- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- 132 jaar film challenge
132 jaar film challenge
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
27
The Arrival of a Train (1896) - IMDb
Dickson Experimental Sound Film (1894) - IMDb
de eerste twee films heb ik overgenomen van alexspyforever
Het filmpje van de trein is wel leuk om de tijdsgeest te zien en de dat sommige mensen blijkbaar uit de zaal renden omdat ze dachten dat de trein binnen kwam rijden 
Het tweede filmpje vond ik niks aan, maar misschien wel heel belangrijk.
Met de volgende filmpjes kon ik al meer mee....die zijn allemaal van Georges Méliès.
Je ziet heel wat gelijkenissen in de filmpjes waar je ook na een paar jaar een evolutie in ziet. Zo is het filmpje Le Diable au couvent a heel wat beter uitgewerkt dan het werkje Le Manoir du diable.
Le manoir du diable (1896) - IMDb
La lune à un mètre (1898) - IMDb
https://i.imgur.com/mwiH48F.gif
Un homme de têtes (1898) - IMDb
Deze vond ik wel leuk om eens te zien.
Le diable au couvent (1899) - IMDb
Categorie : 1890's
10 min. - FTV
Punten : 11
Totaal : 3104 + 11 = 3115
Collins
-
- 7288 messages
- 4306 votes
Categorie: Caves/Underground
83 minuten - FTV
Punten: 84 + 8 = 92
Totaal: 692 + 92 = 784
https://hisnameisdeath.files.wordpress.com/2019/05/glowi3.jpg?w=474
Het grootste deel van de film speelt zich af in een kleine ondergrondse ruimte waarin drie overlevenden als gevolg van een tunnelbrand wachten op hulp. Er is geen zekerheid en slechts geringe hoop dat hulptroepen onderweg zijn. De kleine volgepropte ruimte met een beperkte voorraad zuurstof is goed voor een fijne beklemmende sfeer. Claustrofobische gevoelens zijn gegarandeerd.
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Categorie: Shore / water
95 minuten
FTV
Punten: 95 + 10 = 105
Totaal = 2362 punten
https://hips.hearstapps.com/vidthumb/images/underwater-kristen-stewart-1566243659.png
Nogal een rip-off van Alien en andere soortgelijke films, maar het ziet er allemaal best aardig uit en het sfeertje is niet slecht. 6je, 3*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
33. Klaus (2019)
Categorie: Dolls/Toys
FTV, 96 minuten - 106 punten
Totaal: 3618 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1124000/1124997.jpg?cb=1576349838
Misschien had ik niet op een bijkans tropische Hemelvaart na een middag in het park voor deze kerst-animatie moeten gaan. Maar ja, lovende recensies, zelfs in de IMDb Top 250, en dan ook nog eens op Netflix, dan moest het er toch maar eens van komen.
Ik ben bang dat ik de dissonant ben hier, maar ik vond het een dodelijk saai niemendalletje. De tekenstijl is wat hoekig, maar daar was ik snel genoeg aan gewend. Maar voor de rest was hier weinig aan te beleven. Het verhaal was niet leuk. Er was bijna geen grappige situatie te bekennen. De meeste personages waren maar irritant, of nog erger, saai. En de muziek, nait best, vooral dat popliedje halverwege was een ramp. En ik vond het vooral veel braver en kinderlijker, zelfs vergeleken met de Despicable Me's en Wreck-It Ralphs van deze wereld. Misschien dat ik het ooit in een kerstvakantie in passendere sferen wel enigszins kan waarderen, maar hier past voorlopig vooral een Bah! Humbug!
1.0*
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Categorie : computers / internet
96 min - FTV
Punten : 96 + 10 = 106
Totaal : 3115 + 106 = 3221
De enige lichtpuntjes zijn de personages Headmaster Bradeen (Lance Henriksen) en Emily Stone ( Daniella Evangelista ). Lance acteert hier heel droogjes en wordt ten einde door de computer overgenomen. De sexy Danielle Evangelista loopt gelukkig veel in beeld en mag gezien worden. De hoofdrolspeelster Jo Newton had een wat irritante rol. De kok is ook nog wel leuk. De rest van de cast is gewoon zwak. Het verhaal is heel zwak en ook de uitvoering stelt teleur. De kills vallen vaak buiten beeld. Deze Virtual Death heeft dan ook helemaal niks te maken met The Mangler en is dus ook geen vervolg.
De voortdurende sound in het tweede gedeelte van de film om de spanning te vergroten begon ook wel wat te irriteren. Zeer zwakke film ! 2/10
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
18. Escape from Alcatraz (1979)
Categorie: Based on true events
112 minuten
FTV
Punten: 112 + 11 = 123
Subtotaal: 2108 + 123 = 2231 punten
Persoonlijke filmwaardering: 4☆
No one has ever escaped from Alcatraz... And no one ever will!
https://idrawonmywall.files.wordpress.com/2017/03/img_1993-0.jpg?w=640
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
19. Marley (2012)
Categorie: Biography/True Story
144 minuten
FTV
Punten: 144 + 14 = 158
Subtotaal: 2231 + 158 = 2389 punten
Persoonlijke filmwaardering: 4☆
Collins
-
- 7288 messages
- 4306 votes
Categorie: Witches
83 minuten - FTV
Totaal: 784 + 105 = 889
https://res.cloudinary.com/jerrick/image/upload/q_auto,w_720/5eab9e8822baab001c533d2c.jpg
Sfeervolle hekserij. In deze film zijn mysterieuze krachten aan het werk. De film laat het zonder veel franje gebeuren, alhoewel sommige scènes juist dankzij de speciale effecten behoorlijk scary zijn. Met prima acteerwerk. Leuk.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
15. House on Haunted Hill (1999)
Categorie : Mansion
FTV
Punten :96 min + 10= 106 min.
Totaal : 1395+106 = 1501
https://i.pinimg.com/originals/ee/e4/55/eee4554fed6c4b73d088fbb295c469f9.jpg
Deze 'huis op de spookheuvel' is een remake van de spookfilm uit 1959 met Vincent Price in de hoofdrol. Die film was warmbloedige camp met zwevende spoken en aanverwant sympathieke schrikeffecten. Deze nieuwe versie speelt zich af in een misplaatst art deco krankzinnigengesticht. De film is geregisseerd door William Malone. Niet bepaald een ster van het genre. Dezelfde kwaliteit halen doet de film dus niet maar incidenteel is er zeker kijkgenot.
De film volgt regelmatig het oorspronkelijke plot; zoals bv. de "feestartikelen" (geladen pistolen) die aan de gasten worden gegeven. Ook de verbale schermutselingen tussen de miljonair en zijn vrouw zijn gebleven. Dit bekvechten tussen Vincent Price en Carol Ohmart waren een hoogtepunt in de oude versie en zijn hier even vermakelijk. Geoffrey Rush ,die de miljonair speelt, heet hier Stephen Price en levert daarmee hommage aan de oude Price in uiterlijk en naam. Famke Janssen is best fijn als zijn bitchy vrouw. En de kwaadaardige Dr. Vannacutt werd gespeeld door niemand minder dan Jeffrey Combs (Re-Animator) De rest van de cast deed stukken minder, was inwisselbaar en saai
Gelukkig wijkt de film er soms ook vanaf en toont een prima portie met bloed doordrenkte momenten. Best opvallend voor een film die stamt uit een periode waarin horrorfilms behoorlijk droog waren met hun bloed. De beelden van de visioenen van Price in de verzadigingskamer behoorde samen met de flashbacks van 1931 tot de beste van de film. Helaas waren de meeste CGI-beelden dan weer teleurstellend. En dan nog even dit; bij de opening van de nieuwe attractie, 'Terror Incognita', vraagt een verslaggever aan Price: 'Wat is de gimmick?' Dit is een verwijzing naar William Castle, de regisseur van de oude versie en één van de favoriete filmmakers van Robert Zemeckis Die eveneens medeoprichter is van Dark Castle Entertainment, het filmproductielabel waar deze film door is gemaakt.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
16. Return to House on Haunted Hill (2007)
Categorie : Haunted/old dark house
FTV
Punten :81 min + 8= 89 min.
Totaal : 1501+89 = 1590
In 2007 kregen we een vervolg op een reboot van William Malone uit 1999. En blijkbaar is deze direct- to -dvd opgenomen met interactieve gebruikersinteractie. Je weet wel een (horror)film waarbij je zelf bepaalde richtingen kiest. (De versie die ik heb gezien had dat niet). Uiteraard keert een andere groep idioten terug naar het spookachtige gebouw dat ooit een voormalig gesticht was en werd gerund door Dr. B. Vannacutt (wederom Jeffrey Combs) Sara Wolfe, die de vorige film overleefde, sterft binnen de eerste minuten van deze film na nooit in beeld te zijn geweest. (op zogenaamd enkele minuten in verschrikkelijke CGI in beeld te zijn geweest als een The Ring look-a-like)
Duidelijk dat de schrijvers zelf geen originele ideeën hadden. Ze komen op de proppen met een Silent Hill-verpleegsters en laten Dr. Vannacutt precies hetzelfde doen als voorheen. Verder kwamen ze niet dan een stel flauwe, leeghoofdige criminelen met klappertjes pistolen en vrouwen, meer gekozen op hun cupmaat dan acteerprestaties. Het verhaal is nu dat het huis zelf bezeten is door het vervloekte Baphomet-relikwie en daarom het kwaad is. Hoe zat het dan met het zwarte rookmonster? En waarom niet gewoon vasthouden aan de slechte, verknipte dokter?
Tja... en wat je verder krijg; een lesbische spookscène. Een scène die zo slecht is uitgevoerd, dat het gewoon duidelijk een kans was om met wat tieten te pronken. Amanda Righetti in een wet-T-shirt. Sterfscènes die je van verre kan zien aankomen. De originaliteit bij die sterfgevallen was ook niet echt, en tot overmaat van ramp zijn deze van verschrikkelijk uitziende CGI.
Het was de bedoeling dat na deze er nog een vervolg zal komen dus is er een extra scène toegevoegd nadat de aftiteling is afgelopen. Het toont een stel (uiteraard verlies ze haar bikini-topje) dat stoeit op het strand en, voorspelbaar, het Baphomet-beeld vindt dat begraven ligt in het zand. Het vervolg is er nooit gekomen want de verkoopresultaten vielen erg tegen Niet echt gek!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Categorie : Naval Transport
FTV
Punten :82 min + 8= 90 min.
Totaal : 1590+90 = 1680
https://i.pinimg.com/originals/a8/a9/47/a8a94789ac189e33354af210184e888b.jpg
Nee dit was inderdaad niet heel goed! Deze film werd via Kickstarter gefinancierd en gaf de belofte om alleen met animatronics en praktische speciale effecten te werken. Echter is gebleken dat het zelf regisseren van een film door Special effect-mensen door de jaren heen ook niet echt een heel succesvol was! Het plot doet sterk denken aan die van The Thing. Niet verwonderlijk want regisseur Alex Gillis deed het creaturen-design bij dit eerbetoon van Matthijs van Heijningen uit 2011. Echter door perikelen rond schijnen de praktische effecten nooit zijn gebruikt.
Helaas blijkt Gillis’ gebrek aan ervaring te bezitten om tot een goede beleving van de film te komen. Het script springt van de hak op de tak, de personages zijn verre van memorabel, ondanks de aanwezigheid van Lance Henriksen, en van spanningsopbouw heeft Gillis weinig kaas gegeten. aar misschien nog teleurstelleder is het feit dat die praktische effecten waar je inmiddels zoveel van verwacht eigenlijk niet zo heel veel voorstellen.
Wel goed bedacht was dat de dreiging kwam van waterbeertjes oftewel Tardigrades minuscule meercellige wezens die bijna overal kunnen overleven, in extreem koude en warme omgevingen en zelfs in een volledig vacuüm. Deze beestjes zijn ook inderdaad door de mens naar de ruimte gebracht. Maar hoewel veel van de effecten best cool zijn, is het vanwege slechte cinematografie en het verbergen van budgettaire beperkingen door slechte verlichting, dat de monsters te weinig uit de verf komen.
De film bouwt ook teveel aan de verhalen van de bemanningsleden maar laat die vervolgens nergens heen gaan. Er waren te vaak details die een beetje overbodig voelden (bijvoorbeeld; de seksuele chemie tussen Big G en Svet, haar kleine geheimpje, Sadie (Camille Balsamo is de dochter van de regisseur) en haar opa , de bommen enz.) Regisseur Gillis en de zijne bedoelde het goed, maar je moet van betere huize komen om met een goede enerverende horrorfilm te komen.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Categorie : Based on true events
FTV
Punten :109 min + 11= 120 min.
Totaal : 1680+120= 1800
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1125000/1125932.jpg?cb=1580818571
Biografie over Maria Skłodowska-Curie. De Pools-Frans schei- en natuurkundige, die een pionier was op het gebied van radioactiviteit, ze ontdekte de elementen polonium en radium en ontving twee Nobelprijzen, eveneens was ze eerste vrouw die prijs ontving.
De film flitst door de bepalende momenten in haar leven: haar echtgenoot en levenslange onderzoekspartner Pierre (Sam Riley) en het tragische verlies, uiteraard het ontdekken van de elementen polonium en radium, de geboorte van haar kinderen, twee Nobelprijzen, haar affaire en de bijdrage die ze leverde aan de eerste wereldoorlog.
Daartussendoor maakt regisseur Marjane Satrapi gebruik van animatie om een deel van het wetenschappelijke van radioactiviteit te illustreren, dit werkt effectief, maar haar beslissing om met tussenpozen vooruit te flitsen in de geschiedenis om te laten zien waar Curie's wetenschap heeft toegeleid (Hiroshima, behandeling van kanker,Tsjernobyl) haalt ons uit het verhaal.
De prestaties van Rosamund Pike zijn sterk, intelligent en vol emotionele lagen (bot, koppig en af en toe grof, maar ze is ook enorm sympathiek) maar passen goed bij deze succesvolle vrouw uit de geschiedenis. Meer naar het einde zien we ook nog even Anya Taylor-Joy als dochter Irene (die zelf ook later de Nobelprijs kreeg voor haar ontdekking van kunstmatige radioactiviteit)
Daarmee is dit een goede Biotopic met een goed, krachtig portret van het opmerkelijke figuur Maria Curie. Een leuke kennismaking en een soort geschiedenisles Maar meer ook niet zoals er nog vele zijn over andere personen.
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Categorie : diseases
FTV
Punten: 101 + 10 = 111
Subtotaal: 1837
Deze stond ook al jaren op mijn watchlist maar het kwam er nooit van. Eindelijk kan ik hem afvinken. Best een ok filmpje. Nergens verrassend of vernieuwend maar gewoon leuk vertier.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Als we toch bezig zijn: kan ik een tempel opvatten als iets in de categorie Palace/Castle? Of onder Cultural misschien? Of ben ik nu een beetje te ver aan het oprekken?
Eigenlijk missen we een religieuze/spirituele categorie. Wat ik zal doen is de categorie sects uitbreiden naar Religious/spiritual. Dan mag het daaronder. Er is nog niemand die deze categorie heeft aangedaan;
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik doe maar gezellig mee
kan deze: Grave (2016) - IMDb onder de categorie: Body horror beschouwd worden?
EDIT:
Moviemeter link ook toegevoegd: Grave (2016)
Het kan onder body horror maar zoals joolstein al aangaf past kannibalisme beter tenzij je al een andere hebt voor deze categorie 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
23. The Dark (2018)
Categorie: Jungle/Woods
94 minuten - FTV
Punten: 94 + 9 = 103
Totaal: 103 + 1747 = 1850
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/1/5/0/1/9200000118461051.jpg
Tja deze film was niet slecht maar ook weer niet goed. De horrorfan zal het liever wat harder zien en het drama en achterliggende verhaal bij zowel MIna als Alex (dat op zich wel interessant en pakkend is en boeiender dan alweer de zoveelste monster killer in de woods), blijft iets te veel op de vlakte. Eigenlijk zo een beetje wat jeroentjuh hier boven mij zegt.
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
alexspyforever dank! Momenteel heb ik voor body-horror American Mary (2012) staan, en voor kannibalisme: The Green Inferno (2013)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
alexspyforever dank! Momenteel heb ik voor body-horror American Mary (2012) staan, en voor kannibalisme: The Green Inferno (2013)
Grave kan ook nog onder Benelux trouwens...
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
24. And Then There Were None (1945)
Categorie: Mansion
97 minuten
FTV
Punten: 97 + 10 = 107
Totaal = 2469 punten
Beetje flauwe film die teveel op joligheid leunt en veel te weinig spanning kent. De personages lijken alles helemaal prima en normaal te vinden en dat helpt niet bij mij als kijker om de film serieus te nemen. Beelden zijn wel fijn, opbouw okay, maar zeker geen film om 2x te kijken. 5,5/10: 3*
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Categorie : 1910s
FTV
Punten: 45 + 5 = 50
Subtotaal: 1887
22. Homeward Bound: The Incredible Journey (1993)
Categorie : Cats/Dogs
FTV
Punten: 81 + 8 = 89
Subtotaal: 1976
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
7. Shango, la Pistola Infallibile (1970)
Categorie: Western
90 minuten
FTV
Punten: 90 + 9 = 99 punten
Totaal = 780 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/26000/26797.jpg?cb=1580216321
De burgeroorlog is afgelopen, maar een klein boerenstadje wordt nog onder de knoet gehouden door de Confederates en een stel Mexicaanse bandieten. Revolverheld Shango komt de dorpelingen te hulp.
Jammer dat Shango het eerste half uur voornamelijk lijdend voorwerp is, maar het laatste uur is tamelijk genieten met een supersnel schietende Shango tegen een sadistische bandietenleider en een krankzinnige majoor die niets wil weten van het einde van de oorlog.
(3*)
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Categorie : Trauma
108 min - FTV
Punten : 108 + 11 = 119
Totaal : 3221+ 119 = 3340
De intro met Virginia Cunningham (Olivia de Havilland ) op het bankje is zonder meer veelbelovend en sterk. Zijn de stemmetjes echt of doet ze alsof ? Ook daarna blijft het eerste gedeelte van de film beklijvend door de verschillende plaatsen in de psychiatrische kliniek die door hun nummer een betekenis hebben en niet te vergeten door de cast zelf die hier overtuigende rollen spelen. Vooral Olivia de Havilland weet de kijker mee te voeren in haar trauma's en de negatieve behandelingen die ze ervaart in de psychiatrie. Je kunt je er iets bij voorstellen dat het voor veel mensen in die tijd een lijdensweg was en dat de meeste mensen, ook al waren ze misschien te genezen, totaal geen perspectief meer hadden om er ooit uit te geraken. En dan spreken we nog niet van bepaalde onmenselijke behandelingen. Uiteindelijk wordt voor Virginia Cunningham alles duidelijk in het fraaie shot van de zogenaamde slangenkuil. Toch weet het tweede gedeelte iets minder te boeien door een te lange zoektocht naar de invulling van haar trauma's die uiteindelijk ook niet wisten te imponeren. 7/10
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
24. Sl8n8 (2006)
Categorie: Caves/Underground
90 minuten - FTV
Punten: 90 + 9 = 99
Totaal: 99 + 1850 = 1949
https://cdn.filmtotaal.nl/images//newscontent//05c1db1.jpg
Ik vind het grappig dat sommige mensen deze film gaan beoordelen naar Nederlandse horrornormen. Dat wil dus zeggen dat moest deze film in een groot filmland zoals Amerika zijn geproduceerd deze veel strenger zijn beoordeeld en gewoon een run of the mill slasher zou worden genoemd. Als er goede nederhorror moet zijn is dit em alvast niet. Ik moet nog de eerste ontdekken die een 2de blik waard is. Ja er zijn enkele gore momenten maar het leukste stuk is de introductie. Lekker shaky handcam en donker om het amateurisme te verdoezelen. Nochtans de setting was goed. En van alle Belgen kiezen ze Kurt Rogiers die totaal niet in horror past. Maar eigenlijk paste niemand in horror, die jongeren waren allemaal soapacteurs. Indien noorderburen zich aan een horror willen wagen zou ik zeggen kijk eerst Yummy en stap af van dat tamme gedoe.
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
7.Everybody Wants Some!! (2016)
Categorie: School/University/Campus
117 minuten - FTV
Punten: 117 + 12 = 129
Totaal: 826 + 129 = 955
Verrassend leuk, vliegt voorbij en leuk acteerwerk. Prima entertainment voor de liefhebbers van dit soort college humoristische flicks. 4*
Categorie: Documentary/Mockumentary/Shockumentary
82 minuten - FTV
Punten: 82 + 8 = 90
Totaal: 955 + 90 = 1045
Mwa, op voorhand wel bekend met de reputatie en dat heeft de film misschien niet super goed gedaan want hij kon die reputatie wat mij betreft niet helemaal waarmaken. Met momenten wel best ok leuk en heel het "we gaan een parodie maken op dit maar maken het toch serieus" idee is goed. Maar of ik het nu echt allemaal geweldig vond, dat ook weer niet. 3*
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Categorie: IT (Computers/Internet)
95 minuten
FTV
Totaal = 2574 punten
https://sm.ign.com/t/ign_nl/video/g/guns-akimb/guns-akimbo-official-us-trailer_3jdg.1280.jpg
Leuk idee, maar iets teveel maf doen om het maf doen. Het tempo ligt soms hoog, soms te laag waardoor de balans niet lekker voelt. De film wil heel bijzonder zijn, maar schiet daardoor een beetje door. Al met al 3*.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
34. Kiss Me Deadly (1955)
Categorie: Film noir
FTV, 106 minuten - 117 punten
Totaal: 3735 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5392.jpg?cb=1407185394
Best vermakelijke noir-klassieker. Zoals het een noir betaamt, zit de sfeer er goed in: cynische personages, aparte typetjes soms ook (de term Lynchiaans die ik voorbij zag komen snap ik wel), geen mens die te vertrouwen is, en in dit geval ook een behoorlijke sliert doden. Het is vooral een lange zoektocht van detective Mike Hammer die na de dood van een vrouw steeds verder het diepe in raakt. Langzaamaan komt hij dichter en dichter bij de waarheid en de nucleaire MacGuffin. Het verhaal is af en toe wel licht verwarrend, steeds weer komen er nieuwe personages om de hoek kijken die ook weer iets met de zaak te maken hebben, en danwel moorden danwel vermoord worden.. Qua plot is dit misschien niet heel verrassend, en eigenlijk ook qua sfeer niet - maar het is wel een hele geslaagde genre-exercitie. 3.5*
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Ik lees er misschien over, maar voor categorie als bv misdaad, moet dat het eerste genre staan hier vermeldt op MM of moet het er gewoon tussen staan?
Categorie: 1890's
1 minuut - FTV
Punten: 1 + 0 = 1
Totaal: 1045 + 1 = 1046
Nog best leuk en magisch, goochelen op camera.
10.A Visit to Peek Frean and Co.'s Biscuit Works (1906)
Categorie: 1900's
12 minuten - FTV
Punten: 12 + 1 = 13
Totaal: 1046 + 13 = 1059
Titel zegt zowat alles.