- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- 132 jaar film challenge
132 jaar film challenge
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes
31. The Fundamentals of Caring (2016)
Categorie: Physical handicap
FTV
97 minuten (volgens netflix, letterboxd en icheckmovies)
3726 punten in totaal.
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Categorie : Desert
103 min - FTV
Punten : 103 + 10 = 113
Totaal : 3340 + 113 = 3453
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51BBtyguLkL._AC_.jpg
Een film over een serie moordende demon in de woestijn die zich als lifter laat meenemen door zijn slachtoffers. Lijkt een leuk basisidee, maar de uitwerking laat de wensen over. Hier en daar mooie fotografie, maar qua verhaal en spanning stelt het echt weinig voor. Ook op gebied van horror stelt dit werkje teleur. 3/10
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Categorie : Air Transport
103 min - FTV
Punten : 120 + 12 = 132
Totaal : 3453 + 132 = 3585
Het verhaal is min of meer op feiten waar gebeurd, maar ik had nooit verwacht dat deze film over een ontsnapping met een hete luchtballon van Oost naar West zo spannend zou zijn. Het regime in de DDR en de sociale controle worden goed weergegeven in de film wat leidt tot heel wat beklemmende spannende scènes. Ook de aanwezige sound zorgt voor een gepaste sfeer. De setting van Oost-Berlijn en van het dorpje zijn knap gedaan, tevens ook de aandacht voor de tijdsgeest die je in de kleinste details kunt herkennen. Het komt ook allemaal zeer overtuigend over en dat is te danken dat iedereen Duits praat en de goede vertolkingen van de cast. 7,5/10
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Categorie: Giant Creatures
FTV, 79 minuten - 87 punten
Totaal: 3922 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10431.jpg?cb=1368141381
Volgens mij was het een vulkaanuitbarsting die voor de ontwaking zorgde. Maar goed, the Deadly Mantis is een vrij gemiddelde jaren '50 Creature Feature, over (surprise surprise) een reusachtige bidsprinkhaan die in het Canadese poolgebied dood en verderf komt zaaien. Het is in z'n genre eigenlijk niet zo heel slecht; ik heb een hoop van dit soort B-films gezien met een stuk slechtere acteurs en een beroerdere opbouw. Goed wordt het ook zeker niet, dit soort creature features kan je van tevoren redelijk uittekenen qua plot en daar is The Deadly Mantis zeker geen uitzondering op. De bidsprinkhaan is duidelijk vrij low budget gedaan maar is ook niet heel beroerd, al laat ie lang op zich wachten. Er zijn wel redelijk wat aardig uitziende scenes met straaljagers en massaal kanoende eskimo's, ik vermoed dat ze of wat stock footage hebben gebruikt of wat hulp hebben gekregen van het Ammerikaanse leger. Dat laatste zou me ook niet verbazen, gezien de documentaire-achtige stukjes die we in het begin te zien krijgen over wat er niet allemaal gedaan wordt om de Sovjet-dreiging in te dammen. Hoe dan ook, geen hoogvlieger in z'n genre, maar het kan zeker minder. 2.0*
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
26. The Clown at Midnight (1999)
Categorie: Clowns/Carnival
91 minuten
FTV
Punten: 91 + 9 = 100
Totaal = 2674 punten
https://assets.mubicdn.net/images/film/40033/image-w1280.jpg?1445962275
Heerlijke 90's malaise. Het verhaal rammelt van alle kanten, de personages zijn allemaal karikaturen, het is zo voorspelbaar als maar kan zijn en de meeste kills gebeuren off-screen. Dikke onvoldoende? Hell no! Af en toe is het fijn om dit soort troep te kijken. Daarbovenop heeft de film ook nog Christopher Plummer weten te strikken. Lekkere nostalgie naar de ellende op horrorgebied in de late 90s. 3*
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Categorie : 1920s
FTV
Punten: 45 + 5 = 50
Subtotaal: 2026
Mijn eerste Buster Keaton film en ik moet zeggen dat hij me erg goed beviel. Beter dan Charlie Chaplin. Ik ga verder op zoek, misschien kan ik er mijn 1930 categorie ook nog mee vullen.
Jumanji: The Next Level (2019)
Categorie : videogames
FTV
Punten: 123 + 12 = 135
Subtotaal: 2161
Gewoon weer hetzelfde als de eerste. Hij steekt er niet bovenuit maar hij is ook niet slecht. Gewoon leuk voor een avondje blockbuster 'verstand op nul' plezier.
alexspyforever laat maar weten of deze goed staat onder deze categorie. Jumanji is in deze film een videogame maar het is geen film gebaseerd op een videogame moest je dat bedoelen. Dan pas ik het wel aan. 
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
19. Devil Girl from Mars (1954)
Categorie : Aliens
FTV
Punten :77 min + 8 = 85 min.
Totaal : 1800+85 = 1885
https://www.moviemeter.nl/images/cover/18000/18587.jpg?cb=1368137057
In de jaren '50 maakte je low-budget sci-fi-films door een groepje mensen met probleempjes bij elkaar te zetten op één locatie. Het ziet er niet veel anders uit dan een toneelstuk. De cast komt van links of rechts de set binnen lopen, zeg een paar regels en verlaat vervolgens op dezelfde manier weer de set. Deze speelt zich af in Bonnie Charlie, een afgelegen Schotse herberg. Het duurt niet lang voordat een vliegende schotel uit de lucht neerdaalt en voor de herberg parkeert. Daaruit komt Nyah, een vrouwelijke in lakleer geklede commandant van Mars om als missie onze mannen te ontvoeren. Zeg maar een soort strenge jaren '50 dominatrix in fetisj-uitrusting. Ook zij doet niet meer dan constant de herberg binnenkomen, een bedreiging maken of iemand ontvoeren, gaat dan weer weg, komt terug, maakt een andere bedreiging, stuurt iemand terug, enzovoort. Ondanks dat de film niet verder komt dan een toneelstuk zijn er twee elementen die wat opvallen. Nyah onthult namelijk dat ze wordt vergezeld door een robot, Chani genaamd, maar om eerlijk te zijn, een teleurstelling. Het is gewoon een grote doos met een paar knoppen en een grote gleuf onderaan die deed op een brievenbus lijken, een grote gloeilamp voor een hoofd en armen die hij niet veel beweegt. Het andere is dat ze kortstondig de herberg verlaten om in de controlekamer te kijken maar deze is al net zo minimalistisch als de robot. Helaas was dit gedateed en niet echt goed (er zijn wel slechtere) Het bezit wel een korte speelduur maar wist mij als de kijker niet echt te vermaken.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Categorie : 1920s
FTV
Punten: 45 + 5 = 50
Subtotaal: 2026
Mijn eerste Buster Keaton film en ik moet zeggen dat hij me erg goed beviel. Beter dan Charlie Chaplin. Ik ga verder op zoek, misschien kan ik er mijn 1930 categorie ook nog mee vullen.
Jumanji: The Next Level (2019)
Categorie : videogames
FTV
Punten: 123 + 12 = 135
Subtotaal: 2161
Gewoon weer hetzelfde als de eerste. Hij steekt er niet bovenuit maar hij is ook niet slecht. Gewoon leuk voor een avondje blockbuster 'verstand op nul' plezier.
alexspyforever laat maar weten of deze goed staat onder deze categorie. Jumanji is in deze film een videogame maar het is geen film gebaseerd op een videogame moest je dat bedoelen. Dan pas ik het wel aan.
Voor mij is het goed. Van alle bekende bordspellen zijn er ondertussen al wel videogames van gemaakt. Ik ga bordspellen toevoegen aan deze categorie. Ik denk dat ik zelf Clue ga herbekijken. De categorie staat dan voor films die gebaseerd zijn op videogames, bordspellen of waarin videogames en bordspellen centraal staan.
Safety Last is dan een aanrader voor jou als je Sherlock jr. goed vond.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
36. Izgnanie (2007)
Categorie: Rural Area
FTV, 157 minuten - 173 punten
Totaal: 4095 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/42000/42444.jpg?cb=1368287698
In alle eerlijkheid, Izgnanie viel me toch een beetje tegen. Ik was zwaar onder de indruk van de eerste film van Zvyagintsev (The Return), waar ik ondanks het trage tempo een film lang geboeid heb gekeken. Ook Izgnanie zit vol met prachtige shots, met langzame hypnotiserende scenes, maar voor mij kwam de film niet echt binnen en kon het verhaal me niet meeslepen. We volgen het gezin van Alex en Vera die zich een tijdje terugtrekken op het platteland, en de huiselijke ellende die volgt als blijkt dat Vera zwanger is van iemand anders, onder druk van Alex een illegale abortus pleegt, en daarna zelfmoord pleegt. De dubieuze achtergrond van Alex, zie ook zijn overduidelijk criminele broer Mark, speelt ook mee als complicerende factor, al wordt de precieze aard me nooit helemaal duidelijk. Maar dat niet alles uitgespeld wordt is verder prima. Hoe dan ook, prachtige beelden, sterk acteerwerk, maar hier slaat de traagheid en afstandelijkheid toch iets te vaak door in de richting van saaiheid in plaats van intrige, mede omdat de film er niet in slaagde om me het verhaal in te trekken. En dat ik daarbij allerlei details en motieven heb gemist, dat zal ongetwijfeld. Alsnog ben ik zeker benieuwd naar wat Zvyagintsev met Loveless en Leviathan heeft gedaan. 2.5*
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Safety Last is dan een aanrader voor jou als je Sherlock jr. goed vond.
Deze was ik in eerste instantie aan het zoeken maar ik kon hem niet dadelijk vinden. Straks gaat de zoektocht verder. 
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Kan het zijn dat je jezelf telkens te weinig punten geeft? Je krijgt nog eens 10 % extra als het een FTV is.
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes
Kan het zijn dat je jezelf telkens te weinig punten geeft? Je krijgt nog eens 10 % extra als het een FTV is.
Ik schrijf de bonuspunten niet erbij in mijn bericht, maar ik tel ze er wel bij op. Volgens mij klopt mijn punten aantal verder wel.
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Categorie: Disease
116 minuten
FTV
Punten: 116 + 12 = 128
Totaal = 2802 punten
Een ouderwetse tranentrekker. Prima tienerdrama met een fikse dosis romantiek. Vrij voorspelbaar en onrealistisch, maar het acteerwerk is goed en de gebeurtenissen blijven boeien. Het glazuur dat van mijn tanden is afgesprongen neem ik dan maar voor lief. 3,5*
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Categorie : Action
116 minuten
FTV
116 + 11 = 127 punten
Totaal : 2347 punten
https://media.giphy.com/media/l4oc1PoxKbfuVkv1OB/giphy.gif
23. Gemmeker (2020)
Categorie : Short
33 minuten
FTV
33 + 3 = 36 punten
Totaal : 2383 punten
https://img-opt.cdn.smartvod.com/smartvod/images/videoland/data/images/k/t/5e7e5a85b024f_355x530.jpg
Categorie : Mountains/Hills
81 minuten
FTV
81 + 8 = 89 punten
Totaal : 2472 punten
Categorie : Revenge
109 minuten
FTV
109 + 10 = 119 punten
Totaal : 2591 punten
https://media.giphy.com/media/idj1EP2hC1OXWYUcit/giphy.gif
26. The Windermere Children (2020)
Categorie : Trauma/Psychological
88 minuten
FTV
88 + 8 = 96 punten
Totaal : 2685 punten
Categorie : Witches
88 minuten
FTV
88 + 8 = 96 punten
Totaal : 2781 punten
https://splatterchattercom.files.wordpress.com/2020/01/gretel2.jpeg
28. The Call of the Wild (2020)
Categorie : Cats/Dogs
100 minuten
FTV
100 + 10 = 110 punten
Totaal : 2891 punten
https://media.giphy.com/media/VGPvmSXFrNfNAOemfC/giphy.gif
29. Love. Wedding. Repeat (2020)
Categorie : Romance
100 minuten
FTV
100 + 10 = 110 punten
Totaal : 3001 punten
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
37. The Narrow Margin (1952)
Categorie: Rail Transport
FTV, 71 minuten - 78 punten
Totaal: 4173 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8745.jpg?cb=1394817415
The Narrow Margin volgt detective Brown die een film lang een getuige, maffiaweduwe Mrs. Neall, probeert te beschermen tijdens een lange, lange treinreis. Het is een typische noir: veel gangsters, geweld, mensen die niet te vertrouwen zijn (al geldt dat in dit geval niet voor de good guys) en uiteraard een hoop spanning en meerdere plottwists. Die niet allemaal even geloofwaardig zijn, maar soit. Het kijkt vooral lekker weg, het is een vrij korte 72 minuten met genoeg spannende momenten en prima acteerwerk. Aardig gedaan, al is het wel een noir volgens het boekje. 3.5*
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes
Number23
-
- 8638 messages
- 5678 votes
Categorie: Action (erg jammer dat ik deze nu al moet spelen, maar ach)
116 minuten - FTV (4.0*)
Punten: 116 + 12 = 128
Totaal: 1166 + 128 = 1294
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Categorie: Werewolves
91 minuten - FTV
Punten: 91 + 9 = 100
Totaal: 100 + 1949 = 2049
The Howling is een van die films die me wel bekend in de oren klonk maar altijd onder de radar is gebleven. Da tik geen fan van weerwolven ben zal er wel mee te maken hebben. Maar de film heeft zijn naam niet gestolen dit is echt wel huilen met de pet op. Een half uur opbouw om een excuus te verzinnen voor een nieuwslezeres te laten ontstressen. Ze wordt naar een ruraal gebied gestuurd met redelijk cliché hillbillies. De eerste weerwolfscène met transformatie krijgen we dan na ruim 3 kwartier tijdens een vrijscène dat eigenlijk hoe langer het duurt meer op de lachspieren werkt. Ik zei letterlijk wtf wat is dit slecht.
Gelukkig komen er daarna nog wat betere scènes voorbij met wat gore. Een goeie transformatie al is de afwachtende houding van de protagoniste en potentieel slachtoffer natuurlijk onnozel. Bij de eindscène proberen ze nog zoiets als ode aan The Wolf Man of The Fly en krijgen we een cameo van Chewbacca. Een passend idioot slot voor een dramatisch slechte film.
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
28. He Took His Skin Off for Me (2014)
Categorie: Short
11 minuten
FTV
Punten: 11 + 1 = 12
Totaal = 2814 punten
https://images.justwatch.com/backdrop/65175500/s1440/he-took-his-skin-off-for-me
Ik kijk zelden shorts en ook deze short deed me weer beseffen dat ze meestal niet voor mij zijn weggelegd. Dit waren 11 lange minuten. Gaaf uitgangspunt, oersaaie uitwerking.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
38. Otesánek (2000)
Categorie: Flora
FTV: 132 minuten - 145 punten
Totaal: 4318 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6805.jpg?cb=1416339195
Ik weet niet wat het is met die Tsjechen. Maar ze lijken wel een patent te hebben op zwarte, surrealistische humor waar ik heel erg blij van wordt. Kafka, Hasek, en ook films als Horí, Má Panenko (1967) of het naargeestige Spalovac Mrtvol (1968) . Svankmajer kende ik wel al langer, maar voornamelijk van zijn stop-motion shorts. Maar het blijkt, hij maakt ook pareltjes als dit. Het is een vrij absurde film, naar een soortgelijk absurd Tsjechisch volksverhaal: een ongewenst kinderloos stel adopteert een boomstronk als baby, en die blijkt een nogal hongerige aard te hebben en menig buurtkat en postbode op te eten. Ook hier komen wel wat stop-motion segmenten en geanimeerde stukken film bij kijken, maar dat zijn toch voornamelijk kortere stukken. Hoe dan ook, ik heb de film lang met een dikke grijns gekeken naar dit maffe verhaal, naar de compleet misplaatste moederliefde, naar het bijna kluchtige surrealisme, en de originaliteit. Verwacht geen spectaculair geanimeerde boomstronkmonsters of bloederige scenes (ondanks de aardige body count), daar is dit zeker niet de film voor. Maar voor een fijne pot droog absurdisme ben je hier wel aan het juiste adres. 4.5*
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
11.Black Panther (2018)
Categorie: Action
134 minuten - FTV
Punten: 134 + 13 = 147
Totaal: 1059 + 147 = 1206
Op één misselmakende scène een uitstekende blockbuster. Valt me op dat ik de laatste tijd veel films gezien heb met een zeer sterk begin, ook in deze film was dit het geval. 3,5* Zonder De scène waarin dat ene artefact terug gestolen word door eerst een blanke kunst experte te vergiftigen en dat verantwoorden door te zeggen ja maar vroeger deed men dat tegenover ons ook (wat wel klopt uiteraard) had er nog een ster bij gekund, heeft even op 0,5* gestaan zelfs dankzij die scène maar goed dat leek me dan ook weer te kinderachtig om een film op basis van één scène met walgelijke moraal compleet af te rekenen want hij was eigenlijk verder aller aardigst. 3,5*
12. Black Death (2010)
Categorie: Adventure
102 minuten - FTV
Punten: 102 + 10 = 112
Totaal: 1206 + 112 = 1318
Weinig over te zeggen, ondanks het onderwerp dat ik nog niet zo geweldig vaak heb gezien (persoonlijk dan kunnen er best veel over gemaakt zijn) erg doorsnee. 2,5*
13.When We Were Kings (1996)
Categorie: Sport
89 punten - FTV
Punten: 89 + 9 = 98
Totaal: 1318 + 98 = 1410
Mohammed Ali is en zal altijd de alfaman onder de alfamannen blijven ondanks wat men in The Last Dance van Jordan zegt
. Wel erg leuk, dankzij deze docu op zoek gegaan naar sportfilms meeste vind ik (ondanks of misschien net dankzij sportliefhebber te zijn) matig tot zwak maar deze beklijfde wél. 4*
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Ik ben nog op zoek naar een hospital movie. Ik Kwan deze tegen maar aan de hand van de trailer kan ik niet echt opmaken of de jongen daadwerkelijk in een ziekenhuis verblijft. Eerder een groot huis zo te zien. Iemand deze gezien? Kan deze onder hospital of eerder onder mansion ofzo?
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Welke film bedoel je Hollywood007?
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Welke film bedoel je Hollywood007?
Oh hoe dom van me, ik vergat hem er inderdaad bij te zetten. 
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Tijdje geleden, maar volgens mij speelt die zich niet af in een ziekenhuis.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Categorie: 1940s
106 minuten
FTV
Punten: 106 + 11 = 117 punten
Totaal = 897 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w780/u11RPFi4hAArznfs86EdN23ZarM.jpg
Gary Cooper als Amerikaanse wetenschapper die via Zwitserland naar Italië gaat om eens even bij zijn Europese collega's na te vragen hoe ver de Duitsers zijn met hun atoomwapenprogramma. Begint heel lekker in een neutraal Zwitserland waar het wemelt van de Nazi-spionnen. Éénmaal in italië komt er nog een romantisch subplot bij, dat de angel wel een beetje uit de film haalt. Finale is wel weer mooi.
Spionage, oorlog, atoomwetenschap en veel romantiek. Niet essentieel, duidelijk Fritz Lang in dienst van Hollywood. Maar voor de verandering spreken de Duitsers Duits en de Italianen Italiaans. Zelfs Gary Cooper blijkt nog een aardig woordje Duits te plauderen, zij het met vet Amerikaans accent.
(3*)
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Categorie: Telephone (and other devices to voice communicate)
103 minuten
FTV
Punten: 103 + 10 = 113
Totaal = 2927 punten
https://cinemababel.com/wp-content/uploads/2019/09/dontletgo.jpg
Fijne mysterie thriller die niet echt wat nieuws brengt, maar wel erg goed in elkaar steekt. Acteerwerk prima, sfeer goed. Af en toe wat te traag, maar ik heb me goed geamuseerd: 3,5*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Na mijn vorige loftuitingen over Tsjechië, nu maar even zeiken over India.
39. Andhadhun (2018)
Categorie: Asia
FTV, 139 minuten - 153 punten
Totaal: 4471 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1122000/1122642.jpg?cb=1544964282
Ik en Bollywood, we zullen nooit vrienden worden, ben ik bang. De toon, de lengte, de muziek, de humor, de sentimentaliteit; de flauwe romances, de typetjes; ongetwijfeld zullen er ook Bollywoodfilms zijn die mij wel kunnen bekoren, maar ik ben ze helaas nog niet tegengekomen (al waren 3 Idiots en Gangs of Wasseypur nog wel te doen). Deze Andhadhun maar eens bekijken vanwege het feit dat ie in de Top 250 staat. Om eerlijk te zijn, voor Bollywoodbegrippen was dit best aardig, in ieder geval veel vermakelijker dan die verschrikkelijke Aamir Khan vehikels of die urenlange historiche epossen; maar alsnog was het niet heel bijzonder. Om positief te beginnen, ondanks dat het in het eerste half uur een paar keer raak is, wordt er niet zoveel in gezongen. Verder was de film deels een soort van thriller dat iets rauwer is dan de gebruikelijke suikerzoete sentimentaliteit die je opgediend krijgt. Het thrilleraspect was verder niet heel bijzonder, het was eigenlijk een vrij typische noir qua plot waar alleen de hard-boiled detective ontbrak, maar alsnog is het best weg te kijken als je niet al te kritsch bent. Daarnaast nog wat romantische ontwikkelingen die weinig toevoegen maar verplichte kost zijn. Met 140 minuten was het wat mij betreft voor een relatief niemendalletje qua verhaal ruim te lang, maar voor Bollywoodbegrippen is dit best kort en bondig. Top 250 materiaal is dat wat mij betreft verre van, maar het viel me mee. 2.5*
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes