- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Film van het jaar
Film van het jaar
rensie32
-
- 4359 messages
- 1768 votes
1966
1 Au Hasard Balthazar
1 El Dorado
1 Operazione paura (Kill Baby Kill)
1 The Good, the Bad and the Ugly +
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
1966
2 The Good, the Bad and the Ugly +
1 Au Hasard Balthazar
1 El Dorado
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
1966
3 The Good, the Bad and the Ugly +
1 Au Hasard Balthazar
1 El Dorado
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
1966
4 The Good, the Bad and the Ugly +
1 Au Hasard Balthazar
1 El Dorado
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
4 The Good, the Bad and the Ugly +
1 Au Hasard Balthazar
1 El Dorado
1 Who's afraid of Virginia Woolf +
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
1966
Niet zo'n moeilijke keus dit keer. Concurrentie is er niet echt. 
De Funès heeft met La Grande Vadrouille een aardige komedie te pakken met veel leuke momenten. Ook veel niet leuke, vond ik.
Heb me ook goed vermaakt met The Fortune Cookie. Matthau en Lemon.
Terence Fisher maakte met Dracula: Prince of Darkness weer iets prachtigs.
Django, Virginia Woolf ook niet mis.
Geen van alle goed genoeg.
5 The Good, the Bad and the Ugly +
1 Au Hasard Balthazar
1 El Dorado
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Ik zie toch flinke concurrentie, op zijn minst van Bergman en Godard.
5 The Good, the Bad and the Ugly
1 Au Hasard Balthazar
1 El Dorado
1 Who's afraid of Virginia Woolf
1 Tobenai Chinmoku +
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
1967 : (tot 24.00 uur)
1 Cook Hand Luke
1 Marketa Lazarová +
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
1966
Niet zo'n moeilijke keus dit keer. Concurrentie is er niet echt. 
De Funès heeft met La Grande Vadrouille een aardige komedie te pakken met veel leuke momenten. Ook veel niet leuke, vond ik.
Heb me ook goed vermaakt met The Fortune Cookie. Matthau en Lemon.
Terence Fisher maakte met Dracula: Prince of Darkness weer iets prachtigs.
Django, Virginia Woolf ook niet mis.
Geen van alle goed genoeg.
5 The Good, the Bad and the Ugly +
1 Au Hasard Balthazar
1 El Dorado
Mij blijft het toch keer op keer verbazen hoe populair westerns en cow-boyfilms zijn ook in Europa. Ik vind Lucky Luke wel leuk om te lezen maar cow-boys op het witte doek het zegt mij compleet niks. Is er ergens iets aan een cow-boy dat hen zo bijzonder maakt dat ik niet zie?
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Zal vooral komen door de spaghettiwesterns die dankzij Italiaanse filmmakers (dus Europees) zijn gemaakt. Niet alleen leuk gemaakt, maar op vlak van beeld, muziek, camerawerk, ... origineel en anders dan de Amerikaanse westerns. Net die Europese stempel maakt het genre zo groot in Europa (en omstreken). Al blijft het natuurlijk kwestie van smaak.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
1 Cook Hand Luke
1 Marketa Lazarová
1 Le Samouraï +
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Zal vooral komen door de spaghettiwesterns die dankzij Italiaanse filmmakers (dus Europees) zijn gemaakt. Niet alleen leuk gemaakt, maar op vlak van beeld, muziek, camerawerk, ... origineel en anders dan de Amerikaanse westerns. Net die Europese stempel maakt het genre zo groot in Europa (en omstreken). Al blijft het natuurlijk kwestie van smaak.
Op die manier kan ik het goed begrijpen maar mij spreken cow-boys sowieso niet aan althans niet op het scherm. Ik denk dat het ook heeft te maken dat bepaalde genres vaak sterk op mannelijke personages zijn gericht en vrouwen vaak ondergeschikte rol hebben dat western mij niet zo ligt. Een actiefilm of films over de mafia (hoewel misdaad in het algemeen niet meteen mijn meest geliefkoosde genre is) zullen mij dan ook niet vaak kunnen bekoren. Maar zeker western en misdaad zijn erg populair. But I need a decent female input to keep me interested 
-
- 31144 messages
- 5447 votes
But I need a decent female input to keep me interested
Dan is C'era una volta il west ideaal! Claudia Cardinale speelt met gemak de andere mannen van het scherm. 
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
1 Cook Hand Luke
1 Marketa Lazarová
1 Le Samouraï
1 Bonnie and Clyde +
luukve
-
- 247 messages
- 658 votes
1 Cook Hand Luke
1 Marketa Lazarová
1 Le Samouraï
1 Bonnie and Clyde
1 The Jungle Book +
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dan is C'era una volta il west ideaal! Claudia Cardinale speelt met gemak de andere mannen van het scherm.
"andere mannen"? Dus ze is eigenlijk ook een man? 
Tuurlijk snap ik wat je bedoelt
. Dan zal ik die toch ooit maar eens proberen dan.
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Ben geen gigantische fan van C'era una volta il west maar Claudia Cardinale alleen al doet die film wel stijgen in mijn achting ja, wat een vrouw... .
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ok mijn eigen input dan maar. 1967 was het jaar van de eerste Asterix animatiefilm gebaseerd op het eerste album "Asterix, de Gallïer". Vind ik zelf een van de mindere albums en de film volgt ook vrij slaafs het boek. Een jaar later kwam het veel betere Asterix en Cleopatra. Verder een paar fijne van mijn horrorheld Herschell Gordon Lewis 'Something Weird" en vooral "The Gruesome Twosome". De meeste ook horrorfans zullen dit trash vinden maar ik hou ervan. Ik ben nochtans geen gorehound, maar deze regisseur is een van de weinige die me wel kan pakken hiermee. Noem me gerust een fan ja. Jungle Book heeft mij eigenlijk nooit zo weten te pakken, nochtans het verhaal als kind vroeger genoeg op plaat beluisterd. Waarom de animatie mij niet zo aansprak, geen idee. Te weinig vrouwelijke karakters weer zeker
Doris Wishman maakt veel low budget (en slechte) exploitatiefilms maar als ze er eentje dan wel een keer goed maakte is het wel A Taste of Flesh. maar ik zou deze nu niet bepaald als mijn beste van 1967. Spider Baby is bijvoorbeeld nog ene kanshebber, zeker voor die tijd moet het echt wel als compleet geschift zijn overgekomen. Ik ga toch gaan voor The Grueseome Twosome. Ondanks dat er al veel Indianen op het witte doek waren te zien, was het niet in die films maar wel in TGT dat de eerste scalperingsscène te zien was. Verhaal is poepsimpel, het concept en de titulaire karakters compleet door de bocht. Het wordt toch op een luchtige toon gebracht. I just love it.
1967 (19 gezien)
1 Cook Hand Luke
1 Marketa Lazarová
1 Le Samouraï
1 Bonnie and Clyde
1 The Jungle Book
1 The Gruesome Twosome +
rensie32
-
- 4359 messages
- 1768 votes
1967
1 Cool Hand Luke
2 Marketa Lazarová +
1 Le Samouraï
1 Bonnie and Clyde
1 The Jungle Book
1 The Gruesome Twosome
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
1967
Bij mij heeft Jungle Book net wel indruk achter gelaten als kind en nu nog......ook de nieuwe versie vond ik een prachtige film.
2 Marketa Lazarová
2 The Jungle Book+
1 Cool Hand Luke
1 Le Samouraï
1 Bonnie and Clyde
1 The Gruesome Twosome
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
67 bracht een aantal goede films, moeilijk om het lijstje niet nog wat langer maken maar ik ga in dit jaar ook voor The Jungle Book.
Now I'm the king of the swingers, oh
The jungle VIP
I've reached the top and had to stop
And that's what botherin' me
I wanna be a man, mancub
And stroll right into town
And be just like the other men
I'm tired of monkeyin' around!
Oh, oobee doo
I wanna be like you
I wanna walk like you, talk like you, too..

1 Cool Hand Luke
2 Marketa Lazarová
1 Le Samouraï
1 Bonnie and Clyde
3 The Jungle Book +
1 The Gruesome Twosome
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
1 Cool Hand Luke
2 Marketa Lazarová
1 Le Samouraï
1 Bonnie and Clyde
3 The Jungle Book
1 The Gruesome Twosome
1 Nihon Shunka-kô +
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
67 bracht een aantal goede films, moeilijk om het lijstje niet nog wat langer maken maar ik ga in dit jaar ook voor The Jungle Book.
Now I'm the king of the swingers, oh
The jungle VIP
I've reached the top and had to stop
And that's what botherin' me
I wanna be a man, mancub
And stroll right into town
And be just like the other men
I'm tired of monkeyin' around!
Oh, oobee doo
I wanna be like you
I wanna walk like you, talk like you, too..

1 Cool Hand Luke
2 Marketa Lazarová
1 Le Samouraï
1 Bonnie and Clyde
3 The Jungle Book +
1 The Gruesome Twosome
Opvallend want animatiefilms werden hier nauwelijks verkozen tot nu toe, laat staan meer dan 1 keer
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Ben wel een liefhebber van animatiefilms, wie me een beetje kent zou dat kunnen weten.
Dus zo opvallend is mijn keuze niet.
Denk dat als de animatie goed, memorabel of iconisch genoeg is dat ie wel word gekozen.
(Jeugdsentiment kan daar ook een grote rol in spelen)
Heb niet het vermoeden dat deelnemers in dit topic er vatbaar voor zijn, maar je hebt ook MM-gebruikers die zich een beetje schamen om een "tekenfilm" boven een "echte film" te kiezen.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Net binnen de tijd!
2 Cool Hand Luke+
2 Marketa Lazarová
1 Le Samouraï
1 Bonnie and Clyde
3 The Jungle Book +
1 The Gruesome Twosome
1 Nihon Shunka-kô
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Mij blijft het toch keer op keer verbazen hoe populair westerns en cow-boyfilms zijn ook in Europa. Ik vind Lucky Luke wel leuk om te lezen maar cow-boys op het witte doek het zegt mij compleet niks. Is er ergens iets aan een cow-boy dat hen zo bijzonder maakt dat ik niet zie?
Mijn voorkeur gaat vooral uit naar de Spaghetti's. Prachtig in beeld gebrachte rauwheid en emotie.
Flms met oog voor detail. Prachtig inzoomend op de gelaatstrekken die toebehoren aan hele karakteristieke personages.
De tijd nemend. Zonder haast. Traag in de voortgang. Lange shots. Genieten is dat.
Films die je het gevoel geven dat de stekende zon echt pijnlijk heet is en dat het geluid van de woestijnwind echt gekte en razernij oproept.
Films waarin de inslag van een kogel een overdonderende indruk achterlaat.
Films waarin de muziek door af- en aanwezigheid heel bepalend is.
Films waarin het simpele verhaal bij nader inzien toch minder simpel is dan het lijkt.
Het is sfeer. Het is spanning.
Goed punt van kritiek is de afwezigheid van een leading lady. Heb er in het algemeen graag een lady bij, maar mis hun afwezigheid in de Spaghetti's eerlijk gezegd niet erg.
Aan de andere kant is de hierboven reeds genoemde Claudia Cardinale wel ongelooflijk sensueel en prachtig en zo meer. 
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
1968 :
Niet alleen film van het jaar, maar voor mij ook één van de beste films ooit gemaakt. Alles klopt in deze film. Het uitmuntende camerawerk, de locaties, de geweldige sfeer, de cast, het verhaal dat met zorg en geduld wordt opgebouwd en niet te vergeten de onvergetelijke innemende prachtige muziek van Ennio Morricone. Een film die ik al zo vaak opnieuw heb bewonderd. Once upon a time in the West. Heerlijke cinema.
1 Rosemary 's Baby
1 Once upon A Time in the West +
rensie32
-
- 4359 messages
- 1768 votes
1968 :
1 Rosemary 's Baby
1 Once upon A Time in the West
1 2001: A Space Odyssey +