- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Film van het jaar
Film van het jaar
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
1963 (40-tal gezien)
Redelijk wat keuze. Zo was er de eerste gore film "Blood Feast" van herschell Gordon Lewis, maar die was niet al te best in vergelijking met zijn latere werk. The Haunting is een klassieker in het spookhuis genre. The Day of the Triffids, leuke creature film met het bijkomende apocalyptische element dat de meerderheid van de mensheid blind is geworden. Zo kregen we ook de eerste film van The Pink Panther, die ik eigenlijk aan de saaie kant vond. Deze was niet zo grappig al de de later films uit de reeks al was er wel al Peter Sellers. Scum of the Earth was wellicht de eerste exploitation film met geweld al blijft het nog allemaal braaf. Ik ga voor een HItchcock film deze keer ondanks dat ik niet meteen een fan ben van zijn manier van filmen. Maar die film over die agressieve vogels zonder duidelijke aanleiding is dan wel een tikkeltje anders dan wat we van hem gewoon zijn. Misschien niet geweldig hoogstaand maar wel vermakelijk en met passie gemaakt
1963 (tot 24 uur)
The Birds
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
1963 (tot 24 uur)
1 The Birds
1 El Verdugo +
Fillumon
-
- 2240 messages
- 0 votes
1963 (tot 24 uur)
1 The Birds
1 El Verdugo
1 From Russin with Love +
!!!!*Lucky
-
- 3933 messages
- 2935 votes
1963 (tot 24 uur)
1 The Birds
1 El Verdugo
1 From Russin with Love
1 Tengoku to Jigoku
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
1963 (tot 24 uur)
2 From Russia with Love +
1 The Birds
1 El Verdugo
1 Tengoku to Jigoku
rensie32
-
- 4359 messages
- 1768 votes
2 From Russia with Love
1 The Birds
1 El Verdugo
2 Tengoku to Jigoku +
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
1963 vind ik niet zo geweldig jaar ( natuurlijk hangt het ook er van af wat je hebt gezien )
The Pink Panther en The Nutty Professor vond ik leuke films. The Birds goed. Maar er is maar eentje wat uitspringt dat jaar : weer een lange film 
2 From Russia with Love
1 The Birds
1 El Verdugo
2 Tengoku to Jigoku
1 The Great Escape +
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
1963 (tot 24 uur)
Niet een heel geweldig filmjaar maar toch genoeg films die de moeite waard zijn zonder dat er eentje duidelijkt uitspringt. En dat maakt de keuze lastig. The Haunting (fijne ouderwetse griezel), The Nutty Professor (met een paar fantastische scènes), The Day of the Triffids (mooi bevreemdende sfeer), The Servant (intense relationele spanning) of toch gewoon heel veilig James Bond. Zeg het maar.
The Birds dus. Hoewel ietwat achterhaald in cinematografisch opzicht, is het nog steeds een film met een fantastische spanningsopbouw, met mysterie en een prettige hoofdrol. De film blies me de eerste keer dat ik 'm aanschouwde omver. Nu niet meer, maar de eerste keer vergeet je nooit meer. 
2 From Russia with Love
2 The Birds +
1 El Verdugo
2 Tengoku to Jigoku
1 The Great Escape
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
1963 (5 gezien)
3 From Russia with Love
2 The Birds
1 El Verdugo
2 Tengoku to Jigoku
1 The Great Escape
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
1964 (ook weer een 40-tal gezien)
Mary Poppins vond ik als kind wel leuk, nu vind ik het allemaal beetje te moraliserend. Er was ook Blood and Black Lace van Mario Bava dat wordt gezien als de eerste giallo, vooral in het visuele aspect aardig qua verhaal een stuk minder. Hush Hush Sweet Charlotte is ook een zeer leuke psychologische thriller/horror met Bette Davis versus Olivia de Havilland. Verder was er de eerste van de gendarmes films van Louis de Funes. Marnie mag dan een minder populaire zijn van Hitchcock ik kan deze wel goed smaken. Een film met Vincent Price kan ik altijd waarderen al had ik toch verwacht dat ik Last Man on Earth leuker ging vinden.In elk geval vond ik het veel beter dan de afschuwelijke remake I am Legend met Will Smith. Voor de liefhebbers van musical was er My Fair Lady, ik niet zo een liefhebber maar best amusant verhaal en Audrey Hepburn vond ik erg goed. De 2de Pink Panther film A Shot in the Dark was al een pak leuker waarin we meer van de klunzige inspector Clouseau kregen. Strait-Jacket fijne Castle film met dan toch een vrij goede performance van Crawford hoewel ik geen fan ben. Verder waren er de Olga films, de vroegste exploitatiefilms waarin vrouwen in de prostitutie worden ingezet, aan drugs verslaafd raken en waarbij de focus vooral ligt op folteringen met Middeleeuwse apparatuur (uiteraard bleef het vrij braaf nog gezien de tijd). The Masque of the Red Death vind ik persoonlijk de beste adaptatie van Poe door Corman en Price, erg rauw met een van de beste performances van Price. ook Two Thousand Maniacs van gore godfather Lewis behoort tot mijn favoriete films van dit jaar al is deze heel wat braver op het grafisch vlak dan zijn voorganger Blood Feast maar wel een beter verhaal en karakters en een verrassende ontknoping. Mijn keuze valt echter op het nogal onorthodoxe The Flesh Eaters. Deze film heeft een heel simpel verhaal waarbij 4 mensen vast komen te zitten op een eiland waar een gekke wetenschapper experimenteert met vleesetende bacteriën. Hoogstaand qua verhaal is het niet, maar de karakters hebben wel een degelijke achtergrond meegekregen, effecten zijn goed met enkele toch opvallend grafische scènes voor de tijd én in zwart/wit. Ik hou wel an dit soort obscure werkjes.
1964
1 The Flesh Eaters +
Fillumon
-
- 2240 messages
- 0 votes
1964
1 The Flesh Eaters
1 Suna no Onna
1 Goldfinger +
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Sterk jaar 1964 ! Suna no Onna, Soy Cuba, Diamonds of the Night, Intentions of Murder.......
Maar ik ga toch voor Pale Flower
1 The Flesh Eaters
1 Suna no Onna
1 Goldfinger
1 Kawaita Hana +
-
- 31144 messages
- 5447 votes
1964
1 The Flesh Eaters
1 Suna no Onna
1 Goldfinger
1 Kawaita Hana
1 Zulu +
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
1964
1 The Flesh Eaters
1 Suna no Onna
1 Goldfinger
1 Kawaita Hana
2 Zulu +
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
1 The Flesh Eaters
1 Suna no Onna
1 Goldfinger
1 Kawaita Hana
2 Zulu
1 Goldfinger +
Omdat Goldfinger voor mij nog steeds één van de beste films uit de reeks is, een reeks die ik in zijn geheel een warm hard toedraag.
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
1964
Verrassend dat Dr Strangelove....nog niet vermeld is.
Daar is de eerste van de trilogie van Sergio Leone nl. A Fistful of Dollars, een regisseur die samen met zijn vriend Ennio Morricone een paar verbluffende films nalaat. De volgende jaren zal dat zich nog wel uitwijzen.
Deze film is goed, maar geen top. Weinig in dat jaar overigens.....Dr Strangelove is de klassieker, maar bij mij wist de film geen indruk te maken. Goldfinger....ja ..is leuk...maar nu niet bepaald een topper. En dan kom ik verrassend bij Marnie van Hitchcock die ik goed vind, maar bij deze regisseur ken ik enkele die toch meer klasse hebben. Blijf nog over A Shot in the Dark en een klassieker Mary Poppins. Ga voor de laatste.
1 The Flesh Eaters
1 Suna no Onna
1 Goldfinger
1 Kawaita Hana
2 Zulu
1 Goldfinger
1 Mary Poppins +
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Er zullen in 1964 heus wel topfilms gemaakt zijn. Die heb ik dan niet gezien. Wel goed waren: 'A Fistful of dollars' (de latere zijn inderdaad beter), een aangename 007, een rommelige maar sfeervolle 'Gorgon' en een hele leuke Pink Panter.
1 The Flesh Eaters
1 Suna no Onna
1 Goldfinger
1 Kawaita Hana
2 Zulu
1 Goldfinger
1 Mary Poppins
1 A Shot in the Dark +
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
1 The Flesh Eaters
1 Suna no Onna
1 Goldfinger
1 Kawaita Hana
2 Zulu
1 Goldfinger
1 Mary Poppins
1 A Shot in the Dark
1 Soy Cuba +
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
En meteen ook maar 1965:
1 Obchod na korze +
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Het jaar van The Sound of Music, eigenlijk kotsbeu gezien en bekijk ik al jaren niet meer. Voor de rest ook niet veel bijzonder dat ik dat jaar heb gezien. Le Corniaud met Funes en Bourvil was ook nog wel grappig maar geen topper. Ik ga dan toch maar voor horror/thriller gaan met Bette Davis. Niet de beste maar een goede psychologische.
1965 (24 gezien):
1 Obchod na korze
1 The Nanny +
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
1 Obchod na korze
1 The Nanny
1 Doctor Zhivago +
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
1965....lijkt een mager jaartje...maar bij het overlopen van een overzicht zie ik toch een aantal leuke titels/films staan die mijn interesse weten te wekken. De volgende films zijn goed, maar een echte topper met meer dan 8/10 zit er niet in :
Per qualche dollaro in più, The Sound of Music , The Greatest Story Ever Told , The Collector, Von Ryan's Express en inderdaad ik ga dan maar weer voor een epos.
2 Doctor Zhivago +
1 Obchod na korze
1 The Nanny
-
- 31144 messages
- 5447 votes
1965
3 Doctor Zhivago +
1 Obchod na korze
1 The Nanny
rensie32
-
- 4359 messages
- 1768 votes
1965
3 Doctor Zhivago
1 Obchod na korze
1 The Nanny
1 Per Qualche Dollaro in Più +
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
1965
Met een paar fijne films. Moeilijk om te kiezen. De beste:
Le Corniaud is een meesterlijke komedie. Heb bovendien een zwak voor de Funès. De 2e Fantômas vond ik het aanzien dan ook zeker waard. Met Le Gendarme heb ik dan weer weinig.
For a Few Dollars More erg goed. Rauw en minimalistisch.
Het epische Dr. Zhivago met meesterlijk drama en prachtig acteerwerk.
The Collector. Fantastische opbouw in (onderhuidse) spanning en een als engerd zeer overtuigende Stamp.
3 Doctor Zhivago
1 Obchod na korze
1 The Nanny
1 Per Qualche Dollaro in Più
1 The Collector +
ScarFish
-
- 744 messages
- 3502 votes
3 Doctor Zhivago
1 Obchod na korze
1 The Nanny
2 Per Qualche Dollaro in Più +
1 The Collector
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Nieuw jaar : 1966
1 Au Hasard Balthazar +
Fillumon
-
- 2240 messages
- 0 votes
Nieuw jaar : 1966
1 Au Hasard Balthazar
1 El Dorado +
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Als Formule 1 liefhebber zou ik misschien voor Grand Prix gaan kiezen. De racebeelden zijn letterlijk een stap terug in de tijd en de meeste hiervan zijn authentiek. Jammer dat ik ze nooit in het echt heb zien rijden op die Monza banking. Helaas is het verhaal te zwak en te dramatisch om film van het jaar te zijn. Funes heeft dan wederom met Bourvil nog een klassieker gemaakt met La Grande Vadrouille. Op het vlak van horror zijn de beste die ik heb gezien Kill Baby Kill van Bava en Let's Kill Uncle van William Castle. Beide films die een herziening nodig hebben. Ook Queen of Blood had wel zijn leuke momenten. A Sweet Sickness, A Swallow of Brine vond ik dan een van de beste vroege exploitatiefilms. Ik twijfel zwaar maar ik ga dan toch voor de gothic film.
1966
1 Au Hasard Balthazar
1 El Dorado
1 Operazione paura (Kill Baby Kill) +