- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- Dogville (2003)
Dogville (2003)
DE DOGMA KONING
-
- 4 messages
- 0 votes
Wat vinden jullie, van dit einde, waarbij iedereen van het stadje dogville word uitgemoord?
Ik vind dus dat deze film gewoon fenomenaal is...... . En dit komt vooral door het einde... ik heb nog geen enkele film gezien met zo'n einde... iets wat je totaal niet verwachtte... Ik weet nog goed dat de maffiabaas zei " we moeten de honden dresseren ", na veel discussies stemde Nicole Kidman hiermee in... : Er zit 1 en al psychologie in... Je kan over de nature en nurture standpunten discussieren, de mensen van dogville verkachten en kunnen dit niet stoppen omdat het in hun nature ligt........ . Buitengewoon
willen jullie eens jullie mening hierop geven, want het is altijd leuk als we tot 1 welbepaald toesmelten
groet!
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
Bedankt dude, ik hoef "Dogville" nu niet meer te zien.
Ps, het is dogme, niet dogma.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Daarvoor staat het toch ook in spoilers-gedeelte en bovendien duidelijk in de titel?
P.S. Dogville heeft niets met Dogme te maken.
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
Klopt, maar ik drukte te snel, wist niet dat het een spoiler-gedeelte was. Mijn eigen fout. Ach ja.
En ik had het over zijn nickname, niet m.b.t. de film Dogville.
DE DOGMA KONING
-
- 4 messages
- 0 votes
Uhum, het is niet omdat ik over Dogville praat dat het per se een dogmA 95 film omdat mijn nick dit zegt!!!
En deze film is eigenlijk het extreem tegenovergestelde van een dogmA 95 film
of ja, nee
want dogma 95 staat voor:
- geen vals decor: ze spelen eigenlijk in een studio dus vals decor, maar er zijn dan bijvoorbeeld geen muren en dat is dan weer GEEN vals decor!
- geen valse belichting: er is in deze film zeker valse belichting aanwezig
- ...
er zijn nogal wat tegenstrijdigen aanwezig
groet!
P.S.: wat heeft dit van zin om discussies op te starten als iedereen zo pessimistisch bezig en alles beter weet dan de andere terwijl ze zelf niet gelijk hebben, bijvoorbeeld: dogmA!!!!!!!!!!!!!
ik hoef echt domme reacties meer hoor!
DE DOGMA KONING
-
- 4 messages
- 0 votes
Correctie: ik hoef echt GEEN domme reacties meer,
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik kan me iets bij zijn reactie voorstellen. Er wordt hier vaak op onbelangrijke details gereageerd. Dat lijkt soms belangrijker dan het inhoudelijk reageren op iemand zijn bericht.
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen hoor. Maar aan de andere kant moet meneer niet denken dat hij alleen gelijk heeft.
Want het is wel degelijk: dogme (in de originele taal).
Dogma is internationaal (Engels).
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Ik geef je er toch 1:
Dat einde was eigenlijk het enige aan Hondsdorp dat nog een beetje te pruimen was (behoorlijk geniaal zelfs). De rest van de film is saai. Vind ik dan.
Ik zou eigenlijk niet weten wat er Dogme is aan Dogville, en ik geloof inderdaad dat het niet Triers bedoeling was zich daar nog aan te houden. Maar dat doet er inderdaad nauwelijks toe.
knowledge
-
- 178 messages
- 0 votes
pff ... ik vond het persoonlijk in de eerste plaats een verschrikkelijk pretentieuze, misplaatste kutfilm en het enige positieve aan het einde ligt in de psychologie , namelijk je rechtvaardigheidsgevoel dat intact blijft . Niet dat ik hiermee mensen wil ontmoedigen om de film te bekijken , smaak blijft natuurlijk een open debat . Doch ik had bij momenten het gevoel dat ik naar een soort passion of the christ zat te kijken ( een haatdragend volk - lees menselijke aard - een kanjer van een judas en een redelijk lijdend voorwerp - zij het met meer tieten dan Jezus ) maar dan opgenomen in een hangar . Nog een geluk dat de hond een fictief symbool was anders had ik hem een trok op z'n kloten gegeven .
Dikkie Post
-
- 173 messages
- 2404 votes
Heb deze film ook gezien, en geef Dogmakoning helemaal gelijk
vind dit werkelijk een van de beste films ooit.
Maarja Lars von Trier, wat wil je nog meer.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Lars Von Trier die zich niet bezighoudt met Dogmefilms, zoals hier dus.
Het einde hier is inderdaad datgene wat Dogville tot een echt boeiende film maakt. Vooral voor hen die als eens een cynische glimlach durven plaatsen is het dubbel genieten.
Dogville is trouwens zowat de tegenhanger van het dogmeidealisme. Gestyleerd tot in het uiterste.
Dikkie Post
-
- 173 messages
- 2404 votes
Vind het zo typisch dat veel mensen zich zo negatief over de film uitlaten, vraag me af of dat een kwestie kan zijn dat men hem niet snapt?
Wat me ook is opgevallen dat bijna elke vrouw of homosexuele man die ik ken de film subliem vind, net als ik.
Maar geen enkele Heteroman hem goedt vindt, zou dit te maken kunnen hebben dat Vrouwen en Homo's dus toch veel gevoeliger zijn??
Ik denk dus van wel.
Plus als Heteroman zijnde weet je niet hoe het is om sexueel te geintimideerd te worden. En je dus ook niet echt kan inleven in het karakter van Nicole Kidman.
Mening???
knowledge
-
- 178 messages
- 0 votes
Vind het zo typisch dat veel mensen zich zo negatief over de film uitlaten, vraag me af of dat een kwestie kan zijn dat men hem niet snapt?
Wat me ook is opgevallen dat bijna elke vrouw of homosexuele man die ik ken de film subliem vind, net als ik.
Maar geen enkele Heteroman hem goedt vindt, zou dit te maken kunnen hebben dat Vrouwen en Homo's dus toch veel gevoeliger zijn??
Ik denk dus van wel.
Plus als Heteroman zijnde weet je niet hoe het is om sexueel te geintimideerd te worden. En je dus ook niet echt kan inleven in het karakter van Nicole Kidman.
Mening???
dit vind ik denk ik één van de meest kortzichtige , zelf stigmatiserende uitlatingen die ik in lange tijd heb gelezen ...
Dikkie Post
-
- 173 messages
- 2404 votes
dit vind ik denk ik één van de meest kortzichtige , zelf stigmatiserende uitlatingen die ik in lange tijd heb gelezen ...
Tja jammer dan voor je dat je denkvermogen niet zo ver reikt. Zal een groot gemis voor je zijn. Zal het proberen wat simpeler voor je uitteleggen. Dogville is een van me lievelingsfilms, en iedereen die ik ken heb ik hem dan ook uitgeleend om te kijken. En het is dus gewoon echt zo dat geen een van me Hetero-vrienden hem goed vondt. En dat heeft niets met zelfstigmatisering te maken of kortzichtigheid, het is gewoon iets wat mij is opgevallen en ik nieuwsgierig naar ben hoe dat zo komt.
knowledge
-
- 178 messages
- 0 votes
hohoho ... ik heb ook een overpeinzing : waarom zijn de meeste homo's zo snel op hun teentjes getrapt en moeten ze onmiddelijk gif beginnen spuiten zodra iemand een reactie geeft op iets waar reactie op verwacht wordt ?? Geen kortzichtigheid hoor , m'n denkvermogen is aan het uitbreiden .
Ik ben blij dat je het simpeler voor me hebt uitgelegd ... nu heb ik twee keer hetzelfde kunnen lezen .
Wat vond je dan zo goed aan deze film ? De symboliek van het decor , de huizenhoge zedenlessen ? De beschimping van de menselijke natuur ? nicole kidman die een "bjork " wil doen ? of die slotdialoog tussen Caan en Kidman ? " je moet honden kunnen vergeven want ze volgen hun instinct " ... " ja , maar je kan ze ook dingen leren " ... Rimbaud is er niks bij ...
en waarom kunnen hetero's geen weet hebben van sexuele intimidatie ? Of zijn vrouwen of homo's gevoeliger dan hetero's ? Is dit dan geen veralgemening of kortzichtigheid ?
Als mijn denkvermogen al niet ver reikt , mijnheer , dan loop jij volgens mij nog op je knokkels ... welcome to the future it's broken .
deshi
-
- 13 messages
- 0 votes
jou denk vermogen reikt zeker verder dan die van Freud en Einstein bij elkaar.
Maar het is de essentie van de nature nurture disscussie. Dze disscussie is eigenlijk al een beetje beslecht door het kindje Emy / Amy (?) uit amerkia. Herinnert iemand dat mishandlingsschandaal nog.
Maar deze film blijft er goed. De setting ( een theater), en shots en edditing. De ontwikkeling van de personages ( ze vertonenen en rond karakter wat blijk geeft van ontwikkeling) en dan ook nog de essentie van een zeer slepende en langdurige disscussie.
Of dit aan lars ligt of aan de homo's is mij om het even. Maar drie uur blijft een beetje lang.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Dogville: schitterende film, verpletterend einde. Ik werd heen en weer geschud tussen de emoties: aan de ene kant je rechtvaardigheidsgevoel dat zit te juichen, aan de andere kant het gevoel van verdriet over een gevallen engel. Grace staat de hele film zo oneindig ver boven de andere mensen maar verlaagt zich uiteindelijk tot hun niveau, of zelfs daaronder door deze excessieve wraakoefening.
Dat haar vergeving uiteindelijk berust op arrogantie, zoals haar vader suggereert, is mijns inziens niet waar. Het meerdere vergeeft het mindere: Grace is moreel ver verheven boven de verdorven mensheid, gerepresenteerd door de inwoners van Dogville. Haar wraak is daarmee een radicale karakterwending: van de ideale christen verwordt ze tot een haast duivels personage.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Vind het raar dat dit topic al langer dan 2 jaar stil ligt.. Dogsville verdiend zeker meer aandacht dan dit..
In het begin een beetje moeite in het verhaal te komen.. maar vanaf het begin dat nicole kidman de wijk inkwam zat ik al helemaal in het verhaal.
Het simpele decoor heb ikme helemaal niet aan geirrteerd.. sterker nog ik vond het juist wel iets extras hebben aan deze film.. een film die zeker een stuk anders is dan de rest.. en daarom in mijn ogen ookwel hoger scoord dan de gemiddelde drama film..
Het einde is behoorlijk hard.. en maakt een erge indruk.. vooral als je het stuk ziet dat die kinderen dood geschoten worden en de moeder toekijkt..
Hoop dat er weer wat meer mensen gaan reageren op deze film.. 
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Ik vond het een saaie nietszeggende schijtfilm en bovendien vind ik Lars von Trier een pretentieuze egomanische kneus die denkt dat alles wat hij maakt geweldig is. En zoals Terry Gilliam het zo mooi verwoorde: de zogenaamde regels van dogma slaan nergens op. het is gewoon een manier van zo goedkoop mogelijk filmen als je geen poen hebt. Zo.
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
Dat maakt toch niet uit? Zolang het maar goed overkomt.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Ik vond het een saaie nietszeggende schijtfilm en bovendien vind ik Lars von Trier een pretentieuze egomanische kneus die denkt dat alles wat hij maakt geweldig is. En zoals Terry Gilliam het zo mooi verwoorde: de zogenaamde regels van dogma slaan nergens op. het is gewoon een manier van zo goedkoop mogelijk filmen als je geen poen hebt. Zo.
Vond het juistwel vernieuwend.. gewoon wat meer je fantasie gebruiken..
En bijna 3 uur filmen en nicole kidman kan denk ik niet echt goedkoop zijn.. 
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Dogville is dan ook geen dogma-film.
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
Ze kreeg 2800000 dollar voor. Meestal krijgt ze wel wat meer.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Is nog niet echt weinig toch..?
Nicole Kidman deed er in iedergeval met plezier aan mee.. dat is gewoon aan haar tezien 
Quaero
-
- 357 messages
- 818 votes
Duivels? Vergeving is een grote deugd, maar wordt het niet slap als er nóóit een eind aan komt? Dat mensen schrokken van hun eigen gevoelens op het eind, snap ik echt niet goed. Er is, naast vergeving, toch ook zoiets als rechtvaardigheid? Of ben ik nu wraakzuchtig?
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Duivels? Vergeving is een grote deugd, maar wordt het niet slap als er nóóit een eind aan komt? Dat mensen schrokken van hun eigen gevoelens op het eind, snap ik echt niet goed. Er is, naast vergeving, toch ook zoiets als rechtvaardigheid? Of ben ik nu wraakzuchtig?
Tuurlijk is er ook zoiets als rechtvaardigheid.. maar het einde van deze film is op zijn zachts gezegt onmenselijk.. of vind jij het einde soms rechtvaardig..?