- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- het acteerniveau van Nederlandse acteurs/actrices
het acteerniveau van Nederlandse acteurs/actrices
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Bij Zwartboek (2006):
Het Nederlandse acteerniveau is jammer genoeg nogal belabberd.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Na Carice van Houten, Alex van Warmerdam en Jan Decleir houdt het wel zo `n beetje op. 
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Praat over dingen waar je verstand van hebt...
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Praat over dingen waar je verstand van hebt...
Of doe even niet zo chagrijnig betweter. Er zal best wel goed acteertalent in Nederland zijn, alleen heb ik er geen oog voor of heb ik er geen affiniteit mee.
Verder laat ik mij door niemand het zwijgen opleggen. Ik vind nou eenmaal dat het Nederlandse acteerniveau nogal laag is. We praten over een land waar Georgina Verbaan naar hartelust haar rollen kan uitkiezen....Verder word ik een beetje moe van steeds hetzelfde gezeur als je maar even een algemene opmerking richting het Nederlandse acteerniveau maakt. Gelijk weer wat zieltjes geraakt..... Lijkt wel alsof een hoop mensen met oogkleppen oplopen als ze beweren dat Nederland een walhalla van acteertalent is. Oké, ik ben niet degene die er veel verstand van heeft, maar ik heb wel een oordeel op basis van wat ik gezien heb. En dat geef ik, wen er maar aan.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Of doe even niet zo chagrijnig betweter. Er zal best wel goed acteertalent in Nederland zijn, alleen heb ik er geen oog voor of heb ik er geen affiniteit mee.
Hou die uitspraken dan voor je, want je geeft zelf al aan dat je niet echt een goed oordeel kan geven, op basis van de films die je gezien hebt.
Verder laat ik mij door niemand het zwijgen opleggen. Ik vind nou eenmaal dat het Nederlandse acteerniveau nogal laag is. We praten over een land waar Georgina Verbaan naar hartelust haar rollen kan uitkiezen...
Ik wil je ook niet het zwijgen opleggen. Ik zeg alleen dat je moet praten over dingen waar je verstand van hebt. Van het acteerniveau in Nederland blijkbaar niet. Verbaan, die de afgelopen vijf jaar in een handjevol Nederlandse films zat (waarvan maar een enkele een hoofdrol was overgens) zegt natuurlijk weinig over het algehele acteerniveau in Nederland. Daarbij komt ook nog eens dat Verbaan niet eens zo'n hele slechte actrice is. Ze moet wat kieskeuriger zijn met de rollen die ze uitkiest.
Verder word ik een beetje moe van steeds hetzelfde gezeur als je maar even een algemene opmerking richting het Nederlandse acteerniveau maakt.
Als je zelf al zegt dat je weinig Nederlandse films gezien hebt, en dus eigenlijk niet op de hoogte bent van de acteurs die we in Nederland kennen, dan voel ik me genoodzaakt een opmerking hierover te maken, omdat je gewoon ongelijk hebt.
Die raak je bij mij niet zo gauw hoor...
En het lijkt af en toe ook wel alsof sommige mensen nog in de jaren tachtig zijn blijven hangen en daarom nog steeds denken dat elke Nederlandse film vol houterige dialogen en vooral veel seks zit. En ik heb nooit beweert dat Nederland een walhalla van acteertalent is. Nederland kent alleen meer goede acteurs en actrice's dan men denkt.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Verbaan, die de afgelopen vijf jaar in een handjevol Nederlandse films zat (waarvan maar een enkele een hoofdrol was overgens) zegt natuurlijk weinig over het algehele acteerniveau in Nederland. Daarbij komt ook nog eens dat Verbaan niet eens zo'n hele slechte actrice is. Ze moet wat kieskeuriger zijn met de rollen die ze uitkiest.
Het gaat nogal offtopic, maar als ik naar Verbaan kijk heb ik altijd het gevoel dat ik naar Verbaan kijk en niet naar het personage dat ze vormgeeft. Verbaan koos ik als vertegenwoordigster van een generatie soapactrices/acteurs die tegenwoordig allemaal even wat film erbij willen doen. Kom, Georgina Verbaan.... Straks ga je nog beweren dat Yes - R zo `n goede acteur is. 
Ik hoor dit soort dingen wel vaker. Maar over de brug komen met namen blijkt een stuk moeilijker....
Dat van dat walhalla was alleen als uitvergroting bedoeld. Maar goed, ik ben niet echt fan van de Nederlandse cinema en zal het waarschijnlijk ook wel niet worden. Ik mis vaak wat onderkoeldheid of juist wat warmbloedigheid, iets wat ik in vele Europese films wel terugzie. Mijn beeld van de Nederlandse film is inderdaad vaak redelijk banaal. Zelfs een film als Zwartboek helpt dat beeld niet te veranderen. Dus het is geen jaren `80 fetisj....
Ik zeg dan ook niet dat iedereen in Nederland crap acteert. Verder heb ik toch zo `n 50 Nederlandse films gezien, met daarin zelden uitstekend acteerwerk. Abel, Ober en Simon waren aardig wat dat betreft.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Of doe even niet zo chagrijnig betweter. Er zal best wel goed acteertalent in Nederland zijn, alleen heb ik er geen oog voor
Zoveel is duidelijk.
Moet ik nu echt met alle vergelijkbare figuren uit het buitenland aankomen? En hoezo uitkiezen? Wat was haar laatste grote rol?
Overigens zag ik een toneelstuk met haar en daarin was ze prima. Die kan meer dan veel soapies, btw.
Verder word ik een beetje moe van steeds hetzelfde gezeur als je maar even een algemene opmerking richting het Nederlandse acteerniveau maakt. Gelijk weer wat zieltjes geraakt..... Lijkt wel alsof een hoop mensen met oogkleppen oplopen als ze beweren dat Nederland een walhalla van acteertalent is.
Nederland heeft acteurs op wereldtopniveau. Dat hoor je overal in de wereld, trouwens.
Oké, ik ben niet degene die er veel verstand van heeft,
Zoveel is duidelijk.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Zoveel is duidelijk.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik niet gelijk heb. Als ik vind dat het acteerniveau in Nederland onder niveau is, dan vind ik dat. Heb ook al aangegeven waarom. Vind het een beetje kortzichtig om dit soort geluiden die ik ook in mijn omgeving vaak hoor, af te doen als onzin. Accepteer eens dat niet iedereen louter positief is over Nederlandse acteurs en actrices. Er heerst een beetje zo `n inteelt cultuurtje.
Overigens zag ik een toneelstuk met haar en daarin was ze prima. Die kan meer dan veel soapies, btw.
In het buitenland zijn er ook veel acteurs en actrices die zich overal voor lenen. Dat klopt, wat dat betreft geef ik ruiterlijk toe dat het daar alleen minder opvalt. Maar in Nederland worden niet zoveel films uitgebracht en kom je steeds vaker dezelfde zogenaamde crème de la crème tegen. Daardoor kwalitatief helaas wat minder.
Nederland heeft acteurs op wereldtopniveau. Dat hoor je overal in de wereld, trouwens.
Zeker op feestjes, waarbij de ene slijmjurk de andere paait. Acteurs als Rutger Hauer zijn vooral beroemd geworden dankzij gewaagde films voor hun tijd, maar niet omdat ze zo goed acteren. Turks Fruit spant daarin de kroon.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Het gaat nogal offtopic, maar als ik naar Verbaan kijk heb ik altijd het gevoel dat ik naar Verbaan kijk en niet naar het personage dat ze vormgeeft. Verbaan koos ik als vertegenwoordigster van een generatie soapactrices/acteurs die tegenwoordig allemaal even wat film erbij willen doen.
Niet iedereen in een soap acteert slecht. En zo raar is het voor een soapie toch niet dat ze film wil gaan doen. Daar is ze actrice voor geworden, lijkt me.
Ik hoor dit soort dingen wel vaker. Maar over de brug komen met namen blijkt een stuk moeilijker....
Jaap Spijkers, Jack Wouterse, Carice van Houten, Pier Bokma, Tara Elders, Caro Lensen, Gijs Scholten van Aschat, Peter Blok, Pierre Bokma, Cees Geel, Fedja van Huet, Frank Lammers, Nadja Hupscher, Rifka Lodeizen....
moet ik nog even doorgaan?
Ik zeg dan ook niet dat iedereen in Nederland crap acteert. Verder heb ik toch zo `n 50 Nederlandse films gezien, met daarin zelden uitstekend acteerwerk. Abel, Ober en Simon waren aardig wat dat betreft.
Kijk een zo goed als willekeureige film van één van de acteurs hierboven en je zult zien dat deze het tegendeel bewijzen.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik niet gelijk heb. Als ik vind dat het acteerniveau in Nederland onder niveau is, dan vind ik dat. Heb ook al aangegeven waarom. Vind het een beetje kortzichtig om dit soort geluiden die ik ook in mijn omgeving vaak hoor, af te doen als onzin. Accepteer eens dat niet iedereen louter positief is over Nederlandse acteurs en actrices. Er heerst een beetje zo `n inteelt cultuurtje.
Er heerst vooral een cultuurtje van mensen die geen weet hebben over de dingen waarover ze praten. En als je zulke geluiden vaak hoort in je omgeving; gaat er dan niet ergens een belletje bij je rinkelen?
In het buitenland zijn er ook veel acteurs en actrices die zich overal voor lenen. Dat klopt, wat dat betreft geef ik ruiterlijk toe dat het daar alleen minder opvalt. Maar in Nederland worden niet zoveel films uitgebracht en kom je steeds vaker dezelfde zogenaamde crème de la crème tegen. Daardoor kwalitatief helaas wat minder.[/quote]
Doordat je vaker dezelfde gezichten voorbij ziet komen worden de films minder? Wat een onzin.
Zeker op feestjes, waarbij de ene slijmjurk de andere paait. Acteurs als Rutger Hauer zijn vooral beroemd geworden dankzij gewaagde films voor hun tijd, maar niet omdat ze zo goed acteren. Turks Fruit spant daarin de kroon.
Hauer een slecht acteur? Soldaat van Oranje of Blade Runner al eens gezien?
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Er heerst vooral een cultuurtje van mensen die geen weet hebben over de dingen waarover ze praten. En als je zulke geluiden vaak hoort in je omgeving; gaat er dan niet ergens een belletje bij je rinkelen?
Als iedereen Zwartboek geweldig vind, dan mag ik hem in principe toch helemaal kut vinden. Ligt niet altijd aan geen weet ervan hebben, maar aan filmsmaak.
Ik hoor juist in mijn omgeving veel geluiden dat Nederlandse films zich qua acteerwerk niet kunnen meten met buitenlandse films. Omhooggevallen soapsterretjes voeren de boventoon. Maar ze moeten natuurlijk wel picture perfect zijn, wat ik dan weer minder erg vind. Wat niet wegneemt dat het wat gelikt overkomt.
Overigens zit ik ook niet te springen om films van Justin Timberlake te bekijken. In Nederland kan je gewoon niet altijd om een paar opvullertjes heen.
Doordat je vaker dezelfde gezichten voorbij ziet komen worden de films minder? Wat een onzin.
Neuh hoor, als bepaalde figuren niet bevallen en je komt ze steeds weer tegen, de zogenaamde Nederlandse inteelt cultuur in filmland....Dan is het buitenland wat gevarieerder, zodat ik minder op sommige `opvullende `acteurs stuit. Huub Stapel is wat dat betreft zo `n vreselijke opvulacteur of die man die dat inpak oma `tje in Ober speelt.
Pierre Bokma en Fedja van Huet zijn inderdaad aardige acteurs. Van Cees van Geel maar een film gezien, niet echt indrukwekkend. Kwantiteit wint het in Nederland te vaak van kwaliteit. Daar waar in het buitenland veel nieuwe acteurs/actrices doorbreken blijft men in Nederland vooral stilstaan, zo lijkt het. Doorstroming komt enkel voort uit mensen die van tv bekend zijn. Een beetje dialogen opdreunen in trieste soaps als GTST of ONM maakt je niet gelijk een talentvol acteur/actrice.
Laatstgenoemde niet, Soldaat van Oranje en The Hitcher wel. Niks bijzonders. Blade Runner komt nog wel eens aan de beurt.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Als iedereen Zwartboek geweldig vind, dan mag ik hem in principe toch helemaal kut vinden. Ligt niet altijd aan geen weet ervan hebben, maar aan filmsmaak.
Ik (en ook jij in je bericht) doel niet alleen op Zwartboek, maar op de gehele Nederlandse filmindustrie.
Ik hoor juist in mijn omgeving veel geluiden dat Nederlandse films zich qua acteerwerk niet kunnen meten met buitenlandse films. Omhooggevallen soapsterretjes voeren de boventoon. Maar ze moeten natuurlijk wel picture perfect zijn, wat ik dan weer minder erg vind. Wat niet wegneemt dat het wat gelikt overkomt.
Leuk dat je die geluiden hoort, maar ze zijn dus niet waar. Die mensen zullen eens een keer een Costa of een Volle Maan gezien hebben en denken dan meteen een mening klaar te hebben liggen.
Overigens zit ik ook niet te springen om films van Justin Timberlake te bekijken. In Nederland kan je gewoon niet altijd om een paar opvullertjes heen.
Kromme redenering. Procentueel gezien zal er in de VS ook genoeg non-acterent gespuis rondlopen. Dat het hier om een handjevol gaat, wil er bij jou schijnbaar nog steeds niet in...
Neuh hoor, als bepaalde figuren niet bevallen en je komt ze steeds weer tegen, de zogenaamde Nederlandse inteelt cultuur in filmland....Dan is het buitenland wat gevarieerder, zodat ik minder op sommige `opvullende `acteurs stuit.[/quote]Gek he, als de filmcultuur groter is, heb je ook de bischikking over meer acteurs. Bij een kleinere filmcultuur (zoals die in Nederland) heb je de beschikking over een geringer aanbod. Lijkt me vrij simpel.
Stapel doet aardig z'n best in Duitsland en duikt zo nu en dan even op in een Nederlandse film. Heb me nooit zo aan hem gestoord.
En van 't Hof heeft sinds Flodder écht in een handjevol films gespeeld. Dus om deze mensen nou vreselijke opvulacteurs (wat een woord trouwens) te noemen klinkt mij een beetje vreemd in de oren.
Pierre Bokma en Fedja van Huet zijn inderdaad aardige acteurs. Van Cees van Geel maar een film gezien, niet echt indrukwekkend. Kwantiteit wint het in Nederland te vaak van kwaliteit. Daar waar in het buitenland veel nieuwe acteurs/actrices doorbreken blijft men in Nederland vooral stilstaan, zo lijkt het. Doorstroming komt enkel voort uit mensen die van tv bekend zijn. Een beetje dialogen opdreunen in trieste soaps als GTST of ONM maakt je niet gelijk een talentvol acteur/actrice.
Nogmaals. Als de cultuur groter is, hoor je ook eerder van nieuwe acteurs en actrice's. Procentueel gezien zal er hier ongeveer evenveel doorbreken als elders. En niet elke soapie is dus een beroerd acteur. Kijk naar Angela Schijf, Katja Schuurman & Peggy Jan de Schepper.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dat wil ik best accepteren; ik vind het alleen onzin. Overal ter wereld roemt men onze acteurs en ik zie ook wat ze kunnen. Ik zal er dus altijd tegenin gaan; onze beste acteursw kunnen met de wereldtop mee..
In het buitenland zijn er ook veel acteurs en actrices die zich overal voor lenen. Dat klopt, wat dat betreft geef ik ruiterlijk toe dat het daar alleen minder opvalt.
Vertel....
Maar in Nederland worden niet zoveel films uitgebracht en kom je steeds vaker dezelfde zogenaamde crème de la crème tegen.
Dat is geen Nederlands gegeven.[/quote]
Zeker op feestjes, waarbij de ene slijmjurk de andere paait.
Nee, van serieuze journalisten en op festivals.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik hoor juist in mijn omgeving veel geluiden dat Nederlandse films zich qua acteerwerk niet kunnen meten met buitenlandse films. Omhooggevallen soapsterretjes voeren de boventoon.
Sorry, maar dan kijk je simpelweg slechts een klein gedeelte van de films die hier gemaakt worden.
Overigens zit ik ook niet te springen om films van Justin Timberlake te bekijken.
Black Snake Moan gezien? Doet ie uitstekend.
Neuh hoor, als bepaalde figuren niet bevallen en je komt ze steeds weer tegen, de zogenaamde Nederlandse inteelt cultuur in filmland....Dan is het buitenland wat gevarieerder, zodat ik minder op sommige `opvullende `acteurs stuit. Huub Stapel is wat dat betreft zo `n vreselijke opvulacteur of die man die dat inpak oma `tje in Ober speelt.
Mijn hemel. Je hebt er écht geen kaas van gegeten.
Leg uit, aub.
Daar waar in het buitenland veel nieuwe acteurs/actrices doorbreken blijft men in Nederland vooral stilstaan, zo lijkt het.
Onzin. Hierin scheelt Nederland in niets van welk ander land dan ook.
Doorstroming komt enkel voort uit mensen die van tv bekend zijn.
Dan kijk je enkel een bepaald segment films.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Denk dat Maxomthrilla gewoon niet inziet dat er in het buitenland net zo slecht/goed geacteerd wordt als in het buitenland, alleen dat de missers je in Nederland veel sneller opvallen doordat het je moeders taal is en je dus veel meer nuance herkent dan in een 'vreemde' taal.
(Zo wordt er in American Pie net zo knullig gespeelt als in Costa en in Cloaca net zo goed als in The Ice Storm)
Zelfde geld voor al zijn andere theorien (die idd van geen kant kloppen). Zou hij in Duitsland of China wonen dan zou hij daar de acteer prestaties minder vinden. je ziet ook enkel het topje van de ijsberg uit het buitenland en de hele dag alle acteurs en alle producten uit Eigenland.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Dat wil ik best accepteren; ik vind het alleen onzin. Overal ter wereld roemt men onze acteurs en ik zie ook wat ze kunnen. Ik zal er dus altijd tegenin gaan; onze beste acteursw kunnen met de wereldtop mee..
Logisch dat je er tegenin gaat, zeker gezien jouw positie. Dat Georgina Verbaan veel slechte rollen heeft gespeeld is echter een gigantisch understatement. Leuk koppie, maar vooral gekend van rollen in films als: Costa, Volle Maan, Amazones, Adrenaline...Daar kun je niet omheen.....
We verschillen gewoon van mening......
In Nederland is minder filmaanbod en een beperkt aanbod van acteurs/actrices. Hierdoor is het aanbod zeker gezien de geringe doorstroming, uitgezonderd de wannabe acteurs, belabberd.
In andere landen kijk ik veel selectiever naar films. Slechte films uit Frankrijk, Spanje of Groot - Brittanië zoek ik niet op. In Nederland raak ik erin verzeild doordat de Nederlandse tv toch wel vaak wat Nederlandse films uitzend.
Ik ben het wel eens met de theorie van Reinbo, Nederland is mijn thuisland en daardoor komt er een enorme berg rotzooi op me af. Van acteurs uit Spanje weet ik niet of ze in een soap of politieserie gespeeld hebben zodat ik bij het aanschouwen van de film geen enkele voorkennis heb. Waardoor ik minder associaties heb.
Echter om het alleen op de associaties te gooien gaat mij te ver. Het niveau van de Nederlandse tv is gewoon ontzettend laag. Iedere leek lijkt in GTST of in een politieserie mee te kunnen draaien.
Maar in een klein land valt het dubbel zoveel op. Alle regisseurs lijken zich op drama/komedie te willen richten. De acteurs/actrices blinken ook nogal eens uit in eenzijdigheid. Ik heb het gewoon niet zo met Nederlandse films tot nu toe.
Nee, van serieuze journalisten en op festivals.
Het ontbreekt journalisten nogal eens aan een kritische benadering....
Dat denk ik nou weer van mensen die Huub Stapel the ultimate hero vinden.....
Leg uit, aub.
Simpel, populaire acteurs en actrices scoren beter bij het filmpubliek dan onbekende mensen zonder televisieachtergrond. Je geeft zelfs ook toe dat er in hoge mate, vriendjespolitiek wordt bedreven....
Onzin. Hierin scheelt Nederland in niets van welk ander land dan ook.
Oneens dus.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Logisch dat je er tegenin gaat, zeker gezien jouw positie. Dat Georgina Verbaan veel slechte rollen heeft gespeeld is echter een gigantisch understatement. Leuk koppie, maar vooral gekend van rollen in films als: Costa, Volle Maan, Amazones, Adrenaline...Daar kun je niet omheen.....
Maar wat is daar typisch Nederlands aan?
In Nederland is minder filmaanbod en een beperkt aanbod van acteurs/actrices. Hierdoor is het aanbod zeker gezien de geringe doorstroming, uitgezonderd de wannabe acteurs, belabberd.
Natuurlijk, in de USA zijn meer goede acteurs, simpelweg omdat het groter is. Maar onze topacteurs doen niet onder tov die van hun.
In andere landen kijk ik veel selectiever naar films. Slechte films uit Frankrijk, Spanje of Groot - Brittanië zoek ik niet op. In Nederland raak ik erin verzeild doordat de Nederlandse tv toch wel vaak wat Nederlandse films uitzend.
Kijk, hier verklaar je al een boel mee.
Ik ben het wel eens met de theorie van Reinbo, Nederland is mijn thuisland en daardoor komt er een enorme berg rotzooi op me af. Van acteurs uit Spanje weet ik niet of ze in een soap of politieserie gespeeld hebben zodat ik bij het aanschouwen van de film geen enkele voorkennis heb. Waardoor ik minder associaties heb.
Precies.
Echter om het alleen op de associaties te gooien gaat mij te ver. Het niveau van de Nederlandse tv is gewoon ontzettend laag. Iedere leek lijkt in GTST of in een politieserie mee te kunnen draaien.
Wel eens naar een Spaanse soap gekeken? Is veel en veel erger.
Maar in een klein land valt het dubbel zoveel op.
Nee, in eigen land.
Alle regisseurs lijken zich op drama/komedie te willen richten.
Hoeveel Nederlandse komedies waren er vorig jaar in de bioscoop dan?
Het ontbreekt journalisten nogal eens aan een kritische benadering....
Zo lust ik er nog wel een paar. Nederlandse acteurs winnen overal ter wereld prijzen.
Leg uit, aub.
Simpel, populaire acteurs en actrices scoren beter bij het filmpubliek dan onbekende mensen zonder televisieachtergrond.
[/quote]
Dat is over de hele wereld zo.
Je geeft zelfs ook toe dat er in hoge mate, vriendjespolitiek wordt bedreven....
Echt vriendjespolitiek zie je zelden. Mensen hebben voorkeuren en dat is normaal.
Oneens dus.
[/quote]
Heb niet het idee dat je dat kan beoordelen.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Inderdaad nogal off - topic dit.....Misschien een nieuw topic met als titel: wat vindt jij van de kwaliteit van de Nederlandse acteurs/actrices?
Maar wat is daar typisch Nederlands aan?
Nederland maakt over het algemeen gewoon zo `n slechte films. Acteurs/actrices weten dit nauwelijks naar een hoger niveau te tillen. Zelden een geslaagde Nederlandse komedie gezien, terwijl Amerikaanse collega films daar beter in slagen.
Probleem is vooral dat alles nogal serieus genomen wordt. Terwijl Amerikaanse films dat niet pretenderen. Typetjes als nerds worden belachelijk gemaakt terwijl Georgina Verbaan in Volle Maan serieus genomen wil worden, terwijl ze in een boom zit en door de mand valt als gothic.
Ach kom, je valt toch van schaamte van je stoel af als je Pacino, Norton, Kidman, Sellers, Cardinale, Stewart, Bardot en Masina ( om maar eens wat te noemen ) vergelijkt met de NL acteurs/actrices? Je opvattingen komen puur voort uit chauvinisme!
Wel eens naar een Spaanse soap gekeken? Is veel en veel erger.
Nee, de tijd en zin ontbreekt mij om mij daar mee bezig te houden.
Genoeg, vooral veel drama eigenlijk en wat horrorprojecten met soapsterretjes.....
Zo lust ik er nog wel een paar. Nederlandse acteurs winnen overal ter wereld prijzen.
Dat is omdat Nederlanders een reislustig volkje zijn. En omdat ze goed kunnen lobbyën. Nederlanders zijn nogal opdringerig..... 
Verder ben ik nooit zo onder indruk van die zogenaamde prijzen. Ik bedoel Million Dollar Baby de beste film van 2004? Dat neem je toch ook niet serieus mag ik hopen.
Dat zal best, maar ik vind het onvergeeflijk als ik een Beau van Erven Dorens of Chazia Mourali in een film zie opduiken.....
Heb niet het idee dat je dat kan beoordelen.
Tuurlijk wel, toch een paar Nederlandse films in 2006 gezien en niks vernieuwens aan qua rangorde in acteurs/actrices.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Acteurs/actrices weten dit nauwelijks naar een hoger niveau te tillen. Zelden een geslaagde Nederlandse komedie gezien, terwijl Amerikaanse collega films daar beter in slagen.
Hier worden niet zoveel komedies gemaakt, dus kans dat er wat voor je bij zit is niet zo groot. (Anyway, toch grappig dat onlangs bij het toonaangevende HBO comedy film festival een nederlander won)
Probleem is vooral dat alles nogal serieus genomen wordt. Terwijl Amerikaanse films dat niet pretenderen. Typetjes als nerds worden belachelijk gemaakt terwijl Georgina Verbaan in Volle Maan serieus genomen wil worden, terwijl ze in een boom zit en door de mand valt als gothic.
Volle Maan is geen komedie. Overigens weet ik niet hoe serieus ze genomen wil worden.
Maarre... volgens mij zie ik hier geen verschil. Niet dat jij ze grappig zal vinden, maar in Flodder, Schnitzelparadijs, Filmpje zitten typetjes die niet serieus genomen willen worden, hoor.
Ach kom, je valt toch van schaamte van je stoel af als je Pacino, Norton, Kidman, Sellers, Cardinale, Stewart, Bardot en Masina ( om maar eens wat te noemen ) vergelijkt met de NL acteurs/actrices? Je opvattingen komen puur voort uit chauvinisme!
Nee, echt niet. Acteurs als Monic Hendrickx, Carice van Houten, Fedja van Huet, Jeroen Willems, Jan Decleir zijn minstens even goed en zelfs beter dan sommigen genoemden.
Nee, de tijd en zin ontbreekt mij om mij daar mee bezig te houden.
Wat maar weer eens bewijst dat je stellingen nergens op gestoeld zijn
Genoeg,[/quote]
Noem ze dan eens. Ik ken er maar 1.
Dat is omdat Nederlanders een reislustig volkje zijn. En omdat ze goed kunnen lobbyën. Nederlanders zijn nogal opdringerig..... 
[/quote]
Zeker, maar daar win je geen awards mee. Overigens is Nederland juist heel slecht in lobbyen als het om film gaat.
Verder ben ik nooit zo onder indruk van die zogenaamde prijzen. Ik bedoel Million Dollar Baby de beste film van 2004? Dat neem je toch ook niet serieus mag ik hopen.
Natuurlijk gebeuren er rare dingen, maar er is gewoon erg veel waardering voor onze acteurs. En terecht. Al een behoorlijke tijd hebben we heel erg goede acteurs, zoals we een tijdlang geroemd werden om onze cameralieden.
Dat zal best, maar ik vind het onvergeeflijk als ik een Beau van Erven Dorens of Chazia Mourali in een film zie opduiken.....[/quote]
Tja. Maar zie je dan niet in dat daar niks Nederlands aan is? Dat je in Amerika Jerry Springer en Busta Rhymes in films ziet opduiken?
Daar concudeer je toch niet uit dat Amerikaanse acteurs niks kunnen?
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5305 votes
Ah, ik kan het alleen maar heerlijk met Wouter eens zijn 
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Ah, ik kan het alleen maar heerlijk met Wouter eens zijn 
Wa!, nog zo `n Nederlands georiënteerde freak.

Volle Maan is geen komedie. Overigens weet ik niet hoe serieus ze genomen wil worden.
Nou ja, het kwam in ieder geval lachwekkend slecht over.
Ach, op Schnitzelparadijs na waarin men tracht op een te geforceerde manier de multiculturele samenleving op een grappige manier te belichten vond ik het eigenlijk nog wel te doen.
Filmpje en Flodder hebben duidelijk geen pretenties. Daardoor kon ik er toch wel weer om lachen. Hoe banaal soms ook.
Tja, ik zie er echt geen grootheden in hoor. Vaak wel aardige acteurs/actrices maar daar blijft het bij.
Ober, `n Beetje Verliefd. Valt inderdaad wel mee. Wel grappig dat je Ober nog niet gezien hebt....
Dat zal best, qua cameralieden dan. Moet zeggen dat ik bv. Jan de Bont wel aardig vindt. Alleen spijtig van Tomb Raider.....
Toch vind ik het camerawerk in Nederland slecht en saaiig. Gevoelens worden vaak uitgesproken i.p.v. eens een keer een bepaalde stemming d.m.v. camerawerk uit te drukken. Zo `n shot zoals in Simon waarin de hoofdpersoon op een rots staat en naar beneden springt heeft meerdere betekenissen dan een simpele sprong.....Dat zie ik hier weinig terug.
Kijk eens een cyberpunk film. die bevatten vaak ook machtig camerawerk.
Eens, maar het bewijst wel dat kwantiteit het in Nederland het vaak wint van kwaliteit.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Eens, maar het bewijst wel dat kwantiteit het in Nederland het vaak wint van kwaliteit.
Vaak? Nooit zulke onzin gehoord. Het is al vaker gezegd, maar je ziet duidelijk een heel klein deel van wat er in ons land wordt geproduceerd. Dus die enkele films per jaar waar een, naar jouw idee, slecht acterende popartiest of iemand die je niet wilt zien in een NL film zit, stelt geen zak voor. Als je daar uit concludeert dat de hele industrie meer kwantiteit als kwaliteit levert....
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
Ik vond zijn uitspraak over het camerawerk in NL ook merkwaardig. 
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Nou ja, het kwam in ieder geval lachwekkend slecht over. [/quote]
Prima, maar je moet wel je argumenten eens beter kiezen.
Ach, op Schnitzelparadijs na waarin men tracht op een te geforceerde manier de multiculturele samenleving op een grappige manier te belichten vond ik het eigenlijk nog wel te doen.
Las ergens anders ook al dat je iets tegen andere multiculticomedy's hebt. In combinatie met jouw nummer 1 van je top tien, maakt dat me op mijn hoede. Kan het mis hebben, natuurlijk.
Tja, ik zie er echt geen grootheden in hoor. Vaak wel aardige acteurs/actrices maar daar blijft het bij.
Tja. Ik vind dat je er geen jota verstand van hebt.
Ober, `n Beetje Verliefd. Valt inderdaad wel mee. Wel grappig dat je Ober nog niet gezien hebt....
Heb ik wel. vergeten dat je dat idd ook een komedie zou kunnen noemen.
Dat zal best, qua cameralieden dan. Moet zeggen dat ik bv. Jan de Bont wel aardig vindt. Alleen spijtig van Tomb Raider.....
Daar deed ie dan ook geen camera. Als regisseur ben ik niet zo kapot van hem.
Toch vind ik het camerawerk in Nederland slecht en saaiig. Gevoelens worden vaak uitgesproken i.p.v. eens een keer een bepaalde stemming d.m.v. camerawerk uit te drukken. Zo `n shot zoals in Simon waarin de hoofdpersoon op een rots staat en naar beneden springt heeft meerdere betekenissen dan een simpele sprong.....Dat zie ik hier weinig terug.
Ik vond dat behoorlijk [in your face[/i] eerlijk gezegd. Hoeft toch niet allemaal zo bloody obvious? Anyway, dat is meer scenario dan camerawerk.
[/quote]
Eens, maar het bewijst wel dat kwantiteit het in Nederland het vaak wint van kwaliteit.[/quote][/quote]
Deze opmerking begrijp ik in het geheel niet? Wat heeft het met kwaliteit versus kwalniteit te maken? En liet ik niet zien dat er niets Nederlands aan was?
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Vaak? Nooit zulke onzin gehoord. Het is al vaker gezegd, maar je ziet duidelijk een heel klein deel van wat er in ons land wordt geproduceerd. Dus die enkele films per jaar waar een, naar jouw idee, slecht acterende popartiest of iemand die je niet wilt zien in een NL film zit, stelt geen zak voor. Als je daar uit concludeert dat de hele industrie meer kwantiteit als kwaliteit levert....
Plus: daar is niks Nederlands aan. Sterker nog, volgens mij is dat in het buitenland nog vaker het geval.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Las ergens anders ook al dat je iets tegen andere multiculticomedy's hebt. In combinatie met jouw nummer 1 van je top tien, maakt dat me op mijn hoede. Kan het mis hebben, natuurlijk.
Ben het voor de rest helemaal met je eens, maar hier ga je wel heel kort door de bocht hoor. Snap best dat mensen wat tegen het 'geforceerde karkater' van de multiculticomedy kunnen hebben.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Alsof die onderling niet flink verschillen. En wat er geforceerd aan is ontgaat me. Althans, ik zie niet in waarom Shouf meer geforceerd is dan Flodder of Filmpje, waar hij wél om kan lachen.
Nee, ik snap niets van dat verwijt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Da's nog maar een klein deeltje.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5305 votes
Net als om de razend goeie recensies die ze kreeg voor haar rol in een toneelstuk met Kitty Courbouis! Georgina lijkt de Paris Hilton van Nederland te worden: iedereen blaat elkaar na met dezelfde domme, ongenuanceerde mening. Net als met Nederlandse films in het algmeen trouwens, zie ook mijn discussie bij Feestje!