- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Meest invloedrijke regisseurs
Meest invloedrijke regisseurs
Don Homer
-
- 510 messages
- 1297 votes
maxroelofs en ik hebben eens zitten bomen over welke regisseurs nu de meeste invloed hebben gehad op de filmwereld. Na wikken en wegen kwamen wij op de volgende top 10 (in willekeurige volgorde):
Fritz Lang
Ingmar Bergman
Alfred Hitchcock
Andrei Tarkovsky
Akira Kurosawa
John Ford
Federico Fellini
Jean-Luc Godard
Yasujirô Ozu
Stanley Kubrick
Wat denken jullie? Zijn we iemand vergeten, of hebben we iemand schromelijk overschat?
maxroelofs
-
- 2838 messages
- 1659 votes
Hoewel het appels met peren vergelijken is, biedt het natuurlijk wel leuk voer tot discussie. Laten we het lijstje tot 10 proberen te beperken, dus als je iemand erbij wil ook betogen wie er eventueel uit zou moeten. 
Graaf Machine
-
- 9788 messages
- 1412 votes
Denk dat Sergio Leone in de lijst hoort. Maar zeker weten doe je het nooit natuurlijk.
Bovendien: Wie haal je dan uit de lijst? Oh wacht, nergens staat dat het om een top tien gaat. Je hoeft er niemand uit te halen, je kan iedereen er in stoppen.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
maxroelofs en ik hebben eens zitten bomen over welke regisseurs nu de meeste invloed hebben gehad op de filmwereld. Na wikken en wegen kwamen wij op het volgende rijtje (in willekeurige volgorde):
Fritz Lang
Ingmar Bergman
Alfred Hitchcock
Andrei Tarkovsky
Akira Kurosawa
John Ford
Federico Fellini
Jean-Luc Godard
Yasujirô Ozu
Stanley Kubrick
Wat denken jullie? Zijn we iemand vergeten, of hebben we iemand schromelijk overschat?
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
01. Jean-Luc Godard
02. D.W. Griffith
03. Sergei M. Eisenstein
04. Orson Welles
05. Dziga Vertov
06. Roberto Rossellini
07. John Ford
08. Jean Rouch
09. Robert J. Flaherty
10. Jean Epstein
Don Homer
-
- 510 messages
- 1297 votes
Denk dat Sergio Leone in de lijst hoort. Maar zeker weten doe je het nooit natuurlijk.
Bovendien: Wie haal je dan uit de lijst? Oh wacht, nergens staat dat het om een top tien gaat. Je hoeft er niemand uit te halen, je kan iedereen er in stoppen.
Dank. Heb het even aangepast. Het gaat dus wel degelijk om een top 10
. Ben erg fan van Leone (icm Morricone) maar heeft ie echt zoveel invloed gehad?
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
02. D.W. Griffith
03. Sergei M. Eisenstein
04. Orson Welles
05. Dziga Vertov
06. Roberto Rossellini
07. John Ford
08. Jean Rouch
09. Robert J. Flaherty
10. Jean Epstein
Graaf Machine
-
- 9788 messages
- 1412 votes
Dank. Heb het even aangepast. Het gaat dus wel degelijk om een top 10
. Ben erg fan van Leone (icm Morricone) maar heeft ie echt zoveel invloed gehad?
Geen idee van de invloed van regisseurs eigenlijk, maar Leone heeft toch wel een stempel gedrukt op de Spaghetti Western. Misschien (waarschijnlijk) was hij niet de eerste, maar hij zorgde toch voor de explosie van de Spaghetti Western, met het einde van de Goede en de Slechte, maar met de introductie van 'helden' die maar zozo waren, en niet goed of slecht maar enkel zichzelf. Voor Leone had je de John Wayne films, met de held en het meisje en de schurk. Na Leone had je de Leone fims, met geen held, een meisje en een wouldbe-held die schurk was.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Geen idee van de invloed van regisseurs eigenlijk, maar Leone heeft toch wel een stempel gedrukt op de Spaghetti Western. Misschien (waarschijnlijk) was hij niet de eerste, maar hij zorgde toch voor de explosie van de Spaghetti Western, met het einde van de Goede en de Slechte, maar met de introductie van 'helden' die maar zozo waren, en niet goed of slecht maar enkel zichzelf. Voor Leone had je de John Wayne films, met de held en het meisje en de schurk. Na Leone had je de Leone fims, met geen held, een meisje en een wouldbe-held die schurk was.
Bovendien al die typische stijl kenmerken van extreme close ups van gezichten, handen etc. waren eigenlijk voor dat Leone dit deed not done, er na gingen heel veel regisseurs in films dit gebruiken tot aan vandaag de dag toe.
maxroelofs
-
- 2838 messages
- 1659 votes
En wie zou er daarvoor dan uit het lijstje moeten? 
Edit: Voor Sergio Leone dus.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Daar ik alle andere namen (min of meer) terecht vind in het lijstje, zou ik zeggen Yasujirô Ozu, want die ken ik gewoon niet. Echt nooit van gehoord. Ik heb 'm even opgezocht en ken ook op het eerste gezicht geen enkel van zijn films.
Overigens zou ik best graag willen weten, waarom hij er bij staat en wat hij betekent heeft, of wellicht nog steeds betekent.
Wat mij betreft zou Orson Welles er eigenlijk ook nog bij moeten... maar voor wie in de plaats is dan het volgende probleem. Dan zou ik John Ford er uit gooien, die heeft voornamelijk westerns gemaakt, waar ik persoonlijk niet kapot van ben en die de tand des tijds ook niet helemaal hebben doorstaan.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Onderschat de invloed ook niet van Agnes Varda en Chantal Akerman. Op zeer veel filmmakers die na hen kwamen.
En ik zou in hun genre gerust een Billy Wilder of Frank Capra willen noemen. Toch zeer grote invloed in de Amerikaanse filmgeschiedenis!
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Kortom: tien namen is eigenlijk onmogelijk.
Kurtz
-
- 33 messages
- 520 votes
10. The Lumiere Brothers
09. Spike Lee
08. Steven Spielberg
07. Akira Kurosawa
06. Sergei Eisenstein
05. Jean Luc Godard
04. Alfred Hitchcock
03. Orson Welles
02. John Ford
01. DW Griffith
Don Homer
-
- 510 messages
- 1297 votes
Kortom: tien namen is eigenlijk onmogelijk.
Maar dat is het ook met 11 namen, 30 namen of 352 namen. Toch zie je steeds een aantal namen steeds terugkomen, over anderen is meer discussie. En dat is leuk, een discussie waarom iemand er bij hoort of juist niet
.
Dievegge
-
- 3166 messages
- 8189 votes
Alfred Hitchcock
Stanley Kubrick
Billy Wilder
Charlie Chaplin
Woody Allen
Ingmar Bergman
Jean-Luc Godard
Federico Fellini
Luis Buñuel
Akira Kurosawa
Het is wel lastig om het onderscheid te maken tussen favoriete en invloedrijke regisseurs. Zo denk ik aan Roman Polanski, maar vraag me niet op wie die zoveel invloed gehad heeft.
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Leni Riefenstahl.
Geen artistieke pionier maar des te meer een pionier in filmtechnisch opzicht.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Nu gaat iedereen zijn eigen lijstjes en namen noemen, maar het ging er juist om dat je uitgaat van het eerste lijstje met tien namen en daar er telkens ééntje uit en bij doet en waarom. Toch?
Dus:
Fritz Lang
Ingmar Bergman
Alfred Hitchcock
Andrei Tarkovsky
Akira Kurosawa
John Ford
Federico Fellini
Jean-Luc Godard
Yasujirô Ozu
Stanley Kubrick
en ik gooide er uit Ozu en vervang die door Leone.
Dan krijg je dit:
Fritz Lang
Ingmar Bergman
Alfred Hitchcock
Andrei Tarkovsky
Akira Kurosawa
John Ford
Federico Fellini
Jean-Luc Godard
Sergio Leone
Stanley Kubrick
De volgende doet dat vervolgens ook weer, plus uitleg waarom, enz., of wanneer je het perfect vindt laat je het zo, dat kan ook! 
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Nu gaat iedereen zijn eigen lijstjes en namen noemen, maar het ging er juist om dat je uitgaat van het eerste lijstje met tien namen en daar er telkens ééntje uit en bij doet en waarom. Toch?
Dus:
Fritz Lang
Ingmar Bergman
Alfred Hitchcock
Andrei Tarkovsky
Akira Kurosawa
John Ford
Federico Fellini
Jean-Luc Godard
Yasujirô Ozu
Stanley Kubrick
en ik gooide er uit Ozu en vervang die door Leone.
Dan krijg je dit:
Fritz Lang
Ingmar Bergman
Alfred Hitchcock
Andrei Tarkovsky
Akira Kurosawa
John Ford
Federico Fellini
Jean-Luc Godard
Sergio Leone
Stanley Kubrick
De volgende doet dat vervolgens ook weer, plus uitleg waarom, enz., of wanneer je het perfect vindt laat je het zo, dat kan ook!
Ja leuk, maar over welke invloed hebben we het dan?
Bij Hitchcock denk ik meteen aan de beroemde douchescene of die scene waarbij een man wordt achtervolgd door een vliegtuigje.
Fellini associeer ik automatisch met die wereldberoemde fonteinscene.
Metropolis van Lang geeft blijk van diep inzicht van Fritz. Luguber, eng en mensonterend.
Zo ongeveer wat we nu meemaken met die wereldwijde lockdown vanwege een virus.
Vraag: waarom moest Ozu van jou eruit?
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Alfred Hitchcock
Stanley Kubrick
Billy Wilder
Charlie Chaplin
Woody Allen
Ingmar Bergman
Jean-Luc Godard
Federico Fellini
Luis Buñuel
Akira Kurosawa
Het is wel lastig om het onderscheid te maken tussen favoriete en invloedrijke regisseurs. Zo denk ik aan Roman Polanski, maar vraag me niet op wie die zoveel invloed gehad heeft.
Geen idee, maar dat heb ik ook niet bij Woody Allen.
Deze twee regisseurs staan eenzaam aan een of andere top.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Dat heb ik al gezegd en het gaat niet om een beroemde scene, maar om invloedrijk op andere regisseurs en films.
Ik ben overigens ook niet het topic gestart.
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Dat heb ik al gezegd en het gaat niet om een scene, maar om invloedrijk.
Weet ik, maar wat is invloedrijk?
En in welk opzicht? Artistiek of technisch?
Hoeveel invloed had Steven Spielberg met zijn Jurrasic films? Uitgestorven dieren zo realistisch mogelijk weergeven?
Ik zou bijv. kunnen vragen welke schrijver het meeste invloed heeft gehad op het denken van de mens.
Welk boek of auteur zou jij dan noemen?
Want je weet, zonder boeken zijn er geen films mogelijk.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Uiteraard zowel artistiek als technisch. Kan allebei wanneer het zichtbaar van grote invloed is geweest.
Daarom moet sowieso Orson Welles er zeker ook bij.
Zonder boeken zijn er makkelijk films mogelijk, da's onzin. Hoeveel originele scenario's bestaan er wel niet, die niet zijn gebaseerd op een boek?
Ga hier verder geen boekendiscussie houden, maar ik vrees dat de bijbel waarschijnlijk wel eens, over alle eeuwen heen gezien, het meest invloedrijke boek zou kunnen zijn.
Don Homer
-
- 510 messages
- 1297 votes
Inderdaad Panta Rei, zowel artistiek als technisch. Jurassic Park was misschien baanbrekend in graphics (?) maar ik zag pas een King Kong uit de jaren 30 die al een poging deed prehistorische (fictief of niet) dieren af te beelden. Gaandeweg hebben natuurlijk meerdere regisseurs hun invloed hierin gehad. Dan vind ik de inbreng van Spielberg hierop toch marginaal in vergelijking met de vernieuwing die een Hitchcock bijvoorbeeld bracht aan cinema.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Anno 2021, voornamelijk de usual suspects: