- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Vergeten, onderschatte acteurs
Vergeten, onderschatte acteurs
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Vooral ook gelet op de aandacht die de Mitchum noirs nu op MM krijgen.... Ik ken het geschiedenis lesje, maar op Out of the Past na krijgen die Mitchum noirs hier toch echt niet veel aandacht.
Maar hoeveel film noirs krijgen op MovieMeter veel aandacht. Net als bij westerns en horrorfilms worden dergelijke films in ieder geval op deze site vaak slechts bekeken door een kleine groep. Alleen de allergrootste namen in die genres vinden hier een groot publiek. Buiten MovieMeter om lijken Mitchums films weinig last te hebben van werkelijke onderwaardering. Daarbij is The Night of the Hunter waarschijnlijk de film waardoor de meeste gebruikers hier Mitchum kennen.
Klasseacteur inderdaad maar krijgt toch zeker de laatste jaren wel de waardering die hij verdient. Gigantische fanbase ook in de states.
Reilly is een van de beste en het is fijn dat hij het goed blijft doen, maar persoonlijk vind ik het jammer dat hij vooral gecast lijkt te worden in komedies van het Will Ferrell-type. Daar heb ik persoonlijk weinig mee en het is vooral Reilly de drama-acteur die me werkelijk trekt.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Reilly is een van de beste en het is fijn dat hij het goed blijft doen, maar persoonlijk vind ik het jammer dat hij vooral gecast lijkt te worden in komedies van het Will Ferrell-type. Daar heb ik persoonlijk weinig mee en het is vooral Reilly de drama-acteur die me werkelijk trekt.
Doel je ook op de Apatow producties? Ik vind de Apatow producties vaak wel van een bovengemiddeld niveau maar Reilly komt inderdaad het beste uit de verf als het om drama films gaat. Maar ook zijn enorme talent voor comedy mag niet verloren gaan. Hilarische gast ook.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik moet toegeven niet veel van zijn komediewerk gezien te hebben. Probleem is dat Apatowproducties, hoewel niet vervelend, niet echt het soort komedies zijn waar ik echt hard om moet lachen. Vaak leuk om eens gezien te hebben, maar niet meer dan dat. Hierdoor zoek ik ze zelden op.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Als je Reilly in de rol van Dewey Cox ziet, weet je direct dat het een hilarische gast is, prachtige rol van hem. In Magnolia blinkt ie vooral uit in het drama genre en dat vind ik ook z'n beste rol, maar ik heb er geen problemen mee dat hij in komedies blijft spelen, al zie ik 'm graag weer eens in een serieuze (en hopelijk grote) rol. Volgende PTA het liefst.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Het zal best en Mitchum verdiende mede om de bovenstaande reden dus ook een aparte vermelding. Het is me geen discussie waard.
Maar Lo Lieh wordt ook niet ondergewaardeerd in kung fu land, en Tomas Milian wordt ook niet ondergewaardeerd door de spaghetti-buffs, dus ik snap echt niet waarom je je er zo in vastbijt.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Zo belangrijk is het voor mij ook niet. Vastbijten is een groot woord, hier. Gewoon een discussie die wat langer doorloopt dan twee bericht.
Die andere twee voorbeelden van jouw ken ik overigens niet, dus dan ga ik er sneller in mee dat ze ondergewaardeert of vergeten zijn.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Maar eigenlijk gelden jouw 'bezwaren' voor iedereen binnen het rijtje dat ik plaatste. Zo zijn Franco Nero en Lee Van Cleef spaghettiwestern-iconen, Ti Lung en David Chiang Shaw Bros iconen etc. Punt is dat ik ze even onder de aandacht wil brengen in een topic als dit, omdat veel van die acteurs binnen specifieke genres opereerden. Genres waar niet iedreen warm voor loopt Zelfs Mitchum. Die wordt in het acteurstopic op MM bijv maar 5 keer genoemd (waaronder twee keer door ondergetekende). Dat vind ik weinig.
En hoe vaak wordt er kritiek geleverd op Jackie Chan op MM? Superbekende naam, maar er wordt vaak op neergekeken terwijl ie wel baanbrekend werk heeft verricht in Hong Kong cinema.
Daarom zet ik het hier neer. Om even die favorieten op te hemelen die niet zo vaak genoemd worden. that's all! 
Ricky Roma
-
- 302 messages
- 26 votes
Laurence Olivier en Montgomery Clift komen in mij op. Zeker zo goed als Brando, maar spijtig genoeg hebben ze nooit een echte hit gehad waarmee ze later meer aandacht zouden krijgen. Dat had Brando dus wel met The Godfather.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Bij mij komen bovenborrelen als zijnde onderschat en/of alweer vergeten en/of vaak over het hoofd gezien:
- Ken Ogata
- Michael Ironside
- Ken Takakura
- Albert Finney
- Bruno Ganz
- Catherine Hepburn
- Philippe Noiret
- Michel Piccoli
- Ernest Borgnine
- Anatoly Solinitzyn
- Anna Magnani
- Tom Wilkinson
- Burt Lancaster
- Henry Fonda
- Max von Sydow
- Ian Holm
- Harold Lloyd
- William Dafoe
- Daniel Auteuil
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Laurence Olivier en Montgomery Clift komen in mij op. Zeker zo goed als Brando, maar spijtig genoeg hebben ze nooit een echte hit gehad waarmee ze later meer aandacht zouden krijgen. Dat had Brando dus wel met The Godfather.
Geen hits? Beiden hebben in zeer succesvolle films gespeelt, meerdere prijzen gewonnen en een aantal klassiekers afgeleverd. Oivier wordt nog steeds gezien als de ultieme Shakespeare-acteur. Van Clift kun je wel stellen dat hij wat onderbelicht is gebleven na zijn dood.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
De enige die hem ooit een hoofdrol gaf was Sabu. In een klein, door bijna iedereen vergeten filmpje..
Niet helemaal. Ik zag op het IFFR van 2002 de film A Hole in the Sky/Soro no Ana van Kumakiri (volgens mij was Terajima er zelfs nog bij toen). Hoofdrol, volgens mij zijn eerste destijds.
Meest onderschat:
Karen Black! (jaren 70 werk)
Verder een hoop namen in dit topic die je moeilijk onderschat kan noemen. Katherine Hepburn? Door wie wordt die onderschat dan?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Die heb ik nog steeds niet kunnen bemachtigen. Was ooit een enorme verwarring met Antenna rond die film. Wel jammer, want Terajima in een grote rol is altijd de moeite.
Al zal het weinig helpen aan z'n bijrolacteur-imago.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Katherine Hepburn? Door wie wordt die onderschat dan?
Misschien niet onderschat, maar wel al een beetje vergeten.
Maar Ken Ogata is wel een van de meest vergeten en onderschatte acteurs!
Ricky Roma
-
- 302 messages
- 26 votes
Geen hits? Beiden hebben in zeer succesvolle films gespeelt, meerdere prijzen gewonnen en een aantal klassiekers afgeleverd. Oivier wordt nog steeds gezien als de ultieme Shakespeare-acteur. Van Clift kun je wel stellen dat hij wat onderbelicht is gebleven na zijn dood.
Ze hebben in geen enkele mainstream film gespeeld, en het is daarom dat ze alleen erkend worden door echte cinefielen. Spreek maar eens iemand aan op straat die bijna niks van films weet, wedden dat hij Brando kent?
Montgomery Clift en Laurence Olivier heb ik bijna nog nooit in een lijstje gezien van topacteurs, hoe zou dat komen? Omdat bijna geen kat hun films kijkt. En waarvan kennen ze Brando? Juist ja, The Godfather.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Olivier: Rebecca, Marathon Man, Spartacus, enz.
Clift: Red River, I Confess, From Here to Eternity.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden van mainstreamfilms waarin deze acteurs te vinden waren en de meesten waren gewoon hits.
Ik vind de man op straat sowieso geen goede maatstaaf voor deze site. Er is daar zelfs een groot deel die Brando niet kent. Oudere acteurs wordt dan al snel heel moeilijk. Dan kun je zelfs grote legende als Humphrey Bogart, Cary Grant en misschien zelfs John Wayne hier gaan opnoemen. Ik ken genoeg mensen die niets met film hebben en daardoor niet weten wie zij zijn, maar zijn ze daarom vergeten of onderschat? Toen ik vorig jaar in Londen was merkte ik in ieder geval dat Olivier daar nog echt een icoon is.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Luigi Pistilli, ik ken hem van de Leone Westerns. Al kan het zijn dat ik hem ook al elders ben tegengekomen. Prachtige acteur!
Chiezo Kataoka, al ken ik deze man vooral via dingen die ik gelezen heb. Maar dit is toch één van de bekendste en grootste acteurs uit de Japanse filmgeschiedenis. Een man die heel wat hoofdrollen heeft gespeeld. Toch vrees ik dat er maar bij weinig mensen een belletje gaat rinkelen als men zijn naam hoort.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Chiezo Kataoka
Daar had ik inderdaad nog nooit van gehoord.
Pistilli ken ik alleen als broer van 'The Ugly'. Dan vind ik Gian Maria Volonté (ook in Leone films) meer vergeten/onderschat gezien zijn oeuvre...
Wat Japanners betreft zou ik Kiyoshi Atsumi en Cheiko Baisho willen noemen. Voor de eerste is zelfs een standbeeld opgericht (eigenlijk voor zijn alter ego 'Tora San'). De tweede acteert (Hidden Blade, Zatoïchi: the Last) en zingt nog steeds (theme song How'ls Moving Castle & stem Sofi).
Gonzo8000
-
- 484 messages
- 10 votes
Wat denken jullie van de volgene acteurs:
Lee van Cleeff
Gregory Peck
Anthony Quinn
Alan Alda
Telly Savalas
Charles Bronson
Lee Marvin
John Cassavetes
Romy Schneider
Karlheinz Böhm
Christopher Plummer
Julie Andrews
Dennis Weaver
aspro
-
- 569 messages
- 1518 votes
Lee van Cleeff
Gregory Peck
Anthony Quinn
Alan Alda
Telly Savalas
Charles Bronson
Lee Marvin
John Cassavetes
Romy Schneider
Karlheinz Böhm
Christopher Plummer
Julie Andrews
Dennis Weaver
charlton heston
marlene ditrich
humphry bogart
james cagney
spencer tracy
elesebeth tayler
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Gregory Peck
Anthony Quinn
Alan Alda
Telly Savalas
Charles Bronson
Lee Marvin
Romy Schneider
Christopher Plummer
Julie Andrews
Dennis Weaver
Zijn niet vergeten of onderschat. Veel jonge users op moviemeter, daardoor minder aandacht.
Gonzo8000
-
- 484 messages
- 10 votes
Zijn niet vergeten of onderschat. Veel jonge users op moviemeter, daardoor minder aandacht.
Dit was de tijd dat film nog film was en je échte acteurs nodig had, tegen veel geschreeuw en weinig wol en enige wat er nog toe doet zijn de special effects.
De decors zijn wel beter geworden, maar dat komt ook door technische vooruitgang
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Toen ik op moviemeter begon praatte ik net zo maar ben er van terug gekomen. Het is maar waar je interesse liggen. Ik kom heel aardige hedendaagse films tegen met goede acteurs. Oude films zijn ook niet allemaal even goed. Gregory Peck hoort bijvoorbeeld tot mijn favorieten, leuk, goed, goeduitziend. Maar die films zijn lang niet allemaal even geweldig.
Gonzo8000
-
- 484 messages
- 10 votes
Toen ik op moviemeter begon praatte ik net zo maar ben er van terug gekomen. Het is maar waar je interesse liggen. Ik kom heel aardige hedendaagse films tegen met goede acteurs. Oude films zijn ook niet allemaal even goed. Gregory Peck hoort bijvoorbeeld tot mijn favorieten, leuk, goed, goeduitziend. Maar die films zijn lang niet allemaal even geweldig.
Ik bedoel dit ook niet vor alles, maar over het algemeen. Het is net als met de muziek vroege konden ze nog niet zo stunten met echo´s en dat soort dingen. Toen moest je nog kunnen zingen (er zijn uitzonderingen) tegenwoordig trekken ze een huppelkutje van een jaar of 18 teveel aan om iets te laten zien, maar te weinig om iets te bedekken, jagen dat het podium op met een achtergrond koor van 15 mannen / vrouwen, veel echo en dan denkt de de halve wereld dat die meid kan zingen.
Plus dat er tevens nog eens bijkomt dat de "hits" van tegenwoordig allemaal covers zijn uit de jaren ´50 ´60 ´70 en een enkele uit de jaren ´80
dennis1979
-
- 468 messages
- 453 votes
Ik bedoel dit ook niet vor alles, maar over het algemeen. Het is net als met de muziek vroege konden ze nog niet zo stunten met echo´s en dat soort dingen. Toen moest je nog kunnen zingen (er zijn uitzonderingen) tegenwoordig trekken ze een huppelkutje van een jaar of 18 teveel aan om iets te laten zien, maar te weinig om iets te bedekken, jagen dat het podium op met een achtergrond koor van 15 mannen / vrouwen, veel echo en dan denkt de de halve wereld dat die meid kan zingen.
Plus dat er tevens nog eens bijkomt dat de "hits" van tegenwoordig allemaal covers zijn uit de jaren ´50 ´60 ´70 en een enkele uit de jaren ´80
Ik wil graag even inhaken op jullie discussie, die heel interessant is.
Ik denk inderdaad dat de meeste acteurs en actrices die hier genoemd worden niet vergeten of overschat zijn maar dat hun prestaties in de loop der tijd geromantiseerd en geheroïscherd worden. Iets dat heel logisch is natuurlijk. Vergelijk het maar met voetbal. Maradona, Pelé, Cruijff en zelfs Zidane worden verafgood, en terecht maar ze waren niet beter dan bijvoorbeeld nu een Messi, Van Persie of Christiano Ronaldo.
Als we het over een echt onderschatte acteur hebben noem ik een Michael Shannon. Een geweldige topacteur die veel supporting roles op zijn naam heeft maar altijd, hoe klein zijn bijdrage ook is, een positieve stempel op een film drukt.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Als je uitgaat van Nederlandse televisie kan je gerust zeggen dat de meeste hier genoemde acteurs inderdaad vergeten zijn. Terwijl ze in bijvoorbeeld Duitsland zonder problemen zowel nieuwe als ook oude films uitzenden. Ik vind dat Nederlanders inderdaad wel wat sneller vergeten en uitgekeken zijn, je hoeft alleen maar te kijken naar Andre Rieu. Toch zal dit vooral een beeld zijn van het massapubliek.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Vergelijk het maar met voetbal. Maradona, Pelé, Cruijff en zelfs Zidane worden verafgood, en terecht maar ze waren niet beter dan bijvoorbeeld nu een Messi, Van Persie of Christiano Ronaldo.
Voetbal evolueert, dus spelers als Maradona of Pelé zouden ook mee evolueren als ze in deze tijd gespeeld zouden hebben.
En wat bedoel je met 'zelfs' Zidane? Zidane is met afstand de beste speler van de laatste 20 jaar. Van Persie mag niet eens zijn schoenen poetsen.
Maar goed, laten we maar niet off-topic gaan.
dennis1979
-
- 468 messages
- 453 votes
Voetbal evolueert, dus spelers als Maradona of Pelé zouden ook mee evolueren als ze in deze tijd gespeeld zouden hebben.
En wat bedoel je met 'zelfs' Zidane? Zidane is met afstand de beste speler van de laatste 20 jaar. Van Persie mag niet eens zijn schoenen poetsen.
Maar goed, laten we maar niet off-topic gaan.
Maar goed, laten we niet niet off-topic gaan?? Je hele post is off-topic.
ik wil toch graag reageren op jouw vraag wat ik met "zelfs" Zidane bedoel. (Excuses voor het off-topic gaan). Zidane komt uit een heel ander tijdperk dan bijvoorbeeld Cruijff en Pelé, dat is alles. En Zidane en van Persie kun je niet met elkaar vergelijken als voetballer, totally different animals. Maar dat maakt Zidane naar mijn bescheiden mening niet beter dan Van Persie, maar ook niet minder.
Nogmaals excuses voor het off-topic gaan.
Maar deze discussie brengt me wel tot de kern, want zouden acteurs ook evolueren zoals bijv. voetballers zoals Nomak aankaart?
Zou een acteur als Humphrey Bogart nu nog steeds een superster zijn, of zou dat minder zijn, ik denk namelijk dat de sterren van toen hun status te danken hadden aan de onbereikbaarheid en aan het feit dat er relatief weinig hoogwaardige films werden geproduceerd in die tijd.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Zo'n vergelijking valt volgens mij niet te maken. In de tijd van Humphrey Bogart hadden veel mensen nog maar weinig luxe op dit terrein. Mensen hadden een radio of ze konden naar de bioscoop. Dus die waren dan ook veel sneller tevreden maar als die wegbleven omdat die films zo slecht waren kon je wel ophouden met films maken, dat gebeurde dus niet want mensen vonden het juist prachtig.
Dus ik denk dat in die tijd juist veel meer hoogwaardige films werden gemaakt dan nu. De tand des tijds heeft er aan lopen knagen. Wat amusement betreft ga ik er met hedendaagse blik naar zitten kijken, maar technisch gezien bijvoorbeeld belichting, montage en ook het acteren zit het allemaal veel hoogwaardiger in elkaar dan veel hedendaagse films.
dennis1979
-
- 468 messages
- 453 votes
Zo'n vergelijking valt volgens mij niet te maken. In de tijd van Humphrey Bogart hadden veel mensen nog maar weinig luxe op dit terrein. Mensen hadden een radio of ze konden naar de bioscoop. Dus die waren dan ook veel sneller tevreden maar als die wegbleven omdat die films zo slecht waren kon je wel ophouden met films maken, dat gebeurde dus niet want mensen vonden het juist prachtig.
Dus ik denk dat in die tijd juist veel meer hoogwaardige films werden gemaakt dan nu. De tand des tijds heeft er aan lopen knagen. Wat amusement betreft ga ik er met hedendaagse blik naar zitten kijken, maar technisch gezien bijvoorbeeld belichting, montage en ook het acteren zit het allemaal veel hoogwaardiger in elkaar dan veel hedendaagse films.
Ik begrijp je punt, zeker als je kijkt naar wat er in die periode beschikbaar en mogelijk was is het juist erg knap wat ze aan het publiek konden tentoonstellen. Daarin ga ik met je mee.
hell300
-
- 73 messages
- 379 votes
ik denk dat de off-topic discusie beter op te lossen is...zidane is gewoonweg de beste speler aller tijden, zo moeilijk is dat toch niet?