• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.950 actors
  • 9.370.968 votes
Profile

Film van het jaar

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

1968 :

1 Rosemary 's Baby

2 Once upon A Time in the West +

1 2001: A Space Odyssey

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Collins wrote:

(quote)

Mijn voorkeur gaat vooral uit naar de Spaghetti's. Prachtig in beeld gebrachte rauwheid en emotie.

Flms met oog voor detail. Prachtig inzoomend op de gelaatstrekken die toebehoren aan hele karakteristieke personages.

De tijd nemend. Zonder haast. Traag in de voortgang. Lange shots. Genieten is dat.

Films die je het gevoel geven dat de stekende zon echt pijnlijk heet is en dat het geluid van de woestijnwind echt gekte en razernij oproept.

Films waarin de inslag van een kogel een overdonderende indruk achterlaat.

Films waarin de muziek door af- en aanwezigheid heel bepalend is.

Films waarin het simpele verhaal bij nader inzien toch minder simpel is dan het lijkt.

Het is sfeer. Het is spanning.

Goed punt van kritiek is de afwezigheid van een leading lady. Heb er in het algemeen graag een lady bij, maar mis hun afwezigheid in de Spaghetti's eerlijk gezegd niet erg.

Aan de andere kant is de hierboven reeds genoemde Claudia Cardinale wel ongelooflijk sensueel en prachtig en zo meer.

Collins, hoewel jouw lyrische uitleg me helemaal niet van westerns doen gaan houden vind ik het steeds een plezier om te lezen waarom je voor een bepaalde film of genre kiest. Dat is ook de voornaamste redenen dat ik dit topic blijf bezoeken. Het is een "spel" maar ik koppel dat graag aan wat discussie dat stimuleert mij veel meer om een bepaalde film als tip te noteren. . De redenen die je geeft waarom je van spaghettiwestern houdt wel ik zou er een aantal ook op mijn favoriete genre (ik denk dat je dat ondertussen wel weet welk dat dat is ) kunnen toepassen. Toch blijft voor mij een fatsoenlijke vrouwelijke vertegenwoordiging belangrijk. Film is een toch ergens een reflectie van het echte leven en daar heb je mannen en vrouwen, van die laatste wellicht nog wat meer. Dat de vrouwen misschien niet zo een boeiende bezigheden hadden in het wilde westen ok, maar dat hangt ook van je interesse af. Ik vind de bezigheden van cow-boys zelf niet boeiend dus dan zijn we vrij snel uitgepraat. Ik zal Once Upon a Time in the West wel eens proberen omwille van Claudia Cardinale maar het zal mijn kijk op westerns weinig gaan veranderen.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

1968 heeft een aantal kleppers. Asterix en Cleopatra is mijn 2de favoriete tekenfilm uit deze reeks, de badscène blijft voor mij een van de grappigste scènes ooit. A Sweet Sickness is zeker geen geweldige film maar in het vroege exploitatiegenre is het tot nu toe de beste film die ik heb gezien. Leuk om eens een dame te hebben die wel durft ingaan tegen de filmindustrie die vrouwen in hun bed wil hebben om een rol te krijgen. Maar nu komt het moeilijkste want er is zowel de eerste van Romero's Dead Trilogie Night of the Living Dead en je mag gerust stellen dat deze de zombie gekte zoals we die nu nog steeds kennen heeft gestart. De zombie was niet langer een willoze slaaf die zijn meester gehoorzaamde maar een levende dode zin in menselijk vlees. Rosemary's Baby is echter een film die meer indruk op mij heeft nagelaten. Misschien niet zozeer dat satanisme zelf maar het feit hoe Rosemary en haar man verstrikt geraken in een verstikkend web en daar toch een zware prijs voor betalen. De hele film lang is er een gevoel van onbehaaglijk. Het is geen in your face horror maar die constante dreiging dat er iets verschrikkelijk gaat gebeuren, ik vind het geweldig.

1968 :

2 Rosemary 's Baby

2 Once upon A Time in the West +

1 2001: A Space Odyssey

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

2 Rosemary 's Baby

2 Once upon A Time in the West

2 2001: A Space Odyssey +

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

Neigde naar Once upon A Time in the West, maar deze mag niet uit het lijstje blijven van 1968..

'take your filthy paws off me you damn dirty ape'

2 Rosemary 's Baby

2 2001: A Space Odyssey

1 Planet of the Apes +

Noodless

• 10040 messages
  • 6176 votes

Ook een prima keuze moviemind .....staat bij mij ook genoteerd in mijn top 10. Voor mij dus een topjaar want er zitten nog een aantal goeie Films in dat jaar...de twee die hier al vermeld zijn : 2001 en Rosemary'baby...maar the Party vind ik ook echt leuk en niet te vergeten Night of The living dead. Prima jaar dus. ?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

MovieMind wrote:

Neigde naar Once upon A Time in the West, maar deze mag niet uit het lijstje blijven van 1968..

'take your filthy paws off me you damn dirty ape'

2 Rosemary 's Baby

1 Planet of the Apes +

Nice, er is iemand die een challenge gaat organiseren naar aanleiding van de nieuwe film uit deze franchise. Ik ben nogal een leek op het vlak van POTA maar ik heb me wel voorgenomen om de originele 5 tijdens die challenge te kijken.

Fillumon

• 2240 messages
  • 0 votes

1968 : stand....'

2 Rosemary 's Baby

1 Planet of the Apes

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

1968:

3 2001: A Space Odyssey +

2 Rosemary 's Baby

1 Planet of the Apes

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

1968

Bullit met Steve McQueen als een soort voorloper op recalcitrante personages als Dirty Harry. Met een legendarische autoachtervolging die in de herziening aangetast door de tand des tijds iets minder indruk maakt. Advies aan mezelf: soms is het beter om dingen in de herinnering te laten sudderen.

Inspector Clouseau en The Party met de geweldige Peter Sellers. Fijne comedy's. De laatste is een all time favorite. Mijn eerste kennismaking met de film was een in het Duits nagesynchroniseerde versie. Ondanks die handicap heb ik er erg om moeten lachen. Pas later ontdekte ik dat de film in de originele taal nog veel grappiger is. Sterke film met een zwak einde.

Dracula Has Risen from the Grave. Ik heb een zwak voor die Hammer producties met Christopher Lee. Zo sfeervol. Zo dramatisch. Zo duister.

2001: A Space Odyssey. Koel en afstandelijk. Fascinerend.

Rosemary 's Baby. Staat strak van de onderhuidse spanning. Doodeng zonder visuele effecten. Indringende psychologische horror. Het woord 'onbehaaglijk' geeft de sfeer in de film inderdaad goed weer.

Night of the Living Dead. Zette de standaard voor de zombiefilms die volgden.

Mijn keus is Once upon a Time in the West. Kreeg de film ooit eens te zien in een eenmalige vertoning op het witte doek en was meteen verkocht.

3 2001: A Space Odyssey

2 Rosemary 's Baby

3 Once upon A Time in the West +

1 Planet of the Apes

Fillumon

• 2240 messages
  • 0 votes

1969 :

1 The Wild Bunch +

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Collins wrote:

1968

Dracula Has Risen from the Grave. Ik heb een zwak voor die Hammer producties met Christopher Lee. Zo sfeervol. Zo dramatisch. Zo duister.

Hammer films zijn visueel nice maar ik vind ze meestal traag en vrij zwak plotgewijs. Vaak nemen ze Dracula, Frankenstein of een ander gekend thema en broddelen daar een beetje mee. En na een tijd was ik het toch wel beu om telkens weer Peter Cushing en Christopher Lee te zien. Goede acteurs daar niet van maar hebben voor mij niet die uitstraling van een Karlof en Lugosi, Lorre of Price. Dat gezegd zijnde er was dat jaar wel eentje dat me kon bekoren, The Devil Rides Out. Dus al die ontgoochelingen hebben dan toch tenminste 1 winner voortgebracht

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

1969 :

1 The Wild Bunch

1 Yuke yuke nidome no shojo +

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

1969 :

1 The Wild Bunch

1 Yuke yuke nidome no shojo

1 Gaav

rensie32

• 4359 messages
  • 1768 votes

1969 :

1 The Wild Bunch

1 Gaav

1 Butch Cassidy and the Sundance Kid +

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Eigenlijk geen film die er in 1969 voor mij boven uit steekt. Er is het jeugdsentiment met Pippi Langkous maar zijn nu toch flink gedateerd. Als ik dan toch eens een western moet opnoemen die ik dan wel interessanter vond dan de doorsnee en wellicht omdat het een zeldzamer geval was met een vrouwelijke hoofdrol True Grit. Goremaster Lucio Fulci leverde zijn eerste giallo af met "Peversion Story" aka "One on top of the Other" aka "Una sull'altra". Duidelijk voorbeeld dat Fulci wel meer kon dan enkel gore produceren en ook wel in staat was om een degelijk verhaal te brengen. Maar op een bepaald ogenblij begon hij zich meer op grafische en weinig op verhaal te richten. Het is naar mijn mening niet zijn beste giallo. Starlet! is dan een exploitatiefilm over de exploitatie binnen de softsex filmindustrie. Best wel goed maar is uiteindelijk toch iets te simplistisch gebracht. Beetje flauw einde ook. Mijn stem gaat naar een Mexicaanse horrorfilm Night of the Bloody Apes. Het is een soort Frankenstein film waarbij een man een apenhart krijgt om te kunnen overleven. Dat lijkt in eerste instantie te lukken totdat hij plots Jekyll Hyde stijl een halve aap wordt die bij voorkeur vrouwelijke slachtoffers uitzoekt. Het is geen topper maar wel erg entertaining met mooie voloptueuze dames die de nodige skin tonen.

1969 :

1 The Wild Bunch

1 Gaav

1 Butch Cassidy and the Sundance Kid

1 Night of the Bloody Apes (La horripilante bestia humana) +

Noodless

• 10040 messages
  • 6176 votes

Inderdaad weinig keuze lijkt het....maar eerlijk gezegd (bij het afgaan van het lijstje van films van 1969) zitten er toch wel volgens mij een aantal leuke films bij op het eerste gezicht die ik nog niet gezien heb.

Maar een mak jaar lijkt het wel. Van wat ik gezien heb blijven mij maar twee films bij die ik goed vind : The Red Tent en The Wild Bunch ( beide 4 sterren ). Ik ga toch voor de eerste dan maar omdat de eerste film mij meer zegt qua sfeer, beelden, uitputtingsslag om te overleven, cast en de muziek......maar het wordt wel redelijk chaotisch gebracht.

1969 :

1 The Wild Bunch

1 Gaav

1 Night of the Bloody Apes (La horripilante bestia humana)

1 The Red Tent +

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

Noodless wrote:

Van wat ik gezien heb blijven mij maar twee films bij die ik goed vind : The Red Tent en The Wild Bunch ( beide 4 sterren ). Ik ga toch voor de eerste dan maar omdat de eerste film mij meer zegt qua sfeer, beelden, uitputtingsslag om te overleven, cast en de muziek......maar het wordt wel redelijk chaotisch gebracht.

Had van The Red Tent tot nu nooit gehoord (weinig stemmen ook), maar lijkt me wel interessant.

Ik ga in dit jaar voor The Wild Bunch, vind dat een geweldig goede film.

1969 :

2 The Wild Bunch +

1 Gaav

1 The Red Tent

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

1969:

2 The Wild Bunch

1 Gaav

1 The Red Tent

1 Erosu Purasu Gyakusatsu +

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

1969

Zo op het eerste gezicht niet echt een topjaar. Toch zit er wel genoeg aardigs bij.

A Boy Named Charlie Brown. Humoristisch en filosofisch. Tikkie absurd. De karakters zijn zo heerlijk volwassen. Ben fan van Peanuts.

Le Cerveau is een leuke komedie. Kleurrijk en druk. Typisch Frans. David Niven heeft er een zwaar hoofd in. Dat is altijd de eerste gedachte die bovendrijft bij het noemen van de film. Leuk.

Easy Rider. Die viel me toch wat tegen. Goeie film, maar ik zag er niet dat fantastische culturele boegbeeld van de sixties in. Te hoge verwachtingen gehad. Mijn desinteresse in motoren helpt natuurlijk ook niet.

Het treurige drama Midnight Cowboy bevalt beter. Acteerwerk top. Verhaal top. Film waarin de inleving in de personages een zeer ongemakkelijk gevoel veroorzaakt. Werd er bijkans zelf depressief van.

Paint Your Wagon. Bij de eerste kijkbeurt vond ik dit helemaal niks. Musical? Bah. Na over de eerste schrik heen te zijn gekomen, kreeg ik grote waardering voor de bijzonder geestige dialogen en het verhaal dat niet bepaald uit typische zoet musicalmateriaal is opgebouwd.

Ook nog. Take the Money and Run. Schitterende komedie. Absurde humor. Mooie teksten.

Ken zowel The Red Tent als Night of the Bloody Apes niet. Ga ik zeker kijken!

2 The Wild Bunch

1 Gaav

1 The Red Tent

1 Erosu Purasu Gyakusatsu

1 Midnight Cowboy +

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Zijn we ondertussen in de seventies beland. 1970 het jaar van een van mij favoriete animatiefilms The Aristocats, denk dat er geen enkele is die ik als kind meer heb gezien dan deze. Leuk dat ze af en toe ook eens films maken waarin de katten de goeie zijn, want vaak is het omgekeerd en de trouwe hond de held terwijl ik in mijn leven me niet kan herinneren ooit door een kat te zijn aangevallen, een hond daartentegen... Nu goed ik hou van beide. Een overgangsjaar precies of ik heb de goede films nog niet gevonden. The Wizard of Gore is een van mijn favoriete films van godfather of gore Hershell Gordon Lewis. Dit is zo een film waar werkelijk alles in zit: gore, hypnose, illusie, mystery en zelfs necromancy. Maar het blijft allemaal low budget al la Lewis. Verder is er nog The Abominable Dr. Phibes met Vincent Price in de titulaire rol. Het lijkt wel een film waarop Seven zich op heeft gebaseerd. Deze vind ik dan wel interessanter gefilmd, meer horror en minder thriller dan Seven. Nog enkele aardige Pippi Langkous films. Bava begon ondertussen te experimenteren met films met body counts (slashers zoals we ze later zouden noemen) zoals "Five Dolls for an August Moon". Het idee is aardig helaas zit er geen vaart in de film en het plot rammelt aan alle kanten met weinig interessante kills. Een jaar later zou hij het beter doen. Hatchet for the Honeymoon is technisch en qua verhaal al beter maar ook hier weer een nogal rommelig en voor mij althans nogal voorspelbaar. Eerder psychologisch en vooral op het visuele gericht. Bava had zijn beste periode in de jaren 60 naar mijn mening. Verder nog een leuke comedy The Twelve Chairs. The Railway Children vond ik ook een leuke jeugdfilm zeker nadat ik het boek had gelezen waarbij 2 zussen en een broer allerlei dingen beleven in de buurt van de spoorweg. De remake vind ik echter beter omdat die toch iets trouwer bleef aan de roman. Uiteindelijk toch nog zo slecht niet, maar de eerste 2 vernoemde steken er voor mij wel boven uit. Ik ga voor het jeugdsentiment en schaam me er absoluut niet voor (knipoog naar MovieMind)

1970:

1 The Aristocats +

ScarFish

• 744 messages
  • 3502 votes

1970:

1 The Aristocats

1 Il Conformista +

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

1970:

1 The Aristocats

1 Il Conformista

1 Aranyer Din Ratri +

Noodless

• 10040 messages
  • 6176 votes

1970

Hexen bis aufs Blut gequält , I Drink Your blood, The Aristocats , Le foto proibite di una signora per bene, Peau d'âne en natuurlijk Patton.

Eindelijk ook wat horror hier en daar

Maar toch een verrassende keuze ....ga voor de opvolger van Planet of the Apes die vorige keer helaas heeft moeten afleggen voor een spaghettiwestern. Dus Beneath the Planet of the Apes

1 The Aristocats

1 Il Conformista

1 Aranyer Din Ratri

1 Beneath the Planet of the Apes+

luukve

• 247 messages
  • 658 votes

2 The Aristocats +

1 Il Conformista

1 Aranyer Din Ratri

1 Beneath the Planet of the Apes

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

2 The Aristocats

1 Il Conformista

1 Aranyer Din Ratri

1 Le Chantier Des Gosses +

Ik ga er maar is een "specialleke" tussen gooien, gewoon omdat ik het een prachtig tijdsdocument vind. Puur qua film niet briljant maar wel heel uniek.

rensie32

• 4359 messages
  • 1768 votes

2 The Aristocats

1 Il Conformista

1 Aranyer Din Ratri

1 Le Chantier Des Gosses

1 Kladivo na Carodejnice +

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

2 The Aristocats

1 Il Conformista

1 Aranyer Din Ratri

1 Le Chantier Des Gosses

1 Kladivo na Carodejnice

1 I Girasoli +

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

2 The Aristocats

2 Il Conformista +

1 Aranyer Din Ratri

1 Le Chantier Des Gosses

1 Kladivo na Carodejnice

1 I Girasoli +

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

1970

Veel oorlogsgeweld. De leukste is Kelly's Heroes. Verder de films Mash en Catch-22, die de oorlog eens van een andere kant belichten. Oorlogspsychologie en gekte in plaats van glorie en heroïek. Een openbaring. MASH is overigens de film waarin voor het eerst het woord fuck (fucking head, om precies te zijn) wordt uitgesproken.

Westerns. Little Big Man met een geweldige Hoffman en A Man Called Horse, die een behoorlijk authentiek imago heeft. Wrede film. Het moment waarop Richard Harris heel pijnlijk aan vleeshaken bungelt, voel ik nu nog.

En toch ook weer die sfeervolle romantische horror van Dracula in Scars of Dracula.

Ook goed zijn Rabbit Run, Dodes'ka-den. En zo nog wel wat.

2 The Aristocats

2 Il Conformista

1 Aranyer Din Ratri

1 Le Chantier Des Gosses

1 Kladivo na Carodejnice

1 I Girasoli

1 Little Big Man +

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.