• 178.104 movies
  • 12.217 shows
  • 33.988 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.225 votes
Profile

Genre/Thema Challenge

joolstein

• 10831 messages
  • 8919 votes

#07. 31 (2016) - Horror / Thriller (tja het stond er echt?) - 102 minuten - FTV - 06-10-16
18 +2 = 20 punten
45 tot 119 minuten: 1 punten
FTV - 1 punt
42 stemmen - Te jong voor punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/104000/104676.300.jpg
De nieuwste Rob Zombie en wat voor één. Niet zo ambitieus als The Lords of Salem (2012) of zo episch als House of 1000 Corpses (2003) maar er is zeker een hoop pret. Wat zeg ik? Een met veel bloed doordrenkte pret! Het is de meest authentieke Rob Zombie film die Rob Zombie ooit gemaakt heeft. Want visueel is het domweg gewoon zijn stijl. Een 70-jaren stijl bevolkt door hillbillies, weirdo's en ander laag bij de grond tuig. En natuurlijk keihard en grofgebekt zijn. En oké, misschien is er bijna geen plot. Maar neem pakweg een stel andere horrorfilms hoeveel plot zullen die hebben? Een goede slasher heeft niet altijd een goed verhaal nodig toch? De film wordt zeer fraai geopend met de eerste "Head" compleet in zwart-wit. Waarnaar er nog meer fantastische fijne "Heads" zullen volgen. Wat een verdraaid goeie lijpe psychopaten waren zij! Zombie stopt net als Tarantino veel oude vergeten sterren in zijn film en hier dus ook weer. Verder is het gewoonweg Super-trash van de bovenste plank. Hou je van Rob Zombie dan hou je van deze film, en anders ... tja, waarschijnlijk niet. Desondanks zijn er ook wat minpuntjes waaronder het voorspelbare einde. Dit is geheel te wijten aan het feit van mw. Zombie. Nu zal het budget niet al te groot zijn voor Rob en dan is het zeer handig als je een leuke en redelijke actrice als vrouw heb, maar kan je alstublieft Sheri Moon nu voor één keer thuis laten of aan het begin laten sterven?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#8. Scum of the Earth (1963) - 73 minuten - 1 stem - FTV - 6 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 22 punten)

Volgens imdb ook thriller maar daar heb ik hier weinig van teruggezien.
HG Lewis maakte niet enkel horror, eigenlijk heeft hij net zoveel en misschien wel meer dramafilms op zijn palmares staan. Dit is er zo eentje van. De film heeft zo beetje de stijl van een sexploitation film in zwart-wit. Daar waar the Defilers nog goed in elkaar stak was deze film een stuk minder interessant. Het geweld en misbruik dat je verwacht bij een film met zulke premise is vreselijk tam. En omdat er ook geen naakt in is te zien, lijken de reacties van slachtoffer Kim ook zwaar overdreven. De film heeft zeker potentieel maar is te braaf en overdreven dramatisch om mij nog lang te heugen. Wel leuk dat ik nu eindelijk weet uit welke film die preek komt van "Deep down you are dirty, you hear me dirty!" die prominent is in in de promofilmpjes van Something Weird Video.

joolstein

• 10831 messages
  • 8919 votes

#08. I Crudeli (1967) The Hellbenders - Actie / Western- 90 minuten - FTV - 06-10-16

20 +3 = 23 punten

45 tot 119 minuten: 1 punten

FTV - 1 punt

18 stemmen - 1 punt

http://ec1.images-amazon.com/images/P/B000LPS470._AA252_SCL_.jpg

Hellbenders zijn een salamander soort. Waarschijnlijk dank hij zijn naam doordat kolonisten dachten dat het diertje recht uit de hel kwam. En het was zeker een hel, maar dan op filmgebied. Middelmatig acteerwerk, een verhaaltje wat ik zeer matig en totaal niet spannend vond. Visueel is er ook weinig te beleven al viel het nog enigszins mee. De vrouwen waren niet mooi en eveneens zijn de locatie saai. Er zitten in de film plot-gaten die echt niet kunnen. En dan ook nog een soort moreel einde als: Geld maakt meer kapot dan je lief is. Joseph Cotten speelde in heel wat grote films waaronder Citizen Kane (1941), Gaslight (1944) en The Third Man (1949) en ga zomaar door. Plus ook nog regisseur Sergio Corbucci die toen (de door mij nog te kijken) Django al op zijn naam had staan. Had ik hier heel wat meer verwacht!

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

Coherence (2013) - FTV - 89 minuten - <250 stemmen - 07/10/16 (totaal 4 films, 12 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/99000/99529.300.jpg

In een spontane opwelling ben ik niet voor een film van mijn watchlist gegaan (vooruit, ook om praktische redenen), maar heb ik een film van Netflix geplukt die in de categorie thriller valt en redelijk ontvangen werd. Ik presenteer u: Coherence!

Ik kan me toch niet helemaal vinden in de relatief positieve verhalen. Goed, het is beter dan het gemiddelde dertien-in-een-dozijn prutswerk waar Netflix goed in is, maar ik vond het maar een flauw en niet zo spannend verhaaltje. Een groep vrienden (type rijk, goeie baan, middelbare leeftijd) heeft een diner bij een van hen thuis, wanneer zoals voorspeld Miller's komeet overvliegt. Vervolgens ligt niet alleen de mobiele telefonie, het internet en zo af en toe de elektriciteit eruit, maar daar blijft het niet bij - de film gaat hard in de richting van de Twilight Zone. Het wordt uitgelegd, het is irritante volslagen onzin (als gewezen fysicus ben ik een beetje allergisch voor dit soort quantum mumbo jumbo), maar zelfs onder suspension of disbelief wordt de strijd en de interferentie tussen de verschillende realisaties van de vriendengroepen niet echt spannend. Het is een beetje een Primer met meer uitleg en een slapper verhaal, en ik kon me in alle eerlijkheid er niet echt toe zetten om de verschillende tijdlijnen en realisaties te blijven volgen. Daar was het gewoonweg niet interessant genoeg voor. 1.5*

rensie32

• 4359 messages
  • 1770 votes

Ne Le Dis à Personne (2006) | Thriller | 131 minuten | 7 oktober 2016 | FTV | >250 stemmen | 3 punten | Totaal: 6 punten

http://i68.tinypic.com/308az5y.jpg

Een film die je eigenlijk continu aan het beeld weet te kluisteren met een zeer inventief plot en tevens de nodige plotwendingen. Het is misschien niet al te geloofwaardig allemaal maar dat neem ik voor lief in dit geval.

Daarnaast ook een sterke cinematografie, wat bij het Amerikaanse equivalent van dit soort films nogal eens uit de bocht wil schieten. Vooral de proloog en de epiloog zijn sterk qua cinematografie.

Verrassend goed dus! 4*

scorsese

• 13165 messages
  • 11077 votes

The harvest - 103 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.

Goeie film over een in een rolstoel gekluisterde jongen die een nieuw buurmeisje krijgt. Een origineel en goed verhaal waarbij het verloop zich niet gemakkelijk laat voorspellen. Alhoewel niet overal even geloofwaardig, blijft de spanning er redelijk in zitten. Samantha Morton zet een sterke rol neer als de psychotische moeder.

Totaal: 28 punten.

dualcia

• 953 messages
  • 2311 votes

Nou, mijn eerste film binnen een challenge Dit is allemaal nieuw voor mij, dus als ik iets fout doe dan hoor ik het graag haha.

#01. The Condemned (2007) - Thriller - 113 minuten - 6 oktober 2016 - FTV - 2 punten

Ik verbaas me er eigenlijk nog steeds over dat ik deze film nooit eerder had gezien. Een battle royale, Vinnie Jones, het televisiewereldje: allemaal ingrediënten die ik tof vind in een film. Gooi er een jaren 2000-sausje overheen en je hebt best een toffe film.

Geen hoogvlieger, maar de combinatie tussen de actie tussen de gevangenen op het eiland, het wereldje van het televisie maken en het verhaaltje over de ethiek van een dergelijk programma werkt wel. Het had mij wat mij betreft alleen wel wat donkerder gemogen. Vinnie Jones als bruut zorgde voor enkele rillingen, maar het had wel wat meer gemogen om nadruk te geven hoe níet moreel verantwoord zoiets is. Net als dat ik wel graag meer had willen zien van de invloed van het programma op de echte wereld en de mensen die ernaar keken.

Ik voel me wel opeens oud als ik besef dat internet toen al zo veel effect had. Wel grappig om te zien zo bijna 10 jaar later.

*3

Totaal: 2 punten

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Woland wrote:

Coherence (2013) - FTV - 89 minuten - <250 stemmen - 07/10/16 (totaal 4 films, 12 punten)

In een spontane opwelling ben ik niet voor een film van mijn watchlist gegaan (vooruit, ook om praktische redenen), maar heb ik een film van Netflix geplukt die in de categorie thriller valt en redelijk ontvangen werd. Ik presenteer u: Coherence!

Het blijft lastig met die labels want dit is toch 90% scifi en hooguit 10% thriller, als je een thriller verwacht dan kan dat al snel tegenvallen, op je andere opmerkingen reageer ik wel bij de filmpagina

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#9. Joshua (2007) - 105 minuten - 246 stemmen - FTV - 7 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 25 punten)

Voor een film van een uur en drie kwartier gebeurt er toch maar bitter weinig en zoals al is aangehaald door vele anderen wordt de film bijna nooit echt spannend. Je hebt steeds een opbouw naar een dramatisch moment, maar die blijkt uiteindelijk niet zo erg op de dood van de grootmoeder na dan. Vanaf dan dacht ik dat de film in een soort stroomversnelling zou komen, maar dat gebeurde niet. Het is vrij voorspelbaar, mama en papa worden gek van het manipulatieve gedrag van hun zoon (dat eigenlijk weinig in beeld komt, want vaak staat ie enkel wat raar te kijken en passief te wezen in plaats van te helpen) en hij kan aan de buitenwereld laten uitschijnen dat hij de brave is en zijn ouders de slechte. Vergelijkingen met The Omen maar dat zag ik er nu niet meteen in, eerder met The Bad Seed. The Bad Seed is wel vele malen beter en overtuigender met sterkere dialogen en acteerprestaties. Dit voelde allemaal een beetje overdramatisch en langdradig en helaas saai aan.

Gelukkig geen 250 stemmen dus dat ik nog een extra punt voor dit gedrocht krijg

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Is er trouwens besproken onder welk genre Film-Noir valt?

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

#2 - 13 m² (2007) - Thriller/Misdaad - 84 min - 42 stemmen - FTV - 3 punten (subtotaal 6 - totaal 30)

Tweede thriller op rij die ik in de eerste plaats als een 'psychologisch drama' heb ervaren.

'Misdaad', lees ik ook bij genre. Maar de misdaad die gepleegd wordt krijgt nauwelijks aandacht, komt zelfs niet in beeld (low budget ?). Het is de aanzet tot het verhaal van drie mannen die zich na een overval samen schuilhouden; de sleutelwoorden zijn twijfels, stress, vertrouwen en wantrouwen.
Het oogt heel echt, zonder overbodige poeha of het klassieke en vaak ridicule machogedrag van 'de overvaller'. Maar de spanning is wel van begin tot eind aanwezig.

Heel sterk, en ik denk heel realistisch: de emoties van Farouk wanneer blijkt dat José met het geld verdwenen is.

4*, met een donkerbruin gevoel dat de lage score - zowel hier als op IMDB - voor een deel te verklaren is doordat nogal wat kijkers, door zowel de poster als het verhaal, een actiefilm verwacht hadden...

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

chevy93 wrote:

Is er trouwens besproken onder welk genre Film-Noir valt?

Zie hier, onder genres.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Code Name: Geronimo| Thriller | 90 minuten | 7 oktober '16 | FTV| <250 stemmen | 3 punten | 19 subtotaal 53 totaal

http://www.radiocinema.it/web/wp-content/uploads/2012/09/code-name-g_sx.jpg

Ik kijk zelden tot nooit films over het Amerikaanse leger, deze films spreken mij simpelweg niet aan. Een hele enkele keer probeer ik het toch eens zoals nu. De reden was dat het onderwerp, militaire aanval op Bin Laden, mij aansprak.

Ik had echter al snel door dat ook deze film mij ook weinig kon boeien. Helemaal aan het begin en helemaal aan het einde zijn er twee mooie scenes. Beiden betreft een mooi in beeld gebracht vuurgevecht. De rest van de film is echter totaal niet interessant.

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

http://www.imfdb.org/images/thumb/d/da/Phonebooth2.jpg/600px-Phonebooth2.jpg

Filmtitel, jaartal: Phone Booth (2002)
Speelduur: 81 min.
Genre: Thriller
Eigen score/beoordeling: 4*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 3e (18e )
Datum van kijken: 5-10
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 6 (41)
Recensie:

Sterke thriller die zich volledig op één locatie afspeelt. Mijn oprechte waardering dat Schumacher middels een fijne spanningsopbouw mijn aandacht volledig bij de film weet te houden, want daar had ik vooraf wel mijn twijfels bij. Dat dit werkje maar 80 minuten duurt speelt natuurlijk ook wel mee, maar dat doet niets af aan de uitstekende uitwerking van dit eenvoudige narratieve concept.

Ik was vooral ook erg content met het sterke acteerwerk. Voorop gaat Kiefer Sutherland als excellerende 'invisible actor' en in zijn kielzog volgen een sterke Whitaker en een gedegen Farrell. Mede hierdoor blijft de film de gehele speelduur interessant en geloofwaardig genoeg, zonder dat de ruimtelijke beperkingen Phone Booth fataal worden. De twist aan het einde kon wel op mijn goedkeuring rekenen.

Zeer de moeite om eens meegepakt te hebben, kleine 4*.

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

http://www.stuff.co.nz/content/dam/images/1/e/m/8/d/0/image.related.StuffLandscapeSixteenByNine.620x349.1emo7b.png/1475786206194.jpg

Filmtitel, jaartal: The Girl on the Train (2016)
Speelduur: 112 min.
Genre: Thriller/Mystery
Eigen score/beoordeling: 2,5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 4e (19e )
Datum van kijken: 6-10
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 8 (43)
Recensie:

Niet slecht, maar ook verre van een hoogvlieger. Ik was in eerste instantie wel positief verrast door de verzorgde narratieve opbouw en het haast psychedelische sfeertje dat deze boekverfilming in het begin kenmerkt. In het vervolg, en zeker richting het einde, ontspoort the Girl on the Train echter enigszins.

In de eerste plaats vond ik de plotwending al ontzettend voorspelbaar. Dat Tom Watson hier de overdominante alfa was had ik al vrij snel door, en toen moest dat gegeven ook nog in de plotverloop verwerkt worden. Gelukkig heb ik het boek nooit gelezen, want dat had het vermoedelijk alleen maar erger gemaakt. In de tweede plaats was de storyline wat mij betreft iets te veel Fifty Shades getint, met intrige als basis en de masculiniteit onder de male leads. De beelden zijn echter veelal semi-erotisch, vermoedelijk vooral omdat het een grote release betreft, die qua shock value toch enigszins ingeperkt diende te worden. In de derde plaats vond ik het einde tamelijk slecht op script gezet en erbarmelijk geacteerd. Contrasteert met een aantal sterke stukken in het eerste deel van de film.

Vallen er dan geen positieve aspecten te benoemen? Dat is wel het geval, zo vond Ik Emily Blunt erg sterk acteren (alleen haar stem al, wauw). Ook het bij vlagen bijna sussende sfeertje (de beelden vanuit de trein, de bosrijke omgeving) en het camerawerk konden op mijn goedkeuring rekenen.

Niet eens heel verkeerd dus, maar tegelijk een werkje om weer snel te vergeten.

2,5*

scorsese

• 13165 messages
  • 11077 votes

Hondo - 83 min - ftv - < 250 stemmen - 3 punten.

Aardige film over een man die een een vrouw en kind helpt die al een tijdje zonder man op hun ranch wonen. Een ouderwetse cowboys en indianen western met een degelijk verhaal. Overduidelijk een product van zijn tijd, maar dat heeft zo ook zijn charme. John Wayne doet waar hij goed in is en de film duurt zeker niet te lang.

Totaal: 31 punten.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

03. The Next Three Days (2010) Thriller - 3 punten (122 minuten/FTV/2624 stemmen) - Totaal: 9

http://www.filmtrend.nl/img/The_Next_Three_Days2.jpg

Na twee oudjes een nieuwere, waarvan ik overigens dacht hij een paar jaar jonger was dan 2010. Tijd vliegt. Bij de film helaas 'not so much'. Het eerste deel is tergend oninteressant, rommelig en bovendien veel te veel... Hollywood. De strijkers vliegen je om je oren om e.e.a. nog even dik aan te zetten. Het uitgangspunt van de film is erg leuk, maar er wordt wel in allerlei vreemde bochten gewrongen om het enigszins geloofwaardig te maken. Ironisch genoeg wordt daarmee het tegenovergestelde bereikt.

Als de film dan eindelijk écht op gang komt, zijn we al halverwege. Een kleine voorliefde heb ik ook wel voor heistfilms en het ontsnappen uit de gevangenis is daar toch wel een variatie op. Ik had liever meer nadruk op een briljante ontsnapping gezien dan wat melodramatisch familiegeneuzel. Had makkelijk een half uur vanaf gekund, met name van het eerste stuk.

Uiteindelijk is dit niet meer gebleken dan een aardig tussendoortje met een toch wel behoorlijk einde. Vandaar 'slechts' een krappe onvoldoende. 2,5*

dualcia

• 953 messages
  • 2311 votes

#02. Exam (2009) - Thriller - 101 minuten - 6 oktober 2016 - FTV - 2 punten

Best aardig dit. Het concept vond ik heel tof klinken. 8 mensen die op een kamer worden gezet voor een sollicitatiegesprek en dan moeten uitvinden wat de vraag is die ze moeten beantwoorden. Leuk zo'n mysterie. Het verveelt niet en ik was toch de hele speelduur benieuwd wat de volgende stap was en hoe het zou eindigen.

Dit zorgt ervoor dat het geen saaie film is, maar het is jammer genoeg ook niet echt heel boeiend allemaal. Zoveel doen de personages eigenlijk niet en het komt niet allemaal even geloofwaardig over. Naar het einde toe worden sommige acties van de personages nogal belachelijk.

Ik bleef tot het eind toe gissen wat nu eigenlijk de vraag is en hoe ze erachter moesten komen. Dat maakt de kijkervaring best leuk tot het einde. De twist dat die Fransman de baas was, had ik overigens wel al snel uitgevonden, maar dingen als het kijken door die bril en dat de vraag 'Any questions?' was waren tof om te ontdekken.

Geen geweldige film, maar best aardig voor een keer.

*3

Totaal: 4 punten

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

Pacific Heights (1990) Thriller - 07-10-2016

FTV: 1 punt

102min: 1 punt

239 stemmen: 1 punt

Totaal Pacific Heights: 3 punten

Kleine tegenvaller. Op zich bevat het een aardig verhaal maar de uitwerking vond ik als thriller minder geslaagd. Vond het meer naar het genre drama neigen met een aantal thriller elementen. Het laatste gedeelte voelde veel meer als thriller aan en dat waren voor mij ook de beste momenten in deze film. Gelukkig bevat de film nog de nodige mysterie van de kant van Carter Hayes, die sterk werd vertolkt door Michael Keaton. De film heeft zijn duistere momenten, maar doordat de film niet de gehele speelduur spannend is valt het totaalplaatje toch wat tegen.

Totaal aantal punten: 5

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

Thr3e (2006) Thriller - 07-10-2016

FTV: 1 punt

101min: 1 punt

170 stemmen: 1 punt

Totaal Thr3e: 3 punten

Het verhaal over een seriemoordenaar genaamd de 'Riddlekiller' die spelletjes speelt met zijn slachtoffers doet allereerst denken aan een combinatie van Saw en een vleugje 12 rounds. De uitwerking daarentegen is juist heel verschillend. Geen bloederige taferelen, maar een film die het verhaal mysterieus en duister brengt. Het verhaal klinkt eigenlijk leuker dan het is, want Thr3e bevat te weinig spanning om indruk te kunnen maken. Een gemiddelde film in het genre, maar aan het einde haalt de wat vreemde twist de film toch nog wat onderuit.

Totaal aantal punten: 8

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

arno74 wrote:

Het blijft lastig met die labels want dit is toch 90% scifi en hooguit 10% thriller, als je een thriller verwacht dan kan dat al snel tegenvallen, op je andere opmerkingen reageer ik wel bij de filmpagina

Ha Arno, ik heb hier ook op de filmpagina gereageerd. Met een veel te lange lap tekst.

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

Johnny Guitar (1954) - FTV - 110 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 07/10/2016 (totaal 5 films, 15 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5148.300.jpg

Het is weer eens wat anders, en alleen daarom al wel leuk. Johnny Guitar draait, in tegenstelling tot wat de titel suggereert, niet om titelfiguur Johnny Guitar, maar de centrale rol in deze film is voor Joan Crawford als kroegeigenaar Vienna. Nu is een western met een sterke vrouw in de hoofdrol niet zo heel gebruikelijk, ook de sfeer van de film is dat allerminst. Natuurlijk is er, zoals het een traditionele western betaamt, uitgebreid plaats voor vuurgevechten, posses, bandieten, territoriumstrijd en overvallen. Maar waar de film vooral in opvalt is de focus op Vienna: een onafhankelijke vrouw die haar mannetje staat, zowel in de strijd met de burgerij onder leiding van Emma die Vienna mede om eigen gewin weg wil krijgen, als ook in haar omgang met de bandieten die vaste gast zijn in Vienna's kroeg. Leuk detail is ook dat Vienna en haar maatjes veel felle kleuren dragen, terwijl Emma, de sheriff en hun posse steeds in het zwart en donkerblauw rondlopen. Toch: het was anders dan anders, maar echt heel leuk vond ik het niet. Joan Crawford was overtuigend doch licht overacterend als Vienna, maar veel van haar tegenspelers en ook haar tegenspeelster bakten er niet zo veel van: met name de actrice die Emma speelde verhief overacting tot een kunst. De kitscherigheidsgraad werd me verder af en toe wel wat hoog, bijvoorbeeld qua kleurigheid van de film of die neppe doorgang onder de waterval. En tenslotte: het verhaal met de vele standaardingredienten en daarbovenop wat liefdesperikelen interesseerde me niet heel erg. 3.0* kan ik er nog wel aan kwijt hoor, en wederom 3 punten voor de challenge.

scorsese

• 13165 messages
  • 11077 votes

Legend - 132 min - ftv - 3 punten.

Goeie film over de tweelingbroers Kray die aan de top staan van het criminele circuit in het London van de jaren '60. Qua toon vooral op het begin wat onevenwichtig en het duurt ook even voordat het verhaal echt een richting krijgt. Maar dit wordt wel goedgemaakt door Tom Hardy in misschien wel de beste dubbelrol ooit (de scenes met de broers samen vormen dan ook de beste momenten). Verder een prima aankleding.

Totaal: 34 punten.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#3 Western - Pale Rider (1985) - 115 min - 250+ stemmen - FTV - 7-10-2016 - 2 punten (6 totaal)
http://thatmomentin.com/wp-content/uploads/2014/12/still-of-clint-eastwood-and-sydney-penny-in-pale-rider-1985-large-picture.jpg
"And when he had opened the fourth seal, I heard the fourth beast said: "Come and see." And I looked, and behold a pale horse. And his name that sat on him was Death.
And Hell followed with him.
"

De Thriller/Western Challenge is een uitstekende gelegenheid om al die Eastwood-Westerns die ik nog heb liggen eens te kijken. Vandaag was Pale Rider aan de beurt.

Een mijnersdorpje word geterroriseerd door bendes van de rijke zakenman LaHood. Ze maken geen enkele kans, totdat de mysterieuze vreemdeling genaamd 'Preacher' ten tonele verschijnt...

Omdat hij in de jaren '70 een allergie voor paarden had ontwikkeld kon Eastwood lange tijd geen westerns maken. Hier speelt hij echter weer een coole en mysterieuze rol als de Man Zonder Naam. Het verdere acteerwerk was ook zeer degelijk. Michael Moriarty, Richard Kiel, Chris Penn (broer van Sean Penn) en Doug McGrath hebben prima rollen en John Russell maakt een sterke comeback als de Stockburn.

Pale Rider is prima geschoten. Mooie beelden van de Noord-Amerikaanse natuur met een prettig herftst/winter-sfeertje. Net als bij High Plaines Drifter heeft Eastwood voor de dorpjes zowel de interieurs als exterieurs volledig op locatie laten bouwen. Ook de cinematografie is bijzonder degelijk, de compositie deed een aantal keer aan Sergio Leone denken. Lennie Niehaus - die later Eastwood's vaste componist zou gaan worden - maakt een prima soundtrack, al had het iets bijzonderder gekund.

Pale Rider wordt vaak vergeleken met Shane. Het verhaal van de naamloze gunfighter die een dorp in nood komt helpen is dan ook niets nieuws in het genre. Eastwood heeft al in meerdere films met het zelfde uitgangspunt gespeeld. Toch heeft Pale Rider best een originele invalshoek. Eastwood speelt geen outlaw maar een priester. Het romantische sub-plot en de omkoopbare Sheriff Stockburn waren ook goede toevoegingen. Maar wat de film toch wel het meest onderscheidend maakt is het feit dat Preacher eigenlijk een spook is. We zien dat Eastwood littekens op zijn rug heeft in het patroon van kogelgaten en Stockburn is verbaast als hij hem zien omdat hij weet dat hij dood is. Als Stockburn aan het einde wordt neergeschoten zijn de kogelgaten in het zelfde patroon als de littekens op de rug van Preacher.

Al met al is Pale Rider een bijzonder degelijke western van Eastwood. Vooral de mooie beelden, de sterke rol van Eastwood en de gunfight met Stockburn en zijn mannen aan het einde maken de film de moeite waard.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#10. I Quattro dell'Apocalisse (1975) (Four of the Apocalypse) - 104 minuten - 42 stemmen - FTV - 8 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 28 punten)

Mijn eerste klassieke western (cow-boy film) sinds lang en ik herinner me al snel waarom dit me niet ligt, spaghetti of geen spaghetti.
Deze film begon veelbelovend waarin de titulaire 4 karakters worden voorgesteld en op eerder toevallige wijze bij elkaar komen en met elkaar zitten opgescheept. Ze maken samen wat dingen mee maar veel karakterontwikkeling is er echter niet. Ook hun onderlinge relaties blijven eerder oppervlakkig, weinig uitgediept. De interessantste stukjes zijn sowieso waarin de 4 last krijgen van een desperado die hen uit elkaar probeert te drijven. Een als dit figuur voor een groot deel uit het verhaal verdwijnt om dan weer terug op te duiken naar het einde toe is de film duidelijk minder interessant zelfs langdradig. Opvallend weinig vuurgevechten ook. Het boeit allemaal niet genoeg, te rommelig allemaal. Dit genre lijkt niets voor Fulci.

scorsese

• 13165 messages
  • 11077 votes

The siege of Jadotville - 108 min - ftv - 2 punten.

Goeie film waarin een Ierse groep soldaten onder vuur komt te liggen tijdens een VN-missie in Congo. Een niet bepaald originele, maar toch wel goeie oorlogsfilm gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat zich afspeelt in 1961. Een uitstekende opbouw waarbij ook de politieke beslissingen direct effect hebben op de soldaten op de grond. Onderhoudend en een aantal prima actie-scenes.

Totaal: 36 punten.

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

http://www.comicsbeat.com/wp-content/uploads/2010/05/batman_1.jpg

Filmtitel, jaartal: Batman (1989)

Speelduur: 126 min.

Genre: Actie (/thriller…)

Eigen score/beoordeling: 2,5*

Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 5e (20e )

Datum van kijken: 8-10

Aantal punten: 3 (ftv)

Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 11 (46)

Recensie:

So much to do, and so little time...

Ik had 'em nog nooit gezien, deze originele Batman. Het zal er vermoedelijk aan liggen dat ik zo'n fan ben van Nolan's trilogie, waardoor ik onbewust ergens al vreesde dat dit werk uit '89 niet ging voldoen aan mijn verwachtingen. En dat bleek te kloppen, al had ik niet verwacht dat Batman me zó zou tegenvallen...

Het begint al met de setting. Die is op zichzelf natuurlijk fantastisch, maar de decors daarbinnen ogen (uiteraard met m'n bril van 2016 op) zo gekunsteld en gedateerd dat de wereld van Gotham voor mij nergens ergens gaat leven. Ook het acteerwerk viel me toch wat tegen. Keaton vond ik te gewoontjes en vrij karakterloos, terwijl Nicholson juist weer te karikaturaal speelt. Nu is Nicholson met z'n oneliners en kenmerkende lach alsnog de ster van de film, maar Ledger was écht maniakaal, terwijl Nicholson te evident een maniakaal figuur speelt. Hier en daar gaat het dan iets over de top (gemaakt grappig i.p.v. psychopathisch), en dat contrasteert met het grimmige sfeertje dat Burton anderzijds neer tracht te zetten. Tel daar dan bij op dat niet alle dialogen even sterk op script staan, en je komt tot de conclusie dat er veel meer in had gezeten als de aanpak hier en daar anders was geweest.

Nu kon ik de film overwegend gewoon niet al te serieus nemen, terwijl de pretenties daarvoor wel aanwezig zijn. Sterke stukken (de meeste scènes van Nicholson, alsnog) worden afgewisseld met oninteressante dialogen en matige actie. Gevolg hiervan is dat het het allemaal nét niet was voor mij. Helaas, want ik wilde deze film al een tijdje zien, al was het alleen maar omdat Nolan bij het maken van zijn meesterwerken niet zonder dit werk kon. En omdat Ledger, ook al vond ik hem veel beter (en vooral heel anders), uiteraard schatplichtig is aan Nicholson.

2.5*

joolstein

• 10831 messages
  • 8919 votes

#08. Goksung (2016) : The Wailing - Thriller - 156 minuten - FTV - 07-10-16

23 +3 = 26 punten

120 tot 179 minuten: 2 punten

FTV - 1 punt

22 stemmen - Te jong voor punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/261000/261592.300.jpg

Zeer mooie Zuid-Koreaanse film. The Wailing laat zich vertalen als huilen of jammeren en dat zien we in de film dan ook regelmatig voorbij komen. Dit gebeurd op een Aziatische manier die misschien niet voor iedereen is weggelegd. Daarnaast is het een vreemde mix van meerdere genres. Echter is het thriller-gedeelte wel de leidende draad in de film. Wie pleegt de gruwelijke moorden? Aan hoofdpersonage Jong-Gu, een politieagent in een plattelandsdorpje, de taak om dit op te lossen. Hierdoor ontstaan er soms komische situaties of beland je regelrecht in een bizarre horror. Deze Jong-gu is trouwens ook maar een sulletje die door de gehele film aardige wat maaltijden verorbert. In het hele begin van de film is er een bijbel-citaat uit Lukas 24: 38 Maar Hij zei: "Waarom schrikken jullie zo? Waarom denken jullie dat? 39 Kijk naar mijn handen en voeten. Dan kunnen jullie zien dat IK het Zelf BEN. Voel maar. Een geest heeft geen vlees en botten, maar Ik wel. En dat is precies waar de film ongeveer overgaat. Naar dit citaat begint de film nog redelijk luchtige en rustig maar hoe verder we in de bijna tweeënhalf uur durende film vorderen, hoe dreigender de sfeer wordt. Die tijdsduur is nodig om het oosters occultisme en de christelijke symboliek een duivels spel te kunnen laten spelen en het geheel op een heerlijk kookpunt te brengen. Waarnaar aan het einde het kringetje rond is en het bijbel-citaat op een vreemde manier op zijn plaats valt.

joolstein

• 10831 messages
  • 8919 votes

#09. Chugyeogja (2008) : The Chaser - Thriller - 123 minuten - FTV - 08-10-16

26 +3 = 29 punten

120 tot 179 minuten: 2 punten

FTV - 1 punt

541 stemmen - 0 punten

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/516ST3iZUxL.jpg

Na The wailing me ook gewaagd aan debuutfilm van regisseur Hong-jin Na. En het was een zeer ijzersterke thriller! we maken kennis met pooier en voormalig politieagent Jung-Ho. Zijn zaakje loopt niet goed en op de koop toe zijn er een paar meiden verdwenen. En als het meisje Min-Jin ook naar de klant toe gaat waar ze het laatst waren, ontrolt er een zeer bijzonder en goed verhaal. Psycho Young-Min is briljant maar hoe minder je over hem weet des de beter de film beleving is. Ik zeg daarom verder dan ook niets over hem. Het plot zit ook vol met geweld en actie scene's maar is meer onderdeel van het geheel dan menig andere film. Daarom is de film ook zo goed! Hierdoor krijg je zelf ook een onveilig gevoel en zit je twee uur lang op het puntje van je stoel. .

scorsese

• 13165 messages
  • 11077 votes

Conspiracy Theory - 130 min - 2 punten.

Goeie film waarin een paranoïde taxichauffeur overal een complot in ziet. Het verloop van deze soms licht komische thriller laat zich niet gemakkelijk voorspellen, waardoor het geheel ondanks de flinke lengte toch onderhoudend blijft. Mel Gibson zet zijn personage uiterst vermakelijk neer en ook Patrick Stewart is wel goed gecast als de bad-guy.

Totaal: 38 punten.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.