- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#12. Girls Come Too (1968) - 60 minuten - 1 stem - FTV - 21 september 2016 - 3 punten (Totaal: 36 punten)
Geen speelduur te vinden voor deze op MM noch op imdb. De film duurde iets onder het uur, dus afgerond op 60 minuten.
En ja gelukkig dat de film niet erg lang duurde, want dit was alweer zo een langgerekt promotiefilmpje over naturisme. De regisseurs brengen materiaal samen van twee nudies omdat "Girls come too" blijkbaar niet lang genoeg was om voor langspeelfilm door te gaan hebben ze dit aangevuld met nudistenkamp segmenten uit een andere film. Dit betekent dat we een combinatie van gecensureerde en ongecensureerde naaktscènes hebben. De originele segmenten met de protagoniste en haar vriendinnen blijven de genitalia bedekt (het was verboden om die te tonen tot ergens in de late jaren 60) maar in de andere segmenten worden de dames en heren wél volledig naakt getoond. Er is geen dialoog, maar de protagoniste die alles aan elkaar praat ook de segmenten die uit de andere film komen en waarin zij of haar vriendinnen niet in voorkomen (mensen waar ze dus maw nooit interactie mee hebben). Er is ook nauwelijks verhaal in. De dames waren mooi in alle segmenten (zowel gecensureerd als ongecensureerd). De heren tja ik moet eerlijk toegeven dat het niet bepaald sexy is om hen in hun blote piel te zien sporten.
scorsese
-
- 13162 messages
- 11074 votes
Amira and Sam - 88 min - ftv - < 250 stemmen - 3 punten.
Redelijke film over een Amerikaanse oorlogsveteraan die een illegale, Irakese vrouw helpt in New York. Meer een romantisch drama dan een komedie. De film probeert wellicht iets te veel (zoals het hele plot omtrent de financiële investering). Een mooie, lange scene in bed wat ook zeker te danken is aan het fijne samenspel van Martin Starr en Dina Shihabi.
Totaal: 33 punten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#13. Miss Nymphet's Zap-In (1970) - 76 minuten - 1 stem - FTV - 21 september 2016 - 3 punten (Totaal: 39 punten)
Een vergeten nudie van HG Lewis en deze keer eens eentje die niet snel ging vervelen. We hebben hier een aaneenschakeling van korte sketches gaande van 10 seconden tot enkele minuten. De grote meerderheid van de grappen gaan over seks en naakt dus het blote borsten gehalte is erg hoog. Niet alle grapjes zijn even geslaagd en moeten soms binnen de tijdsgeest worden gezien. Het blijft uiteindelijk vrij braaf, nooit echt vulgair. Best wel vermakelijk.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
The All Together| Komedie | 84 minuten |<250 stemmen | 21 September '16 | FTV | 3 punten | 15 totaal
http://www.kino.de/wp-content/uploads/2015/08/the-all-together-2007-film-rcm1200x627u.jpg
De film begint met Chris en Bob, respectievelijk gespeeld door Martin Freeman en Velibor Topic, en binnen enkele minuten was ik overtuigd dat deze film een goede keuze was. Bob is zo ontzettend dom en gefascineerd door kadavers dat ik elke keer als hij in beeld komt ik al een glimlach had voordat hij wat zei of deed, de reactie van Chris hierop maakt dit alleen maar mooier.
Bob en Chris gaan echter al snel uit elkaar en vanaf dat moment vind ik de film al snel minder interessant. De gehele gijzeling vind ik nog enigszins komisch maar de andere scenes zijn nauwelijks noemenswaardig.
De spaarzame leuke stukjes maken de film echter niet de moeite waard, jammer.
scorsese
-
- 13162 messages
- 11074 votes
Suspect - 121 min - ftv - < 250 stemmen - 4 punten.
Aardige film waarin een advocate een doofstomme zwerver moet verdedigen tijdens een moordzaak. Een vrij standaard (rechtbank)-thriller met een onderhoudend, doch soms wat vergezocht plot. Wat aan de trage kant, en vooral tegen het einde soms spannend. De cast doet het prima. Met gemak 3.0 sterren.
Totaal: 37 punten.
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
C1 / #14 | Block-Heads (1938) | Komedie | 57 minuten | 21/09/2016 - FTV | 123 stemmen | 3 punten / totaal: 48 punten
http://www.mediafire.com/convkey/337c/44bzkemp6op5m52zg.jpg
Wat heerste er toch een heerlijke chemie tussen deze twee 'blokhoofden'. Ik zie ze doorgaans eigenlijk zelfs liever dan een Charlie Chaplin en/of Buster Keaton, al is een vergelijking met (een van) hen misschien niet een hele logische/terechte. Hoe het ook zij, Stan Laurel en Oliver Hardy maakten een behoorlijke goede overstap van de stille film naar de geluidsfilm en dit is een erg goede komedie uit die laatste categorie. Waar ik in eerste instantie - bij het zien van de WO I beelden - nog eventjes dacht dat deze film (voor hun doen) nog wel eens wat meer verhaal zou kunnen hebben dan gemiddeld, bleek één krantenkop voldoende om een uur lang heerlijk vermaak op het witte doek (dan wel laptopscherm) te toveren.
4*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
La Cara Oculta (2011) - 238 stemmen - FTV - 96 minuten - 3 punten - 22/9/2016 (totaal 6 films, 18 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/79000/79908.300.jpg
Deze film staat geregistreerd als mysterie, maar mysterie is een nogal vluchtig concept hier. Deze film houdt van uitleggen: wat in het begin nog mysterieus is, is halverwege al overduidelijk. Ik zal verder niet al te veel op het verhaal in gaan, behalve dan dat het behoorlijk sterk in elkaar zit. Helaas blijft het mysterie/thrillerelement nogal achter bij het romantische-drama-gedeelte. De regisseur heeft twee prachtige vrouwen opgesnuffeld voor de hoofdrollen (in het bijzonder Clara Lago), die op zich ook prima acteerwerk leveren. En zoals al eerder gezegd, leuk verhaal waarin de film ook duidelijk in een paar keer van versnelling wisselt - na een wat saaiig eerste half uur met veel romantisch drama begint het daarna langzaamaan leuk te worden. Vanaf dan kijkt het leuk weg, en is het best sterk, al had het wat mij betreft iets meer aan de verbeelding over mogen laten. Maar 3.5* kan ik hier wel aan kwijt.
En ga de trailer alsjeblieft niet kijken.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
#18. When Eight Bells Toll (1971) - Avontuur / Mystery -94 minuten - FTV - 21-09-16
53+3= 56 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV - 1 punt
18 stemmen - 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/22000/22377.300.jpg
Onderhoudende film naar een verhaal van Alistair Maclean. Waarin Anthony Hopkins geheimagent Phillip Calvert speelt.Dit is ook direct het meest opvallende aan de film. Verder is de film vooral zeer sympathiek en was er waarschijnlijk geen groot budget. Het geheel deed sterk aan als een James Bond -light. Anthony Hopkins viel weliswaar op toch vond ik de gevatte antwoorden die Calvert (Hopkins ) soms deed een beetje geforceerd overkomen. Verder deden Jack Hawkins en Robert Morley ook mee aan de film. Niet echt een noemenswaardige film maar gewoon leuk.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
#18. Murder! (1930) - Mystery / Thriller -104 minuten - FTV - 21-09-16
56+3= 59 punten
FTV - 1 punt
115 stemmen - 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4929.300.jpg
Een niet zo al te beste Alfred Hitchcock. Ik zag rommelige scene's en pogingen tot humoristische scene's. Kreeg vaak het gevoel dat de film meer als een silent was gefilmd maar doordat er in 1930 geluidsfilms werden gemaakt hier ook meegedaan is. Verder waren sommige stukken erg langdradige. En de clues die naar de oplossing van de moord leiden geven te veel weg. Gelukkig redt Hitchcock de film doordat er een paar mooie shots in zitten. Verder viel het niet echt mee.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
6. Jersey Girl (2004) - Komedie - 103 min. - FTV - >250 st. - 21/09/16 - 2 punten (totaal: 16 punten)http://oi64.tinypic.com/dgtb36.jpgVan Ben Affleck ben ik geen fan, maar na het zien van deze film moet ik toch toegeven dat ook hij wel kan acteren. Dit is wel geen typische Affleck-film waarin hij speelt, wat een beetje begint als een romcom wordt uiteindelijk een tragikomedie, en in dit genre doet hij het toch stukken beter dan in de domme komedies waar hij meestal in te zien is. Het is een warme film geworden over een wel wat afgezaagd thema, Affleck speelt namelijk een vader wiens vrouw overlijdt en voortaan alleen voor zijn dochtertje moet zorgen. Meevaller. 3,5*
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
7. The Hangover (2009) - Komedie - 108 min. - FTV - >250 st. - 21/09/16 - 2 punten (totaal: 18 punten)https://www.phactual.com/wp-content/uploads/2015/04/phacthangover5.jpgBinnen mijn vriendenkring was ik de enige die deze film nog niet gezien had, dat komt omdat ik "domme" komedies vaak wel uit de weg ga, maar deze moest zó goed zijn dat ik het ter gelegenheid van deze challenge toch maar bekeken heb. En ik moet zeggen dat het me wel is bevallen, het heeft een type zwarte humor waar ik wel van hou, en ook de dialogen zijn zo lekker lomp. Het is een heerlijk foute en zwaar over de top-komedie over een uit de hand gelopen vrijgezellenfeest is Vegas, zo doorgeslagen dat het leuk is, en dat allemaal zonder de geloofwaardigheid teveel uit het oog te verliezen. Ruim 3,5*
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
8. The Andromeda Strain (1971) - Mystery - 131 min. - FTV - 212 st. - 20/09/16 - 4 punten (totaal: 22 punten)http://www.cclapcenter.com/archives/andstrainroom.jpg
Bijna vergeten mee te tellen, ik bekeek het namelijk als een scifi, maar het blijkt ook mystery te zijn, en dat klopt ook wel. Jammer genoeg viel deze wel tegen, dit is mijn recensie: Een tegenvaller deze scifiklassieker, en dat komt met name door de keuzes die gemaakt worden. De film focust vooral op het wetenschappelijk onderzoek naar de mysterieuze bacterieën die ze aantreffen. Daarmee wordt het wat mij betreft wel saai, want we krijgen minutenlang in detail te zien hoe de onderzoekers door allerlei ontsmettingsprocessen gaan om vervolgens minutieus het (niet bepaald diervriendelijke) onderzoeksproces te doorlopen. Daarnaast blijft dit 100% fictie (behalve de stervende dieren vrees ik), de minutieuze aandacht voor het wetenschappelijke is ook daarom nogal overdreven, en overbodig. Voor mij haalde het de spanning en het tempo volledig uit de film, waardoor het een lange zit werd. Niet echt heel vermakelijk dus, en ik kan ook niet zeggen dat de opgedane kennis over de 10 (?) stappen van een fictieve ontsmettingsproces van een fictieve onderzoeker waarbij gebruik wordt gemaakt van fictieve gadgets erg zinvol is of mij aan het denken heeft gezet. Een matige scifi-klassieker, 2,0*.
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#8 The Producers (1968) - Komedie - 88 minuten - 229 stemmen - FTV – 21 september 2016 – 3 punten – Tussenstand: 18 punten
http://i.imgur.com/BSpPdjP.png
Aardige komedie, maar had er toch wat meer van verwacht. Het werken naar het toneelstuk toe is eigenlijk maar kort, terwijl er volgens mij wat meer leuke momentjes uitgehaald konden worden. Nu gebeurt er eigenlijk helemaal niet zo gek veel. Het gedeelte waar het stuk daadwerkelijk uitgevoerd wordt is het uiteindelijk het leukst en daaromheen zitten een paar grappige stukjes, maar ook genoeg dat me niet veel deed.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#14. Sonne, Sylt und Kesse Krabben (1971) - 82 minuten - 1 stem - FTV - 22 september 2016 - 3 punten (Totaal: 42 punten)
Een nogal flauwe erotische komedie. Er wordt wel wat in gevrijd maar van seks is er niet echt sprake wel veel bloot zowel bij vrouwen als mannen want er spelen zich redelijk veel scènes af op een naaktstrand. Het merendeel van de dames vond ik niet bijzonder, nogal aan de magere kant. Er zaten wel enkele grappige zij het nogal clichématige scènes in. Er zijn echter te veel karakters en het plot (niet dat er erg veel verhaal in zat) was erg rommelig. Een Duitse film maar ik heb de Engels gedubde versie Ready, Willing and Able bekeken.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Horse Feathers (1932) - Komedie - 68 minuten
FTV: 1 punt
79 stemmen: 1 punt
22-09-2016 (totaal aantal punten challenge: 15 punten)
http://3.bp.blogspot.com/-SoMsAIJ_VJM/VLVw53M2rGI/AAAAAAAAF0U/_AawrjUutCM/s1600/Horsefeathers_007_550w.jpg
Marx-brothers klassieker die ik nog niet eerder gezien had. Alle bekende elementen zitten er weer in, maar .... dat maakt het net iets te bekend allemaal. Heeft ook iets te maken met in welke volgorde je ze ziet waarschijnlijk, voor mij is dit één van de laatste die ik zie, maar eigenlijk is dit Marx Brothers-film nummer 3. Zeker geen slechte film, maar het is niet van het kaliber van Duck Soup. Dat wordt het nog wel in de circa laatste 20 minuten die helemaal los gaan met de kidnap en de wedstrijd-scenes.
Waardering: 3*
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
9. Vozvrashchenie (2003) - Mystery - 105 min. - FTV - >250 st. - 22/09/16 - 2 punten (totaal: 24 punten).http://oi66.tinypic.com/2ry55j9.jpgVeelgeprezen film die al een hele tijd op mijn radar stond. Qua Russische arthouse heb ik niet veel gezien, maar wat ik gezien heb beviel wel, en dat zat vaak vol met symboliek wat dus ook bij deze film verwacht kon worden. Het vertelt in feite twee verhalen, aan de oppervlak zien we twee tieners die na 12 jaar plots hun vader ontmoeten en met hem op reis gaan naar een afgelegen eiland. Dat verhaal staat waarschijnlijk symbool voor de reis van de jongste broer (die met zichzelf en zijn omgeving in de knoop ligt) naar ik vermoed zijn eigen innerlijk (het afgelegen eiland).
Maar ook zonder de symboliek maakt het verhaal wat op de voorgrond ligt het een aangename wegkijker, al ontstaan er dan genoeg vragen die geen antwoord vinden dus daar moet je wel tegen kunnen. In het onderliggende verhaal merk je dan wel dat die vragen niet relevant zijn, zo maakt het niet uit wie de geheimzinnige vader is of waar hij vandaan komt, hij dient in het onderliggende verhaal alleen als gereedschap om de jongen naar het eiland (zijn innerlijk) te brengen. Ook de meegaande oudere broer is niets meer dan een hulpmiddel om bepaalde situaties en emoties te ontketenen. Qua acteerwerk valt er niets te klagen, vooral de vader en de jongste zoon worden als authentieke en ongepolijste personages neergezet. Interessante film voor de liefhebbers van arthouse, en bovendien een film die helemaal niet zwaar aanvoelt. Richting de 3,5*.
scorsese
-
- 13162 messages
- 11074 votes
The big short - 130 min - ftv - 3 punten.
Prachtige film waarin een aantal verschillende mannen erachter komt dat de hypotheekmarkt op lucht is gebouwd en op instorten staat. Ondanks het flinke tempo, de vele personages en de ingewikkelde materie, blijft het allemaal begrijpelijk (wat een prestatie op zich is). Een aantal sterke momenten en bij vlagen ook erg grappig ("So here's Margot Robbie in a bubble bath to explain quantum gravity."). Een cast met flink wat bekende namen en voor regisseur Adam McKay is deze vreemde eend in de bijt meteen zijn beste film.
Totaal: 40 punten.
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
C1 / #15 | I Quattro dell'Ave Maria (1968) | Komedie | 122 minuten | 22/09/2016 - FTV | 62 stemmen | 4 punten / totaal: 52 punten
http://www.mediafire.com/convkey/ab49/p9mfnb3bbfi32lqzg.jpg
Waarschijnlijk zal ik nooit een van de grootste fans van spaghettiwesterns worden, maar de Asterix en Obelix van het Wilde Westen maken een koiboifilm van Italiaanse bodem al gauw het kijken waard. De komische noot van films met Terence Hill en Bud Spencer zorgt vaak voor een lekker luchtig sfeertje waarbij het allemaal niet zo belangrijk is wat er (verhalenderwijs) precies gebeurd of waarom dat gebeurd; als er maar wat in de rondte wordt geslagen en geschoten is het al gauw leuk. Eli Wallach past heel goed tussen de twee andere hoofdrolspelers en weet ook goed hoe hij grappig moet zijn. Dit is kortom een erg vermakelijk filmpje.
3,5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#15. Sweet Bird of Aquarius (1970) - 65 minuten - 1 stem - 22 september 2016 - 3 punten (Totaal: 45 punten)
Van de titel van deze film snap ik niets en ook de aanduiding comedy op imdb lijkt me volledig willekeurig. Dit was een nudie die eigenlijk al veel meer weg had van een sexploitation film dan het onschuldige naakt zonder seks uit de filmpjes van de jaren 60. Ja, hier zitten behoorlijk wat seksscènes in vanaf de 2de helft van de film al zijn ze telkens vrij kort. Dat was niet meteen waar ik op zat te wachten bij een film die startte met een interessant idee van een vrouw die enorm schroom had om naakt te gaan en seks te hebben met haar echtgenoot ondanks een maand huwelijk. De oplossing van het naakt gaan is erg snel opgelost. Blijkbaar kon de regisseur niet snel genoeg overgaan naar het gewaagdere gedeelte dat kan worden samengevat tot seksfeestjes waarbij partnerruil gebruikelijk is. Vanaf dan is er bijna geen verhaal meer en is het gewoon wachten tot de film is afgelopen. Gelukkig heb ik een versie van 65 minuten gezien en niet degene die nog 25 minuten langer duurde.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
#19. Happy Birthday to Me (1981) - Horror / Mystery -110 minuten - FTV - 22-09-16
59+3= 62 punten
FTV - 1 punt
54 stemmen - 1 punt
https://shaunvsbmovies.files.wordpress.com/2015/05/hb4.jpg
Leuke jaren 80 slasher die iets eigens had door de meerdere twists.De film bevat enorm veel sfeer, spanning en redelijk goed acteerwerk. De High School-achtige locatie was top en de kids hadden van die echte jaren 80 hoofden. Het had verder wel iets weg van giallo-films waren het niet dat de film uit Canada komt. Vooral bij de eerste kill was dit duidelijk te zien. Wie weet dat ze erdoor geïnspireerd waren? De kills waren trouwens redelijk origineel maar helaas was de gore zelf voor het grootste gedeelte buiten beeld. De film zakte naar het eind toe iets in maar maakt dat dan nog wel goed met een lekker macaber einde.
scorsese
-
- 13162 messages
- 11074 votes
Wild things - 108 min - 1 punt.
Goeie film waarin een leraar door twee meiden uit zijn school beschuldigd wordt voor verkrachting. Een vermakelijk en onderhoudend plot met aardig wat wendingen die vooral werken omdat de film zichzelf niet al te serieus neemt. Een fijne, sexy en broeierige sfeer (ook vanwege de locatie). Als heteroman valt vooral Denise Richards op hier.
Totaal: 41 punten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#16. Year of the Yahoo! (1972) - 88 minuten - 1 stem - FTV - 23 september 2016 - 3 punten (Totaal: 48 punten)
Ondanks alweer een comedy label op imdb, is dit een erg serieuze film dus drama op de eerste plaats. Toch waren er wel enkele grappige momenten, al zou ik het eerder tragikomisch noemen. Dit bewijst dat HG Lewis toch meer kon dan enkel horror en gore maken. Nu ondanks dat country muziek en verkiezingscampagnes me niet kunnen boeien was dit toch een film die nooit verveelde. Het geeft op een denk ik wel correcte manier weer hoe georkestreerd de wereld van de politiek toch wel is en de kandidaten in een bepaalde rol worden gedwongen die hen niet altijd goed ligt. Interessant om eens gezien te hebben, maar de speelduur is toch aan de lange kant. Bepaalde scènes werden echt wel gerekt om tot een speelduur van anderhalf uur te komen. Dit had wat mij betreft een 15-20 minuten korter gemogen.
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011) - Mystery - 129 minuten - FTV – 23 september 2016 – 3 punten – Tussenstand: 38 punten
http://blog.thetrainline.com/wp-content/uploads/2015/04/screen-shot-2015-04-10-at-14-00-59.png
Review: Waar ik deel 1 in het eerste uur traag vond en het tweede uur wat sneller, had ik dat hier andersom. Het eerste uur vloog voorbij, terwijl ik met het tweede uur wat meer moeite had. De acteerprestaties en settings waren wederom geweldig. Het verhaal vond ik in dit deel misschien wel iets interessanter, maar de uiteindelijke ontknoping vond ik toch wel een heel stuk minder. De humor in de film wordt zeer goed gedoseerd, zeker niet overmatig, maar hier en daar toch wel zeer grappige scenes. Zo kon ik ook goed lachen om de eindscène. Momenteel is er een derde in de maak en die zal ik ook zeker gaan kijken. Deze doet niet veel onder aan zijn voorganger, maar doordat ik de ontknoping wat magertjes vond een 0,5* minder, 3,5* voor deze film dus.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
10. Scary Movie 4 (2006) - Komedie - 83 min. - FTV - >250 st. - 22/09/16 - 2 punten (totaal: 26 punten)http://www.wallpapers-cinema.com/wallpapers/large/93/17426.jpgDeze lag al een hele tijd stof te happen, dus ter gelegenheid van deze challenge maar eens opgezet. Mijn verwachtingen waren niet bepaald hoog, en zijn wel uitgekomen. Het voelt aan als een deel om de reeks uit te melken, al moet ik toegeven dat het wel geslaagde grappen en parodieën bevat. Aardig tussendoortje, maar je mist niets als je het overslaat. 2*
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/cf/Changeling_closing_sequence.png
Filmtitel, jaartal: Changeling (2008)
Speelduur: 140 min.
Genre: Drama/mystery
Eigen score/beoordeling: 4,5*
Hoeveelste film binnen de challenge: 3e
Datum van kijken: 17-9
Aantal punten: 3 (ftv)
Totaal aantal Punten: 8
Recensie:
Uiterst boeiende film over een moeder (Angelina Jolie) wiens zoon ontvoerd wordt als zij hem een dag alleen thuis laat verblijven. Het kind dat enkele weken later wordt gevonden beweert wel haar zoon te zijn, maar is het niet. Tenminste, dat beweert de moeder, want haar bewering wordt van de hand gewezen door de politie….
Changeling speelt zich af aan het eind van de jaren twintig, wanneer corruptie onder de politiemachten hoogtij viert, en dissidenten snel de mond wordt gesnoerd. Binnen deze context speelt de zoektocht van Jolie’s personage naar haar ware zoon zich af. Zij ziet zich eigenlijk alleen gesteund door een lokale priester met een eigen radiostation (een ietwat merkwaardige rol van John Malkovich). Alhoewel de film het label mystery wel terecht draagt, draait Changeling meer om acteerwerk en om narratieve inhoud dan om daadwerkelijke spanning met betrekking tot de afloop van het verhaal. Clint Eastwood kiest voor een langere speelduur met ruimte voor sterke dialogen en een kijk in de onmacht van een machteloze moeder, en dat pakt wat mij betreft sterk uit.
Angelina Jolie is verre van mijn favoriete actrice, maar hier vond ik haar overtuigend acteren; zeker in enkele sleutelscènes weet zij zich goed staande te houden. Nog veel meer onder de indruk was ik van de rol van de seriemoordenaar, die fantastisch wordt ingevuld door Jason Butler Harner. Het levert in de tweede helft van de film twee zeer memorabele scènes op (de dialoog tussen Jolie en Butler Harner en de sterfscène van Harner).
Het einde van Changeling bevredigt, omdat er eens geen sprake is van een happy end. Het enige dat Christine Collins heeft is de hoop dat ze haar zoon (misschien tegen beter weten in) ooit nog eens terugvindt.
De beste film van Clint Eastwood die ik tot nu toe zag. Sowieso goed voor een solide 8, maar gezien de stere tweede helft krijgt de film qua score het voordeel van de twijfel:
4,5*
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
http://images.contentful.com/7h71s48744nc/2ktKR870EUw8IeOcU2Yo8a/5a270937216f6f2fe359dd6a1c3277f6/little-miss-sunshine.jpg
Filmtitel, jaartal: Little Miss Sunshine (2006)
Speelduur: 101 min.
Genre: Komedie, roadmovie
Eigen score/beoordeling: 3*
Hoeveelste film binnen de challenge: 4e
Datum van kijken: 18-9
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal Punten: 10
Recensie:
Degelijke film, waarin geslaagde en minder geslaagde scènes zoeken naar een balans. Het uitgangspunt is zeer de moeite: een zogeheten roadmovie waarin zeer diverse familieleden met elkaar een tocht ondernemen in een krakkemikkig volkswagenbusje. Ondanks de gelaagdheid van de personages is Little Miss Sunshine een wat simplistische film. De eenvoud van het plot is hierbij meteen ook een zwakte. Niet alle 'grappen' vond ik even de moeite, en het is dan op acteerwerk dat acteurs als Paul Dano en Steve Carrell de kar moeten trekken. Vooral het einde vond ik wat vervelend, Abigail Breslin vond ik hier meer een overdreven spring in 't veld dan een beloftevolle kindactrice. Toch is mijn invloed resumerend nog wel redelijk positief, vanwege de oprechte poging een makkelijk plot met complexe personages te verenigen. 3* (p.s. Matt Ross heeft wel flink afgekeken voor Captain Fantastic, zeg... Of noemen we dat inspiratie opdoen?
)
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
https://a2ua.com/snatch/snatch-013.jpg
Filmtitel, jaartal: Snatch. (2000)
Speelduur: 104 min.
Genre: Misdaad/komedie
Eigen score/beoordeling: 1*
Hoeveelste film binnen de challenge: 5e
Datum van kijken: 21-9
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal Punten: 12
Recensie:
Ai, dat was thuiskomen van een koude kermis. Dit type zwarte humor, in combinatie met een poging tot Tarantino-eske dialogen, hyperactieve editing en snelle montage, is duidelijk niet aan mij besteed. De 4,03 sterren gemiddeld zullen ongetwijfeld voortkomen uit al die stemmers die wel warmlopen voor dit komedietype. Overrated is dan ook relatief, dit is gewoon mijn soort film niet (alhoewel, zo hoog in die toplijst, het wringt wel
). Ergens wel een kleine desillusie, want ik had Lock.. Stock ook nog op de planning staan 
Wat me vooral stoorde was dat ik het narratief volkomen oninteressant vond, en in combinatie met het feit dat er voor mij vrij weinig te lachen viel (eigenlijk vond ik alleen 'zee' Germans oprecht grappig), houd ik hier bij de eindafrekening nauwelijks iets over dat mijn enthousiasme wekt. Of het moet de muziekkeuze op een paar momenten (lees: Golden Brown) zijn.
Statham zie ik liever knokken, vond zijn rol als komediant nu ook niet al te best. Brad Pitt heb ik ook beter gezien. De rest van de cast omvat enkele characters met memorabele pretenties, maar niet voor mij. Zal ze vrij snel weer vergeten.
1*