- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
Boenga
-
- 2633 messages
- 1537 votes
#1 - L'Argent (1983) - Misdaad/Drama - 85 min - 95 stemmen - FTV - 06/12/2016 - 3 punten (subtotaal: 3 - totaal 85)
Een film die door z'n bijzondere stijl nog wel even in m'n geheugen zal blijven hangen.
'Een verhaal in beelden', zoals Ferdydurke schrijft: er wordt in de ganse film geen enkel woord méér gebruikt dan wat echt nodig is voor het verhaal.
Af en toe donkerzwarte humor, maar in de eerste plaats een drama over hoe een simpele daad van de ene enorme gevolgen kan hebben voor de andere. Ook bij mij kwam The butterfly Effect in gedachten...
Beperkte dialogen van sombere gezichten, zonder muziek (denk ik toch), maar tegen een achtergrond van het in begin jaren '80 al heel drukke Parijs - de tijd toen er nog mooie Citroëns en Peugeots en Renaults rondreden.
Bij een vraag over het niveau van de acteurs zou ik 'geen mening' aankruisen. Het lijken robots, maar misschien is het niet zo makkelijk om een robot uit te beelden ?
Getwijfeld tussen 3* of 3,5*; toch maar voor 3,5* gegaan, omdat L'Argent, hoe sober en eenvoudig het ook allemaal oogt, als een lage horizontale lijn zonder hoogte- of dieptepunten, je toch van begin tot einde meetrekt en blijft boeien.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
3. Er Ist Wieder Da (2015) - Komedie - 116 m. (1p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 06/12 - 2 punt (totaal: 7 punten)http://aullidosdelacalle.net/wp-content/uploads/2016/09/look_whos_back_constantinfilm.jpgOp een enkele scene na is dit geen hoogstaand werkje geworden. Het eerste uur gaat nog, dan wordt nog echt geprobeerd om te laten zien hoe het zou zijn geweest als Hitler opeens in het hedendaagse Duitsland terug zou komen, maar daarna zijn de ideëen op en verzandt het in goedkope TV-shows waar Hitler continu moet optreden en wordt het een flauw verhaal. Het voelde aan alsof deze film niet genoeg materiaal had om de bijna twee uur die het duurt te vullen. Kon korter, en daarmee ook beter. 2,5*
scorsese
-
- 13171 messages
- 11080 votes
20,000 Leagues under the sea - 122 min - ftv - <250 stemmen - 4 punten.
Redelijke film over de bemanning van een schip dat uitzoekt of er een groot zeemonster is. Gebaseerd op het avontuurlijke verhaal van Jules Verne. Het tempo ligt behoorlijk laag en in dat opzicht heeft de film de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Mooie decors en de verouderde special effects hebben ook wel hun charme. James Mason doet het prima als kapitein Nemo.
Totaal: 8 punten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Nee hoor, ik organiseer niks meer maar, het viel gewoon op dat jullie nu al een tijdje op weg zijn en nog niet hebben afgerond, haha
!
Dacht je dat we zo eens eventjes 16 genres gingen afwerken in een paar maanden? 
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
Dacht je dat we zo eens eventjes 16 genres gingen afwerken in een paar maanden?
Zou dit er misschien wat mee te maken hebben dat kondoro ernaar vraagt? 
En Tamme, vooral hier wat mij betreft niet serieus over nadenken. En mocht je toch interesse hebben, maak er tussen haakjes op zijn minst (2020) van 
scorsese
-
- 13171 messages
- 11080 votes
Blue jay - 85 min - ftv - 2 punten.
Goeie film over twee ex-geliefden die elkaar na ruim 20 jaar ontmoeten en een avond lang herinneringen ophalen. Een kleine, dialoog gedreven film waarbij de dialogen niet altijd overal even boeiend zijn. Prachtig samenspel van Mark Duplass en Sarah Paulson (vooral die laatste weet haar onderliggende emoties goed neer te zetten).
Totaal: 10 punten.
dualcia
-
- 953 messages
- 2311 votes
#01. Alles Is Liefde (2007) - Romantische komedie - 110 minuten - 6 december 2016 – RW - 1 punt
Totaal: 1 punt
Zoals Love Actually zo'n beetje vaste mik bij mij is tijdens de kerstperiode, is Alles Is Liefde dat tijdens de Sinterklaasperiode. Kan niet tippen aan zijn voorganger, maar het blijft een fijne film van Nederlandse bodem, waarin genoeg bekende gezichten voorbij komen. Toch erg leuk om ieder jaar weer op te zetten, ook al krijg ik weinig mee van heel het Sinterklaasfeest.
*3.5
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Zou dit er misschien wat mee te maken hebben dat kondoro ernaar vraagt? 
En Tamme, vooral hier wat mij betreft niet serieus over nadenken. En mocht je toch interesse hebben, maak er tussen haakjes op zijn minst (2020) van
Groot gelijk want KO's zijn een beetje dood momenteel. Misschien dat ze binnen een paar jaar wel weer terug populair worden.
Denk dat ook Tamme het er mee eens is dat die kerstposter KO ook teveel posters had en daardoor te lang duurde.
Ik ben wel nog te vinden voor een horroravatar KO. Die algemene avatar KO, ik denk dat ondertussen iedereen mijn mening daarover kent. Ik moet er niet meer van weten.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8936 votes
#02. The House of the Devil (2009) - Horror / Mystery- 95 minuten - FTV- 07-12-16
2+2= 4 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV- 1 punt
333 stemmen: 0 punten
http://www.rowthree.com/wp-content/uploads/2011/10/The-House-of-the-Devil-405x600.jpg
Zeer goede genre-film van TI West. Vooral de heerlijke`80 jaren sfeer die film uitstraalt is zeer mooi alsof de film een verloren pareltje uit die tijd is. Daarbij hielpen natuurlijk de 16 MM filmopnames. Het verhaal is simpel Samantha Hughes, een zeer leuke rol voor Jocelin Donahue, krijgt een ongebruikelijke baantje als babysitter, dit alles gebeurd tijdens een maan-eclips. De film doet er heerlijk lang over om het karakter van Samantha aan je voor te stellen en langzaam wordt zo de spanning opgebouwd. Veel actie of bloed is er dan ook niet bekennen, die breekt pas los in de climax aan het eind van de film. Toch valt er reuze veel te beleven. Prachtige scenes die suggereren dat er iets in het huis is. Een geluidje hier of kraakje daar alles draagt bij aan bloedstollende enge mysterieuze sfeer. Maar ook de eighties-aankleding is perfect weergegeven. Wat is het toch schattig om Jocelin Donahue inclusief onooglijke walkman met koptelefoon rond te zien swingen. En dan vergeet je nog bijna van die fantastische ironische teksten. Bijvoorbeeld als ze afscheid neemt van haar vriendin Megan: “This one night changed everything for me,” Klassieker die makkelijk als '80 jaren film kan doorgaan waren het niet dat het een film uit 2009 is.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#1 Vrij - Body Heat (1981) - 113 min - 353 - FTV - 6-12-2016 - 2 punten (2 totaal)
https://vinnieh.files.wordpress.com/2015/11/matty-and-ned.jpg
Zoals de titel van de film al suggereert staat Hitte centraal in Body Heat. De film ademt de sfeer van een benauwde zomeravond en er zijn veel dialogen die verwijzen naar zowel letterlijke als figuurlijke hitte. Een advocaat, die in zijn vrije tijd vrouwenversierder is, krijgt een oogje op een de knappe echtgenote van een rijke zakenman. Samen verzinnen ze een plan om haar man te vermoorden.
Body Heat schijnt een remake te zijn van de jaren ’40 Film Noir Double Indemnity, een film die ik toevallig een paar dagen terug heb gezien. Body Heat vind ik toch beter uitgewerkt en spannender. Op zijn beurt denk ik dat Body Heat van invloed is geweest op de Breaking Bad-spinoff Better Call Saul. Daar zien we namelijk ook dat de advocaat zijn gedrag aan de doelgroep aanpast (vooral als het oudere mensen betreft) en naast zijn baan een vrij eenzaam bestaan lijdt.
De film is mooi geschoten en de muziek van componist John Barry was ook erg goed en had een prettige Film Noir-sfeer.
Al met al is Body Heat een sfeervolle en vermakelijke Neo Noir uit de jaren ’80. Niet heel bijzonder maar toch een goede thriller van Lawrence Kasdan, al helemaal als je je bedenkt dat het, het regiedebuut van de Star Wars-schrijver is.
scorsese
-
- 13171 messages
- 11080 votes
Mr. Deeds goes to town - 115 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Uitstekende film over een man in een klein stadje die een fortuin erft als zijn oom sterft. Gary Cooper doet het goed als Longfellow Deeds (niet alleen een heerlijke naam, maar bovenal een heerlijk personage). Echter is het Jean Arthur die hier het meest opvalt. De film kijkt gemakkelijk weg en heeft een sterke finale. Deze klassieker van Frank Capra is wellicht een blauwdruk geweest voor veel latere romcoms.
Totaal: 13 punten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#1. Judex (1916) - FTV - 300 minuten - 8 stemmen - 7 december 2016 - 7 punten
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/27/16/1f/27161f1a9c2610017304bc15b26ddd70.jpg
Ik heb deze over 2 dagen moeten spreiden, maar het was de investering best wel waard. Moest er in de jaren 1910 al televisie hebben bestaan, dan was dit wellicht een van de eerste TV-series. Het verhaal wordt verteld over 12 episodes plus ook nog een proloog en epiloog, dus eigenlijk 14 delen meestal rond de 25 minuten lang, al zijn er ook enkele kortere bij van rond de 7-8 minuten. Het verhaal is nogal straightforward al zitten er wel enkele twists in, die heden ten dage natuurlijk niet meer zo bijzonder zijn. Er zijn veel karakters, maar dankzij de bordjes die de nodige uitleg verschaften als het niet duidelijk was met wie we te doen hadden, verloor ik de draad nooit. Ja, natuurlijk kon dit veel korter, toch heb ik me geen enkel moment met deze film verveeld en dat was bijvoorbeeld bij een Pandora's Box of Dr. Mabuse The Gambler toch even anders. Het verhaal is een mix van velerlei genres: misdaad, actie, avontuur, drama en romantiek. Ja, er is zelfs een vleugje comedy bij momenten vooral dan bij het karakter van Cocantin die wel iets weg had van Finlayson (vaak een bijrol in de films van Laurel en Hardy). De beste rol is niet die van het titulaire karakter, die vond ik eerder vlak. Wel goed was Yvette Andréyor als de flink getergde Jacqueline. Maar de glansrol was zonder meer voor de verleidelijke doch zeer gevaarlijke en manipulatieve Diana Monti (gespeeld door Musidora). Verder vond ik ook de chemie tussen de twee kinderen leuk. De zoon van Jacqueline "Jean" werd wel duidelijk door een meisje gespeeld. Ik vond het nogal raar dat een jochie zo graag kussen uitdeelde aan een andere jongen en zowel aan mannen en vrouwen. Waarom er dan niet meteen een dochtertje van gemaakt, nuja misschien hoorde dat zo volgens het script. Maar dat was ook wel opvallend, dat er aardig wat in gekust en geknuffeld werd, dat had ik voor zo een oude film niet verwacht. De film is opvallend goed gerestaureerd, nauwelijks sporen van slijtage, het is duidelijk wanneer het dag en nacht is en de meeste scènes spelen zich ook af tijdens de dag. Een aantal erg leuke settings en scènes met goed getrainde honden met als bonus nog enkele scènes van dames die gaan zwemmen. Jazeker het badpak zag er helemaal niet anders uit dan dat van vandaag.
Ik zie trouwens dat John Milton Les Vampires heeft gezien en deze een 7/10 heeft gegeven. In welke zin is die serie je zo goed bevallen?
scorsese
-
- 13171 messages
- 11080 votes
Lincoln - 150 min - rw - 2 punten.
Prachtige film over de zestiende president van Amerika en zijn strijd voor de afschaffing van slavernij. Niet direct een biopic over Abraham Lincoln, vooral omdat de film slechts 1 maand uit zijn leven toont en de focus ligt op zijn doorvoering van het 13de Amendement. In het begin wat ingewikkeld door de vele personages en politieke spelletjes, maar zeker wel boeiend en sterk geschreven gebracht. Daniel Day-Lewis is niets minder dan imposant in de titelrol.
Totaal: 15 punten.
John Milton
-
- 24230 messages
- 13396 votes
Ik hou erg van die ouwe meuk, Alex 
Vind het erg charmant, en voor zijn tijd is het behoorlijk goed gemaakt.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8936 votes
#03. The Eyes of My Mother (2016) - Drama / Horror- 76 minuten - FTV- 07-12-16
4+2= 6 punten
FTV- 1 punt
6 stemmen: te jong voor punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/388000/388721.300.jpg
Arty Farty film van iemand waarvan ik vermoed dat hij niet veel met horrorfilms heeft. Oké zeker visueel spat de film van het scherm. Zeer mooi camerawerk en stilistische beelden en de zwart/wit beelden voegen een nog mooier aspect toe. Zelfs het idee van een meisje dat opgeroeid op een praktisch verlaten omgeving met alleen haar ouders is erg sterk. En dan gaat het in mijn ogen toch mis, dit komt doordat zowel het horrorelement als ook het drama onderbelicht wordt. De drama komt niet goed over doordat het acteren vreemd en niet echt sterk is. En dan de horror de reden waarom ik de film keek. Die horror is bijna allemaal erg schoon en suggestief. Hierdoor krijg je een... tja, laat ik het omschrijven als een soort Texas Chainsaw Massacre voor intellectuele. Had de regisseur minder veilige prestigieuze mooifilmerij getoond dan had dit een misschien "One hell of a film" geweest. Nu blijft het helaas bij goede bedoelingen.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8936 votes
Volgens mij kunnen we zo ook een review van jou verwachten? 
Zag je post bij de film en ben zeker benieuwd naar jou positievere review van deze film! 
John Milton
-
- 24230 messages
- 13396 votes
Ik heb er de afgelopen weken de rust niet echt voor eigenlijk Joolstein, te druk met van alles en nog wat (óók veel films hoor). Maar het lijkt alsof ik er niet even rustig voor kan gaan zitten om wat tekstjes te tikken, op de manier waarop ik het graag wil althans. You know those bad boys.
Maar idd! ik vond het wél een sterke film, maar ik vermoed sterk dat dat inderdaad allesbehalve een meerderheidsmening zal zijn.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik hou erg van die ouwe meuk, Alex 
Vind het erg charmant, en voor zijn tijd is het behoorlijk goed gemaakt.
Ik ben soms ook al gewoon geïnteresseerd in oude film als stuk geschiedenis, hoe het dan werd gedaan en hoe het het ondertussen is geëvolueerd. Mij valt op dat vanaf er echt films met een duidelijk afgelijnd plot begonnen te komen (in tegenstelling tot de films voor de jaren 1910 die het vooral van het visuele moesten hebben en de bewegende beelden die nog nieuw waren voor de mensheid) deze voor mij niet moeten onderdoen voor de moderne film. Ik heb silents met sterke acteerprestaties (hetgeen bij silents dan vooral om expressie gaat), knappe beelden, mooie settings, goed camerawerk en sterke verhalen of concepten gezien. Want wat is er in wezen veranderd: er is spraak bijgekomen, kleur, speciale effecten. Geen van die dingen zijn voor mij essentieel om een goede film te hebben. Ik kan er wel inkomen dat mensen niet graag bordjes lezen en liever de stem van de acteur horen. Voor mij werkt zo een minimum aan dialoog vaak wel rustgevend. Aan de andere kant zou ik nu ook geen 2-3 stomme films achter elkaar kijken natuurlijk 
Ik wil maar zeggen dat leeftijd van de film eigenlijk niet uitmaakt om me te kunnen entertainen of te raken. De elementen die mij kunnen boeien zijn niet afhankelijk van de tijdsperiode waarin die is gemaakt. Dat gezegd heb ik wel een zwak voor silents en zwart/wit films.
scorsese
-
- 13171 messages
- 11080 votes
The brown bunny - 90 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Matige film over een motorrijder die met zijn motor onderweg is naar een race. Op zich is de traagheid nog niet zo erg (de beelden onderweg zijn enigszins sfeervol), maar aangezien er nagenoeg niets gebeurd, kon ik hier weinig mee. De laatste scene in de hotelkamer is wel de moeite waard, maar dit maakt de rest van de film niet direct beter.
Totaal: 18 punten.
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
#1 Felon (2008) Misdaad/Drama - 07-12-2016 - FTV - 104min - 2176 stemmen - 2 punten
Vooral doorsnee, deze film over een man die door een ongelukkig moment in de gevangenis beland en te maken krijgt met rivaliteit, haat en bendes. Een grimmige film, die op momenten vrij hard is, maar waarin spanning ontbreekt. Acteerwerk was ook niet bepaald bijzonder te noemen. Als geheel een redelijke film in het lange rijtje met gevangenisdrama's, maar ook meer dan redelijk is Felon wat mij betreft niet te noemen.
Totaal 2 punten
joolstein
-
- 10841 messages
- 8936 votes
#04. Adam Chaplin (2011) - Horror / Actie- 84 minuten - FTV- 07-12-16
6+3= 9 punten
FTV- 1 punt
30 stemmen: 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/87000/87169.300.jpg
En dan kom je een film tegen waarvan je niet goed weet wat je er mee moet. De film omschrijft zich als Italiaanse gore extravagant. En dat dekt de lading zeker! Ooit in de '70 jaren was er de giallo en deze film heeft zijn inspiratie daar wel vandaan maar is dan wel een soort hyper-giallo. Alles is in de overtreffende trap het bloed vliegt in het rond, armen worden afgerukt, hoofden ingeslagen, oogballen fijngeknepen en hersenen splashen over de muren. Het acteerwerk is niet om naar huis te schrijven en logica is er niet echt. Daarnaast wordt de film ook nog gemengd met de actie uit de Japanse Manga. Er is spraken van een soort revenge-verhaal al is het zeer mager maar laten we wel wezen daar is het deze film ook niet om te doen. Over bijna de gehele film hangt een blauwe gloed dat waarschijnlijk gedaan is om het te laten lijken alsof het in de toekomst afspeelt.In het genre is dit absoluut een unieke film, alles klopt en voldoet voor de fans ervan aan alle verwachtingen. Maar wat vond ik er zelf van tja, die vraag is een stuk moeilijker. Ik heb de film niet uitgezet en van een paar leuke stukken Gore ook wel genoten maar heel enthousiast was ik nu ook weer niet. Einde film Hurrah hurrah, all hail Adam Chaplin whoever the fuck he was! 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#2. Too Much Too Often! (1968) - IMDb - FTV - 72 minuten - niet op MM - 8 december 2016 - 2 punten (Totaal: 9 punten)
Nogal een flauwe drama film met veel sexplotation elementen van Doris Wishman. Het verhaaltje is van een knap uitziende jonge man die heel makkelijk aantrekkelijke vrouwen in zijn bed krijgt. Hij schuwt er ook niet voor om mensen te blackmailen waaronder ook zijn werkgever. De enige reden om deze te kijken is om wat dames in lingerie en blote borsten te zien, want het verhaaltje en de personages zijn om snel te vergeten.
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
The Santa Clause (1994) - 97 minuten – RW – 8 december 2016 - 1 punt – Tussenstand: 7 punten – Totaal: 81 punten
Review: Het is en blijft één van mijn favoriete kerstfilms. Een film die hier in huis standaard wordt gekeken in december, soms zelfs twee keer. We kijken altijd alle delen in de juiste volgorde en het verveelt werkelijk geen jaar.
Ik ga er niet teveel over schrijven, heb eigenlijk weinig te zeggen. Natuurlijk is deze film niet perfect, verre van zelfs. De special effects zijn lachwekkend, evenals het hele verhaal eigenlijk. Toch geniet ik er elk jaar weer evenveel van en dat zegt voor mij genoeg. Ik ben zelfs een 0,5* omhoog gegaan (van 3,5*, naar 4*), juist omdat ik elk jaar met net zoveel plezier kijk. Een film als Home Alone kan mij bijvoorbeeld veel minder bekoren, ondanks dat de humor daar wel een heel stuk sterker is. Tim Allen is in ieder geval mijn favoriete Kerstman!
scorsese
-
- 13171 messages
- 11080 votes
Olive Kitteridge - 233 min - ftv - <250 stemmen - 5 punten.
Uitstekende mini-serie over het ruim 25 jaar durende huwelijk tussen een wiskundelerares en een apotheker. Een boeiend hoofdpersonage, sterk neergezet door Frances McDormand. Maar ook de rest van de cast is uitstekend. Een mooi verhaal vol kleine en grote gebeurtenissen in het leven. Grappig, nergens sentimenteel en hier en daar een tikkeltje eigenzinnig (het deed me vaak denken aan de serie Six Feet Under).
Totaal: 23 punten.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8936 votes
#05. Blue Sunshine (1976) - Thriller / Horror- 96 minuten - FTV- 08-12-16
9+3= 12 punten
FTV- 1 punt
55 stemmen: 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/25000/25158.300.jpg
Aardige maar wel een gedateerde film. Vaak wordt gedateerd met Cheesy in verband gebracht maar in dit geval is thema sterk verouderd. 1976 is zo'n beetje het post-hippietijdperk en vele experimenteerde met de drugs LSD. Laat die drugs nu samen met de politiek de boosdoener zijn van alle problemen En ondertussen laten we dan wel een discotheek zien(partydrugs kwamen later denk ik)? Zalman King die sommige misschien kennen van de licht erotische films als bv. ‘Wild Orchid’ (1990) Het is geen briljant acteur maar wel een bijzondere verschijning. Direct aan het begin speelt hij in een scene die elk logica tart en die daarnaast ook nog bar slecht was. De reactie op een verschrikking was echt tenenkrommend. Gelukkig is dat het enige minpunt in een charmant aardig tijdwerkje met hier en daar wat zeer leuke scenes van regisseur Lieberman. saillant detail: Er komt een omgeving/buurt in voor die later ook in ‘A Nightmare on Elm Street’ (1984) zal te zien zijn.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8936 votes
#06. The Funhouse Massacre (2015) - Komedie / Horror- 90 minuten - FTV- 08-12-16
12+2= 14 punten
FTV- 1 punt
27 stemmen: Te jong voor punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/252000/252801.300.jpg
Goed bedoelde maar helaas falende film over een Halloween-doolhof. Het begon nog wel aardig met een gevangenis waar de meest gevaarlijke gekke moordenaars zaten opgesloten. Robert Englund speelt nog een rolletje als gevangenis-directeur. Wat er gaat gebeuren kan je eigenlijk al vanaf de eerste minuut voorspellen maar het zag er toch redelijk uit. Helaas start dan pas de echte film en krijgen we een stel tieners te zien die stuk voor stuk niet erg interessant zijn. En die moeten de film helaas trekken? Tja, en dan de humor die is van het domme Amerikaanse kaliber en slaat dus de plank mis. Alhoewel slaat... die slag op de kop van jut was wel grappig. Wat overblijf zijn dus de moordenaars, en die scoren 50/50. De enige andere bekende was Jere Burns als Mental Manny maar veel deed hij niet. En dat geldt eigenlijk voor alle moordenaars! Jammer van de grollen, aardig bloederig en op een luchtig manier gebracht keek het vooral lekker weg.
tbouwh
-
- 5811 messages
- 5402 votes
http://www.typesandpatterns.com/xena/free/rapture02.jpg
Filmtitel, jaartal: The Rapture (1991)
Speelduur: 100 min.
Genre: Drama, Mystery
Eigen score/beoordeling: 1.5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 3e (83e )
Datum van kijken: 5-12
Aantal punten: 3 (ftv)-) 11 stemmen
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 7 (218)
Recensie:
Vrij onbekende, en ook wat matige film over een vrouw (Mimi Rogers) die in God gaat geloven en al vrij snel extreme eschatologische verwachtingen ontwikkelt. Het zijn de visioenen en de verwerkte symboliek die the Rapture wat flair geven. Helaas zag ik wel een versie die visueel van erbarmelijke kwaliteit was, dus echt goed tot haar recht kwamen de sfeerbeelden niet. Het script kent verder net iets teveel herhaling, en de ontwikkeling van Rogers' personage was mij echt niet geloofwaardig genoeg.
1.5*
tbouwh
-
- 5811 messages
- 5402 votes
http://movie-quotes.weebly.com/uploads/4/7/3/2/47322279/9733084_orig.jpg
Filmtitel, jaartal: The Dreamers (2003)
Speelduur: 115 min.
Genre: Drama, romantiek
Eigen score/beoordeling: 3.5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 4e (84e )
Datum van kijken: 5-12
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 9 (220)
Recensie:
Een prachtig sfeerbeeld van het Parijs van de sixties. Niet zozeer van de stad zelf (het grootste gedeelte van de film speelt zich immers binnen af), maar des te meer van de jeugdcultuur, de sociaal-politieke onrust en de afbrokkeling van zeden die zich in die periode opdrongen. Daarnaast is the Dreamers een fijne ode aan de nouvelle vague-periode, en eigenlijk überhaupt aan het medium film in het algemeen.
Het is heel herkenbaar te zien hoe-hier vertegenwoordigt door de drie ontluikende tieners- film een grote rol kan spelen in je leven, waardoor je in films gaat denken en in films gaat handelen (hoe ik dat dan ook verder zou moeten definiëren). Het langdurige verblijf van de drie tieners versterkt daarbij het proces van vervreemding van de realiteit. Het gevolg? het onderzoeken van grenzen. Eerst vooral seksueel, maar aan het eind van de film laat Bertolucci in een sluimerende, surrealistisch aandoende slotsequentie zien hoe die zoektocht naar identiteit op den duur uit kan monden in maatschappelijke betrokkenheid.
Voor het zover komt trakteert the Dreamers op een drietal meeslepende karakterschetsen van de tieners, gespeeld door Eva Green, Michael Pitt en Louis Garrell. Vooral Green toonde zich een perfecte hoofdrolspeelster: vrij, mysterieus, bij vlagen ronduit raar. Daarbij vergeleken is de bleke Pitt in eerste instantie vooral heel schuw en braaf, maar naarmate hij zich laat meenemen in Green's wereld, verandert langzaam maar zeker zijn persoonlijkheid. Garrell maakt de situatie nog eens interessanter. Overduidelijk worstelend met zichzelf getuigt hij ook nog eens van een vrij onnatuurlijke broer-zusrelatie. Het overkoepelende beeld mag duidelijk wezen: Pitt vertegenwoordigt het relatief conservatieve Amerika, terwijl broer en zus het vrije, losbandige Frankrijk representeren.
Een meeslepend, sferisch stukje cinema, vooral opvallend door het niets ontziende camerawerk. The Dreamers is een warm bad voor filmliefhebbers, en voor dromers-mensen zoals ik dus.
tbouwh
-
- 5811 messages
- 5402 votes
https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2016/11/nintchdbpict000279401133.jpg?w=960&strip=all
Filmtitel, jaartal: Nocturnal Animals (2016)
Speelduur: 116 min.
Genre: Drama, Thriller, Mystery, Misdaad
Eigen score/beoordeling: 4*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 5e (85e )
Datum van kijken: 6-12
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 11 (222)
Recensie:
Nocturnal Animals is een beklemmende arthouse-puzzelfilm, een mix van genres, aaneengeregen door een ingenieus ingezette vertelstructuur. Het acteerwerk is uitstekend, alhoewel de bijrollen er paradoxaal genoeg tussenuit springen. Regisseur Tom Ford maakte een pretentieuze thriller die op het gebied van sfeer en esthetiek veel te bieden heeft, maar net even een finishing touch mist. Desalniettemin is dit één van de betere films die het afgelopen jaar te bieden had- al is het alleen maar een vraag die op een gegeven ogenblik in me opkwam (‘durft Ford nu echt te stoppen?’) meteen beantwoord werd doordat de credits gingen rollen.
Voor deze film schreef ik ook een langere, uitgebreide recensie: klik hier
scorsese
-
- 13171 messages
- 11080 votes
How i got into college - 86 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Aardige film over een jongeman die zich aanmeldt voor de school waar het meisje waar hij verliefd op is, ook naartoe gaat. Een typische high-school romcom met een voorspelbaar verhaaltje. Met het hele aanmeldingsproces weet de film zich enigszins te onderscheiden. De gevisualiseerde wiskundevragen zijn wel leuk gevonden. Allemaal vermakelijk genoeg voor een kleine 3.0 sterren.
Totaal: 26 punten.