- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- 132 jaar film challenge
132 jaar film challenge
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Categorie: Trauma/Psychological
116 minuten
FTV
Punten: 116 + 12 = 128
Totaal = 491 punten
Regisseur Billy Wilder en hoofdrolspeler William Holden weer samen, 28 jaar na Sunset Blvd.. Het werd geen succes. Marlene Dietrich weigerde de voor haar bedoelde hoofdrol, testpubliek vond er niks aan, na een nieuwe montage moest het testpubliek er vreselijk om lachen, alleen was het helemaal geen comedy. Wilder gaf er de brui aan, de studio bracht het heel beperkt uit, die hadden er geen zin meer in er nog verder veel geld aan te verspillen ... Fedora eindigde catastrofaal, als een soort smet op de filmografie van de grote regisseur Billy Wilder.
En toch is de film een meer dan aardig mystery, een variatie op de thema's uit Sunset Blvd.. De critici zijn inmiddels aardig bijgetrokken, waarschijnlijk had deze Hollywood-film gewoon de tijdsgeest tegen in de seventies.
(4*)
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
23. Himizu (2011)
Categorie: Shore/Water
FTV, 129 minuten - 142 punten
Totaal: 2425 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/78000/78975.jpg?cb=1559238479
Shion Sono is niet bepaald de meest subtiele regisseur die ik ken, en ook binnen zijn oeuvre is Himizu best onsubtiel. Sumida is een jongen van een jaar of 14 die een beetje aan de zelfkant van de maatschappij leeft; hij gaat weliswaar naar school, maar zijn moeder is zelden te bekennen, vader is een afgrijselijke eikel wiens hobby het is om Sumida te vernederen. Na de tsunami woont hij samen met een aantal wel sympathieke daklozen in een klein boothuisje, maar de film is grotendeels behoorlijk lomp en nihilistisch. Sumida zit weliswaar in de hoek waar de klappen vallen, maar zijn eigen houding helpt niet: de film kent een hoop bot geweld, willekeurige vechtpartijen, moord en een hoop geschreeuw, waarbij de trots en vijandigheid van Sumida niet helpen en aan dat geweld ontkomt ook het meisje dat Sumida wil helpen niet (de naam ben ik kwijt).
Net als bij veel andere films van Sono weet ik ook hier niet echt wat ik er mee aan moet. Een hoop interessante stukken en een intense sfeer, maar ook veel onbegrijpelijke aspecten (plotontwikkelingen en karaktergedrag, maar dat kan aan mij liggen) en wederom een film die een stukje langer duurt dan wat mij betreft nodig was geweest. Interessant is het zeker, top is het niet. 3.5*
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
17 Breakfast at Tiffany's (1961)
Categorie : Based on novel
115 min. - FTV
Punten : 115 + 12 = 127
Totaal : 2012 + 127 = 2139
https://d1w8cc2yygc27j.cloudfront.net/1085620942325246113/-4231838496922146272.jpg
Tijd voor een klassieker !
De bekende afbeeldingen van Audrey Hepburn en de filmposters van deze film zijn wereldberoemd en iconisch in de filmwereld. Iedereen die de filmwereld wat volgt zal deze ook wel ooit ergens gezien hebben.
Audrey Hepburn is een legende in de filmwereld en George Peppard zullen de meeste onder ons vooral kennen van de serie ' Het A-Team ' als de leider met de sigaar. Deze klassieker is heel luchtig qua opzet en moet het vooral hebben van het acteerwerk, het komisch en romantisch tintje en natuurlijk het bekend liedje "Moon River" van Henri Mancini. Heel mooi liedje overigens. Het verhaal stelt niet zoveel voor, maar gezien de andere positieve elementen kijkt de film wel vlot en onderhoudend weg. 6/10
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2725 votes
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
16. A Night of Horror: Nightmare Radio (2019)
Categorie: Anthology
100 minuten
FTV
Punten: 100 + 10 = 110
Totaal = 1594 punten
Dit was zó slecht dat het niet eens meer grappig is. Ik weet niet waar ik moet beginnen... Mag ik gewoon opsommen? Saai, voorspelbaar, waardeloos acteerwerk, lelijke beelden / CGI, chaotisch, rommelig en simpelweg strontvervelend.
Die hoofdpersoon die alles aan elkaar moet kletsen
... holy camoly... niet gek dat hij verder nooit meer geacteerd heeft en vóór deze film alleen een bijrol in een mislukte pilot had.
De verhalen zelf zijn een snoozefest en rip-off na rip-off.
Dit is troep en niet op de leuke manier. 3,5 / 10
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb nog geen idee voor wie ik ga als favoriete regisseur. Ik heb momenteel een longlist van een stuk of 8, en van sommigen van hen moet ik sowieso nog wat meer gaan kijken. Één van de kanshebbers is David Fincher, maar die heeft zichzelf vanavond toch behoorlijk in de vingers gesneden.
24. The Curious Case of Benjamin Button (2008)
Categorie: Fantasy
FTV, 166 minuten - 183 punten
Totaal: 2608 punten
Men neme een kortverhaal van een bladzijde of 20, met één originele gimmick. Vervolgens strekken we dit uit tot een film van bijna drie uur, die behalve de romance die gedoemd blijkt vrijwel niks met die gimmick doet. Voor de rest had elke stuk van de film ook prima plaats kunnen vinden bij iemand die wél op normale manier oud wordt; bovendien, heel veel rode draad heeft de film verder niet.
Deze film heb ik altijd een beetje links laten liggen, voornamelijk op onderbuikgevoel; hoewel het van David Fincher was die over het algemeen toch een zeer fraai oeuvre heeft, trok dit me voor geen meter. En ik ben bang dat ik toch bevestigd ben in mijn vooroordeel, deze film is toch een behoorlijke miskleun gebleken. Natuurlijk, er zijn wel wat fraaie scenes, de cast is niet slecht (maar ook echt niet geweldig), maar hier is toch heel wat op aan te merken. Waarom moet dit in hemelsnaam drie uur duren? Behalve op het romantisch vlak waar Daisy wel ouder wordt, wat is de toegevoegde waarde van het omgekeerde ouder worden van Benjamin? Waarom wordt hier niet iets interessants over gebracht, over het jong zijn in een bejaard lichaam en vice versa, behalve voorspelbare grappen over bijvoorbeeld een oude man die geen seksgrappen begrijpt? En waarom is er zo weinig lijn in het verhaal? Het is niet dat de afzonderlijke scenes nou zo boeiend zijn (Brad Pitt geadopteerd, Brad Pitt op de grote vaart, Brad Pitt in de marine, Brad Pitt backpackend in India) of dat de romance met Cate Blanchett nou van het scherm spettert. Ik zie echt het punt van deze film niet. 1.5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Woland jij wil over een maand klaar zijn precies. Jij zit aan een gemiddelde van 3 per dag! En ik dacht ik ga ze hier voor een paar maanden zoet houden
En Moviefreak kan er ook wat van.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Hehe, ja, die coronacrisis zorgt ervoor dat je een hoop tijd overhoudt, kan ik je vertellen 
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
sorry ik pas voor deze challenge heb het nogal druk met andere dingen, maar je mag mij gerust taggen bij volgende alexspyforever
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
18 Go-hyang-i: Jook-eum-eul Bo-neun Doo Gae-eui Noon (2011) - MovieMeter.nl
Categorie : cats/dogs
106 min. - FTV
Punten : 106 + 11 = 117
Totaal : 2139 + 117 = 2256
Echt spannend of eng wordt het nergens. Het verhaal is wel aardig , maar kabbelt met een traag tempo naar de climax die je niet echt weet te verrassen. Het mysterie is niet zo mysterieus als het lijkt, maar het gegeven met de katten is wel leuk bedacht. Als ik de film 9 jaar geleden zou gezien hebben, was de score misschien wat beter geweest. Toen waren deze films uit Azië wel in, maar nu weten dit soort werkjes niet meer te verrassen omdat veel elementen uit de Aziatische horrorwerkjes zeer herkenbaar zijn en dus ook voorspelbaar. 5/10
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3836 votes
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb nog geen idee voor wie ik ga als favoriete regisseur. Ik heb momenteel een longlist van een stuk of 8, en van sommigen van hen moet ik sowieso nog wat meer gaan kijken. Één van de kanshebbers is David Fincher, maar die heeft zichzelf vanavond toch behoorlijk in de vingers gesneden.
Hier hetzelfde probleem. Favorite actor/actrice was San weer wel makkelijk. 
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3836 votes
Deze ga ik misschien wel overnemen. Lijkt me wel een leuk filmpje.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Hehe, ja, die coronacrisis zorgt ervoor dat je een hoop tijd overhoudt, kan ik je vertellen
Op je "vraag" van favoriete regisseur, wel daarmee bedoel ik niet dat je er maar 1 kunt hebben. Voor mijn part heb je een lijst van 10 regisseurs die je goed vindt. Als je maar een film kijkt van een van hen is het goed. Voor favoriete acteur/acrice geldt trouwens hetzelfde.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Categorie: Action
45 minuten - FTV
Punten: 45 + 6 = 51
Totaal: 51+ 1022 = 1073
https://i.ytimg.com/vi/JRXkAhMYKEc/maxresdefault.jpg
Ja ik heb opzettelijk zitten zoeken naar een korte actiefilm omdat het genre mij niet ligt. Hetzelfde heb ik gedaan met western nog zo een genre waar ik weinig mee heb. Ok het is in de eerste plaats komisch maar op imdb staat ook actie als genre en zeker terecht gezien het stuntwerk. En op die manier kan ik Buster Keaton ook afvinken van het lijstje.
Bij deze nog een gat opgevuld aangezien ik ook nog geen film van Buster Keaton had gezien. Na het erg fijne Safety Last van Harold Lloyd is ook deze film een positieve verrassing. De humor neigt hier dan wel iets meer naar gestuntel en slapstick en het verhaaltje is best zwak. De film verdient vooral zijn strepen in de 2de helft waarbij er nogal wat actie en stuntwerk aan te pas komt. En ja dat stukje waarbij Keaton letterlijk in de film op het doek binnenstapt, schitterend!
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
10. King Kong (2005)
Categorie: Adventure
201 minuten (extended edition)
FTV
Punten: 201 + 20 = 221
Subtotaal: 1066 + 221 = 1287 punten
Persoonlijke filmwaardering: 5☆
The eighth wonder of the world.
https://miro.medium.com/max/780/1*GAcIXAeB9jHBV1IRaa0ICQ.jpeg
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
11. Creepshow (1982)
Categorie: Anthology
120 minuten
FTV
Punten: 120 + 12 = 132
Subtotaal: 1287 + 132 = 1419 punten
Persoonlijke filmwaardering: 2☆
The most fun you'll ever have... BEING SCARED!
https://i.pinimg.com/736x/41/55/22/4155220081313081d1395d11c7142c39.jpg
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
12. Une excursion incohérente (1909) - IMDb 8 min
Barbe-Bleue (1907) - IMDb 10 min
The Sealed Room (1909) - IMDb 11 min
La fée Carabosse ou le poignard fatal (1906) - IMDb 12 min
Categorie: 1900s
41 minuten
FTV
Punten: 12 + 11 + 10 + 8 = 41
Subtotaal: 1419 + 41 = 1460 punten
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3836 votes
De films 1890 en 1900 gaan wel wat moeilijker worden vrees ik. Zijn er hier makkelijk van te vinden op internet alexspyforever? Via YouTube ofzo.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
De films 1890 en 1900 gaan wel wat moeilijker worden vrees ik. Zijn er hier makkelijk van te vinden op internet alexspyforever? Via YouTube ofzo.
Die zijn nog het makkelijkste te vinden van allemaal. Meestal via youtube.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8912 votes
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb nog geen idee voor wie ik ga als favoriete regisseur. Ik heb momenteel een longlist van een stuk of 8, en van sommigen van hen moet ik sowieso nog wat meer gaan kijken.
Ik ga voor Takashi Miike! Hij heeft maar liefst 83 films op zijn naam staan en doordat ik nog lang niet alles van hem heb gezien is de keuze ook ruim! Ik ga voor één van zijn laatste maar hij heeft sowieso mij nog nooit teleurgesteld.
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Categorie: Music(al)
100 minuten
FTV
Punten: 100 + 10 = 110
Totaal = 1704 punten
https://www.bam.org/media/15021355/19-51018_StateFair_640x359.jpg
Rogers en Hammerstein; dan hoef je van te voren niet af te vragen waar je instapt. Genoten hoor van deze heerlijke feel-good film uit 1945 die er fantastisch uitziet; als er 1955 bij had gestaan, had ik het ook geloofd. Het is natuurlijk allemaal een beetje truttig en de songs zijn echte 40's showtunes, dus dat dit niet voor iedereen is kan ik me goed voorstellen. Ik heb me goed geamuseerd: 3,5*.
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Categorie : Aliens
90 min. - FTV
Punten : 90 + 9 = 99
Totaal : 2256 + 99 = 2355
https://i.ytimg.com/vi/UzIY_UVzFtU/maxresdefault.jpg
De film is best aardig, maar we hebben het al zoveel keer gezien.
Het verhaal verloopt wat traagjes en echt spannend wordt het nergens. Anderzijds ook al vaak slechter gezien. De sound is wel goed en de cast doet het naar behoren. Typisch filmpje dat ik morgen al vergeten ben. 5/10
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Categorie: Desert
80 minuten - FTV
Punten: 80 + 8 = 88
Totaal: 88 + 1073 = 1161
De pluspunten van deze film is dat het niet lang op zich laat wachten voor het los gaat en het is niet pretentieloos. Nu dat is wat ik voorgaande berichten lees. Dat leek op het eerste zicht te kloppen, maar hoe langer het duurde hoe meer ik het oneens ben hiermee. De film heeft zo een typisch Rob Zombie sfeertje met zelfs een Captain Spaulding lookalike en andere lelijke mensen. gelukkig geen Sherin Moon al had je enkele blondines die voor haar zussen door konden gaan. Blood en gore naja er werd vooral gespeeld en seks mee gedaan, oh ja hoe smerig en opwindend. Neen, vooral gaap. Seduction Cinema is niet eens zo slecht als ik dit soort fake gedoe zie meestal vergezeld door erg slechte inspiratieloze baggermuziek en gekweel van een zanger met een serieuze baard in de keel. Over fake gesproken natuurlijk had de helft van het vrouwelijk schoon (of beter gezegd lelijk vooral aan de kant van de bad guys) siliconenborsten, nog zo een afknapper. Ja het is trash maar als zelfs jeroentjuhhhhh deze een onvoldoende geeft weet ik dat het zooi is in de negatieve zin van het woord.
Dat ze Tara Reid dan nog prominent op de poster zetten hoewel die maar een kleine rol heeft in het begin dat zegt natuurlijk ook al veel.
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
18. The Old Swimmin' Hole (1940)
Categorie: 1940s
81 minuten
FTV
Punten: 81 + 8 = 89
Totaal = 1793 punten
https://i.ytimg.com/vi/0K35uDr34zQ/sddefault.jpg
Sympathieke, maar erg brave film. De moeder is trouwens erg touchy-feely, als 't mijn moeder zou zijn, stelde ik dat toch niet echt op prijs. De film zal weinig kwaad bloed zetten, maar zal het bloed daarentegen ook niet sneller laten stromen bij de kijker. Grijs muisje: 3*.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3836 votes
iemand deze al gezien Villains (2019)
Iemand een idee of deze onder rural area kan. Het is toch wel afgelegen in de bossen volgens mij.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3836 votes
Categorie: thriller/suspence
103 minuten
FTV
Punten: 103 + 10 = 113
Subtotaal: 952
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Hollywood007 yep...afgelegen...dus kun je die film bij de categorie zetten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Categorie: Short
21 minuten
Punten: 21
Totaal: 21 + 1161= 1182
W.C. Fields was de laatste comedy acteur uit de zogenaamde golden age of comedy die ik nog moest uitproberen. Ik had al een voorgevoel dat deze acteur me niet zo goed ging liggen en heb veiligheidshalve gekozen voor een short. Mijn voorgevoel bleek te kloppen. Het is weer een heel andere soort humor dan Chaplin, Laurel & Hardy, Lloyd en Keaton. Of deze kortfilm hem typeert (ik veronderstel van wel) dan hoef ik voorlopig geen ander werk van hem te zien. Er is lichte slapstick, iets wat bij de talkies sowieso al veel minder werd. Dat lijkt een verademing alleen is de humor aan de flauwe kant. Fields is een mopperende en mompelende droge komiek. Hij lijkt ook constant verveeld te zijn en alles tegen zijn zin te doen. Het enige leuke moment was wanneer hij bij een dame een tand ging trekken en deze haar benen om hem heen sloeg alsof ze een standje uit de kama sutra naspeelden. Neen, dit was niet mijn ding.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3836 votes
joolstein
-
- 10828 messages
- 8912 votes
9. Cat-Women of the Moon (1953)
Categorie : 1950s
FTV
Punten : 64+ 6= 70
Totaal : 991+70= 1061
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91PEFGwW1uL._RI_.jpg
“You’re too smart for me, baby — I like ’em stupid!”
Tja, typische jaren '50 spul, oorspronkelijk opgenomen in 3D, maar degene die ik heb bekeken, was in 2D. Het is, denk ik, een van de onbekwame sciencefictionfilms die toen zijn gemaakt. De grote nadruk van dit soort films werd gelegd op 'traditionele' familiewaarden en vrouwelijke gehoorzaamheid, het was ook maar niets, zelfs bedreigend, van die vrijgevochten vrouwen. Wat ze nodig hebben, is een stoere Amerikaanse man dan beseffen die vrouwen zich wel dat het leven zoveel aangenamer is. En degenen die zich niet laten overrompelen door deze Adonis uit Hollywood (vaak aan drank zijnde B-acteurs van middelbare leeftijd) worden eenvoudigweg gedood.
De film opent met vijf astronauten in wat op het eerste gezicht lijkt op een kantoor of laboratorium, maar blijkt de controlekamer van een ruimteschip te zijn. En wat doe je als vrouw als je net uit je cryoslaap kom? Juist het eerste wat je doet is je uittrekken om vervolgens een spiegel en kam te pakken.Lang leve stereotypen. Het is dus een van de hoofddoelen van de film om te laten zien hoe verschrikkelijk een door vrouwen geleide samenleving wel niet zou zijn!
En zoef je met de eerste raket naar de maan dat gaat dat uiteraard mis. Het eerste dat opvalt is dat de astronauten niet gewichtloos zijn. Een razende meteoor treft het schip en breekt de salpeterazuurtanks. Gelukkig wisten de ingenieurs dat het opslaan van bijtende vloeistoffen gevaarlijk is en monteerde een handig waarschuwingslampje "salpeterzuur lekt" Waarna de dappere copiloot met een CO2-brandblusser het zuur dooft!
Na op de maan nog een meteoriet; Bukken! tegen te komen wordt de mannelijke fantasie algauw werkelijkheid. Een samenleving van mooie vrouwen (in nauwsluitende sexy zwarte pakjes) zonder mannen in de buurt. Welke man wil dat nu niet? De Kattenvrouwen van de maan bezitten telepathische invloeden die alleen werken op vrouwen maar zijn niet in staat om namen te onthouden. Walt heet opeens Doug?
Oh, en de Kattenvrouwen voeren een dansje uit op de dromerige-charmante fluitmuziek van Elmer Bernstein (ja, DE Elmer Bernstein ). Een belachelijke dans. Niet om de astronauten te vermaken, want ze slapen allemaal (mensen slapen veel in deze film). Maar gewoon zonder aanwijsbare reden. Waarschijnlijk omdat het sexy had moeten zijn. Wat het niet is. De climax van de film is een voice-over?
Een sciencefictionfilm van 65 minuten is wel erg kort, wat hier een van de weinige goede dingen is die je erover kunt zeggen. Ook heb ik het vermoeden dat de film links en rechts decorstukken en sets leent. Niets past bij elkaar en het lijkt gewoon alsof de filmmakers alles hebben verzameld wat ze in een ateliermagazijn konden vinden. Hoewel het niet heel saai is, is de film wel dom en slecht.