- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Avant-garde regisseurs
Avant-garde regisseurs
Olivier Smolders
-
- 57 messages
- 0 votes
James Broughton, Jean Painleve, Orson Welles, Hans Richter, Man Ray, Roger Barlow, Luisd Bunuel, Willard Maas, Joseph Vogel, Stan Brakhage, Meliville Webber, James Watson, Jean Isidore Isou.
Mis jij ook al deze geweldige Avant Garde Regisseurs die zeker een plaatsje hebben verdient op Moviemeter. Stem waarvoor je dit zulke regisseurs vindt en welk films natuurlijk. Natuurlijk zijn discussies over andere Avant Garde regisseurs ook welkom.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Orson Welles? Luis Bunuel? Staan toch gewoon in de database?
Olivier Smolders
-
- 57 messages
- 0 votes
Ja dat klopt; ik heb ze vermeld omdat ze ook op het begin van hun carriere ook iets prachtigs hebben afgeleverd in de stijl van Avant Garde.
aire.
-
- 376 messages
- 111 votes
Wat moet ik me bij deze 'obscure' term voorstellen?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Volgens mij is het geen typische cinema-stroming/-beweging/-afbuiging hoor, maar is het puur een term die gebruikt wordt als cineasten (maar ook andere kunstenaars) experimenteren. Zo'n Stan Brakhage bewerkt in sommige filmpjes letterlijk de film(rol). Maar waarschijnlijk is een kort filmpje uit 1892, waarin de eerste close-up te zien, is ook avant garde cinema. Beetje een flauwe term.
Olivier Smolders
-
- 57 messages
- 0 votes
Hoezo flauwe term. Avant Garde zeg jij is een term voor het experimenteren. Nouvell Vague is ook een term voor exerimenteren. Ik moet het hoe dan ook in een hokje plaatsen.
Olivier Smolders
-
- 57 messages
- 0 votes
En nogmaals het gaat om het discussieren over Avant Garde films en Regisseurs. Het gaat hier niet over 'Waarom valt deze film onder Avant Garde'. dan kan je net zo goed: www.wikipedia.org intypen en komt de uitleg er vanzelf bij.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Hoezo flauwe term. Avant Garde zeg jij is een term voor het experimenteren. Nouvell Vague is ook een term voor exerimenteren. Ik moet het hoe dan ook in een hokje plaatsen.
Een wat flauwe term in die zin, dat het niet gaat om een periode-gebonden stroming of zo. We weten wanneer de film noir op kwam of de nouvelle vague of neo-realisme. Maar Avant Garde lijkt me gewoon een verzamelnaam voor alle experimentele cinema. Nogal breed dus en wat hoort er wel of niet bij verder?
Niet bedoeld om een grote discussie te starten verder, eerder een terloopse opmerking.
Heb een aantal films van Brakhage gezien oa, maar was er niet werkelijk overdonderd door. Heb hier ook nog een hele dvdbox liggen met experimentele cinema. oa van Kazan.
Olivier Smolders
-
- 57 messages
- 0 votes
Ik noemde eigenljk meer de grootmeesters (een paar voorbeelden). Ik ben trouwens op zoek naar het werk van JAMES BROUGHTON
Toon1
-
- 497 messages
- 2798 votes
Leuk topic!
De discussie wat is avant garde en wat niet lijkt me inderdaad een beetje misplaatst. Olivier bedoelt gewoon pure avant-garde cinema. Het lijkt me de verzamelnaam te zijn voor cinema zonder narratief of narratieve cinema die bijzonder experimenteel is (Godard, Jodorowsky, Greenaway, ...) Wat Orson Welles en Luis Bunuel betreft; ik neem aan dat Olivier hiermee 'The Hearts of Age' bedoeld van Orson Welles (zijn eerste experimentele kortfilm) en 'l'Age d'Or' van Bunuel. Films als 'Man With the Movie Camera' of 'Berlin, Symphony of a Great City' kan je ook onder deze term scharen. Maar over het algemeen is dit toch een stukje cinema dat helaas niet op de site kan omdat de speelduur meestal te kort is...
Zelfs heb ik ook een grote interesse in avant garde, maar ik moet me er nog veel verder in verdiepen. Wat "pure" avant garde betreft heb ik thuis dvd's in de kast staan van Stan Brakhage, Maya Deren, Oskar Fischinger en Kenneth Anger. Allevier produceerden ze prachtige films, en 'Meshes of the Afternoon' van Maya Deren behoort zelfs tot mijn top-10 films aller tijden, ware het niet dat de speelduur maar vijftien minuten is en dus niet op de site kan (overigens staan geen van deze regisseurs op de site). Ik heb ook nog de "Unseen Cinema: Early American Avant-Garde Film 1894-1941"-box met maar liefst 19 uur aan avant-garde films. Dus ja, zelfs de allervroegste filmpjes van de pioniers van de cinema waar Ramon naar verwijst zijn in feite ook wel avant-garde. Heb de box bijna volledig bekeken, en heb er erg van genoten. Vooral 'Portrait of a Young Man' (1925-31) van Henwar Rodakiewicz is me bijgebleven en de bekende avant-garde films uit de jaren '20 als Ballet Mecanique of Anemic Cinema.
Oh en Entr'acte van Rene Clair niet te vergeten... briljant filmpje! Staat als extra op de criterion-dvd van 'A Nous La Liberté'. Daarnaast nog wat dingen die ik vergeet denk ik...
Maar er is nog zoveel dat ik wil zien. Momenteel staan de kortfilms van de Quay Brothers, Jan Svankmajer, de film 'Decasia' van Bill Morrison (staat wel op de site) en de films van Norman McLaren hoog op mijn verlanglijstje.
Tips zijn heel erg welkom! Je somt heel wat namen op die ik niet eens ken, ik ga me er eens in verdiepen... 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
OK. Ik heb oa gezien op dvd:
Brakhage (Criterion)
Unseen Cinema: Early American Avant-Garde Film 1894-1941"-box (deels gezien)
Early Cinema: Primitives and Pioneers (BFI)
Puppet Films of Jiri Trnka
l'Age d'Or' van Bunuel
Etc. Maar het is dan zo'n ongelooflijk ruime term. Wat moet je eronder scharen? Vertov ook? Vigo? Ik irriteerde me al aan de term Avant-Garde toen DVDBeaver een hoop verzamelwerken ging reviewen.
Toevallig heb ik ook een film in mijn top 10 die niet op de site staat: Partie de campagne van Renoir, maar dat zal wel geen avant-garde zijn.
Toon1
-
- 497 messages
- 2798 votes
Maar het is dan zo'n ongelooflijk ruime term. Wat moet je eronder scharen? Vertov ook? Vigo? Ik irriteerde me al aan de term Avant-Garde toen DVDBeaver een hoop verzamelwerken ging reviewen.
Vind ik toch eenvoudig... Zijn vroege kortfilms als 'Taris' ,'A Propos de Nice' en 'Zero de Conduite' zijn duidelijk avant-garde of hebben op z'n minst avant-garde elementen... l'Atalante heeft dat niet. Dus zijn vroege werk kan je er wel onder scharen. Wat Vertov betreft lijkt me al z'n werk wel avant-garde denk ik. Maar ja, de vraag blijft: wat is experimenteel en wat niet? Maar ik denk dat in dit topic de nadruk hoofdzakelijk ligt op niet-narratieve cinema (ja daar valt dus deels onder en Vertov ook helemaal). Misschien moet de term 'niet narratief' ook maar in de titel geplaatst worden?
Toevallig heb ik ook een film in mijn top 10 die niet op de site staat: Partie de campagne van Renoir, maar dat zal wel geen avant-garde zijn.
Prachtige film
. Maar ik zou het inderdaad niet onder avant-garde scharen.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Avant garde slaat inderdaad op het experimentele, het nieuwe, en daar vallen inderdaad heel wat films/filmmakers onder van vroeger tot nu. Maar het gros van wat de filmwereld ons biedt is nog altijd niet of nauwelijks experimenteel, dus zo'n ruim begrip is het nu ook weer niet.
niethie
-
- 7319 messages
- 7240 votes
De short Un Chien Andalou van Bunuel is toch een goed voorbeeld van avant garde. ?
Toon1
-
- 497 messages
- 2798 votes
Ja... het is een non-narratieve film en surrealisme = avant-garde.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Oeh, eindelijk weer een interessant topic, leuk leuk.
Olivier Smolders
-
- 57 messages
- 0 votes
Toon1; dat werk wat jij hebt is ook zeer chill. Stan Brakhage is geniaal en echt meesterlijk; vooral de geboorte, Maya Deren is ook erg goed, Oskar is wel aardig maar Kenneth Anger is echt een groots iets waar ik enorm tegen op kijk.
Mr Confused
-
- 1715 messages
- 6588 votes
En ook in muziek komt de term voor.
Check out oa. The Residents en Renaldo & The Loaf
Olivier Smolders
-
- 57 messages
- 0 votes
The residents (btw ijzersterk) maar dit behoort tot experimentele en Avant Gardische muziek; en dus geen film.
VanRippestein
-
- 1178 messages
- 1052 votes
Hopelijk kan deze dode topic weer wat nieuw leven krijgen?
Laatst het werk van Kenneth Anger gezien: Prachtig.
Daarnaast vond ik de KINO Avant Garde Serie vond ik erg mooie startpunten voor oudere Avant Garde.
Naast Maya Deren vind ik Dimitri Kirsanoff ook een held!
Ga allen Ménilmontant kijken!
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Jesús Franco Manera
Dziga Vertov
Jean Epstein
Jean Luc Godard
Marcel L'Herbier
Jean-Marie Straub
Alexander Dovzhenko
Marguerite Duras
Alain Robbe-Grillet
Dusan Makavejev
Chantal Akerman
Raoul Ruiz
Andrzej Zulawski
Frans Zwartjes
e.a.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Volgens mij kan David Lynch hier ook wel genoemd worden vanwege Eraserhead en Inland Empire. En volgens mij is de invulling van avant garde vrij eenvoudig. Het betekend namelijk 'voor de massa uit' het zijn de regisseurs die ons nieuwe richtingen mee opnemen.
LimeLou
-
- 2048 messages
- 777 votes
Iemand nog goede avant-garde films om aan te raden uit de jaren 20 tot 60?
NYSe
-
- 1749 messages
- 1611 votes
Een recente avant-gardistische film uit Nederland is Bebop, van Thijs Gloger. Is afgelopen jaar vertoond op het Nederlands Film Festival, maar heeft volgens mij geen distributeur gevonden. Jammer, want ik vond het een bijzonder fascinerend werkje.
Ik probeer hem op MovieMeter te krijgen, maar er waren wat complicaties had ik begrepen...