- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Je hechten aan een bepaalde regisseur.../ herkenbare regisseursstijl
Je hechten aan een bepaalde regisseur.../ herkenbare regisseursstijl
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Haast iedereen doet het, op wat voor 'n manier dan ook, vooral merkbaar op de site en op de chat, je hechten aan een regisseur. Als is het maar de DVD's van regisseur A allemaal bij elkaar zetten, of het persé 'alle films van die regisseur willen zien en hebben', of ze desnoods een beoordelingsvoorsprong geven. (wat naar mijn idee enorm vaak gebeurt)
Ik heb het echter nooit echt zo ingezien. Mensen zien een bepaalde regisseur als een band. Vergelijking maak ik omdat elke band (tenminste goede) herkenbaar zijn in hun stijl, muziek, optreden, noem maar op. Men vindt dit bij een regisseur (zo komt het op mij over) ook het geval, en dat verbaast me. Ik kan in elk geval nooit een film typisch herkennen kwa regisseur. Dan kun je je in feite toch net zo goed gaan hechten aan een bepaalde scenarioschrijver ofzo?
Is de 'macht' en inbreng van het maken van een film echt zo groot bij een regisseur?
Ik zal Wolfgang Petersen altijd blijven bewonderen voor zijn prestaties betreffende Das Boot, maar het is nou echt niet zo dat ik elke film van hem wil zien. Perfect Storm viel enorm tegen, en heb ik beoordeeld zonder enige rekening te houden met Das Boot. Ik weet verder ook erg weinig van de man.
Bijvoorbeeld Tarantino, Kubrick, Hitchcock en de Coen-broers, zoveel mensen die zich aan hun hechten en daarmee alles van ze willen zien, maar is het nou echt zo typerend en herkenbaar kwa persoon? Als ik eerlijk mag zijn, bij mij niet, daarom dit topic.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Van een goede regiseur kun je herkennen dat hij/ zij een bepaalde film gemaakt heeft. De vier regiseurs zijn zowat nog de meest herkenbare regiseurs die er zijn. De vergelijking met een band kan dus een beetje gemaakt worden. Persoonlijk hecht ik me niet zozeer aan een regiseur, wat niet betekend dat ik geen favorieten heb. En scenarioschrijvers zijn vaak wat minder bekend helaas. Maar Charlie Kaufman is misschien wel mijn favoriete persoon uit de filmwereld en is een scriptschrijver. Ook met een zeer herkenbare stijl trouwens.
The Eye
-
- 580 messages
- 4387 votes
Kubrick is wel degelijk herkenbaar met zijn films. Een van de weinigen die echt alles uit acteurs kan halen. Zet Cruise uit Eyes Wide Shut maar naast de Cruise uit War of the Worlds. In EWS acteert-ie de sterren van de hemel en in de laatste lijkt het wel alsof-ie weer hard teruggeschopt moet worden naar de toneelschool.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ja, de regisseur bepaald (als het van Hollywood mag) vrijwel alles. geef twee regiseurs het zelfde script en je eindigd met twee volslagen verschillende films. Ten minste als het je twee goede regisseurs neemt die er een eigen stijl op na houden.
Neem bijvoorbeeld Romeo & Julliet daar komt in handen van Baz Luhrman een hele andere film uit dan in handen van Loydd Kaufman, de ene is Typisch Lurman de andere typisch Troma.
Vrij extreem voorbeeld misschien, maar het maakt het wel duidelijk. Nog een voorbeeld de Bijbel: Geef het aan monty python en je krijgt life of brian, geef het aan Mel Gibson en je krijgt The Passion.
Niemand kan de films van 'hired hand' eenheidworst regisseurs zoals Brett Rattner en Gore Verbinski uit elkaar halen, zij voeren slechts uit wat de producent wil; ze managen de opnames. Dat is ook de reden dat er zo weinig goeds uit Hollywood komt de laatste jaren.
Persoonlijk ga ik altijd op de regisseur af in plaats van de acteurs of iets anders als ik een film moet kiezen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Hieronder een aantal regiseurs die ik een zeer herkenbare stijl vind hebben:
Martin Scorsese
Stanley Kubrick
Joel Coen
Quentin Tarantino
Alfred Hitchcock
David Lean
Francis Ford Coppola
Tim Burton
M. Night Shamalan (of hoe je zijn naam ook schrijft)
Spike Jonze (heeft pas twee films op zijn naam staan maar zeer herkenbaar toch)
Er zijn er meer, maar deze schieten me het snelst te binnen. Het is niet toevallig dat deze namen zeer bekend zijn. Over Wolfgang Petersen kan ik niet oordelen, want daar heb ik pas 1 film van gezien, Troy, waarbij de regie mij niet bijzonder opviel.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Wat mr. U-boot beschrijft heb ik bij Tarantino, de Coen Brothers, Tim Burton, Peter Jackson en Sergio Leone, en vind het juist leuk, heb ook heel erg het gevoel dat je de stijl van bepaalde regiseur wél kunt herkennen.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Een regisseur (mijn favorieten althans) bepalen zeker wel hoe de film eruit komt te zien. Het is wel de man die zijn briljantie, visie en bezieling en vele andere zaken in het project legt. Aan mijn favorieten zie je dat zeker af; Lynch, Tsukamoto en Miike. Ik snap niet dat iemand er anders over kan denken.
Maarja een soort Spielberg en co is natuurlijk een compleet ander verhaal.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Van Oshii en Tsukamoto ben ik redelijk zeker dat ik ze zou herkennen. Kitano is ook zo'n mens met een erg typische feel. Lynch en Jeunet natuurlijk
...
Miike weet ik zo nog niet. Het enige herkenbare is vaak dat hij dingen maakt die niemand verwacht. 
Regisseur zijn in ieder geval meestal een veel beter uitgangspunt dan acteurs. Misschien niet de Hollywood zooi, die moet je dan gemakkelijkheidshalve maar niet volgen. Wanneer een regisseur z'n stempel niet op een film weet te drukken is die film sowieso niet geslaagd.
stephan73
-
- 6269 messages
- 14439 votes
Ikzelf ben een ontzettende liefhebber van Jean-Luc Godard, die een totaal eigen stijl heeft.
Andere regiseurs die een eigen stijl hebben die ik waardeer: Wong Kar-Wai, Wes Anderson, Tom Tykwer, Aki Kaurismäki, Julio Medem, Tran Anh Hung, Jim Jarmusch, etc.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Een regisseur (mijn favorieten althans) bepalen zeker wel hoe de film eruit komt te zien. Het is wel de man die zijn briljantie, visie en bezieling en vele andere zaken in het project legt. Aan mijn favorieten zie je dat zeker af; Lynch, Tsukamoto en Miike. Ik snap niet dat iemand er anders over kan denken.
Maarja een soort Spielberg en co is natuurlijk een compleet ander verhaal.
Toch heeft Spielberg een heel herkenbare eigen stijl. En in Hollywood zijn er weinig regisseurs (lees: geen) die zoveel macht hebben als hij; dus reken maar dat hij zijn stempel op zijn films drukt.
Neemt niet weg dat ik vind dat hij zijn beste werk alweer heel wat jaartjes geleden maakte.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Het meest herkenbare is voor mij Spike Lee. Daar hoef je maar een minuutje van te zien en je weet dat hij het is.
Wolkenmeter
-
- 640 messages
- 1448 votes
Nog wat regisseurs met een erg herkenbare stijl:
-Michael Mann
-Tery Gilliam
-Orson Welles
-Robert Altman
-Dardenne-broers
-Woody Allen
-Ridley Scott
-Tony Scott
-Oliver Stone
-Terence Malick
-David Mamet (als regisseur, maar samen met Charlie Kaufman is hij natuurlijk ook de meest herkenbare scriptschrijver momenteel)
Randbemerking: soms slagen regisseurs er wel in om een film te maken die compleet buiten hun oeuvre lijkt te staan. Bij 'The Straight Story' herkende ik de Lynch-touch pas in de scène waarin het hert wordt aangereden, en 'Alexander' was onwaardig voor Oliver Stone.
En Kubrick herken ik niet zozeer aan de acteerprestaties, maar wel aan de doorgedreven beredeneerde, afstandelijke benadering van het verhaal en de personages.
Lotteke
-
- 247 messages
- 566 votes
Buz Luhrman en Tim Burton ben ik altijd dol op en hebben toch wel een zeer aparte, uit gesproken stijl, die meteen hun stempel op de film drukt.
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
-Tim Burton
-Joel Shumacher
-Wes Craven
-M Night Shyamalan
Fred Neil
-
- 251 messages
- 188 votes
Het verbaast me dat Fellini nog net is opgenoemd. Als er iemand een eigen stijl heeft is het Fellini wel.
Scratt
-
- 466 messages
- 0 votes
Mijn favoriete regisseurs:
Michael Mann
David Fincher
Christopher Nolan
Erik Van Looy
martinev2
-
- 30 messages
- 1 votes
er zijn niet veel die een eigen stijl hebben die je onmiddelijk kunt herkennen. die dat wel hebben, vind ik (toevallig?) wel heel goed zoals
ridley scott
tim burton
tarantino.
maar ik kan ook gerust zeggen als ik een film verschrikkelijk vind van 1 v. die gasten.
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
ben zelf erg gecharmeerd van Alejandro González Iñárritu en Pedro Almodóvar en mijns inziens hebben zij ook een eigen stijl.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Het is toch niet echt een schande als je vind dat Quentin Tarantino of Woody Allen een aantal zeer goede films hebben gemaakt dat je dan ook gelijk benieuwd raakt naar de rest van zijn oeuvre. Ik kan begrijpen dat jij niet echt benieuwd bent naar de rest van het oeuvre van Wolfgang Petersen omdat hij niet echt een aparte stijl heeft. Das Boot is toch een tikje verschillend van pak weg The Perfect Storm en Air Force One.
Aan de andere kant heb je de regisseurs die jij noemt die een vaste stijl hebben, ook al kan de film nog zo verschillen van de andere. Kill Bill en Jackie Brown verschillen een hoop maar je herkent toch de hand van QT.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Precies. Van Petersen heb ik weliswaar meer films gezien dan alleen Das Boot (over het algemeen best goed), maar ik hecht me nou ook niet aan hem en sta ook niet te springen om alles van hem te zien. Maar eigenlijk is het voor mij wel een god hoor, ha ha. 
Sokolsky
-
- 74 messages
- 2444 votes
De regisseur is voor mij de belangrijkste reden om een film te gaan kijken, veel belangrijker dan cast of zelfs genre.
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Dit moet even aangepast worden, aangezien meneer Wes hier mij diep teleur gesteld heeft.
John Carpenter hoord ook bij het rijtje.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Harry Kümel, Adriaan Ditvoorst, Paul Verhoeven ... ook allemaal regisseurs met eigen stijl en vastigheden die in elke film te herkennen zijn. Het is gewoon leuk als je een regisseur kunt doorgronden en begrijpen en steeds dingen terugziet die te relateren zijn aan zijn andere films of aan zijn eigen verleden. Zoals al eerder gezegd is dit bij veel goede regisseurs het geval (naast bovengenoemde drie ook nog bijv. Joel Coen en Terence Malick). Vaak is het juist ook zo dat ik bij die regisseurs met een zekere vorm van 'tegenzin' aan een film begin, maar toch altijd weer verrast word en dus juist niet 'van te voren' een hogere beoordeling dan anders geef.
Scratt
-
- 466 messages
- 0 votes
Bij Pulp Fiction (1994):
Wat kan ik zeggen.
De 1e keer dat ik deze film zag, iets van 5 jaar geleden vond ik hem echt bagger.
Maar toen ik hem een paar maanden geleden zag was het precies het tegenovergestelde.
De 1e klas acteurs zijn weer present en ook het verhaal is weer eens lekker fris ( wat ik trouwens kan zeggen van alle Tarantino's films).
- goed acteerwerk, goede regie, sterk verhaal.
Er is maar weinig aan te merken op deze film denk ik.
Je kan bijna zeggen dat als je niet weet wie reservoir dogs en pulp fiction en kill bill geregisseerd heeft, maar je ziet deze films dan appart, dan kun je toch wel zeggen dat ze allemaal van dezelfde regisseur afkomen.
En ik ken geen een enkele regisseur waarvan ik het zelfde kan zeggen.
.
Ook niet van ridley scott, ook al heeft hij enkele goede actie-oorlog spektakels op zijn naam staan maar deze zijn op geen enkele manier gerelateerd met elkaar waardoor je niet kan zijn dat Ridley deze films gemaakt heeft.
David Fincher en Michael Mann zijn ook van die regisseurs..
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Er zijn er nog stukken meer
Jean-Pierre Jeunet bijvoorbeeld, ook erg duidelijk. En sinds Panic Room kan je het niet echt meer zeggen van Fincher vind ik.
Materny
-
- 10188 messages
- 1026 votes
.[/quote]
David Fincher en Michael Mann zijn ook van die regisseurs..[/quote]
David Fincher ken ik persoonlijk niet maar de 3 a 4 films die ik van Michael Mann heb gezien vond ik niet echt synoniem van elkaar.
Ali , Heat en Colleterall zijn kwa genre niet gerelateerd aan elkaar maar ook buiten dat zie ik geen handelsmerk van de regisseur.
Jij wel?.
Maar ik neem toch mijn uitspraak over Tarantino terug want je had wel gelijk scratt.
Michael Bay heeft ook zo zijn unieke kenmerken.
Met oa The Rock en Bad boys zie je toch wel regisseurskenmerken zoals een hippe soundtrack en vlot camerawerk.
Maar waarschijnlijk komt dat ook door de medewerking van J,bruckheimer want bij Bay's laaatste film " The Island" was het opeens een hele andere boeg gegooid.
REden: bruckheimer deed niet mee.
Maar toch, QT blijft mijn favo acteur op dit gebied. 
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Reden, Micheal Bay voert gewoon uit wat de producent wil en zijn films zijn dus alles behalve herkenbaar.
Scratt
-
- 466 messages
- 0 votes
Materny, als ik de actiethrillers van Michael Mann bekijk als Collateral en Heat herken ik toch echt wel dezelfde sfeer. Nu Ali heeft idd niet veel weg van de twee (ook compleet ander genre) maar hij kan in ieder geval dezelfde stijl in films gebruiken... en als je dan toch echt een gelijkenis wil tussen Collateral en Heat, kijk dan even naar huurdoder Vincent (Tom Cruise) en topcrimineel Neil McCauley (Robert de niro) en mss zie je het wel 
bebdn
-
- 1884 messages
- 1148 votes
Enkele oosterse grootmeesters, waar heel wat regisseurs hun pap gehaald hebben:
Akira Kurasawa
Kar way wong
Kim Ki-Duc
Hsiao-Hsien Chiu
Zhang Yimou
Takeshi Kitano
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Kurasawa en Ki-Duc, die kende ik nog niet.