• 178.145 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.194 actors
  • 9.373.625 votes
Profile

Genre/Thema Challenge

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

The Green Prince (2014)|Thriller | 95 minuten | 17 oktober '16 | FTV| <250 stemmen | 3 punten | 51 subtotaal 82 totaal

https://pimg.mycdn.me/getImage?disableStub=true&type=VIDEO_S_720&url=http%3A%2F%2Fvdp.mycdn.me%2FgetImage%3Fid%3D69705730589%26idx%3D6%26thumbType%3D37&signatureToken=yRKEwozNSXosQZbiQsMXBw

Een documentaire over Mosab Hassan Yousef, Mosab was jarenlang een spion voor Israël bij Hamas waar zijn vader een grote rol heeft. Dat Mosab zelf veel spreekt maakt de documentaire extra intrigerend. Ik weet eigenlijk (te) weinig over de problemen tussen Palestina en Israël en deze documentaire heeft deze kennis een beetje bijgeschaafd.

De anderhalf uur speeltijd is aan de lange kant, op een gegeven moment begint het zelfs te vervelen. Gelukkig begon er toen snel een heel nieuw stuk wat de interesse weer kon opwekken. Het voordeel van de speelduur is wel dat ze de tijd vanaf het verlaten van Shin Bet bet niet hebben afgeraffeld, iets waar ik erg blij mee ben want het vormt een mooi einde.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

Now You See Me (2013) - Thriller - 115 minuten - FTV – 17 oktober 2016 – 2 punten – Tussenstand: 9 punten
http://static.srcdn.com/slir/w620-h320-q90-c620:320/wp-content/uploads/now-you-see-me-2-director.jpg
Review: "Een film met leuke plottwists en een onverwacht eind", ik weet eerlijk gezegd niet naar welke film ik dan heb gekeken. Eerdergenoemde zin veel gelezen, zowel op MM als op andere sites, maar ik heb het echt compleet gemist. Dit betekent niet dat de film niet sterk is, integendeel zelfs. Het zit allemaal heel netjes in elkaar, geweldige cast en Morgan Freeman is vrijwel altijd al +1 voor mij. Natuurlijk zaten er plottwists in, maar weinig wat ik van te voren niet zag aankomen. Het is echter niet zo dat het heel voorspelbaar is, ik had voor veel dingen wel meerdere scenario's in mijn hoofd. Enige plottwist wat ik niet helemaal zag aankomen, was tijdens de tweede act. Het einde zou onvoorspelbaar moeten zijn, maar ik betwijfel hoeveel mensen zo'n scenario niet daadwerkelijk al hadden uitgedacht. Eerlijk is eerlijk, mijn focus lag vooral op de dame, totdat juist zij als insider werd aangewezen. Dat was voor mij dan ook de volledige ommekeer, een scenario wat ik deels al wel had uitgedacht, maar mijn focus lag daar pas volledig op na die scène. Dingen als Wilder die nog leeft, de kluis waar het geld al uit is, liefde die tussen de agenten opbloeit etc. zijn toch wel dingen die niet geheel onverwacht kwamen. Uiteindelijk doet het er voor mij eigenlijk niet zo toe of ik het wel of niet zag aankomen, ik heb mij vermaakt met deze film en het is gewoonweg uitstekend in elkaar gezet. Deel 2 zal ik vandaag of morgen waarschijnlijk ook wel bekijken, waar helaas Henley Reeves (Isla Fisher) geen onderdeel van zal zijn. Benieuwd of deze mij net zo kan vermaken als die deel. Voor dit deel uiteindelijk toch dik verdiende 4*.

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

Ze krijgt een leuke vervangster in deel twee

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Shutter Island (2010)|Thriller | 138 minuten | 17 oktober '16 | FTV| >250 stemmen | 3 punten | 54 subtotaal 85 totaal

http://wistfulwriter.com/wp-content/uploads/shutterisland-waterrun.jpg

Ik ging volledig blanco deze film in en zit nu met het gevoel van 'wow, wat heb ik zojuist gezien'. De film is een geweldige ervaring, ik zou hem nu zo weer opzetten om met de kennis van het einde de film opnieuw te bekijken.
Het plot is fantastisch, ik heb me op sommige momenten, zoals het gesprek in de vuurtoren, echt op zitten vreten en achteraf blijkt alles anders in elkaar te steken. Het bewijs dat een happy end niet nodig is.. Shutter Island doet het genre Thriller echt eer aan, op sommige momenten is de spanning ongelofelijk intens. Tijdens de 'dromen' van DiCaprio hoopte ik soms dat ze zo snel mogelijk voorbij waren omdat ze zo 'verschrikkelijk' zijn.

Het plot vormt samen met het jaren 50 sfeertje en de fantastische locatie een sterk geheel, het is knap hoe er van een veelvoorkomend thema zoals vast op een eiland zitten zo'n originele film gemaakt wordt.
De acteurs zijn goed gecast. DiCaprio doet het zoals altijd fantastisch en Ben Kingsley is gemaakt voor de rol van Dr. Cawley.

Martin Scorsese is een regisseur waar ik weinig van heb gezien maar die met een flink aantal films op mijn watchlist staat, deze film bewijst maar weer dat ik hier werk van moet maken

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

tbouwh wrote:

Kijklijst voor de challenge (klik hier) begint inmiddels ietwat angstvallige vormen aan te nemen...

Er staat genoeg moois tussen!

joolstein

• 10832 messages
  • 8921 votes

#27. The Fastest Gun Alive (1956) - Western - 89 minuten - FTV - 18-10-16

76+3 = 79 punten

45 tot 119 minuten: 1 punt

FTV - 1 punt

38 stemmen - 1punt

https://4.bp.blogspot.com/-xmsbRT_k0w4/VsiqRJhFhBI/AAAAAAAAJp4/pWg9WmMh1z0/s400/001.jpg

Fijne zwart/wit western. En anders dan de titel misschien doet vermoeden zijn er maar weinig schietpartijen. De film begint direct goed met Broderick Crawford die vraagt naar ene Fallon. (Crawford is een trouwens de enige die niet op zijn plaatst is, als snelle revolverheld.) Hierna zien we George Temple (Glenn Ford) degene waar de film uiteindelijk allemaal omdraait. Deze ondergedoken gunslinger heeft het zwaar en de verdere film zien we dan ook de psychologische effecten van deze door schuld, schaamte, trots en beloftes aan zijn vrouw getergde man. Het acteerwerk was puik en vooral de wisselwerking tussen Ford en Jeanne Crain (pracht vrouw) was zeer goed. Ergens vlak aan het begin zit in de film een scene die totaal uit de toon valt. Ik had geen idee wat die nu in de film deed. Er is namelijk een feestje en iedereen danst en plots vragen ze aan een jongen of hij wil dansen. Hierna begint hij een dans vol met acrobatische trucs, geen idee wat dit nu toevoegde aan de film?

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

New world - 134 min - ftv - <250 stemmen - 4 punten.

Aardige film over een undercoveragent die het ver geschopt heeft binnen een omvangrijke, criminele organisatie. Een behoorlijk ingewikkeld plot waarbij niet iedereen is wij hij zegt te zijn. Aan de lange kant, en wat meer actie had het geheel geen verkeerd gedaan (de paar actie-scenes die er nu in zitten vallen iets te veel op). Allemaal strak in beeld gebracht en goed acteerwerk, levert het verder wel een mooie film op.

Totaal: 83 punten.

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

Strangers on a train - 101 min - rw - 2 punten.

Uitstekende film over twee vreemdelingen die elkaar ontmoeten in de trein en in gesprek raken. Een prima plot waarbij de spanning langzaam stijgt met als hoogtepunt de finale (zowel de tenniswedstrijd als de scene met de draaimolen). Een aantal mooie en originele shots. Van de cast valt vooral Robert Walker op, maar hij heeft dan ook de meest boeiende rol.

Totaal: 85 punten.

dualcia

• 953 messages
  • 2311 votes

#10. Angels & Demons (2009) – Thriller - 138 minuten - 17 oktober 2016 – RW - 2 punten

Totaal: 21 punten

Als voorproefje op Inferno, die ik vanavond ga zien, alvast Angels & Demons opgezet. Om eens even in de stemming te komen. Ik heb van de boeken van Dan Brown alleen maar Inferno gelezen (ik ben niet zo'n lezer in het dagelijks leven), dus ik baseer mijn mening bij de voorgaande films enkel op de verfilmingen.

In mijn ogen is The Da Vinci Code beter. In Angels & Demons gaat het allemaal wel heel snel en daardoor is het niet altijd even makkelijk te volgen. Vooruit, bij mijn derde kijkbeurt is het allemaal een stuk duidelijker, maar misschien zou ik een keer het boek moeten lezen om wat dieper op de achtergrond in te gaan. Bij The Da Vinci Code had ik meer het gevoel dat je mee aan het puzzelen was met professor Langdon en dat miste ik hier gewoon een beetje.

Toch blijft het hele Dan Brown concept met Robert Langdon, de puzzels, het mysterie, de symboliek en de spanning goed werken voor mij. De combinatie van dit alles zorgt wel voor interessante en leuke verhalen.

Verhoging van een *3 naar een *3.5

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

Forsaken - 90 min - ftv - 2 punten.

Redelijke film over een man die na jaren weer terugkeert naar zijn geboorteplaats en vader. Een simpel verhaal met ook een voorspelbaar verloop, maar je blijft toch wachten tot het hoofdpersonage uit de ban schiet. Een sfeervolle western met een fijne cast (niet in de laatste plaats vanwege vader en zoon Sutherland die hier dus ook vader en zoon spelen).

Totaal: 87 punten.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

14. Moonlight (2002) - Thriller (IMDb) - 95 min. (1p) - FTV (1p) - 83 st. (1p) - 17 okt. - 3 punt (tot: 36 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3331.300.jpg

Na de teleurstellende Elle (2016) van Verhoeven had ik zin in een andere Thriller van Nederlandse bodem, en dat werd Moonlight, volgens MM een Drama maar volgens IMDb een Thriller, wat in zekere zin ook klopt. Maar jammer genoeg werd dit ook een teleurstelling. Hoewel het cinematografisch tegen het einde best wel fraai wordt hapert het op andere vlakken. Om te beginnen maakt deze film duidelijk waarom in andere films niet zoveel (visuele) aandacht aan menstruatie wordt besteed of aan mensen die uitgebreid met hun handen in andermans poep zitten te graaien. Het stoot nogal af, al neem ik aan dat de regisseuse dit soort scenes gebruikt om de aandacht te trekken, iets wat niet nodig was en de film onderuit haalt.

Het vrij trage verhaal heeft weinig dialogen, op zich begrijpelijk aangezien het Engels met Nederlands / Vlaams accent behoorlijk afleidt. Geen idee waarom men het niet geloofwaardiger heeft gemaakt door bijvoorbeeld een Nederlandse of Vlaamse achtergrond voor deze Engelstalige familie te bedenken. Een hele magere 1,5* en uitsluitend verdiend met de niet smerige delen van de cinematografie.

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

Captain Phillips - 134 min - rw - 2 punten.

Prachtige film waarin een Amerikaanse kapitein van een containerschip wordt gegijzeld door Somalische piraten. Uitermate spannend over de gehele lengte. Realistisch en gedetailleerd in beeld gebracht zoals we dat gewend zijn van regisseur Paul Greengrass. Ook het menselijke aspect komt goed over (vooral de scenes tussen Tom Hanks en Barkhad Abdi).

Totaal: 89 punten.

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

#5 - The Weight of Water (2000) - Thriller - 113 min - 18/10/2016 - FTV - 125 stemmen - 3 punten (subtotaal 15 - totaal 39)

Het zit er in, maar het komt er zo toch niet helemaal uit: mijn oordeel over deze film in één zinnetje.

Daar waar de plot uit het verleden goed uitgewerkt is (al kan je niet echt spreken van een thriller, het wordt toch wel heel snel op een bordje gepresenteerd wie de dader is), voelt het hier en nu verhaal een heel stuk lauwer en lomer aan.

Bovendien, de link tussen de twee verhalen is vergezocht, eigenlijk gewoon absurd. De uitwerking van dat verband mist z'n spoor helemaal - met vooral naar het einde toe een portie fantasy erbij die geen enkele meerwaarde heeft. Integendeel, het gaf me, mede door het personage van Penn, bij momenten een artyfarty-gevoel in het achterhoofd.

Het bleef al bij al wel boeien, en visueel is het ook allemaal pico bello afgewerkt (niet alleen Hurley dus). Bijgevolg 3*, maar nogmaals: er had een stuk meer in gezeten

joolstein

• 10832 messages
  • 8921 votes

#28. Demon (2015) - Thriller- 94 minuten - FTV - 18-10-16

79+2 = 81 punten

FTV - 1 punt

4 stemmen - Te jong voor punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/237000/237183.300.jpg

Een bijzondere film was het wel! Een film die laveert tussen thriller en mystiek. Piotr “Pyton” arriveert in Polen om met zijn verloofde Zaneta te trouwen. Ze gaan trouwen bij het familie landhuis en voordat dit gaat plaatsvinden moet er nog wat boompjes weggehaald worden. Tijdens de werkzaamheden ziet Piotr wat menselijke botten. Eerst vertelt hij niets maar tijdens de trouwerij en het daarop volgende feest gebeuren er vreemde dingen. Nadeel van de film is dat alles afspeelt op één locatie. Hierdoor verandert de film vooral in een klucht. De vader die alles wil verbergen voor de gasten. Een dominee, dronken broers, de bruid en de bruidegom waar duidelijk iets mis mee gaat. Iedereen loopt van de ene kamer naar de andere, komt binnen of gaat weer weg. En ondertussen vloeit de wodka rijkelijk. Dit irriteerde me in deze film lichtelijk. Het acteerwerk was dan wel zeer goed. Geen topper, maar wel een film die interessant genoeg is om als liefhebber van films een keer gezien te hebben. Als was het maar omdat regisseur Marcin Wrona na deze film zelfmoord heeft gepleegd.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#17 Open Range (2003) - Western - 139 minuten - 885 stemmen - FTV – 17 oktober 2016 – 3 punten – Tussenstand: 39 punten

http://i.imgur.com/ayYmlSs.png

Het eerste gedeelte van deze Western is wat langdradig en er zit een liefdesverhaaltje in dat me niet zo kan boeien, maar verder is het best een mooie film. De film is goed aangekleed en ze hebben mooie landschappen gebruikt. Duvall en Costner spelen een fijn duo op zoek naar gerechtigdheid. Het is een typisch westen verhaaltje met een bad guy die een klein plaatsje onderdrukt en een aantal vreemdelingen die wraak komen zoeken. Het bouwt zich langzaam op naar een eindgevecht dat een goede shoot-out oplevert. Niet heel verassend dus, maar goed Western vermaak.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#18 Nerve (2016) - Thriller - 96 minuten - 179 stemmen - FTV – 17 oktober 2016 – 2 punten – Tussenstand: 41 punten
http://i.imgur.com/wwaKkg1.png
Hip filmpje dat vlot en fris is aangekleed en gemonteerd. Het idee van de film ligt dicht tegen de realiteit aan, maar wordt hier toch benaderd op zo een manier dat het niet geheel geloofwaardig overkomt. In het begin valt dat nog wel mee. Maar zeker tegen het einde slaan ze een beetje door. Het einde zelf is daarnaast ook nogal flauw. Dan had ik liever dat ze er helemaal een duister einde van hadden gemaakt, maar dat zal wel niet bij de doelgroep passen Het geheel is wel sfeervol gefilmd met bijpassende hippe soundtrack. Wat dat betreft keek het wel lekker weg.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

U96 je staat op 6 punten niet op 5

joolstein bij je laatste film heb je een punt teveel geteld, bij films van 2015 en 2016 telt de <250 stemmen regel niet sorry, je tussentotaal is 81

joolstein

• 10832 messages
  • 8921 votes

alexspyforever

THnxs, Ik heb het aangepast! Had niet door dat de film uit 2015.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Heat (1995)|Thriller | 170 minuten | 18 oktober '16 | FTV| >250 stemmen | 3 punten | 57 subtotaal 88 totaal

http://www.multimediamouth.com/wp-content/uploads/2011/01/Heat.jpg

Misdaad is een genre wat mij over het algemeen goed ligt, combineer dit met een fantastische cast, flink wat actie en een spannend plot en je krijgt een geweldige film als Heat.

De cast bestaat uit een waslijst aan bekende acteurs maar de film draait voornamelijk om de verhouding tussen De Niro en Al Pacino, mooi om deze mannen zo tegen elkaar aan het werk te zien. Val Kilmer en Tom Sizemore spelen overtuigend de handlangers van De Niro. In het begin was ik bang dat het zou zorgen voor een overkill aan bekende acteurs maar het pakte juist erg goed uit.

Al vanaf het begin, na de overval op de transportwagen, is het duidelijk dat dit geen lieve film is en dat actie en geweld niet gemeden wordt, dit doet de film erg goed. De scene dat ze zich een uitweg vechten na het overvallen van de bank is fantastisch.
Het spel tussen misdadiger en agent is erg sterk en de, behoorlijk lange, speelduur vliegt voorbij.

Ik had op een ander einde gehoopt maar desondanks was het een mooi einde van een schitterende film.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

Now You See Me 2 (2016) - Thriller - 129 minuten - FTV – 18 oktober 2016 – 3 punten – Tussenstand: 12 punten

https://pmcvariety.files.wordpress.com/2016/06/now-you-see-me-2-8.jpg?w=670&h=377&crop=1

Review: Toch beduidend minder dan deel 1. Ik vond het personage Lula een stuk minder leuk dan Henley Reeves. Over het algemeen vond ik alles eigenlijk minder, behalve de acteerprestaties dan, die ook in deze film gewoonweg prima zijn. Het verhaal trok mij echter een stuk minder. Het is het allemaal nét niet. Nu verwacht ik vaak van een vervolg ook al wel minder dan van een eerste deel, daardoor lagen mijn verwachtingen gelukkig ook niet al te hoog. Het is niet slecht, ik ga mettertijd deel 3 zeker nog wel een kans geven, maar denk dat er meer uit te halen viel. Het einde was wederom niet al te onvoorspelbaar, een scenario wat men in deel 1 waarschijnlijk zelfs al wel bedacht had, werd hier dan uiteindelijk bevestigd. Het ligt er allemaal net iets te dik bovenop, waardoor onvoorspelbare moment voorspelbaar worden. Maar ook momenten wat allemaal iets te ver gaat en totaal niet nodig was om deze film leuk te maken. Radcliffe is absoluut geen toevoeging aan deze film, dat ligt niet aan hem, maar zijn personage ergerde mij vreselijk. Tevens had Caine van mij geen terugkeer hoeven te maken. Ze hadden een geheel nieuw verhaal moeten verzinnen en daar zijn ze niet in geslaagd. Nogmaals: het is niet echt slecht, zal het daarom ook geen onvoldoende gaan geven, maar hoop dat deel 3 wel meer vernieuwingen gaan brengen. 3*.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#19 Chugyeogja (2008) - Thriller - 123 minuten - 542 stemmen - FTV – 18 oktober 2016 – 3 punten – Tussenstand: 44 punten

http://i.imgur.com/Ee8ePp1.png

Goede Thriller. Een spannend verhaal over een seriemoordenaar die een beetje per ongeluk gevangen genomen wordt. Een voormalige detective die pooier geworden is gaat op onderzoek uit als enkele meisjes vermist raken. In eerste instantie vooral uit eigenbelang. Als blijkt dat hij hier echt met een psychopaat te maken heeft probeert hij alles om een van zijn gevangen meisjes te vinden.

De spanning neemt toe als de zaak steeds hopelozer wordt en de verdachte weer op vrije voeten dreigt te komen. Dit verhaal wordt lekker hard en sfeervol in beeld gebracht en er zit een voelbare spanning in. Uiteindelijk zitten er misschien wat veel toevalligheden in, maar die leiden ook weer tot wendingen die je niet meteen verwacht. Een van de betere thrillers die ik de laatste tijd gezien heb

joolstein

• 10832 messages
  • 8921 votes

#29. Friend Request (2016) - Horror / Thriller- 92 minuten - FTV - 19-10-16

81+2 = 83 punten

FTV - 1 punt

79 stemmen - Te jong voor punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/151000/151967.300.jpg

Simpele tiener Horror-thriller. Het idee stond mij wel aan sociale media gecombineerd met hekserij. Al voorspelde de poster niet veel goeds, toch geprobeerd. En helaas werd de hekserij erg onderbelicht. Echter de special effects zagen er zeer goed verzorgd uit. Sterker nog de hele film ziet er redelijk goed uit. En ondanks het zoveelste nummer in een dozijn verhaal heeft deze cheesy film iets? De film kijkt weg als een iets te lange aflevering van één of andere serie. Alycia Debnam Carey die mensen misschien kennen van Into the Storm, The 100 of Fear the Walking Dead deed het niet slecht en droeg bij om de film het aankijken waard te maken. De rest van de cast was volkomen inruilbaar.

Regisseur Simon Verhoeven komt uit Duitsland maar de film zelf doet erg Amerikaans aan. Hoe dit zit heb ik geen idee van? Waarschijnlijk de leukste slechte film van het jaar?

joolstein

• 10832 messages
  • 8921 votes

#29. The Tall Men (1955) - Western - 122 minuten - FTV - 19-10-16

83+4= 87 punten

120 tot 179 minuten: 2 punt

FTV - 1 punt

16 stemmen - 1 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/37000/37089.300.jpg

Zeer lange film waarin Clark Gable en Jane Russell constant om elkaar heen draaien en waar het einde op zich laten wachten. Het derde wiel in de film is Robert Ryan. De film zit vol met one-liners die niet alle even leuk zijn maar er zaten wel een paar goede tussen. Een die is blijven hangen is: de vrouw in de koets is mijnonderzoeker, oh wat onderzoek ze dan? Ze is een GOLD-Digger. Ook waren er veel massa-scenes met indianen en koeien. En vanzelfsprekend een schermutseling met diezelfde indianen maar echt goed gelukt was die ook niet. Jane Russel kweelde af en toe een liedje, wat me deed denken aan hoe kinderen wel eens liedjes zelf bedenken. De film was aandoenlijk en huiselijk. Zo'n zondagsfilm die je kijkt met het hele gezin en waar je niet teveel bij nadenkt.

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

Brighton rock - 111 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.

Redelijke film over een een jongeman die een bende aanvoert na de dood van hun leider. Op zich een prima misdaadfilm met een goed verhaal, maar de film weet nergens echt in uit te blinken. De relatie tussen de jongen en het meisje is zeker het boeiendste aspect van de film. Het geheel kijkt wel gemakkelijk weg en het tijdsbeeld wordt ook wel goed neergezet.

Totaal: 92 punten.

John Barry

• 3410 messages
  • 638 votes

# 02- western -Giù la Testa (1971) - 157 minuten - 494 stemmen - FTV - 18 oktober 2016 - 3 punten - ( totaal 6 punten )

Beetje een aparte film. De eerste helft kan eigenlijk beschouwd worden als een western parodie. Er zijn in de eerste helft een paar hele sterke en grappige scenes. De twee hoogtepunten zijn toch wel de eerste ontmoeting tussen Juan en John en de bankoverval wat een bevrijding blijkt te zijn.

Al aan het begin merk je dat de film van de hand van Leone is. Mooi apart camerawerk met aparte close-ups. De scene aan het begin van de film dat de hoge elite door de close-ups bij de monden als beesten worden neergezet is meesterlijk.

Het acteerwerk van de twee hoofpersonages is erg goed. Juan is vooral komisch en doet veel aan Tucu uit The Good, the Bad and the Ugly denken. John doet dan weer erg veel denken aan de personages die Eastwood in de westerns vaak neerzet. Rod Steiger en James Coburn acteren in deze film erg goed, maar halen toch niet het niveau van Clint Eastwood en Eli Wallach. Dat neemt niet weg dat ik John en Juan twee interessantere en sterkere personages vind dan Tuco en Blondie. Waar Tuco en Blondie alleen samenwerken om er zelf beter van te worden, zie je dat Juan en John toch twee echte vrienden worden. Dit maakt de band die John en Juan met elkaar hebben toch wat interessanter dan de band tussen Tuco en Blondie. Daarnaast is erg mooi uitgewerkt hoe Juan zijn karakter geleidelijk aan veranderd en last van zijn geweten begint te krijgen. John veranderd niet echt van karakter, maar bij hem is mooi dat we via flashbacks meer over hen te weten komen.

De muziek van Morricone vind ik erg goed. Vooral de muziek tijdens de flashbacks vind ik prachtig. Al moet ik ook wel toegeven dat de muziek van Morricone niet het niveau haalt van sommige van zijn andere soundtracks. Maar dat is natuurlijk geen schande.

De eerst helft is erg komisch en luchtig. De tweede helft van de film is heel anders. De humor is nagenoeg verdwenen en de ene harde scene na de ander komt voorbij. De film wordt erg gewelddadig en grimmig. Het contrast met de eerste luchtige helft vind ik persoonlijk wat te groot. De film komt hierdoor ook een beetje onevenwichtig over. Ik kreeg toch het idee dat ik opeens naar een andere film aan het kijken ben. Ook loopt in de tweede helft het verhaal niet helemaal lekker. Je moet goed je aandacht erbij houden om het te volgen en sommige dingen in de film hadden wat duidelijker verteld kunnen worden. Niet dat het allemaal onbegrijpelijk of niet te volgen is. Maar er wordt toch in de tweede helft soms een beetje van de hak op de tak gesprongen en de plotwendingen komen soms een beetje uit de hoge hoed vallen. Het verhaal zelf is niet slecht, maar het had wat beter in de film verteld kunnen worden.

Complimenten aan de filmmakers hoe de actiescènes en de explosies in beeld zijn gebracht. Het ziet er allemaal erg spectaculair uit. Vooral vanwege de actie scenes en de groeiende vriendschap tussen Juan en John maken de tweede helft van de film de moeite waard.

Tja. Uiteindelijk wat gemende gevoelens bij deze film. Bij bijvoorbeeld The Good, the Bad and the Ugly wist Leone gewelddadigheid en humor goed te combineren. Die film is goed in balans. Dat kan je van A Fistful of Dynamite niet zeggen. Bieden helften zijn afzonderlijk gezien behoorlijk sterk. Maar als geheel voelt het toch niet helemaal goed.

3,5*

dualcia

• 953 messages
  • 2311 votes

#11. Inferno (2016) – Thriller - 121 minuten - 18 oktober 2016 – FTV- 3 punten

Totaal: 24 punten

Ik lees weinig boeken. Ik ben zo'n type die thuis dan liever een film opzet in plaats van langere tijd te investeren in een boek. Maar toen ik een half jaar geleden drie weken in mijn eentje vertoefde in Barcelona trok ik overal Inferno uit mijn tas: in parken, restaurants, barretjes en bij het strand. Dán lees ik wel graag. En Inferno was zeker geen straf om te lezen. Echt van begin tot eind een heerlijk boek om te lezen.

Rond die tijd was al bekend dat Inferno dat jaar nog in de bioscopen zou draaien en ik heb hier een half jaar dus ontzettend naar uitgekeken. Het gaat toch altijd wat makkelijker om een film nogmaals op te zetten, in vergelijking met het lezen van een heel boek. Gisteren was het eindelijk zover!

Het kon eigenlijk alleen maar teleurstellen met de verwachtingen die ik had en op die manier ging ik eigenlijk ook de bioscoopzaal in. Maar alsnog heeft het enorm teleurgesteld. Er zijn zoveel onderdelen die me bij zijn gebleven in het boek en die ik hierin ontzettend miste, maar bovenaan staat toch de hele thematiek rondom Dante's inferno, de pest en de overbevolking die als rode draad door het boek liep. Dit wordt in de film even snel verwerkt, om er vervolgens meer een actiefilm van te maken waar meer de focus wordt gelegd op Langdon en Brooks die proberen te ontsnappen van de mensen die hen achtervolgen.

Ik begrijp dat niet alles in de film verwerkt en uitgediept kan worden, maar als ze er dan wél een nutteloos stuk in verzinnen waar Langdon en Sinskey opeens een liefdesachtergrond in hebben, dan word ik wel een beetje boos. Wat een verspilling van tijd en het goede verhaal in het boek. En dan ben ik nog niet eens begonnen over het slechte Hollywood-einde. Ik vond het einde in het boek juist erg origineel en creatief bedacht. Het zorgt ervoor dat je nog meer gaat nadenken over die dilemma's met de overbevolking en is gewoon ontzettend sterk als einde. Het einde van de film: tja. Dat is wel erg laf en makkelijk. Ook jammer van de slechte uitwerking van andere personages als de provoost en Elizabeth Sinskey, maar ik begrijp dat dat er allemaal niet in paste.

Ik weet niet zo goed welk cijfer ik wil geven, omdat ik de film en het boek nog even niet los van elkaar kan zien. Ik ben denk ik nog vrij mild omdat ik het verhaal in het boek zo goed vond, en tegelijkertijd streng omdat ik het heel erg vergelijk met het boek. Tot het gedeelte dat ze naar Venetië gaan, is het een prima film en is het ook leuk om te volgen. Zo zonde dat alle thematiek en daardoor ook een deel van het mysterie verloren gaan.

*3 voor nu dan.

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

The public eye - 99 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.

Goeie film over een freelance nieuwsfotograaf die als eerste bij een plaats delict is om foto's te maken. De film speelt zich af in 1942 en heeft een mooie aankleding. Een onderhoudend plot met een spannende finale. Het hoofdpersonage komt goed uit de veren, niet in de laatste plaats vanwege een prima rol van Joe Pesci (ditmaal eens in de hoofdrol). Met gemak 3.5 sterren.

Totaal: 95 punten.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#21. The Ramrodder (1969) - 92 minuten - 1 stem - FTV - 19 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 61 punten)

Een erotische western, zeg dat wel want het blote borsten en poepengehalte is hier veel groter dan het werkelijke verhaal. De cameraman hield wel erg veel van inzoomen op deze delen (geen schaamstreek ondanks dat het al 1969 was). Dus ja de enige reden om deze te kijken zijn (half) naakte dames. Er zijn ook seksscènes maar die zijn echt nudie cutie stijl, beetje rollebollen en kussen niet erg opwindend of sexy. Zelfs een lesbische scène op het einde, hoewel heel zeker ben ik niet gezien één dame volledig uit beeld verdwijnt. Hoe dan ook was het topless gevecht tussen een westerse en indiaanse vrouw het leukste aan de hele film. Ze probeerden er nog een serieus plot aan te breien, maar dat is nu net niet de bedoeling van een nudie, die hoort vrolijk, onnozel en grappig te zijn. En een aantal van die Indianen droegen volgens mij toch donkere pruiken.

Meteen ook mijn laatste western voor deze challenge en voor dit jaar en wellicht ook voor lange tijd.

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

Joe Kidd (1972) Western - 18-10-2016
FTV: 1 punt
88min: 1 punt
236 stemmen: 1 punt
Totaal Joe Kidd: 3 punten

Na het zien van High Plains Drifter had ik van Joe Kidd veel verwacht. Helaas maakt deze film dat voor mij niet waar. Eastwood vond ik dit keer wat minder spelen, maar hij speelt desondanks nog naar behoren. Duvall vond ik tegenvallend en dus qua personages viel het me om te beginnen al wat tegen. Het verhaal zelf over een voormalig premiejager die weer op jacht gaat vond ik wat aan de matige kant. Bevat gelukkig wel een aantal vermakelijke scenes zoals wanneer Joe Kidd dat luik opent en één van de mannen van Harlan daardoor heen valt was best grappig . Aan het einde nog een prima scene met de trein die de saloon binnenrijdt maar tussendoor teveel doorsnee.

Totaal 37 punten

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

Open range - 139 min - rw - 2 punten.

Uitstekende film over een paar veedrijvers die niet bepaald welkom zijn als ze aankomen in een klein stadje. Deze ouderwets aandoende western bevat genoeg drama, romantiek en aktie. Een rustig tempo en een aantal prachtige plaatjes van het majestueuze landschap. Mooi neergezette personages en bovenal perfect samenspel van Robert Duvall en Kevin Costner.

Totaal: 97 punten.

Bedankt Gh8st, deze was ik een beetje vergeten.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.