- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
joolstein
-
- 10831 messages
- 8921 votes
#17. The Magnificent Seven Ride! (1972) - Western - 100 minuten - FTV - 13-10-16
53+3 = 56 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV - 1 punt
40 stemmen - 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11770.300.jpg
Het vierde deel uit de Magnificent Seven serie. Deze is beter dan zijn voorganger. Dit keer speelt Lee Van Cleef, Chris en deze is weer lekker hard. Ook erg leuk dat ze hem nu uitbeelden als iemand die bijna met pensioen gaat en mijmert over vroeger. Daarnaast is het wel bekende plot net iets anders. Ten eerste weigert Chris in eerste instantie de job maar tegen wil en dank moet hij er toch aan beginnen. Tja, als de stad vol weduwen zit i.p.v. Mexicaanse boeren is dat natuurlijk geen straf. En dan de rest van de zeven die komen rechtstreeks uit de gevangenis en met een sluw plannetje houd hij deze dan in het gareel. De shoot-out was natuurlijk verplichte kost aan het eind maar was zeer goed. Zeer toffe opvolger van het onovertroffen eerste deel.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
#4 - Six-Pack (2000) - Thriller - 110 min - 17 stemmen - FTV - 14/10/2016 - 3 punten (subtotaal 12 - totaal 36)
Originaliteit is ver te zoeken, maar toch wist deze Six-Pack me van begin tot één minuut voor het einde mee te slepen.
Fijne setting, goeie sfeer, gestage opbouw van de spanning, een niet al te happy end (Marine wordt vermoord). En de acteurs, die geven me een dubbel gevoel: de twee rechercheurs en de agente zijn een miscast; maar dat neemt niet weg dat ik, los van de rol die ze vertolken, vooral Anconina wel graag bezig zie.
Laatste minuut: misschien heeft 't te maken met het feit dat ik films in 3, 4 of zelfs meer beurten bekijk, maar waarom Blade zolang werd beschermd, is me niet duidelijk. Bijgevolg heb ik toch iets belangrijks gemist, óf was het antwoord effectief wel heel vaag.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
12. Theeb | Wolf (2014) - Thriller (IMDb) - 100 min. (1p) - FTV (1p) - 68 st. (1p) - 13 okt. - 3 punt (tot: 30 punt)http://pipocadepimenta.com/wp-content/uploads/2016/02/o-lobo-do-deserto-cena-3.jpgDegelijke Jordaanse 'oosterse western' over een gids die een Engelsman begeleidt bij zijn woestijntocht door een bergpas die vol zit met bandieten en ander ongedierte. Ze nemen wat vroeger een gebruikelijke route was maar tot verval kwam door de komst van de trein als transportmiddel. Het drietal gaat op pad maar wordt achtervolgd door Theeb, het jongere broertje van de gids. Het speelt zich af in het Ottomaanse rijk van begin vorige eeuw. Geen idee waarom het geen western mag heten, het enige verschil is dat de paarden in deze film plaats hebben gemaakt voor kamelen. Ik lees hier en daar dat de film wat 'traag' is, maar ik vind het tempo prima passen, en in vergelijking met een western als Meek's Cutoff (2010) die overigens prima is raast deze in sneltreinvaart voorbij. Ook Theeb heeft iets contemplatiefs. Goed script, overtuigend en authentiek acteerwerk, en een indrukwekkende setting. Richting de 4*.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Net Miszmi bericht, ik pak, bij goedkeuring, de laatste challenge op (mijn scriptie is dan ingeleverd als het goed is)
Heel erg welkom in ons team 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#16. Sei Donne per l'Assassino (1964) (Blood and Black Lace) - 88 minuten - 94 stemmen - FTV - 14 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 46 punten)
Ben het met de meeste eens dat het visueel een sterke film is met een knappe setting en mooi kleurgebruik. Ook de kills met de nodige achtervolging angst en suspense die het met zich meebrengt doen het giallo thema eer aan. Het zwakke punt zijn vooral de karakters en het verhaal die een nogal lege en oninteressante doos vormen. Het wordt nodeloos complex gemaakt met wat subplotjes die er uiteindelijk niet echt veel toe doen. Uiteindelijk is er wel een motief, maar misschien had ik het concept van een seksmaniak of een vrouw die jaloers was op die mooie vrouwen die wel een carrière als model konden uitbouwen en zij niettoch iets interessanter gevonden. Ben ook niet zo een fan van een verhaal met meerdere moordenaars. Volgens mij wordt dit concept grotendeels herhaalt in a Bay of Blood.
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
The Eiger Sanction (1975) Thriller - 14-10-2016
FTV: 1 punt
128min: 2 punten
242 stemmen: 1 punt
Totaal The Eiger Sanction: 4 punten
Vooralsnog het slechtst van wat ik van Clint Eastwood heb gezien. Film begint erg saai en is traag qua opbouw. Tussendoor komt er een liquidatie voorbij maar de rest van het eerste uur gebeurd er vrij weinig interessants. Halverwege hoopte ik dat de film zou omslaan en dat de nadruk zou worden gelegd op het beklimmen van de Eiger. Helaas duurt dat dan ook nog een tijdje en de aanloop daarnaar toe was eveneens erg matig. Het beklimmen van de Eiger was dan nog het meest interessant aan deze film, alhoewel ik mooiere shots heb voorbij zien komen tijdens het beklimmen van bergen in andere films. Het einde is zwak en dat zorgt er mede voor dat The Eiger Sanction mij totaal niet heeft kunnen vermaken.
Totaal 30 punten
scorsese
-
- 13165 messages
- 11078 votes
Cut bank - 93 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Aardige film waarin de moord op een postbode bij toeval wordt vastgelegd op video door een plaatsgenoot. Een onderhoudend plot dat geen enkel moment verveeld. Ook het kleine stadje waarin het verhaal zich afspeelt wordt wel goed neergezet. Echter hadden sommige personages wel wat beter uitgewerkt mogen worden. Verder nog een fijne cast met toch flink wat bekende namen.
Totaal: 65 punten.
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#12 Per Qualche Dollaro in Più (1965) - Western - 132 minuten - 1534 stemmen - FTV – 13 oktober 2016 – 3 punten – Tussenstand: 27 punten
http://i.imgur.com/Sa2ZIPX.png
Zeker een stap vooruit op Per un Pugno di Dollari. Misschien een ietwat simpeler verhaaltje maar wel wat beter uitgewerkt en door wat meer aandacht voor andere personages ook boeiender. Ook wat interessanter gefilmd en de dubs waren in dit geval minder (vaak) storend. De soundtrack merkte ik hier ook meer in positieve zin op. Toch heeft het ook nog wat elementjes die een beetje B-film blijven aandoen, zoals de manier waarop veel shoot outs geacteerd worden. Al met al in ieder geval goed vermaak.
joolstein
-
- 10831 messages
- 8921 votes
#17. Django (1966) - Western / Drama - 92 minuten - FTV - 14-10-16
56+2 = 58 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV - 1 punt
346 stemmen - 0 punt
https://www.spaghetti-western.net/images/thumb/f/f8/JapanesePoster.jpg/430px-JapanesePoster.jpg
Heerlijke pulp, acteerwerk was op zijn best middelmatig, cowboys die al neervallen voordat ze geraakt zijn enz. Maar ondanks dat is het fantastisch! Het begint direct goed met een cowboy die een doodskist achter zich aan sleept. En dan plop direct een keiharde vrouwonvriendelijke scene, hoezo met de deur in huis vallen? En dan komt er een spookstad met modder, modder en geen zon. Prachtige details. Naar pas een half uur kom je achter het mysterie wat erin de kist zit. En dan volgt er een scene die wel een inspiratiebron voor Rambo leek. Een body count van rond de 138 is niet mis! En dan was er nog het camerawerk die valt sterk op want die was van grote klassen. In de tweede helft zakt het soms wel iets weg maar de keiharde actie blijft. Gelukkig had ik wel de originele en niet een gecensureerde versie want wat zal het dan een tegenvaller zijn geweest.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#17. Scum of the Earth (1974) - 90 minuten - 2 stemmen - FTV - 14 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 49 punten)
http://img.rp.vhd.me/4616546_l5.jpg
Eigenlijk is deze film net zoals de gelijknamige film uit de jaren 60 een drama en is er van thriller of horror geen sprake. Ook is het een geheel ander verhaal. Er zit zo goed als geen spanning in en de gore momenten zijn voorbij voor je het weet. Hoewel nogal traag en er gebeurt vrij weinig is het zeker geen slechte film met een interessante achtergrond verhaal van de karakters vooral bij familielid Emmy die ook wel de sympathiekste was. De film speelt zich grotendeels in een hutje in het bos af. Aardig maar geen hoogvlieger, met wel een bevredigend einde. Blijkbaar had de film ook een voorganger gezien de alternatieve titel Poor White Trash part 2 is. Maar die ga ik voorlopig nog niet opsnorren.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
scorsese
-
- 13165 messages
- 11078 votes
White dog - 90 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Matige film over een vrouw die een hond aanrijdt en diezelfde hond vervolgens in huis neemt. Een racistische hond is een leuk gegeven voor een film als deze, echter ligt de boodschap er wat te dik bovenop. Bovendien zijn sommige scenes niet echt goed uitgewerkt en valt het verhaal hier en daar in de herhaling.
Totaal: 68 punten.
joolstein
-
- 10831 messages
- 8921 votes
alexspyforever is dit niet soms deel 1 want dan heb je hem al gezien hoor!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
alexspyforever is dit niet soms deel 1 want dan heb je hem al gezien hoor!
Neen ondertussen heb ik via imdb vernomen dat deel 1 een film uit de jaren 50 is maar ze zijn totaal niet gerelateerd en het vooral marketing was. Dat gebeurt wel vaker. Zo heb ik hier een DVD Zombie 3 liggen maar dat is geen opvolger van Zombi 2 van Fulci. Die film is Burial Ground van Bianchi
En eigenlijk heb ik deze Scum of the Earth gekeken omdat ik eigenlijk de versie van 1963 wilde zien en toen merkte dat ik eigenlijk de verkeerde versie had binnengehaald. Maar aangezien beide films thrillers label hebben dacht ik ach dan kijk ik ze gewoon allebei 
Ook even een welkom aan scorsese in het organisatie-controle team. Hij zal in principe challenge 4 op zich nemen ter controle van de punten.
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#13 Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966) [extended] - Western - 179 minuten - 4242 stemmen - RW – 14 oktober 2016 – 2 punten – Tussenstand: 29 punten
http://i.imgur.com/ME0Uj9W.png
Dit laatste deel uit de dollarstrilogie had ik al wel een keer gezien, maar daar was me nog maar weinig van bijgebleven. Enkel het gedeelte van de brug, waarvan ik van tevoren niet meer wist bij welke film het hoorde, en het slotstuk kon ik me nog aardig herinneren. Daarbij is dat laatste ook wel een heel memorabel en goed stukje film. Uiteraard herken je de soundtrack ook gelijk, want dat is waarschijnlijk het meest iconische gedeelte van de film. Niet de allerbeste score voor mij maar heel herkenbaar, al vond ik bijvoorbeeld de aanzwepende muziek als Tuco over de begraafplaats over rent, ook gewoon mooi.
De film kent een leuk verhaal met 3 interessante personages die echter niet diep uitgewerkt worden. Daardoor komt de focus dus echt op het verhaal. Dat is niet altijd even boeiend, waardoor het geheel af en toe toch wat te langdradig aanvoelt. (al mocht de film nog wel 1 min langer duren)
De film is goed verzorgd qua filmen en editing. Hier merk je ook weer stappen ten opzichte van de voorgaande films uit de dollarstrilogie.
Voor mij zullen ze alledrie niet zo een legendarische status krijgen zoals velen het toekennen, maar van deze film snap ik dat wel het meest en het is zeker de beste van de drie. Ik denk ook wel dat hij me dit maal een stuk beter bij zal blijven.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#7 Western - Giù la Testa (1971) - 157 min - 250+ stemmen - FTV - 14-10-2016 - 3 punten (16 totaal)
http://www.cinetecadibologna.it/files/lumiere/aprile2016/giu_la_testa.jpg
"When I started using dynamite... I believed in... many things, all of it! Now, I believe only in dynamite."
Op het eerste gezicht lijkt Giù la Testa een nogal flauwe parodie op de eerdere films van Sergio Leone. De alternatieve titels Fistful of Dynamite, Duck, You Sucker en Once Upon a Time... the Revolution helpen ook niet echt. Een hele tijd terug had ik een mooie Italiaanse restauratie gevonden en ten gelegenheid van de Western Challenge heb ik hem dan maar gekeken. Nu ben ik toch erg blij dat die Challenge er is, want man wat was dit een goede film!
1913, de Mexicaanse revolutie. Juan, het hoofd van een groepje bandidos, ontmoet de Ierse John Mallory, een IRA-explosievenexpert. Hij probeert hem over te halen om samen de bank van Mesa Verde te overvallen, maar dan raken de twee in de revolutie verstrikt...
James Coburn is dan wel Amerikaan, maar hij doet het zeker niet slecht als Ier. Rod Steiger zette ook een heerlijke rol neer als Juan, verbaasde me echt dat hij blank is en geen Mexicaan/Latino.
De film begint vrij humoristisch en luchtig. Een aantal bijzonder droge momenten en een heerlijke ironische humor. Naarmate de personages meer in de Revolutie terecht komen wordt de film steeds serieuzer van toon. Volgens Leone is het absoluut geen politieke film. De Mexicaanse revolutie is volgens Leone niet de hoofdzaak, de film gaat in de eerste plaats over vriendschap. De band tussen John en Juan is erg sterk neergezet, een Ierse-intellectueel die al helemaal klaar is met revoluties en een naïeve bandido die een geweten begint te krijgen. Daarnaast gaat de film over de nutteloosheid van een oorlog/revolutie en haakt Leone dan via de Mexicaanse revolutie en het Ierse conflict in op De Tweede Wereldoorlog en het regime van Mussolini. De executies zijn geïnspireerd door schilderijen van Goya.
Sergio Leone gaat wat dieper in op wat hij in The Good, The Bad and the Ugly ook al had gedaan. Daar ontstaat er ook broederschap tussen Blondie en Tuco en raken ze ook verstrikt in een revolutie. Oorspronkelijk wilde Leone ook Eastwood en Eli Wallach voor de rollen, maar beide sloegen het af.
De muziek van Ennio Morricone is weer bijzonder goed. Een aantal aparte tracks, waarbij zelfs een Moog wordt gebruikt en verder erg mooie emotionele muziek die niet onderdoet voor de muziek van Once Upon A Time in The West.De film is geschoten in prachtig 70mm met Leone's briljante cinematografie. Weer van die heerlijke ultra-close-ups waar je de rimpels van de acteurs zo mooi in kan zien en van die mooie lange shots zoals alleen Leone die kan maken. Ook de flash-backs van John vond ik briljant gefilmd in slow-motion. De koetsen, wagens, gebouwen... het ziet er allemaal perfect uit in het tijdsbeeld. Spanje kan prima voor Mexico doorgaan.
Sergio Leone weet echt hoe je films moet maken. Niet van die korte prut verhaaltjes die zo over zijn, maar lekker de tijd nemen om iets uit te werken. Het hoeft niet altijd zo snel te gaan. Ik heb op zijn eerste film na - een soort Sandalen-fantasy - al zijn films gezien en die waardeer ik (op één na) allemaal boven de 4 sterren, zelfs bij Hitchcock of Dario Argento heb ik dat niet. Helaas heeft Leone weinig films gemaakt. Na Giù la Testa - die door een producer helemaal was verknipt - zag Leone de toekomst van de filmindustrie somber in. Hij distribueerde nog een aantal films, maakte reclames en werkte mee aan Westerns zoals My Name is Nobody. Hij kreeg spijt dat hij The Godfather had afgeslagen en maakte in 1984 Once Upon A Time in America. Daarna had hij nog plannen voor een film over de slag om Leningrad, maar helaas overleed hij voordat het zover kwam.
Giù la Testa is een ondergewaardeerd meesterwerk. Een briljante film over vriendschap, broederschap en de zinloosheid van geweld, verpakt in een Western met een flinke lading actie en humor. De langere Italiaanse versie (wel Engelstalig) is een echte aanrader.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#8 Thriller - Vozvrashchenie (2003) - 105 min - 250+ stemmen - FTV - 14-10-2016 - 2 punten (18 totaal)
https://media.multikino.pl/uploads/images/films/powrot3.jpg
Vozvrashchenie gaat over twee jongens wiens vader terugkeert na 12 jaar afwezigheid. Ze gaan samen met hem op een vistochtje en onderweg leert hij hen op hardhandige manier levenslessen. Voornamelijk de jongste zoon heeft het er erg moeilijk onder.
Hoewel de film een erg mysterieuze sfeer heeft en veel vragen oproept is het eigenlijk meer Drama dan Mysterie (en Thriller zoals IMDb beweert is al helemaal niet van toepassing). Nergens worden vragen beantwoord en de emoties van de personages en achterliggende symboliek zijn ook eigenlijk veel belangrijker dan waar de vader precies is geweest. Gezien zijn hardhandigheid en lange absentie is het een goede gok dat hij een crimineel is en vast heeft gezeten.
Het acteerwerk was erg sterk. Voornamelijk Ivan vond ik het erg goed doen voor zijn leeftijd. De film is erg toegankelijk en kijkt prima weg. Hoewel het nergens spannend wordt blijf je geboeid kijken.
Voor Vozvrashchenie waren de enige Russische films die ik gezien had van Andrei Tarkovsky. Deze film doet me een beetje aan zijn stijl denken. Niet qua long takes en manier van filmen, maar meer de symboliek en het gebruik van druppelend water. De film is erg degelijk opgenomen, goede cinematografie en mooi kleurgebruik. Het eerste shot van de vader, dat hij slapend in bed ligt is duidelijk gebaseerd op het schilderij De dode Christus van Andrea Mantegna.
Aan het einde blijf je met een aantal vragen zitten. Toch vond ik de film zeker de moeite waard. Het drama is interessant en het verhaal weet prima te boeien. Heel bijzonder vond ik het echter nergens en ik moet bekennen dat ik een totaal ander soort film had verwacht.
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#14 Persona (1966) - Thriller - 85 minuten - 527 stemmen - FTV – 15 oktober 2016 – 2 punten – Tussenstand: 31 punten
http://i.imgur.com/Orhy3UF.png
Ik ben meestal niet zo van de experimentele films, maar als ze in vele lijstjes opduiken zet ik ze toch af en toe maar eens op. In het geval van deze film is het geheel me toch ook weer wat te vaag om er echt voldoening uit te krijgen. Ik kan de film op enkele gebieden echter wel waarderen. Zo was het acteerwerk van de beide dames in de hoofdrol zeer goed. Alma zorgde dat je aan haar lippen hing en Elisabeth kwam met haar stilte uitermate intrigerend over. Er zaten enkele mooie shots in de film, al werd het filmwerk zelf niet heel spannend.
Ik heb toch de film wel voor een groot deel geboeid zitten kijken en het verhaal leek nog even een bepaalde wending te krijgen, maar uiteindelijk bleef ik toch verward achter. Wat dat betreft zijn de films van Bergman niet echt aan mij besteed.
rensie32
-
- 4359 messages
- 1770 votes
#4. Stagecoach (1939) | Western | 96 minuten | 15 oktober 2016 | FTV | >250 stemmen | 2 punten | Totaal: 10 punten
http://i66.tinypic.com/11837nm.jpg
De eerste samenwerking tussen John Ford en John Wayne leidt voor mij tot een teleurstelling helaas. Eigenlijk heb ik niet zo heel veel met de westerns van Ford en dat was in dit geval dus niet anders. Bordkartonnen personages, erg vervelende love interest en mislukte humorpogingen waren ditmaal de oorzaak. Jammer ook dat nadat de postkoets uit handen van de indianen is gebleven het verhaal doodleuk nog 20 minuten voortduurt.
De film mag dan wel een mijlpaal in de westerngeschiedenis zijn, mij deed het niet zo veel.
joolstein
-
- 10831 messages
- 8921 votes
#18. Torn Curtain (1966) - Mystery / Thriller - 128 minuten - FTV - 15-10-16
58+3 = 61punten
120 tot 179 minuten: 2 punt
FTV - 1 punt
287 stemmen - 0 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2569.300.jpg
Maar weer eens een Alfred Hitchcock opgezet dit keer één uit 1966 met een saaie Paul Newman en een verschrikkelijk miscast, Julie Andrews.Die rol hadden ze ook aan een poedel kunnen geven, had evenveel impact gehad. Het plot en titel stammen uit een tijd dat de muur er nog stond en ze vooral in Amerika bang waren voor het 'rode gevaar.' Niets mis mee natuurlijk aangezien er anno nu ook nog spannende films over het onderwerp worden gemaakt bv: Bridge of Spies (2015) Das Leben der Anderen (2006)
Afgezien dus dat het misschien een tikje achterhaald is blijkt de uitvoering nog zeer bevredigend. Dit komt vooral door de kwaliteiten van Hitchcock. Spannende en mooie beelden wisselen zich af. Waarbij het rondlopen in het museum, de moord op de boerderij en in de bus (inclusief de neppe beelden achter het glas) wel het meest in het oog sprongen. Voor Hitchcocks doen misschien een wat tamme film maar een mindere Hitchcock heeft nog steeds veel kwaliteit.
Ik moest ook steeds denken aan dat liedje "Over de muur" En dan vooral de tekst "waar Mercedes en Cola nog steeds op een voetstuk staan" Tjonge wat zag ik veel auto's van het merk Mercedes!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#18. Le Porte del Silenzio (1991) (Door into Silence) - 91 minuten - 7 stemmen - FTV - 15 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 52 punten)
De laatste film geregisseerd door Fulci en duidelijk een van zijn mindere naar mijn mening. Dat het geen horror zou zijn wist ik al van tevoren. Er zit echter ook niet de minste spanning in. Het simpele verhaal wordt echter uitgesponnen waarbij hoofdfiguur Melvin wat doelloos rond rijdt met zijn wagen, blokkades tegenkomt, vast komt te zitten en verschillende malen een doodgraver tegenkomt en tevergeefs diens lijkenwagen probeert te passeren. Veel dingen die zich herhalen, flashbacks en scènes die niet meteen iets bijdragen (de liftser) terwijl ik na 3 kwartier al doorhad hoe het mysterie in elkaar zat. Dan is het vooral wachten op het einde en op welke manier hij aan zijn einde was gekomen. Een soort kroniek van een aangekondigde dood zeg maar.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
http://www.duettos.it/wp-content/uploads/2015/04/Tom-Hanks-Inferno-Florence-duettos.jpg
Filmtitel, jaartal: Inferno (2016)
Speelduur: 121 min.
Genre: Actie, Thriller, Mystery
Eigen score/beoordeling: 3*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 10e (25e )
Datum van kijken: 13-10
Aantal punten: 3 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 24 (59)
Recensie:
Het scheelt enorm als je hier met zeer lage verwachtingen naartoe gaat. De eerste twee verfilmingen van Howard's hand zinden mij al niet, en ik had genoeg reden om te verwachten dat Inferno daarin een herhalingsoefening zou worden. Dat bleek te kloppen, maar tóch heb ik me vermaakt.
Want krijg het maar eens gedaan, de hot spots van Florence afsluiten voor publiek, en dan ook nog eens in Venetië en Istanbul filmen. Het levert wat betreft de locaties in ieder geval een schitterende film op (en een bezoek aan dat museum in Florence staat op de bucket list), en gelukkig heeft Inferno ook nog een aardig verteltempo, waardoor het allemaal niet gaat vervelen.
Maar inhoudelijk heeft Ron Howard er echt een rommeltje van gemaakt. Alle achtergronden die het boek van Brown zo goed maakten zijn opgeofferd, het einde (ik hoor mensen klagen, maar dat viel toch te verwachten?) is Hollywoodproof gemaakt en het gebruikte script had nooit goedgekeurd mogen worden. Slechte dialogen en ongeloofwaardig gebrachte wendingen.
Het acteerwerk had ook beter gemoeten. Tom Hanks kan zoveel beter, Felicity Jones degradeert zichzelf na een fenomenale rol in the Theory of Everything en Ben Foster komt veel minder intellectueel over dan in het boek. Geldt al helemaal voor de Provoost, die poging tot humor paste toch in het geheel niet bij zijn personage?
Gelukkig hebben we Hans Zimmer nog, die weliswaar een reproductie levert van zijn eerste twee Langdon-scores, maar me daarmee nog wel steeds kippenvel bezorgt. Zijn muziek is een dragende factor onder deze vermakelijke, maar inhoudelijk zwakke film.
Ik was mild donderdagavond, en zeker gezien de genietbaarheid kom ik nu toch nog wel op een kleine voldoende uit.
3*
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
http://83e2u32cf1b4dlzbl29etyxt.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/05/The-Wailing.png
Filmtitel, jaartal: Goksung/the Wailing (2016)
Speelduur: 156 min.
Genre: Horror, Drama, Thriller
Eigen score/beoordeling: 3*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 11e (26e )
Datum van kijken: 14-10
Aantal punten: 3 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 27 (62)
Recensie:
Beklemmend, en één van de meest surreëel overkomende films die ik me kan heugen gezien te hebben. The Wailing is een ijzingwekkende genre-mix van ruim tweeënhalf uur, waarin religieuze thematiek op het raakvlak van Oosterse en christelijke religie de inhoudelijke spil blijkt.
Voor tere zieltjes is deze film niet gemaakt, want de meest gruwelijke beelden worden door regisseur Hong-jin Na nergens geschuwd. Het maakt dit werk bijna meer horror dan thriller, en dan is er ook nog veel drama en wat zwarte komedie in het narratief verwerkt. Helaas werkt die genremix in de praktijk niet zo; gedurende het kijken mist ik een coherent geheel, vond ik sommige stukken te traag of onnodig, en had ik vooral veel vraagtekens over de precieze richting die Na in wilde slaan.
Dat verandert richting het einde van de film, mede doordat de religieuze symboliek steeds zichtbaarder wordt, en the Wailing op zichzelf ook steeds enger en benauwender . Het is alleen jammer dat de plottwisten mij weinig deden, en die hysterie in het acteerwerk was ook niet overal even geslaagd (al vond ik dat dochtertje wel verbijsterend goed).
The Wailing intrigeerde, maar liet me ook met wat verwarring achter. Ik kom toch weer terug op dat surreële; in alle opzichten deed dit werk me aan een nachtmerrie denken, maar het was geen nachtmerrie die zou beklijven. Toen in de bioscoopzaal uitliep was ik eigenlijk alweer vergeten wat ik gedroomd had.
3*
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
https://hookedonfilmwa.files.wordpress.com/2016/08/08-august-nerve.jpg?w=705&h=435&crop=1
Filmtitel, jaartal: Nerve (2016)
Speelduur: 96 min.
Genre: Thriller
Eigen score/beoordeling: 3,5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 12e (27e )
Datum van kijken: 14-10
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 29 (64)
Recensie:
Nerve is verrassend leuk. In een adrenalinetrip van anderhalf uur confronteren de mij onbekende regisseurs je met een verhaal dat evident fictioneel is, maar tóch tot nadenken stemt; in het digitale tijdperk waarin wij leven is een spel als dit nog niet eens zo heel ondenkbaar.
Helaas blijft het wel bij het spel an sich, want de uitwerking laat, zeker in het laatste halfuur, zeer te wensen over qua geloofwaardigheid. Veel uitmaken doet het niet, want Nerve had toen al lang mijn goodwill gekweekt. Leuke rollen van Emma Roberts (die kan nog best acteren, ik dacht dat dit één van die schreeuwlelijkerds van Scream Queens was...) en Dave Franco (leuke verwijzing naar z'n broer James, weet niet meer exact waar in de film). Daarnaast is deze film een visueel plaatje met prima locaties en sterk kleurgebruik. Tel daarbij de snelle montage en de eigentijdse muziekkeuze op en je hebt een film te pakken die anno 2016 goed op haar plek valt. Qua plot misschien vooral gemaakt voor de youngsters (waar ik zelf gelukkig onder val), maar tegelijk wel intelligent vormgegeven, waardoor 'ie ook het meer ontwikkelde filmpubliek zou kunnen bevallen.
Uiteindelijk draait het scenario Nerve de nek om, want dat vliegt in de eindfase helaas flink uit de bocht (dat had die Franco ook wel moeten gebeuren, trouwens
). Maar het concept is leuk, en de geënthousiasmeerde invulling van Roberts en Franco zorgde er mede voor dat ik het ook prima naar m'n zin had.
3,5*
scorsese
-
- 13165 messages
- 11078 votes
Bad girls - 99 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Redelijke film over vier prostituees die met hun geld een nieuw leven willen opbouwen. Een mager verhaaltje, maar de film is onderhoudend genoeg. Dit is vooral te danken aan het prima tempo, aardig wat actie en ook zeker aan de fijne casting van de vier vrouwen in de hoofdrol. Leuk om een keer gezien te hebben, maar meer ook niet.
Totaal: 71 punten.
joolstein
-
- 10831 messages
- 8921 votes
#19. The Magnificent Seven (2016) - Actie / Western - 132 minuten - FTV - 15-10-16
61+3 = 64 punten
120 tot 179 minuten: 2 punt
FTV - 1 punt
167 stemmen - Te jong voor punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/444000/444071.300.jpg
Uiteindelijk toch een tegenvaller. Ik probeerde de film los te zien van de oude versie uit 1960. Helaas lukte me dat niet! Dit komt vooral door het einde van deze film. Die symboliseert precies waarom ik deze film vind tegen vallen. Waar bij de oude film het gewoon knal en dood was werd er hier op een verschrikkelijke dramatische manier moeilijk gedaan.Tot die eind-scene had ik misschien veel door de vingers gezien. Zoals het graven van loopgraven en daar een vizier voor gebruiken, stel je voor dat ze niet recht liggen? De shoot-out die gewoon saai werd. Zeker toen het machinegeweer ook nog eens op de proppen kwam. En was het nu politiek correctheid hoe de zeven waren samengesteld of moet ik zeggen de acht? Waarbij de oude film gewoon leek of dat ze een idee hadden en zijn gaan filmen, leek hier alles zo bedacht, zo niet spontaan. Zelfs de grappen leken er wel in geplaatst, en dan heb ik het niet over de twee grappen die ook in 1960 in de film zaten maar al die andere. Stuk voor stuk waren die ook niet eens zo heel sterk. Nu verwachtte ik van regisseur Antoine Fuqua ook niet dat hij het origineel zal overtreffen maar een goede, zoals hij het zelf verwoorden, re-imaging had er toch wel in moeten zitten. Helaas is de bezieling uit de film en voelt het meer aan als de lucht tussen de popcorn.
scorsese
-
- 13165 messages
- 11078 votes
Heist - 93 min - ftv - 2 punten.
Aardige film over een casinomedewerker met geldproblemen die ook nog eens ontslagen wordt. Een vrij standaard actie-thriller, die echter wel gemakkelijk wegkijkt. Niet overal even geloofwaardig gebracht. De scenes met de bus deden natuurlijk wel aan Speed denken, maar dat niveau werd nergens gehaald.
Totaal: 73 punten.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
joolstein dat scheelt dan maar weer dat de versie uit '60 voor mij nog een watchlist-item is. Ik kon er gewoon open-minded naar kijken zonder dat ik constant vergelijkingsmateriaal in m'n hoofd had. Toch benieuwd wat ik er van had gevonden als ik het origineel reeds gezien zou hebben...
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/27000/27741.jpg
De Indringer (2005) – Thriller – 110min – 478stemmen – RW – 16oktober – 1 punt
thriller van Frank Van Mechelen, naar mij gevoel heel sterke film, heel sterke acteerprestaties ( vooral Koen De Bouw & Filip peeters), het verhaal verteld over een dokter Tom Vansant (Koen de bouw) wiens dochter Louise 18 maanden spoorloos is, op een dag ontmoet hij een meisje die laat uitschijnen dat ze Louise gezien heeft, veel lost ze niet maar Tom is er van overtuigd dat ze meer weet, hij volgt haar en komt zo in de Ardennen terecht daar zoekt hij verder en beetje bij beetje word zijn puzzel opgelost, de film heeft een sterke spanningsboog die leidt tot een einde dat je min of meer niet verwacht, omgeving en decor zijn echt wel prachtig en geven de film een aparte sfeer, voor mij een verdiende 4,5* waard.
(2films -4punten)