429244

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

5. Leanders Letzte Reise (2017)

Categorie: 1.3 - Duitsland

3 punten, totaal 15 punten

https://assets.cdn.moviepilot.de/files/7bb81095b1fefbfc02bb15a8a5c3a62973c598a955ff1ee465003066e2d7/limit/800/450/llr_02_c_tobis_film.jpg

Een eigenzinnige oude man gaat samen met zijn rebelse kleindochter op reis naar Oekraïne. Twee personages die liever niet met elkaar op reis gaan. Twee personages die elkaar niet goed kennen. Twee personages wier belevingswerelden ver uit elkaar liggen. De film vertelt geen slecht dramatisch verhaal, maar het had beter verteld kunnen worden. Misschien was het verhaal er bij gebaat geweest als enkele van de vele soap-opera-achtige wendingen zouden zijn weggelaten.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

17. Distancia de Rescate (2021)

Categorie : 2.2 - Peru

3 punten, totaal 51 punten

Eigen rating : 2.5*

https://hiramnoriega.com/wp-content/uploads/2021/10/67897098709800098.jpg

Redelijk wazig filmpje uit Peru waar ik op het uiteinde mezelf nog zat af te vragen waar het nu eigenlijk om draaide. Was het enerzijds misschien een psychologisch drama over een rouwproces dat één van de twee vrouwen onderging? Of ging het effectief over het migreren van iemands geest naar een ander lichaam? Geen flauw idee. Allemaal redelijk vaag. Wel soms mooie beelden en die María Valverde is een beeldschone Spaanse. Dat wel. Maar ik had deze beter bewaard voor de horror-challenge. Dan had ik tenminste het plezier gehad om ook daar punten te scoren

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Hunting Emma heeft mij toch wel positief verrast. Geen meesterwerk en ontzettend conventioneel (verschrikkelijke cinematografie ook), maar vermakelijk is het zeker. Cabiria is triest, maatschappijkritisch, sfeervol, mooi en hoopvol. De film heeft het allemaal, en Masina spettert van het scherm. Met een perfect einde.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

IH88 wrote:

Hunting Emma heeft mij toch wel positief verrast. Geen meesterwerk en ontzettend conventioneel (verschrikkelijke cinematografie ook), maar vermakelijk is het zeker. Cabiria is triest, maatschappijkritisch, sfeervol, mooi en hoopvol. De film heeft het allemaal, en Masina spettert van het scherm. Met een perfect einde.

't Is wel ondertussen 5 jaar geleden dat ik deze heb gezien. Maar ik kan me wel herinneren dat ik deze ook wel apprecieerde. En dezelfde bedenkingen als jou hierover als ik mijn recensie van toendertijd nalees

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

16. Tillsammans (2000)

Categorie: 1.6 Zweden

Waardering: 4*

https://1.bp.blogspot.com/-UmFYJ_6rrTE/T1pbFp0SN9I/AAAAAAAAGpo/UVMmI3QfL90/s1600/together_12.jpg

In de jaren zestig en zeventig werden er veel communes gesticht door bevlogen jongeren, die de 'burgerlijke en kapitalistische maatschappij' van hun ouders de rug toekeerden en de idealen van de hippies en flowerpowerbeweging in praktijk probeerden te brengen. In de de Tillsammans commune staat "Make love and not war" hoog in het vaandel!

In deze commune in Stockholm probeert een allegaartje volwassenen, sommigen met kinderen, te leven volgens hun idealen. De film volgt dan een aantal verschillende verhaallijnen; Het leven in de commune zelf, de personen in de commune, Elisabeth op de vlucht voor haar alcoholische echtgenoot, de buren van de commune en de gescheiden Birger. Door de komst van Elisabeth en haar twee kinderen wordt een inkijk gegeven in het leven in een commune en eveneens flink op de proef gesteld.

Een echte reden waarom ik dit nu goed vond, kan ik niet geven. Je volgt de personages voor 106 minuten en daarna verlaat je ze weer. Ze voeren ruziën over de afwas doen. discussiëren of Pippi Langkous een materialist en kapitalist was. Soms was het tragische, soms komisch, maar nooit werden de personages in die mate bespot dat de kijker het vermogen verliest om ze niet serieus te nemen of zijn interesse verliest. De film werkte juist zo goed omdat er geen veroordelingen zijn en je beide kanten van de samenleving ziet.

Er zat goed en slecht en dwaasheid in alle personages. De film eindig met een hoopvolle feelgood-toon waarin alle personages die overblijven (één gezin vertrekt naar een andere commune en de overtuigend marxist Erik verlaat de commune voor de Bader-Meinhof-groep) de liefde lijken te vinden die ze nodig hebben. Het leven en deze film zijn zo slecht nog niet!

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

17. Under Sandet (2015)

Categorie: 6.1 Oscar 10 - 23

3 punten, totaal 51 punten

https://primary.jwwb.nl/public/s/y/l/temp-tapubxiwlpqpiehsvbwc/muows3/Foto-UnderSandet-2015.jpg

Oerdegelijk en strak gedoseerd oorlogsdrama Tijdens de Tweede Wereldoorlog begroef de Duitse bezetter 1,5 miljoen landmijnen langs de Deense westkust om zo een Geallieerde invasie tegen te gaan. Na het einde van de oorlog in mei 1945, worden Duitse krijgsgevangenen gedwongen de stranden te ruimen. De meesten zijn tieners die door Hitler tegen het einde van de oorlog naar het front gestuurd werden. Met als argument dat de Geneefse Conventies niet golden.

Wat de film tegn zich heb is dat je als kijker regelmatig ziet aankomen, wat er staat te gebeuren. Je weet dat er mijnen zullen afgaan. Je weet dat de Duitse soldaten gehaat worden. En je weet dat langzaam de Deense sergeant ontdooit en er een band tussen hem en de Duitse soldaten ontstaat. De ontwikkeling verrassen niet! Het is een uitermate eenvoudige film. Wat het weel mee heeft is dat de omgeving, het zonovergoten strand en de zee een perfecte achtergrond waren, dat het spel van de jonge Duitse soldaten en sergeant Rasmussen, erg sterk was, dit een stukje vergeten geschiedenis was en dat de Denen dus aan zelfkritiek deden. Maar uiteindelijk blijft het tot met einde wel veel in cliché hangen...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.