• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.189 actors
  • 9.373.532 votes
Profile

Genre/Thema Challenge

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

The Package (1989) Thriller - 11-10-2016

FTV: 1 punt

108min: 1 punt

145 stemmen: 1 punt

Totaal The Package: 3 punten

Een film van Andrew Davis (waarvan zijn films mij in het algemeen wel zeer vermaken) met in de hoofdrol Gene Hackman en ook nog Tommy Lee Jones in de cast, dan krijg ik hoge verwachtingen. En die verwachtingen werden voor mij redelijk ingelost.

De opening van de film was een stuk minder en het komt echt op gang wanneer Gallagher Boyette moet begeleiden naar de VS. Boyette ontsnapt en een complot wordt duidelijk waarna een klopjacht begint van Gallagher op Boyette. Een thriller met een behoorlijke vaart, goede actiescènes en een goed verhaal waarbij de cast ook goed acteert. Enige minpunt is dat hedendaags deze film wat gewoontjes is tegenover andere genrefilms. Had ik deze film een jaar of 15 eerder gezien, dan zou ik er vermoedelijk wat meer onder de indruk van zijn geweest. Nu is het een vermakelijke film, maar ook niet meer dan dat.

Totaal 26 punten

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

8. D'Ardennen (2015) - Thriller - 96 min. (1p) - FTV (1p) - >250 st. - 11 okt. - 2 punten (totaal: 20 punten)http://www.prpl.nl/wp-content/uploads/DARDENNEN_still_00066-850x345.jpgAardig debuut, al blijft het eerlijk gezegd steken op een gemiddeld niveau. De film is lang niet vlekkeloos. Het begint behoorlijk sterk en intrigerend maar al snel volgt een wisselvallig en stuurloze eerste uur waar er geen vloeiend verloop ontstaat. De opbouw richting het thrillermoment gaat niet geleidelijk. Er is geen balans tussen de aanvankelijk rustige stijl van de gebroeders Dardenne (is de film stiekem naar hen vernoemd?) en de gewelddadige thrillerstijl op het eind (vergezocht einde inbegrepen), ik mis een geleidelijke en vloeiende overgang, en de puntjes op de i op het script. 3*

rensie32

• 4359 messages
  • 1770 votes

Blood Simple. (1984) | Thriller | 99 minuten | 12 oktober 2016 | FTV | >250 stemmen | 2 punten | Totaal: 8 punten

http://i65.tinypic.com/1z36j43.jpg

Laatste tijd wat meer trhillers/film-noirs gezien dan normaal, en ik vraag me eigenlijk af wat er nou precies zo speciaal aan deze film is. Toegegeven, de cameravoering en de soundtrack zijn erg inventief en je ziet de hand van de Coens erin terug, maar het is wat mij betreft niet grensverleggend.

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

https://pbs.twimg.com/media/CixYP_EVEAAW_EJ.jpg

Filmtitel, jaartal: Don’t Breathe (2016)
Speelduur: 88 min.
Genre: Horror/Thriller
Eigen score/beoordeling: 3,5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 8e (23e )
Datum van kijken: 11-10
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 19 (54)
Recensie:

Op het kruispunt van thriller en horror zal Don't Breathe me (naast The Neon Demon en 10 Cloverfield Lane) over filmjaar 2016 in positieve zin bijblijven. Fede Alvarez weet hoe hij spanning moet opbouwen en doseren, en buit dat goed uit.

Na een relatief rustige aanloop vangt een rollercoaster ride van suspense aan, die begint als de drie tieners het huis bereiken. De kijker die vatbaar is voor een beetje spanning zal de filmtitel waarschijnlijk vrij letterlijk nemen, en vergeten dat 'ie ook nog popcorn voor zich heeft staan (overigens heb ik het wijselijk bij een flesje water gehouden). Die spanning compenseert grotendeels de voorspelbaarheid. Ik was eigenlijk nergens echt verrast door de wendingen in het plot, en stoorde me hier en daar ook aan een aantal clichés en ongeloofwaardigheden. Echter, doordat Don't Breathe een heerlijk snelle pacing heeft en een beklemmende geluidsband, denk je daar pas ergens na de aftiteling over na.

En dat vond ik wel zo prettig, want ik zat er echt geheel in nu, ook al vond ik de film niet zo eng als verwacht. Wel erg jammer van de morbide ontwikkeling rondom de 'kinderwens' van de blinde man; het riep in de zaal heel wat 'what the f*'-geluiden op, zelf vond ik het vooral erg onnodig. Dit bracht het niveau w.m.b. in de laatste pakweg twintig minuten nog wat omlaag.

Het plot rammelde dus, maar verder scoort Don't Breathe op alle vlakken voldoende tot goed. Een fijne locatie, een sterke geluidsband, prima regie en gedegen acteerwerk.

Qua score blijf ik net steken op een 3,5* (was na afloop 4*, maar dat heb ik al schrijvende toch bij willen stellen).

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

TornadoEF5 wrote:

6. I spit on your grave (2010) - FTW - 110 min - 2 ptn - totaal: 13 ptn

Volgens mijn berekeningen sta je nu op 16 punten. Je ging van 7 naar 10 en nadien ben je weer verder gegaan op een eerder subtotaal van 7.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#15. Il Miele del Diavolo (1986) (The Devil's Honey) - 79 minuten - 3 stemmen - FTV - 12 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 43 punten)

Er waren nog geen 10 minuten voorbij en toen wist ik het al, dit wordt geen al te beste film. Een thriller zou ik het niet noemen, eerder een melodramatische seksfilm. Nu goed de seks op zich blijft vrij braaf en de dames moeten zich vooral zelf behelpen op dit vlak. Anderzijds zijn er ook wel heel rare dingen tussen zoals bevrediging op de vibraties van een saxofoon en het kleuren van een pubis op doorzichtige nylonkousen Wanneer het drama zich dan heeft voltrokken en de protagoniste Jessica uiteindelijk haar wraakplan ten uitvoer wil brengen lijkt het nog even interessant te worden. Helaas verliest de film zich in vele flashbacks die dan wat meer vertellen over de relatie tussen Jessica en haar overleden vriend met als voornaamste oogmerk de jonge vrouw half of volledig naakt te laten rondlopen. In het laatste halfuur loopt ze eigenlijk nauwelijks nog gekleed rond. De conclusie die ze maakt mbt tot haar relatie met Johnny had ik al veel eerder gemaakt dus voor mij kwam het als geen verrassing dat ze de chirurg liet leven, nauwelijks martelde en hij uiteindelijk haar lover werd . Gezien die Johnny zo een typische John Travolta sleazebag was die enkel aan seks dacht, vond ik eigenlijk dat die dokter haar een gunst betoonde door die kerel te laten sterven op de operatietafel.. Al bij al eentje om snel te vergeten van Fulci (en zo zijn er helaas een beetje te veel van deze man).

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#6 Western - Il Grande Silenzio (1968) - 105 min - 216 stemmen - FTV - 12-10-2016 - 3 punten (13 totaal)
http://stuffpoint.com/westerns/image/187033-westerns-the-great-silence-screenshot.jpg
"Now say "good-bye" to your husband. Always respect the dead. Now pack your husband in the snow. That'll keep him fresh till I collect his bounty. So don't you bury him, you hear? What times we live in. Blacks worth as much as a white man."

Martin Koolhoven raad The Great Silence aan als een van de beste Spaghetti Westerns en zodoende heb ik hem bekeken voor de Western/Thriller Challenge.

De film verteld het verhaal van 'Stilte', een stomme een gunfighter die terechtkomt in een ondergesneeuwd dorpje waar Loco en zijn bende van premiejagers de dienst uit maken.

De Franse Jean-Louis Trintignant speelt een prima rol als Silence, al had het mischien wat expressiever gekund sinds hij niet praten. Klaus Kinski speelde goed als Loco, een rol die voor hem geknipt is (alhoewel, zelf zou hij wel degelijk zijn geduld verliezen). De dubbing is zoals vaak bij Italiaanse films weer niet van al te beste kwaliteit, al vond ik dat ze wel goede stemmen bij de personages hadden gezocht. De Sheriff zorgde trouwens voor een aantal Leone-achtige humoristische momenten.

Een western die zich volledig in de sneeuw afspeelt zie je niet vaak. Ik vond dat de film een heerlijk winters sfeertje had en daarnaast ook zo'n geweldige uitstraling zoals alleen Italiaanse Westerns die hebben, dat schiet-geluidseffect alleen al. Voor de studio-opnames met sneeuw zijn liters scheerschuim gebruikt.

Op het feit dat de film zich in de sneeuw afspeelt na, onderscheid de film zich ook nog van de gemiddelde western door de interessante achtergrond van de personages. De achtergrond van Silence doet weliswaar een beetje denken aan die van Harmonica in Once Upon A Time in the West, maar het blijft geniaal gevonden. Verder maakt de film ook een soort statement tegenover premiejagen, net zoals The Good, The Bad and the Ugly dat deed met de Amerikaanse burgeroorlog.

Verder is het ook erg origineel dat de film geen happy ending heeft. Aan het einde wordt duidelijk dat Loco de echte hoofdpersoon van de film was, geniaal bedacht en erg origineel, ook al is het mischien anticlimactisch als je op een gave gunfight had gerekend. Bij mijn versie zat ook nog een alternatief 'happy ending', dat was behoorlijk cliché en de film zou echt vele male minder zijn geweest als dat was gebruikt.

Mijn versie was nogal raar bijgeknipt in een vreemd aspectratio en had zeer lage beeldkwaliteit. Toch ontgingen de mooie opnames me niet. Prachtige beelden van de sneeuw en een aantal zeer kundig geschoten scènes. De achtervolging door de sneeuw was werkelijk briljant geschoten. Verder zaten er een aantal mooie close-ups in de film die aan Sergio Leone deden denken en zooms die dan weer aan Lucio Fulci doen denken. De flash-back via de kaars was briljant gedaan en de shoot-outs waren ook erg sterk gefilmd met afwisselend bloed-effecten en close-ups van de geweren.

Ennio Morricone maakte weer een mooie soundtrack die met name de dramatische momenten erg ten goede doet. De muziek is echter niet van het niveau als zijn Leone-soundtracks, bij vlagen deed het me een beetje aan Fabio Frizzi denken.

De film was duidelijk een grote inspiratie voor Quentin Tarantino. De eerste helft van The Hatefull Eight is duidelijk afgekeken van deze film. De postkoets en de dode outlaws op het dak bijvoorbeeld... Verder staat ook op IMDb dat de film een grote inspiratie was voor de grauwe sfeer die Koolhoven in Oorlogswinter heeft neergezet, Corbucci wordt zelfs genoemd in de aftiteling (ik ga onze binnenlandse cinema met de dag beter waarderen).

Al met al vind ik The Great Silence een erg sterke, lekker grauwe Italiaanse western die zeker de moeite waard is.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

9. Serbuan Maut (2011) - Thriller - 101 min. (1p) - FTV (1p) - >250 st. - 12 okt. - 2 punten (totaal: 22 punten)http://www.jaredmobarak.com/wp-content/filmstills/raid03.jpgFilm over een SWAT-team dat op zoek naar een zware misdadiger met een drugslab vast komt te zitten in een appartementengebouw. Het lijkt me haast wel een remake van Judge Dredd (1995), waarbij mijn voorkeur duidelijk uitgaat naar de Engelstalige remake uit 2012: Dredd (2012). Het verhaal is vrijwel identiek, waarbij naar mijn mening vrijwel alles in Dredd beter wordt uitgewerkt. Acteerwerk, visueel, het (eveneens magere) script, de spanning, een meer veelzijdig team... Wat Serbuan Maut ten opzichte van Dredd wel heeft is martial arts vechtwerk maar dat is niet iets wat mijn interesse trekt. Het is een opeenhoping van actiescenes op z'n Rambo. Waar Dredd voor mij puur popcornvermaak was is Serbuan Maut jammer genoeg vooral saai gebleken, ook visueel. Een magere 2*

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

Fort apache - 125 min - ftv - <250 stemmen - 4 punten.

Goeie film over een kolonel die nieuw aankomt bij Fort Apache en het een stuk strenger aanpakt. Van een echt verhaal is hier niet direct sprake, maar meer het reilen en zeilen op een geïsoleerde buitenpost van het leger (met genoeg mooie opnames in Monument Valley). De personages zijn wel goed en ook vermakelijk neer gezet en de cast weet dit prima in te vullen (vooral Henry Fonda als de kolonel).

Totaal: 56 punten.

joolstein

• 10831 messages
  • 8921 votes

#14. Alleycats (2016) - Actie / Thriller - 101 minuten - FTV - 12-10-16

45+2 = 47 punten

45 tot 119 minuten: 1 punt

FTV - 1 punt

10 stemmen - Te jong voor punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/525000/525057.300.jpg

Helaas, is dit geen hele beste film. Al snel in het begin zien we iets wat lijkt op moord. Hierna volgt een zeer mager verhaaltje waarbij de wereld van fietskoeriers lijnrecht tegenover de wereld van de Engelse politiek komt te staan. Maar doordat we al weten wie er betrokken zijn bij die moord is elk spoortje van spanning al weg. En zo'n beetje alle Engelse detectives of Zweedse politieke thrillers pakken het spannender en ingenieuzer aan dan deze film. Zelfs de plotwending om het geheel nog wat spanning mee te geven mislukt omdat je al gauw door hebt wie de dader daarvan is. Wat rest zijn wat mooie locaties van Londen.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

The Prestige (2006) - Thriller - 130 minuten - FTV – 11 oktober 2016 – 3 punten – Tussenstand: 7 punten
https://fuwadabrar.files.wordpress.com/2014/11/0482571_2.jpg
Review: Een film die het volledig van de climax moet hebben, welke overigens geweldig is! Toch heeft de film ook een aantal (grote) minpunten. Het eerste uur duurt vrij lang, het lijkt allemaal elkaar en er komen vrij weinig verrassingen. Het tweede uur daarentegen is volledig omgekeerd, daar komen de vernieuwingen en verrassingen aan bod. Sommige delen van de film vond ik wat matig geacteerd, terwijl andere delen weer erg sterk waren. Het was een afwisselende film, maar heb mij ondanks het vrij lange eerste uur wel de gehele film vermaakt.

Ik ben altijd vrij snel van de dingen achterhalen en wordt dus zelden verrast bij een film, een hele grote pluspunt dat het deze film wel is gelukt. In eerste instantie dacht ik nog: oké, weer niet zo bijzonder, alles had ik van te voren wel een beetje uitgedacht. Tot de ultieme climax, "Are you watching closely?", waarna ik vervolgens nog dacht aan een afgezaagd einde, verlost van de galg door een truc. Niets was minder waar, er kwam een totaal ander einde.

Een leuke quote uit de film: "The magician takes the ordinary something and makes it do something extraordinary. Now you're looking for the secret, but you won't find it, because of course you're not really looking. You don't really want to know. You want to be fooled." Iets wat eigenlijk ook opgaat voor deze film. Is de climax dan zo bijzonder? Ja en nee, het is allemaal vrij logisch en iets wat je best had kúnnen weten. Echter zoek je niet naar dat antwoord. Weinig mensen die de twist aan zien komen en juist dat maakt deze film erg sterk. Ik denk niet dat de film voor herhaling vatbaar is, ondanks dat ik op een ruime voldoende uitkom. Ik ben bang dat het bij een herziening tegen gaat vallen, juist omdat je het einde al weet, 4*.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

10. Saul Fia (2015) - Thriller (IMDb) - 107 min. (1p) - FTV (1p) - >250 st. - 12 okt. - 2 punten (totaal: 24 punten)http://oi64.tinypic.com/folrgl.jpgLastig te beoordelen. De film is qua stijl (camerawerk) behoorlijk origineel, maar deze stijl werkt in ieder geval bij mij niet zo goed. Het zo dicht op de huid, of beter gezegd op de rug filmen gaf me juist een gevoel van afstand. Wel logisch eigenlijk want als je naar iemands rug zit te kijken dan wordt je er niet bepaald bij betrokken, bovendien schuil je je erachter voor alles wat er vóór diegene gebeurt, en je ziet er ook niets van aangezien je tegen iemands rug zit aan te staren. Dat alles zorgt voor een behoorlijke afstand waardoor meeleven een lastige opgave wordt.

Wat ook niet helpt is dat het verhaal (dat van de sonderkommando's) mij niet onbekend was, en in alle eerlijkheid is de rode draad waarvoor in deze film is gekozen (de zoektocht naar een Rabbijn) niet zo boeiend, het voelt erg onwerkelijk aan. Je zou toch denken dat Saul wel andere dingen aan zijn hoofd heeft. Ook als je een film als Shoah (1985) hebt gezien weet je dat er genoeg echte verhalen zijn die veel beangstigender en indrukwekkender zijn dan dit.

De film The Grey Zone (2001) behandelt hetzelfde thema maar met een interessanter verhaal en bovendien met een heel ander soort camerawerk. De cameraman wordt in die film regelmatig bij de groep betrokken wat je juist het gevoel geeft dat je als kijker wel daar bent belandt en daar deel van uitmaakt, en dat geeft een erg naar gevoel. Bij Saul Fia wordt het tegenovergestelde bereikt en voelde ik helaas weinig. Bij The Grey Zone verplaats je jezelf in de situatie van een sonderkommando en wordt je als kijker bijna gedwongen om te bedenken wat je zelf in zo'n situatie zou doen, iets wat ik bij Saul Fia totaal niet had. 2,5*

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Tot wanneer loopt de challenge nog?

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

7. Blade Runner - FTW - 117 min - 2 ptn - totaal: 18 ptn

Echt een fantastische film, schot in de roos. Audiovisueel en qua sfeer misschien wel één van de beste films ooit gemaakt, en duidelijk een nieuw sf-mijlpaal. Deze film is ook nog steeds verrassend eigentijds (ziet er amper verouderd uit). Interessant verhaal (maar wel ingewikkeld in het begin). Licht ontoegankelijke start, maar uiteindelijk raakte ik er wel in. Is een film die zeker nog zal stijgen bij een volgende kijkbeurt. Deze film heeft mijn verwachtingen overtroffen.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

TornadoEF5 wrote:

De 23ste

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Retreat (2011)|Thriller | 90 minuten | 12 oktober '16 | FTV| <250 stemmen | 3 punten | 37 subtotaal 68 totaal

http://4.bp.blogspot.com/-RfkePEzPBK8/Tu8Cly2CcdI/AAAAAAAAAqs/khfDBRi32Ys/s1600/Jamie-Bell-in-Retreat-2011-Movie-Image-4-600x337.jpg

Zeer matige film.De karakters zijn niet interessant genoeg om het midden van de film boeiend te houden waardoor je na een uur kijken er wel klaar mee bent. Je hoopt dan op een einde dat dit nog enigszins goed maakt maar ook dat zat er niet in. Er zitten zo ontzettend veel en kinderlijke plotwendingen in het laatste half uurdat het niet meer serieus overkomt.

Wat ik echter wel kan waarderen dat ze het hebben aangedurfd om geen enkele van de drie hoofdrolspelers te laten overleven

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

http://pic.pimg.tw/billyrolf/4a56be182fb69.jpg

Filmtitel, jaartal: A Fistful of Dollars (1964)

Speelduur: 99 min.

Genre: Western

Eigen score/beoordeling: 3*

Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 9e (24e )

Datum van kijken: 12-10

Aantal punten: 2 (ftv)

Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 21 (56)

Recensie:

Get three coffins ready

Eerste deel van Leone’s Dollar-trilogie over een lone gunman (wiens rol klassiek wordt ingevuld door de iconische Clint Eastwood) die profiteert van een burenruzie in een slapend stadje.

Eigenlijk zijn het begin en het einde van de film het best. Na de heerlijke openingssequentie met de muziek van Morricone (door de film heen de meest constante factor) komt het verhaal fijn op gang met een ontspannen Eastwood, die enkele oneliners uitslaat en de broeierige situatie heel rustig in zich opneemt. Leone speelt hier al fijn met close-ups, zoals hij dat later bij Once Upon a Time in the West en The Good, the Bad and the Ugly nog veel uitgebreider zou doen.

Echter, in het middenstuk valt goed op dat het plot nogal matig is. Daarnaast had ik wat moeite met de belichting, oogden de actiescènes wat gemaakt en weinig spectaculair, en was het acteerwerk los van Eastwood ook niet al te best. Duidelijk wordt hier dat a Fistful of Dollars wel vermakelijk is, maar ver blijft van de klassieke status die Leone’s latere werken zou vergaren.

Aan het einde blijft de relatief positieve indruk toch overeind; in een heerlijke slotscène, die ik zou bestempelen als een voorproefje op the Good, the Bad and the Ugly, zien we Eastwood zo’n beetje op de top van z’n kunnen. De muziek van Morricone maakt het mooi af.

3*

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

#3 - Hush (1998) - Thriller - 96 min - 132 stemmen - FTV - 12/10/2016 - 3 punten (subtotaal: 9; totaal 33)

Het type 24-in-een-dozijn thriller.
Lange en Paltrow doen hun job naar behoren en zorgen zo voor een meerwaarde. Maar een aantal zaken doen die meerwaarde dan weer teniet.

De casting van Johnathon Schaech als de echtgenoot van Paltrow bijvoorbeeld: hij oogt én acteert alsof hij in een 19de-eeuws kostuumdrama rondhuppelt.
De geboorte van de baby: het 'bloedbad' dat in enkele seconden onder de dekens weggemoffeld wordt, en Paltrow die de dag daarop fit en gezond weer wakker wordt.
Of het voorspelbare einde: ik kan me niet inbeelden dat er één persoon die deze film heeft gezien een fatale afloop verwachtte.

Gevolg is dat de spanning het zelden haalt bij de ergernis, daarvoor is het allemaal te simpel, te onecht, en te vergezocht.

Nét de helft van de * door de twee actrices...

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

The Parallax View (1974) - FTV - 102 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 12/10/2016 (totaal 11 films, 33 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3998.300.jpg

The Parallax View is een aardige thriller uit begin jaren '70, en in zekere zin een produkt van zijn tijd, waarin Nixon op cynische wijze het Amerikaanse overheidsapparaat misbruikte en niet heel lang na de nog altijd veel bediscussieerde moord op JFK. In ieder geval, een tijd waarin paranoia en samenzweringstheorieen hoogtij vierden. Ook The Parallax View valt in datzelfde straatje: ik zal verder geen spoilers verklappen, maar met de termen politieke thriller en samenzweringen krijg je in ieder geval een goed idee van wat voor type film het is. En op zich is het ook een fraai gefilmde, goed geacteerde film, die fijn wegkijkt zonder al te clichematig te worden. Maar toch, het script en het verhaal konden me toch niet bovenmatig interesseren, al is de ontknoping van de film toch wel sterk. Een solide voldoende voor Pakula en co: 3.5*.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

TornadoEF5 wrote:

Ik dacht dat jij zo geweldig slim was en alles kon onthouden

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Ik dacht dat jij zo geweldig slim was en alles kon onthouden

Ik denk niet dat ik het ooit gelezen had.

joolstein

• 10831 messages
  • 8921 votes

#15. Devil's Doorway (1950) - Western - 84 minuten - FTV - 12-10-16

47+3 = 50 punten

FTV - 1 punt

17 stemmen - 1 punt

https://static1.squarespace.com/static/51c542f1e4b08e4e524f79ef/t/53cddac8e4b09aa5f741e415/1405999839084/

Een beetje een rare film. Niet zozeer in beeld en verhaal maar qua uitvoering. De film gaat namelijk over indianen en het geen rechten bezitten. Ook al ben je al jaren je bevriend, vochten ze in een oorlog aan jou kant en kleden zich zelfs als cowboy. Je bent en blijf een indiaan. Met andere woorden het onrecht van indianen wordt aangekaart. Nu is het rare dat diezelfde indiaan dan niet de hoofdrol mag spelen. Nee, daar is een blanke voor gekozen die ze dan schminken. Enfin Robert Taylor is dus deze hoofdrolspeler en doet het verder prima, al bleef het enigszins ongeloofwaardig. Louis Calhern en vooral Paula Raymond als beauty waren zeer goed. Doordat de film de meest voor de hand liggende clichés ietwat uit de weg gaat, blijft de film toch aardig en fijn.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

11. Nevinnost (2011) - Thriller - 98 min. (1p) - FTV (1p) - 3 stem (1p) - 12 okt. - 3 punten (totaal: 27 punten)http://www.kinobox.cz/data/clanky/600x394x1/recenze-nevinnost.jpg

Eerst dacht ik een drama te zien dat iets weg had van Jagten, maar vervolgens vonden er wel een groot aantal genrewissels plaats, losgemaakt door de beschuldiging van misbruik van een meisje richting haar fysiotherapeut. De film toont ook het leven van een zedenagent, die toevallig de ex is van de vrouw wiens huidige echtgenoot van misbruik wordt beschuldigd, waardoor de grens tussen privé en zakelijk voor de agent in het gedrang komt. Die beschuldiging maakt een hoop los uit het verleden van die familie. Geen vlekkeloze film, wel veelzijdig, apart en eentje die makkelijk wegkijkt. 3*

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

Arabesque - 105 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.

Goeie film over een leraar die door meerdere partijen wordt gedwongen een oude, Egyptische boodschap te ontcijferen. Zeker niet het meest originele plot, maar het blijft onderhoudend genoeg. Een licht komische thriller met genoeg vermakelijke momenten (zoals de douche-scene). Gregory Peck en Sophia Loren doen het leuk samen.

Totaal: 59 punten.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

Ter informatie: John Milton zal de volgende ronde op zich nemen (sci-fi/oorloog). Hij zal hierbij de puntentelling van iedere user bijhouden. Alvast bedankt voor je hulp!

Mochten er users zijn die ook een ronde willen helpen bij de puntentelling, stuur alexspyforever of mij dan even een berichtje met de volgende informatie: welke challenge/periode zou je willen helpen, of geen voorkeur. Zou je het alleen willen doen of samen met een andere user, zodat de deelnemers verdeeld kunnen worden. Als je nog vragen hebt, kan je die natuurlijk ook stellen. Het volgende wordt er verwacht: de puntentelling van de deelnemers controleren en bijhouden. Op de maandag een top 3 of 5 en de eindstand op de laatste zondag na 18:00. Het maakt niet uit of je heel actief films kijkt tijdens de periode, als je de puntentelling maar begrijpt .

Alex en ik kunnen dan een planning maken wie welke challenge kan en wil doen. Vanaf challenge 4 hebben we nog geen hulp.

joolstein

• 10831 messages
  • 8921 votes

#16. The Jayhawkers! (1959) - Western - 100 minuten - FTV - 13-10-16

50+3 = 53 punten

FTV - 1 punt

11 stemmen - 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/13000/13627.300.jpg

Redelijke film rond een groep Jayhawkers. Die term slaat op militante groepen die tijdens de gewelddadige gebeurtenissen in Kansas en Missouri huis hielden, kort voor de Amerikaanse burgeroorlog. Ook hier zien we zo'n groep aangevoerd door Lucas Darcy, zeer goed gespeeld door Jeff Chandler. Veel verder gaat de film niet in op deze geschiedenis van Amerika. En gaat het meer om de wraak van Cam Bleeker en later het krijgen van enigszins sympathie voor de indirecte moordenaar van zijn vrouw. Fess Parker speelde Bleeker en Nicole Maurey de mooie vrouw maar beide speelde nu niet echt heel erg goed. Het was vooral een sympathieke en charismatische film

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Miszmi wrote:

Ter informatie: John Milton zal de volgende ronde op zich nemen (sci-fi/oorloog). Hij zal hierbij de puntentelling van iedere user bijhouden. Alvast bedankt voor je hulp!

Mochten er users zijn die ook een ronde willen helpen bij de puntentelling, stuur alexspyforever of mij dan even een berichtje met de volgende informatie: welke challenge/periode zou je willen helpen, of geen voorkeur. Vanaf challenge 4 hebben we nog geen hulp.

http://s.hswstatic.com/gif/rosie-riveter-1.jpg

Oproep aan iedereen die zo'n challenge leuk vindt: Geef je op om voor zo'n deelchallenge even de punten bij te houden, desnoods om het samen te doen. John Milton heeft ook andere dingen te doen (althans, dat denkt hij graag), maar zoveel werk is het niet. Klein steentje bijdragen aan dit soort leuke initiatieven, anders bloedt het wellicht dood.

En dat zou zonde zijn!

LuukRamaker

• 2020 messages
  • 925 votes

C2 / #5 | Canyon Passage (1946) | Western | 92 minuten | 13/10/2016 - FTV | 26 stemmen | 3 punten / C2 totaal: 16 punten / totaal: 68 punten

http://www.mediafire.com/convkey/f30b/c9gzdoipceugzmqzg.jpg

Wat een schoonheden in deze pracht van een jaren 40-western! En dan heb ik het niet alleen over het vrouwelijk schoon maar ook vooral over de wonderschone setting waarin het geheel zich afspeelt. De prachtig geschoten beelden zijn bijzonder mooi ingekleurd en zorgen er haast voor dat de verhalende kant van de film op de tweede plaats komt. Desalniettemin steekt ook dat laatstgenoemde aspect erg goed in elkaar want er komen misschien de nodige cliché's voorbij maar deze zijn op zeer aangename en op volkomen ongeforceerde wijze in het verhaal verweven. Daar komt nog eens bij dat er een aantal behoorlijk sterke acteurs en actrices bij elkaar getrommeld is om de interessante personages tot leven te brengen. Gewoon genieten dus.

4*

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

Who am i - 105 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.

Aardige film over een jongen die een nietszeggend leven leidt tot hij zich aansluit bij een groep hackers. Alhoewel het hacken wel wat te gemakkelijk gaat en daardoor ongeloofwaardig, is de virtuele wereld wel prima in beeld gebracht. Een prima verhaal, alleen is de tweede twist op het einde net iets te veel van het goede. Vlot gemonteerd kijkt het geheel gemakkelijk weg. Met gemak 3.0 sterren.

Totaal: 62 punten.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Per un Pugno di Dollari (1964)|Western | 99 minuten | 13 oktober '16 | FTV| >250 stemmen | 2 punten | 39 subtotaal 70 totaal

http://www.asset1.net/tv/pictures/movie/a-fistful-of-dollars-1964/A_Fistful_Of_Dollars-LB-1.jpg

Sergio Leone heb ik hier al een aantal keer voorbij zien komen en had me voorgenomen hier ook eens een film van te kijken. Toen ik zag dat hij nogal veel bekende films heeft besloot ik maar gewoon met de eerste Western te beginnen. Clint Eastwood was mij in Joe Kidd goed bevallen dus dat zat in ieder geval al goed.

In deze film vind ik Eastwood nog een stuk beter, al heeft zijn rol daar ook zeker invloed op. Het plot is niet bijster sterk maar het is fantastisch om te zien hoe de twee families tegen elkaar uitgespeeld worden. Een aantal trucs die hiervoor gebruikt worden zoals het harnas, de lijken op de begraafplaats en de rollende vaten vond ik leuk toegepast in fantastische scenes.

De volgende Leone zal vast niet zolang op zich wachten als de eerste

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.