• 177.969 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.052 votes
Profile

132 jaar film challenge

joolstein

• 10828 messages
  • 8913 votes

10. Three Violent People (1957)

Categorie : Western

FTV

Punten : 100+ 10= 110

Totaal : 1061+110= 1171

https://www.moviemeter.nl/images/cover/20000/20371.jpg?cb=1413020971

Erg fijne Western die voor zijn tijd best sociaal progressief is (een sterke vrouw en een Latino die in een film uit de jaren vijftig dingen zeg tegen de hoofdrol) en met een onderliggende tijdloze boodschap over vergeving. Een van de sterkste punten van de film is de focus op de drie hoofdpersonen (Lorna, Cinch en Colt) en hun interacties. Natuurlijk, zijn er personen met verkeerde bedoelingen; elke western heeft zijn schurken nodig. Maar ze staan ​​ver van de focus van de film.

De film speelt zich af in Texas na de Burgeroorlog. Een voorlopige deelstaat-regering belast haar inwoners, wat voor spanningen zorgt en de boel staat dus op instorten. Hier ontmoet je Capt. Colt Saunders die op weg is naar de Bar S ranch wanneer hij Lorna Hunter buiten een hotel ontmoet. De plot van de film draait om; het geheime verleden van Lorna, de schuldgevoelens voor Colt's broer en zwarte schaap Cinch en een poging van corrupte ambtenaren om de bezittingen van Bar S te plunderen. Het is die focus die de film interessant en bezienswaardig maakt.

En het zijn Charlton Heston en Anne Baxter, die naast het enigszins andere Western-verhaal, deze film naar hogere regionen brengen. Ze waren beiden net klaar met het filmen van "The Ten Commandments" toen ze deze film maakten. Baxter is een genot, vooral in de scènes waarin ze probeert Colt Saunders voor zich te winnen door hem niet te proberen voor zich te winnen. Ook de scène waarin hij haar ondersteboven keert en haar schudt, terwijl je al haar onderrokken ziet, omdat hij denkt dat ze zijn beurs heeft gestolen, is een lust voor het oog.

Met goede scènes, van zowel actie, melodrama en een vleugje komedie, en zijn goede uitvoeringen, regie, script en technische aspecten (Technicolor) is dit een meer dan fatsoenlijke western om te bekijken!

nathaniel177

• 574 messages
  • 2725 votes

20. Central Intelligence (2016)

Categorie: IT

FTV

114 minuten

2311 punten in totaal.

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

19. D.O.A. (1950)

Categorie: Film Noir

83 minuten

FTV

Punten: 83 + 8 = 91

Totaal = 1884 punten

https://lakeshorepbs.org/wp-content/uploads/2020/01/DOA-1950.jpg

Fijne Film Noir die wel op een gegeven behoorlijk inkakt. De eerste helft is top, maar als eenmaal bekend wordt wat er aan de hand is, wordt het wel wat minder. Een 6,5/10 die ik afrond naar boven: 3,5*

nathaniel177

• 574 messages
  • 2725 votes

21. The Boys from Brazil (1978)

Categorie: 1970's

FTV

125 minuten

2449 punten in totaal.

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

2.Constantine (2005) - MovieMeter.nl

Categorie: Devils/Demons

121minuten - FTV

Punten: 121 + 12 = 133

Totaal: 258

Moeilijke om te beoordelen in feite, ziet er bij momenten fantastisch uit, Keanu Reeves is perfect voor deze rol en toch rommelt het eigenlijk langs alle kanten, soms fantastisch, soms verschrikkelijk, maar wel entertainend, 3*.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

5. Horror of the Blood Monsters (1970)

Categorie: Trash

85 minuten

FTV

Punten: 85 + 9 = 94

Totaal = 585 punten

https://iv1.lisimg.com/image/1659037/500full-horror-of-the-blood-monsters-poster.jpg

We beginnen de eerste 5 minuten als vampierenfilm, maar dan blijken we toch in een SF-film te zitten en vliegen naar een planeet waar een prehistorische stammenstrijd aan de gang is. Ofwel drie voor de prijs van één! Jammer genoeg is er eigenlijk niet veel aan. Regisseur Al Adamson had gewoon een zwart-wit-film uit de Filipijnen opgekocht, stopte er wat SF bij en op de zwart-wit-film zette hij diverse kleurfilters op, zodat de meeste scènes afwisselend rood, groen en geel zijn ... een gevolg van de radioactieve straling op de pre-historie-planeet ... dit briljante technische wonder noemde Adamson: Spectrum X!

Voornamelijk allemaal saai, maar er zit één mooie scène in met een soort van krab-mannen met van die oogjes die boven het water uitsteken. Verder pure tijdsverspilling.

(1*)

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

Ik had het idee om gewoon naar films te kijken die ik sowieso wou zien en dan te kijken bij welk onderdeel ik ze kwijt kon. Maar dit lijkt niet zo eenvoudig te zijn. Dus het was tijd voor een plan. Gericht zoeken via subcategorie. En het geeft me de kans om eens wat films die al zo lang op mijn watchlist staan af te vinken. Meestal blijf ik plakken aan horror en de rest blijft wat op de achtergrond. Nu zit ik middenin the graduate en a streetcar named Desire, Laura en Rebecca staan ook op de planning deze week.

Kijken jullie met een schema of eerder gewoon random?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

17. Slither (2006)

Categorie: 2000s

95 minuten - FTV

Punten: 95 +10 = 105

Totaal: 105 + 1182 = 1287

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91bKWawRPHL._SX350_.jpg

Beter goed gekopieerd dan origineel en slecht uitgewerkt was wat Shaky me eens zei. Slither is een mix van concepten van horrorfilms die al eerder zijn uitgebracht vanaf de jaren 70. Met andere woorden het is weer zo een tribute film met nul originaliteit. Ik heb er door de jaren heen een grondige hekel aan gekregen. Niet origineel en flauw uitgewerkt met totaal oninteressante karakters zo kan ik het samenvatten. Het is bij vlagen smerig maar daar moet je dan wel 3 kwartier op wachten en het wil ook nooit echt los gaan.

Noodless

• 10040 messages
  • 6176 votes

20 Beginning of the End (1957)

Categorie : insects/spiders

76 min. - FTV

Punten : 76 + 8 = 84

Totaal : 2355 + 84 = 2439

https://aws.vdkimg.com/film/2/5/1/6/251647_backdrop_scale_1280xauto.jpg

Gezien de korte speelduur, de tijd waarin de film gemaakt is en het leuke gegeven over gigantische sprinkhanen vond ik dit toch nog wel een redelijke film. De trage opbouw en het acteerwerk stoorde mij niet, al moet ik wel toegeven dat de personages niet echt interessant zijn. 5/10

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

Hollywood007 wrote:

Semi-random. Ik bepaal eigenlijk achteraf in welke categorie ik de film kan plaatsen, behalve bij de hele speciale categorieën zoals 1890 of 1900; die kom ik niet 'per toeval' tegen, maar zoek ik doelbewust. Bij de wat meer generieke categorieën vind ik het niet nodig om gericht een film te selecteren: die kolommen komen vanzelf wel vol.

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

Hollywood007 wrote:

Ik gebruik een heel makkelijk systeem aan de hand van dit document 132 years of film (1888-2020) - Google Spreadsheets - docs.google.com credits to alexspyforever

Werk ik de categorieën per thema af van links naar rechts. Dus van action t/m based on novel. adventure t/m based on true events etc etc.

Uiteraard zoek ik dan wel gericht een film uit die in die categorie past!

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

PapaBeartje wrote:

Ik gebruik een heel handig systeem aan de hand van dit document 132 years of film (1888-2020) - Google Spreadsheets - docs.google.com credits to alexspyforever

Ik ben deze ook aan het gebruiken maar wel random. ik heb hem afgeprint en doorstreep welke ik al heb afgewerkt.

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

20. El Reino (2018)

Categorie: Western Europe

122 minuten

FTV

Punten: 122 + 12 = 134

Totaal = 2018 punten

https://cinemagazine.nl/wp-content/uploads/reino_el.jpg

Prima Spaanse politieke thriller die niet heel spannend is, maar wel sterk in elkaar steekt. Ik had zelf gehoopt op een iets hardere film, maar daar bleek dit de film niet naar te zijn. Geen probleem; nog steeds een goede film. 3,5*

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

13. Mowgli (2018)

Categorie: Animals

104 minuten

FTV

Punten: 104 + 10 = 114

Subtotaal: 1460 + 114 = 1574 punten

Persoonlijke filmwaardering: 3☆

The greatest journey is finding where you belong

https://statici.behindthevoiceactors.com/behindthevoiceactors/_img/movies/banner_1818.jpg

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

25. Monkey Shines (1988)
Categorie: physical handicap
FTV, 113 minuten - 124 punten
Totaal: 2732 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4281.jpg?cb=1533277289

Niet heel bijzonder. Inderdaad, invalide hufter krijgt een aapje als hulp. Maar dat aapje gaat zich steeds meer gedragen als de manifestatie van Allan's haat tegen de wereld. En gaat ook steeds onafhankelijker los. Tegen het einde wordt het wel leuk, maar het duurt wel ontzettend lang en via een wat warrig verhaal voor er een keer iets gebeurt. En uiteindelijk, echt serieus kan ik dat aapje als dreiging niet nemen. Wel wat leuke scenes, zeker zo in het laatste kwart, maar dan heeft het toch allemaal te lang geduurd voor een echt hoge score. 3.0*

Noodless

• 10040 messages
  • 6176 votes

21 The Marsh (2006)
Categorie : Rural Area
92 min. - FTV
Punten : 92 + 9 = 101
Totaal : 2439 + 101 = 2540
https://static1.showtimes.com/gallery/220x117/the-marsh-60790.jpg

Och ja...je zou zeggen wat kan de de zoveelste film rond geesten nog brengen, maar qua verhaal heeft het toch een andere benadering waarbij het mysterie of het trauma van Claire Holloway zich langzaam ontvouwt naar een wat kitscherige climax. Hoe de clou nu in elkaar zit, is op zich nog wel leuk bedacht. Helaas wordt het nergens spannend en valt vooral de uitwerking van de geesten tegen. Die scènes zijn vaak flauw. De sfeer rondom het verlaten huis en het moeras wordt wel goed gebracht. Ook een pluspunt is dat Forest Whitaker van de partij is die er toch iets van weet te maken. 5/10

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

14. Ironclad (2011)

Categorie: Castle/Palace

121 minuten

FTV

Punten: 121 + 12 = 133

Subtotaal: 1574 + 133 = 1707 punten

Heavy metal goes medieval.

https://ilarge.lisimg.com/image/6187607/938full-ironclad-%282011%29-screenshot.jpg

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

15. Mrs. Doubtfire (1993)

Categorie: Babysitting

125 minuten

FTV

Punten: 125 + 13 = 138

Subtotaal: 1707 + 138 = 1845 punten

She makes dinner, she does windows. She reads bedtime stories, she's a blessing... in disguise.

https://static.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2017/05/30/74e03086-4525-11e7-86aa-37a40db41604_web_scale_0.3888889_0.3888889__.jpg?maxheight=280&maxwidth=400

MRDammann

• 661 messages
  • 3560 votes

2. Sorcerer (1977)

Categorie: Adventure

121 minuten

FTV

Punten: 121+ 12 = 133

Subtotaal: 161 + 133 = 294

https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5914.jpg?cb=1565673064

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

3. Dirty Harry (1971)

Categorie: Action

102 minuten

FTV

Punten: 102+ 10 = 112

Subtotaal: 258+ 112 = 370

In het begin ging hij mij echt te traag en was hij me te soft maar van zodra hij zijn beroemde uitspraak doet tegen onze donkerder gekleurde gangster pikt het tempo wel op en krijg je een Clint Eastwood als in zijn beste dagen en ook vooral voldoende actie. Goede booswicht ook wat het toch wel een aangename film maakt, had zonder het eerste stuk echt goed kunnen scoren maar nu nog een mooie 3,5*

joolstein

• 10828 messages
  • 8913 votes

Hollywood007 wrote:

Ik gebruik een lijstje: ‎132 jaar film challenge, a list of films by joolstein • Letterboxd

Maar afwijken van dat lijstje doe ik ook!

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Ik kijk semi-random. Voorlopig kijk ik vaak films en kijk achteraf welke categorie ik eraan kan plakken, maar heb ook een lijstje films in gedachten voor sommige van de moeilijkere categorieën (of categorieën die me niet zo liggen).

Noodless

• 10040 messages
  • 6176 votes

22 The Road (2011)

Categorie : Road

110 min. - FTV

Punten : 110 + 11 = 121

Totaal : 2540 + 121 = 2661

https://www.moviemeter.nl/images/cover/81000/81535.jpg?cb=1389180593

Gruwelijke verhalen over verdwijningen en moorden op een verlaten weg is de kern van deze film. Is het een spookweg of loopt er ergens een moordenaar nog altijd rond ? De film wordt best sfeervol weergegeven in combinatie met een paar mooie shots. De gore is oké, echt spannend is het wel niet.

Het verhaaltje heeft ook zijn ups and downs, maar in zijn geheel gewoon degelijk. 6/10

joolstein

• 10828 messages
  • 8913 votes

Voor de categorieën 1890s (1 minuut), 1900s (10 minuten) en 1910s (40 minuten) mag je shorts combineren om aan de minimumduur te komen.

Ik heb nog steeds niet echt een idee van wat de bedoeling is, wat met minimumduur wordt bedoeld en waarom er bij deze jaartallen wel mag gecombineerd worden maar bij het thema; stijl, shorts niet? Shorts uit andere decennia kunnen ook kortere speelduur bezitten. Enfin mijn registratie:

11. Le manoir du diable (1896) 3min.

Le diable au couvent (1899) 3 min.

Escamotage d'une dame au théâtre Robert Houdin (1896) 1min.

The Arrival of a Train (1896) 1 min.

The Kiss in the Tunnel (1899) 1 min.

The Kiss in the Tunnel (1899) 1 min.

Categorie : 1890s

FTV

Punten :10

Totaal : 1171+10= 1181

Nu ik toch niks beters te doen had maar wat filmpjes op youtube gezocht uit 1890.

Afgezien dat dit de eerste bewegende beelden zijn, waren alle filmpjes ook totaal niet bijzonder. De titels zijn veelal ook wat je krijg te zien. De lokale illusionist doet een goocheltrucje, een binnenkomende trein, een kus in de trein in een tunnel, de duivel in de kerk enz. Als het beeld in scene was gezet dan deed het sterk denken aan opnames van het lokale amateurtoneel. Andere filmpjes hadden meer weg van wat later home video's zal gaan heten. Voor de tijd was dat vertonen van bewegende beelden misschien wereldvreemd, maar zoveel jaar naar dato zijn dit soort filmpjes het niet veel meer dan curiosa.

Ik denk dat het dan zo goed is?

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

joolstein wrote:

Ik heb nog steeds niet echt een idee van wat de bedoeling is, wat met minimumduur wordt bedoeld en waarom er bij deze jaartallen wel mag gecombineerd worden maar bij het thema; stijl, shorts niet? Shorts uit andere decennia kunnen ook kortere speelduur bezitten.

Veel (short) films uit 1890's, 1900's en met name uit 1910's zijn best pittig om te kijken, het is de bedoeling dat je in totaal 1 minuut aan 1890's spendeert. Dus of je nou 1 filmpje pakt van 1 min, of 2 filmpjes van 30 sec maakt dat in dit geval niets uit. Dit geldt ook voor de andere 2 categorieën. 1900's (10 min) en 1910's (40 min) Met het thema 'shorts' ben je iets vrijer in je keuze, en hoeft dit niet perse een film van '100' jaar geleden te zijn. Ik denk dat je daarom niet in die categorie mag combineren.

joolstein

• 10828 messages
  • 8913 votes

PapaBeartje wrote:

het is de bedoeling dat je in totaal 1 minuut aan 1890's spendeert. Dus of je nou 1 filmpje pakt van 1 min, of 2 filmpjes van 30 sec maakt dat in dit geval niets uit.

Filmpjes uit 1890 zijn sowieso alle 1 minuut of langer zover ik ze heb kunnen vinden. Daarom snap ik het niet dat ze worden gecombineerd. alexspyforever kijk er twee van een minuut en Shaky kijk er drie van een minuut. Zodoende snap ik niet waarom in dat thema er meer worden geregistreerd. En mijn registratie zal er dan maar 1 worden?

Met het thema 'shorts' ben je iets vrijer in je keuze, en hoeft dit niet perse een film van '100' jaar geleden te zijn. Ik denk dat je daarom niet in die categorie mag combineren.

Enorm veel moderne shorts hebben ook maar een speelduur van tussen 5 en 10 minuten deze worden eigenlijk uitgesloten? Enfin in principe is die opzet dan niet helemaal juist! Is eigenlijk mijn registratie van Black Eyed Child (BEC) (2018) - IMDbBlack Eyed Child (BEC) (2018) dan wel correct? Die duurde 9 minuten!?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

18. The Invaders (1912) - IMDb

Categorie: Western

41 minuten - FTV

Punten: 41 + 4 = 45

Totaal: 45 + 1287 = 1332

https://silverinahaystack.files.wordpress.com/2017/10/the-invaders-1912.png

Western op een enkele uitzondering na is ook niet mijn ding dus ik heb hier ook opzettelijk naar een zo kort mogelijke film gezocht in dit genre. En dat is niet zo makkelijk want westerns hebben vaak langere speelduren dan de gemiddelde film of althans zo lijkt het. Ben ik uitgekomen bij bovengenoemde titel nog voor de eerste Wereldoorlog gemaakt. Op imdb staat dat het een short is maar met die speelduur kan het wel degelijk als een feature film worden beschouwd en zou ook aan MovieMeter kunnen worden toegevoegd. Het verhaal begint met een vedrag dat de cavalerie afsluit met de Indianen dat de kolonisten niet meer gebied mogen innemen van de natives. Wanneer dat verdrag wordt geschonden vooral door de aanleg van een spoorweg. Als de Indianen er lucht van krijgen protesteren ze bij de cavalerie maar die geven te kennen dat de spoorweg niet hun idee was. Uiteindelijk spannen de verschillende indianenstammen samen en trekken ten strijde tegen de "bezetters". Daartussen hebben we nog een romantisch subplot tussen de dochter van de kolonel en een van zijn luitenanten en een mogelijke romance tussen Sky Star de dochter van het opperhoofd en een kolonist. Een beetje zoals Pocahontas komt het meisje tussen 2 vuren te staan. Hoewel er nergens echt diep op wordt ingegaan lijkt de regisseur toch ergens de boodschap te brengen dat er aan beide zijden verkeerd is gehandeld. De Indianen vallen uiteindelijk eerst de invaders aan, hoewel het in veel gevallen andersom leek.

Nu goed ik ken te weinig van western om te weten hoe waarheidsgetrouw het allemaal is. Misschien dat Brix een beter antwoord kan geven op die vraag/veronderstelling?

joolstein

• 10828 messages
  • 8913 votes

11. Alice in Wonderland (1903) - IMDb

https://pic.rutube.ru/video/c5/f9/c5f98b554f6ad17a803d75a7ba57b2f2.jpg?size=m

Soms bezat deze versie van het verhaal van Lewis caroll wel wat surrealistische beelden die absoluut bij dit verhaal horen maar even vaak zag je amateuristisch groepstoneel.

Rescued by Rover (1905) - IMDb

Rover is hier een hond en als er een baby wordt gestolen zien we hem heen en weer rennen, dit moest dan het redden voorstellen. Oftewel het was niet veel bijzonders.

Categorie : 1900s

FTV

Punten :8 min + 7 min= 15 min

Totaal : 1181+17= 1198

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

joolstein. Dit komt van de beginpagina van de challenge:

- Shorts: films van minder dan 40 minuten, bij voorkeur films met een speelduur van minstens 10 minuten.

- 1890s: veel van de nog bestaande films uit die periode zijn nog geen minuut lang dus gevraagd wordt om in zo een geval er een aantal te kijken tot je aan de speelduur van een minuut komt.

- 1900s: ook hier zijn er nog niet veel films van 40 minuten, hier mag je dezelfde regel toepassen zoals bij de shorts, je kan ook verschillende combineren totdat je een speelduur van minstens 10 minuten hebt

- 1910s: hoewel er genoeg films zijn met een speelduur van 40 minuten zijn veel van die films ook buitensporig lang. Dat levert veel punten op maar een silent van enkele uren dat is zelfs voor een liefhebber als ik wel een beproeving. Voor mij is het dan ok dat je een bundel van kortfilms uit die periode kijkt zodat je aan een speelduur komt van 40 minuten.

'Bij voorkeur een short van 10 minuten', dat klinkt als geen keiharde eis dus jouw registratie van die short voldoet aan de regels.

nathaniel177

• 574 messages
  • 2725 votes

22. Seven Pounds (2008)

Categorie: Drama

FTV

123 minuten

2584 punten in totaal.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.