• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.253 votes
Profile

Filmrollen met een handicap

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Bij het zien van Edward Norton in The Score viel me op dat er toch al verschillende acteurs een rol hebben gespeeld van iemand met een handicap: Dustin Hofmann als autistische man in Rain man, de blinde Pacino in Scent of a woman. En mensen met een laag IQ zoals Edward Norton in The Score, Leonardo DiCaprio in What's eating Gilbert Grape of Cuba Gooding JR in Radio, de blinde Jamie Foxx in Ray, de gehandicapten in One flew over the cuckoo's nest.

En meestal krijgen ze er dan nog een prijs voor. Denkelijk wordt dat vrij geaprecieerd in Hollywood. Lijkt me ook niet gemakkelijk omdat de hele tijd te moeten spelen (of vergis ik mij). Zouden er nog zo'n voorbeelden zijn en wie vond je enorm goed spelen als 'gehandicapten'? Ik had bvb veel ontzag voor Hoffman in Rain man en zowel Foxx als Pacino die een blinde spelen waren imo zeer sterk.

Ook niet zo simpel is volgens mij een rolstoelpatient. Als die blijft zitten is dat niks, maar vlot rijden met die rolstoel zonder de neiging te hebben met uw benen te bewegen. Of spelen dat je eruit bent gevallen of op je bed wil kruipen. Ook niet zo evident denk ik.

miepke

• 816 messages
  • 0 votes

tom hanks in forrest gump

Remi

• 6720 messages
  • 0 votes

Kevin Spacey in The Usual Suspects maar of ik dat als een echte handicap moet zien is het tweede...

Daniel Day Lewis in My left foot.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Meestal goed voor een oscar

Rainman - Dustin Hoffman (Autist)

My left foot - Daniel Day Lewis (Gehandicapt)

Scent of a Woman (1992) - Al Pacino (blind)

Forrest Gump - Tom Hanks (Mental)

Shine (1996) - Geoffrey Rush (Mental)

As Good as It Gets (1997) - Jack Nicholson (Contact gestoord)

Vita è bella, La (1997) - Roberto Benigni (Mental)

BenicioDelToro

• 4178 messages
  • 1391 votes

Vergeet Sean Penn niet in I am Sam.

Geen oscar gewonnen natuurlijk, maar wel een knappe prestatie.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Radio (Cuba Gooding Jr)

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ook heel mooi in beeld gebracht is Jan De Cleir als Alzheimerpatient in Zaak Alzheimer. Geeft wel een goed beeld van hoe mensen die er aan leiden stilaan zaken vergeten en proberen om tegen hun ziekte te vechten. Niet altijd gemakkelijk om soms een ziekte in beeld te brengen. Knap voorbeeld bvb is ook het dove meisje in Babel. Door het spelen van geluid in de discotheek krijg je toch ongeveer een idee hoe een dove zich moet voelen in een plaats vol geluiden.

In veel gevallen spelen zij andere acteurs gewoon van het scherm, misschien omdat zij nu eenmaal beter opvallen. Voorbeeld is Sam Jones III als Zig Zag in de gelijknamige film in 2002 die gewoon Wesley Snipes naar huis speelt als (licht) autistische jongen.

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

Billy Bob Thornton in Sling Blade.

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

Children of A Lesser God.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Reinbo wrote:

Vita è bella, La (1997) - Roberto Benigni (Mental)

Een eigen interpretatie?

kijkert

• 3584 messages
  • 0 votes

Film Pegasus wrote:

Ook niet zo simpel is volgens mij een rolstoelpatient. Als die blijft zitten is dat niks, maar vlot rijden met die rolstoel zonder de neiging te hebben met uw benen te bewegen. Of spelen dat je eruit bent gevallen of op je bed wil kruipen. Ook niet zo evident denk ik.

Peter Coyote speelt in 'Bitter Moon' erg goed als rolstoelgekluisterde. Vooral de scene dat hij uit bad kruipt.

kiriyama

• 9849 messages
  • 0 votes

Takeshi kitano - zatoichi

Shinya Tsukamoto - a snake of june

speranza

• 24668 messages
  • 0 votes

Penélope Cruz zit in een rolstoel in Los Abrazos Rotos. Dit gaat zeker niet ten koste van haar charme.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Daniel Day-Lewis in My Left Foot.

Ik denk dat dat de beste acteerprestatie is die ik ooit heb gezien.

En Hugh O'Conor acteert ook geweldig in My Left Foot.

BenicioDelToro

• 4178 messages
  • 1391 votes

Harol Russell in The Best Years of Our Lives (1946) speelt niet alleen dat hij beide handen is kwijtgeraakt, hij heeft het in het echt ook. Sterker nog, zijn oorlogshandicap is de reden waarom William Wyler hem de rol gaf. Won ook een Oscar, twee zelfs. Die voor beste mannelijke bijrol en een speciale ere-Oscar, inspelend op het na-oorlogse sentiment.

citybird

• 4964 messages
  • 4139 votes

ook nog een vermelding waard is Kevin Bacon in Digging To China

cinema.rex

• 307 messages
  • 232 votes

Seymour Cassel in Staten Island (doofstom)

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Als je psychiatrische stoornis ook onder handicap rekent, dan kan je 50% van de horrorfilms hier ook wel vermelden.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

See no evil hear no evil

A beautiful mind

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

Mathieu Amalric in Le scaphandre et le papillon (2007, Alternatieve titel: The diving bell and the butterfly), hoewel ik de hele film nog moet zien...

wimnoot

• 3963 messages
  • 3922 votes

Tom Cruise in Born on the Fourth of Juli en Sean Penn in I Am Sam. Quentin Tarantino in Little Nicky

cinema.rex

• 307 messages
  • 232 votes

Eric Stolz in "Mask" (ziekte met moeilijke naam, ook een behoorlijke handicap)

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Di Caprio speelt natuurlijk nog iemand met het syndroom van down in What's Eating Gilbert Grape.

lantana

• 119 messages
  • 0 votes

Sur mes lèvres.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.