- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Beste componist
Beste componist
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Julyan's score in Following was gaaf (maar ambient, beetje makkelijk), Biosphere is gewoon ambient artiest, Artemiev ken ik niet, Martinez is weer (makkelijk) ambient geklooi en ook op Code 46 taferelen doel ik niet echt.
Op gejengel als Fight Club en One Hour Photo zit ik ook niet te wachten. Sorry, maar je lijstje versterkt alleen maar m'n punt.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
De electronica stijl waar jij op doelt is meer richting Chu Ishikawa? Daar moet wel meer in te vinden zijn. Maar daar zit ik juist weer niet echt op te wachten, en zal alleen werken bij echte mindfuck films.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Ishikawa werkt met industrial. Daar zitten electronische elementen in, maar is het vaak ook niet helemaal.
In heel het IDM segment zit genoeg bruikbare muziek om zelfs bij dramas te gebruiken, al is de filmwereld daar nog in geen 20 jaar klaar voor waarschijnlijk.
Verder dan wat fake semi-zooi als in Lola Rennt komt het allemaal niet. Pi is bij mijn weten eigenlijk de enige bekendere film die een iet of wat breder palet van het electronische genre aansnijdt. En dan nog in het redelijk commercieel gedeelte blijft.
Het is een enorm ruim genre waar voor elke sfeer of voor elk moment wel wat uit te puren valt. Dus waarom ook niet in films ?
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Als het mij ligt mogen ze het gaan gebruiken, en zal wellicht al enkele maal zijn gebeurd. Verscheidene componisten zijn ook urban invloeden gaan gebruiken in hun scores. Inwezen moet alles kunnen, juich het enkel toe.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Wat ik jammer vind aan componisten is dan ze vaak filmmuziek wat aanlengen met "invloeden", maar nooit voor het volle pond gaan, waardoor het vaak allemaal verwaterd en wat muf klinkt.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Velen zullen de onverwaterde vorm in de weg vinden zitten bij een narratief verhaal. Ik weet dat jij dat niet het meest interessante aspect van filmmaken vind, maar ik vermoed wel dat dat een rol speelt. Zal beter werken bij videokunst.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Pi is bij mijn weten eigenlijk de enige bekendere film die een iet of wat breder palet van het electronische genre aansnijdt. En dan nog in het redelijk commercieel gedeelte blijft.
Moet je Hackers eens zien/horen, prachtige electronische soundtrack!
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Dat lijkt mij geen aanrader voor als je weet van ie graag hoort/ziet.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Dat lijkt mij geen aanrader voor als je weet van ie graag hoort/ziet.
Qua film misschien niet, qua soundtrack misschien wel... Was ook niet echt een aanrader, eerder een statement in de zin van "Pi is niet de enige bekende film met een goede electronische soundtrack".
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Het is dan natuurlijk wat je onder goed verstaat. Vond die van Hackers niet bepaald goed. Maar ok, het was dus niet bedoeld als aanrader.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Nino Rota, Jim O'Rourke, Ennio Morricone, Mychael Danna, Zbigniew Preisner, Bernard Herrman, Clint Mansell, Mihály Vig, Joe Hisaishi, Eleni Karaindrou, Edward Artemiev, Angelo Badalamenti en Andrei Dergachyov hebben scores gemaakt die ik tot mijn favorieten reken. En dan ben ik er vast nog een paar vergeten. Met de opmerking dat ik scores zelden los van de film hoor.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Het is dan natuurlijk wat je onder goed verstaat. Vond die van Hackers niet bepaald goed. Maar ok, het was dus niet bedoeld als aanrader.
Alles is subjectief natuurlijk. Ik vind artiesten als Orbital, Underworld, Leftfield, Kruder & Dorfmeister bij vlagen erg goed... 't Zijn geen filmcomponisten voor zover ik weet, maar Hackers zit vol met hun muziek wat voor mij persoonlijk erg goed werkt. 't Zijn ook stuk voor stuk autoriteiten binnen hun vakgebied (electronische muziek).
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Zijn inderdaad wel "namen". Geloof dat verder enkel Orbital ooit een echte filmsoundtrack gemaakt heeft. Op Underworld en Leftfield zit ik wat minder te wachten, maar het kan eventueel wel interessant zijn.
Toch is dit weer een extra stap richting commercieel, terwijl ik het net wat dieper wil zien gaan.
Velen zullen de onverwaterde vorm in de weg vinden zitten bij een narratief verhaal. Ik weet dat jij dat niet het meest interessante aspect van filmmaken vind, maar ik vermoed wel dat dat een rol speelt.
Dat vermoed ik ook, maar dat heeft dan veeleer te maken met onwetenheid vrees ik.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Orbital heeft inderdaad een filmsoundtrack gedaan, maar de titel ontsnapt me even.
Wat dat commericiële betreft, dat hoeft toch niet per definitie slecht te zijn?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Ze hebben de soundtrack van Octane gemaakt.
Verder is commercieel niet per definitie slecht, maar dan wordt het wel een stukje aannemelijker waarom electronische muziek het weinig tot in dramas schopt. De commerciële kant is toch veeleer dance geörienteerd.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Oribital deed Octane en werkte met Michael Kamen aan Event Horizon.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Vreemd, Zimmer is juist een componist die vooral opvalt door de grote films waarvoor ie de muziek schrijft, en zo bij vele mensen bekend is. En terzijde ook door velen gewaardeerd. Of bedoel je dat hij voor jouw niet opvalt als iemand die krachtige muziek schrijft?
Oh, laat ik hier ook maar eens op reageren, was ik alweer helemaal vergeten.
Eh, nou dat Zimmer zo opvalt en bij veel mensen bekend is is dus ook gewoon omdat hij muziek heeft gemaakt voor veel blockbusters (en ze zijn naam vaak zullen zien staan). Echter kan ik me zo 1,2,3 niet echt iets memorabels van hem herrineren, alleen het theme van The Rock. Dat is het enige dat blijft hangen, maar daar heb ik weer niet zo veel mee, nooit echt heel erg mooi gevonden (is persoonlijk want wel prima geschreven). Ik kon me herrineren dat hij ook de Batman Begins soundtrack had gedaan waarvan ik me dus ook niks meer kan herrineren, alleen dat de muziek best sterk was. Als ik kijk in het lijstje bij welke films hij muziek heeft gemaakt zie ik verder geen films staan waarbij ik de muziek er echt uit vond springen, of het dan effectief werkte kan ik niet helemaal meer zeggen.
Als je ze los zou beluisteren zijn ze wellicht beter, maar weet alleen niet wat voor een meerwaarde Zimmer heeft ten opzichte van andere componisten. Word er nooit enthousiast van als ik de naam 'Zimmer' bij een film zie staan.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
En laat ik er dan ook maar eentje erbij gooien die me WEL bij blijft en toch wel redelijk divers is:
-Thomas Newman
Schandalig dat hij nog niet genoemd is! Heeft volgens mij bijna alleen maar goede scores gemaakt (jammer dat hij bij Pay it Forward alleen wel weer bijna hetzelfde heeft gedaan als bij American Beauty)
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Ik kon me herrineren dat hij ook de Batman Begins soundtrack had gedaan waarvan ik me dus ook niks meer kan herrineren, alleen dat de muziek best sterk was. Als ik kijk in het lijstje bij welke films hij muziek heeft gemaakt zie ik verder geen films staan waarbij ik de muziek er echt uit vond springen, of het dan effectief werkte kan ik niet helemaal meer zeggen.
Als je ze los zou beluisteren zijn ze wellicht beter, maar weet alleen niet wat voor een meerwaarde Zimmer heeft ten opzichte van andere componisten. Word er nooit enthousiast van als ik de naam 'Zimmer' bij een film zie staan.
Blijf het toch vreemd vinden. Alleen al in thematisch opzicht heeft hij dingen geschreven voor films waar je kijker gewoonweg niet omheen kan. Dit gaat om feitelijk explosief werk, bombastisch werk.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
En meestal totaal misplaatst bombastisch. Valt mij vaak op in negatieve zin, maar vreemd genoeg blijft het nooit hangen voor welke films hij nu weer exact een slechte score geschreven heeft.
Ken hem ondertussen van naam, maar zou zo meteen geen enkele film van hem kunnen noemen. Enkel z'n reputatie blijft wat hangen.
sangha
-
- 605 messages
- 517 votes
1.
Danny Elfman 
-Magische soundtracks, zonder hem zou de magische sfeer van Tim Burton veel minder sterk zijn. Voor zijn soundtrack heb je ook helemaal geen beeld meer nodig, is al spannend genoeg en komt het meest tot zijn recht op hard volume.
helemaal mee eens, je kan je helemaal laten meeslepen door zijn muziek en beeld is dan niet meer nodig.
de soundtrack van POTC 1 door klaus badelt is ook geniaal, ik ken niks anders van hem dus misschien was de rest veel minder, maar de muziek van POTC 1 is echt geniaal.
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
Er zijn zat goede componisten.
Ennio Morricone
Patrick doyle
Nino Rota
Alex North
Jeff Wayne
Yann Tiersen
James Horner
Rogier van Otterloo
Jack Nitzsche
Bill Conti
Tonny Eyk
Jerry Goldsmith
Loek Dikker
etc..
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Jeff Wayne
Welke films vond je zijn werk goed?
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Jeff wayne
Wat hij voor films heeft gedaan weet ik niet maar z'n musical war of the worlds blijft 1 van m'n favorieten.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Berichten verplaatst naar Film > Algemeen > Ik zoek... bepaalde filmmuziek
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
Ja films heeft hij bij mijn weten niet gedaan, Maar die musical is geweldig
moviegirl2
-
- 315 messages
- 310 votes
Hans Zimmer (muziek van o.a. Gladiator& Pirates of the Carribean) & James Horner (Legends of the fall e.a.)
Zij zijn absoluut de beste!!! Goldsmith die de muziek van First Knight heeft gemaakt is ook heel goed.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Behalve Pirates (doet vaak nogal pijn aan mijn oren en bovendien een mix van zoveel componisten , niet enkel Zimmer) prima keuzes!
movielau
-
- 40 messages
- 39 votes
ken niet echt veel componisten, maar vond wat ik van hans zimmer gehoord heb eeeerrg goed.