• 177.927 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.556 votes
Profile

Donnie Darko (2001)

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Ja, maar het zou natuurlijk kunnen dat hij die toeter niet gehoord heeft, of er niet aan gedacht heeft dat dat voor hem bedoeld was.

flipsen

• 1696 messages
  • 482 votes

Dat kan inderdaad, dat is zelfs heel waarschijnlijk. Maar dat bevestigd mijn beeld. Ik denk dat Donnie nog niet helemaal besefte wat er gebeurt was (misschien dacht ie aan een rare droom ofzo) en dat hij maar wat zat te lachen zonder te beseffen wat er ging gebeuren.

Maar de gedachte dat ie voor de dood kiest als opoffering is wel heel mooi EN die gedachte is eigenlijk ook volledig in overeenstemming met de film. Eigen invulling....

Maar ik denk niet dat Donnie Dood had gemoeten. Zoals terracide zegt. Het is of een keuze van hemzelf, of door onvwetendheid van Donnie gaat ie dood.

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Het had inderdaad niet gehoeven.

Bertyl

• 71 messages
  • 84 votes

Maar hij gaat wel dood... Of het had gehoeven of niet hij is zo dood als een aap die een vleugelpiano van tien hoog op z'n kop krijgt.

Maar zoals ik al bij de film reacties zei begind de film met het nummer The Killing Moon van Echo and the Bunnyman. Denken jullie dat het toeval is dat de band zo heet?

Terracide

• 7 messages
  • 6 votes

Bertyl wrote:

Maar hij gaat wel dood... Of het had gehoeven of niet hij is zo dood als een aap die een vleugelpiano van tien hoog op z'n kop krijgt.

Maar zoals ik al bij de film reacties zei begind de film met het nummer The Killing Moon van Echo and the Bunnyman. Denken jullie dat het toeval is dat de band zo heet?

Vast niet ... maar zo kan je achter alles wat gaan zoeken. De soundtrack van Gary Jules (Mad world) is ook origineel van Tears for Fears. Geen idee wat dat betekent ;P

Het gaat er juist over dat hij er rust in vind dat hij sterft en dat dat uiteindelijk de beste keus is. Of hij die keus nou echt heeft of niet.

Bertyl

• 71 messages
  • 84 votes

Hoe kan iets de beste keus zijn als je geen keus hébt?

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Overigens een prachtig nummer!!Draai hem nog steeds dagelijks.

Bertyl

• 71 messages
  • 84 votes

Welke?

Echo and the Bunnyman - The Killing Moon of Gary Jules - Mad World?

Ik vind Mad World beter dan The Killing Moon maar die is ook wel mooi.

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Allebei zijn ze mooi, maar The Killing Moon draai ik veel vaker.

flipsen

• 1696 messages
  • 482 votes

Bertyl wrote:

Hij gaat dus dood, alles in de wereld gebeurt maar op 1 manier, de enige manier, dus de juiste manier, dus kun je heel makkelijk zeggen dat alles was voorbestemd zo, omdat het alleen maar op die manier gebeurt. Om dit te weerleggen moet alles op een andere manier gebeuren dan het gebeurd, maar alles gebeurd maar op 1 manier. Een self fulfilling prophecy. Of ie nu voorbestemd was om dood te gaan of niet, die discussie kunnen we dus meteen niet meer voeren .

Dat liedje van Gary Jules - Mad World dat steunt wel het idee dat hij kiest om dood te gaan omdat hij denkt dat het beter voor de wereld is als hij er niet is.

Ik moet hem nu toch echt nog een keer kijken, is alweer 3 maand geleden ofzo, maar ja, ik heb ook zoveel nieuw leuke films erbij gekregen de laatste tijd .

Bertyl

• 71 messages
  • 84 votes

Ok nu zijn we het er over eens dat we niet verder kunnen praten over of ie er nou voor koos of niet... Maar er zit me nog iets dwars, waar slaat dat Cellar Door op? Ik weet dat ze door zo'n kelder deur gaan maar waarom zei die Engelse leerares dat dan? Of was zei zo'n manipulated living?

flipsen

• 1696 messages
  • 482 votes

Volgens mij is zij inderdaad zo'n manipulated living: zonder dat ze het zelf eigenlijk door heeft, stuurt zij Donnie de goede kant op.

Bertyl

• 71 messages
  • 84 votes

Ah ok nu snap ik dat ook

Pulse

• 37 messages
  • 0 votes

Ik heb vanalles op dit forum gelezen over Donnie Darko, maar één ding niet.

Iedereen praat over het begin van de film, als zijnde het moment dat Donnie naar buiten wordt geroepen door Frank en dat die motor door het dak in donnie's kamer valt.

Maar.... helemáál aan het begin van de film, tijdens de aantiteling, zie je Donnie ergens op het asfalt liggen.

Hij heeft toen dus zeker al een nachtelijke escapade gehad.

Met wie? Met Frank? En waarom??

Als hij door Frank naar buiten wordt geroepen en die motor valt, dat is dus niét de eerste keer dat hij 's nachts naar buiten wordt geleid en het vallen van die motor is dus niét het begin van alles.

De vraag is: waarom ligt Donnie tijdens de aantitels op het asfalt?

Wat is er toen gebeurd?

Werd hij toen ook al door Frank naar buiten geroepen?

flipsen

• 1696 messages
  • 482 votes

Hmmmm.... interesting point.

Donnie Darko is zowieso al een personage wat een beetje met zichzelf en met de wereld om zich heen in de knoop zit denk ik. Hij krijgt immers ook al psychiatrische behanodeling enzo.

Misschien is ie al een beetje doorgedraaid doordat hij wel ziet wat er allemaal mis is in zijn omgeving (de Bull-shit die verteld wordt op school dat boek van Jim Cunningham.. etc) maar er niet zo veel aan kan doen. Hij is misschien ook wat depressief omdat hij te veel nadenkt over de wereld.

Maar of Donnie daar nou van gaat slaapwandelen..... Of dat Frank hem al eerder eens geroepen heeft... of iemand anders... ??

ik denk dat wat jij hierboven aanhaalt er gewoon gedaan is om aan te geven dat Donnie zowieso al een apart personage is, met andere denkbeelden en dat hij een beetje in knoop zit met zichzelf en de wereld om zich heen.

Maar misschien heeft iemand anders daar een andere kijk op...

John Doe

• 916 messages
  • 2122 votes

Donnie Darko is een aparte jongen, hij wordt vaker ergens wakker en weet niet hoe hij daar gekomen is, hij slaapwandelt. Lijkt mij vrij duidelijk dat dit aannemelijk is om te denken en dat dit niet door Frank komt, want Frank is op dat moment die doodgewone vriend van zijn zus (met wel een buitengewone kunstzinnige instelling ). De bovennatuurlijke Frank is er nog niet.

Wat er nog meer achter zit is dat het niet toevallig is dat Donnie niet in zijn bed ligt op het moment van de crash. De sociale omgeving van Donnie breekt hun hoofd er niet over de vraag waarom Donnie niet in bed lag, want hij 'slaapwandelt' wel vaker. The manipulated living weten nu niet dat er iets om Donnie draait, ze vermoeden niet dat hij misschien gered is door iemand anders of door zichzelf. Denk ik gedaan om de film beter te laten lopen: the manipulated living vermoeden niets.

Daar hoort misschien bij dat Frank zegt 'I've been watching you'. De bovennatuurlijke versie van Frank heeft wellicht Donnie mede uitgekozen om zijn alibi.

Bertyl

• 71 messages
  • 84 votes

Presies. Als hij na zijn ontmoeting met Frank gevonden wordt op het golfveld zegt de man die hem vind tegen die andere man dat hij weer aan het slaapwandelen is. Het is dus al eerder gebeurd. Let er ook op dat Donnie een normaal uitziende pyama heeft en een soort sandalen aan heeft. Hij is dus voorbereid om wakker te worden in een vreemde omgeving.

Ik begin de film nu goed te snappen maar ik heb nog 1 vraag: waarom?

Waarom roept Frank Donnie? Waarom moet Donnie die vliegtuigmotor door het portaal gooien? enz.

flipsen

• 1696 messages
  • 482 votes

Dat kan ik je wel vertellen denk ik:

als de wereld gewoon doorgaat, zonder dat er een Tanent Universe in het leven geroepen wordt, dan ontstaat er op natuurlijk wijze een portaal/wormgat. De aarde zou hierdoor opgeslokt worden --> einde aarde.

Het Tangent universe wordt in het leven geroepen om iets anders dan de aarde, maar bijvoorbeeld een vliegtuigmoter, door dat wormgat te gooien.

Donnie moet dus in het tangent universe een portaal bouwen, die beide universes met elkaar link, dan gooit hij die vliegtuigmoter in het Tangent universe via dat portaal in het wormgat wat even later op aarde ontstaat.

zo zie ik het, mijn uitleg is misschien wat krom...

Bertyl

• 71 messages
  • 84 votes

Ik moest er even over nadenken ja

Maar ik snap het nu zo'n beetje dus bedankt.

Maar die vliegtuigmotor moet van het tangent universe naar de aarde reizen. Hij moet er dus bij het tangent universe erin gegooid worden. En hij valt er gewoon op aarde in... Hoe zit dat dan?

Sorry als ik nogal loop te zeuren maar ik wil het gewoon snappen

flipsen

• 1696 messages
  • 482 votes

Hier is het forum dus voor in het leven geroepen: Hoe loopt het nou af en hoe zit het nou, ik ben der ook nog niet uit.

Jaha, ik ook, maar dit is dus een wat lastig punt. Ik denk dat het idee wat ze hier hadden is wat ze nu (in het echt) over tijdreizen hebben.

Er zijn theorien dat je heel snel van punt A in het heelal naar punt B in het heelal kunt d.m.v. wormgaten, maar hier weet ik het fijne niet van. Ik heb thuis een boek van Stephen Hawkings, die daar ook wat over zegt, maar ik weet het ook niet precies meer. Ik zal het weer eens bekijken.

Donnie Darko bouwt gewoon die portaal, daarmee is de the tangent universe gelinkt aan de gewone universe. In het tangent universe is het dan 28 dagen later dan in het gewone universe, dus die moter valt ook nog eens terug in de tijd.

Die moter is ook het enige materiele wat over is van het tangent universe. Dat Tangent universe collapses (het terugspoelstukje).

Dit is wat ik er van kan meken, anders moet iemand anders zijn licht er maar eens op laten zchijnen.

Bertyl

• 71 messages
  • 84 votes

Hmm dus het zou ook kunnen dat nadat Donnie geroepen wordt door Frank het tangent universe op aarde wordt gevestigd? Dat de hele film vanaf dat Donnie geroepen wordt zich in het tangent universe afspeeld en niet in de gewone wereld?

Als je erover nadenk zou het wel kunnen. De 28 dagen in de gewone wereld komen dan nadat de film is afgelopen. Het is lastig uit te leggen...

Je hebt twee tijdlijnen:

-Donnie sterft

-Donnie sterft niet

Als de tijdlijn waarin Donnie nou niet sterft het tangent universe is zou het kunnen. Hij gooit dan vanaf de tangent universe de motor in de gewone wereld. De film gaat terug naar de gewone wereld waarin Donnie niet door Frank geroepen wordt en dus sterft.

Any feedback?

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Ja hoor Bertyl, je hebt hem!

Bertyl

• 71 messages
  • 84 votes

Zo eindelijk snap ik de film dan. Nou nog niet helemaal natuurlijk want je kan overal door gaan denken en moeilijk gaan zitten doen maar het verhaal snap ik dan eindelijk

Hmm nu heb ik weer iets gevonden dat ik niet snap (sorry)

Als de film zich dus grotendeels in het tangent universe zich afspeeld en dus iedereen daar gewoon leeft enzo waar komt Frank dan vandaan?

flipsen

• 1696 messages
  • 482 votes

Frank loopt ook gewoon rond in dat Tangent universe, als vriend van Donnies zus. Als Frank nu dood gaat, dan kan hij op een of andere manier met Donnie communiceren en hem dingen laten zien.

Gretschen doet eigenlijk hetzelfde: what if you could go back in time and change all those long hours of pain and darkness and replace them with something better?

Maar goed, Frank en Gretschen zijn gewoon manipulated death, daar zijn ze voor uitgekozen en zij kunnen dit gewoon in het tangent universe. Niet te lang over wakker liggen .

Menghini

• 1306 messages
  • 941 votes

Volgens "the philosophy of time-travel" communiceren "manipulated death" via het element water.

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Gebeurd ook hoor (blank zetten van de school, Frank die aan de andere kant van de waterspiegel staat etc.)

Menghini

• 1306 messages
  • 941 votes

Maar hoe verklaar je Gretschen dan? Op het laatst zie je dat Donnie in dat "lot" kijkt en dat blijkt dan zij te zijn, maar verder...

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Wat bedoel je precies met "Op het laatst zie je dat Donnie in dat "lot" kijkt en dat blijkt dan zij te zijn" Menghini? , iets duidelijker graag.

Menghini

• 1306 messages
  • 941 votes

Nou, die waterstraal die uit de borst komt (ik weet niet precies hoe je die noemt, maar ik neem aan dat het ook weer water is)... Daar kijkt hij in en dan krijgtie grote ogen en dan staat Gretschen in 1 keer voor hem. Dus daar kan ik nog wel inkomen dat dat communiceren met water is, maar verder...

John Doe

• 916 messages
  • 2122 votes

Was de spear uit de chest van Gretchen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.